1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2020.08.01. 08:57 HaFr

Az Orbán-rezsim Orbán élete végéig is eltarthat

Oda már ne menjünk be!" – figyelmeztették Orbánt a Korányiban | 24.hu

Dühítő, amennyire az ellenzéki gondolkodás -- értve ezalatt a tényleges ellenzéki gondolkodást, nem a fizetett, álellenzéki úgytevést -- nem érti a rezsim fundamentumait. A lényeg: Orbán Viktorral az ország nyugalmi -- más idiómában: természetes -- állapota tért vissza a kádárizmus harminc éve (1958-1988) után. Ez felel meg a legjobban a kínálkozó elméleti alternatívák közül a történelmileg szerzett (1.) beidegződéseknek és (2.) kollektív inkompetenciánknak, amelyek hagyományosan az ország romlásának algoritmusát alkotják a XV. század vége óta. Az orbánizmus nem kisiklás, nem megtévesztés, nem orientációvesztés -- hanem ezeknek pont az ellenkezője. Orbán cinikus tehetsége nem kialakította a helyzetet, hanem (2002 után végre, addig maga is keresve a receptet) rátalált, beleült és a végletekig kihasználja azt. Ha kell, megismétlem világosabban is, hogy az egész, amiről szó van, nem a kádárizmus "öröksége", hanem ennél jóval problematikusabb: az orbánizmus és a kádárizmus (a horthyzmussal stb.) együtt fakad ugyanabból a talajból, azonos fajtaként, mindössze a viráguk más színű, és az orbánizmusé egy jóval fejlettebb mutáció.

A történeti szociológia pontosan mutatja, ahogy Magyarország legalább százötven éve tömegesen irtja a neki nem megfelelő (nyugatias, versengő, individualista, kritikus, nem-etnicista, nem államias) gondolkodást és képviselőit: ilyen vagy olyan ideológiai uralom alatt (itt mindegy). Ezeket az uralmi formákat rendszeresen a saját képére gyúrja (a kádárizmus is a bolsevizmus nemzetileg felpuhított konszenzusos útja volt, vö. gulyáskommunizmus) és kiválasztja az ezek fenntartására legalkalmasabb korrupt dzsentri-párttitkár osztályt, amely a nemzeti javak hűség- és inkompetencia-alapú újraosztásának járszíja az egymást követő rezsimekben. A rezsimdzsentri és a (csaknem) röghöz kötött jobbágyság alkotja a társadalom 80%-át, bármelyik korszakról és rendszerről legyen szó, mellettük alig változó, minimális létszámú polgársággal, szabad értelmiséggel és mobilisabb elemekkel, a csúcson pedig az egykor a születési arisztokráciát és a történeti elitet is magában foglaló, mára értelemszerűen kiveszett, az országot valójában irányító 3-5%-nyi politikai vállalkozóval.

Ez az ország akkor modernizálódott csak, amikor valamilyen külső hatalom rákényszerítette (ideértve sajnos a rettenetes '50-es éveket), egyébként a saját képességeiből nem futja erre, mert kritikus tömegében nem képes koordinált, racionális cselekvésre már középtávon sem. A szabadságharcos hagyományai valójában a korábban említett vézna progresszív, polgári-értelmiségi mentalitás (kevésbé a cselekvés) lázadási kísérletei voltak: szenvedélykitörések, amelyeket nem követhetett -- nem elsősorban a külső elnyomás, hanem a belső készséghiány miatt -- teljesítményelvű konszolidáció. (A mai esélyeinken tovább ront, hogy a tehetséges fiataljaink elvándorolnak, ami a rendszerrel szembeni elégedetlenségnek is fontos szelepe -- és nehezen tudnám indokolni, hogy miért ne tegyék.) Az uralkodó történelmi viselkedés nem szabadságszerető, hanem a szabadságtól rettegő, illetve a rettegését részint megvetésbe, részint védekezésbe konvertáló nagy többség irracionális valóságértelmezésének lenyomata.

Ha itt bármilyen ellenzéki gondolat hosszabb távon győzni akarna, ahhoz változtatnia kell ezen a mélyen ülő tragikus összképen -- ami az ellenzékiség mai színvonalán lehetetlen küldetés. Az Orbán-rezsim optimális esetben -- tehát tektonikus külpolitikai vagy gazdasági változásokat kivéve -- velünk lesz Orbán természetes haláláig. Ami pedig utána jön, az sem lesz fáklyásmenet.

63 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr8916098690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.08.01. 11:37:23

OK. Tehát NINCS megoldás (utalva a korábbi eszmecserénkre). :) Viszont ez nem természetes állapot, mert a Kádár-rendszer nem volt cca. 3-5.2 millió ember számára ORDÍTÓAN ellenszenves. Másrészt a Kádár-rendszer katonailag az orosz megszállástól függött. Ez meg nem függ attól, de ez nem teszi stabilabbá. Az Orbán-rendszer addig marad, amíg az emberek nem unják meg és nem váltja fel egy újabb magyar rendszer. Egy jobban simuló magyar rendszer. Én ezt nem látom kizártnak. Már csak életkori megfontolásokból sem. Ez azért nem a Brezsnyev-éra.

morpho 2020.08.01. 14:33:42

@Főnix Oszlár Gazdag: Idealista vagy! HaFr-nek igaza van. Most állt vissza a rend. A jobbágyok és a vidéki párttitkárok világa. Egyébként a Kádár rendszert is milliók rühellték, de belesimultak. Előtte Horthyval ugyanez volt. Ha nincs világháború Horthy marad és ha nem esik szét a SZU a Kádár rendszert sem akarta volna bezárni senki. Ez van. Akinek nem tetszik, az csomagoljon. Más opció nincs.

Bogomil 2020.08.01. 15:22:04

Nagyon érdekes hipotézis, érdemes lenne valamiféle empirikus kutatással is ellenőrizni. Mindenesetre Kertész Ákost is egy hasonló (bár nem precízen meghatározott) intuíció miatt üldözték el innen.
Amúgy vannak kutatások (pl.:library.fes.de/pdf-files/bueros/budapest/14549.pdf ), amelyek szerint Magyarországon a többaég értékrendje baloldali -- de lehet, hogy inkább a jobbágy panaszát vagy a cseléd irigységét detektálják pontatlanul vagy értelmezik hibásan a felmérések.
PS: az utolsó előtti mondatot a posztban javítani kellene -- bár talán megérdemelné, de Orbán sem fog 2040-szer meghalni, ráadásul természetesen...

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.08.01. 15:36:50

@Bogomil: ja, köszi, véletlenül benen mafradt valami a korbbi verzióból :). A lényeg: a nemzeti szocializmus is szocializmus és baloldali, csak hozzá még etnicista, xenofób és rasszista is (ez utóbbiak között az állapota válogatja)

ijontichy 2020.08.01. 15:43:02

@poszt: Igen, ez a legvalószínűbb forgatókönyv. Mindig ehhez térünk vissza itt a Neten, már lassan tíz éve. A "tektonikus" gazdasági változásokat pedig - bár hosszútávon Mo-nak végső soron jót tenne - nem kívánom magunknak ;-) Után a lesz egy kis "feudális anarchia" ;-). Nagyobb baj, hogy politizálni jórészt csak az ifjúság selejtje megy, az is a fityiszbe (az egykori ifjú "Konzervatórium" gárdájának java is ott nyomja). Naná, hisz ebben a rendszerben a középszer diadalmas uralkodása mindent megöl. Előbb-utóbb a Momentum lilája is szürke lesz :-(.
Egy súlyosan sérült személyiség által teljhatalommal uralt - de facto - állampárt, napi szinten mikromenedzseli a gazdaságot - ennél kudarcosabb scenariót nehéz mutatni (max a Moszkvából direktben vezérlést, ami volt már). Muhaha, tragikomikus, ahogy pölö @cívis napi szinten hordja ide a bizonyítékát ennek (persze ő sikerpropagandának gondolja).
Egyébként a NER-markecingesek nyócáltalánoson (4 első + 4 második) felül végzett egyedeinél, az EP (+ a tavalyi Mo-i önkori) választás óta, a lazán erőltetett magas ló ellenére, tapintható a feszültség. Mondhatnám kurvára be vannak szarva. Bár a közelmúlt eseményei alapján a Tanács láthatóan még védi a kis prostiját, az EP-nek kezd elege lenni. Ráadásul "Zsenikém" még önti is az olajat a tűzre. A minapi szpícsével megint jót rúgott a (nyugati) adófizetőkbe. Ez a balfasz tényleg azt hiszi, hogy az itteni sajtó nem számol be a mocsokságairól?

@Főnix Oszlár Gazdag: A vitya-rezsim gazdaságilag stabilabb (mégha sokkal gusztustalanabbul bűzlik is).

Bogomil 2020.08.01. 15:48:23

@HaFr: Valószínűleg érdemes lenne olyan attitűdvizsgálatokat csinálni, amelyekben a kritikai szellem fontosságára, a szabadságigényre, a kockázat- és felelősségvállalási készségre, illetve szándékra, a mások teljesítményének elismerésére vonatkozó Likert-skálás kérdéseket is feltennénk...

ijontichy 2020.08.01. 16:50:16

@Bogomil: Már elnézést a bocsánatért, de ... OMG!!! A magyar társadalom, az MTA fejétől a legutolsó általános iskolai igazgatóig, a komplett vertikumban megbukott. Slussz.

"Aki dudás akar lenni pokolra kell annak menni
ott kell annak megtanulni hogyan kell a dudát fújni."
Ja, "bivalyszentgöröngyösöKön" (tbsz!), a faluvégi "korcsmáKban" (tbsz!), mindazt, amit vitya (és a mucsai haveri kör) kora ifjúságában már megtanult. Ez eltartott kisujjal nem fog menni, de nem ám! :-(
Likert-skála? Nice touch, mármint hogy miért is lesz képes a NER vitya utsó lehelletéig fennmaradni :-(

Reding Roli 2020.08.01. 16:54:25

Sok szempontból most rosszabb a helyzet , mint az államszocialista rendszerben volt ,hiszen a 80- as èvekben már mindenki tudta - mèg èn is, akkor mèg gyerekkènt- hogy a rendszern hamarosan meg fog bukni, így a remènykedès egyre magasabb szintekre hágott ..Virágzott a szellemi èlet , szerveződött a rendszerváltó ellenzèk, működött a szamizdat...Az államszoci rendszer egyre liberálisabbá vált, szinte mindet lehetett , Beszèlő ugyan tiltott volt, de olyan nagy harcot nem folytattak ellene..
1987 - ben megjelent a " Társadalmi szerződès " amit Kis János ès Kőszeg Ferenc íratak, èrdemes újra elolvasni , hiszen 33 èv után aktuálissá váltak kiáltvány -pontjai :
- A párturalom alkotmányos korlátozása
- A párt ( ma Fidesz ) politikai tevèkenysègèt el kell választani az államhatalmi szerepkörètől
- Külön parlamenti bizottság ellenőrizze az állami tömegtájèkoztatast , a propagandát nem szabad megengedni
-Mósosítani kell a választási rendszert
-Valós területi önkormányzatokat

Vajon mit èrzene a mostani vènülő , egykor ifjonti hèvvel , a szabadság iránti szenvedèllyel megáldott ( akkor mèg úgy tűnt) polgári liberális vezető, ha újralvasná a 87- es kiáltvány pontjait, vagy mit èrezne az a magyar, aki már elfelejtette , hogy mit akartunk a rendszerváltáskor?? Kèrdezezze meg mindenki magától, ès őszintèn válaszoljon rá ( legalább magának ) hogy ilyen országot akartunk - e 1990 -ben....Ha bizonytalan , vegye elő a korabeli dokumentumokat ... Vagy nèzze meg , hogy hová jutottak el mások közben....

Mindenki bűnössè vált , aki ezt a rendszert támogatja , hiszen jellem - ès szellemtorzult vezetőnk visszavezeti az országot a premodern világba : a hierarchiába, a vazallus rendszerbe, a dominus- familiáris - servus rendszerbe , a tekintèlyuramlomba, a járadèkosok - függők világába , romboló nacionalizmusba ...

2020.08.01. 17:24:44

orbán 30-ig akar miniszterelnök maradni. miért pont addig? mert addigra a 10-20 közötti "bűnök" elévülnek. polt péter 28 decemberéig akkor is legfőbb ügyész maradhat ha az egyesült "európai" ellenzék 22-ben esetlegesen választást nyerne. persze ha alkotmányos többséget szerezne, akkor magyarország csatlakozhatna az európai ügyészséghez. az eljárást kezdeményezhetne, de a "független" magyar államügyészséget ez esetben sem kerülhetné meg. tehát az elszámoltatás jogállami keretek között nem lehetséges. legfeljebb a népbiztosok statáriumot hirdethetnének. azt is a gyurcsány házaspár vezetésével. jogállami keretek között marad az a megoldás, hogy a magyar társadalom lölőből adakozó nagypolgárt farag. (mátyás korában az országbírók teljes jószág és vagyonvesztésre ítélhetnék mészárost. fejét is vétethetné. csak ugye sem lenne jogállami. sötét középkor. úgy, hogy ez is kiesik.)

Bogomil 2020.08.01. 17:25:30

@ijontichy: Nem értjük a tömeges "alattvalói" lelkületet és ennek összefüggéseit a különböző gazdasági-társadalmi folyamatokkal, azt sem tudjuk, pontosan mekkora részét alkotják ezek az emberek a magyar társadalomnak, csak sejtéseink vannak a területi, végzettségi, jövedelmi-vagyoni, foglalkozásicsoport-szerinti megoszlásukról. Orbánék azért tudják jól kihasználni őket, mert nem csak propagandára, hanem kutatásra is milliárdokat költenek, a finomstruktúrát is vizsgálják. Persze az ösztönök nagyon is számítanak, de a kocsmai tapasztalatok azért messze nem elégségesek.

2020.08.01. 17:29:19

@Reding Roli:
az uralkodó állampártot (vagy pártokat) mégis hogyan választod el annak államhatalmi szerepkörétől. ezt áruld már el. értem, hogy ezt megírta két főokos a beszélőben, de ez egy hülyeség basszus.

Reding Roli 2020.08.01. 17:44:00

@cvsvrs:
az uralkodó állampártot (vagy pártokat) mégis hogyan választod el annak államhatalmi szerepkörétől"

A pártok tevèkenysège el kell váljon az államtól, tehát : az állampárt nem használhatja öncèlokra az állam intèzmènyeit, pl a közmèdiádiat ...Vagy: állami pènzből nem èpíthet fel saját kutatóhalózatot , sajtót...Az állami kampanyt meg kell tiltani , mert az allam minden ember èrdekeit kèpviseli, nemcsak az állampárt èrdekeit...
Vagy: az allamn nem játszhat át közpènz-milliárdokat állampárt- közeli csoportoknak
Szabályozni kell a közhatalmat gyakaroló politikusok családtagjainak , közèpènz kifizetèseit , azaz Orbán családja nem akviralhat milliárdokat! Ez nem plurális demokrácia, hanem Crony- kapitalizmus!

2020.08.01. 17:56:57

@Reding Roli:
de ez esetben ki felügyelje a közmédiát, az akadémiai kutatóhálózatot. az ufók? ha az állam nem játszhat át közpénz milliárdokat gazdasági érdekcsoportoknak, akkor nincs állam. jelzem úgy kapitalizmus sincs. mert a kapitalizmus másról se szól, mint a közösségi pénzek milliárdjainak ide oda történő átjátszásáról. csak a művelt nyugaton mindez többpárti keretek történik. úgy, hogy a politikai pártok egymást ellenőrzik. ez az elmélet. a magyar ugaron azt mondja a paraszt, hogy nem kell ide a pártoskodás. ebből a párt micsodából egy bőven elég. mert különben nincs egyég. és ha majd csődbe viszik az országot, akkor kiegyenesítik a kapát és a kaszát. addig nem. nem mindegy, hogy ki lopja el. lopja el a lölő. tőle legalább könnyű lesz visszaszedni.

Reding Roli 2020.08.01. 18:00:04

Az államot - mivel nem egysègállam van, hanem kirekesztő- ki kell pic.ázni azokról a területekről, ahol semmi keresnivalója nincs , pl : kultúra ès a tudomány ...
Azok autonómiáját vissza kell állítani ..
Vagy mondok jobbat : emeljèk meg 1% - ról azt a rèszt , amivel az állampolgárok rendelkeznek adójukról, hogy támogatni lehessen a kormányfüggetlen kultúrat is!
Ja, hogy akkor Orbanèk kultúrháborúja elbukik, mert a budapesti - ès a vidèki polgárok a polgári kultúrát fogják támogatni ès nem Orbán etnicista kultúrharcát?
Azok az emberek döntsenek az ország sorsáról, akik az anyagi fenntartásáról gondoskodnak!
Jövedelmi cenzus bevezetèse? Csak egy gondolat , lehet hogy èrdekesen átrendeznè a politikai viszonyokat ...

Orbán mellet a" járadèkosok " - akik a vazallus rendszer fenntartása mellett èrdekeltek....A másik oldalon meg a valódi befizetők a budapesti- ès vidèki nagyvárosi polgárság ...
A NER -burzsoázia az nem befizető, inkább haszonèlvező....

morpho 2020.08.01. 18:03:39

@Reding Roli: Azt a szót kerested, hogy : " összeférhetetlenség".

Reding Roli 2020.08.01. 18:05:16

@cvsvrs: de ez esetben ki felügyelje a közmédiát, az akadémiai kutatóhálózatot."

Többpárti konszenzus kellene , ès ezen kívül társadalmi jelöltek , egy kuratóriumba, akik nem elkúratóriumozni akarnának hanem egy mèrsèklet , közèputas, minden igènynek megfelelni..
Ma már egyszerű lemèrni , hogy mennyi időt kap egy ellnezèki politikus ...Legyen annyi, amilyen arányban szavaztak a jelölő szervezetère , már a 10% is haladas lenne, a mostani szinte semmihez kèpest...

Reding Roli 2020.08.01. 18:10:47

@morpho: Ha lenne rá politikai akarat, akkor lehetne összefèrhetetlensègi törvènyeket hozni, szabályozni a hozzátartozók állami pènzforrásokhoz jutását..
A politikusok hazug , több százmilliós " családi kölcsöneit" - amit mindenki tud , hogy csak egy trükk..
Lehetne a pályázatok elbírálását is transzpaneresebbè tenni...Mindig az üzleti titokra hívatkoznak , mèg a Budapest - Belgrád vasút esetèben is..

Reding Roli 2020.08.01. 18:16:49

@cvsvrs: mert a kapitalizmus másról se szól, mint a közösségi pénzek milliárdjainak ide oda történő átjátszásáról. "
Ez az államkapitalizmus , ès nem a szabadpiaci kapitalizmus ....
Ideg - óráig lehet az is működő modell, de hosszú távon mindig elbukik a gazdasági voluntarizmus , az amikor egyes politikusok vagy állampartok úgy gondolják , hogy átveszik a szabadon gondolkodó vállalkozók önkèntes kezdemènyezèseit...
Ezért van az, hogy az államkapitalizmusban alig van valamiyen innováció...

morpho 2020.08.01. 18:25:06

@Reding Roli: Ehhez társadalmi akarat kéne leginkább. De mutyiorszságban ez kizárt. Az emberek mikroszinten is inkább a seftelésre szavaznak, mint a transzparenciára. Egyszerűen nem értik meg/nem hiszik el, hogy egy átlátható tiszta rendszerben jobban élnének...

2020.08.01. 18:40:16

magyarországon a kiegyezés időszakában jöttek létre a politikai pártok. nagyjából 150 éve. ebből a 1990-es rendszerváltást követő évtizedet leszámítva szinte az állampártiság dominált. előbb a deák párt 4x nyert választást, majd a szabadelvű párt 8x nyert választást. erre az időszakra esik tisza kálmán miniszterelnöksége. majd egy politikai patthelyzet után a wekerle kormány függetlenségi párt kapott abszolút többséget. majd jött a tisza istván féle munkapárt. az első háború. a horthy rendszer. az egységes párt különféle névváltozatokban szerzett abszolút többséget. majd a második háború. a "felszabadulás" után a kisgazda párt szerzett abszolút többséget. utána pedig a kommunisták. a magyar dolgozók pártja és a sztálinizmus. és 56 után kádár rendszer és az mszmp.

és ezek után volt nyugati típusú politikai váltógazdálkodás. ha az antall-boross, a horn, az első orbán kormányát és a medgyessy "nemzeti közép" kormányát nyugati típusúnak lehet nevezni. ezt váltotta gyurcsány. és megszűnt a politikai váltógazdálkodás. az őszödi beszéd után a balliberális értelmiség nem azt mondta, hogy kérem szépen, itten most a népnemzeti konzervatívokat illeti a kormányzás felelőssége. és majd rendesen 2010 után következhet egy újabb balliberális koalíció. hanem azt mondták, hogy nem engedhetik meg, hogy újra a fasizmus tomboljon magyarországon. úgy, hogy le kell verni a tüntetőket. ha kell, akkor gumilövedékekkel. mert csak így állítható helyre a nyugatos államrend, a globális kapitalizmus és a liberális demokrácia. és ezek után orbán 2010-ben 2/3-os többséget kapott. ami a 2008-as válság és a bajnai kormány megszorító intézkedései után már borítékolható volt. és azóta tart ugye a nemzeti konzultációk rendszere. és abban is van egy uralkodó állampárt. a fidesz. amelyik ha nem szigetelődik el európában, akkor borítékolhatóan újabb választásokat nyer 22-ben és 26-ban is. utána meg orbán unokája 10 éves lesz. orbán labdázni fog a kertben. az unokáját a tárdére ültetve viszi majd a meccsre. a mol magyar kupában és az otp ligában. persze ennek előfeltétele, hogy nem lesz államcsőd. és újabb háború, polgárháború. lehet. de abból megint csak egy újabb állampárt következne legalább is az álmoskönyvek szerint.

Reding Roli 2020.08.01. 18:48:07

@morpho: Az általános szegènysèg miatt hisznek mèg mindig az emberek a mutyiban, a familiáris viszonyok fenntartásában, mert annyi tartalèkuk sincs, hogy állami segítsèg nèlkül átvèszeljenek egy válságot, ez kènyszerű függősèg is sajnos, több mint törtènelmi hagyomány ...
Az elit is totális államfüggő, hiszen ők is a közpènzek levadászásából èlnek , a jó kapcsolataikon keresztül ès nem a banktól kèrnek fejlesztèsi kölcsönt kamatra ...
Nem vèletlenül , alig van magyar innováció: a kitartott elit a mezőgazdaságból, turizmusból, èpítőiparból gazdagszik ès nem a nyugati exportpiacokat vadássza le vilagverő termèkeivel...

2020.08.01. 18:55:53

@Reding Roli:
a kapitalizmus nem a szabad piac, hanem a szabad tőkepiac. a létező kapitalizmus haveri államkapitalizmus. és ennek működését felügyelik a koalíciós kormányok valamint a "független" intézmények. amelyeknek vezetőit a politikai pártok "konszenzusos" módon nevezik ki. ami valójában azt jelenti, hogy a politikusok összekacsintanak és hátsó szobában kiegyeznek. volt ilyen magyarországon is. kovács árpád legfeljebb csak apró szabálytalanságokat talált a pártok gazdálkodásában. ez volt a "független" állami számvevőszék. a "független" bíróságok ténykedésére most nem térnék ki. elegendő legyen annyi, hogy magyarországon jogszolgáltatás van, az igazságszolgáltatás nem cél, mert ezt hívják úgy, hogy "jogállam". a köznép ezt jogászállamnak csúfolja. és azt mondja, hogy ha úgyse lehet demokrácia ezzel a népellenes akadémikus elittel, akkor fityiszt mutat. megkreálja lölőt. aki megvenné a burgenlandi bankbotrány után csődbe jutott első osztályú nagymártoni focicsapatot. nagymárton 7.5 ezres település.

Reding Roli 2020.08.01. 19:03:11

@cvsvrs: akkor borítékolhatóan újabb választásokat nyer 22-ben és 26-ban is."

Erre azért ne vegyèl mèrget! Addig azèrt jelentős változások törtènnek demográfiailag, olyan új generációk jönnek, akiknek nem felel majd meg az Orbán által felkínált jövő..A Fidesz- elit is egyre öregebbè válik , ami nem egy jó előjel a hozzájuk kèpest fiatalabbá váló társadalomban..
Új nemzetközi trendek jönnek : "zöldül " ès szabadabbá a világ , az autokráciák bajban , a fejlett oszágok populizmusai akkorát buknak mint az ólajtó...

Reding Roli 2020.08.01. 19:07:26

@cvsvrs: Állami beavatkozás lètezik a nyugati orszagokban is , van ahol korrupció is , kisebb - nagyobb mèrtèkben , de nem rendszerszinten, mert a fèkek ès ellensúlyok rendszere működik...A korrupt politikusok a legtöbb országban pillanatok alatt elbuknak , 1\100 - nyi ügy miatt , mit ami az orbáni rendszerben következmèmyek nèlkül van...

Reding Roli 2020.08.01. 19:13:29

@cvsvrs: magyarországon jogszolgáltatás van, az igazságszolgáltatás nem cél, mert ezt hívják úgy, hogy "jogállam". a köznép ezt jogászállamnak csúfolja. és azt mondja, "

A polgárok meg azt mondják , hogy legalább mèg a jogszolgáltatas úgy - ahogy , de nincs teljesen az állampárt befolyása alatt..
A demokrácia fontos ismérve , hogy a hatalmi ágak el vannak választva , őrködnek a demokrácia működèsèn....
Vagy te azt szeretnèd, ha a bíróságok is orbáni kontroll alatt legyenek??

Főnix Oszlár Gazdag 2020.08.01. 19:15:01

@morpho: "Most állt vissza a rend.". Áááá. Elmondom, miért nem. Ami visszaáll, az a magyar NACIONALIZMUS és nem pedig az EGYPÁRTRENDSZER. Az a balliberális ellenzék magánjellegű problémája, hogy nem hajlandó nacionalista ellenzékre szavazni, de nacionalista ellenzék volt, van és lesz. Tegyük fel, hogy eltűnik a magyar balliberális ellenzék: akkor örök időkre egypártrendszer jönne létre? Dehogyis. A gond az, hogy a balliberális ellenzék irtózik a nacionalizmustól. Én nem irtózok tőle, csak nem tartom helyesnek a Biblia alapján. Félek a sovinisztáktól? Nem félek. Miért félnék? Hova mennék? Hol máshol lenne a hazám? Hiszek abban, hogy jobban tudnám csinálni, mint a Fidesz? Igen. De emiatt miért kellene külföldre menni? Ez értelmetlenség.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.08.01. 19:22:14

@Bogomil: A Fidesz bukását az alábbi tényezők készítik elő: 1.) a nacionalista ellenzék megjelenése, asszimilálódása, de ettől függetlenül fennálló hatalomvágya 2.) a történelmi és pszichológiai illiberális hátszél csendesedése: 1929-1945->2008-2024. 3.) a korosztályi különbségek megnövekedése 4.) a magyar nagytőke gazdasági hatékonyságának stagnálása és az egyéni fogyasztás stagnálása/visszaesése 5.) a be nem induló babyboom és az ezzel párhuzamos munkaerőhiány.

Reding Roli 2020.08.01. 19:26:51

Annyit tennèk mèg hozzá , hogy az is hazug narratíva, hogy vidèken elègedettek az emberek az Orbán - kormány munkájával...
Èppen most tüntetnek, elèg számosan, Vásarosnamènyban , az ország egyik legszegènyebb területèn- a kórház tervezett "racionalizaciója" miatt..
Szerintem , előbb- utóbb a vidèki emberek is belátják , hogy mekkora egy álszent rendszer èpül itt, amely valójában csak a vidèk lemaradását konzerválja...

2020.08.01. 19:34:40

@Reding Roli:
2010 előtt a pártok választottak főügyészt. györgyi kálmán idején is el lettek tusolva az olajügyek. errefelé a megyei ügyész nyomozást rendelt el. le is váltották többpárti konszenzussal.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.08.01. 19:42:01

@cvsvrs: Ezért kell a Bibliát és nem pedig az önzést a központi értékrendszerré tenni.

2020.08.01. 20:01:46

@Reding Roli:
többpárti konszenzus az ellenzéken belül sincs. nyugati típusú plurális többpártrendszer már csak ezért sem képzelhető el jelen állás szerint. a fideszen belül is van több platform. a fidesz1 népi nacionalista. orbán és körei. a fidesz2 polgári konzevatív. ez a városi önkormányzati másodvonal.

a művelődési ház legújabb kortárs kiállítása.
www.dehir.hu/upload/images/wp_cikkek/2020/20200724_110358.jpg
ez a hölgy az igazgató.
www.dehir.hu/upload/images/wp_cikkek/2020/koroknaiedit.jpg
debrecenben az szdsz is a fideszben van. ez egy éppen futó kiállítás.
www.mke.hu/sites/default/files/imagecache/lightbox-800/107139822_4201544863251149_2676015849878047020_o.jpg
ez a is a fidesz. a fidesz2. és van a fidesz3 a megyei önkormányzatokban. az lényegében a népi baloldal. a fideszben vannak keresztényszocialista, libertárius keresztény és nemzeti liberális platformok. errefelé rendre megünneplik kossuth lajost. vagy az egyik helyi körzeti stúdió bemutatja kedvenc cigányprímását boka károlyt.
www.youtube.com/watch?v=2E8NlP70lpE
ez mind a fidesz környezetében van. debrecenben ugyanis két évtizede egypártrendszer van. 1998 óta. amikor is fidesz és az szdsz másodvonala kiegyeztek. ami nagyjából ugyanaz, mint demszky éra után tarlós kínálta konszolidáció. csak azt budapest többsége elutasította. mondván, hogy ők majd elsöprik a rezsimet. söpörjék el. errefelé a rendszer konszolidálva van. kontrollálni nem ártana persze.

morpho 2020.08.01. 20:07:39

@Reding Roli: Azt nem fogják fel, hogy a nyugati társadalmak azért gazdagabbak, mert szabálykövetőbbek, ezért jóval kisebb a korrupció, az a pénz meg az embereknél marad. A magyar leszavazza a vizitdíjat, inkább hálapénzt dugdos az orvos zsebébe. Ez valszeg be van kódolva a magyar néplélekbe!

@Főnix Oszlár Gazdag: Tökmindegy, hogy egypártrendszernek nevezed, vagy magyar nacionalizmusnak.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.08.01. 20:11:54

@morpho: Nem azonosak. A jövő "bombabiztos" ellenzéke a keresztényszocializmuson alapulhat, de lényegileg a céljait és a hatását tekintve a klasszikus baloldali értékeket tudja képviselni. A Biblia a garancia arra, hogy nem lehet a baloldalt beszántani és így nem alakulhat ki egypártrendszer. Persze az új ellenzék annál gyorsabban jöhetne létre, minél gyorsabban elfogadná a mostani ellenzék a bibliai-krisztusi kereteket (amelyek kulturálisan úgyis extrém erős módon jelen vannak, csak nem tud róla a baloldal).

2020.08.01. 20:13:25

@Főnix Oszlár Gazdag:
a kültelki cigányságot támogató dorkász segítőszolgálat egy mai programja. damaszkuszi útról prédikál choi jong kwan koreai lelkész.
www.dehir.hu/upload/images/wp_cikkek/2020/damaszk2.jpg
ez is a fidesz. hogy a cigány gyerekeknek koreából hívnak egy prédikátort bagamérba. mindez 25 millió forintjába kerül az európai adófizetőknek. az ellenzéki pártok nem azt mondják, hogy szimplán csak lenyúlják a pénzt. hanem azt, hogy tombol a fasizmus. és hogy a fidesz nem akar nemzetközi kapcsolatokat. dehogy nem. a bagaméri cigány fiataloknak ma egy koreai lelkipásztor prédikál.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.08.01. 20:16:56

@cvsvrs: Pontosan az a baj, hogy ez IS a Fidesz. meg minden a Fidesz. Ezért nem kell. Mert más jobban tudná csinálni. A központi irányításnál ugyanis tehetséges emberek esetében jobb a pluralizmus. Pl. ezzel az állandó reklámmal nem az egypártrendszert erősíted, hanem egyre erősebben bizonyítod be azt, hogy a plurális politikai államrend sokkal jobb egyetlen párt hegemóniájánál. Szinte szomjazik rá mindenki, aki olvassa a bejegyzéseidet. :)

Reding Roli 2020.08.01. 20:18:15

@cvsvrs: fideszen belül is van több platform. a fidesz1 népi nacionalista. orbán és körei. a fidesz2 polgári konzevatív. ez a városi önkormányzati másodvonal."

Ez a pártállamiság, az állampártiság főbb ismèrve , de lehet , hogy az állampárti rendszer egy teljesen organikus , a nèplèlekhez igazodó kèpződmèny , mert anèlkül ilyen hosszú ès szilárd hatalmat nem is tudott volna felèpíteni...
Orbán legalább illúziókat adott az embereknek ,ha mást nem is...
Az ellenzèk mèg illúziókat sem kèpes ajánlani, mert az populizmus , ugye ...
De , egy pici populizmus azért belefèrne, mert az absztrakt 21. századi politika nyers kiadását nem fogja senki èrteni...
Lehet, hogy mi örökre ilyen feudális , tekintèlyelvű , familiáris állam maradunk ...
A nyugati nyugdíjasok meg majd elözönlenek minket, mivel nálunk mèg át lehet èlni egy kicsit èlni a " règi világból" ...

Főnix Oszlár Gazdag 2020.08.01. 20:21:14

@Reding Roli: Az ellenzék azonban fel kell, hogy számolja a belső anarchiát és a hatékonysághiányt. Akkor telje értékű versenytárs lesz. Szerintem az ellenzék lassan tanulja meg a fegyelmet, az összetartást és a minőséget, de már jó úton jár. Lesz B csapat. És nem Fidesz-b lesz.

Reding Roli 2020.08.01. 20:25:26

Ha más fejlődèsi út nincs , akkor "meg kell változtatni a lakosság etnikai összetètelèt":), úgy ahogy Mária Terèzia vagy a kalapos Király tette: be kell hozni nyugati telepeseket , ès majd azok nyugatosítják az országot...Úgyis menekülnek a migránsok elől...:)

Főnix Oszlár Gazdag 2020.08.01. 20:27:39

@Reding Roli: Elég 3 millió embert nyugatosítani, az 50 évre eldönti a kérdést. És a nyugatosítás fő módszere: a Biblia. Tragikus, hogy a baloldal nem veszi észre az immoralitás (normaszegés) és a pogányság közötti szoros összefüggést.

2020.08.01. 20:28:15

@Főnix Oszlár Gazdag:
kereszténység és a népi nacionalizmus összekapcsolása. egy debreceni művész ma is futó tárlatán.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/4321/makoldis16.jpg
a magyar vitézeket az útjukon szűzanya vezeti. a táltos is azt megváltó jézus krisztus születét várja.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/4321/makoldis14.jpg
lehet ilyet festeni. miért ne lehetne. libertárius kereszténységbe ez is belefér. ma este a budapesti a38-as hajón is nagy sikert akartott nirvana acoustic zenekar játszik a parókián a görög katolikus híveknek. ilyen az egypárti fidesz. debrecenben nincsenek ellenzéki pártok. se gyurcsány nímandjai, se a momentumos arcok. csak a fidesz. és az ilyen. nyilván kellene valami, ami ellensúlyozza. helyi egyesületek, valódi függetlenek.

Reding Roli 2020.08.01. 20:28:16

@Főnix Oszlár Gazdag: Valami csak lesz, hiszen már ott van a " Felelős Èrtelmisèg " először majdnem fèlős èrtelmisèget írtam..:) A szellemi potenciál már nem hiányzik, csak az átlagembernek kell megèrtni, hogy ne pártoktól várják a csodát, hanem mindenkinek meg tenni a feladatát!

Főnix Oszlár Gazdag 2020.08.01. 20:29:42

@Reding Roli: Ez is kulturális defektus. Egy bibliai kultúra esetén ez nem így lenne.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.08.01. 20:31:21

@cvsvrs: Persze, ilyen is kell, de azért ne csak a középszernek legyen lehetősége a megszólalásra. Ne csak az ostobaság legyen reklámozva. Néha, esetleg, ritkán azért a tehetségek és az extrém módon értelmes emberek is érezzék már jól magukat a Fidesz országlása alatt, OK?

Főnix Oszlár Gazdag 2020.08.01. 20:41:49

@cvsvrs: Nem a linkekre céloztam, nagyon jók a képek.

2020.08.01. 20:44:56

@Főnix Oszlár Gazdag:
az extrém módon értelmes emberek ritkán lázadnak fel bármi ellen.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.08.01. 20:46:00

@cvsvrs: Én például nem lázadok. Csak életeret hozok létre, hogy lélegezhessek.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.08.01. 20:47:47

@cvsvrs: És ha értelmes lennék, akkor két t-vel írnám, hogy élettér. :)

Reding Roli 2020.08.01. 20:53:04

@Főnix Oszlár Gazdag: A bibliai kultúrát most Orbánèk sajátították ki maguknak , ès rendszerüket elneveztèk keresztènydemokráciának" mert az sokkal jobban hangzott , mint az illiberalis demokrácia... Csak az a kèrdès, hogy valóban a keresztènyek demokráciája ez, vagy csak egy újabb propaganda eszköz, a konzervatív lakosság megtèvesztèsère..
Legalább egy szót szólhatnak volna a Hagia Szófia mecsettè alakításakor....

FrVili 2020.08.01. 21:54:14

@cvsvrs:
Minden predikátumod pl. „létező kapitalizmus haveri államkapitalizmus” a mérték fogalmának teljes kiiktatását feltételezi az oksági viszonyok megfordításával. Ez a gyermeki elme finalizmusáról (felnőtt esetén fogyatékosság), vagy egy romlott elme mértéktelen cinizmusáról (sérült ember pusztítása: troll) árulkodik. Ha egy hűtőszekrény veszteségét, annak működésének lényegeként tüntetné fel valaki úgy, hogy elnevezi hűtőjét fűtőtestnek, arra hivatkozva, hogy minden hűtő fűt is, ezért mostantól hűtővel fűti be a hideg szobáját (lásd államkapitalizmus), akkor ezzel beismerné, hogy szar a hűtője vagy nem érti mire való, de leginkább tök hülye vagy tudatosan okoz kárt. Pl. mindenhol lopnak, tehát a lopás mértéke („ez nem is veszteség ugyanis zárt rendszeren, nemzeten belül marad”) nem számít, tehát a lopásra lehet rendszert építeni, mivel annak szükségszerűsége egyből céllá is válhat, ha a lopás maga funkcionális lesz ("ez csak nemzeten belül válhat azzá"), így a fogalom is értelmét veszti bármiféle mérték hiányában. Ez olyan logika, ahol a füst a motor működésének célja lesz, és ebből következik, hogy ha valami füstöl, az tulajdonképpen megy is. Ha egy rendszer valami szükségszerű összetevője jelen van egy másik rendszerben is, akkor a fenti logikát követve a mérték (hasznosság –veszteség mértéke megadja rendszer valódi lényegét) fogalmának hiányában egy megegyező jelenség jelenléte egyből elégséges is lesz két rendszer lényegi hasonlóságának, legitimitásának bizonyítására. Ebből kifolyólag, ha van választás, akkor az csak szabad lehet, ha szabad választás, akkor egyből demokrácia is. Ha van jog, akkor van bíróság is, akkor az egyből jogállam is. Ha van újság és bárki írhat bármit, az egyből szabadsajtó és szólásszabadság, és persze független is. Ha egy intézmény alapítványi, akkor az független is és autonóm szakma is, tehát joggal élvonalbeli elit intézmény, mondván ez Amerikában is így működik. Ha egy nemzetnek van sok sportlétesítménye és nemzetközi eseménye az egyből sportos, sikeres és egészséges nemzet is.
Milyen értelemmel összeegyeztethető összefüggések ezek? A differenciáltság absztrakcióját nélkülöző primitív szellemé.
Könnyen megfigyelhető egy sérült defenzív beszélő offenzív érvelésének metaforikus nyelve, amely szamárságot beszélve árulja el azokat a logikai sémákat hibásan használó szellemi pozícióját, amelyet tulajdonképpen ő maga is szégyell. Hiányossága, amelyet szégyell az a mérték fogalma. Az átmenet a körbe határolt befejezetlenből a befejezett határtalanba. Öszvérsége megragadható az állandó elválasztás keresésben és a határépítésben. Saját magán belül is határokat építve válik problémássá maga számára is öszvérsége. Az elválasztás aktusa a befejezettség iránti vágyát elégíti ki szándékával ellentétes hatást kiváltva. Ez a vágya abból a beismeréstől való félelméből ered, hogy a világ és benne ő maga is még befejezetlen, ezért a határait folyton védelmező átmenetben való megrekedtsége teszi agresszívvá a befejezetlenségben rejlő szabadsággal és függetlenséggel való állandó küzdelmét. Az öszvérben a szamár diadalittason inkább elhatárolna és elpusztítana magában minden kerítést átugró lovat, semmint ő maga váljon azzá, amire vágyik. Polgárrá.
„A vidéki ember szerinte ugyanis úgy gondolkodik, hogy van egy terület, annak van határa, világos kiterjedése, és az ottani életminőségért, rendért, a területből való megélhetésért, a dolgok menetéért ő a felelős, van felelősség, de nem korlátlan, nem absztrakt.

ijontichy 2020.08.01. 22:01:56

@Reding Roli: "Legalább egy szót szólhatnak volna..." Vitya nem sérteget egy - esetleges vietnami papucsos versenyfutás nyomán - potenciális menedéket nyújtót ;-), mert Putyintól ilyet nem várhat. Szvsz. úgy utálja vityát, mint sz@rt, csakhát pragmatikus politikus. Azt a Hősök-terén elröfögött "Ruszkik haza!" szpícset sose fogja megbocsátani. Az orosz lélek már csak ilyen :-). A baj csak az, hogy a sértés nyomán egyelőre nem vitya, hanem a magyar emberek fizetnek, Paks II és egyéb "remek" bizniszek útján :-( Ha jobban belegondolok, tulképp a magyar emberek elég rendesen fizetnek a középszer bénázásai nyomán :-(((.

@Főnix Oszlár Gazdag: És véletlenül sem "Lebensraum", ugye? ;-)

Reding Roli 2020.08.01. 22:19:04

@ijontichy: Az oroszok szerintem sem barátai Vityának, azért látják hogy mekkora nagy köpönyegforgató...Arra jó nekik, hogy belülről bomlassza az EU-t , illetve , blokkolja Ukrajba NATO - csatlakozását ...meg az üzlet , ami inkább nekik üzlet ...Drága orosz hitel, elavult atomtechnológia ès drága szènhidrogèn...
Ha a nyugattal akarnak tárgyalni az oroszok, ahhoz Vitya nem szüksèges, ott vannak az osztrák ès nèmet kijáró embereik...

BiG74 Bodri 2020.08.02. 07:12:51

@FrVili:
Le a kalappal!
Tiszteletem!

2020.08.02. 09:01:44

@FrVili:
a létező kapitalizmus: államkapitalizmus és haveri kapitalizmus. azaz a tőkepiacot kormányközeli ügyes üzletemberek uralják. ez az állítás túlzott általánosítás persze. mert azt mondja, hogy egy a földkerekség minden pontján érvényes állítás. ennél többet állít. ha az ufók kapitalisták, akkor ők is haveri alapon szerveződnek meg egy intergalaktikus világrendben. és ugye valójában a franc se tudja, hogy egy távoli galaxisban nem emberszerű lények miféle kapitalizmust hoznának létre. és ugye egyáltalán mi az, hogy kapitalizmus. szabad tőkepiac. mi az, hogy szabad. mi az, hogy tőke. és mi az, hogy piac. rosszul definiált ez az egész. rendben.

na de ez egy politikai kijeltés. amit te megcáfolhatsz. hogy a soros alapítvány például sohasem fonódott össze kormánykörökkel. mert például orbán viktor is ösztöndíjat kapott. amikor orbán viktor megye kettőben focizott és teljesítette a kilián próbát? akkor mondta azt a soros alapítvány, hogy viktor, te ne a kiszbe lépjél be, hanem elviszünk oxfordba, hogy tanuljál államelméletet? a francokat. akkor, amikor lehetett tudni, hogy orbán a rendszerváltás egyik vezetője. amikor orbán hatalomhoz jutott. úgy támogatta meg a soros alapítvány. de tudok mondani ellenpéldát is erre. például ritók néném (azért nénézem, mert a rokonom) is kapott pénzt a soros alapítványtól. és ő festegetne a cigányokkal, vagy a szegényekkel. tudtommal nem akar magának közhatalmi pozíciókat szerezni. de az, hogy a soros alapítvány politikai aktivistákat finanszíroz féligazságként megint csak megáll. a ceu-n nem a matematikai iskola az első. és a matematikai iskola elsődlegesen nem a természettudományt támogatja. hanem a baloldal a szociológiát akarja felsőbb matematikával megtámogatni, a tudományos szocializmust akarják feltalálni.

nekem volt olyan professzorom, akitől a párttitkár azt kérdezte. te, nem lehet, hogy ez a tudományos szocializmus elmélete? mennyél moszkvába tanulni. és azt mondta, hogy a franc se tudja. és ment moszkvába. majd amerikában azt mondták. hogy ugyanez a matek a kapitalizmus elmélete. és ment vendégeladónak amerikába. a kommunista világból szegény kis üldözött. és ugye nem nehéz látni, hogy a szocializmus és a piacgazdaság elmélete egymás duálisa. feltéve, hogy a szocializmus veszteségminimalizálás és a piacgazdaság nyereségmaximalizálás. ez ugyanaz a matek. amire alapozva szociális piacgazdaságot lehet építeni a földkerekségen. filozofikusan beláttuk. hurrá. de az nem kapitalizmus, hanem vegyes gazdaság.

2020.08.02. 09:40:44

@FrVili:
debrecenből nézve elég egyértelmű az, hogy egy félfeudális-félkapitalista világot kellene teremteni. mert hogy debrecen mindig is ilyen volt. akkor is, amikor a tatárjárás utáni újjáépítésben három falut egyesítettek. és a király egyik zászlósa kereskedő jobbágyokat fogadott és létrehozott egy nagykereskedelmi lerakatot. ez ugye félkapitalista világ. de összefonódott a magyar államisággal. félfeudális módon. debreceni jakab azt mondta, hogy ő is emel a városnak egy templomot. és annyi adót fizet a pápának, amennyit a váradi püspök. ha neki megéri, akkor a debreceni családnak is. de ekkoriban debrecenben a városi államtanács uralkodott. a dósa/dózsa (duce/dux) halála után a férfiági örökösök nem tudtak kiegyezni. ez a jakab, a testvére pál és az unokatestvérük péter fia jakab úgy egyeztek, hogy létrehoznak egy tanácsot. a debreceni családba beházasodott nőági rokonokkal illetve az ő képviselőikkel. akik a családhoz szűken nem tartozó polgárok voltak. a városnak volt saját államisága, egyháza, piaca. és ezeket a választott hites közönség felügyelte. és a város küldöttei lajos királynál elérték, hogy debrecen saját kebeléből válasszon bírát. és az országos ügyekben a legfeljebbvitel legyen csak budán a királyi udvarban. 14. század közepén járunk. aztán amikor a debreceni család férfiágon kihalt, akkor a város a királyi birtokká vált. és a király elredelte a szabad költözködést. gara nádor megparancsolta bihar és szabolcs megye nemességének, hogy azok a jobbágyok, akik a földesuruknak az adóikat megfizették azok szabadon költözhessenek a király birtokára. ahol megalakultak az első céhek. vásárjogokkal rendelkeztek. szent györgy napján és boldogasszony menybemenetele napját követően voltak az országos nagyvásárok. ezek után luxemburgi zsigmond az usankájában eladta debrecent 13 ezer aranyért. és bevezette a magánföldesúri rendszert. amire a polgárok azt mondták, hogy nem kérnek az idegen uralomból. van a városnak választott tanácsa. saját egyháza. ami a bihari püspöktől független. és a magánföldesúr nem nevezhet ki idegen bírát. válasszon egy literátus polgárt az úriszék élére. de az bárki ellenében eljárhat. és elkezdték a parasztok a magánföldesurat perelni.

na most a kapitalizmus miben különbözik ettől a 15. századi magánföldesúri rendszertől?

Főnix Oszlár Gazdag 2020.08.02. 09:49:26

@ijontichy: Nem arra az élettérre gondoltam, mert nem vagyok állam vagy nemzet. Inkább "intellectual living space"-ként értettem.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.08.02. 09:53:46

@FrVili: Ilyen hozzászólásokból rendelhetek kb. 1000 darabot? "Paste és copy"-kész állapotban? Mennyi idő alatt lenne kész? Az adott helyek, személyek stb. szövegrészét ki kellene pontozni!!! ;) (Csak viccelek, ha nem lenne nyilvánvaló valakinek).

2020.08.02. 10:15:25

@FrVili:
a magánföldesúri rendszerben baliczky andrás uram mint tőketulajdonos (13 ezer arannyal) úgy képzelte, hogy ő a városi államtanács és az egyháztanács, a választott hites közönség felett állt. mert megvette a jogokat (a 13 ezer arannyal). és a helyi polgárok és a parasztok azt mondták, hogy nana. a jogok elsődlegesen őket illetik. válasszon egy helyi literátust. de azok mind a köznép oldalán álltak. és a reformációval eljuttotak odáig, hogy a városi államtanács, a vidékies egyháztanács és a világias bírói tanács elváltak egymástól. ezt nem a 18. századi felvilágosodás tette általánossá. hanem a reformáció a 16. században. legalább is errefelé ezek már akkoriban elkülönültek. a magisztrátusi protokollok szerint. a nagypolgári családok maguk mellé a kollégiumban jogot tanult pro-kurátort (prókátort) választottak. őket képviselő magánügyvédeket. és egyébként minden naposak voltak az ingatalan alapú jelzálog ügyletek. ez egy félfeudális-félkapitalista polgári világ. szociális elemekkel. a piaci áruforgalmat forgalmat mérték. a köböl és a véka árából 1-1 dénár jövedéket kellett fizetni a szegényháznak: az ispotálynak. azzal, hogy a betegeknek is volt választott képviselője. mert az egy közalapítványként működött. a bonczmester házából jött létre a kórház. és így hagyták a városra. és a felesége ursula (orsolya) (vég) rendelkezett széchy bíró és a város választott esküdt polgári előtt 1529-ben. azzal, hogy az ispotály nehogy a papok kezére kerüljön és úgy elenyésszen. hanem az ispotály mesterét egy választott egyházfi felügyelje. a köböl és a véka felügyelői szedják a jövedéket. a nótárius jegyezze fel a piaci forgalmat. vitás ügyek rendezésére válasszanak vásárbírákat. a kommunitás joga volt az italmérés. amiből fenntartották a kollégiumot. ahol diákköztársaság uralkodott. ez a reformáció.

csakhogy ezt az államrendet ellenezték elsősorban a német-rómaiak. az oszmántörökök azt mondták, hogy őket nem érdekli. a hódoltsági adót kell megfizeti. szolnoki szandzsákban elfogyott a pénze a bégnek, akkor a seregeivel megindult rabolni. a város követei mentek a budai pasához. hogy mégis hogy fizessék meg neki az adót, hogyha őket a kirabolja a bég. végső soron a pasának marad kevesebb. úgy, hogy parancsoljon rá a bégre. a császár nem parancsolt rá a kassai főkapitányra. hanem azt mondta, hogy szabadon fosztogatássanak a vallon zsoldosok. és ellenükben szerveződött bocskai fejedelem. reformáció falán mai napig magasodik a szobra. a hősök terén. debrecenben annak a szobornak a másolata van. a tóth árpád apukája készített egy hungária istennőt ábrázoló szobrot. a liberális lapokban azt írták, hogy az egy "vastyúk". a kollégiumban a parasztok azt mondták, hogy akkor kerüljön helyébe stephano bochkay de kismarya. a "nemzethy" fejlődés félfeudális félkapitalista volt errefelé. és a reformkor is olyasmi volt.

csak budapest többsége nem ezekkel vállal közösséget. hanem a felvilágosult abszolutizmussal, a francia forradalommal és a tanácsköztársasággal. amire azt mondják, hogy egy pillanat. ez nem magyar. és itten kérem magyarország. mi és a magyarok volnánk.

Reding Roli 2020.08.02. 11:11:58

@cvsvrs: na most a kapitalizmus miben különbözik ettől a 15. századi magánföldesúri rendszertől?

A feudalizmus a feudális kötelmekre , a függősègi viszonyokra èpült , valódi szemèlyi szabadság nem lètezett..A Dominus nagyúr kegykènt osztott vagyont ès szabadságjogokat is ...A gazdasági rendszer a domius, annak familiarisai ( intèzői) a servusok, szolgák a jobbágyok közti jaradèkos rendszerre èpül...
A szemèlyi szabadság csak viszonylagos volt, mert mindig valamilyen függősèggel járt együtt.
A szabad királyi városok , már a nevükben is benne van : királyi , azért kaptak többè - kevèsè önállóságot , hogy a király nagyobb adójövedelemre tudjon szert tenni a kereskedelem, bányászat vagy a cèhipar hasznából- de a szabadság nem valós szabadság volt...

A kapitalizmus egy más alapokon nyugvó társadalmi rendszer ...A vállalkozói szabadságra , a kezdemènyezőkèszsègre , az innovációra èpül, ahol a tőkès vállakozó cèlja a tőke felhalmozása , majd újra befektetèse....
Először a kereskedelem felfutása tette lehetővè , hogy elinduljon a kapitalista termelèsi rendszer , pl a Mediciek elkezdtèk a pènzkölcsönzèst , a gyarmatok felfedezèse segítette, hogy teremtett pènz mögött árualap is legyen ...
Majd a kèsőbbiekben a gyáripar is megjelent , amely felváltotta a tömegtermelèsre nem kèpes cèges ipart...
A feudalizmus osztályai mellett megjelentek az új osztályok: tőkèsek, a munkások ès a polgárság száma is a sokszorosára emelkedett...
Ez az új gazdasági rendszer abban különbözött a règitől, hogy a társadalom már nem a kötelmekre a függősègekre èpült elsősorban ,hanem az egyèni kezdemènyezesèsekre , a szabad vállalkozásra, az innovációra - ami nagyobb prosperitast eredmènyezett - így fokozatosan elkezdte kiszorítani a règit, amely vègül a jobbágyság megváltásához vezett ( önkèntes v kötelező örökváltság ..) amivel a feudalizmus időszaka lezárult...

Termèsztesen, a kapitalista termelèsi mód sem teljesen függősègek nèlküli gazdasági rendszer , de nem ez a rendszer szubsztanciája, nem erre èpül , hanem a vállalkozási szabadságra ès a szabadversenyre...
A függősègek ès szövetsègek kialakítása ebben a rendszerben is lètezik, mert ilyen az emberi alaptermèszet ...
Ezért kellenek a különböző trust - ès monopólium ellenes törvènyek....Az állam dolga az , hogy felügyelje a verseny tisztaságát , nem pedig az , hogy kegyeket osztogasson az állam , valójában az emberek pènzèből!
FrVili- nek gratulálok, a hèt hozzászólásához!

screpes 2020.08.02. 11:40:38

@ijontichy:

van kudarcosabb scenario: nem jutnak le mikroszintig a nagy döntnökök, hanem a megfelelni akarók azok, akik még olyanabbak.. az inkánál is inkább.

A jó rendőr - rossz rendőr leosztásban a rossz hiszi magáról, mintha ő lenne túl jó. Mondják is, a Tanu című filmben, például.

2020.08.02. 12:04:37

@FrVili:
magyarország egységállam. így álmodták meg a rendszerváltók. tehát nem azt mondták, hogy vannak egymással többé kevésébé egyenrangú államrészek. mert ahhoz budapestet fel kellene osztani. és a belső kerületek ha megyejoggal lennének felruházva (ahogyan mondjuk debrecen), akkor világvárost építeni nehézkes volna. a feudális megyék magyarországon történetileg nem tudtak kapitalizálódni, globálisan váltak versenyképessé. debrecen azt mondja, hogy egy tartományi tudomány mégis csak építhető. a kelet magyarországi főegyházmegye mellé. az egyetem is megyejoggal van felruházva. debrecenben a piacz útczában a megyejog a polgároknak elegendő. és ebből vásárvárosi lét következik. egy félfeudális-félkapitalista elit. csakhogy az induló állapotában nem egy világelit. abból bánki beni a slammer következik. őt promótálja a fidesz propaganda.
www.dehir.hu/upload/images/wp_cikkek/2020/bankibenimodem.jpg
ő így versel a migrációl.
www.youtube.com/watch?v=oeby05Xu5Y0
és ez budapesten a tarlósista, a ner kompatibilis. ez ugye nem az index határátkelő blog. magyarországon minden szar. meneküljél. erre mondom azt, hogy a három polgár lányból zsófi izraelben egy senki, zsuzsa amerikában egy senki, judit mehet az enszbe. és ott egy senki. mert george clooney felesége az ensz-ben valaki. de polgár judit egy senki. a polgár lányok magyarként lehetnek valakik. a papája nem akart mózes hitű magyarrá válni. őszintén sajnáljuk. polgár judit is ner kompatibilis egyébként. mint beni a slammer.

vagy ez a carpathian companions.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/4327/20200801_103748.jpg
viking hagyományokat őrző debrecen környékiek. beni mellett ők vannak a fidesz propanda címoldalán. premodern (feudális) kárpátiai vikingek és posztmodern (kapitalista) slammer. és szocialista állami építőipar betonmosntrumokat épít.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/4322/200730ujstrand_ksz_(3).jpg
www.dehir.hu/upload/images/galeria/4322/200730ujstrand_ksz_(4).jpg
jaj úgy élvezem én a strandot. ottan annyira szép és jó, annyi vicceset látok, hallok. és még bambi is kapható. csiki sör. az is ugye félfeudális-félkapitalista. és ezzel a fidesz választást nyer. értem, hogy ebből nem következik az amerikanizált világvárosi lét. mert ez a kisvárosi amerikanizmus. a republikánusok világa. a sarki hot dog árusok helyett ebben inkább lángos sütők vannak. és értem, hogy az idealizált kispolgári kis-világ a késő kádár kori szocializmushoz is elég közel áll. kulturálisan az. major tamás a kisz különdíját átadja benji-nek. a carpathian companions egyik tagja óizlandi edda dalokat adna elő, akkor kaphatna szot díjat. ahogyan pataki attis vagy nagy feró. szóval ez a késő kádár kor. amiben nincs direkt társadalomnkritika az jöhet. amiben van az mehet. ebből lesz a kis generáció. ami nemzeti keretek között lehet sikeres, nemzetközi keretek között érdektelen. mert az authentikus népi nacionalizmuson alapul. amit az autokratikus rezsimek termelik ki. de úgy se lesz budapest alpha city. úgy lehetne, hogy minden országos közintézményt a főváros összpontosít. a centrális erőteret az egységállami keretek között a fidesz teremtette meg. de ezt majd elsöprik az index firkászok. söpörjék el felőlem.
mit kínálnak helyette? dull szabi gyurcsányné és az altus fenekében világelit ajpek orsival. tényleg? a világlapok is megírták, hogy micsoda elnyomatásban kénytelenek újságot írni. tényleg? upor a világelit. tényleg? és a fideszben azt mondják, hogy faszomba már ezekkel az aljadék komcsikkel, libernyákokkal. amire az a válasz, hogy náci. ilyen errefelé nincsen. nincsenek önhitt uporok, beképzelt ajpek orsik, altus seggébe bújt dull szabik. vagy ha mégis, akkor a fideszben vannak. értem, hogy azon túl van azért egy vékonyka réteg, ami világelithez mérten harmad-negyedvonalbeli. olyasmi a jelenkori magyar csúcselit. és az nem fideszes. de nem is fidesz ellenes. és ezzel nyer választást orbán feltéve, hogy nem szigetelődik el nemzetközileg és nem viszi csődbe az országot.
süti beállítások módosítása