1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2014.01.11. 09:14 HaFr

Mit nem mondanak el a pártok?

Az országot 2008-ban "éppen csak megérintő válság" (Király Júlia, MNB-alelnök, szakértő No. 3447) találkozása a több éves gazdaságpolitikai csődtömeggel mély likviditási és növekedési válságba taszította az országot. A 2010-es állapotunk azt jelzi, hogy sem a válság értékelésében, sem a kilábalási lehetőségekben nem volt tudatos konszenzus. A magyar társadalom elutasította ugyan az addigi politikát, de nem szembesült a tényleges teendőkkel: a közbeszéd a nemzeti populizmust támogatta és juttatta hatalomra, noha annak a tartalma akkor is üres volt, mára pedig rendkívül károssá és félrevezetővé vált.

2014-re elvált, hogy a gazdasági fundamentumok és a gazdaságszerkezet kórós egészségi állapotát (kicsi, nyitott gazdaság, gyenge nemzeti tőke, gyenge termelékenység, feketegazdaság) az állam amúgy is aggasztó parazitizmusának (túladóztatás, korrupció, állami intervencionizmus, eladósodottság, alacsony hatékonyságú államháztartás) tovább romlásával elhúzódó kómába lehet lökni. Az autonómiákban, a jogbiztonságban, a közteherviselés rendszerében, a megújulási képességeinkben, a nemzetközi viszonyainkban stb. bekövetkezett súlyos rombolással szemben lassan négy év után (!) sem látszik a mérleget valamennyire is egyensúlyban tartó alternatív reformprogram -- ami persze nem is meglepő egy olyan kormányzati miliőben, amelynek egyetlen célja a hatalomközpontosítás és a Főbácsi erejének aggasztó kiteljesítése. Az elért "eredmények" nyilvánvalóan nem eredmények, bármilyen jelen idejű költség/ár vizsgálatnak vetjük is alá őket -- és főleg nem azok, ha a jövőbeni hasznok elmaradását is ideszámítjuk. 

Mindez több-kevésbé köztudott és valamelyik vetületében nap mint nap megjelenő vélemény az ellenzéki publicisztikában. Nem nagyon beszélünk azonban a tényleges lehetőségeinkről. Bajnai pl. a realizmus jelének tartja, hogy milliónyi új munkahely helyett csak 220 ezerről beszél (és hogy jött ki ez a szám, szakértők?), holott a 220 ezerre sincsen semmilyen remény (a versenyszférában mármint). A nyugati gazdaság növekedése az elkövetkező öt évben biztosan nem fogja meghaladni a másfél-két százalékot, miközben a belső munkanélküliség óriási és a termelékenység tovább nő, a Távol-Kelet továbbra is versenyképesebb alacsony hozzáadott értékű termelésben (is), semmi okuk arra, hogy komolyabb működő tőkét idehozzanak, további térségek várnak a világgazdaságba való bekapcsolódásra stb. -- de ami a legfontosabb, a magyar gazdaság vonzereje (válasza arra az egyszerű kérdésre, hogy mi a bánatos francért jöjjön ide a tőke) definiálatlan

Az ország rövid- és hosszútávú növekedési fundamentumai egyaránt hiányoznak. Se az elitoktatás, se a KF, se a szakmunkásképzés nincs olyan állapotban, amelyről ma meg lehetne mondani, hogy mi akarunk lenni 10-15 év múlva. Néhány szigetszerű hatást leszámítva a magyar tulajdonú agrárszektor, ipar, és a tercier szektorok külön-külön is évtizedekkel vannak elmaradva a fejlett világtól (folyamatminőségben, hatékonyságban, menedzsmentkultúrában, technológiában, az ellátási láncukkal való integrációban, likviditásban). Az országról nincsen -- nemhogy konszenzusos, de -- semmilyen versenyképes jövőkép. Van viszont elképesztő önbecsapás. Az ideérkező befektetések még mindig jobbára az európai mérce szerint alacsony munkaerőköltségek és az EU tagságunk kettős előnye miatt jönnek -- és ezt is csak akkor, ha a jogbizonytalanság kiváltotta magasabb kockázatot sikerül adókedvezményekkel, a nyilvánosság számára ismeretlen ösztönzőkkel és stratégia szerződésekkel (?) ellensúlyozni, ami további veszteségeket jelent. Az állam tehertétele kriminálisan nagy. A nemzeti valutánkat manipulációs célokkal tartjuk. Semmi sem olyan, amilyennek mondják vagy amilyennek lennie kellene.

Egyik párt sem mondja el azok közül, amelyekre majd szavazhat a nagyérdemű, hogy kb. 99%-os a valószínűsége annak, hogy az ország az elkövetkező parlamenti ciklusban az ilyen vagy olyan mértékű lecsúszás állapotában marad -- nem lennék meglepve, ha 2018-ra stabilan elénk kerülne Románia az egy főre jutó GDP-ben, a fejlettebb régiós országoktól való elmaradásunk pedig további 5-7%-kal nőne, a rossz fundamentumokon túl azért, mert a gyenge kereslet mellett a forrás és az eszköz oldalon is egyre erősebb verseny van kialakulóban, amelyben az ilyen felkészületlen országok, mint a mienk, egyre nagyobb relatív hátrányra tesznek szert. Ennek elkerülésére gyakorlatilag semmilyen lehetőség nincs a jelenleg ismert gazdaságkoncepciókkal.

A pártok? Az ország lecsúszásáról hallgatnak, nem ismertetik a valós munkaerőpiaci lehetőségeket (a versenyszektorban foglalkoztatottak száma jó esetben is stagnálni fog), növekedni fog a szegénység, tovább romlik a közszolgáltatások színvonala, legfeljebb csak abban lehet különbség, hogy az újraelosztásban ki jár majd jobban és rosszabbul, viszont az állami forrásokért folyó harc ennek következtében egyre gátlástalanabb lesz (igen, akkor is, ha a nyomorult MSZP és a balos paraziták jutnak hatalomra), ami további korrupciót és hatékonyságvesztést fog okozni. Az állam fenntarthatatlan ballasztja elképesztően, multiplikációs hatásokon keresztül rombolja a magyar társadalom lehetőségeit.

És ennek ellenére még mindig Gyurcsány és Orbán személyében nyilvánul meg ennek az országnak minden közbölcsessége, akikben egy szakadék választja el egymástól a politikusi és az államvezetői képességeket, a magyarokban meg az előbbi túltengése rendre elhomályosítja és bocsánatossá teszi az utóbbi hiányát. Ami 2004 óta, a hozzájuk köthető években folyik itt, az olyan mérvű lemaradást és versenyképességvesztést okozott az országban, hogy az belátható időre kilökött minket az EU-maghoz felzárkózó közép-európai országok közül. De ez a két ember még mindig szívósan velünk van, a társadalom tovább jutalmazza őket. Öngyilkos temperamentum. Se gazdasági, se politikai stratégiánk.

A holnapi poszt a Polgári Konzervatív Párt politikai ajánlatát fogja tartalmazni a magyar választók felé. Egyebekben ajánlom ezt 7:37-től.

260 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr805752364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csárlszbrunzol 2014.01.11. 23:08:58

@Laptop7712: Hát, ne haragudj (immár harmadszor mondom, pedig nem vagyok Buga Jóska. Sőt, gavallér sem), de akkor gondold át csak azt, hogy ha itt is azonnal nyugati bérek lennének, akkor mi jönne ide? Vagy mi menne innen el? És mi maradna itt utána? Ha már globalizált világ.

csárlszbrunzol 2014.01.11. 23:11:20

@Sírköves Slomó: Tehát ha 160 milliárddal nőtt a GDP, de közben 480 milliárdot felvettünk, az micsoda szerinted? Önellátás?
Csak mert az nálam még mindig -360 milliárd, csupán egy év alatt.

Sírköves Slomó 2014.01.11. 23:12:14

@Laptop7712: Olajcsere kizárt dolog mer nemtudom. Hányszor kell olajcsere évi 1x? Étterem, fodrász ami előfordul ott még alá is becsültem a 3xos nyugati szorzót.

A PPPkorrigált GDP-t érdemes nézni vásárlóerő patitáson (pl. wiki), a legfejlettebb országokban nagyjából 2xes a vásárlóerő a magyarhoz képest.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.01.11. 23:12:47

@Laptop7712: imádom, amikor valaki nagy mellénnyel szajkózza a baromságait.
ausztriában nincsen általános minimálbér, szakmánként vannak minimálbérek, plusz szakmán belül is eltér végzettségi szintnek megfelleően. egy bolti eladó nem keresi meg feltétlenül BRUTTÓBAN sem az 1350-et, ami szerinted nettó minimálbér. (nyugodtan megbízhatsz bennem, osztrák cégnek dolgozom, tudom mit beszélek, mert véletlenül hr-es is vagyok.)
angliában tavalyelőtt brttó 6,10 font körül volt a minimál órabér, abból valóban kb nettó 1000 font marad meg, csak éppen 400 font londonban egy picsányi szoba, a miheztartás végett. ezt is tudom, mert két éve meg épp ott hédereltem.
ettől függetlenül igazad van abban, hogy a dolgozó nyugati méltó életet tud élni, a minimálbéresek nagyjából azon a szinten, amit itt nettó 200-ból lehet kihozni. (persze nagyon függ attól, kinek milyen az élethelyzete.) a nettó 200-as ötlet is azonnal elűzne bármilyen külföldi tőkét, a nettó 400-as lázálmod pedig öt perc alatt törné el az ország nyakát. (ilyen árszínvonalon jó, ha 100-150.000 munkahely maradna az országban :)

Sírköves Slomó 2014.01.11. 23:13:20

@csárlszbrunzol: Minek számolgatsz az EUSTAT GDP arányos éves arányszámai neked nem elég jók?

Laptop7712 2014.01.11. 23:14:13

@csárlszbrunzol:
Arra az emberkére gondolsz, aki napi 8 órában tolja Londonban az igát, és hazaér egy olyan házba, ahol a négy szobát más-más bérli, és csak egy retyó van?
Oszt madármindegy, hogy emberünk mérnök, vagy felszolgálo.
Szuper élet. Értem a logikádat.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.01.11. 23:20:22

@Laptop7712: mit ád isten,szlovákiában meg a cseheknél is érdemben magasabbak a bérek, gondolom ott is tusk van hatalmon. az, hogy mi elkúrtuk/elkúrjuk, az nem jelent semmit.
a nettó 400-nak 600 a bruttója, ha te itt ennyit akarnál betanított munkásnak fizetni, a bank nem biztos, hogy szóbaállna veled.

csárlszbrunzol 2014.01.11. 23:25:26

@Sírköves Slomó: Nem keresgélem a balfasz számokat, mer' minek. Az, hogy nem nullszaldós a költségvetés, pár egyszerű számítással is látszik, nekem ez a pontosság bőven elég. Tudom, igénytelen vagyok; de hát ez van.

csárlszbrunzol 2014.01.11. 23:27:08

@Laptop7712: Talán elkerülte a figyelmed, hogy a világot írtam viszonyítási alapul. Ugyanis a világ 90%-ánál jobban élünk ebben az országban. Akkor a maradék micsoda csodát visz véghez? De mindegy is, már fellőtték a pizsimet régen, mára balra el lassan.

Laptop7712 2014.01.11. 23:28:04

@milliliteratura:
Londonban a szobaárak egy kicsit felmentek, nézz utána. A szakmunkások, és az egyéb képesítéssel rendelkező munkás, aki a képesítésének megfelelő munkakörben dolgozik, megkeresi minimum az 1350 EUR-t net. Ez a napi gyakorlat, erre jön rá az meg az.

Továbbá erre jönnek rá azok a dolgok, amit általában ad egy munkáltató.

Ahogy látod, a hazai HR adatbázisok „josági foka” nem éri el az 5 %-ot, ami felvet egy kicsi problémát a jövőre nézve.

Az, hogy a multik mennyit akarnak fizetni, meg mennyit nem, az az Ő dolguk. Ha HR-es vagy, láthatod, hogy nem találsz megfelelő embert, mert már nincs otthon. Londonban 24.000 GBP éves fizetés alatt nem érdemes költözni, mert nem éri meg.

Tudod, az a gond, hogy éves 24- 32.000 GBP fizetés alatt nem írnak ki mérnöki állást, és ez referencia a világ felé, ez probléma a hazai HR-nek, fel kellene fogni, hogy a jelöltek világpiacra léptették a hazai HR cégeket.

Erre mondod te azt, hogy 1200 munkahely maradna. Megyünk is feléje, mert a cégek tervezetten viszik el a gyártást máshova. Ideje lenne felébredni, és kicsit innovatívabban gondolkozni.

Én nem vagyok HR-es.

csárlszbrunzol 2014.01.11. 23:28:06

@milliliteratura: És arról az apró tényről se feledkezzünk el, hogy a 600k bruttó olyan 780k-ba kerül a munkaadónak.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.01.11. 23:30:40

@Sírköves Slomó: majd egyszer ugorj már ki ausztriába, ebédelj meg étteremben 10 euróból (egy főétel), aztán keress hasonló minőséget 2-3 euróért itthon. nem fog menni. a 3-5-szörös különbség nem létezik, az árak nagyjából hasonlóak, a szolgáltatásokat meg nagyon szét kell válogatni, mert van, ami ugyanannyi, van, ami ott drágább.
konkrétan fodrász londonban 6-7 fontért van, környékfüggő. bécsben ugyanez euróban ennyi. ehhez képest én pesten kb 25 eurót fizetek a fodrászomnak :)

Sírköves Slomó 2014.01.11. 23:34:02

@milliliteratura: Ez baromság. Londonban az aki te vagy itthon be se teszi a lábát még a környékére se annak a fodrásznak. Étterem meg osztrák/német 30-80 euró/kaja/fő. Én üzletelni járok nem mocsok gyrost enni. Bp-en korrekt éttermi kaja van 10 - 15 euróért.

Sírköves Slomó 2014.01.11. 23:35:24

@csárlszbrunzol: Igénytelen vagy de van akinak az a dolga hogy a GDP arányos adósságot kiszámolja.

tisztapista 2014.01.11. 23:35:53

@Laptop7712: "Semmi az égvilágon nem igazolja közgazdaságilag azt, hogy egy multi csak 80- 120 e nettót fizethet ugyanazért a munkáért, amiért a magországban megkapja a munkás a tisztes megélhetéshez szükséges bért. Ismétlem, semmilyen rendszerszintű közgazdasági modell nem indokolja a hazai bérek ilyen szintű alacsonyan tartását sztenderd üzleti modell mellett. Ezt simán kezelheted tényként."

Hagyjad már ezt a mantrát, mert a végén még elhiszed. Semmi nem igazolja, hogy miért fizet itt a multi 80-120-at?

De, igen. A globális piacon folyó VERSENY, az igazolja. Ha bért emelne, akkor nem lenne versenyképes a Kínában gyártó konkurenciával szemben, ha az országunk emelné a kötelező minimálbért, akkor pedig az összes multi elmenne keletre. Volt már rá példa.

Ezt kezeld tényként, ne a hülyeségedet.

Alick 2014.01.11. 23:40:17

@Cirmos Cica: a pártok betiltása után ki lehetne olyan valódi demokráciát alakítani, amelyben hatalmi áganként szakértői stábok programjaira lehetne szavazni, a szavazat pedig nem korlátlan mandátumot jelentene, hanem egyfajta keretek közötti szerződéses felhatalmazást.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.01.11. 23:40:33

@Laptop7712: lehet, hogy felmentek, nem érdekes, mert eszem ágában sincs visszamenni abba a borzasztó városba :)
rendben, tehát nem betanított munkás és nem minimálbérként keresi meg az 1350-et. így már igazad van. amúgy ott ugye eleve 14 hónap egy év, tehát van két hónap ajándékba.
teljesen irreleváns, hogy mennyit keres XY londonban vagy az audi szalag mellett ingolstadtban, ha egyszer a konkrét állások győrben meg mit tudom én hol vannak. helyi munkaerőpiac van, itt nem azok az árak vannak. ennyi erővel hisztizhetnél azon is, hogy pesten miért lehet 50 rongyért garzont bérelni, amikor londonban ez vagy 200-250-be kerül.

tisztapista 2014.01.11. 23:43:06

@Laptop7712: "Szegény az, aki nem tudja a saját családját eltartani a havi fizetéséből. Magyarul, hiába dolgozik."

Lám, milyen keveset tudsz (vagy milyen keveset akarsz tudni) az ország működéséről.

Ajánlom a következő mondatok tanulmányozását:
- Van szürke- és feketegazdaság, amit nem mutat ki a statisztika.
- Ha valaki nem tudja eltartani a családját az néhány hónapon belül éhen hal, vagy elvándorol, vagy eladósodik. A magyar családok többsége nem "kajahitelben" adósodott el.
- Senkit nem érdekel a világpiacon elérhető bérszínvonal, amikor úgyse vándorol ki mindenki. Sőt, a mobilitás hazánkban elég alacsony. Aki pedig menni akar, és tud, az menjen.
- Karácsonykor pedig meg lehet nézni, hogy a magyar munkavállaló mennyire szegény. Nem csak a plázákat, karácsonyi vásárokat lepi el úgy, hogy mozdulni sem lehet, hanem az oda vezető utakat is.

Laptop7712 2014.01.11. 23:46:37

@tisztapista:
Eddig nem tudtam, hogy a hazai melósnak a kínai melóssal kell konkurálnia. Ezt melyik közgazdasági műhely mondja?
Kínában is vannak olyan körzetek, ahol a net. bérek magasabbak, mint hazánkban! Egyenlőre az EU tagjai vagyunk, a magyar melósnak nem mondták el, hogy figyu, neked a kinai munkással kell mostanában konkurálnod, mindezt nyugati árak mellett.

Ezt is kezeld tényként, ha valaki erre akar a jövőben üzleti modellt tervezni, rövid úton fog belebukni.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.01.11. 23:48:41

@Sírköves Slomó: a gyros 2,50-től indul, legalább is olcsóbbat nem tudok sehol :)
akár hiszed, akár nem, 10 euróért lehet már enni (én konkrétan ettem, jó is volt, grillezett hús salátaágyon). a figlmüllerben bécs kellős közepén 13-14 egy bazi nagy rántott bécsi. nyilván, ha három sarokkal arréb mégy a hogy is hívjákba, akinek két vagy három michelin csillaga van, ott 100 alatt semmit nem kapsz. de itt se mindegy, hogy a costesbe mégy, vagy "csak úgy" beülsz valahová.
az tök lényegtelen, hogy én hova járok, a legolcsóbb fodrászok közt max kétszeres szorzó van pest-london viszonylatban, pest-bécs közt meg ennyi se. pesten a bkv 30 ojró, bécsben meg 47. (londonban meg már az én időmben is 100 font fölött volt a 3-zónás, ha jól emlékszem :)

Laptop7712 2014.01.11. 23:49:33

@tisztapista:
Beszélgetsz velük sokat? Köztük élsz? Elmentél mondjuk Kalocsára pár napra, körülnézni, hogy mi a helyzet? Csak egy napot menj el egy vidéki városba, találkozz emberekkel, beszélgess velük, és akkor megváltozna a véleményed.

Sírköves Slomó 2014.01.11. 23:52:03

@milliliteratura: Nem érdekel hol eszik a mocsok bevándoprló.

Nekünk a német partner választja ált. ki hol eszünk (ezek mérnökök nem olajsejkek) és ha 50 alatt megúszom akkor nem szívom nagyon a fogam. Ez Stuttgart, nyilván ezért hasonlítom BP-hez nem Uterpullendorf-hoz.

Sírköves Slomó 2014.01.11. 23:53:20

@Laptop7712: 'Eddig nem tudtam, hogy a hazai melósnak a kínai melóssal kell konkurálnia. Ezt melyik közgazdasági műhely mondja?'

Elég gáz hogy nem tudtad most már tudod.

tisztapista 2014.01.12. 00:01:11

@milliliteratura: " drága pistám, tiszta logika:"

édes milikém, iszom szavaidat

"1) a magyar gazdaság ma nagyobb, mint a redszerváltás idején. (=növekedés volt)
2) a magyar foglalkoztatottság nagyon csúnyán elmarad a rendszerváltozás ideji szinttől."

Fogadjuk el ezt tényállításként, mert semmiben sem befolyásolja a következő 3 kérdésedre adott válaszaimat.

"első kérdésem: milyen növekedés fog akkor itt munkahelyet teremteni, ha az eddigi növekedés megette munkahelyeink egy részét?"

Mit tudom én. Nem vagyok én olyan hülye, mint aminek be akarsz állítani. Honnan lesz új munkahely? Ha tudnám, megcsinálnám az új googlet.

"második kérdésem: nem inkább több embernek kéne melóznia ahhoz hogy nőjjön a gdp? a több cipó miatt lesz több pék, vagy a több pék állít elő több cipót?"

Ajánlanám a guglizás praktikáját, legalább olyan hasznos a tényadatok gyűjtése mint a gondolkodás. Logikát értő emberként pontosan tudod, hogy hibás premisszák esetén elég nehéz hibátlan konklúzióra jutni. Mondjuk nézd meg azt, hogy a GDP nagyságát milyen paraméterek befolyásolják, és gondolkodj el róla.

"harmadik kérdésem: ha azonos mennyiségű munkahely mellé hazazúdulna az a bizonyos félmillió, akkor ők véletlenül nem munkanélküliek lennének?
(ajánlanám az ún. "gondolkodás" praktikáját, mielőtt az ember nekiáll észt osztani. tudom, idejét múlt dolog ez a "gondolkodás", ahogy látom, itt sokan már meg is haladták. bámulatos dolog a fejlődés.)"

Arrogáns megjegyzésed értelmét veszti, ha te is rájössz, hogy szavaim félremagyarázása vagy félreértése miatt merült fel benned (feleslegesen) a kérdés. Mivel perceptuális vagy kognitív diszfunkciók esetén az optimális terápia a szimplifikáció, ezért mondom máshogyan, hogy megértsd:
1. A félmillió nem jön haza.
2. Ők nem fognak konkurenciát jelenteni az államapparátusból ESETLEG kilépni akarók számára, akik a POTENCIÁLISAN keletkező új munkahelyeken akarnak majd dolgozni.

Így érthető, vagy rajzoljam le?

Laptop7712 2014.01.12. 00:07:55

@Sírköves Slomó:
Ezt így mondd egy 17 éves szemébe.
Az lehet, hogy a te iparágad így gondolkozik, ebben nincs is semmi hiba, pár év, és a gyártókapacitás ki is fog vonulni Kínába. Sajnálom a menedzsmentet, azért, mert képtelen felfogni azt, - ha már multi – hogy hogyan használja ki egy lokális tér faktorait saját profittermelő képességének fokozására.

Aki képes innovatívan hozzáállni ehhez a játékhoz, az nyer, a többi megy Kínába, a magyar melós meg elkezd profitot termelni másoknak. Ezt hívják nyílt versenynek.
Annak örülök, hogy a politikusok felfogták azt, hogy nem Kínával kell versenyeznünk, mert halálraítélt taktika, hanem a saját potenciálunkra kell terméket fejleszteni, és azt világpiacra vinni. Ezt hívják helyi innovációnak. Én ebbe az iskolába nőttem fel, és tudod, egy kicsit nyitottabb játéktér.

prakp 2014.01.12. 00:10:19

@csárlszbrunzol: "Hát, egyrészt nagyon köszönjük azoknak, akik eddig bizonyítottak." Ez nagyon nagy volt!!!

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.01.12. 00:11:39

@Sírköves Slomó: pedig a svábok legendásan skótok :) de tuti, hogy stuttgartban is vannak olcsóbb helyek. bécs első kerülete talán mégsem unterpullendorf.
summa summárum, ha nem azonos státuszú helyeket hasonlítasz össze, akkor persze hogy lesznek különbségek, akár pest javára is, ha a fodrászomat nézzük. de ha az azonos szintet nézed, akkor nincsennek akkora különbségek, mint hiszed.

egyetmondok 2014.01.12. 00:17:44

@Counter:
" minden végrehajtó hatalom " hogyan lehetne egy önkrm. kezében ? Mi van ? Rá is vonatkoznak a parlament döntései,az eljárásait törvény szabályozza,létezik a jogi normák hierachiája,nagyon helyesen.
(Na jó, a NER alatt már nem annyira,de ne ebből induljunk ki.)
Össze vagy Te keveredve kissé.

Sírköves Slomó 2014.01.12. 00:19:43

@milliliteratura: fasztuggyakisvábott, ez multi-kulti

Nem azt mondtam hogy nincs olcsóbb, de BP-en 10-15 euróért normál helyen finomat kedves kiszolgálással eszel, a Vídám Kínai Büfében meg menüzhetsz 600 Ftér, szóval óccó mocok az van. Meg és vídám kis kínai mocskok.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.01.12. 00:22:22

@tisztapista: nem állítok semmit rólad, csak felhívtam a figyelmed, hogy a növekedés nem biztos, hogy bármit is fel fog szívni (az állami támogatásokon túl, hehhe). márpedig ha ez így van, akkor máris látszik zsákutcánk zsákutca jellege. amiből a bújtatott munkanélküliség minősített esete, a közmunka, még csak véletlenül se fogja az ország nyiszorgó szekerét kivonszolni.
az a probléma, hogy nem egész négymillió munkavállalónk van, miközben a 82 milliós németországnak 41 milliója. azaz nálunk egy bő millió munkahely hiányzik. és ezen nem az fog segíteni, hogy mindent szarrá adóztatunk, hanem az, ha a mikro- és kisvállalkozásokat hagyjuk levegőhöz jutni, mert náluk terem a munkahely. mindaddíg, amíg ezen réteg nem kap érdemi adó- és bürokráciakönnyítést, addig egy helyben fogunk topogni.
(ez persze inkább szól a jelenlegi, volt és leendő kormányoknak, mint neked, de nem tudom, melyik nick mögött van viktor, ezért írom neked.)
((a félmillió nem jön haza, és nagyon jól teszi, hogy nem jön haza. sokkal jobban járunk, ha jó gyermekként utalgatják haza a lét a családnak. sajnos jelenleg rájuk sincsen szükség itt, sőt, nem tudom cinikusan nem megjegyezni, hogy még vagy másik kétmilliót utánuk kéne küldeni :))

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.01.12. 00:26:29

@Sírköves Slomó: svábország a bajorok mellett a másik kitüntetett hely, ahol pontosan a helyi kkv-re épül a világ élvonalában lévő gazdaság. lehet, hogy a beosztott már multikulti, de a tulaj igen jó eséllyel az alapító, vagy annak a fia, aki maga is mérnök, és a cége a saját szegmensében dobogós helyen van a világpiacon.
(más kérdés, hogy ezek a kkv-k olyan árbevételt termelnek, mint nálunk egy megye, de hát mások a viszonyok. viszont minden második faluban van egy ilyen cég.)

tisztapista 2014.01.12. 00:30:00

@Laptop7712: "Csak egy napot menj el egy vidéki városba, találkozz emberekkel, beszélgess velük, és akkor megváltozna a véleményed."

Megvolt. Nem változott a véleményem. Mivel egy HAZUG politikai elit vezeti az országot, egy csomó HAZUG médiával kisegítve, és még nem hevertük ki teljesen a legvidámabb barakk HAZUG mentalitását sem, ezért az emberek többsége szintén HAZUG.

Én ezért tényeket gyűjtök, és amit összesírnak-rínak, azt osztom kettővel a TÉNYEK fényében - még akkor is ha az illető rokonom vagy ismerősöm. Mondok néhány példát az elmúlt néhány hónapból:
1. Alfréd a rokon. "Te nem is tudod elképzelni, hogy milyen szegénység van itt." - magyarázta 120 centis képátlójú TV-je mellől, 10 ezer forint/palackos borát kortyolgatva a kedves rokon.
2. Béla az ismerős. "Nincs munka, és semmi segélyt sem kapok.". Ja ez igaz. Meg az is, hogy feketén nettó 200-at hazaviszel kertépítő/házfelújító barátod vállalkozásából havonta.
3. Cecil a rokon néni. "70 ezer forintos nyugdíjat kapok drágám, az mire elég". Cecil néni gyerekeitől tudom, hogy a néni havi 20 ezer forintot még szét is oszt a gyerekei között ebből, mert annyira nincs igénye többre.
4. Dezső az ismerős bácsi. "Leszázalékoltak Pistukám, alig kapok valamit". Ja, persze. Meg a két lakásért sem, ami bérbe van adva, persze szerződés nélkül.
5. Elemér a haversrác. "Pityukám, lósz*r van itt, nem munka. Nincs lehetőség itt számunkra" - ecseteli új iPhone-ját nyomogatva. A beszélgetés végén újszerű Audival távozik.

Ezek az emberek mind élnek, megélnek, és egyesek még jól is élnek, de nem mulasztják el, hogy sírjanak, zsidózzanak, a kormányt szidják, az ellenzéket szidják, csak saját magukban ne kelljen megtalálni a hibát.

Nem veszik észre, hogy autójuk van, számítógépük van, házuk van, ezzel a világ leggazdagabb néhány százalékához tartoznak, mert őket csak a minél több fogyasztás érdekli. És nem érdekli őket, hogy a világ 7 milliárd emberéhez képest hol helyezkednek el vagyonilag - csak akkor, ha a külföldi magas bérek miatt lehet sírni.

Sírköves Slomó 2014.01.12. 00:31:12

@milliliteratura: Én egy nagyonnagy nagyonmocsok multinál dolgozom, egyáltalán nem érdekel svábia. Csak épp ott szoktunk találkozni a regionális gyarmatközpontban.

tisztapista 2014.01.12. 00:32:55

@milliliteratura: "és ezen nem az fog segíteni, hogy mindent szarrá adóztatunk, hanem az, ha a mikro- és kisvállalkozásokat hagyjuk levegőhöz jutni, mert náluk terem a munkahely. mindaddíg, amíg ezen réteg nem kap érdemi adó- és bürokráciakönnyítést, addig egy helyben fogunk topogni."

Ebben bizony egyetértünk. Ezt próbálja segíteni a kormány a munkavállalás terheinek csökkentésével, és inkább a fogyasztási adók növelésével, aztán majd meglátjuk, hogy mennyi eredményt hoz ez 5 éves távlatban.

tisztapista 2014.01.12. 00:38:36

@Laptop7712: "Eddig nem tudtam, hogy a hazai melósnak a kínai melóssal kell konkurálnia. Ezt melyik közgazdasági műhely mondja? "

Az Élet Iskolája Közgazdasági Műhely. Balra a második ajtó.

Mielőtt saját tudatlanságodba és elméleti meséidbe tekeredve megfojtod magad, itt van egy kis olvasnivaló a blog.hu közgazdasági műhelyből:

penzugyiszemle.blog.hu/2014/01/11/ezert_nem_kell_emelni_a_minimalbert

panelburzsuj 2014.01.12. 00:46:29

@tisztapista:
Tisztán láccik Pistám, hogy nem ócska fidesztroll, hanem perfekt oknyomozó vagy.

Írjál még sok ilyet sok kommentbe - de az élőszóban előadástól azért óvnálak.

tisztapista 2014.01.12. 00:56:19

@panelburzsuj: "Írjál még sok ilyet sok kommentbe - de az élőszóban előadástól azért óvnálak."

Nem minden kommentem oknyomoz szép hosszan, vannak kifejezetten rövid és rossz beszólások is.

Viszont élőszóban is tudok rövid és strukturált lenni.

Csak ki ne derüljön a következő 3-4 hónapban, hogy perfekt fidesztroll és ócska oknyomozó vagyok.

kulcsar2011 2014.01.12. 01:39:34

@Sírköves Slomó: "a teljes államháztartás átállt 3 év alatt hitelfelélőből önellátóra"

hahahahahaha

ismét a propaganda szajkózása

gxzozo 2014.01.12. 01:47:44

@nevetőharmadik: "Akik már kimentetek: ezt hogyan látjátok?" Én úgy látom, hogy nincs értelme visszamenni. Anyagilag nem éri meg, a változtatásra meg nem látni az esélyt, túl sok ember süllyedt olyan életbe, amiből nem látni a kiutat, amiből nagyon sok aprómunka és évtizedek kisegíteni a társadalmat. Erre meg nem vállakozom.

Magas hozzáadott értékű munkát végezni esélytelen: nincs életképes piaca, külföldre meg inkább dolgozom külföldről.

"Tömbösödve" visszamenni szintén nem látom hogyan lehetne, nincs közös kapcsolódási pont, az emberek szétszóródtak a nagyvilágban, nem együtt mentek ki valahova. Én nem remélek már semmit ezzel kapcsolatban, inkább élem az életem itt.

(Példaként meg lehet nézni Örményországot, kb a várható jövőkép, bővebben itt: annyit.blog.hu/2013/06/13/a_magyar_jovo_megtekintheto_ormenyorszagban)

deruyter 2014.01.12. 02:38:39

@Laptop7712: Azt írod: "Semmi az égvilágon nem igazolja közgazdaságilag azt, hogy egy multi csak 80- 120 e nettót fizethet ugyanazért a munkáért, amiért a magországban megkapja a munkás a tisztes megélhetéshez szükséges bért. Ismétlem, semmilyen rendszerszintű közgazdasági modell nem indokolja a hazai bérek ilyen szintű alacsonyan tartását sztenderd üzleti modell mellett. Ezt simán kezelheted tényként."
Nem vili mit értesz "sztenderd üzleti modell" alatt, vagy miért írod le, esetleg tudományoskodásból? Na mindegy a lényeg, hogy elég egyszerű magyarázat. Kereslet-kínálat. Ha megfigyeled az olcsón szállítható termékek esetében általában nincs jelentős árkülönbség a gazdag és szegény országok közt. pl. nyersolaj vagy akár cukor stb. A szolgáltatások egy jelentős része nem ilyen, pláne, mivel ahhoz magának a szolgáltatónak is mozognia kell. Különösen igaz ez az olyan magas képzettséget igénylő/magas hozzáadott értékű munkákra. A munkaerő áramlása előtt jelenleg is vannak akadályok. Egy londoni villanyszerelőnem azért keres vásárlóerőn nézve is többet, mint egy magyar, mert valami világösszeesküvés van, hanem mert, történetesen Londonban (vagy mondjunk Angliát) sokkal több magas keresetű vásárlója van, akik olyan ágazatban/pozícióban vannak, amiben Mao. kevesen. Leegyszerűsítve, lehetsz te e világ legjobb fodrásza mondjuk Ózdon, ha ott csak közmunkás vagy kohász ügyfeleid vannak, miközben a londoni kollégádhoz bankárok, szoftverfejlesztők járnak. Ennek oka a cserearányokban keresendő, bár ezt a fogalmat mostanában ritkán használják. Ha Magyarországon általában a végzett tevékenységek hozzáadott értéke pl. a szarabb oktatás miatt, szarabbul megszervezett állam, magasabb adók miatt alacsonyabb, akkor az minden szakmára kihat áttételesen. Ezért kellene az oktatást kiemelt ágazatként kezelni. Persze amíg az az állami "policy", hogy mindenki fizesse ki a felsőoktatása költségeit (ha gazdag szülei pénzéből, ha szegény évtizedekre eladósódva), addig nem lehet arra számítani, hogya legjobbak kerülnek a felsőoktatásba. Persze a felsőoktatásból történő forráskivonással nagy sikereket lehet elérni a sutyerák szavazók közt, akik persze nem értik, hogy nekik miért nem fizet senki kurva sokat. Hát azért nem , mert annak sincs. Ilyen egyszerű.

Szúrófény 2014.01.12. 04:35:02

@Sírköves Slomó: „…el nem tagadhatjuk, és nem szépíthetjük azt a példátlan önzést, amelynek durva konfliktusaiból áll e korszak úgynevezett politikai története. Keserű arra gondolni, hogy ez ország politikai vezetői méltatlan, alacsony lelkű, legjobb esetben tehetségtelen emberek voltak”
Szekfű Gyula Tomori című tanulmányából.
500 éve nincs változás!

Behajtó70 2014.01.12. 07:48:31

"kicsi, nyitott gazdaság, gyenge nemzeti tőke, gyenge termelékenység, feketegazdaság"
Bármennyire is erőlködsz, ez nem 2014-re lett így, hanem 2004-2006-ra!

Azt pedig tessenek megköszönni az MSZP-nek, Hornnak, Gyurcsánynak, Bajnainak!

Ellenben 2014-re ismét kezd kialakulni a nemzeti gazdálkodás lehetősége, a termelékenység növekedése.

bekerült 2014.01.12. 08:14:25

A gond az, hogy a szerző nem figyel eléggé !

A DK és Gyurcsány Ferenc minden megszólalásában beszél erről és a párt nem is ígér semmit ami ennek ellentmondana !

A baj az, hogy mégis Orbán Viktornak hisznek, aki mindent megtesz azért, hogy még jobban lecsússzunk és esélyünk se legyen a felemelkedéshez !
A kiszolgáltatott alattvaló a legjobb alattvaló !

Nekik ez a jó és ezt kellene felismertetni !

Ehelyett az ellenzéket áztatja a szerző !

Előre az Orbáni úton !
Vajon mennyit kap érte ?

Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2014.01.12. 09:04:37

Arról hallgatnak a pártok, hogy 700 ezer közalkalmazottból minimum 400 ezret ki kell rúgni, úgy tönkrement a gazdaság...

Gyakorlatilag 1 éven belül államcsőd jöhet...

Mert a túlszabályozott terrorrendszerre épülő társadalom nem tud versenyképesen termelni..

Laptop7712 2014.01.12. 09:05:55

@deruyter:
Érdekes a hozzászólásod, de ez az a játéktér, amit nagyon sokan megkérdőjeleznek.

Egy olyan multi, aki több országban van jelen, és mondjuk hasonló termékrendszert gyárt minden országban, rendszerszintről megközelítve mindegy, hogy mekkora bért fizet, mivel hatékonysága nem ebben áll, több tényező miatt. Tehát telesen természetes módon megadhatná azt a bért, amit a magországban, igaz egy kicsit másképp kell hozzáállni akkor a láncszintű a profit tervezéshez. Ebből az irányból nézve mindegy az, hogy milyen az adott ország oktatása, és egyéb felépítése.

Ezért fizeti meg a multi is a nyugati bért a hazai vezetőinek, mivel másképp nem menne a dolog. A többi az mese. Ezeket a játékokat kezdték el elemezgetni közgazdasági műhelyek, rendszerszintről megközelítve, és szépen publikálják is az eredményeiket.
Aki azt mondja, hogy ez marhaság, az nem halad a korral, és mondjuk nem igazán tudna szoba állni egy bármilyen típusú befektetővel nyugaton, de keleten sem.

Laptop7712 2014.01.12. 09:11:30

@gxzozo:
Sokan látják azt, hogy nincs értelme visszamenni. Amikor a haver azt meséli, hogy az apja azt mondja neki, hogy nem csak telefonon akarja tartani a kapcsolatot a fiával, ez már jelent valamit. Tehát a mostani 50- 70 körüli korosztály is természetesnek veszi azt, hogy baj van, mert sem a fia, lánya, sem az unokái nincsenek otthon. És itt már komolyan elkezd gondolkodni azon, hogy mit, miért tegyen.
A kintiek mobilak, ha kapnál egy szép fejlődőképes rendszerszinten megközelíthető jövőképet, szerintem hazamennél. Ez ilyen egyszerű. Csak ugyanolyan fizetések kellenek, mint a magországban. Egyszer és mindenkorra meg kell érteni, hogy az olcsó munkaerőre épített gazdaságnak vége.

Laptop7712 2014.01.12. 09:21:45

@tisztapista:
Kösz, megtanultam az élet iskoláját, csak ezt a közgazdasági mantrát el kell felejteni, nem azért, mert nincs értelme, hanem azért, mert abban a pillanatban, amikor Kína a saját népét kezdi felemelni, és elkezdi erősíteni a juant, egy picit összeomlik a játék, mondja az ellenkezőjét bárki.

A folyamat elkezdődött, és pár éven belül szépen, és látványosan fog kiteljesedni, és hidd el, ezt látják Moszkvában, Londonban, Párizsban, és remélem Pesten is.

Az a fél millió melós, aki nincs otthon, már nem vesz részt ebben a játékban, és ezért nem értem azt, hogy a cégek mire alapozzák stratégiájukat, nem baj. A 17 éves meg simán ki fogja röhögni aki ezt mondja a szemébe. Rendet kell tenni a fejekben, lehet pénzt keresni nem keveset, de – és ez fontos – másképp, és más elvek mellett. A többi a kutyát nem fogja érdekelni.

Amit érzékelek az a félelem, a tudatlanság, és a nagyfokú arrogancia, itt a blogon is, ami abból fakad, hogy nem igazán értik a vezetők, hogy a rendszerek miért omlanak össze szinte pillanatok alatt, és miért nem működik az, ami az elmúlt 24 évben működött.

lenoardo999 2014.01.12. 09:23:34

@Laptop7712: Először azt állítottad, hogy általában a béreket emelni kellene 400 000-re, majd később már csak a multikkal kapcsolatban érveltél. Ezek szerint talán te is látod, hogy ugyan igaz lehet az állítás, miszerint egy csomó multinál a bérköltségben bőven vannak még tartalékok, de a hazai kkv szektorban, mely a foglalkoztatás 2/3-át biztosítja: nemigen. Nem véletlen a jelenlegi minimálbéres bejelentés és a további zsebbe vagy számlára, azaz készervállalkozós konstrukciók elterjedése. Van-e állításod és érved a jelentősen megemelt minimálbér mellett a hazai kkv szektorban is?

Mr. Waszabi 2014.01.12. 09:37:51

@Behajtó70: ez nettó hülyeség. Nincs olyan, hogy nemzeti gazdálkodás, ez csak Orbán hazugsága.
Nem teremtett hazai finanszírozást, csak azt mondja a plénum előtt. Az meg a plénum hülyesége, ha el akarja hinni, amit azért mondanak neki, mert látják, hogy mit akar hallani. Ez történt, nem több.
Kinek is adták el a kötvényeket? 90%-ban külföldieknek. Mivelhogy nincs hazai vásárlóerő olyan volumenben, azaz tőke. Magyarul Orbán ugyanúgy a külföldnek adósította el az országot, mint bárki korábban , csak éppen a fizetendő kamat a 2x-ese a korábbinak. Becsaptak tehát? Ja, nem kicsit.
Lett volna másik út is, a kevés tőke import, sok és jól szervezett, kitartó munka, csak éppen abból Orbánék nem tudtak volna ellopni semmit, vagy sokkal kevesebbet, mint az elmúlt években. Az a távol-keleti minta, ami néhány évtized alatt, lassan tud feltőkésíteni egy gazdaságot. Csak hát ugye, abból nem lehet éves szinten ezermilliárdokat kisíbolni a haveroknak, ahogy az mostanság történik itt.

baaamba 2014.01.12. 09:42:51

Az Európai Unió ideológiai alapja, hogy a nemzetek szövetségével mindenki jobban jár, legalábbis hosszú távon. A gyakorlatban eddig gazdasági felzárkózás csak néhány országban indult el, továbbra is szokás elmaradott perifériáról beszélni az unión belül. A belpolitikai gondok miatt a fejlett országok egy részében (pl. Nagy-Britannia) és az elmaradott országokban is (pl. Magyarország) a kormányzó elit az integrációt okolja. Pedig Ukrajna nem járt jobban azzal, hogy kívül maradt (vagy rekedt) az unión, mint Görögország azzal, hogy belépett. Hollandia és Belgium példája szerint még a hasonló földrajzi fekvés sem garancia a hasonló gazdasági fejlődésre. Furcsa módon még a vallás szerinti besorolás is csődöt mond: a hagyományosan elmaradott katolikus Szlovákia bevezette az eurót, a már a monarchia idejében is iparosodott, protestáns Csehország erre még nem volt képes. A szintén katolikus Lengyelország is jól teljesít, ahol a nemzeti karakter az egyik legerősebb az unióban.
Mi lehet a közös két távoli ázsiai kis ország Dél-Korea és Szingapúr felemelkedésében? Talán a jól képzett elit és a teljesítmény alapú elosztási rendszer?
Az elmebeteg, erőszakos politikai kalandor és a depressziós, vénülő író minden bizonnyal kimondta az igazság egy részét: a hazugságon alapuló nemzeti kultúra nem tud sikeresen alkalmazkodni a modern technológiához. A kultúraváltás ugyanakkor Magyarországon is lehet sikeres, mint ahogy az autóipar példája ezt mutatja. Az indulás után a kecskeméti gyárból úgy rúgta ki a nemzetközi vállalat a tolvaj csoportvezetőt, hogy még az újságba is beletették, hogy lopott, hogy mindenki jól megértse az üzenetet.
Ha egyetlen iparág helyett az ország egészét nézzük, nem csupán a magyar politikai elit ragadt bele egy félig feudális, hűbéresi láncon alapuló, félig bolsevik módon az emberi szabadságot, gondolkodást tagadó, piacgazdaság ellenes demagógiával fűszerezett világba, hanem az egész magyar társadalom is ehhez alkalmazkodva szavaz, illeszkedik bele a korrupciós hálózatba, vagy masírozik békemenetben, éhségmenetben, vagy gárdaegyenruhában masírozva egy kitalált ellenséggel szemben harcolva. Vajon a gonosz nemzetközi bankrendszer és a karvalytőke miért engedték, hogy Szlovénia, Szlovákia, Észtország és 2014-ben Lettország sikeresen bevezesse az eurót? És Magyarországnak miért nem? Vagy mégsem ők az ellenség?
A semmiből kapkodva levezényelt reformok rendre elbuktak részben az előkészítés, részben a támogatottság hiánya miatt. Sikeresek legfeljebb az államcsődök során meghozott kényszermegszorítások voltak. Furcsa módon a felzárkózáshoz a legnagyobb esélyt a külföldre került magyarok jelentik, ha valaha visszatérnek.

♔batyu♔ 2014.01.12. 09:43:50

Ebbe én azért nem hiszek, mert mindig van alternatíva.

2010-ben pld. meg voltam arról győződve, hogy a Bajnai-Gyurcsány által hátrahagyottakat Orbánék nem képesek kezelni, mert ezt az óriási államadósságot és IMF hitelt nem lehet a munka hasznával kitermelni. Főleg nem 10%-os infláció mellett.

Erre jöttek Orbánék az "unortodoxiával" és ma már visszatértek a normális hitelpiacra és 1%-os az infláció. Azzal együtt ez szerintem rövidtávú, mert nem tartalmazza a szükséges dinamikus fejlődés lehetőségét, a magas kamatterhek ezt nem engedik.

De akkor is lesz valami, amivel a lakosság megmenekíti magát egy rosszabbtól ha úgy alakul, talán ez a Jobbik és az adósság újratárgyalása, mint a lengyeleknél.

lenoardo999 2014.01.12. 09:52:10

Az USA-ban a multiknál 15 dolláros minimál órabérért sztrájkolnak, ami több mint 500 000 Ft-os havibér. Jelenleg ennek kb. a fele.

nol.hu/kulfold/20140111-megelhetesi_sztrajk

HaFr · http://hafr.blog.hu 2014.01.12. 09:56:01

@♔batyu♔: Egyre több értelmes szót hallok innen, gratula

csárlszbrunzol 2014.01.12. 10:17:50

@bekerült: Nem tisztem megvédeni a sazerzőt, de lehet, hogy pont hogy figyel. Ami következéskéépen azt is jelenti, hogy te viszont nem olvastad ezen kívül más írását.

gxzozo 2014.01.12. 10:20:43

@Laptop7712: Van ebben is sok igazság, de nem biztos, hogy ennyire egyszerű, persze, ki tudja biztosan.
Inkább csak annyit mondok, amit most gondolok: nem látom egyelőre az okot vagy a lehetőséget. Itt nem csak arról van szó, hogy van-e munkalehetőség. Nekem volna, ha külföldi ügyféllel is, de volna. Volt is, nem a munkanélküliség elől jöttem el.

Viszont a jobb körülmények - minden szempontból - nagyon fontosak a mindennapokban. Nem csak az anyagiak, de pl. milyen az emberek közérzete, "mi jön szembe" az utcán, milyen a szolgáltatások színvonala, mennyire itatja át a politika és a közélet a mindennapokat. Hol vannak ismerősök, hol lehet hatékonyan, racionálisan, ésszerűen fejlődni egyénileg és a közösségben is, ami körülvesz, hogy nem a polgimester csókosa kell legyél, hogy tehess valamit, hanem létezik-e civil szféra, akár teljesen semleges témák körül is. Hol vannak jó éttermek, ahova betérhetek gond nélkül, hol és hogyan tudok elutazni, szétnézni, kirándulni, művelődni, mennyire bonyolult vagy egyszerű a hivatali ügyintézés, a kocsi- vagy lakásvásárlás.

Ez mind fontos, nagyon fontos (!), és ezek tekintetében, legalábbis szerintem, Magyarország nem muzsikál túl jól. Sok apatikus vagy a balsorsa okát mindig másban megtaláló ember van, sok panasz és savanyúság, felfuvalkodott és mindenre kiterjedő politika, központosított oktatás, romló egészségügy, hadd ne soroljam tovább.

Marhára nem csak az számít, hogy mi van a paycheck-en. Bár kifejezetten jó, hogy több van rajta, mint volt. Szóval egyetértek, valóban rendszerszinten kellene más jövőkép, de ott szinte ég és föld a valóság és amire vágyunk.

Laptop7712 2014.01.12. 10:28:16

@lenoardo999:
A hazai vállalat gazdaságtan 24 éve adós azzal, hogy mit jelent egy-egy iparágban, vagy szektorban az, hogy van egy KKV, és az jól prosperál, annak hogyan néz ki pénzügyi környezete. Magyarul elfelejtették elvégezni a házi feladatot azok, akiknek ezt a nagyon komoly munkát el kellett volna végezni.

Azok, akik a vállalat gazdaságtant oktatták, vagy tanították, bármilyen szinten, nem voltak képesek elemezni azt, hogy egy KKV szerepe hogyan nézzen ki a tágabb gazdasági környezetben. Ezzel a mai napig adós a közgazdász elit.

Erre jöttek a bankok, akik vastagon tettek arra, hogy milyen viszonyok vannak hazánkban, és hozták a nyugati rendszerszemlélettel fejlesztett termékeiket. A KKV, meg megpróbált megfelelni neki.

Ezek után csodálkozott, hogy rövid úton ment tönkre, de a bank is csodálkozott, hogy szar a KKV portfoliója, és egyre szarabb, és nem is érti azt, hogy miért.

Magyarul, senki nem tudja – fent -, hogy egy KKV, és
környezete miért működik, vagy miért nem. Vagy, hogy miben áll prosperitása. Ebből most van balhé, mivel a németek, vagy az angolok, képesek kulcsrakész banki megoldásokat szállítani, úgy, hogy értelmes játéktér nyílik belőle.

Ennek ellenére a KKV szektorban nagyon komoly potenciál van, és remélem, felszínre is kerül ez dolog. Elkezdtek a témával foglalkozni komoly műhelyekben. Csodákat lehet művelni a szektorban, a megfelelő rendszerszintű megközelítés mellett. Ez nem azt jelenti, hogy „fogjunk össze gyerekek” egy kicsit komolyabb a téma. Itt jön be az, hogy innováció, meg termékfejlesztés, meg munkahelyteremtés (akár 400 e nett.).

Hatalmas potenciál. Ezen lehet röhögni, de nincs értelme.

Egy KKV által gyártott terméknek is olyan minőségi követelményeknek kell megfelelnie, mint egy multinak. Ezt hívják sztenderd minőségi követelménynek az EU-ban. ha innen nézem, szépen lehet terméket fejleszteni KKV-ra, a bankoknak el lehet kezdeni gondolkozni azon, hogy ezt a játékot milyen alapon finanszírozzák úgy, hogy net. 400 e ft-os munkahelyet kódolnak az üzleti tervben.

Azt mondom, amelyik bank kijön egy ilyen jellegű rendszerfinanszírozással, szarrá fogja magát keresni. Az a párt, aki egy játéknak egyengeti az útját gyorsan, és hatékonyan, nagyon sokáig fog kormányozni. ilyen egyszerű ez.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.01.12. 10:29:33

@tisztapista: nem, pontosan nem ezt próbálja. az egykulcsos bevezetésénél lehetőség lett volna bérköltséget csökkenteni, ha a járulékokat vágja vissza a kormány. de nem ez történt, hanem a bérköltség azonos maradt, csak abból a normálisabb jövedelműek több nettót kapnak. (nota bene: a középosztály kialakítása is rendkívül fontos feladat, de hiába kapnál normális fizetést, ha egyszer nincs munka, ahol fizetést kapsz.)
az áfa talán európa legmagasabbja. ez ugye helyből baromi versenyképessé teszi a kis cégecskéinket.
adót kell csökkenteni, mivel az állam hiánnyal üzemel, ezért az államot még az adócsökkentés mértékénél is keményebben kell kisebbre vágni, hogy közelítse a nullszaldót. (illetőleg az eladósodás legalább ne nőjjön jobban, mint a gazdaság teljesítménye)

csárlszbrunzol 2014.01.12. 10:32:00

@gxzozo: "...mennyire itatja át a politika és a közélet a mindennapokat."
Szerintem ez nálunk azért enynire hangsúlyos, mert mindenki a politikától, az általa preferált práttól várja a felemelkedést. Lehetőleg úgy, hogy enki semmit ne kelljen tennie. Sokna gondolják azt, hogy csak egyet kéne toppantani (na jó, esetleg kis kurázsi is szüksgées hozzá) és máris jól élnénk. Amíg ez a szemlélet nem változik, addig a legfontosabb téma a politika lesz.

Hivatalok: Azzal is érdemes volna szembenéznünk, hogy MI ülünk a hivatalokban. MIATTUNK nem megy jól. MI szolgáltatunk ilyen ótvar szinten. MI sanyargatjuk saját magunkat.

Szóval ezért is fontos külföld: nem MI vagyunk ott nagy számban. Ha mi lennénk, akkor nem kéne kimenni, mert ott is ilyen lenne.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.01.12. 10:45:36

@baaamba: az unio katalizátor. a fejlődőképes országoknak gyorsabb fejlődést ad, a selejttel azonban nem tud mit kezdeni. a balti ex-szovjet államok például a szovjet szintről ma már mind utólértek, vagy épp csúnyán le is hagytak egy több mint ezeréves, rendkívül büszke kárpát-medencei államot. írország a másik sarokban megint remek példa (nem önmagában az unió hátán másztak ilyen magasra, de az unio nékül hátrébb lennének, vagy épp a csőd ki is törte volna a nyakukat). a spanyoloknál érdemi fejlődés volt, a portugálok helyben topognak, a görögök meg görögök.
egyébként meg ha szeretnél sorvezetőt hogy ki miért áll úgy az unióban, ahogy, akkor íme: minél germánabb egy ország, annál fejlettebb.

csárlszbrunzol 2014.01.12. 10:55:18

@milliliteratura: Hát, ha a munkaadóknak adják, akkor meglehet, hogy azok is inkább megtakarítanak belőle, esetleg profitot növelnek, de nem biztos, hogy bővítenek belőle. Szerintem vagy a munkavállalóknál kell hagyni, vagy mondjuk fele-fele arányban otthagyni a cégeknél és a munkavállalóknál.
Ha engem kérdezel a mmostani 50%-os elvonási szint is még mindig magas és nem az a lényeg, hogy hány kulcs van. Legyen több kulcs, de az elvonási mértéket csökkentsék le 35%-ra. A korábbi 65% viszont egyértelműen túl magas volt.

baaamba 2014.01.12. 10:55:47

@milliliteratura: Vagyis kulturális dimenziók (némiképpen áltudományos módon Hofstede, Halls) a legfontosabbak a fejlődés ütemét tekintve?

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.01.12. 11:24:50

@csárlszbrunzol: nyilván a kivérzett kiscégek egy-két évig "felzabálnák" a náluk hagyott pénzt. de aztán szép lassan elkezdenének fejlődni. ha a munkavállalónál hagyod, ő se tud mást tenni, mint felzabálni a többletet (vagy hitelt törleszt, ami esetünkben ugyanaz). ergo a választás az, hogy a be nem szedett adó kis túlzással egy-az-egyben külföldre megy (fogyasztás=import, törlesztés szintúgy sanszosan külföldi tőkét törleszt), vagy a kiáramlás mellett talán munkahelyet is teremt.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.01.12. 11:30:25

@baaamba: nem csak, de erősen meghatározza a dolgokat. ha a németeknek adsz uniós forrást, akkor ők építenek egy üzemet, ahol hamarosan a világ legjobb robotgépeit fogják gyártani. (számos német cég exprotál ipari robotokat japánba, holott ez utóbbiak se arról híresek, hogy olyan szarul állnának műszakilag és minőségileg.) ha magyarországra érkezik ugyanezen forrás, akkor a felét ellopják, a másik feléből piros téglával kirakják a főteret, a közepére talán kerül szökőkút is. ha a görögökhöz ér oda ugyanezen forrás, akkor vélhetően még többet lopnak mint mi, a maradékot pedig olyan beruházásra fordítják, amire nem elég a pénz, és sosem fejeződik be.

Mérges 1234 2014.01.12. 11:54:45

@♔batyu♔:

A baj ot van, hogy az unortodoxia csak rövidtávú megoldásokat hozott, ráadásul felégetette a GDP 12%-át kitevő MANYUP vagyont is (ami lehet rossz kezekben volt előtte, de most meg egyáltalán nincs.)

Közigazgatási rendszer elmaradt, egészsgügyi reform elmarad, oktatási történt valami, de a kiadásokat az inkább fokozta.

4 évnyi maszatolás történt, és nem állunk sehol, 24 éve senki nem képes rendet tenni az államigazgatásban, a kiadási oldal még mindig marha magas, az adókat tovább emelni meg már nem igen lehet, mert egyre inkáb bedönti a gazdaságot.

Az 1 kulcsos adót meg belevágták ebbe az egész katyvaszba és nem igen javított semmit, ok nem is rontott közvetlenül.

Az egyértelmű, hogy a helyzet nem jó, bár az is nyilvánvaló, hogy a helyzetet a baloldal sem tudná kezelni (sőt).

bekerült 2014.01.12. 12:08:01

@csárlszbrunzol: Lehet, hogy nem olvastam más írását is a szerzőnek, de itt és most ebben nincs igaza !
Azért mert nem törnek zúznak valamiért, azért még elmondják, hogy mire lehet számítani.

Felelőtlen ígéreteket nem lehet tenni !
A FIDESZ kizsigereli az országot, csak azért, hogy megválasszák újra !
Egy cent nélkül lesz a költségvetés !
Mire lehet számítani ?

Azt hiszitek, hogy más nem tud számolni ?

A rendszert muszáj megváltoztatni, mert ebből nem, hogy kilábalás, csak elszegényedés lesz !

Ha jobban hisznek a FIDESZnek, azt majd megnézhetik maguknak !
Az ellenzék pedig teszi a dolgát és amit egy ilyen helyzet megkíván.

Okoskodni könnyű, de cselekedni senki nem akar, csak másokra mutogat és kritizál !

Többek között ez is a bajunk !

feketeesfeher 2014.01.12. 12:11:56

Amit HaFr leírt, azzal a jelenlegi ellenzék is pontosan tisztában van.
Ez nem egy nagy truváj, leírták más baromi sokan.

Az elmozdulás érdekében megteendő követendő lépésekre meg HaFr-nak sincs semmi jó ötlete.
Úgyhogy maradtunk ahol voltunk, egy hangyafasznyit sem jutottunk előre.

Laptop7712 2014.01.12. 12:17:03

@Mérges 1234:
Észre kellene venni azt, hogy mindenkinek kezd elege lenni abból, hogy nincs pénz, nincs munka, nincs semmi olyan az életében, amitől úgy érzi, hogy érdemes csinálni, mert mérhetően előreviszi.

Ez az, amit elfelejtett mindenki, az elmúlt 24 évben. Mára felnőtt egy generáció, aki nem holnap, vagy holnapután akar gazdasági prosperitást, hanem ma, most. Már a mostani 40-es generációnak is elege van abból, hogy bármihez nyúl, nem megy. fogja magát, elmegy 1000 km-re, és érdekes módon megy.

Nincs idő, és természetszerűleg jogos elvárás akkor, amikor szabad munkaerőpiac van, és szépen felül a repülőre, mert 3000 km-re ugyanazért e melóért 5- 10- szeres bért kap.

Természetesen lehet azt mondani, hogy nem kap egyszerűen munkát, ami nem igaz.
Lehet itt játszani a számokkal, meg minden, de az van, hogy az állam törleszt éves 2000 mird körüli összeget kamat címen, - ezt a lengyelek nem teszik, és nem mától – a lakosság törleszt éves 1000 mird –et „devizahitel” címén – tervezetten kb. még 25-30 évig- közben az EU tagjai vagyunk, fél millió ember dobbantott, kereskedelmi bankok nem hiteleznek, hanem azonnal vonják ki a pénzt.

Lehet itt cizellálni a dolgokat, meg szépíteni, de nincs értelme. Mindenki tudja, mi a helyzet.
Az utóbbi években egy kicsit konszolidálódott a helyzet, de több kell. Azért kíváncsi lennék, hogy mit tenne a baloldal.

feketeesfeher 2014.01.12. 12:17:16

@HaFr:

Én baromi türelmes vagyok.

Csak kicsit unom, hogy több mint 10 éve ugyanazokat a köröket futja mindenki, de tenni valamit azt alig alig akar bárki is.
Aki meg esetleg beszáll, hogy tegyen, azonnal megkapja az okostóni megmondóktól, hogy "hülye vagy".

És akkor ennél előrébb nem jutottunk.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2014.01.12. 12:22:05

@feketeesfeher: Szerintem nem ugyanazokat a köröket futjuk. Ma sokkal közelebb állunk önmagunk megértéséhez, azaz a helyes cselekvés alkalmas idejéhez is. Nem lehet ezt nagyon siettetni.

feketeesfeher 2014.01.12. 12:26:06

@HaFr:
"Szerintem nem ugyanazokat a köröket futjuk."

De, ugyanazokat még mindíg.
Amit leírtál, azt már 10 évvel ezelőtt is leírták, majdnem pont ugyanígy.
Sokan. Sok helyen.
A problémát ismerjük.
Csak a megoldást nem.
Mármint a politikai megoldást, ha nagyon erre akarjuk kihegyezni.

baaamba 2014.01.12. 12:33:08

Vagyis, ha a külső akadályok (például idegen megszállás) elhárulnak, akkor egy gyorsabb felzárkózási szakasz után minden uniós tagország a saját kultúrája szerinti ütemben fog fejlődni?
Ez számomra azt jelentené, hogy az ország fejlődési üteme egyben a kultúra mérőszáma is, különösen ha felzárkózás helyett lemaradás következik be.
Másrészt fölösleges az ország elleni nemzetközi összeesküvések leleplezésére milliárdokat költeni, mert ilyenek nem léteznek. Kétségtelen, hogy a nagyhatalmak érdekérvényesítő képessége erős, az Európai Parlamentben pedig a belpolitikai harcok már nemzetközi pártszövetségeken keresztül folynak, és a sajtó szerepe ebben jelentős, de mindez nem magyarázza az eltérő fejlődést Magyarország és néhány környező vagy balti tagország között.
Harmadrészt azt jelentené, hogy a felzárkózáshoz alapvetően kulturális váltás szükséges, ami időt igényel, és nem helyettesíthető villámfordulatokkal (például magánnyugdíjpénztár), különadókkal, vagy éppen a pénzügyi rendszer alapelemei vagy az európai integráció ellen folytatott progagandahadjárattal, bár a napi politika szintjén ezek a népszerűséget jobban növelik.
Negyedrészt, mi adhatna nagyobb esélyt a magyaroknak, mint az, hogy a saját erejükből próbáljanak boldogulni, és ne a kifogásokat keressék?

csárlszbrunzol 2014.01.12. 13:52:16

@milliliteratura: Hát, szerintem munkahelyet a kereslet (is) generálhat. Sőt, ha nincs kereslet, akkor lehet(ne) nagy erőkkel beruházni, nem fogja tudni eladni a termékét, szolgáltatását a vállakozó. Szóval szerintem az is lehetőség, ha a munkavállalóknál hagyjuk. Nem mellesleg a vállalkozó is importra költheti a többletet ugyanúgy; az mitől lenne más. Beruházni akkor fog, ha az meg is térül. Ha nincs kereslet, akkor mikor térül meg a beruházása. Szerintem nem az a lényeg az összgazdaság szempontjából, hogy kinek kezdvezünk, hanem hogy ne legyen ekkora szorítás. Pontosabban ez lenne az első lépés, de a szocialista szemléletű nép még ezt sem akarja.

csárlszbrunzol 2014.01.12. 13:55:26

@bekerült: Kapaszkodj: a "demokratikus" "baloldal" ugyanúgy kizsigerel, mint a most hatalmon lévő BALoldal (igen, a fidesz is balos). Ilyen szempontból nincs különbség köztük. A szerző ebben az írásában emezeket ostorozza, másikakban meg amazokat. Így megy ez. Persze ha hinni akarsz emezeknek (vagy amaozoknak), akkor hajrá. Nem Te vagy az egyetlen és amíg ez nem változik, addig itt ez a mostani vegetálás lesz.

csárlszbrunzol 2014.01.12. 13:56:44

@bekerült: Nem mellesleg HA olvasnád a többi írását, akkor azt is észrevehetnéd, hogy nem a fidesznek szurkol, sőt. De úgy látszik, elég volt ezt az egy írást elolvasnod ahhoz, hogy eldöntsd, a szerző a fidesz szekerét tolja.

Carmichael 2014.01.12. 14:59:20

@Sírköves Slomó:
No, hát e miatt az elv miatt tartunk itt. Sőt, eljutottunk oda, hogy ennyi elég, ennyivel további kérdések nélkül akár kormányra is lehet kerülni, lásd a Fideszt. A kormányzati pozíció NEM lehet cél. Eszköz lehet, de csak ennyi. Ezért mondom, hogy nem (csak) új párt, új politikai alapvetés is kell, ami szerintem kb. az, amit fentebb már megfogalmaztam. A "hatalom" szó (ami már a közbeszédben is napi szinten összekapcsolódott a mindenkori kormányzattal) örökre ki kell, hogy kerüljön innen: feladatkör, jogkör, felelősség, teljesítmény, elszámolás, leválthatóság, stb. Máris sokkal kevésbé lenne vonzó a pálya a populista, korrupt hataloméhes "elit"-nek. Ez persze a mai "politikának" nem érdeke, a társadalomnak viszont igen. Ha felismeri. ha nem, akkor marad a feudális gondolkodás és berendezkedés.

kekex 2014.01.12. 16:05:09

@Laptop7712:
I.Orbán és ElToltcsy ha nem is pillanatok alatt, de 2 év alatt duplájára emelte a minimálbért. És be is dől ettől a könnyű- és élelmiszer-feldolgozó ipar. Nem elég tehát a "bátorság" némi ész is szükségeltetik! Meg hatástanulmány, saját hibákból való tanulás, stb.

bekerült 2014.01.12. 16:09:25

@csárlszbrunzol:
A többi írásban azt ír amit akar, ezt már írtam, de amit állít az nem igaz !
Ebből az okfejtésből téves következtetéseket von le az ellenzékre !
Ismétlem : nem hülyékkel áll szemben és számolni mindenki tud.
Még a FIDESSZEL IS SZÁMOLNAK, HOGY ÜRESEN FOGJA HAGYNI A KINCSTÁRT !

kekex 2014.01.12. 16:16:18

@Behajtó70:
""kicsi, nyitott gazdaság, gyenge nemzeti tőke, gyenge termelékenység, feketegazdaság"
Áruld már el, hogy nemzetiszínű szósszal leöntve
hogy lesz nagyobb, kevésbé nyitott, erősebb a nemzeti tőke, nagyobb a termelékenység és kisebb a feketegazdaság? Mert szerintem sehogy, viszont az oktatásból való pénzkivonás a XXI. században egyszerűen több mint hiba - BŰN!
És éppen a nemzet ellen.

bekerült 2014.01.12. 16:17:34

@csárlszbrunzol:

Neked úgy látszik mindegy, hogy emezek, vagy amazok !
Akkor szavazz a FIDESZRE !
Ne tegyél úgy, mintha ellenzéki lennél !
A nagy semmi ugyanis, hogy ebbe sem hiszek, meg abba se hiszek, jelenleg a FIDESZ malmára hajtja a vizet !
Ez a nagy LMP-s szöveg !
Elárulom, nincs harmadik út, csak kettő !
Vagy a FIDESZ. Vagy az ellenzék és hol van már a tavalyi hó, HORNNAL és a többivel együtt !

Te csak kábítasz itt és az Orbán szekerét tolod !

kekex 2014.01.12. 16:26:50

@HaFr:
Orbán nyilvánvalóan az államcsődre játszik, amihez a Jobbik is lelkesen tercel. És ezt Te tényleg "értelmes szövegnek" minősíted?
Pedig az elemzésed maga megállja a helyét - ezt Róna Péter úgy fejezte ki, hogy bérmunkás gazdaságból nem képződik akkora jövedelem, amely a jelenlegi ellátó rendszerek fenntartásához és a bővített újratermeléshez elegendő lenne.Az ország egyszerűen "nincs kitalálva" pedig méretünk alapján csak az innováció irányába lehetne kitörni.
És ezért történelmi bűn az oktatás lesorvasztása. Ha csak ebben az egy momentumban különbözne a bal- és a jobboldal, az maga is igazolná a baloldal helyzetbe hozását.

kekex 2014.01.12. 16:34:17

@baaamba:
A legnagyobb baj az, hogy az Unió gazdaságirányítói sem nagy fejek, és egyszerűen alapvető fogalmakkal sincsenek tisztában. Nevezetesen, hogy alacsonyabban fejlett országokat gyorsabban lehet fejleszteni (alacsony a bázis) amihez az eladósodás magasabb szintje természetesen járul hozzá, mert a fejlődés is nagyobb arányú.
Jelenleg beleerőszakolják a felzárkózó országokat Prokrutész ágyába, és lemetélgetik, ami kilóg. Most kezdik csak kapisgálni a "kettős gyorsaságú" rendszer előnyeit.
De persze ez nem mentség arra, hogy nem tudtunk a baltiakhoz hasonlóan sikeresen alkalmazkodni a takaró hosszához.
Gondolom sikeres recepthez azt kellene tanulmányozni, hogy nekik miért sikerült?

Laptop7712 2014.01.12. 16:40:58

@kekex:
Az élelmiszeripar stabil része, és a könnyűipar stabil része, az nem dőlt be, az, hogy miért nem, azt most nem részletezném. Nagyon remélem, hogy lesz még minimálbéremelés, lehetőleg drasztikus, ezért hogy mellette a komplex üzleti tervekben kódolt faktorok is értelmet kapnak végre.

Az élelmiszeriparban nagyon szépen lehet tervezni nagyon jól fizető munkahelyeket. Szépen elkezdődik a struktúraváltás, ennek látjuk a jeleit.

Cirmos Cica 2014.01.12. 16:50:15

@Alick: Kb. én is így képzelem. Leginkább azért lenne ez jó, hogy a pártok országrablását megakadályozza, mert így nem lenne értelme. Ráadásul a tisztségviselők valóban hozzáértőek lennéne és talán nem fordulhatna elő, hogy az állam pénzügyeit hozzá nem értő, koncepció nélküli jogász stb. sisere had határozza meg.

csárlszbrunzol 2014.01.12. 17:49:25

@bekerült: Ha mindenki tud számolni, akkor mondd meg nekem, miben különbözik a "demokratikus" "baloldal" a mostaniaktól. Nem , inkább mégse mondd meg, nem érdekel a pártmantra. Mindkettő 50%-os állami újraelosztásban gondolkodik, tehát egyik kutya, másik eb.

csárlszbrunzol 2014.01.12. 17:52:29

@bekerült: Igen, nekem (szinte!) mindegy, hogy melyikek. A gazdaságot ez is, az is megfojtja, vagy megfojtani készüli.
Azt pedig bízd rám, hogy kire fogok szavazni. Én sem szólok bele a Te választásodba. Köszönöm!
Kicsit úgy tűnik, mintha csak két pólusban tudnál gondolkodni. Azt javaslom, bíráld felül a nézeteidet. Lehet, egy kis nyitottság nem ártana.

csárlszbrunzol 2014.01.12. 17:55:42

@Carmichael: Hát, pedig nem titkoltan ez a célja a politikának világszerte. És nézd meg, van és volt programjuk is arra, hogy a másik takarodjon. Fidesz és MSZP oldalán egyaránt.

Carmichael 2014.01.12. 18:49:48

@csárlszbrunzol:
Ahogy mondod, nem kormányzáshoz készül program (ahhoz azért érteni is kellene valamihez), hanem hatalomszerzéshez, és utána a megtartásához. A mai pártok KIZÁRÓLAG a destrukcióhoz értenek.
Addig, amíg egy kormány nem MER hozzányúlni a fontos dolgokhoz (pl. ellátórendszerek, államszervezetek), ami a polgárai valós jólétét biztosítaná (mert a népszerűség mindenek felett), addig szó nincs érdemi kormányzásról.
ezzeél ellentétben, ha sikerül hatalmat szerezni, akkor kezdődik a ködösítés: a miért nem lehet megcsinálni, az ellenségkeresés, a szkeletonok a szekrényben, az elmúltnyolcév, stb. És az istenadta sehogy sem jön rá, hogy nem azért választott új kormányt, hogy az ügyesen meg tudja magyarázni, mit és miért csinált az elődje rosszul, hanem azért, hogy mutassa meg, hogyan kell jól, de legalább jobban. Én nem azt várom el egy kormánytól, hogy ne kövesssen el hibákat, azt viszont igen, hogy ismerje el őket, és ami fontosabb változtasson. Legyenek ötletei, szakmai felkészültsége, és dolgozzon az állampolgáraiért. De ez ma valóban egy következmények nélküli ország, betokosodva, igénytelenségbe süllyedve. Máshol is hasonlóak az alapok, de nálunk a társadalom öntudata a nullához konvergál, máshol még legalább 20-40%-ot mérhetnének...

baaamba 2014.01.12. 19:06:23

@kekex:
A felzárkózáshoz kétségtelenül a beruházási ráta növelése szükséges, beleértve az állami beruházásokat, kérdéses azonban a hatékonyság. A gyorsabb növekedési pálya valóban nagyobb államháztartási hiányt enged meg, illetve nagyobb GDP arányos államadósságot képes kinőni hosszú távon. Az eladósodás ugyanakkor kockázatokkal is jár, az átmenet időszakában a tudatlan politikai elit nem képes a saját árnyékát átlépve az állami pénzek hatékony felhasználására, illetve a várt gazdasági növekedés nem következik be, ha rossz a beruházások szerkezete, például ilyen volt a hatalmasra duzzadt ingatlanbuborék Spanyolországban és világszerte. A fordítottja is igaz, ha nincs gazdasági növekedés, akkor kis hiány esetén is nő az eladósodás, a megszorítások viszont tovább rontják a növekedés feltételeit. Ezért aztán az anticiklusos gazdaságpolitikára is lehet indokokat találni.
A görög példa azt mutatja, hogy a gyors állami fejlesztés csak akkor lehetséges, ha van hozzá kulturális alap. Ha ez megvan, akkor viszont a fejlesztések jelentős része piaci alapon finanszírozható, bár kétségtelenül a széles értelemben vett infrastruktúra fejlesztéséhez jól jön az uniós támogatás. Más kérdés, hogy például a budapesti négyes metrót a bankwatch beválasztotta a társadalmi és környezetvédelmi szempontból legkárosabb uniós beruházások közé túlméretezett infrastruktúra tervezés és drága közbeszerzés kategóriában, ami sürgős felszíni közlekedési fejlesztéseket akadályozott meg. És ha az unió még több pénzt adott volna rá, vajon hosszabb lett volna-e a vonal vagy csak az építése húzódott volna-e el még jobban?
Kérdéses, hogy az uniós korlátok képesek-e az államháztartás hosszú távú, szerkezeti modernizációját beindítani a hatékonyság növeléséhez. A jelenlegi magyar kormány úgy gondolja, hogy nincs erre szükség, még van a tarsolyban ötlet új adókra és járulékokra, a kamatadón felül kivetett EHO pedig a megtakarítások egészségkárosító hatására is ráirányítja a figyelmet; sőt az állam szemmel láthatólag a bankok szerepét is át kívánja venni. Az egyszeri intézkedések az államháztartási hiányt csökkentették, a növekedés hiánya miatt viszont az államadósság nem csökkent. Kérdés, hogy a továbbra is kapkodó, kiszámíthatatlan magyar gazdaságpolitika - különösen az ötletszerű különadók - milyen kockázati felárakat jelent majd a jövőben; valóban hatékonyabb-e a piac helyett az MNB-n keresztül finanszírozni a kis- és középvállalatokat.

csárlszbrunzol 2014.01.12. 19:19:09

@Carmichael: Arra próbáltam célozni, hogy a politika deklarált célja a hatalom megszerzése és megtartása.
Az, hogy nekünk, romantikusoknak az az elképzelésünk, hogy ezt a hatalmat ne önmagáért használja a politikus/politika, hanem a közjóért, már egy más kérdés :-)

Carmichael 2014.01.12. 19:37:48

@csárlszbrunzol:
Értjük egymást, épp az a baj, hogy amit állítasz igaz, még nagyobb baj, hogy ezt nyíltan ki is lehet mondani, képviselni, mert a társadalomban elhanyagolható mértékben találhatóak "romantikusok", akik ezt azonnal büntetnék (na jó, a választásokon). Ezért tartunk itt, és ezért nincs eddig idénre sem alternatívánk. Amíg ez működik, addig letolják a torkunkon, ki mennyire tehetséges benne.

xayax5 2014.01.13. 00:34:25

Király Júlia és Simor András a régi rendszer átképzett közgazdászai!
-Ők és a hasonló, magukat közgazdásznak vallók támogatták az ország elprivatizálását ahol a baloldal irányításával 1986-tól eladtak több ezer vállalatot, szállodaipart, szolgáltatásokat -amik nyugaton is nagyrészt önkormányzati, vagy állami, de legalább nemzeti kézben vannak!
-Nem tettek semmit az ország deviza eladósodása ellen!
Simor: "Legalább megtanulják az emberek, hogy felelőtlenül nem lehet kölcsönt felvenni! " "nincs ingyenhitel"
-7-10-12%-os jegybanki alapkamatot támogatott!
-A rendszerváltás előtt már négy évvel, 1986-1992-ig ellenőrizetlenül zajlott a privatizáció! Az állami vagyont az MSZMP KISZ majd az MSZP-SZDSZ alatt az elvtársak, egymás és párttársaik között valamint barátaiknak szétosztották, vagy eladták!
-Több EZER vállalat, üzem, szolgáltatás Pl. Ganz üzemek, DUNAI VASMŰ /Dunaferr/, Danubia, Ikarusz, Videoton, Tungsram, MOL, TSZ-ek, teljes -bankszektor Pl. OTP, Budapest Bank –de eladás előtte az állami vagyonból feltőkítették pl.
-élelmiszeripar, cukorgyárak /13 cukorgyárból mindet eladták/, Szerencsi csoki, Győri keksz,
-konzervipar, étolaj gyárak,
- gyógyszeripar Pl. CHINOIN, RICHTER, HUMÁN,
-szállodaipar legalább ötszáz szálloda Pl. Danubius Hotels szállodalánc, Balatoni üdülőközpontok balatonparttal együtt bagóért pl, Gyurcsány cégéé lesz a balatonöszödi üdülő !Kiss Péter kancelláriaminiszter megállapítása szerint "harminc évig nem nyilvános".
-szeszipar pl. Törley,
-söripar -Borsodi, Soproni, Pécsi, Kőbányai
-közművek –gáz TIGÁZ, FŐGÁZ, Eon, - villany ELMÜ, ÉMÁSZ, -víz, szennyvíz, csatornahálózat, fém hulladék, kommunális hulladék, stb!

Víz, szennyvíz, hulladékgyűjtés szolgáltatásokat még nyugaton sem szokás 100%-ban eladni, teljesen vagy nagyrészt önkormányzati, állami, de minimum nemzeti tulajdonban tartják!

Az eltűnt pénzekből szinte semmit nem fektettek vissza a gazdaságba!
-ELTŰNT AZ ÁLLAM VAGYONA!
-ELTŰNT AZ ÁLLAMI VAGYONÉRT KAPOTT PÉNZ!
-AZ ORSZÁGOT A GDP 140%-ÁVAL MÉG EL IS ADÓSÍTOTTÁK!
--2009-ben MSZP SZDSZ kormány itt hagyott még 600 milliárd hiányt EKKORA MEGSZORÍTÁST KELLETT VOLNA MÉG VÉGREHAJTANIUK a 1200 milliárdos Bajnai csomag felett! EKKOR TELJESÜLT volna a 3%-os hiánycél!
-Ennyit minden évben MOST be is kellett szedni! Pl. BANKADÓ KÖZMŰADÓ stb.

-2010. augusztus Írta: Fréd éric Lordon -A magyar bruttó államadósság kiemelkedően magas, 2009-ben elérte a GDP 140%-át! Max egy százalékkal kisebb mit a Görög adósság! Görögország után messze legmagasabb az EU-ban! Az EU-ban 88% körül voltak 2009-ben a nagyon rossz országok!
MAGYARORSZÁG TELJES BRUTTÓ ELADÓSODOTTSÁGA 2009-BEN:
Bruttó hazai termék (GDP) 2009-ben 26 054 milliárd
-MAGYARORSZÁG TELJES ADÓSSÁGA 2009-BEN 36 000 milliárd Ft
-ÉVES KAMATA CSAK 4,2%-kamatnál = 1 532 milliárd Ft!
-CSAK A KAMAT 1 532 milliárd Ft! EKKOR MÉG EGY FILLÉRT SEM TÖRLESZTETT AZ ORSZÁG A 36 000 milliárd adósságból! (HARMINCHATEZER MILLIÁRD)
Ekkora eladósodottság 20-25 évig negatívan befolyásolja a gazdaság fejlődését és az életszínvonalunkat! Ezt nem én mondom, hanem a Capital Economist londoni elemzői!

-3-4 év alatt csodát vártok!
AMIT AZ MSZP-SZDSZ ITT HAGYOTT 2010-BEN! -2009-es évi záró adatok! (A 2010-es választások előtt az adatok még rosszabbak voltak! 85,2% ÁLLAMHÁZTARTÁSI HIÁNY!) CSAK A NAGYOBB TÉTELEK!:
-36 000 milliárd ország teljes adóssága! (HARMINCHATEZER MILLIÁRD!) Jól látod!!
-1 532 milliárd Ft ÉVES KAMATA A 36 000 milliárd ország adósságnak!
-600 milliárd hiányt a 3%-os EU-ban előírt maastrichti kritériumok egyik alapfeltételének eléréséhez!

A baloldal mindenáron az IMF kölcsönt akarta!

Kb. 242 milliárd dollárnak megfelelő magyarországi vagyon van jelenleg is OFF SHORE cégekben!

-EZÉRT NINCS MOST MAGYAR TŐKE, MAGYAR TERMELŐ VÁLLALAT ÉS MAGYAR MUNKAHELY! Magyarország GDP -ének kb. 82%-át a külföldi multik adják! Kevés -szinte elenyésző- a versenyképes Magyar vállalkozás! Az MSZP-SZDSZ és elődei az országot teljesen kiszolgáltatottá tették a külföldi tőkének! A magyar dolgozó, bedolgozóvá lett lealacsonyítva a saját országában!

Hidvégi Mihály 2014.01.13. 07:27:51

@xayax5: Így, így, s ezt az országrombolást most a FIdesz megfejeli az államosított korrupcióval.

MSZP:FIDESZ 1:1

MSZP, FIDESZ: Magyarország 2:0

Egyik gaz alakulat sem merte viszont felvállalni a nyugati értékek mentén való átalakítását a gazdaságnak. Amit írtál, azok a veszteségek nyilvánvalóak, már történelem. Ami napjainkban történik, a nemzeti burzsoázia megtámogatása elvtelenül, az szintén egy rossz irányba vivő folyamat, ebből sem lesz a gazdaság megerősítése, hanem fokozatos leszakadása az országnak. A korrupció óriási, az alacsony hatékonyság fenntartása, az erőszakos visszaállamosítás, az állam kisajátítása szintén felér egy hazaárulással amit a jelenlegi korrupt Fidesz-Kdnp bagázs valósít meg.

bekerült 2014.01.13. 08:23:49

@csárlszbrunzol: Arra szavazol, akire akarsz, de ne próbálj meg itt óberkodni és másokat is a hülyeségbe vinni !
Neked jó Orbán !
Rendben, szavazz rá, de akinek ez nem OK, azt hagyd békén és ne próbáld meggyőzni az ellenkezőjéről, pláne hazugságokkal !
Nem szavaztunk azokra a népnyúzó intézkedésekre amit Orbánék végrehajtottak és nyomorba döntötték az országot !
Igen, lelkileg is !
Ha neked megfelel Hofmann Rózsa, Semjén, Lázár, Rétvári, meg a többi, akkor puszilgasd óket, de bennünket hagyjál a hülyeségeiddel !

bekerült 2014.01.13. 08:29:29

@csárlszbrunzol: Olyan hüjeséget ne próbálj meg rénk tukmálni, hogy mindenki a gazdaságot akarja megfojtani ! A FIDESZ már megfojtotta, a többiek ezért jogosan bírálják ! Ez az igazság, persze neked ez nem az !
Elég az LMP-s marhaságokból és a szavazatok Orbánhoz csatornázásából !
Az LMP azért lett létrehozva, hogy Orbánt segítse ! Orbán segítette ki őket ajánlószelvényekkel, mert másképpen be se jutottak volna a parlamentbe !
Ezekre kéne nekünk szavazni, hogy Orbán maradjon tovább !
Meg vagy te zöldülve !
süti beállítások módosítása