1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2013.01.20. 06:01 HaFr

A kitörési pont hoffmannizálása

Olyan, mintha a magyar állam nem is akarna sikeres Magyarországot. Miközben a kétharmad erőfeszítése és szócséplése nagyobb részt a látványosan sikertelen gazdasági szabadságharcra irányul, semmilyen értelmes stratégia nem látszik az illúzióvesztés és az általános hanyatlás visszafordítására. Ami látszik, az kiábrándító: a szellemtelenség és az agresszió vegyülete mar és rombol mindenütt, ahova szem ellát -- és ahova nem.

A káderek rettenetesek. A jellemtelenség, szervilizmus, és a hozzá nem értés munkaköri követelmény, a korrupcióra való nyitottság és a folyékony, médiaképes hazudozni tudás külön erény. Itt van ez az oktatási államtitkárság. Egy már lemondott (?), jobb sorsa érdemes közoktatási helyettes államtitkárral, egy államtitkárral, akinek láthatóan fogalma sincs a mai világról, a nemzetek közötti versenyről, de szerintem Magyarországról sem, a megrögzöttségei viszont félelmetesek, és egy miniszterrel, aki maga a megtestesült gyávaság, kellene gondozni és javítgatni a magyar közoktatási rendszert, ennek az országnak az egyetlen valós kitörési pontját -- ásványkincsek, belső piac, egyéb hozzáadott-érték termelési képesség híján. Értsd: ha ezt nem vesszük komolyan és nem csináljuk jó, eláshatjuk magunkat, lehúzhatjuk a redőnyt, vége az országnak. Ehhez képest hol tartunk?

Kevés dologra történik több hivatkozás ebben az elsivatagosodó (mert elsivatagosított) szellemi életben, mint a magyar szellemi nagyságokra és a híres szürkeállományra. Az ember a legszívesebben sírna a röhögéstől. A Nobel-díjasainkat egy-két kivétellel szabályosan elüldöztük (igaz, Auschwitzban is végezhették volna), a valamire való magyar kutatók és fejlesztők külföldön csinálnak karriert (ha karrier alatt tudományos vagy gazdasági karriert értünk), akik meg itthon maradnak, azoknak folyamatos megalkuvás, kuncsorgás és kiszolgáltatottság a része, az utánpótlás kritikus tömege szintén lemondott már az országról, akik még itthon lázadnak, azokat kontraszelektált, bornírt középkorúak atyailag (anyailag) intik a felelősebb (!) viselkedésre, a képzőművészet irányítását (egyébként is, miről beszélünk?!) kiszervezik egy inkvizítori temperamentumú, megkockáztatom, pszichopata kezeibe, a filmművészetünket egy karrierje végeztével repatriált hollywoodi producer kegyeibe ajánlják, az irodalmi és színházi életünk (az egy-két ismert nevet vagy műhelyt kivéve) belterjes -- sorolhatnám. Miféle szellemi életről lehet itt még komolyan szót váltani?!

Miféle szellemre tart igényt az állam ott, ahol népművelés és népi kollégiumok nincsenek, van viszont gyakorlati szegregáció, tehát a felfelé ható mobilizáció sem létezik, a közmédiát lezüllesztették, a közgyűjteményeket és a múzeumokat megtizedelték és kivéreztetik, a közoktatás alulfinanszírozott és lefelé nivellál, a felsőoktatást nem jegyzik a világban, a tudomány átpolitizált, nagyobb részt szegény és alacsony presztízsű. Miféle szellemre tartunk ott igényt, ahol -- ami most a leginkább érdekel -- a kötelező iskolai oktatást lerövidítik és közvetlenül az -- egyébként többségében alacsony minőségű munkát kínáló -- ipar lobbiérdekeinek vetik alá (mondjuk, Demján építőiparának); ahol közvetlen állami kezelésbe veszik az iskolákat anélkül, hogy előtte lényegi, koncepcionális reform indult volna meg a nemzet versenyképességének (és nem pedig, ad absurdum, a tönkretételének) jegyében -- ami nem csoda, hiszen maga az államirányítás tökéletesen inkompetens a nemzetről való reális gondolkodásban. Ahol az állam csak azzal járul hozzá a felsőoktatáshoz, hogy jobbra-balra terelgeti benne a fiatalokat (most ne beszéljünk arról, hogy mit tesz kifejezetten ellene), de mégsem annyira, hogy az első adandó alkalommal ne hátráljon meg, ha a választási érdekei azt kívánják. Ahol az emberi önkiteljesedés és önbecsülés támogatása elő sem fordul az állami célok között. Viszont jelentős erőforrásokat vonnak ki az oktatási rendszerből (az egésznek ez az egyetlen kézzelfogható eredménye eddig), egyáltalán elgondolkodnak azon, hogy az angolt háttérbe szorítsák, az igazgatókat és a pedagógusokat megfélemlítik és hivatalnoki felsőbbrendűséggel oktatják ki lojalitásról meg szakmáról (hah! próbálnának csak  ilyesmit Dániában vagy Finnországban, ahol maga a "hivatalnoki felsőbbrendűség" is önellentmondás).

Három év kormányzással (és több mint tíz évvel azután, hogy a Fidesz-MPP rátette a kezét a bölcsek kövére az ország dolgait illetően azon az alapon, hogy a haza nem lehet ellenzékben -- és most hol van? kormányon? ugyan!) a jobboldal azt tudta elérni, hogy a krétát és a fénymásolópapírt a tanárok viszik az iskolákba, a készülő tananyag-reform eltörli a szabad könyv- és segédanyag-választást, súlyosan korlátozza a tanszabadságot, valahonnan jut majd egy tanfelügyelő is mindenhova, az életpálya modellből meg csak a roppant fontos kontroll rendszer állt fel (mert kontrollálni azt kell a közszolgát, a pénzéből viszont momentán inkább csak elszedünk). Ennek szellemében az intézményfenntartó bürokrácia kb. komcsi mentalitású vezetője azt meri mondani hatalmi mámorában vagy csak sima önfeledt tobzódásában, hogy senki ne izguljon, a fénymásolópapírokat az önkormányzatok fogják szállítani, Marika vagy Erzsike (vagy nem tudom, mi a neve a jóasszonynak) és kollégái meg azt fogják megmondani, mi álljon a papírokon. Értsd: hogy mi kerüljön a diákok fejébe, az nem hogy nem az ő dolguk (érdekeltségük), de a pedagógusoké sem. És főleg nem a bizalmi légkörben közöttük kialakuló diszkusszió, a tudást övező közös öröm stb. terméke. Hanem az állam dolga. Mert az állam tudja. Mert ebben a rendszerben ilyen rend van. Ez egy ilyen ország.

Nem hinném, hogy az utcára vonuló diákok mind angyali gyermekei volnának szüleiknek, hálás fiai-lányai ennek az országnak, színjeles tanulói iskoláiknak, idejüket felelősen beosztó, mindig érdeklődő polgárai az egyetemeiknek. De hogy műveletlen (vagy akár a legműveltebb), ostoba (vagy akár a legokosabb), kétes jellemű (vagy akár a legjellemesebb) állami notabilitások döntsék el az értékrendjüket, a világról való tudásuk alapvetéseit, az ifjúkoruk értelmét, az egész egyszerűen olyan fokú anakronizmus és szemtelenség, amelyhez képest egy HaHás bekiabálása a miniszteri öntömjénezésbe kifejezett halleluja. Mit kéne hát ezeknek a notabilitásoknak tenniük? Csináljanak végre értelmes, többé-kevésbé konszenzusos sztenderdeket, és ha -- amint látszik -- maguktól nem megy, akkor beszéljenek pl. néhány öregebb finn tanárral, akik majd elmondják, hogyan és miért döntötte el a finn kormány -- egyébként pontosan 50 éve --, előtte felmérve az ország lehetőségeit, hogy gyökeresen eltérő pozícióba helyezi (nem Simicskát, hanem) az ország oktatási rendszerét, de hogyan őrizte meg egyszersmind a tanári autonómiát és alakította ki a megbecsülést a finn társadalomban eme páratlanul izgalmas és értékes hivatással szemben -- és azóta is hogyan csiszolja a bevált elgondolást a résztvevők bevonásával és megelégedésére. Csináljanak egy egalitárius rendszert, amiről most mantráznak. Rendben. (Lehetne kompetitívebbet és plurálisabbat is, de sajna ahhoz is kell szellem és pénz.) De könyörgöm, vegyék komolyan a feladatukat. És ezt a nyomorult országot, amelytől a feladatot kapták -- de nem ám az együgyű  önmegvalósításra és a kritikátlan megfelelésre, hanem a szolgálatra.

Az általános magyar háttérhez ajánlom az eggyel korábbi, Száz éve borzalom c. bejegyzésemet, keresd a januári Archívumban.

97 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr665028170

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.01.20. 10:16:52

ez szintén a Hazugságok sorozat része?
egész sokat sikerült összeszedned index címlapról

drolt 2013.01.20. 10:31:17

Nagyon szellemes és jó bejegyzés, de - sajnos - nem hiszem, hogy bármi foganatja lenne.
Pedig számomra is egyértelmű: "...hogy kellene gondozni és javítgatni a magyar közoktatási rendszert, ennek az országnak az egyetlen valós kitörési pontját...".

Csore60 2013.01.20. 10:37:57

Sokszor gondolkodom, mi is a célja a közoktatás ( és az ország ) megnyomorításának. Nem tudom még mindig eldönteni, hogy egyszerű dilettantizmus, vagy valami sötét hátsó szándék van mögötte. Bármelyik is legyen, egyre ijesztőbb, ami itt történik. A tüneteket mindannyian érezzük, látjuk. Csak éppen a gyógymód nem körvonalazódik még...

Balthazor Hellman 2013.01.20. 10:41:30

@wmiki: kérlek... szerintem sokunk örömére megkezdhetnéd a hazugságok felsorolását... Én inkább a hiányokat sorolnám...

Egy apróságot biztosan ide lehetne még tenni:
Az úgynevezett hátrányos helyzet kényelmét, és előnyeit élvező diákok egyre növekvő rétegét... A nevét nem hajlandó/tudó gyerekek évről évre növekvő számát, akik elvárják az üres lapra adott elégséges érdemjegyet. A szünetben és iskola után a többieket inzultálják következmények nélkül, megtehetik, hiszen erősebbek, idősebbek a többieknél... 20 év alatt kb 5%-ról 20-25%-ra nőtt ez a réteg egy általános iskolában... Nem tudom hova merjem majd beíratni a gyermekemet. De ha 5-6 év múlva nem változik meg az oktatás és az oktatott diákok hozzáállása Magyarországon, méghozzá gyökeresen, akkor a gyermekeim miatt kell elhagynom ezt az orzságot, mert ennek a szenvedésnek nem teszem, nem tehetem ki őt/őket...

montmartre 2013.01.20. 10:44:03

Egy az egyben így igaz. Ez a kormányzati munka semmiféle értéket nem teremtett, kizárólag rombol. A kommunista bolsevizmus a múltat akarta végképp eltörölni egy ködös, fiktív jövő érdekében, a fideszes bolsevizmus azonban a múltra való hivatkozással a éppen a jövőnket lehetetleníti el. Lehet ballibsizni teli szájjal: a kormány hazaárulóvá lett.

Attitude Adjuster · http://atta.blog.hu 2013.01.20. 10:58:08

Csak a szokásos, tartalmatlan ballib hőzöngés.

the_kite_runner 2013.01.20. 11:07:31

@Attitude Adjuster: A te hozzásuólásodban viszont rengeteg tartalom van. Köszönjük szépen.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.01.20. 11:14:05

@Balthazor Hellman: kezdjük mondjuk az első mondattal:
"Olyan, mintha a magyar állam nem is akarna sikeres Magyarországot."
erre valami bizonyíték?
vagy csak újabb libbant hazugság?

akkor mégis mit akar az állam?

sullyedohajo 2013.01.20. 11:19:33

@Csore60:

Az oktatás rombolása beillik a "Chomsky-tízparancsolatba", de több más jelenlegi tevékenység is...aztán döntse el mindenki, hogy mit gondol...
konteo.blogrepublik.eu/2012/11/06/a-chomsky-tizparancsolat/

empiriokriticizmus 2013.01.20. 11:24:36

Cucikáim!

Célok: a saját elitjük privilégiumainak megőrzése,gyermekeik jövőjének biztosítása.A pórnépnek esélyes se legyen bejutni köreikbe.Kell egy csomó buta,manipulálható ember,akiket választáskor simán meg lehet venni nemzetiszínű lobogóba csomagolt dumával,oszt jó napot!Saját gyermekeiknek biztosítani mindent,ha kell,a fizetős szakokat is ki tudják pengetni!No,de erre szavazott a 2/3-ad!
A lentiek pedig állhatnak sorba a Polgármesteri Hivatal előtt a közmunkáért!
Egyébként az ostobaság nem bűn,hanem állapot/bevezették ebbe a népet 2010-ben szépen/,amit gondolkodással meg lehet változtatni!De ha a butaság győz,akkor
maradunk így,márpedig mostanában minden intézkedés ezt a győzelmet segíti elő!
Lehet ezt a hozzászólást a "szokásos ballib
hőbörgésnek" nevezni!Ettől még felkel a nap!
A ballibezőknek tisztelettel:nem mindig a kút a mély,van ,amikor a kötél rövid!
Jó étvágyat az ebédhez!

Mttomén 2013.01.20. 11:26:01

@wmiki: Hazudni a gazdáid tudnak legjobban.Illetve szarul,mert már csak az igazi 1 bites fanjaik hisznek a tündérmesében.Ezek csak jól megválogatott közönség előtt mernek csak "fellépni"."Menj haza csavarj le apádnak egy nagy pofont"ezt 1 "pedagógus" mondta szánalom!!Ilyen nyaloncok kellenek a nerbe!Előre!!!

stim 2013.01.20. 11:28:15

fidelio.hu/

Annak aki kedveli a művészetet itt egy link zenéről, táncról kiállításokról hogy ne kelljen tartani a szellemi elsivatagosodástól. Mert az index ugyan a többi hírportálhoz képest valóban többet foglalkozik a művészettel és ezt becsülöm benük de érdemes kicsit jobban körbenézni mielőtt egyoldalú, politikailag befolyásolt, hangulatkeltő blogot ír valaki. Mert hangulatkeltés az van. De azért mert hülyének nézik az embereket attól még nincs szellemi elsivatagosodás csak hajlamosak azt képzelni és elhitetni.

Adósság van. És a kultúra, az oktatás az mind-mind pénzbe kerül amit egy működő gazdaság termel ki. De ha nem jut pénz semmire akkor tudomásul kell venni, hogy fojtogat az adósság. Köszönjük meg azoknak akik az adósságot okozták.

Kétféleképpen lehet egy országot elfoglalni. Fegyverrel vagy adóssággal. Az adósság nem olyan látványosan öl mint a fegyver de generációkat tizedel meg, lezülleszti az oktatást és az erkölcsöt. Lehetne még sorolni. Aki akarja érti.

A szellemi elsivatagosodásról. Ahol emelik a pontszámhatárt ott pont a szellem akaraterejét erősítik és életrevaló dolog ha használható tudást követelnek meg. Akkor nem kell munkanélküliként epés hangvételű blogokat írniuk mert máshoz nem értenek.

Minden valamirevaló dolgozat 50% alatt elégtelen, mert nem az a lényeg, hogy tanulj kicsit hanem, hogy a tudást megszerezd. Ezért az előző kormány 20%-ra levitt felvételi küszöbe inkább okoz szellemi elsivatagosodást. Hiszen a diák olyan, hogy ott lazít ahol lehet. És ha csak papírt szerez nem tudást akkor kitörölheti vele.

Pénz nélkül baromi nehéz oktatást csinálni úgy, hogy működjön is. Bár azért két és fél év alatt tényleg illett volna.

A kultúráról. A kultúrát hajlamosak sokan kevesek szórakozásának tekinteni és nem alaptalanul ha a kultúra nem közbeszéd tárgya. A kultúrához kapcsolódó tudás időbe kerül az idő pedig pénz. A kultúra kellemesebbé, élvezhetőbbé, minőségibbé teszi az ember életét. Ha jut rá ideje, pénze. Ha nem akkor értelemszerűen nem érzékeli a kultúra örömeit. A médián nagyban múlik ( és a politikán), hogy a kultúra mennyire lesz népszerű. Minél többet foglalkozik vele a média annál elismertebbek lesznek a művészek is. Támadó jellegű alkotásokat nem szeretnek az emberek, senki nem szereti ha valaki odaszarik az asztalra. Ha megnézik a Kieselbach galéria két nagy könyvét amit a Modern magyar művészetről adott ki az kellemes, szórakoztató, kikapcsol, lelkesít, felüdít. Nem konfrontatív művek vannak benne hanem mindenki számára elfogadható minőségi alkotások minőségi reprókkal. Ha még kapható. Sok vezető galéria tudatosan kerüli a politikát mert művészettel szeretnének foglalkozni.

Ami a kultúra és a politika összefüggését illeti van egy másik dimenziója is. A görögök olyan kultúrát mutatnak fel ami miatt nem tudnak nem pozitívan viszonyulni hozzájuk a többi országok. A görög kultúra ott van a legtöbb ember könyvtárában, ismerik a mondáikat, a görög nyelv a tudományok kedvelőinek is ismerősen cseng. Ezért hozzájuk a világ pozitívan áll és ez megmutatkozik az államadósságuk kezelésében is vagy amikor a török-görög háborúban angol ifjak körében divat volt kiállni a görögök mellett mert a róluk alkotott kép nemes mint az a kultúra ami úgy mutatja be őket mint ahogy a legjobb külügyminiszter vagy nagykövet sem. Ha egy ország ad a világnak akkor nő a becsülete. A hírnév pedig fontos és ezért nem mindegy hogy egy népnek olyan vezetője van-e amelyik felemlni akarja az önérzetét vagy megalkuvásra késztetni.
A kultúra ilyenformán nem csak az ország imázsa, nagykövete de összetartó erő a közösségben és az idegenforgalmon keresztül bevételt hoz az államkincstárba. Az a kultúra ami Magyarországot és a magyarokat úgy mutatja be, hogy az másoknak örömet okozzon, vevők legyenek rá.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.01.20. 11:28:23

@Mttomén: :x
még szerencse, hogy ti libbantak nem mondtok ilyen csúnyát...

ti csak csináljátok... mint 2006-ban...

empiriokriticizmus 2013.01.20. 11:36:18

@wmiki:
nos,akkor megpróbálom előlről:/kő Cola?/
Kedves Wmiki!Ez egy szólás!
Arról szól,hogy nem mindig a tanulandó anyag nehéz,van,amikor a befogadó közegben nincs annyi kapacitás/tárhely!
Érti már, kedves Uram!
Pont erről írtam!
A gyengébbek kedvéért: a 2x2 az 4,de akinek ez hossza elemzés után is csak 3-ra jön ki,azzal nem sokat lehet kezdeni!

Cartman (ex Cartman) 2013.01.20. 11:39:17

Egyetértek, egy kivétellel: "Ennek szellemében a - kiről másról, mint - egy horthyista politikusról elnevezett intézményfenntartó bürokrácia..."
Klebelsberg Kuno azért több volt annál, minthogy egyszerűen csak "horthyista politikusként" aposztrofáld. Pont az a legfájóbb ebben az egész fidesz-kdnp-s ámokfutásban, hogy semmit sem sikerült megérteni abból, hogy tudott anno Klebelsberg sikeres reformer lenni.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2013.01.20. 11:42:24

@Cartman (ex Cartman): És ennek ellenére, egy cseppnyi érzékenységgel a múltunk és a remélt jövőnk iránt -- BIZTOS, hogy róla kellene elneveznie egy ilyen rettenetes hivatalt, ha már feltétlenül létre kell jönnie?

Csore60 2013.01.20. 11:42:57

@sullyedohajo:

Ezek a törekvések eddig is jól látszottak számomra. Chomskyt mint nyelvészt nem nagyon kedveltem, ezúttal tökéletesen egyetértek vele.

kaes 2013.01.20. 11:46:18

Nagyon köszöönöm soraidat. Annyival egészítem csak ki, hogy lám, amikor az iskolaigazgatóknak állást kellett volna foglalni a diáktüntetést illetően, tehát a diákok MELLÉ kellett volna állniuk, mert a diákok JOGA a tüntetés, főleg tanítás után-nem tették meg, hanem nyíltan vagy burkoltan a szervilizmus, a beszariság jutott bennük és általuk utalomra. A demokráciában. Ahol nyilván féltik igazgatói pozícióikat, meg mit szólnak majd a minisztériumban, félve, inkább a diákok –a mi gyerekeink!!!-nyakára lépnek, semmint normális tárgyalóparternek tekintették volna őket. A jövő generációjának. Csoda, hogy elmennek? Csoda, hogy kifelé vágynak? Csoda, hogy a resztli marad itthon? És csoda-e hogy a resztliből következményként kitermelődik majd az újabb középszer? Két gyerek atyjaként már most 10 éves korúak-tanácsolom nekik, hogy meneküljenek el ebből az országból. ÉS a szülők mit szóltak ezekhez az eseményekhez?

csakhalkanszólok 2013.01.20. 11:51:18

"Olyan mintha a magyar állam nem is akarna sikeres Magyarországot"

Ma egy közép-magyarországi közepesnél kicsit jobb(!) középiskolában tanítva azt kell mondanom a beiskolázott gyermekek szövegértési, logikai, fogalmazási és lexikális ismeretének ismeretében, hogy iszonyatosan nagy baj van.

Mindenki, aki ebben változást akar - már néha azt gondolom bármi áron - az jobbat akar. Aki a jelen helyzet konzerválását, a probléma elodázást akarja, szerintem csak az akarhat rosszat.

(A komment a cikknek szól, bértolnokok provokációi nem érdekelnek, és nem is válaszolok rá)

kaes 2013.01.20. 11:52:50

@Balthazor Hellman: ez gyönyörű és csak erősíteni tudom. Gyerekünket most írattuk ki egy Pest környéki iskolából, ahol a másodikos általános hátrányos helyzetű úgy megcsavarta szintén másodikos gyerekünk orrát, hogy ömlött a vér belőle. Az iskola nem is értesített az esetről bennünket, a gyereken láttuk délután a vérnyomokat. Az ügyeletes tanár annyit jegyzett be a Mozanaplóba, hogy nem történt semmi komoly. Ő tehát azt gondolta, hogy orvost játszik. Inkább azt gondlom, az iskola becsületét játszotta el, ki tudja hányadszor történik ilyesmi.

regress 2013.01.20. 11:54:43

@wmiki: te vagy a bizonyíték te genetikai járvány@Attitude Adjuster: neked rózsi az anyád,le semtagadhatod

HaFr · http://hafr.blog.hu 2013.01.20. 11:58:04

@csakhalkanszólok: Akkor a blogger válaszol: nem csodálkozom, köszönöm.

stim 2013.01.20. 12:13:57

A kultúra és gazdaság kapcsolatáról jut még eszembe, hogy a művészetnek az egyik megújulási lehetősége az iparművészet ami a fogyasztói társadalommal szoros kapcsolatban áll. Ezért ezt az alkalmazott művészeti ágat a piac potenciálisan élteti. Az ipari formatervezés, divattervezés mind-mind kitörési pontok ha kellő frissességgel, ötletekkel, naprakész piaci ismeretekkel és önmenedzselő szemlélettel állnak hozzá. Nagyon sajnálom, hogy eladták a Zsolnayt és nem értem az okát. Nem találtak piacot? Nem volt ötletük? Miért? Híres, nagymúltú cégek nemzeti kincsként megérdemelnék, hogy az állam jobban odafigyeljen rájuk. Ezek a cégek a felvevő piaca, jövőbeli munkahelye azoknak a kreatív alkotóknak (töredékének) akik ugyanúgy öregbíthetnék az ország hírnevét ahogy az egyszerű görög mesterek akik szintén a piacra termelték hasznos portékáikat amikor vörös- vagy feketealakos vázákat gyártottak ezerszámra. Ugyanezért van hírneve és márkája a Fabergé tojásoknak vagy a Tiffany lámpának. Vagy a Swarowsky gyémántnak. Eladható, kultúrált, minőségi termékek.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2013.01.20. 12:18:52

@stim: Viszont egyik sem állami.. lehet, hogy ezért működnek jól, nem?

Cobs 2013.01.20. 12:18:53

Nos a fidesz legalább rájött, hogy a szar képzések, ügyvéd, történelem tanár, komunikáció, média btk szakok nem piacképesek. NIncs rá kereslet ennyi.

A 17-18 éves hülye gyerekek akik manapság tüntetnek meg "bullshit"oznak bizonyára nagyon kemény csávók, de kösz inkább nem kérek belőlük. Elég szánalmas amikor egy 17 éves emós 35 kg-s akarja nekem kifejteni a rendszer bonyolult összefüggés rendszerét.

MInt a libajnai és gyurcsány igérte ha ők kormányoznak megszüntetik az egyház szrepét és az erkölcstan oktatását. Véleményem szerint pedig ez az egyetlen út ha intézményesítjük a tisztességre nevelést, a becsületességet.

Szóval még mindig ezerszer ez mint egy újabb szoc kormány...elbúrjánzó adóssággal.

Netuddki. 2013.01.20. 12:19:06

Egyszerű a képlet. A vezetőink nem a mi, vagyis az állampolgárok érdekeit képviselik. A saját és szűk haveri körük zsebét tömik, miközben próbálják a hatalmi pozíciójukat bebetonozni.
Mindennek egyik mellékterméke, hogy az oktatásban a saját hülyeségüket próbálják terjeszteni. Kis dolgozó hangyákat akarnak teremteni akik majd biztosítják nekik, haveri körüknek és gyerekeiknek az átlagon felüli életszínvonalat. A tudás és a gondolkodási képesség nem fér bele ebbe a világképbe...

HaFr · http://hafr.blog.hu 2013.01.20. 12:19:52

@Cobs: Értem én, hogy már csak ez az érv maradt...

Netuddki. 2013.01.20. 12:21:40

@Cobs: Kösz, de én meg nem akarom a fideszes ingyenélőket eltartani...

"Cobs 0 bejegyzést írt és 212 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban. 2009.05.16. óta tag."

vagyokkk 2013.01.20. 12:22:50

HaFr!

Bár Klebersberget lehet hortyistának titulálni, amiben van is valami, de azért azt nem kéne elsumákolnod, azaz meg kellene jegyezned ugyanabban a mondatban, hogy bizony simán esélyes:
Te magad is az őáltala elindított fejlesztések folyományaként vagy az, aki. Avagy sok sok áttételen át kb neki köszönheted a diplomádat (feltéve, hoyg van).

A liberalizmusban ennek is benne kellene lennie, nem csak a hunlibsi szidásnak....

Netuddki. 2013.01.20. 12:25:11

@csakhalkanszólok: Kísértetiesen emlékeztet a mai oktatás az I. orbán alatti TSZ-ek helyzetére. Ott is a fidesz kormány verte bele az utolsó szeget a TSZ-ek koporsójába, saját alkalmatlan pártkatonáit rakták a TSZ-ek élére.
Csak nehogy megismétlődjön ugyanez az oktatással is. Nem a fidesz kezdte a rombolást, de a ténykedése miatt lehet ő fogja befejezni...

nexialista · http://nexialista.blog.hu 2013.01.20. 12:27:16

ha komolyan vennék az oktatást, eleve nem egy 0.7 százalékos támogatottságú párt embereire bíznák...

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2013.01.20. 12:27:23

@Attitude Adjuster: @wmiki:

Szar lehet ekkora aggyal élni. Már, ha ez élet.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2013.01.20. 12:30:41

@vagyokkk: A hunlibsi-ben mi a "hun"? -- ezt még nem hallottam. Érted, csak hogy legközelebb jobban ismerjem az érvedet, ha már a korábbi kommenteket nem nézed át, amit persze nem kell.

Idéfix 2013.01.20. 12:32:35

Kitűnő írás.

Paradox, hogy a kormányzat a felsőoktatás rossz minőségére hivatkozik, közben azonban forrásokat von el, és csökkenti az intézmények önállóságát. Hiszen a magas színvonalú kutatásnak éppen ez a kettő lenne a feltétele: az anyagi függetlenség és a szervezeti autonómia.

Nem lehet egyszerre politikai elvárásokat teljesíteni és magas színvonalú oktatást/kutatást végezni. A gyámkodás megöli a kreativitást, a politikai felügyelet megfojtja a kritikai szellemet.

Kár új megoldásokkal kísérletezni. Elég összehasonlítani a világ vezető egyetemeinek ranglistáját és a költségvetésüket, hogy látni lehessen, a kettő összefügg: nagy pénz, nagy oktatás. A 35 milliárd elvonása bűn, barbárság, ámokfutás - hogy ne mondjam: nemzetellenes cselekedet.

Netuddki. 2013.01.20. 12:34:07

@Dr. Gy. Dr. Fűegér: "Szar lehet ekkora aggyal élni. Már, ha ez élet."

Ááááá! Boldogok. A lelki szegények...

christophe 2013.01.20. 12:37:06

@Balthazor Hellman: Induljatok,amig van rà lehetosèg,mi màr megtettuk,ès nem bànjuk....

niklex 2013.01.20. 12:38:22

Nagyjából így igaz, de a jelenségek nem csak a kultúrára/oktatásra igazak.
Szervilizmus,nyalás,hozzá nem értés,uram-bátyám terjed mindehol, ahova a kormányzat elér

Netuddki. 2013.01.20. 12:38:47

@HaFr: Haggyad ezeket a fideszes/lobbikos trollokat. Szerintem hetente osztják ki közöttük a jó régen regisztrált kismillió nicknevet, hogy éppen milyen bejelentkezés alatt kaffogják tele a blogokat az ilyen libsiző dumával.
Minden blogba kellene "tahótlanítás" gomb is, aztán mehetnének ezek a kretének a TROLLTARTÓBA...

"vagyokkk 0 bejegyzést írt és 95 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban. 2007.05.31. óta tag."

vagyokkk 2013.01.20. 12:39:35

@HaFr: kb mint a hunglish :) Azaz a liberalizmus magyar "változata" :)

felcsutisuttyo 2013.01.20. 12:46:56

KRÉTA GARBÓ.. a vén , szenilis banya , bábként mozgatva....a seggnyaló lelkésszel együtt!!!!!!!!!!!!!!!!

christophe 2013.01.20. 12:47:02

@stim: Vègre egy èrtelmes vàlasz,mèg akkor is,ha nem èrtek vele egyet,foleg:
''
Kétféleképpen lehet egy országot elfoglalni. Fegyverrel vagy adóssággal. ''
Ez az ellensègkèp gyàrtàs,szerintem màr règ megbukott,szomoru,hogy mèg mindig vannak emberek akik,ezt az orbànmatolcsy fèle hàritàst mèg beveszik......

felcsutisuttyo 2013.01.20. 12:51:03

A lelketlen seggnyaló lelkész...és a vén gerinctelen, szélkakas banya, aki az MSZMP-re és a KDNP -re is "rámászott

mizrolist 2013.01.20. 13:09:48

@wmiki: bizonyíték kell? Lássuk: jelenleg egy állam sikerét az határozza meg, hogy áll az oktatáshoz. Az utóbbi 30-40 év sikeres államai vagy természeti kincseik miatt emelkedtek fel (mint pl. az arab országok), vagy az oktatásba ölt irtózatos összeg miatt (Dél-Korea, Finnország).
Magyarországon leépítik az oktatást minden szinten, és Orbán Viktor nyilatkozatai arra utalnak, hogy olcsó munkásokkal tele levő összeszerelő gyárakat akar itthon látni. Ilyen államok is vannak a világban, mint pl. Vietnam - csak épp nem számítanak sikeresnek.

vagyokkk 2013.01.20. 13:12:01

off:
@kovi1970: Megnézve magasröptű, értelemtől és gerincességtől fénylő hozzászólásaidat, te is trolltartóba való vagy.

Téma closed.

emzéperiksz 2013.01.20. 13:14:48

Magyarországon Matolcsynál csak két nagyobb kárt okozó politikus létezik: Hoffmann Rózsa és Orbán. Ezek közül bármelyik országban egy is sok lenne.

holinthewol 2013.01.20. 13:30:09

@emzéperiksz: ja, mindenről ez a három ember tehet, mindenki más teljesen okés :) igy, igy :) röhejes egy ország ez, röhejes emberekkel...

wanekus 2013.01.20. 13:58:24

@felcsutisuttyo: Ez a Kréta Garbó ez kirájjjj!! :-)

Elnézve a Kréta Garbó meg a lelketlen (Lel)kész bullshit fellépésén felfortyanó seggnyalókat, kicsit ismerősek voltak a birkamenet tudósításokból :-)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.01.20. 14:16:26

a poszt címe epic, de ez a mondta is nyerő.

"A káderek rettenetesek. A jellemtelenség, szervilizmus, és a hozzá nem értés munkaköri követelmény, a korrupcióra való nyitottság és a folyékony, médiaképes hazudozni tudás külön erény."

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.01.20. 14:18:37

@mizrolist: ah értem, tehát akkor eddig sikeresek voltunk, hiszen sokat öltünk az oktatásba, és hála istennek volt sok diplomás bölcsészünk, jogászunk, és közgázosunk

bemutatnád azt a nagy sikert, amit eddig velük elértünk?

mert én még mindig nem láttam bizonyítékot :(

stim 2013.01.20. 14:19:11

@HaFr: Viszont egyik sem állami.. lehet, hogy ezért működnek jól, nem?

Szervusz, gondolom a Fabergé és társaira gondolsz. Jó kérdés, nehéz eldönteni, hogy meddig jó ha az állam benne van dolgokban, mi a szerep és mibe jobb ha nem szól bele. Én úgy gondolom, hogy nem azon múlik valami, hogy állami vagy nem állami hanem, hogy az állam vagy egy vállalkozás vezetője milyen mentalitással áll hozzá. Az államnak nagyobb a mozgástere, kevésbé szorítja a költségvetés de az állam véleményem szerint egy vállalkozás jogi és adózási környezetét kell, hogy megteremtse elsősorban. Ha ezt jól csinálja akkor a cégek könnyebben tudnak működni. Ennyi lenne az állam feladata szerintem.

De ha ezen túl vannak életképes ötletei és ezekkel piacot szerez az előny. Pl. keleti nyitás és mezőgazdaság. Ezek olyan diplomáciai és szervezői feladatok amik segítik a vállalkozásokat piachoz jutni. Vagy mezőgazdasághoz kapcsolódó állami feladat a gátak, víztározók, öntözési rendszer kiépítése ami csökkenti az áradás, belvíz és aszály kárait. Kiadás de szükségszerű. Ha ezeket a feladatokat elvégzik akkor lehet aratni és szüretelni a mezőgazdasági munka hasznát. A gazda pedig a mezőgazdasági munkához ért de többnyire nem tud kínaiul, indiaiul, sorolhatnám tehát nehezen vinné keletre a termékét. Ahogy valószínűleg állami szerepvállalás nélkül nem lennének kishazánkban német autógyárak sem.

Említetted a filmgyártást egy fél mondattal. Amíg a Pannónia állami volt, működött, amint privatizálták kellő piaci szemlélet híján nem tudta felvenni a versenyt. Tehát nem az a lényeg, hogy állami vagy sem, hanem hogy tudják-e jól működtetni? Egy sikeres producer bevonása a filmgyártásba előnyös lehet. Azt hiszem Andy Vajna a világon mindenhol elismert és közönségfilmeket támogató producer aki kellő szakmai tapasztalattal, kapcsolati tőkével rendelkezik és világszéles látókörrel lehet, hogy meg tudja ítélni, hogy melyik filmek lesznek eladhatók. Nem véletlen, hogy sok filmet forgattak itt az elmúlt két évben ami komoly bevétel volt a költségvetésnek. Nézzük meg, hogy előtte a MMA milyen veszteségeket termelt. A film is egy termék amit tudni kell eladni és ehhez piaci szemlélet IS szükséges. Ha máskor a piac mindenhatóságát emlegetjük akkor ilyenkor is vegyük figyelembe kellő mértékben. Mivel a filmgyártás drága mulatság ezért egyáltalán nem baj ha
1, az állam ad rá pénzt (tehát állami szerepvállalás)
2, megnézi, hogy az sikeres lesz-e? Megnézi, hogy mire adja az adófizetők pénzét. Az életképes ami kifizetődő. Piaci szemlélet. Végülis amikor az államot rossz gazdának gondolják pont ezt a szemléletet hiányolják, most meg sokan emiatt fanyalognak. El kéne dönteni. Remélhetőleg készülnek sikeres hazai filmek különben nem váltja be a változtatás a hozzá fűzött reményeket.

Az állam szerepe pl. a MALÉV-nál eléggé megkerülhetetlen volt. Nem látom át a dolgot és ezzel szerintem nem én vagyok az egyetlen ezért nem tudom miért nem működött de amikor meg akarták államilag menteni ami jót tett volna az idegenforgalomnak és a szállodáknak, a múzeumok bevételének és a vendéglátóiparnak akkor külföldön mondtak rá nemet. Én ezt rendkívül furcsának tartom mert szép dolog a piaci verseny de azért ennek a jegyében ne kelljen magunk alatt vágni a fát, külföldi utasításra. Nekünk érdekünk, hogy legyen nemzeti légitársaság. Hozza a pénzt ha úgy csinálják. Tehát ez sem az állami szerepvállaláson múlik hanem egyéni felelősségen. Olyan ez mint a tömegközlekedés. Lehet, hogy mínuszos de olyan felaldatot lát el mint pl. a dolgozó bejut a munkahelyre GDP-t termelni. Persze ésszerű reformokkal ezt is lehet kevésbé veszteségessé tenni.

Annyiban más az állam és a cég, hogy elméletileg mindenki ahhoz ért amivel a pénzt keresi. Egy többévszázados családi vállalkozás generációkon keresztül megtanulta, hogy mire kell figyelni, a vérükben van. És ennyi ideig talpon maradt ami jó gazdálkodást feltételez. Egy Törley pl. valószínűleg eléggé képben van a pezsgőgyártást illetően jóideje. Nyilván tudják, hogy mikor, hogyan, mennyiért, milyen kapacitás mellett érdemes termelni és fejleszteni.

Egy államnak sose lesz annyi ötlete mint 10millió embernek. Ezért ne akarjon az állam megoldani mindent hanem elég ha hagyja érvényesülni a vállalkozásokat és ha nem csapja őket agyon adóval akkor azok természetszerűleg megvalósítják magukat ha van ötletük és bele mernek vágni mert kiszámíthatóak a feltételek.

Az állam szerepe elsősorban vállalkozóbarát gazdasági környezet megteremtése ami a mostani állandó változtatások miatt nehezen áttekinthető és emiatt illete a magas adók miatt nem szívesen vállalkoznak az emberek. Egy adónem bevezetését (KATA) például nem úgy kellene megcsinálni, hogy december közepén bejelentik, december végén változtatják majd januárban kijön egy módosítás amit egy héten belül cáfolnak. Erre próbálj meg vállalkozóként költségvetést csinálni! Mégha a jóindulatú cél az is volt, hogy kevesebb adót kelljen fizetni ami miatt már most több tízezren választották. Könnyen lehet, hogy végül sikeres és emiatt népszerű lesz.

A másik különbség az állami szerepvállalás és a magánvállalkozás között, hogy az állam közpénzt használ míg a vállalkozó saját tőkét. Ezért ha a vállalkozó csődbe megy akkor magának köszönheti de az államtól elvárható lenne, hogy nagyon megnézze mire adja ki a pénzem és mivel többen dobjuk össze ezért elvárható a gazdaságos működés.

Az államnak szerepe lehet még intézméyek fenntartása magasan kvalifikált gondolkodókkal és döntéshozókkal, kutatókkal, orvosokkal, alkotókkal. A kutatás-fejlesztés megint egy olyan drága ágazat amibe sokáig csak teszik a pénzt és az eredmények később jönnek meg. Ezt magáncégek ritkán tudják finanszírozni tehát a nagyobb költségvetésű fizikai, kémiai, csillagászati, orvosi, stb. kutatóműhelyeknél úgy érzem indokolt az állami szerepvállalás. Állami feladat az amiből a közösség profitál. A gyógyszercégek gondolom megfelelő tőkével rendelkeznek ahhoz, hogy saját terméket kutassanak, fejlesszenek ahogy a szoftverfejlesztőknél a kis anyagi ráfordítás mellett a magas szellemi hozzáadott tőkével viszonylag kis költségvetéssel tehát állami szerepvállalás nélkül is verseyképesek tudnak lenni. Bár az oktatás állami szerepvállalással történik, tehát az orvos, a számítástechikában jártas programozó előtte államilag támogatott oktatást vett igénybe, ugye. A tudás megszerzése pénzbe kerül.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2013.01.20. 14:26:23

@stim: Köszönöm, igazán. Nagyon sok mindennel egyetértek -- a te államképed azonban nagyon-nagyon távol esik az az aktuális rezsimétől, ezért joggal kritizálható akár ez alapján. Én még egy picit piacibb mentalitású is vagyok, és közfunkciókat leszámítva állami tulajdont csak olyan rezsimnek adnék, amelyik átláthatóan és korlátok között működik.

Rorschach · http://lowfast.blog.hu 2013.01.20. 14:41:37

wmiki-vel ne foglalkozzatok, egy kreacionista szerencsétlen, aki szó szerint veszi a bibliát, és még az atomok létezését is tagadja.

Cartman (ex Cartman) 2013.01.20. 14:44:34

@HaFr:
Szerintem egy szempontból igen: nyilván szegény Klebelsberg most forog a sírjában, ugyanakkor jól mutatja ez a döntés (is) a fideszkdnp bornírt és hipokrita döntéshozatali mechanizmusait. Maximális pátosz mellett minimális ész és munkaráfordítás...

Viszont a tipikus fidesz-szavazót (enyhén meszesedő nyugdíjas "jobboldali") bizonyosan kielégíti ez a megoldás: ott van Klebelsberg neve, tehát az biztos csak jó lehet, ha meg még kiteszik majd ráadásként minden tanterembe a magyar hiszekegyet, akkor tutira meg van mentve a haza közoktatásostul, mindenestül.

pooffy 2013.01.20. 14:52:51

IGEN!
(A kommentekkel most nem foglalkozva, csak a cikkre koncentrálva.)

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.01.20. 14:54:27

@Rorschach: tudományos tézis:
amit nem lehet látni az nincs
atomok, eszkimók, gyermekágyi lázat okozó bacik, szeretet, isten...

Thanthia 2013.01.20. 14:59:44

A most regnáló kormány egy hagyományos oktatáspolitikát tart követhetőnek. Ami véleményük szerint már bizonyított. Ez a
közismertebb nevén "poroszos" típusú oktatás
újbóli megerősítése. Véleményem szerint járható út, de az idő már túlhaladta.
Ez azt jelenti, hogy a szakfelügyelők ellenőrzik a pedagógusok munkájának a minőségét és hatékonyan lépnek közbe ott
ahol gondok vannak.
A "laboratóriumi" körülmények között kikisérletezett módszerek, gyengén teljesítettek a valóságban.
Mikrógenerációk jövője mehetett rá, amíg rájöttek a bajra.
Mehetett, mert az oktatási hibák kinőhetőek.
A poroszos gondolkodásban az alá-főlé rendeltség a hiearchikus szemlélet viszont,
hatékony, de embertelen tanárokat is a pályán tart. Tehát az "embertelent" is szűrni kell.

Az, hogy egy-egy kormány oktatáspolitikájában
a rá jellemző világnézeti sajátosságok is megjelennek, akár még másokat felháboríthat is. Veszélyt nem jelenthet senkire.
Ha jelentene akkor a "parcellázás vagy a máglya" lett volna a sorsom.

Rorschach · http://lowfast.blog.hu 2013.01.20. 15:08:23

@wmiki: Ne offoljunk, de.
Csak annyit, hogy a gyermekágyi lázra van bizonyíték.
Kanálhajlításra, telepátiára, istenre, szellemekre, repülő spagettiszörnyre, na azokra pedig nincs bizonyíték.
A te agyadban pedig keveredik a kettő.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.01.20. 15:18:51

@Rorschach: a bizonyítékok ellenére korának hozzád hasonló, magukat felsőbbrendűeknek képzelő, értelmiségei mégis diliházba záratták ignácot

Rorschach · http://lowfast.blog.hu 2013.01.20. 15:28:38

@wmiki: Az inkvizítorok meg sok ezer embert ítéltek halálra, okoska. Jim Jones tiszteletes meg 900 embert küldött a halálba, hogy a lelkük felszálljon az Alfa Centaurira induló csészealjra. Még lehetne sorolni, de veled vitatkozni olyan, mint egy 5 soros php szkripttel, kb.

Szevasztok 2013.01.20. 15:46:07

@csakhalkanszólok: "Mindenki, aki ebben változást akar - már néha azt gondolom bármi áron - az jobbat akar. Aki a jelen helyzet konzerválását, a probléma elodázást akarja, szerintem csak az akarhat rosszat."

Rendben értelek.
Csak azt nem értem, hogy a PÉNZELVONÁS és a JAVÍTÁS egyszerre hogyan tudna működni. Nekem ez eléggé lehetetlennek tűnik...

Szevasztok 2013.01.20. 15:49:08

@wmiki: "amit nem lehet látni az nincs
atomok, eszkimók, gyermekágyi lázat okozó bacik, szeretet, isten..."

...wmiki.

csakhalkanszólok 2013.01.20. 16:05:45

@Szevasztok: Nem szeretek kommentre válaszolni, mert gyakorlatilag sokszor csak a meddő anyázásról szól, de Te értelmeset kérdeztél. :-)

Konkrétan mondok egy példát, kifejezetten oktatáshoz kapcsolódóan.

A teremben a hátam mögött egy interaktív tábla van. Amikor felszerelték próbálkoztam, hátha felcsillan a remény. Nem csillant...
Hiába minden, ma legjobb esetben egy telepített kivetítőnek használom, mert egyszerűbb mint táblára írni. Nem azért mert nem tudnám hogy a kréta olcsóbb, de ez már ott van és ki van fizetve.

Ha engem kérdezel, akkor ez akkor emlékeim szerint 4x MrdFt volt országosan (Tudom az EU fizette, mondjuk munkahelyteremtés helyett). Feleslegesen.

Bármilyen cég ha bajban van, a költségeinek áttekintésével és ésszerűsítésével kezdik a megmentést.
Hogy most tisztán pénzelvonás van-e vagy ésszerűsítés, azt nem tudom. Van itt úgy is sok-sok hozzászóló - oldaltól függően - aki tudja a tutit. Jó nekik!

Csak azért írtam, mert én nem látom lehetetlennek a kettőt, de jobb volna ha egy teli zsák pénzzel kezdenénk az átalakításba.

Ha engem kérdezel, hogy a digitális tábla vagy mérsékelten is motiválható diákság, én az utóbbit kérném.... De fogalmam sincs ez utóbbiba hogyan kezdenék bele...

szamarhegy 2013.01.20. 16:30:21

Az ismeretségi körbe tartozó 9 orvosból külföldre távozott 2010-ig 3 orvos, tavaly 2, a jövő héten +1 fő csomagol. Az itthon maradt 3-ból 1 inkább már üzletember (komoly privatizált érdekeltsége van az állami egészségügyben) kettő még kitart és gyógyít.
Nagyrészt Fideszek, akik között korábban még a hazaáruló jelző is felmerült a külföldre távozó orvos kollégák kapcsán.

traktoroslány 2013.01.20. 16:32:39

@Thanthia: A poroszos oktatáspolitika nem hagyományos, hanem elavult. 200 évvel ezelőtt talán jól működött az akkori világrendben, de azóta néhány dolog megváltozott, és a poroszok leszármazottai sem alkalmazzák már.
Egyetértek azzal, hogy nem kell kísérletezni, van elég jó példa. A cikk is említ ilyeneket.

montmartre 2013.01.20. 16:34:54

@Cobs:

"MInt a libajnai és gyurcsány igérte ha ők kormányoznak megszüntetik az egyház szrepét és az erkölcstan oktatását. Véleményem szerint pedig ez az egyetlen út ha intézményesítjük a tisztességre nevelést, a becsületességet."

Gyurcsány politikai hulla, ahogyan Orbán is, csak utóbbi még bűzlik. Bajnai libázása csupán a vakhitű jobbosok mantrája, éppúgy hazugság, mint a tisztesség és a becsület egyetlen letéteményesének nevezni bármely egyházat. Ha Bajnai semmi mást nem tenne, csak megszüntetné a kötelező vallás- vagy etikaoktatást, már ezért ő lenne a legalkalmasabb a miniszterelnöki posztra. De ha nem tenné, akkor is lehet ugyan ezer kifogást emelni ellene, ebben a mezőnyben nincs nála jobb választás, mert a gyerekeink jövője a tét.

traktoroslány 2013.01.20. 16:44:32

@csakhalkanszólok: "Ma egy közép-magyarországi közepesnél kicsit jobb(!) középiskolában tanítva azt kell mondanom a beiskolázott gyermekek szövegértési, logikai, fogalmazási és lexikális ismeretének ismeretében, hogy iszonyatosan nagy baj van. "

Egyetértek, hogy baj van. Most attól, hogy csak 1 féle olvasókönyv lesz, amit valami fideszes fog majd jó pénzért kiadni, hogyan fog javulni pl. a szövegértés? Vagy attól fog javulni, hogy nem az önkormányzat utalja a tanárok fizetését, hanem az állam? Vagy attól, hogy hittant tanulunk?

Szerintem messze nem elég csak úgy valamit csinálni. Valami hasznosat kellene tenni.

traktoroslány 2013.01.20. 16:49:47

@wmiki: Mikor öltünk sokat az oktatásba? Amikor a legtöbbet, akkor hoztunk úgy kb. egy OECD átlagot alulról.

traktoroslány 2013.01.20. 16:54:33

@Cobs: "MInt a libajnai és gyurcsány igérte ha ők kormányoznak megszüntetik az egyház szrepét és az erkölcstan oktatását. Véleményem szerint pedig ez az egyetlen út ha intézményesítjük a tisztességre nevelést, a becsületességet. "

Nem tisztességre nevelnek minket és a gyerekeket, hanem alázatra. Abból pedig köszönöm, nem kérek. A tisztelet jön magától, ha van miért, valamint kölcsönös dolog. Az alázat egyoldalú, és én nagyon úgy érzem, hogy ezt akarják elérni.

2013.01.20. 16:56:01

wmiki egy fogyatékos fasz, aki szerelmes Orbán Viktorba.

mizrolist 2013.01.20. 17:16:06

@wmiki: mondtam én, hogy eddig sokat költöttünk oktatásra? Eddig is túl kevés volt az arra fordított pénz. Most meg arcpirítóan kevés. Talán Afrikában adnak rá ennyit, mint Magyarországon...

Thanthia 2013.01.20. 17:48:48

@traktoroslány:
A magyar közoktatás szellemisége "poroszos"
jellegű. Ez tény. Mert nem "partner" a tanuló,
hanem alárendeltje a tanárnak.
Már nem ezt tanítják a "főiskolán", de az élet
ezt mutatja.
Ez azért még működőképes, habár igazad van
elavult.
A főiskolai, egyetemi oktatásra ez már nem jellemző, csak az előbbi évekre.

hepy 2013.01.20. 18:19:25

@wmiki: Hát kik is mondták, hogy ha nem tetszik, el is lehet menni az országból? Nem szabadna ennyire rosszakaró, feledékenyek lennünk. Nem igaz, hogy az elmult két év rontotta a kreditet a fiataloknak. Szerintem most ért be az elmult hosszú évek csatározása. Amikor a Horn kormány elkezdte az óvoda, bölcsöde bezáratását azzal, hogy kevesebb a gyermek, szerintem most kezd oda jutni a létszám, hogy kevesebb a fiatal tanulni vágyó, de a muszáj tanulni sokan vannak. Aki bizonyít, most sem kell félnie. A fircsafoskodásból meg nem él meg a nemzetünk.Ha a fórumon sem vagyunk igazságosak, akkor mit várunk a parlamentális gyülésektől?

Balthazor Hellman 2013.01.20. 19:16:01

@Thanthia: a felsőoktatásban ma tanuló diákok többsége olyan "hülye", hogy az már fáj. Hogy miért írok többséget? Mert egy-egy értelmes szakon kb 20%-a végez azonos évfolyamban az együtt kezdőknek. Kb 10%-a az, aki évet csúszva de befejezi az alap képzést... Műszaki irányokon sokszor kiderül, hogy az általános iskolai 7-8 osztályos fizika, illetve matematika is komoly probléma. A határidős feladatok azok, mintha nem is lennének, illetve komplett cikket, anyagot másol be valaki a netről. Ezzel a diákállománnyal nem lehet máshogy beszélni, csak alárendelt viszonyt fenntartva. Nincs tisztelet, nincs fegyelem. A nagy pofa, hőzöngés, anyázás az van, de a TVSZ-t már lusták letölteni és elolvasni... Szerencsére vannak kivételek, akikért megéri a tanároknak dolgozni...

Nem tudom hogyan lehetne rendet rakni, de itt már a szép szó nem segít. Egy ilyen unszimpatikus egyén mint H.R. kizárólag ronthat a helyzeten. Egy valamire való kormány már csak azért is kivenné a kirakatból, mert eljátszotta azt a kevés bizalmat ami talán volt. akár az ő hibája, akár nem.

A mai tanári állomány jelentős része nyugdíjas. Szeptembertől nem lesz aki tanítson... nincs ember erre a célra, törvény már van ami "utat" mutat (inkább mindent romba dönt). Erről valahogy azok az idők jutnak eszembe, amikor a gyapottermesztés lett tervbe véve az Alföldön... Miért nincs senki aki megmondaná az okosoknak ott a nagy házban: hülye vagy b.meg... ez így nem jó!!!

Megoldás talán: Egyenruha az általános, és a középiskolákban. A tanároknak valamilyen büntetési lehetőséget biztosítani, természetesen felügyelet mellett, és beszámolási kötelezettséggel. Amennyiben nem jár iskolába a gyerek, a szülőt küldeni közmunkára. Évismétlés esetén már meglebegtetni a 100.000 huf-os büntetést. Ha nincs követelmény, a nebuló nem mozdul, ha nincs példamutatás, a gyerek rossz irányba megy. Ezeket a gyerekeket versenyeztetni kéne - nem a mai szinten, mert ma csak nagyon kevés értelmes verseny van... Adott esetben a tanár csinálja meg a csoport helyett a feladatot, mert azok nem hajlandóak... A versenyeknek legyen tétje a továbbtanulás megkönnyítése épp elég jó lehet jutalomnak. A versenyeken való regisztráció már jelentsen valamit, de ha valaki nem jelenik meg, az a következőre nem regisztrálhat stb...

Tanulószoba, és napközi kellene, és igen ha kell reggel 7-től este 6-ig felügyelet. A szülő dolgozzon, érjen oda nyugodtan a gyerekért az iskolába, este legyen pár órát a gyerekkel. Beszélgetni, játszani... családként élni. Az, hogy a szülők 90%-a erre nem képes, vagy nem hajlandó az a társadalom felelőssége is.

Szarban vagyunk Uraim... nem kicsit. Nagyon!

Az a kevés normális főiskolát végzett ember aki megtanult legalább egy nyelvet, az veszi a nyúlcipőt és fapadossal kirepül a kalitkából. Itt csak befásultak, megszállottak, vagy hülyék maradnak. Teljesen mindegy, hogy elmúltnyócévezünk vagy nem... Ez van!

l ember 2013.01.20. 20:01:49

bár szerintem aki, nem csak írnak, hanem olvasnak is, megértették, de itt egy írás az értéktelen diplomák mítoszáról, amire hivatkozva történik a szimpla reformmentes forráskivonás:

mierthallgatok.blog.hu/2013/01/16/a_bufeszakok_mitosza

Ha a motivált és tehetséges hallgató lenne a cél, akkor

1: a tanárokra kellene bízni a felvételiztetést

2: nem a felvett hallgató után, hanem az aktív hallgató után kellene a finanszírozást meghatározni

3: szakmai, egyetemi, hallgatói szervezetek kompetenciájába helyezni a keretszámokat, ahelyett, hogy ezeket a bosszantó autonómiákat nyomjuk le törvényileg és leginkább fű alatt

Balthazor Hellman 2013.01.20. 20:18:40

@l ember: "2: nem a felvett hallgató után, hanem az aktív hallgató után kellene a finanszírozást meghatározni"

ez sajnos nem járható út... az iskolának érdeke lenne megtartani a hülyéket is... és az idő közben ellustult diákokat nem lehet előre kiszűrni a felvételin...

Itt sajnos csak az motiválhat bárkit a diákok közül, ha van vesztenivalójuk. Itt megérkeztünk a fizetős felsőoktatás kérdéséhez.

Eredményes, és igazságos rendszerre lenne szükség... ilyen tervvel még senki nem állt elő...

Ongjerth Dávid 2013.01.20. 20:24:05

Tisztelt Hozzászólók!

Egyetértésük esetén kérem, támogassák aláírásukkal a középiskolákban uralkodó fejetlenség elleni petíciónkat és nyílt levelünket a www.peticiok.com/az_iskolak_helyzeterol címen. Eddig 3000-en vagyunk, jó lenne, ha még többen lennénk.

Ongjerth Dávid
Szilágyi Erzsébet Gimnázium

Balthazor Hellman 2013.01.20. 20:35:24

@Ongjerth Dávid: Ezzel csak egy baj van... amíg nem körvonalazódik politikai hátrány lehetősége az adott helyzetből, senki nem fog ezzel foglalkozni a döntéshozók közül...

kanálwarrior 2013.01.20. 21:02:56

@Balthazor Hellman: Jól gondolom hogy neked nincs diplomád? Puszta kíváncsiságból kérdezem...

Balthazor Hellman 2013.01.20. 21:57:17

@kanálwarrior: megtennéd, hogy leírod miből jutottál erre a következtetésre? Ígérem utána válaszolok...

l ember 2013.01.20. 23:37:02

@Balthazor Hellman: jó gondolat, pont ennek a problémának a megoldására vezették be az öt éves normatívát a kibukott hallgatók után is, és duzzasztották fel ... az első évfolyamokat. Harmadéves koromban már 600 fős volt egy elsős progmat-évfolyam, ami persze első évben tizedése, aztán annak a felére apadt le. Az egyetemnek jó volt, néhányezren elpazaroltak pár évet az életükből, az állam meg adta a pénzt.

Sajnos kész válaszom nincs, klasszikusan a felsőoktatási kerekasztal problémája lenne a finanszírozási rendszer

l ember 2013.01.20. 23:46:34

kérem az illetékes hozzászólókat, ne a diákokat hibáztassák a gyenge általános színvonalért. A héten voltam barátom két hónapos kisfiánál vizitelni, jelentem, érdeklődő, szorgalmas, teli van tudásvággyal, folyamatosan kísérletezik, gyakorol és tanul. Ha ezt az attitűdöt nem tapasztalják általánosban vagy gimiben, tessék hibáztatni a szintén mszp-fidesz oktatási miniszter/államtitkár által igazgatott közoktatásban felnövő szüleiket, az iskolarendszert, meg persze a judeofasiszta-liberálbolsevik-internacionál-karvalytőkét (vagy nagyon is helyi megfelelőiket), akik miatt nincs pénz arra, hogy megfizessünk olyan pedagógusokat is, akik nem lelkesek és/vagy alkalmatlanok, hanem rátermettek és tehetségesek is. Mert ezutóbbiak a hősöket nem számítva elmennek oda, ahol nem 80000 a kezdőfizetés

Balthazor Hellman 2013.01.21. 09:12:18

@l ember: A diákokat nem szabad hibáztatni?? Amíg vannak értékes, jól tanuló, szorgalmas diákok függetlenül attól, hogy putriból, vagy 100 milliós villából jár be iskolába, addig miről beszélünk? - ők vannak kevesebben, de vannak!!!

Természetes, hogy az általad leírt körülmények meghatározzák a lehetőségeket, de!

Nincs diák, akinek meg lenne tiltva a könyvtár használata. Autodidakta módon is lehet matematikát, nyelvet, történelmet tanulni. Nincs olyan, hogy ha valaki elakad, akkor ne találna segítséget a tanárok, vagy ismerősök között... Mit választanak inkább? - lógás, fészbúk, magamutogatás... ingyenélő villalakók sztárolása, mert ugye a semmiből is lehet élni.

Ráadásul hátrányos helyzet nem azt kéne jelentse, hogy mentesül a kötelezettségek alól, hanem azt, hogy segítenek neki teljesíteni azokat...

Itt szeretnék @kanálwarrior -nak válaszolni (bár nemfejtette ki milyen információk alapján ítélt meg engem.
Van két műszaki diplomám, két nyelvet valamennyire még beszélek is. Érettségi után dolgoztam, és utána saját erőből végeztem az iskoláimat, tanultam nyelveket. Nem a szüleim nyakán éltem ez idő alatt, és édesapám volt zavarban amikor visszautasítottam a "zsebpénzt". Kifizettem a diákhitelemet, és most is tanulok, méghozzá munka mellett...

Nem tudom leírni mit érzek, amikor a mai diákokat látom célok, és kötelezettségek nélkül... Az oktatás nem lehet liberális, semmilyen formában... talán egy szint felett, ahol már bizonyítottak a diákok, ott el lehet engedni a kezüket, de ez a szint nem jellemző, és inkább kutatónak kellene hívni ezt, nem diáknak. Nem ok nélkül van egy doktori iskolában is témavezető kijelölve. A diákot irányítani kell...

A mai diákokról igen sok irányból megszerzett tapasztalat az ami alapján véleményt alkotok...

Mint mondtam, ez társadalmunk nagy problémája, amit egy huszárvágással megoldani nem lehet...

I_Isti 2013.01.21. 10:51:43

@Balthazor Hellman: Figyi, ha a magyar gyerek azt látja, hogy az első 12 éves tanulási erőfeszítései után a következő 5 éves erőfeszítései során megalapozza legalább annyira a jövőjét, mint amennyire egy amerikai diák megalapozza, akkor ne félj, tanulni fog.

Balthazor Hellman 2013.01.21. 11:09:25

@I_Isti: az az utolsó 5 év az amire vagy a szülő gyűjt a gyerek születése óta, ösztöndíja van, esetleg a diákhitel intézménye az amit igénybe kell vennie... Még a filmsorozatokba is belecsempészik ezeket a mondanivalókat, lásd: Dokik, A számkiszervezett...

Ez csak két példa, amit a mai fiatalok látnak. Az amerikai oktatási rendszer ismételten egy szemétdomb... ott nem lehet kirúgni a tanárt, csak, ha van másik hely. így alakulnak ki a jó és rossz iskolák. Ráadásul, van, hogy sorsolják a helyet a diákoknak a jó iskolákba...

Egy elrettentő dolog pl a Terhes tinik c. sorozat: számtalan tini azért esett teherbe, hogy ott szerepelhessen... mert pénz jár érte... a 16-17 éves érettségire tanuló diákok nem tanulni akarnak, hanem szerepelni...

Ha valaki ebből azt vonja le, hogy sorozatokból állítom össze a világnézetem, akkor megnyugtatom, nem így van. egyszerűen egy összképet próbálok teremteni. Ehhez a média szerepe nem mellőzhető. Hat az emberekre, és ennek a következménye jól látható...

Balthazor Hellman 2013.01.21. 12:31:07

Utálom, ha munka közben írok hozzászólást. Ott marad néhány hiba a szövegben...

I_Isti 2013.01.21. 13:17:37

@Balthazor Hellman: "az az utolsó 5 év az amire vagy a szülő gyűjt a gyerek születése óta,"
ja, én például gyűjtök, viszont hála a kormány gazdaságpolitikájának - az inflációnak egész pontosan az élelmiszerek drágulásának, illetve a devizahitelek törlesztési feltételei romlásának és várható romlásának - az erre szolgáló megtakarítást kénytelen leszek felbontani.

A főiskolán, ahova nemrégiben jártam (munka mellett) volt több olyan tanár, aki direkt és szándékosan olyan vizsgafeladatokat adott föl, amely feladatok akár 1:1-ben fönt voltak a hallgatók által összedobott és üzemeltetett közösségi honlapon, amelyen a tárgyakkal kapcsolatos segítségeket, vizsgalapokat, illegálisan elcsórt, lefényképezett stb vizsgatételeket tették közzé.

Ezek után az ember azt gondolná, hogy ilyen tárgyból fizikailag lehetetlen megbukni, főleg annak, aki teljes idejét tanulással töltheti.

Ki az a diák, aki egy ilyen honlap birtokában nem készül föl legalább azokból a kérdésekből, feladatokból, amiket megtalál?

És mégis, egy csomóan megbuktak...

Balthazor Hellman 2013.01.21. 14:10:46

@I_Isti: Nos itt jön be az, amit kimondani is félek... lehet H.R. és a mostani kormány ezen szeretett volna változtatni, de valahogy rosszul álltak neki a dolognak.

A diákok lusták. Ez van. Egy német kommunikáció szakon végzett átlagos embernél a feleségem jobban beszél németül jogász végzettséggel... Ismerősöm egy felsőoktatási intézmény tanulmányi ügyeivel foglalkozik, és most 3. félév végén 70 krediten állnak a diákok többnyire (90 helyett, az a 20 pedig nagyon sok). Egy héttel a vizsgaidőszak vége előtt... Nos amikor ez a diáksereg kimegy az utcára az az én számomra hiteltelen...

A hitelmizéria amúgy épp az USA-ban kapott lángra. Érdekes és tanulságos dolog: www.allanimalschannel.com/morevideos/show_video.php?video_id=_BWmPKoSjvI

Hogy ez az egész kinek a hibája azt nehéz megmondani, szerencsém van, hogy engem kb 500.000 ft személyi kölcsön erejéig érintett a dolog.

Amúgy van még egy érdekes probléma: a jövő Európája milyen is lesz?
Lengyelországban városok kezdtek elnéptelenedni, Olaszországban van ahol a kínai bolt is bezár, Spanyolországban nagyon komoly gond a munkanélküliség, a görögökről meg hallunk épp eleget. Bulgáriából 1-2 éven belül olyan áradat indul meg Nagy-Britanniába, illetve Norvégiába munka és segély reményében, hogy olyat még ember nem látott. Kezdem érteni mi volt a baja annak az idióta Breivik-nek... Az EU csatlakozási folyamatok miatt nyílik meg a lehetőség a szó szerint a putriban lakó emberek előtt. Norvégiában már most nagyon komoly gond a kéregető "menekültek" száma, viselkedése.

Kína termel, mi megvesszük hitelből... aztán csodálkozunk... India szolgáltat (call centerek) mi igénybe vesszük... élelmiszert alig termelünk, mert erre a jövedelemre igényt tart Nyugat-Európa...

Felmerül a kérdés: Milyen generációnak a tanulásával, taníttatásával is foglalkozunk éppen? Mit is kellene tanulni egyáltalán? Mert az csak egy dolog, hogy mindenki úgy érzi, megint a zsebében turkálnak, de ha hiába fizetünk most (mert az adónkból fizetjük ezt is), az később nagyon drága lesz... Végeredmény lehet: a gyereknek tanulás után a diákhitel terhe van, munka nincs, a szülőnek munkája még talán, de nyugdíja nincs... esetleg a lakáshitel még mindig megvan...

Na itt legyen okos valaki...

Sávmák Sárnda 2013.02.02. 18:34:09

Tisztelt Balthazor Hellman!
Előre kell bocsátanom, nem tudom megmondani, mi jó és mi nem. Legfeljebb is arról nyilatkozhatom, mi az, amivel egyet tudok érteni, és mi az, amivel nem. A Te hozzászólásaidban találtam olyan dolgokat, amik azt mutatják számomra, több irányból vizsgálod a közoktatás-köznevelés gondjait. Úgy veszem ki a szavaidból, látod, nem lehet egyetlen irányból megtalálni a megoldást. Nem lehet csak a politika, a gazdaság, kultúra, média, a pedagógia, vagy az oktatás felől közeledni a megoldáshoz. Mindenhol van tennivaló. Nem lehet mindig a kényszerítő körülményekre hivatkozni, az egyénnek is van felelőssége. Én úgy látom, a mindennapokban sok olyan helyzet adódik, amikor a felelősség vállalásának terhe megoszlik. Nem én döntök, hanem mi. Nem én döntök, én csak végrehajtok. Vagy: azért tettem így, mert mindenki így szokta. Stb. Tudom, ez a fajta viselkedés is az erre késztető környezetbe alakul ki. Ennek a környezetnek az alakítása nehéz. Ez a blog is példázza ezt a maga vitáival, odamondogatásaival. Némi lehetőség persze itt is akad a szemlélet alakítására. Például azzal, hogy olyan dolgokat is felszínre kerülnek, amik kellemetlenek. Az államirányítás alkalmazottai, politikusok, pedagógusok, professzorok, diákok, mindannyian tanulhatnak belőle, amennyiben olvassák. Tükör ez. Az önvizsgálat lehetőségét adja meg. Mindenkinek azzal kellene kezdenie. Köszönöm.

l ember 2013.02.04. 07:51:18

@Balthazor Hellman: oh, a szabad akarat mítosza. Csakhogy az ember a tapasztalatai alapján építi fel az értékrendjét, egy fiatalnál pedig a szülői minta a legmeghatározóbb. És érdekes módon a jól teljesítő diákok túlnyomó többsége értelmiségi és jól szituált családból származik. Műszaki diplomád van, nem lehet idegen tőled a statisztikai gondolkodás, a "van olyan" nem cáfolja ezt az összefüggést. Mivel magyarázod te az általános színvonalromlást?

Balthazor Hellman 2013.02.04. 16:23:49

@Sávmák Sárnda: Az egyén felelőssége egyértelmű... azaz egyértelmű kellene, hogy legyen,mert ha felelősségről beszélünk, akkor ott a következmény fogalmának is helye van. Addig, amíg - hangsúlyozom, látszólag - hosszútávú tervek nélkül az utolsó percekben tesznek úgy mintha döntenének a "nagyjaink" és mindezt következmények nélkül, addig ebben a társadalomban az egyéni felelősség nem létező fogalom. Akiről, reméled, hogy önvizsgálatot gyakorol, nos az a réteg nem fog ezen erőlködni... nem érdeke.

Számtalan szakot indítottak felsőoktatási intézmények, csak a pénz miatt... most sok szak van, de pénz nincs... hoppá.

Hogy ezért ki a felelős? Senki, azaz maga a társadalom. Egyéni felelősség ebben a kérdésben nem lesz...

Balthazor Hellman 2013.02.04. 16:38:20

@l ember: Az én mintavételi lehetőségem kissé tágabb az átlagemberekénél.
- a Bp-i Call-centerek nem találnak épkézláb, idegennyelvet beszélő gondolkodni képes munkaerőt. Több ismerősöm is dolgozik ilyen helyen, és sírva fakadnak az új munkatársaktól. 3-4 elemet nem tud egy folyamatba beilleszteni, amit én mint kívülálló is megértek. Lusták, mert mennek kérdezősködni, de az információs bázisokat nem használják... szó szerint ijesztő amit produkál némelyik.
- Elárulom, a műszaki felsőoktatásban dolgozom én is, széles ismeretségi körrel rendelkezem, akik 20 évre visszamenően alkotnak képet a mai hallgatók képességeinek hiányáról. Sok esetben tényleg az általános iskolás matematika, vagy fizika szintjére kell lesüllyedni ahhoz, hogy először szót értsenek a diákokkal.
- A mai diákok olvasatlanok. Én olyan 200-250 könyvet olvastam eddig, sajnos mostanában nincs időm. Ezt nem várhatom el mindenkitől, de tíz könyvet nem tudnak felsorolni csak 1-2 ember egy 20-30 fős csoportból.
- Nem tudnak írásban fogalmazni. Ebben én sem vagyok élenjáró, van hova fejlődni, de a mai diákok csak a Ctrl C, Ctrl V-t ismerik.
- Általános minőségromlás? a TDK létszámok nem szárnyalnak épp, pedig ebből lehet jól lemérni mennyire is szorgalmas egy hallgatói társadalom...
- Még nem találtam olyan hallgatót akinek ha megemlítem a TVSz-t ne kerekedett volna el a szeme, hiszen az valami ördögtől való dolog. Természetes nekik, hogy a seggük alá van rakva a szabálykörnyezet, aztán már csak azért vannak kiakadva, hogy egy méltányossági jár, és nem több...

Mi kell még, hogy megértsd, nem a levegőből kapkodom az állításaim alapjait?

Vígpoleon 2013.02.05. 20:46:59

ugye megszakad ez a "kultúra", mielőtt azt kell mondja a tanár a gyereknek: "na, kedves Janó, mit tudsz nekünk mondani a lovaskultúráról?

l ember 2013.02.16. 17:44:25

@Balthazor Hellman: értem, személyes tapasztalat. Az érdekel, miben látod a színvonalromlás okát?
süti beállítások módosítása