1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2018.01.14. 13:08 HaFr

A baloldali rendszerkritika indiszkrét nyája

Merő emberbarátságból titkos olvasója vagyok Badiounak, Deleuze-nek, Debord-nak, Žižeknek, Bhabhának, TGM-nek, a Pogátsa-portálnak, a fractalontology.wordpress.com-nak, a posztstrukturalizmusnak, a Unabomber Manifestónak és általában az egész balos világfájdalomnak. Látom az Új Egyenlőség c. lapban Sidó Zoltán írását, miszerint egy régebbi olvasmányom szerzője, Mark Fisher éppen egy éve lett öngyilkos, amiről nem tudtam akkor. Sidó magyarázata szerint "mintha ez nála perverz módon az életmű szerves része lenne. Nemcsak azért, mert sokat írt saját nehéz mentális állapotáról, hanem azért is, mert a nyugati kultúrát menthetetlenül stagnáló, steril, a saját közelmúltjára csillapíthatatlan vágyakozással tekintő konzumkultúraként látta, amiben ez a mentális állapot nemcsak hogy magától értetődő dolog, de már-már az egyetlen lehetséges állapot. Munkássága ismeretében a halála kis túlzással nem más, mint egy többé-kevésbé rigorózusan végigvitt érvelés utolsó, tragikus nyomatékosítása."

Eszerint Fisher úgy halt, ahogy élt, ritka integritást teremtve elmélet és gyakorlat között. Ez azonban nem teszi értelmesebbé se az életét, se a halálát. A chef-d'œuvre-je, amely kíméletesen szólva egy vegyesen Jameson- és Deleuze-utánérzés, a kapitalizmus, a technológiai és a popkultúra összefüggéseit annak a jellemzően -- a világhoz képest -- transzcendens humánumnak és szociológiai eszménynek a pozíciójából vizsgálja, amely sosem volt, sosem lesz, és általában félreviszi a "rendszerkritikát", különösen ennek esztétizáló ágát. 

A marxista rendszerkritika adottnak veszi, hogy a kapitalizmus szükségszerű fejlődési fázisa az emberi történelemnek, amivel sokkal többet állít, mint általában a kapitalizmus libertárius, liberális vagy konzervatív apologétái, akik csak a valósága mellé írnak értékelméletet, viszont így nem is esnek abba a hibába, hogy valamiféle dialektikát kelljen cáfolniuk annak érdekében, hogy a liberális demokrácia és a kapitalizmus fukuyamai pozícióját igazolják -- azt mármint, hogy ez a kettős az utolsó fázisa lenne az emberi társadalomfejlődésnek. Fisher azonban épp ezt a realizmust igyekszik cáfolni -- ti. hogy a kapitalizmus "a" valóság, amelyből nincs kiút -- először hevesen, transzcendens perspektívából, majd miután belátja, hogy nincs alternatív társadalomelmélete, nemhogy evolúciós elmélete, rezignáltan (a.m. lemondóan), Vogue-, na jó, Rolling Stones-minőségű életvezetési tanácsokat adva. Legvégül, ahogy megtudhattuk, pontot téve a saját életére is.

Nem akarom hasznavehetetlennek nyilvánítani az egész balos pozíciót, hiszen nyilvánvalóan -- újra és újra -- sokat tesz hozzá az önértelmezésünkhöz, mindössze attól óvok, hogy valaki kellő erkölcsi integritás nélkül nyúljon hozzá. Pl. kifejezetten nem érdemes valamit fatalista módon, a nullára redukálva bírálni úgy, hogy nincs mögötte egy alternatív változási terv, mert abból semmi más nem lesz, mint a pusztulás és/vagy az erőszak narratívái. A konzervatív kapitalizmuskritika a balossal szemben elég világos fogódzókat ad a humánum körüli komplex intézményi rendszer erősítésében -- szemben mindannak felszámolásával, ami csak van. A konzervatív a veszteségeit nem a kapitalizmusnak tudja be, hanem a jó esetben teológiailag is -- de ha nem, hát kellő műveltséggel és értékrenddel -- megfundált humánum elvesztegetésének, ami már jóval korábban megkezdődött, mint a kapitalizmus globalizációja. Az utóbbi képezte rendszer kiegyensúlyozott szemlélete csak egy sűrű, ám adekvát antropológiával érhető el; a legkevésbé sem a többé vagy kevésbé eredeti társadalomtervezéssel. De hogy ez utóbbitól a kommunista kísérletek bukását követően immár a balos rendszerkritika is visszariad, azt jól mutatja egyrészről maga a "rendszerkritika" szó, amely az aspirációk maximumát fejezi ki, másrészről a terméketlen agónia a transzcendencia és a realitás közötti szakadék áthidalhatatlanságán, amelyben aztán érzékenyebb gondolkodók el is veszejtik önmagukat. A rövid véleményem az esztétizáló, franciás-keleti parti rendszerkritikáról mindösszesen -- az előbbi megértő szavaim és a lehetséges kivételek dacára -- ez: hogy abszolúte rendszerkonform megélhetési intellektualizmussal állunk szemben. Nem véletlenül nincs baloldali politika.

500 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr413574255

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.24. 08:53:07

@444:

"elvben van lehetőség."

Elvben arra is van lehetőség, hogy Elon Musk Mars-utazást szervezzen. Sőt elvben arra is van lehetőség, hogy Széles Gábor szervezzen Mars-utazást. Az Ikaruszra keresztelt magyar gyártmányú űrhajóval, aminek a megépítésére egy egész szövetkezeti mozgalom alapozható. Komádiban tekercselik az ionhajtóművet. Edit cserépedényeket korongozik, amiben a hidroponikus paradicsomot meg paprikát növesztik majd, hogy a magyar űrutazók friss lecsót tudjanak enni a Vörös Bolygón. Andika gyerekruhákat tervez és szab a kis magyaroknak akik majd a Marson születnek meg. A Renner művek állami támogatást kap a traktorjuk Marsjáróvá adaptálására. Az elvi lehetőségek végtelenek.

2018.01.24. 11:26:03

@neoteny:
kérdés, hogy ebből a gyakorlatban mi valósítható meg. de erről részben kollektivizáltan kellene dönteni. vagy ellon musk a saját maga által gyártott kuponjaiból vásárol. amit elfogadnak a nagyvilágban. hanem dollárból, amit az állam segítségével nyomtatnak. abból vásárolnak. abból lesz a tőkenyereség. abból lesz több millió dolláros a paypal. ami sokkal nem bonyolultabb mint egy jól megírt hálózati könyvelő szoftver. csak azt mondjuk eladja valaki mancika néninek 100 ezer forintért. ellon eladta 100 millió dollárért, vagy még drágábban. persze lehet mondani, hogy elon jobb programozó, mint a magyar éliás érmindszenten vagy ede kisváradon. de ezt nem tudjuk. csak azt, hogy ellon egy ideig aligha volt szuperzseni. mert 24 éves korára szerzett bsc diplomát. és utána 2 napot járt a stanford-ra. kiiratkozott, mert túl könnyűnek találta. és utána lett szuperzseni. lehet, hogy az. de lehet, hogy egy ugyanolyan ügyes üzletember, mint mészáros lőrinc. ő egy gázszerelő. miért ne építhetne erőművet. ha bsc diplomával marsutazást tervezni, akkor? persze lehet, hogy ellon szuperzseni. de az is lehet, hogy az államok pénzétől okosodott meg. ahogyan lőrinc. csak egyiket a new york times és washington post proganda gépezete védi a másikat a magyar idők. a tv2 és az rtl. és a nézőgyerekek ezek közül választhatnak.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.24. 11:34:50

@444:

"kérdés, hogy ebből a gyakorlatban mi valósítható meg."

Arról volt szó, hogy elvben mire van lehetőség. Mert a gyakorlatban nincs lehetőség arra a választásra, amire elvben igen.

"de erről részben kollektivizáltan kellene dönteni."

Helyesen: erről kollektivizáltan kellene dönteni a különféle árnyalatú szocialisták szerint.

2018.01.24. 14:09:54

@neoteny:
a gyakorlatban a választás az, hogy a magyar nép nemzetközi vagy nemzeti nagytőkésekre szavaznak. az oligopol multikat, vagy az oligarchákat. és jelen állás szerint a magyarok többsége a nacionalizmust választja. amire fél millió ember azt mondja, hogy ez esetben ők leléptek. és erre a válasz az, hogy lépjenek. a diákparlament nevében tüntető kislány azt mondja, hogy szerinte a lineáris vektorterek és a másodokú egyenletek (!) ismerete nem része a versenyképes tudásnak. és ezeket kényszeríti ki az autoriter rezsim. és ők ha ez így marad, akkor kivándorolnak. erre mit lehet mondani. a balliberális szabad bölcsészek vándoroljanak. ők azok, akik ide biztos nem kellenek. jelenleg ebben van egyetértés. soros alapítvány felszámolásával egyszerűsödik a politikai helyzet. persze ezzel magyarország problémái messze nincsenek megoldva. várjuk meg áprilist.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.24. 14:11:21

@444:

"ezért szavaznak inkább orbánra."

Arra az Orbánra, amelyik a ThyssenKruppnak adja Edit korongozógépének árát. Meg Andika gyerekruha-tervező és -készítő munkahelyének az árát. Meg Sanyi haverjának a költöztetéshez szükséges Iveco-jának az árát. Megvették a felsőbbrendű németek a választott nemeseket kilóra. És erre szavaz az istenadta nép.

2018.01.24. 14:17:02

@neoteny:
nem erre. hanem a nem-nemzeti liberálisok ellen.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.24. 14:17:19

@444:

"a balliberális szabad bölcsészek vándoroljanak. ők azok, akik ide biztos nem kellenek."

Ha ők kivándorolnak, akkor ki csinálja majd a feketemosogatást a Balaton-parti lacipecsenyés konyháján? Mert sem a túrricsei cigányok, sem a gyügyei parasztok nem fogják azt a munkát elvégezni.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.24. 14:21:00

@444:

"nem erre."

De ezt kapják a szavazataikért. A Stop Soros csak a cirkusz; a kenyeret -- sőt kalácsot -- viszont a multiknak osztja a rezsim (saját maga után), nem a keleti végeken élőknek.

2018.01.24. 14:46:07

@neoteny:
a thyssenkrupp-nak úgy kell felvenni 250 csavarrugó gyártót, hogy közben szijjártó petya még legalább 1,000 hasonló profilú munkahelyet megtámogatott debrecenben. tehát most a melós válogathat.

erre mondja azt a nyomdász ismerősöm, hogy szólt már a hr-esnek, hogy anyagmozgatónak ne egy dilist vegyen már fel. mert tudja, hogy kevesebb a járulék. de a fickó ugyan végre hajt mindent, de egy szót nem szól. mire a hr-es azt mondja. érdekes, az állásinterjún hozzá se beszélt. és miért vette fel? mert ő volt az egyetlen jelentkező. amúgy a fickó most szabadult a sittről. úgy, hogy jobb ha nem szólnak be neki. mert esetleg valakit pofán ver. két kézzel kapkodnak a melósok után. csak ugye ugyanez hiányzik nyugatról is. a szomszéd egerből hívott embereket, akik beszerelték neki az ajtót. a kereskedő azt mondta, hogy most nem tud olyat, aki beszerelné neki. üzemcsarnokokat építenek. erre mondja a kormányhivatalban vezető beosztásban dolgozó "full fideszes" ismerősöm, hogy "ipari káoszt" teremtettek. vagy mondjuk a máv egyik helyi vezetőjét hallottam őrjöngeni. aki azt mondta, hogy 5,5 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásból ő is teremt munkahelyeket. úgy, hogy ehhez nyilván még egy rakás olcsó hitel is kapcsolódik. és lényegében nincs olyan, ami ne így működne. de ezt a politikát viszik tovább. amíg lehet. a stop soros törvénycsomaggal megnyerik a választást. a depressziós alkesz simicskát kiütik. vagy ádival kiegyeznek. aki nyilván bosszút akar. de esetleg kooptálják ebbe a buliba.
24.p3k.hu/app/uploads/2017/08/img_6781-e1502365817211-800x450.jpg
németh sanyi bácsit kell meggyőzni arról, hogy jobbra át. nyilván marad valami ellenzék a jobbik/lmp esetleg momentum környékén. botka szándékolt bebuktatása után a szocik nem veszélyesek. szeged a modern városok programban több száz milliárd forintot kapott. botka elindult. gyurcsánnyal szembefordulva. aztán persze kicsinált a riposzt. mert be voltak készítve a hírlapi kacsák. illetve voltak zűrös ügyletek a szeviép körül. mint ahogyan szinte minden építőipari cég körül.

régóta mondom, hogy ebből az egészből egy nagy néppárt maradhat. amelyik egységben képes maradni úgy, hogy ügyesebben hazudja nagyobbat. ez a nemzeti "keresztény" jobboldal. de a külföld a "zsidó" baloldalt preferálta inkább. egészen a kijevi puccsig. ami átrendezte a terepet a külpolban. és migráns krízis kommunikációja felülírta a belpolt.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.24. 16:49:18

@444:

"a thyssenkrupp-nak úgy kell felvenni 250 csavarrugó gyártót, hogy közben szijjártó petya még legalább 1,000 hasonló profilú munkahelyet megtámogatott debrecenben. tehát most a melós válogathat."

Helyesen: 1,000 melós válogathat, amiért a magyar nettó adófizetők tízmilliárdokkal fizetnek -- amit ők nem választhatnak meg.

2018.01.24. 17:34:35

@neoteny:
a munkabéreket feljebb nyomja. zolika is azt mondja, hogy fizessenek többet. mert választhat. a neopac, a fag, thyssen, a diehl és krones és a richter épít államilag támogatott üzemcsarnokot. és még ott az intertanker nemzeti buszgyára. az alföld tej szintén állami támogatással fejleszt. (181 új munkahelyet hoztak létre 4,8 milliárd forint vissza nem térítendő állami támogatással). ezek csak a debreceni beruházások. nyíregyházán ugyanígy fejleszt a legó. vagy mondjuk a gyöngyöshalászi indiai gumigyár a debreceni lapokban hirdet. ez általában megnyomta a szakmunkás reálbért. mert a munkaerőpiaci kereslet beruházás élénkítő kampányban megnőtt.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.24. 17:43:13

@444:

"a thyssenkrupp-nak úgy kell felvenni 250 csavarrugó gyártót, hogy közben szijjártó petya még legalább 1,000 hasonló profilú munkahelyet megtámogatott debrecenben. tehát most a melós válogathat."

Helyesen: 1,000 melós válogathat, amiért a magyar nettó adófizetők tízmilliárdokkal fizetnek -- amit ők nem választhatnak meg.

2018.01.24. 18:13:27

@neoteny:
és az összes többi melós válogathat. zolika is magasabb bért követelhet. a munkaerő piaci kereslet hirtelen megnőtt. átmehet a richterbe, vagy a tubusgyárba xénia nénihez. és mehet külföldre. ezerrel keresik a melósokat. felveszik a sittről szabadultat is anyagmozgatónak úgy, hogy egy szót se szól az állásinterjún. lényegében a jobbikos szavazóbázis lett megcélozva és munkaerő piacon államilag megtámogatva.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.24. 18:27:44

@444:

"és az összes többi melós válogathat. zolika is magasabb bért követelhet. a munkaerő piaci kereslet hirtelen megnőtt. átmehet a richterbe, vagy a tubusgyárba xénia nénihez. és mehet külföldre."

Ezeket megtehette korábban is Zolika. Illetve megtehette attól függően, hogy mennyire portábilis Zolika készségkészlete: mert a kenőcskeverő gép üzemeltetésével szerzett gyakorlata nem szükségszerűen teszi őt képessé pl. CNC gépek programozására.

"lényegében a jobbikos szavazóbázis lett megcélozva és munkaerő piacon államilag megtámogatva."

Amit a nettó adófizetők, akiktől a támogatás ténylegesen származik, nem választhattak meg. És nettó adófizetőkből még Debrecenben is van több, mint 1,000. Valószínűleg több, mint 10,000 is. Ami még mindig csak Debrecen lakosságának kb. 5%-át tenné ki.

2018.01.25. 15:09:17

@neoteny:
a kormány a munkaerőpiaci keresletet különösen a szakmunkások körében élénkíti. és ezáltal a bérek emelkednek. mert hogy egyre nehezebb találni melóst. aztán persze, amikor ezek az állások be lesznek töltve és nem lesz ilyen mértékű a beruházásélénkítés, akkor a nemzeti radikálisok újra beleerősítenek. a kormány azzal számol, hogy a növekedés kitart.

ez most a magyar viszonylatban szokásosan jónak mondható 3-5% tartományban van.
d3fy651gv2fhd3.cloudfront.net/charts/hungary-gdp-growth-annual.png?s=hugptotl&v=201712050845v&d1=19180101&d2=20181231&ds=1
ennél lényegesen jobbat egyik kormány se produkált. csakhogy ez a kisebb nagyobb válságokkal tarkítva még mindig nem eredményez felzárkózást. ahhoz a 6-8%-os sávba kellene kerülni.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.25. 15:41:10

@444:

"a kormány a munkaerőpiaci keresletet különösen a szakmunkások körében élénkíti."

A nettó adófizetők jövedelmének kárára, beleértve azon szakmunkásokat, akik nettó adófizetők.

2018.01.25. 16:16:22

@neoteny:
ez a nettó adófizető munkaadókat sújtja elsősorban. de ők aligha fognak nyíltan a kormány ellen fordulni. mert ugye ők azok, akik különféle pályázati pénzeket remélhetnek. így egy minisztériumi nemzeti vagyonkezelő csapat viszonylag könnyedén átveheti a gazdaságirányítást. úgy, hogy ennek konkurense jegybanki csapat. és ezek teret foglalnak a médiában. szóval persze ez egy teljhatalomra törekvő kiszorítósdi. de orbán politikai ellenfelei ugyanezt célozzák.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.25. 16:20:02

@444:

"ez a nettó adófizető munkaadókat sújtja elsősorban."

Az, hogy milliárdokra rúgó "munkahelyteremtési" támogatásokat kapnak?

2018.01.25. 18:44:25

@neoteny:
azokat, akik nem kapnak.

2018.01.25. 18:49:50

@neoteny:
de ők ugye akik potenciális támogatottak. általában véve így tartja fent az állam a hatalmát. aktuálisan elvon, de potenciálisan ad. keresik a kegyeit. és ebből lesz az állami önkény.

erre a tőkepiac azt mondja, hogy majd ők osztják a pénzt. időlegesen versenyelőnyt adnak egyeseknek. amivel potenciálisan hátrányba hoznak másokat. de mit számít az. ebből lesz a tőkepiaci önkény.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.25. 18:50:10

@444:

Vagyis a nettó adófizetők (akár alkalmazottak [szakmunkások], akár munkaadók) fizetik meg a kormány szavazatvásárlásait.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.25. 18:58:03

@444:

"potenciális támogatottak"

"potenciálisan ad"

A potenciális támogatás meg a potenciális adás semmit nem ér. Az aktuális támogatás meg az aktuális adás ér valamit.

"a tőkepiac azt mondja, hogy majd ők osztják a pénzt"

Helyesen: a fogyasztók "osztják" a pénzt; ők döntik el, hogy kiknek a termékeit vásárolják meg, ezzel jövedelemhez juttava azokat. És ebből a jövedelemből lehet kifizetni hiteleket, vagy osztalékot fizetni a tulajdonrészbe befektetőknek.

Lehet akármennyi hitele vagy tőkéje egy vállalkozásnak, ha nem tud olyan javakat és/vagy szolgáltatásokat előállítani, amelyekről úgy ítélik meg a fogyasztók, hogy azok megvásárlása hasznos számukra, akkor a vállalkozás orra bukik. Kivéve, ha a termékeinek és/vagy szolgáltatásainak fogyasztói arra vannak kényszerítve erőszakkal, hogy azokat megvásárolják attól függetlenül, hogy megítélésük szerint az ilyen adásvételek _nem_ hasznot hajtóak számukra: mint pl. amikor az államhatalom "közbeszerez", amikor a nettó adófizetőktől erőszakkal (értsd [adó]törvényekkel) elsajátított javakaból vásárol.

2018.01.25. 19:13:55

@neoteny:
ha a fogyasztók csak követlen osztanának pénzt, akkor nem lenne bank. és ha azok csak a fogyasztók pénzét használnák fel, akkor nem lennének állami bankjegyek. ha nem lenne a betétekre állami garanciavállalás, akkor ki korlátozott felelősségvállalás mellett nagyobb összeget ki kölcsönözne?

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.25. 19:29:53

@444:

"ha a fogyasztók csak követlen osztanának pénzt, akkor nem lenne bank."

És? Attól, hogy vannak bankok, még a fogyasztók "osztják" a pénzt azáltal, hogy eldöntik azt, hogy kiknek a termékeit vásárolják meg.

2018.01.25. 19:41:19

@neoteny:
bankok eldöntik, hogy mely termelőket és termékeket támogatnak hitelekkel. a közösségi bankokat leszámítva abba a betéteseknek beleszólásuk nincs. a kereskedelmi bankok állami bankjegyeket osztogatnak. mondván, hogy ez a szabad piac.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.25. 20:03:23

@444:

"bankok eldöntik, hogy mely termelőket és termékeket támogatnak hitelekkel."

Csak épp' ebben a döntésükben szerepet játszik az, hogy mekkora valószínűségét látják annak, hogy a fogyasztók a hitelkérő termelőknek "osztják" majd a pénzüket: ugyanis a bankok azt akarják, hogy a hiteleik visszafizetésre kerüljenek (mert ha nem, akkor a bankok saját tőkéje kell fedezze a vissza nem fizetett hitelösszegeket).

2018.01.25. 20:27:08

@neoteny:
nem a saját tőkéjük, hanem a vagyonuk a fedezet. amiben benne vannak a kötelezettségek.
assets = equity + liabilites
egy bedőlt hitelt részletekben tovább lehet passzolni. steinhoff úr nem tudja fizetni, akkor tovább adják gruber úrnak. a kika helyébe belép möbelix. és ezzel gyakorlatilag el is dől, hogy ki vagy kik lesznek a legnagyobb magyarországi bútornagykereskedők. hacsak nem száll be az üzletbe vajna tímea vagy rogán cecilia. mert miért ne érthetnének akár ők is a lakberendezéshez.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.25. 20:34:55

@444:

"nem a saját tőkéjük, hanem a vagyonuk a fedezet."

A distinction without a difference.

"egy bedőlt hitelt részletekben tovább lehet passzolni."

A te fékeveszett fantáziálgatásaidban.

"steinhoff úr nem tudja fizetni, akkor tovább adják gruber úrnak."

És Gruber úr miért venne át egy hitel_kötelezettséget_, amikor a hitel_összeg_ már elköltésre került Steinhoff úr által?

2018.01.25. 21:08:41

@neoteny:
azt a pénzt újra ki lehet generálni. steinhoff úrnak nem sikerült. fusson neki gruber úr.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.25. 21:20:29

@444:

"azt a pénzt újra ki lehet generálni."

Nem: csak _másik_ pénzt lehet generálni. A már elköltött hitelösszeget vissza kell fizetni (vagy a hitelfelvevő által, vagy a hitelező által).

2018.01.25. 22:30:31

@neoteny:
a bedőlt hitel veszteség. azt leírják. ha helyébe lép egy új kötelettség, akkor az növeli a vagyont és a saját tőkéből semmit se kell levonni. korlátozott felelősségvállalás mellett a saját tőkéjét kockáztatva mégis ki hitelezne?

ha a pénzügyi rendszerben mindenki csak a saját pénzét adná kölcsön, akkor nem lenne szükség aktív állami szerepvállalásra legfeljebb csak felügyeltre. folyamatosan kormányköröket kell pénzelni azért, hogy ezt a rendszert fenntarthassák. és persze szálljanak ki az államok. csak ugye azok adósságával mégis mi legyen.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.25. 23:10:13

@444:

"a bedőlt hitel veszteség. azt leírják."

Leírják úgy, hogy a hitelező equity-je elvész: a veszteség az övé.

"ha helyébe lép egy új kötelettség, akkor az növeli a vagyont és a saját tőkéből semmit se kell levonni."

Ez egy orbitális faszság; még egy példa a te "elemi számítási" képtelenségedre.

Amikor Irmuska néni meg Böszörményiné Quaestor kötvényeket vettek az életük megtakarítását képező milláikból, akkor a saját tőkéjüket kockáztatták: be kellett fizetni a millákat a Quaestornak, az nem _hitelben_ adta a kötvényeket Irmuska néninek meg Böszörményinének. Így amikor a Quaestor bebukott, akkor Irmuska néni és Böszörményiné millája elveszett.

Ha Irmuska néni meg Böszörményiné csinált (vagy vett) volna egy bankot -- az IrBö-t --, akkor abba belerakták volna az egy-egy millájukat: ez lett volna az equity-jük. Aztán ha valakik beraktak volna 2.23 millát az IrBö-be betétként, akkor 10%-os részleges tartalékolási ráta mellett az IrBö kihitelezhetett volna 2 millát. Tegyük fel, hogy Zolika igényelt 2 milla hitelt az IrBö-től arra, hogy Quaestor kötvényeket vegyen, és az IrBö adott is 2 milla hitelt Zolikának mondjuk 5% kamatra, mert Zolika felajánlotta a Quaestor kötvényeket _és_ a munkabérét biztosítékként. Továbbá tegyük fel, hogy a hitelszerződést követő hónapban bebukik a Quaestor _és_ Zolika elveszíti az állását: sem hiteltörlesztés nem történik, sem a zálog -- a Quaestor kötvények -- nem eladható: a hitel bebukott. Zolika hitelszámlája 2 millán áll, és mivel ez egy hitelszámla, ez azt jelenti, hogy -2 millán áll. Ahhoz, hogy ez a bebukott hitel leírásra kerüljön, az IrBö saját tőkéje, Irmuska néni és Böszörményiné equity-je kell, hogy a hitelszámlára íródjon: mert csak úgy tudják a betétesek kivenni a 2.3 millányi betétjüket (ha ki akarják venni). Vagyis a veszteség az IrBö-é; Irmuska néni és Böszörményiné elveszítette az equity-jét. _Miután_ befizették az equity-jüket Zolika bedőlt hitelszámlájára, akkor tudnak ismét kihitelezni 2 millát (a betétek 90%-át); de már nincs equity-jük az IrBö-ben, ha ismét bedől egy hitelük, akkor már tönkrement -- fizetésképtelen -- az IrBö.

"korlátozott felelősségvállalás mellett a saját tőkéjét kockáztatva mégis ki hitelezne?"

Az, aki haszonra kíván szert tenni a kamatokból?

2018.01.26. 07:22:29

@neoteny:
a questor felhalmozott nem tudott fizetni 150 milliárd forintot. és bedőlt. de ha a kormány úgy dönt, hogy generál 150 millárd állam adósságot és azt odaadja tarsoly csabának, akkor ő ki tudta volna fizetni irmuska és böszörményiné követeléseit beleértve a kamatokat. de nem ezt az utat választották.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.26. 07:35:08

@444:

"ha a kormány úgy dönt, hogy generál 150 millárd állam adósságot"

Amit szintén meg kell fizetni: vagy a nettó adófizetőktől államhatalmi erőszakkal (értsd [adó]törvényekkel) eltulajdonított javakból (praktikusan pénzként), vagy pedig az államadósság monetizálásán keresztül, ami inflációt szít és amely bújtatott adót mindenki fizeti.

2018.01.26. 07:40:36

@neoteny:
és szerinted steinhoff úr adósságával végső soron nem ugyanez lesz? nem ezen dolgoznak a pwc szakemberei?

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.26. 07:50:50

@444:

A PWC szakemberei azon dolgoznak, hogy "valósabb" kép alakuljon ki a Steinhoff International pénzügyi helyzetéről. Ami önmagában egy botrány: egy tőzsdén szereplő cég éves jelentéseit auditálni kell; ha Steinhoff úr és menedzsergárdája képes volt a szart kavarni a könyveikkel, akkor az azt jelenti hogy az auditoraik nem végeztek jó munkát.

Lehet, hogy végső soron ez lesz (habár még vergődik Steinhoff úr, hogy fizesse a hiteltörlesztéseket); de ha végső soron ez lesz, az is csak szavazatvásárlás lesz az osztrák kormány részéről (ha igaz az, hogy "a bécsi bankoknak" van a legnagyobb kitettsége).

2018.01.26. 15:36:28

@neoteny:
és melyik auditor cég fog csődbe menni? amíg kormányzatilag védettek addig nyilván egyik sem.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.26. 19:25:45

@444:

"és melyik auditor cég fog csődbe menni?"

en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Andersen#Enron_scandal

"amíg kormányzatilag védettek addig nyilván egyik sem."

Így van: az anarchia a helyes rendszer.

2018.01.26. 22:30:55

@neoteny:
esetleg ne szórakozzunk már azzal, hogy a könyvben ideírunk százcsillót, oda írunk százcsilliót. úgy, hogy a szolganépek annak a pénznek a töredékéért esetenként vért pisálnak. a general electric bejelenti, hogy nagyságrendben 10 milliárd dollár veszteségük van a biztosítási üzletágban. és nem lőnek fejbe senkit. egy globális kapitalistát se. mert nincs vadnyugat. a fehéreknek ehhez nincs joguk. majd a feketék vagy ahogyan mondani kell az afroamerikaiak lövik őket fejbe. vagy ha nem ők, akkor az ázsiaiak. vagy jönnek a latinok és az új commandante che guevara.

a gyügyei parasztok abban gondolkodnak, hogy minden település, vagy településrész választ egy főjegyzőt. az följegyzi, hogy kinek mije van a földjén. azért, hogy az az övé. angolok így mondják: of. övé. óangol jelentése. Old English of, unstressed form of æf (prep., adv.) "away, away from". ez a hungarus gondolkodás. ne az andersen consulting írja már össze. hanem a településen választott főjegyző. följegyzi.

2018.01.26. 22:38:44

@neoteny:
óangol "æf" ~ "övé" azt jelentette: "away". jó kis találat, finnegan. az öv nem függ össze azzal, hogy ív és óv. ugyan már. finnegan ez is. izé finnugor.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.26. 23:03:00

@444:

"esetleg ne szórakozzunk már azzal, hogy a könyvben ideírunk százcsillót, oda írunk százcsilliót."

Ti csak a nagy semmit akarjátok.

2018.01.26. 23:20:43

@neoteny:
na százcsillió a nagy semmi. összeültek a general electric auditorok. és azt mondták. nézzed már. ebben a rubrikában van 10 milliárdos mínusz. ez egy profit warning. most lesz egy leírás. de nem kell megijedni. mert majd még hozzáírunk kötelezettséget. és azzal növekszik a vagyon. így a veszteséget nem kell leírni a saját tőkéből.
assets = equity + liabilities

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.26. 23:28:13

@444:

"na százcsillió a nagy semmi."

Ha semmi lenne, akkor nem fájna nektek az, hogy a könyvbe ideírják a százcsilliót meg odaírják a százcsilliót.

"így a veszteséget nem kell leírni a saját tőkéből."

Nektek nincs saját tőkétek csak amit elloptok a nettó adófizetőktől. Nektek csak veszteségeitek vannak, amit hozzáírtok a nem létező vagyonotokhoz, és ebből lesz a népfőiskola meg a népi etimológia, ami a magyart a magyarral magyarázza.

2018.01.26. 23:53:40

@neoteny:
a general electric biztosítási üzletágában keletkezett 10 milliárd dollár veszteség. profit warning. ezt vagy leírják a saját tőkéből vagy vállalnak kötelezettséget. és nem kell leírni a saját tőkéből. mert a kapitalizmusban az adósság is a vagyon része. igen ám. de most az a 10 milliárd dollár kötelezettség úgy lesz, hogy leütik az entert. és az ott van az orákulumban. mint kötelezettség. amivel a general electric saját tőkéje nem csökken. hanem fizetik a kamatait annak, akié az orákulum.

de a magyarok döntő többsége nem akar ilyen világot. legyen ilyen a tengerentúlon. de errefelé nem kell. de úgy nem lesz mc donalds. majd lesz csirke pörkölt nokedlivel és uborka salátával. ez a sztori arról szól, hogy az amerikai demokratákat nem kérjük. stop soros. itt tartunk. és válasszunk egy másik szövetségest. például a svájci minta már sokkal jobb.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.27. 00:03:57

@444:

"de a magyarok döntő többsége nem akar ilyen világot."

Akkor legyen az, hogy a magyarok csinálnak egy települést a puszta közepén, ahol Récsölke tojja az aranytojásokat, és feromonokkal megmondja a magyaroknak, hogy azok milyen tevékenységet folytassanak a bolyban. Egyesek kispuskás céllövészeten gyakorolják a boly védelmét, mások gyerekruhákat terveznek és termelnek a boly kicsinyei számára, a "reálértelmiségieknek" nevezett herék meg tanulmányokat írnak Récsölkének arra, hogy milyen feromonokat termeljen ahhoz, hogy mindenki a jót csinálja. Ezek a herék pedig szabadidejükben (ami csak nekik van) a magyart magyarázzák a magyarral.

2018.01.27. 00:43:43

@neoteny:
orbán rendszere nem cél, hanem eszköz. a magyar társadalom azt demonstrálja, hogy ebben a rendszerben bárkinek lehet luxus magánrepülője. egy falusi gázszerelőnek is. aztán lehet mondani, hogy mészáros lőrinc a pénzt "lopta". de a pénzt general electric igazgatótanácsában az ügyes üzletemberek a projektekhez nagyrészt ugyanúgy szerzik, mint mészáros koma a mátra erőműhöz. és azt mérnökök építik akiket errefelé mészáros lőrinc "inspirál". értem, hogy nem kellene oda. de a general electric igazgatótanácsa ugyanígy felesleges. értem persze, hogy ha az nincs, akkor az egy közös vállalat lenne. magángazdálkodó kis, közép, és nagyüzemekkel. az meg már népnemzeti szocializmus. ugyanennek a magyar változata a "generál". vagy a magyar/miskolci általános gépgyár. miskolci egyetemen gépipari tanszéket feltőkésítik. minimális tandíjért (önköltségi áron) lehet használni a high tech tervező eszközöket. és diósgyőri szakképzési centrumban ki lehet bérelni az előző generációs félautomata tanuló gépsort. és így meg lehet teremteni a következő generációs technológiát. és így húzhatja a cseh-morva-szlovák tátra teherautó a magyar mátra pótkocsit. vagy a (svájci) magyar ganz ábrahám hagyományait tisztelve a mávag mozdony a vagónka szerelvényeit. vagy így lehet a borsodi bosch. a cigányság integrációja. "mág" népe. miskolci általános gépgyár a magyar felvidéken. tóth atyafiak és jó palócok így építik a salgót nógrád (novo hrad) vármegyében. közös vállalatok. ami a népnemzeti szocializmus. posztfasizmus.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.27. 00:58:17

@444:

"orbán rendszere nem cél, hanem eszköz."

Ez csak a nagy semmi hirdetése, a dekonstrukció, a magyar magyarral magyarázása.

"közös vállalatok. ami a népnemzeti szocializmus."

De a magyarok döntő többsége nem akar ilyen világot.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.27. 01:40:53

@444:

"miskolci egyetemen gépipari tanszéket feltőkésítik."

Kik?

"minimális tandíjért (önköltségi áron) lehet használni a high tech tervező eszközöket."

Utána meg a csentecsa nikkű veri a nyálát, hogy az így képzett mérnök meg technikus ne menjen ki idegen földre munkát vállalni, mert akkor azt a gazdaságot erősíti és a magyar nemzetgazdaságot gyengíti.

A jó árja édesanyátokkal szórakozzatok ti népnemzetiszocialista seggarcok.

2018.01.27. 08:12:16

@neoteny:
fizesse vissza a szakképzés önköltségét. és utána mehet külföldre. és viszlát. nyilván.

2018.01.27. 08:36:16

@neoteny:
itt van például rékasi karcsi és détár enci gyermeke. aki most a társaság a szabadságjogokért sztárja. ő a celebek kisfia. zsigmond. zsebi. művésznevén ziggy.
www.nlcafe.hu/data/cikk/22/213603/2.jpg
ziggy kormányellenes verseket ír. és a belvárosban lefújja a műemlékeket. mert hogy ő lázad. és ziggy szerint az oktatással az a baj, hogy nem nevel kritikus gondolkodásra. ziggy csak kritizálni tud.

"Kiírom Facebookra, hogy az iskolában szét van b*szódva a mosdó, a slammem miatt is biztos retorzió ér. Majd biztos behívják a szüleimet, meg beírnak az ellenőrzömbe. Csak van egy bökkenő, hogy k*rvára nem érdekel."

oké. ezen kívül még valami? miért lenne az a fasizmus, hogy ziggy és az ő ellenzéke esetleg nem kerül kormányra és esetleg nem jutnak be a parlamentbe se. félre értés ne essék. ne érje semmiféle retorzió ezt a gyereket. fizessék ki az okozott kárt a szülei. aztán ha legközelebb is leönti a műemlékeket, akkor bevágják a kóterbe. de adjanak neki esélyt. ne bélyegezzék meg emiatt. de ziggy kevés ahhoz, hogy ellenzék vezetője legyen. mert ahhoz a népnek kellene őt közvetlen kiválasztani. nem a pénzhatalomhoz kötődő rtl klubnak (luxemburg külső adóssága 4,000 milliárd dollár), vagy ahhoz kapcsolódva a story magazinnak.

digipenna · http://digipenna.blog.hu/ 2018.01.27. 08:40:56

@444: Ez a visszafizetés dolog azok kedvence akik nem kényszerülnek erre a lépésre. Orbánt nem mentené meg semmi attól, hogy mindenki kedvencévé váljon, ha olyan bérek fizetésére ösztönözné (kényszerítené) a magyarországi munkaadókat, hogy nem kelljen kényszerűségből külföldre menni. A németek a szinte teljes foglalkoztatottságot olyan eszközökkel oldják meg, mint az Aufstockung meg az Arbeitsamtok által kiközvetített munkavállalók fele bérét egy éve keresztül fizetik a munkaadók helyett, hogy csak a legismertebbeket említsük.

2018.01.27. 08:45:42

@neoteny:
tehát ugye világos, hogy az amerikai demokrácia export/import. ziggy nem verset ír. hanem szabad verset. azt úgy mondják: slam poetry. olyasmi, mint a rap. megmondják a tutit. csak nincs ritmusa. ez a slam. a szar. szarozó versek.

"Kiírom Facebookra, hogy az iskolában szét van b*szódva a mosdó, a slammem miatt is biztos retorzió ér. Majd biztos behívják a szüleimet, meg beírnak az ellenőrzömbe. Csak van egy bökkenő, hogy k*rvára nem érdekel"

ezt most átvettük amerikából. ami a szabadság őshazája. és most nem ez nyeri meg a választást. de ellenzéknek is elég keskeny.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.27. 09:40:12

@444:

"fizesse vissza a szakképzés önköltségét."

1) Kiknek fizesse vissza?

2) Hol van a szerződés amit aláírt, hogy visszafizeti a szakképzés önköltségét ha külföldre akar menni dolgozni?

3) 16 éves korig kötelező a részvétel a közoktatásban; az addig kapott szakképzés visszafizetésének kötelezettsége azt jelentené, hogy olyasmi árát kell visszafizetnie aminek az elfogyasztása kötelező volt számára.

2018.01.27. 10:14:58

@digipenna:
a munkahelyteremtő támogatásoknak köszönhetően a reálbérek húznak felfelé. és amelyik fiatal gyermeket vállal az magyarországon nem jár olyan nagyon rosszul. mindenféle szakma mellett le lehet érettségizni. ami a azért egy könnyített forma. az általános iskolában is meg lehetne követelni azt, ami most az alapszintű érettségi vizsgához szükséges.

amikor én nyolcadikos voltam, akkor jött az iskolába egy fiatal történelem tanárnő. (ez még a kádár rendszerben volt.) és neki az volt az elképzelése, hogy az embereknek a rendszerező, összegző készsége a hormonális változásokkal egy időben megy végbe. tehát amikor a gyerekek el kezdnek kamaszodni akkor képesek lennének összegezni az addig szerzett tudást, tapasztalatot. és az általános iskola végén szükséges volna egy "kis-érettségi" (ami lényegében alapfokú műveltségi vizsga).

és azt mondta, hogy lehet egy jegyet javítani történelemből. úgy, hogy valaki átnézi a "vastagbetűs" anyagot. nyolcadik osztály első félévben volt. amikor véget ért a történelem tanítás. mert utána már az "állampolgári ismeretek" következtek. így hívták a szocializmusban az általános ideológiai képzést. és az derült ki, hogy a gyerekek segédlettel (képes történelmi atlasz) képesek átlátni a magyar történelmet. esetenként még azt is, hogyan kapcsolódik a világtörténelembe. és érdeklődési körtől függően nagyobb hangsúlyt kaphat a tudomány és kultúrtörténetet. vagy akár az idegen nyelv. vagy akár választott téma. primér forrásokhoz hozzáférve. tanulmányi kirándulással egybe kötve illetve helytörténetet kutatva. szóval ebből a kísérletben világos volt, hogy az általános iskola végén a kamaszkor kezdetén járó gyerekek erre az összegző és esetenként "kutató" munkára képesek lennének. csak szükség lenne egy ezt támogató ismétlő, általános műveltségi vizsgára felkészítő évre. vagy legalább fél évre.

csakhogy már akkor is szociálliberális reformok voltak. az elképzelés az volt, hogy inkább az állampolgári ismeretek tanítása esetén kritikus módon lehessen viszonyulni a jelenkorhoz. a kádár rendszernek nem voltam túl nagy híve. például azért, mert szakosított tantervű oktatást csak szűk pártelitnek tették lehetővé. én anno tanultam angolul. magánúton. az meg volt engedve. és a városban több száz gyerekkel különbözeti vizsgát tettem. a szüleim fizették azért, hogy schwartz tibiéknél a kati nénihez jártam a vendég utcába. aki aki a "kis-kossuth" angol tanára volt. de ugyanez a párttitkárok gyerekeinek intézményes keretek között járt a káderképzőben. azt gondoltam, hogy esetleg fizessék meg a kati nénit azért, mert ő tud angolul. bár mivel engem a matek érdekelt elsősorban azt gondoltam, hogy ilyen témájú ismeretterjesztő szakkönyveket kellene olvasni. kevéssé érdekelt az 1605-ös gunpowder plot. ez is része volt az akkori szakosított tantervű angol tananyagnak. ami úgy tűnik, hogy még ma is forgalomban van. ez az.
www.antikvarium.hu/foto/horvath-jozsef-varga-laszlo-angol-7-7901555-nagy.jpg
akkoriban azt mondtam, hogy legalább hétvégén a művelődési központban legyenek angol órák. illetve szakosított tantervű osztályok anyagát tegyék mindenki számára elérhetővé. de a legjobb az lenne ha ez általánossá válna felső tagozatban. és a tesi tagozat célja legyen a "jó tanuló-jó sportoló". így mondták akkoriban. ha valaki élsportolónak készült, akkor azt mondták, hogy átlagban elég a "négyes". ami nem azt jelenti, hogy valamiből nem lehet kiváló. de a sport, a sportiskola már akkor is kitüntetett szerepet játszott az oktatásban. annak voltam a híve, hogy olimpiai mozgalomba vonjuk be a művészetet és a tudományt.

és a fixa ideám az volt, hogy az általános iskola végeztével induljon el a szakképzés. legyen idegen nyelvű líceum, humán kollégium, reálgimnázium, politechnikum, agrár és medikus iskola és internátus (bentlakásos sportiskola). utóbbi orbán fixa ideája. csak azt "akadémiának" hívják. és ebből ami kötelező az legyen kvázi ingyenes (normatív módon finanszírozva). és ami szabadon választott azt lehessen finanszírozni hitelből. a lakhatást is. mert egyesek szülei félre rakják pénzt a stafírungra vagy a móringra. előbbi a kelengye lány, utóbbi a fiú hozománya. morgengabe. "reggeli ajándék", amit a gazdag fiú az első éjszaka után ad a leánynak. az a kollégium házi pénztárban ki lehet kölcsönözni. két véglet van. az egyik, hogy mindenki legyen teljesen egyenlő. és a másik, hogy semmi se lehet közösségi. mert az a kommunizmus.

és erre mindenki azt mondta, hogy ez a két szélsőség a zsidók egy részétől ered. a nem keresztény sémitáktól. a filoszemitáktól. akik úgy képzelik, hogy univerzális a törzsi tudatuk. de valójában a semmit képzelik annak. és ebből fakad egy a közéletben totális anarchiát hirdető politikai iskola.

erre mondtam azt, hogy velük is ki kellene egyezni. mert hogy a városi reformátusságnak átmenetileg ugyan, de sikerült. amire a széljobbos válasz, hogy itt lett elbaszva. vannak, akikkel nem lehet kiegyezni. és tényleg.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.27. 10:46:10

@444:

"de valójában a semmit képzelik annak."

"A szocializmus, mint azok az ősi ideák, amelyekből származik, összemossa a kormányzás és a társadalom közötti megkülönböztetést. Ennek eredményeképp minden egyes alkalommal, amikor ellenzünk valamit, amit a kormány tesz, a szocialisták azt a következtetést vonják le, hogy ellenezzük azt a dolgot.

Helytelenítjük az állami oktatást. A szocialista erre azt mondja, hogy mi mindenféle oktatást helytelenítünk. Kifogásoljuk az állami vallást. A szocialista erre azt mondja, hogy semmilyen vallást nem akarunk. Elvetjük az államilag kikényszerített egyenlőséget. Erre ők azt mondják, hogy ellene vagyunk az egyenlőségnek. És így tovább, és így tovább. Ez olyan, mint ha a szocialisták azzal vádolnának minket, hogy nem akarjuk, hogy az emberek egyenek, csak mert nem akarjuk, hogy az állam termessze a gabonát."

-- Frederic Bastiat "A Jog"

2018.01.27. 11:12:30

@neoteny:
egy orvos képzése a szakvizsgáig nagyságrendben 10 millió forint. de fejlettebb műszerezettséggel ennek a 2-3 szorosába is kerülhetne. mert az universitätsspital és az uniklinik úgy működik, hogy az osztályvezető főorvos a gyakorlati képzés során a kórismét valódi betegeken magyarázza a hallgatóknak. ez jelenleg is így működik magyarországon egyetemi klinikán vagy egy egyetemi kórházban. ha ez államilag finanszírozott, akkor ennek a költségét (általában véve a szakképzést) kelljen kifizetni. valaki lelép svédországba. tehesse meg. de előbb a pénzt vissza. mert a svéd királyságnak nem kellett az orvost kiképeznie. de ez megint olyan, hogy az úgymond "liberálisoknak" kell magyarázni.

de a szakképzés önköltségi árát általában véve egyénileg kellene megtéríteni. vagy egy összegben előre kifizeti az éves, féléves, negyedéves tandíjat. vagy utólag részletekben fizet. szakképzési hozzájárulás formájában.

de ezeket a multinacionális vállalatok társasági adójából fel kellene tőkésíteni. azért, hogy az országnak legalább egy pontján valamely tartományi egyetemen hozzá lehessen férni a csúcstechnikához. és az előző generációs technológia térségi szakképzési centrumokban rendelkezésre álljon. a félautomata tanuló gépsort a szakmunkások a tanszünetben kibérelhetik úgy, hogy az vezető mérnökök a lehető legkorszerűbb technológiához az ország legalább egy pontján. és ilyenformán minden település szakosodik egy vagy néhány ágazatra. mindezt rendezett közigazgatás keretei között egy a trianoni határon átnyúló településhálózatban. szomszédokkal nemzeti keresztségben. közép-európai, vagy ha a németekkel most nem megy, akkor kelet-közép szövetségi keretek között. ez esetben az ural vagon zavod lép be a nemzeti kereszténységben a kis-orosz ungvárra. németország hirdesse az amerikai demokrata párt programját, a "soros tervet" és az iszlamizálódást. álljon oda a magyarországi németségnek az a része, amelyik úgy érzi, hogy nekik a "liberális" "demokraták" mellett a helyük. de az is nyilvánvaló, hogy ezzel a társasággal mostanában nem lesz kiegyezés. azért, mert ők nem-magyar "zsidók". de vannak, akik magyar zsidóvá válnának. azt engedjük meg. velük és a magyarországi németekkel is vegyesvállalatokat kellene létrehozni. akinek ez nem tetszik az menjen németországba. a cél az, hogy magyarországon magyar és magyar-német vegyesvállalatok legyenek. németországban, német, német-magyar vegyesvállalatok. a globális pénzhatalommal multinacionális vállalatok helyett nemzeti korporációk és nemzetközi konzorciumok. nem ortodox nacionalizmus: nemzeti liberalizmus.

és ennek ellenzői a nem-nemzeti ortodox liberálisok. akik azt mondják, hogy a jelenlegi elosztási viszonyok fair módon jöttek létre. a soros alapítvány pénze teljes mértékben legitim. orbán pénze nem legitim. és a magyarország nem legitim állam. amit fel kell számolni amerikai demokrata segédlettel. ez gyakorlatilag hidegháborút jelent. túl azon, hogy ez a társaság kényszerbetelepítést hirdet. ezek ugyanazok a családok, akik a tanácsköztársaságot csinálták és többszörösen elárulták magyarországot. a rendszerváltás előtt és után eladósították azért, hogy eladják. és a vicc az, részben ugyanazok a budaörsi németek állnak melléjük (nem az összes, de részben), akik elrendelték auschwitz-ot. ezekben a családokban nem az a közös, hogy ilyen vagy olyan származásúak. hanem az, hogy ezek feladták a nemzeti kereszténységet és a történelem minden pontján szembe fordultak a magyarokkal. akikre még a románok és a szerbek is azt mondják, hogy hazaárulók. és nem csak a lengyelek, de a csehek is.

van olyan konteó, hogy a délszláv háború ki lett robbantva. úgy, hogy anarchisták pesten ki lettek képezve a soros alapítvány által. és ez robbantotta szét jugoszláviát anélkül, hogy a szerbek, a horvátok, a szlovének, a bosnyákok, a montenegróiak és a macedónok tárgyalóasztalhoz ültek volna az albánokkal és a bolgárokkal. mert azt a térséget így lehetne rendezni.

van egy a globális pénzhatalom által vezérelt nyílt felforgató tevékenység és az amerikai demokrata párt érdekeit állítja be az egyetlen lehetséges fejlődési lehetőségként. és azt mondja, hogy ezek népek mind tűnjenek el. még pedig úgy, hogy fel kell számolni a nemzeti kereszténységet. és ha kell, akkor bevándorlókkal illetve pozitív diszkriminációval ("elcigányosítással"), de fel kell számolni a fehér többséget. ahogyan ez egyesült államokban sikerült. ennek mintájára kellene átalakítani európát felszámolva a kormányok külpolitikai és az önkormányzatok belpolitikai szuverenitását. lehet mondani, hogy valójában nincs ilyen szándék. de a "liberális" "demokrata" pártok ezt képviselik. csak képtelenek eldönteni, hogy a karácsony geri, vagy szél berni kerüljön a lista élére. egyetetnek simicska lajossal. vona gábort kicsinálja a terry black. ez egy köcsög kérem szépen. együtt basztunk a házibulin. pereljél geci. amanda is megmondhassa. itt tart a magyar közélet.

2018.01.27. 11:19:34

@neoteny:
na de hogyan működne az "anarchista" oktatási rendszer egy átlagos méretű magyar településen, az ország nagyjából közepén kiskőrösön, nagykőrösön vagy mezőtúron. mi akadályozza meg az anarchistákat abban, hogy létrehozzanak egy települést a világban úgy, hogy teljesen szabadon szerveződnek. és nincsenek időlegesen választott képviselők (archos-ok). anarchiában nincsenek közös normák egészen addig amíg az emberiség egésze nem egyezik meg ezekben. de ugye 10 milliárd egyén mindegyike aligha fogja ezeket elfogadni beleértve a pszichopatákat. és milyen módon jönne létre ez az egyén jogainak kizárólagosságát hirdető globális társadalmi szerződés a szellemi fogyatékosokkal. vagy akár a családon belül élő csecsemőkkel kapcsolatban. hogyan működne ez az egész. mi az anarchista politikai konstrukció? ha nem a semmi, akkor micsoda?

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.27. 11:38:39

@444:

"fizesse vissza a szakképzés önköltségét."

1) Kiknek fizesse vissza?

2) Hol van a szerződés amit aláírt, hogy visszafizeti a szakképzés önköltségét ha külföldre akar menni dolgozni?

3) 16 éves korig kötelező a részvétel a közoktatásban; az addig kapott szakképzés visszafizetésének kötelezettsége azt jelentené, hogy olyasmi árát kell visszafizetnie aminek az elfogyasztása kötelező volt számára.

2018.01.27. 11:40:34

@neoteny:
mert ugye ha a jognak nincs területi hatálya, akkor csak a földkerekség egészén érvényesülhet. de mi lenne az a közjog ami ilyenformán érvényesül úgy, hogy azt minden egyes ember minden pillanatban teljesen önkéntesen elfogadja. ha ez anarchista jogrend nem üres, akkor micsoda.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.27. 11:40:41

@444:

"na de hogyan működne az "anarchista" oktatási rendszer"

"a szüleim fizették azért, hogy schwartz tibiéknél a kati nénihez jártam a vendég utcába."

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.27. 11:50:13

@444:

"ha ez anarchista jogrend nem üres, akkor micsoda."

Az élet Istentől kapott ajándék

Istentől kaptuk az ajándékot, amely minden mást tartalmaz. Ez az ajándék az élet—testi, intellektuális és erkölcsi élet. De az élet nem tudja önmagát fenntartani. Az élet Teremtője ránk bízta azt a kötelességet, hogy azt megőrizzük, kifejlesszük és tökéletesítsük. Ahhoz, hogy ezt el tudjuk végezni, csodálatos képességek tárházával látott el bennünket. És sokféle természetes forrás közé helyezett minket. A képességeink alkalmazása által ezeket a természetes forrásokat termékekké változtatjuk, és használjuk őket. Ez a folyamat elengedhetetlen ahhoz, hogy az élet a kijelölt útján haladjon.

Élet, képességek, termelés—más szóval egyéniség, szabadság, tulajdon—ez az ember. A ravasz politikai vezetők fortélyai ellenére ez a három ajándék Istentől származik megelőzve az emberi törvénykezést, és magasabbrendű afelett. Élet, szabadság és vagyon nem azért léteznek, mert az ember törvényeket hozott. Ellenkezőleg, a tény az, hogy élet, szabadság és tulajdon már az előtt létezett, és az embert arra késztette, hogy törvényeket hozzon.

Mi a jog?

Akkor tehát mi a jog? Ez az egyéni jog jogos védelemre történő kollektív szerveződése. Mindannyiunknak természetes jogunk van—Istentől—arra, hogy megvédjük a személyünket, szabadságunkat és tulajdonunkat. Ezek az élet három alapvető feltételei, és az egyik megőrzése teljes mértékben függ a másik kettő megőrzésétől. Mert mik a képességeink, ha nem az egyéniségünk kiterjesztése? És mi a tulajdon, ha nem a képességeink kiterjesztése?

www.aahsz.hu/a_jog.pdf

2018.01.27. 12:21:04

@neoteny:
a diplomát szerző kivándorló a szakképzés önköltségét a magyar államnak fizesse vissza.

2018.01.27. 12:21:52

@neoteny:
de ez egy teologikus kinyilatkoztatás. vallás. és nem világias jogrend.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.27. 12:26:44

@444:

"a diplomát szerző kivándorló a szakképzés önköltségét a magyar államnak fizesse vissza."

Miért? A szakképzés önköltségét nem az állam termelte meg, hanem a szolganépek. Ha valakik jogosultak a visszafizetésre, akkor ezek a szolganépek azok.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.27. 12:28:53

@444:

"de ez egy teologikus kinyilatkoztatás. vallás. és nem világias jogrend."

Ez egy istentelen senkiházi érvelése.

2018.01.27. 13:08:43

@neoteny:
a pénzt nyilván a szakképző intézmények kapják meg. a magyar állam az adókból olyan embereket képezzen, akik magyarországon valamilyen adót fizetnek. egy orvos megszerzi a szakvizsgáját magyarországon. a magyar állam nagyságrendben 10 millió forint extrát biztosít. értem, hogy svédországban magasabb bérek. magyarország és svédország nem áll szövetségi államrendben.

elvben lehetne közép európai szövetségi oktatási rendszer. a németek normatív módon hozzájárulnak a kelet-közép európai oktatáshoz. és cserébe a föderáción belül szabad a munkaerő áramlás. a magyar és a német gyerek ugyanannyi pénzből van képezve. ezt nem akarják. rendben. ha valaki feltétlen német akar lenni, akkor most aztán tényleg kivándorolhat. mert most akárkit befogadnak a közel és közép keletről is. kelet-közép európából pláne. el kell németesedni. van olyan ismerősöm, aki kiment. magyar fiú és lány németországban házasodtak össze. kaptak letelepedési engedélyt, gyakorlatilag a helyi önkormányzat fizette a lakbért, és utána kaptak annyi támogatást, amiből megvették a lakást. és ők németekké váltak.

magyarországot azokkal kell építeni, akik részben magyarok akarnak lenni. a nem-magyarok menjenek ahová akarnak. most aztán tényleg lehet. a világ sohasem volt ennyire befogadó. persze az is igaz, hogy a magyar társadalom régen volt ilyen mértékben kirekesztő. ebből a helyzetből a tradicionalizmushoz való visszatérés következik. tecca interkulturális trénernek tanult bosztonban. és harcol a hajléktalanok jogaiért a város mindenki egyesületben. de a város errefelé nem mindenkié. hanem a városlakó polgárságé. és azok úgy döntenek, hogy a hajléktalanoknak dologházat építenének az üdvhadsereg azon tagjaival, akik ehhez nem kérnek kiemelt állami támogatást, akkor úgy döntöttek. teccáék állami támogatásból pesztrálnák a hajléktalanokat. abból lenne az iroda, az iphone, a macbook. és ők azért harcolnának, hogy hadd pisálhassanak és kakilhassanak a kapualjba. mert szerintük a város mindenkié. de nem. az a városlakóké. és annak vannak választott képviselői. csak őket nem választják meg. legfeljebb csak néhány utcában. ott gyűljenek össze a hajléktalanok és adjanak nekik jogokat. és mások tulajdona felett ne rendelkezzenek. persze ebből egy vallási ellentét adódik. amire a demokraták válasz az, hogy ők felszámolják a nemzeti keresztény államiságot. ez a politikai céljuk. ugyanúgy fel lehet számolni ezt az alapítványi hálózatot is. és most ez a hatalmi játszma zajlik. ebben vesz részt ziggy slam költő. leönti a műemléket festékkel. mert ő lázad. megírja a fészen, hogy szétbaszódott a mosdó az isibe, de őt nem érdekli. okka. ők most a oktatási reform ellenzéki vezérszónokai az rtl klub sztárjai.

2018.01.27. 13:29:21

@neoteny:
tehát több féle szövetségi államrend elképzelhető. egy közép európai föderatív. vagy svájci típusú konföderatív. kelet-közép európai városállamok csatlakoznak svájchoz. és az így lép be az unióba. létrejön egy brüsszeltől független államrend. de ezeknek jelenleg nyilván semmiféle realitása nincs. svájc elképzelése az, hogy importálja a bevándorlókat. és majd megtiltják, hogy azok párhuzamos társadalmakat hozzanak létre. mert a bevándorlók egy részének eszük ágában nincs integrálódni. és ha ez nem tetszik, akkor többségi alapon kirakják őket. svájc is így csinálja. legyen a jog kiindulásként olyan, mint svájcban.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.27. 13:34:01

@444:

"a pénzt nyilván a szakképző intézmények kapják meg."

A pénzt korábban is a szakképző intézmények kapták; ha valaki jogosult a visszatérített pénzre, akkor az azok, akiktől a támogatott szakképzésre költött pénz eredetileg származott.

"a magyar állam az adókból olyan embereket képezzen, akik magyarországon valamilyen adót fizetnek."

A szocializmus által létrehozott problémákra a megoldás még több szocializmus.

"a nemzeti keresztény államiság"

Ami "vallás. és nem világias jogrend."

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.27. 13:34:58

@444:

"tehát több féle szövetségi államrend elképzelhető."

Ezek mind vallások.

2018.01.27. 15:32:48

@neoteny:
így van. az mind vallás, vagy vallásfelekezet. két felekezet is alkothat vallási egységet. vagy több gyülekezetnek is lehetnek közös normái. de mindnek a kiindulási pontjában az áll, hogy a közélet kiindulási alapja elsődlegesen közösség.

anarchiában ha van egy pszichopata sorozatgyilkos, akkor a közösségnek nincs joga fellépni. hanem a sértettek ha esetleg valaki túléli, akkor egyezkedhet sorozatgyilkossal arról, hogy egy harmadik fél esetleg elítélje. de a sorozatgyilkos azt miért fogadja el. van a hitközség. és annak vannak jogelvei. de van olyan idióta, aki szeretne ölni. és van, aki meghalni. fel lehet fogni, hogy ez is piac. különben is az embereket részeit oda lehet adni állatoknak, szervkereskedelem is csak piac. meg lehet ideologizálni. csak nyilván ellenkezik a hitelvekkel. a vallással. de egyesek úgy képzelik, hogy ez is lehetne piac. de errefelé esetleg ne legyen. amerika a szabadság őshazája. menjenk bosztonba.

2018.01.27. 15:36:09

@neoteny:
tessék. itt vannak a "liberálisok". eltörölnék a tandíjat.
index.hu/belfold/2018/01/27/medgyessy_100_naposa_utan_itt_az_egyutt_200_napos_programja/
és ez a társaság azért is alkalmas a "korszakváltásra", mert szigetvári viktor szerint "Én vagyok az egyetlen miniszterelnök-jelölt, aki láttam már kormányülést, én vagyok az egyetlen miniszterelnök-jelölt, aki láttam már közigazgatási államtitkári értekezletet".

2018.01.27. 15:41:34

@neoteny:
a csepeli munkásotthonban összegyűlt korszakváltók.
kep.cdn.indexvas.hu/1/0/1928/19288/192889/19288917_898771f70e645d1c54fc480736b95133_wm.jpg
ők az új kezdet. a korszakváltók.
mno.hu/data/cikkek/2434/24343/cikk-2434370/_NBB5987_focuspoint_926x504.jpg
vannak még karácsony geriék.
static.origos.hu/s/img/i/1610/20161002nepszavazas-2016-kvotareferendum-london-pm.jpg
a vona gábor és a "nácikok". jobbnál jobbak vannak az ellenzékben.

2018.01.27. 15:46:46

hja és még gyurcsány ferenc. valamit "a" civilek.
ocdn.eu/pulscms-transforms/1/Dq8ktkqTURBXy84ZTRkNTZkY2VlY2Y0MzAwY2FmZmYyNGJhZTk1ODRmNy5qcGVnkpUDAAfNBhjNA22TBc0DFM0BvA
ezek induljanak el együtt, vagy külön. döntsék el. április 8-án választás.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.27. 17:46:05

@444:

"így van. az mind vallás, vagy vallásfelekezet."

Erről van szó: az általad propagált népnemzetiszocializmus is egy vallás.

"de a sorozatgyilkos azt miért fogadja el."

Mert ha nem fogadja el, akkor a törvényen kívül helyezi magát (outlaw): akkor ő sem fordulhat harmadik félhez jogorvoslásért. Vagyis bántalmazhatja, börtönbe vetheti vagy kirabolhatja őt bárki anélkül, hogy ez ellen a törvény védelmét igényelhetné.

2018.01.27. 19:23:31

@neoteny:
ez a sorozatgyilkosokat egy pillanatig sem zavarja. a pszichopaták ezt az üldöztetést élvezik a leginkább. ők szegény kis áldozatok. de felőlem legyenek olyan kommunák ahová teljesen szabadon be lehet költözni, ahonnan teljesen szabadon el lehet menekülni és nincs bíró. ez ugye az anarchia. és lássuk, hogy mi történik.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.27. 19:34:50

@444:

"ez a sorozatgyilkosokat egy pillanatig sem zavarja. a pszichopaták ezt az üldöztetést élvezik a leginkább."

Tévedés: a pszichopaták a mások -- beleértve az üldözőik -- eszén túljárást élvezik; de azt nem élvezik, ha üldöztetve vannak.

"nincs bíró. ez ugye az anarchia."

Nem: az anarchiában is van bíró(ság), csak nem a központi hatalom által monopolizált jogszolgáltatás (beleértve a bíró[ságo]kat). Ld. pl. a választottbíró(ságo)kat.

2018.01.27. 19:56:50

@neoteny:
a pszichopaták rendszerint elég okosan. esetenként szuper intelligensek. csak hogy nem tudnak konstruktív módon gondolkodni. csak úgy tudnak túl járni mások eszén ha folyamatosan üldöztetve vannak. és ezért gyilkolnak. a közösségi lét kimaradt az életükből. csak az egyén számít. az egy én. a szuper ego és az univerzális törzsi tudat. és lényegében ezt hirdeti a a liberalizmus extrém változata.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.27. 20:07:41

@444:

"nem tudnak konstruktív módon gondolkodni. csak úgy tudnak túl járni mások eszén ha folyamatosan üldöztetve vannak. és ezért gyilkolnak."

Ezek romantikus fantáziálgatások.

www.cix.co.uk/~klockstone/sanity_1.pdf

www.hare.org/references/HareandNeumannARCP2008.pdf

2018.01.27. 20:19:56

@neoteny:
debrecenben 1552 után volt választott esküdt bíróság illetve szenátus. de ez nem anarchia.

1552. május 7. szombat
Sabbato post inventam Crucem
A bíróval együtt tizenkilenc szenátor úgy ítélt, hogy bárki, aki a lippai ostrom után ide költözött át és Lippába nem volt bezárva, ezek mindnyájan, akár makóiak (de Makó), akár Csanádiak (de Chanad) legyenek, azok mindannyian kútbért (puteum censum) tartoznak fizetni, akik pedig a szegedi csata (cladis Zegediensis) után költöztek ide, itt házat vettek az itteni bíró illetékessége alá tartoznak. Akik pedig elhagyott házakat foglaltak el és azok tartozékait használják, azok a cenzust is megadják. Ha a házak gazdái hazatérnének és a helyettük is tett cenzus megtérítését megtagadnák, azok házait birtokolják.

török jános hunyad megye főispánja és debrecen földesura éppen lippa várát védi kászim budai pasával szemben. az öccse török ferenc magyarország dunántúl főkapitánya.

irmuska egyik barátnője lippainé. a férjének az egyenes férfiági 16. század közepén élő felmenője vélhetően akkor került debrecenbe. a bíró és tizenkilenc szenátor úgy ítélt, hogy ha a csatából menekült, de nem volt bezárva, akkor alkalmas lesz, de fizesse meg a kútbért. és ha elhagyott házba költözik be, akkor a cenzust is adja meg. mert debrecen a magyar királyság, az erdélyi fejedelemség és oszmántörök birodalom határára kerül. és fent kell tartani a várost. a fejedelem fennhatósága alatt hódoltsági adót fizetnek.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.27. 20:24:52

@444:

"nincs bíró. ez ugye az anarchia."

Nem: az anarchiában is van bíró(ság), csak nem a központi hatalom által monopolizált jogszolgáltatás (beleértve a bíró[ságo]kat). Ld. pl. a választottbíró(ságo)kat.

2018.01.27. 21:30:49

@neoteny:
anarchiában csak két ellenérdekelt fél által választott eseti bírók vannak. nincs közjog. nincs bíróság.

ha debrecenben visszaállna az 1552-ben elfogadott közjogi rendszer, akkor a városnak lennének választott esküdtei és egy választott bíró. minden évben új bírót választottak. a 16. század végére intézményesítették, hogy ugyanazon személy két egymást évben nem kerülhet a főhatalomba.

a reformáció idején az 1550-1650 közötti száz évben debrecen választott főbírái.

BAKÓCZY ISTVÁN 1550-1551
FERENCZI PÉTER 1552
KALMÁR ISTVÁN 1553, 1556
LITERÁTI GERGELY 1554, 1565
TASSI ISTVÁN 1555
LITERÁTUS BALÁZS 1558–1560, 1564
SZABÓ DÁVID 1566, 1568, 1574, 1578
DUSKÁS FERENC 1567, 1570, 1572
GOMBOS BÁLINT 1571
NAGY BALÁZS 1573
SZABÓ MIKLÓS 1575-1576, 1580
CHORBA (CSORBA) LÁSZLÓ 1580–1583, 1586
NAGY GÁL ISTVÁN 1587, 1597, 1599
MÉSZÁROS BENEDEK 1588, 1590, 1593
TÓTHFALUSSY ISTVÁN 1589, 1592
THURI GYÖRGY 1591
DUSKÁS ISTVÁN 1594, 1596, 1598, 1601
KOLCS MIHÁLY 1595
TÓTH MIHÁLY 1604, 1607
MÉSZÁROS GYÖRGY 1606
MÉSZÁROS BENEDEK 1608, 1610
TOLNAI LITERÁTI IMRE 1609, 1618, 1625
MIKE PÁL 1619, 1621, 1623, 1626, 1629, 1632, 1634
SZŰCS GYÖRGY 1620, 1622, 1624
JUHOS FERENC 1627, 1630, 1633, 1635, 1637, 1639
BACSÓ JÁNOS 1628, 1631
FEKETE ISTVÁN 1636, 1638, 1640, 1642
BORNEMISZA JÁNOS 1641, 1643
SZEGEDI GÁSPÁR 1644
GÁSPÁR GYÖRGY 1645, 1647, 1649
KEREKES MIHÁLY 1646, 1648
DOBOZY ISTVÁN 1650

és ezek mellett működtek a választott esküdtbírák. és a különféle tisztségviselőket. kezdve onnan, hogy a nagykereskedésben ki mázsáljon a piacon. ki a székbíró. kik legyenek a véka és a köböl felügyelői. az is évente változik. az ispotálymesterek a jegyző (a nótárius) és a többiek. és a kollégium vezető tanárai, a diákköztársaság (coetus) és az egyház. a választott tízháznagyok, az utcakapitányok. lényegében minden polgári háznak, családnak volt valamilyen vezető közéleti tisztsége. hol van most ilyen mértékű szabadság?

a parlamenti többség megválasztja a legfelső bírát. és az kinevezi a többi tanácsvezetőt. de ezt nemcsak a fidesz képzeli így. hanem az összes párt. és amelyik párt nyer az nevezi ki az ispotálymestert (kórházigazgató), a vezető tanárokat, a jegybankárokat mindenkit. ebben a hatalmi játszmában a győztes mindent visz. csak nyugat-európában a pártok eljátsszák a politikai váltógazdálkodást. nem váltják le a másik által kinevezett iskolaigazgatót. magyarországon nem játsszák el. itt leváltják. mondván, hogy antiszemita, vagy magyarellenes. a "liberális" "demokraták" azt mondják, hogy kizárólag ők a civilizáltak. és a másik oldal azt mondja, hogy velük szemben minden megengedett. mert ezeknek köszönhetjük trianont. erre jön auschwitz-birkenau az ütőkártya. a gulág. erre válasz a don kanyar. erre jön, hogy a tanácsköztársaság népbiztosai, stb.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.27. 21:37:27

@444:

"anarchiában csak két ellenérdekelt fél által választott eseti bírók vannak. nincs közjog. nincs bíróság."

Helyesen: nincs a központi államhatalom által monopolizált jogszolgáltatás.

2018.01.27. 22:53:29

@neoteny:
a reformáció idején debrecenben értelmezésed szerint anarchia volt? nem volt államilag központosított jogszolgáltatás. földesúr se volt. mert török jános hunyad megye főispánja a bánságban lippa várát védve csatározott kászim budai pasa seregeivel. és a testvére török ferenc magyaország dunántúli főkapitányai voltak. török bálint fiai lettek volna debrecen városának jog szerint örökösei. csak ezek a fiatalok nem tudták igazgatni ennyi területet. mert buda elfoglalása után a magyar államiság szétesett. ez idő tájt debrecenben az értelmezésed szerint anarchia volt? vagy éppen ellenkezőleg felszámoltak az anarchiát azzal, hogy archos-okat választottak.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.27. 23:19:36

@444:

"ez idő tájt debrecenben az értelmezésed szerint anarchia volt? vagy éppen ellenkezőleg felszámoltak az anarchiát azzal, hogy archos-okat választottak."

Nem volt anarchia, mert a városi törvényhozás és jogszolgáltatás centralizált volt a városon belül. Az, hogy a szenátorok és a bírók választva voltak, demokratikus volt, de nem volt anarchikus. A választott arkhosz még mindig arkhosz.

Fontos felhívni arra a figyelmet, hogy nem minden klasszikus liberális (libertariánus) anarcho-kapitalista. Példaként ott van Frederic Bastiat: ő klasszikus liberális volt, de nem anarchista; szerinte a központosított jogszolgáltatás a kormányzat (az államhatalom mindenkori manifesztációja) helyes feladata. "Mindössze" az volt az álláspontja, hogy a (központosított) jogszolgáltatás egyetlen érvényes területe a magántulajdon, ti. az egyén életének, szabadságának és tulajdonainak védelme. A különbség a generikus klasszikus liberálisok (libertariánusok) és az anarcho-kapitalisták között az, hogy az utóbbiak nem hisznek abban, hogy egy központosított, monopolista jogszolgáltató képes a legjobb minőségű jogszolgáltatásra: a monopolhelyzetéből fakadóan nem kell versenyeznie senkivel, olyan minőségű jogszolgáltatást nyújt olyan áron, amilyet és amennyiért jónak látja. (A másik szempont az, hogy az anarcho-kapitalisták szerint a központi jogszolgáltató az emberek életének egyre több területét szabályozza, mert képtelen ellenállni a monopolhelyzetéből adódó hatalom csábításának, hogy azt minél több irányba kiterjessze).

Így hát a (történeti) debreceni törvényhozás és jogszolgáltatás inkább megfelelt egy klasszikus liberálisnak, mint az országos szinten központosított törvényhozás és jogszolgáltatás: de ahogy a debreceni törvényhozás és jogszolgáltatás is kiterjedt a debreceni polgárok életének minél nagyobb szabályozására, ez a folyamat már nem találkozott (volna) egy klasszikus liberális helyeslésével/egyetértésével. Ebből a szempontból az anarcho-kapitalisták következetesebbek: ők nem is kívánnak esélyt adni még a helyi arkhoszoknak sem a hatalmuk kiterjesztésében.

A téma jól körüljárásra kerül John Hasnas által ebben (a már többször linkelt) esszében:

faculty.msb.edu/hasnasj/GTWebSite/MythWeb.htm

2018.01.28. 00:05:52

@neoteny:
na de mit jelent a magántulajdon védelme 1552-ben debrecenben. egyesek a házaikat elhagyják. (mert vannak, akik úgy gondolják, hogy jobban védett felső magyarorországi várakba, belső erdélyi városokba menekülnek). egyesek viszont éppen a csatákból érkeznek debrecenbe. és az elhagyott házakba beköltöznének. de mi van ha visszaköltözne. mi történjen? ha nincs törvény, és nincs választott bíró, akkor anarchiában ezt ki dönti el? az ököljog?

2018.01.28. 00:19:18

@neoteny:
1552. júl. 14. csütörtök
Feria quinta post Margarethe
Ilona asszony Szegyes (Zeges) Péter elleni perét a szenátushoz fellebbezte. Tehát köteles a tanácsot a legközelebbi szombatra összehívni.

a bíró és az esküdtbírák (jurátosuk) döntése a per vesztesének lehet fellebbezni. az a szokásjog, hogy ez esetben a következő szombatra neki kell a szenátorokat összehívni. ilona asszony azt mondja, hogy ne szentátus legyen a feljebbvitel, hanem döntsön inkább a pék. mert az egy rendes ember.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.28. 01:41:48

@444:

"a bíró és az esküdtbírák (jurátosuk) döntése a per vesztesének lehet fellebbezni."

Ez a mondat ebben a formában értelmetlen.

"az a szokásjog, hogy ez esetben a következő szombatra neki kell a szenátorokat összehívni."

Ez a _szokásjog_ 1552-ben Debrecenben? Nem arról értekeztél korábban, hogy akkor (vagy akkortájt) adott önkormányzati függetlenséget Debrecennek Török János?

2018.01.28. 09:59:19

@neoteny:
korábban budán volt a feljebbvitel. 1538-ban a váradi békével debrecen az önállósuló erdélyi fejedelemség része lett. 1541-ben budát elfoglalták a törökök. így a királyi udvarnál nem lehetett a fellebezni. a budai pasa és az erdélyi fejedelemség jöhetett volna szóba. kászim pasát a hódoltsági adó megfizetésén túl a városok peres ügyei nem különösebben érdekelték. erdély egy éppen létrejött államalakulat volt. a fejedelem szapolyai fia jános zsigmond egy kisgyerek. erdélyt ténylegesen vezető fráter györgyöt habsburg ferdinánd 1541 végén meggyilkolja.

2018.01.28. 10:07:36

@neoteny:
bocs. 1551 végén. és 1552 áprilisában szent györgy mondják azt, hogy na jó. budán királyi udvar megszűnt. gyulafehérváron a fejedelem egy kisgyerek. akit ugye buda bevétele után izabella királynéval erdélybe száműznek. az erdélyt ténylegesen irányító fráter györgyöt, aki váradi püspök is egyben a császáriak megölik. közben folyik a reformáció.

2018.01.30. 17:55:18

@neoteny:
1556. ápr. 24.
Szent György ünnepe
Határoztak a vargaművek és a saruk adásvevéséről, hogy egy szolutárért (solutar) vagy cipellőért (cypeles) a vásárló tegyen és számláljon le 16 dénárt, egy saruért (ocrea), egy zekernyéért (zekernie) 35 dénárt, fejelésért (feyeeles) 18 dénárt, térdig való saruért (terdiig való sarwert) 25 dénárt, asszonyiért (ázzon ember sarwert terdiig valóért) 20 dénárt, deli saruért (deli sarwert) 16 dénárt. Ha pedig ezen város vargamesterei ezt a végzésünket nem tartanák meg és megtörni szándékoznának, akkor az idegen sarukészítő mesterek behívassanak a városba, és szabad lehetőséget kapjanak saruik eladására az előbb írt módon.

tehát a szabályozás nem feltétlen azt jelentette, hogy a céh diktálta az árakat. hanem a választott városi tanács határozta meg a maximált árat. mondván, hogy ha ez nem elég, akkor hívnak idegeneket.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.30. 20:17:22

@444:

"a választott városi tanács határozta meg a maximált árat"

Így vásároltak szavazatokat.

2018.01.30. 21:53:19

@neoteny:
a céh ajánlatot tett a tömegtermékek árára. és azt a tanács elfogadta azzal, hogy ha azt a mesterek nem tartják be, akkor akkor "az az idegen sarukészítő mesterek behívassanak a városba, és szabad lehetőséget kapjanak saruik eladására az előbb írt módon".

egy korabeli végrendelet. hagytak pénzt az iskolának, a kórháznak (ispotálynak). alapítványokat tartanak fent.

Tiszta Máté, 1595. március 8.
Én Tiszta Máté testemben betegh leven, lelkemben penigh egésségben, az Jésus Christusban.
Teszek testamentumoth az vöth javaimról, az kit az Ur Isten énnekem adott és énrám bízott az ő nagy jóvoltából, az én atyámfiával egyetemben, Dorko aszszonnyal, Isten segítségül velünk, Ámen.
Gazdagh Gáspárnak az jó attyátul maradott házban való lakásomért hagyok Ft 50, az feleségnek Anna aszszonynak két aranyat.
Az én atyamfiajinak, Gyenge llliesnének Annának, ismégh Tiszta Antalnénak Ersébetnek hagyok ez kettőnek Ft 25, az gyermekeinek egyaránt hagyok.
Borbélj Jánosnénak Ersébetnek hagyok Ft 10, az két gyermekének egy egy aranyat.
Az Scolába hagyok Ft 6 az deákoknak
Az Ispotáljba hagyok Ft 6
Az melly tanult atyafi felkeről tanulni, hagyok Ft 10
Az szolgáknak hagyok Ft 1
Az Ifiu Györgynének hagyok Ft 1
Ezeken kívül valahol valami vagyon, mindeneket az én szerelmes atyámfiának hászastársomnak, Dorko aszszonyoknak hagyok, mert én mindeneket ü vele kerestem, valamivel az Úristen megáldott és meglátogatoth.
Az Tiszta Mihálj árváinak vagyon nálam ötszáz forintia, azt hagyom az ü árváinak, mind az árvákkal egyetemen kiadattassék.
Azon kivöl az mit kötöttem penigh reájuk, azt én megengettem nekik.
Ezeknek halgatói voltának
Vígkedvű Márton, Fekete Péter, Kösköny Ambrus, Bereczki János, Gazdag Gáspár.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.30. 21:56:28

@444:

"a választott városi tanács határozta meg a maximált árat"

Így vásároltak szavazatokat.

2018.01.30. 22:16:58

@neoteny:
nagyjából 10 házra jutott egy pozíció a tanácsban. és évről évre választottak. ez azt jelentette, hogy ha valaki képviselő akart lenni, akkor azzá vált. mert a tanácsot bármelyik nap össze lehetett hívni. munkával járt. azt külön elrendelik, hogy a bíró választásnál mindenki legyen jelen. különben büntetést kell fizetni. ott van a jurátus, az ispotály, a kollégium, a céhek, a nótárius (jegyző) hivatala, az utcakapitányságok. küldöttek vannak. mennek budára a pasához, esetenként isztambulba, a fejdedelmhez, a bécsi udvarba. és fent kell tartani egy várost.

vasárnapi boltzár ötlete sem új.

Debrecen város magisztrátusának statutuma a vasárnapi adásvétel korlátozásáról az istentiszteletre való tekintettel.
Debrecen, 1551. aug. 27.
A tanács úgy határozott, hogy vasárnap tíz óráig, ameddig az istentisztelet a templomban
el nem végződik, senki debreceni lakos ne merészeljen bármit eladni a boltokban,
sátrakban vagy kapuk alatt, sem vásárolni, mert ha közülük bárki elad vagy vesz valamit,
a vásárbírónak joga legyen elkobozni és a város javára fordítani. Tilalmas lesz a külső
helyekről valónak is, azok se merészeljenek bármit is eladni, mert ha a városnak ezt a
rendelt és most újból kiadott törvényét ismerve valamit eladnának, az áru elkobzása által
szenvedett káron fele részben az eladó, fele részben a vevő osztozzék.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.30. 22:33:29

@444:

"a választott városi tanács határozta meg a maximált árat"

Így vásároltak szavazatokat.

2018.01.30. 22:40:43

@neoteny:
Debrecen, 1598. márc. 14.
Minthogy Tót (Thot) János és Katalin, Dus Benedek leánya innen elmenvén, hiteket megtagadván orosz pap által esküttenek öszve az házasságra, azért végeztük felőlök, hogy innen elmenjenek, mint hiti hagyottak az vásárról, és soha Debrecenben (Debreczen) se lakni, se másképpen ne merjenek jönni, mert ki itt látja, mindjárt bemondják, fejek vétessék.

2018.01.30. 22:48:44

@neoteny:
akkor lehetett valaki a tanács tagja ha volt saját háza és abban fizetett adót (volt működő vállalkozása). egy házban esetenként több család is lakott. plebejusok szolgálták a patriciusokat. voltak szegényházak és a városnak voltak külső jobbágy falvai. a rendszer olyan volt, hogy lényegében minden választó és választható polgári családnak volt képviselője a magisztrátusban. a házak döntötték el a választást. tízháznagyok voltak. és az utcában választották a szenátorokat. illetve minden utca adott a jurátusba egy esküdtet.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.30. 22:50:23

@444:

"a választott városi tanács határozta meg a maximált árat"

Így vásároltak szavazatokat.

2018.01.30. 23:16:47

@neoteny:
ekkoriban a szegényeknek nincs szavazata. a házzal rendelkező és adót fizető polgárok a választók és egyben ők választhatók. vannak nemesek, de azoknak nincsenek előjogaik.

egy városi nemes özvegye adókönnyítést kér. és cserébe adományt ígér a kollégiumnak.

Debrecen, 1619. december 28.
Tisztes öregasszony, Margit a néhai nemes D. Mészáros (Mezaros) Benedek özvegye a szenátus előtt személyesen megjelenve önként és szabadon kényszerítés vagy ösztökélés nélkül élő szóval ezt a fent megírt vallomást adta ki és örök emlékezetül beíratta a közös jegyzőkönyvbe ily módon.

Tisztelendő nemes uraim én kegyelmeteknek ezen könyörgök, mai öregasszony állati gyarló állapotomat tekintse meg kegyelmetek, és az adó dolgából, fizetésből könnyebbítsen meg ilyen formán, hogy ez mostani 1619. esztendőtül fogván ezután immár
éltömig minden esztendőnként az derék adóban adok húsz forintot, utcaszeremet is feljebb ne vessék az kapitányok, míg élek. Ha az Úristen életemnek óráját elhozza, ilyen vallást teszek, hogy az mi pénzem van nekem az én megholt Mészáros (Mezaros) Benedek
uramtul maradott úgy, mint hatszáz forint, azt épen, szárazon az deákoknak és szegényeknek hagyom, úgy hogy az kiutaltatván az én javaimból, azkori debreceni (Debreczeni) bíró uram kezében adassék és ő kegyelme az böcsületes tanáccsal együtt utaljon ki belőle, az hová jobbnak ítélik lenni. Mivel az előbb említett asszony kérését az egész szenátus helyeselte és megengedte, beírták bizonyságlevélbe.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.01.30. 23:28:00

@444:

"a házzal rendelkező és adót fizető polgárok a választók"

"a választott városi tanács határozta meg a maximált árat"

Így vásároltak szavazatokat.
süti beállítások módosítása