1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2020.09.17. 12:30 HaFr

Mi is a Google, FB, Amazon stb. célja az emberiséggel?

Weirdly-shaped wormholes might work better than spherical ones | Live  Science

Mit csinálnak azzal a rengeteg pénzzel az ún tech cégek, amit felhalmoznak, azon túl, hogy valamennyit visszaadnak a részvényeseiknek? Mi a céljuk tehát a tudásukkal (a jövőbeni bevételüket is garantálandó, de nemcsak ezt)? Szokás mondani, hogy ezek a cégek adatokat vesznek és adnak el, azaz a termékük tulajdonképpen a felhasználókról (users) szerzett tudás. Ez részben így is van, de ahogy a mostanában elérhető doku filmben is előfordul (Netflix), a céljuk valójában több: a jövő modellezése, megismerése, befolyásolása és előállítása az emberek milliárdjaitól (és -ról) folyamatosan halmozott tudás alapján. A termékük tehát -- amennyiben egyre sikeresen képezik le a felhasználóik elmetartalmait -- maga az ember. A szóban forgó cégek a mesterséges intelligencia civil alkalmazásának vezérei, akiknél néhány éve már senki sincs nagyobb hatással az emberiség jelenére és jövőjére.

A tech cégek az AI-n (magyarán a rendelkezésükre álló és folyamatosan gyarapodó adattengerből létrejövő algoritmusokon) keresztül a jelent a jövővel kötik össze a tudás és a prognosztizálható tömeges cselekvés szabályozásával. Nem egyszerűen arról van szó, hogy választásokat képesek eldönteni, hanem kvázi isteni, azaz minden-tudásra törekednek. (Ahogy minden jól működő üzleti vállalkozásnak van, nekik ez a stratégiai céljuk, amit meg lehet ismerni az eszközeik, a cselekvésük és a víziójuk egymásra vonatkoztatásából.)

Az isteni tudáshoz a jövőben valóban nagy eséllyel a technológiai (iszonyú gyors processzorok, iszonyú sok adat, algoritmusok és különböző változók összessége által lehetővé tett) "tudás" vezet a legközelebb. Az isteni tudás kvázi egy 5-dimenziós tenzortér adatállományának felel meg: leegyszerűsítve a 0. dimenzió a pont, az 1. a vonal, a 2. a sík/mátrix, a 3. a konvex vagy konkáv statikus tér, a 4. a téridő, azaz a változó tér, az 5. pedig a téridők összessége (az isteni nézőpont, amivel egyszerre lát mindent ami volt, van és lesz). Az AI célja az utóbbi. Nem lehet más, ha komolyan gondolja magát (ill. a jelzett vállalatok önmagukat). Ehhez "csak" időre (oké, és néhány -- ma adott esetben megoldhatatlannak tűnő -- matematikai és komputációs probléma kezelésére van szükségük). Nyilvánvaló, hogy ezekhez a törekvésekhez képest a kleptokratikus magyar rezsim jelene és jövője csak egy pattanás a téridő testén. Az illiberális állam pedig eljöhet (illiberalizálódó emberiség formájában egyébként már be is kopogott), de messze nem úgy fog kinézni és nem azok lesznek a vezérlő pontjain, ahogy a Krím-Kármelita tengelyen elgondolják. A Magyarországra saját vezetői által rámért romlás nem tétel abban a folyamatban, ami a világot valójában irányítja. Ez csak nekünk fáj itt és most, mi meg szemmel láthatóan fájdalomtűrők vagyunk.

88 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr10016204370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pátyi 2020.09.17. 13:14:09

Az "isteni tudás" az nem az Isteni tudás. Az csak egy emberi tudás, aki többnek képzeli magát Istennél. Azért, mert egy csomó információt öszegyűjtessz az emberiségről, nem jelenti azt, hogy tudod a legfontosabbat róluk. Főként úgy, hogy ezek az emberek egyenként sem ismerik mi a legfontosabb ismeret, amivel ebben a világban megtalálják a helyüket.
Megismered a vágyaikat, a szokásaikat, politikai preferenciájukat, életformájukat, gondolataikat. Miért is? Hogy jobb életet kínálj nekik?
Nem, hogy jobban tudd manipulálni őket.
Ez nem egy etikus, erkölcsös, jobb világot kínál, hanem egy kiszolgáltatott, a mainál is kiszolgáltatobb emberiséget, gátlástalan, a föld erőforrásaival rendelkező és azt saját gazdasági, politikai és fantázia szüleményeik érdekében kihasználó szűk elit számára.

Moin Moin 2020.09.17. 13:31:19

A Mátrixban lesz örök élet is - az automatizálás a mezőgazdaságban és az iparban pedig majd gondoskodik az ingyensörről!

...Jetzt kommen die lustigen Tagen!
www.youtube.com/watch?v=ivscCL4-0Ko :)))

ijontichy 2020.09.17. 14:04:05

@poszt:
"- Te sas, te sas... mondd csak, hová repülsz te sas???
- Tudja a fene..." ;-)

Billy Hill 2020.09.17. 14:15:29

"A kleptokratikus magyar rezsim jelene és jövője csak egy pattanás a téridő testén", "A Magyarországra saját vezetői által rámért romlás nem tétel abban a folyamatban, ami a világot valójában irányítja"

Akkor meg no para, ahogy a Barátok köztben mondták! :-)

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.09.17. 14:23:22

@Billy Hill: nem, természetesen nem kéne azért annyiban hagyni

ijontichy 2020.09.17. 14:54:33

@HaFr: Persze meg lehet fogadni Fatlacus tanácsát is... ;-)

2020.09.17. 14:58:33

adva van egy valós probléma. a pandémia. és mi "a" mesterséges intelligencia válasza. semmi. kezdjük onnan, hogy nincs olyan, hogy "a" mesterséges intelligencia. a tudomány formális axiomatikus elméleteken alapul. és a formalizmust érteni kell, az axiómák igazságában leginkább csak hinni lehet. erre van a tudomány alapozva. részben hitre.

kazsiafigyelo 2020.09.17. 16:17:07

az isteni jelleg egyértelmű: ahogy a kereszténység szerint isten tudja, mikor mit fogunk tennu, így rendkívül íjesztő módon az AI is meg tudja mondani pár adat alapján hogy kire fogunk szavazni, megveszünk-e egy terméket stb. Ha jól emlékszem, Freud két kollektív, egész emberiséget érintő pszichológiai sokkot nevezett meg: hogy a föld nem a világegyetem központja és a darwini tanok (talán volt egy harmadik is). Szerintem ez is ilyen lesz, amit nagyon nehéz lesz morálisan, világnézetileg és egzisztenciálisan - autentikus és hiteles - módon kezelni.
Amúgy azt érdemes észben tartani, hogy Kínának is megvannak a saját megfelelő tech cégei, hasonlóan nagy adathalmazokkal (talán nagyobbal is, kevesebb szabályozással ráadásul) és még nincs lefutva, hogy ki fog a versenyképesebb ai-al rendelkezni.

morpho 2020.09.17. 17:21:05

@HaFr: Nagy vonalakban egyetértek. Kérdést viszont nem fogalmaztál meg. Nem egyértelmű, hogy ez most jó nekünk(emberiségnek) vagy nem? És ha igen, akkor miért nem? :)

@kazsiafigyelo: Kínával én nem számolnék igazán. A kínai társadalom nem alkalmas arra, hogy szabadon hozzáférhető tudást halmozzon fel. Ahhoz egyéni szabadságjogok kellenének(HaFr nemrég írt erről), Kínában meg olyanok nincsenek, sosem voltak, nem is lesznek.

Laptop7712 2020.09.17. 18:14:48

Tele lesz ilyenekkel a világ, ez még csak a kezdet :)

www.wired.com/story/an-algorithm-determined-uk-students-grades-chaos-ensued/

Bejött a pandémia, a kereskedelmi rendszerek meg beleőrültek, mert nem illett az emberek vásárlási szokásai pl. a sokéves lokális fogyasztási modellbe. Össze- vissza rendelgettek a rendszerek, ahogy kell. Sok helyen meg kibaszta a számítogép automatikusan az embereket, "operátori beavatkozás" kellett volna az ellátási láncba, oszt nem volt meg a szaktudás, csak a pillázás ment az üvegpalotákban.
Ügyes világ lesz ez, nagyon sok lesz az autodidakta hecker :)) :):)

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.17. 20:00:46

@cvsvrs: Értem. Tehát ha a fejed felé fordítod a töltött fegyvert és meghúzod a ravaszt, akkor az csak hit, hogy szétloccsantja az agyad? Vagy tudományos valószínűség?

pátyi 2020.09.17. 20:00:48

@morpho: Szerintem a Kínával kapcsolatos megjegyzésed tévedés. Mert ugye, ahogy írod, a tudás felhalmozása csak ott lehetséges, ahol egyéni szabadságjogok léteznek. Egyrészt, nagyon leszűkítetten használja a nyugati civilizáció a szabadság fogalmát. Szabad az, aki szinte bármit megtehet, semmiféle hatalom nem korlátozhatja, mert neki jogai vannak. Miközben a saját érzésein, vágyain, szenvedélyein, lustaságán nem tud urrá lenni. Ez az önsorsrontó szabadság, ami inkább rabbság.
Nem sokat tudunk, a kínai emberről, de azért egy ötezer éves civilizáció. Kívűlről az látszik, hogy az emberek tekintély tisztelők, udvariasak, fegyelmezettek, szorgalmasak. Szerintem az öntelt, nagyarcú, önfegyelemmel, önuralommal nem rendelkező nyugati embernek nem sok esélye lesz hosszú távon, ha nem változtat a hozzáállásán, viselkedésén, életformáján.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.17. 20:07:27

@HaFr: Jut eszembe, biztosan nem Trump és Orbán kora jött el az AI-vel? Miért lenne az illiberális Magyarország és a Facebook/ingyenes fake news csatornák segítségével megnyert USA elnökség egymást kizáró jelenség? *** És akkor fordítsunk: és mi lesz akkor, ha tömegesen fognak megjelenni a gépromboló dzsihádisták, akik a saját testük szövetébe rejtett miniatűr hidrogénbombákkal semmisítik meg az AI-ket? Ezt hogyan akadályozza meg az AI?

Reding Roli 2020.09.17. 21:02:46

@pátyi: Szabad az, aki szinte bármit megtehet, semmiféle hatalom nem korlátozhatja, mert neki jogai vannak."

A szabad társadalom azért szabad , mert az egyèneknek önkèntes , belső motivációktól vezèrelt felelőssègtudatuk van a közössèg iránt, illetve a közössèg nem szab felesleges korlátokat az egyèneknek...
A sikeres társadalmak mind nyugati típusú ,liberális demokráciák , azok tudnak csak hatèkony ès működőkèpes válaszokat adni váratlanul jövő globális stresszhelyzetekre. Hogy miért ? Mert a szubszidiaritáson, a rèszvètelen , az egyèni felelőssègvállalason alapuló társadalmi rendszerek...Meg kell nèzni a sikeresen vèdekező országokat: Új - Zéland, Finnország , de ide sorolható talán Nèmetorszag is , mind " minta" liberális demokraciakènt működő rendszerek...Jacinda Ardern megcsinálta, Sana Marin megcsinálta és többè kevèsvè Merkel is ...Kik buktak a legnagyobbat? A hazug populisták : Trump, Bolsonaro, Johnson...A idiotizmusok százezreket ölt meg ezekben az országokban ès a gazdaság is teljesen összeomlott..( főleg az UK- ban..) Ezekben nehèz helyzetbe került országokban számos okból , de leginkább a társadalmi - gazdasági problèmák nem kezelèse helyett alkalmazott populizmus , az irracionális politika , elkezdte pusztítani a belső kohèziót , így most ott válság van...

Kína helyzete teljesen más : mindig is egy gazdasági ès nèpesedèsi központ volt , de a nyugat kèsőn vette èszre , hogy egy globális imperialista szörnyeteggè váltak az elmúlt èvtizedekben: fokról - fokra nyomultak ott , ahonnan már a nyugat kivonult- Afrika, Pakisztán, Irán, Kelet- Európa, új selyemút, tengeri kikőtők èpítèse stb...Majd egyre inkább megvetettèk a lábukat a nyugati államokban is Nèmetorszag, USA, Uk, sunyi felvásárlásokkal.
A nyugati államok vezető nagyon ostobák voltak , mert elvakította őket a nagy kínai üzlet lehetősège ( valójában minden államnak negatív a külker mèrlege Kínával szemben..) A covid- válságban azonban mindenki számára nyilvánvalóvá vált ,hogy itt a nyugati civilizáció szupremáciája a tèt : vagy az abszolút szabadságban hívő, altruista szellemisègű ( keresztènysèg) atranszcendens módon gondolkodni tudó nyugati embertípus ès világszemlèlet válik uralkodóvá a Földön
Vagy győz a sárga veszedelem : az arc nèlküli , az individumot- ès a magasabb rendű szellemisèget nèlkülöző tömegember által működtetett világhatalom ès fokról- fokra vesztjük el a függetlensèget és a szabadságot ...A " G" is kiszolgáltatta már az országot Kínának..

Kínát politikailag ès gazdaságilag le kell győzni a nyugati civilizációnak, ez most a legfontosabb küldetès ...Trump már èszlelte a veszèlyt és az EU is...Az 5 G rendszer kièpítèset nem szabad odaadni nekik ès a kínai mobil ipart bojkottálni kell!
Le kell verni a kínai nyomulást a cybertèrben ès a világ információs hálózatának ellenőrzèsère tett kísèrletekben , mert előbb - utóbb itt fogják a teljes befolyásuk alá vonni a világot ! A Huawei ès a ZTE mögött a kínai állam van, nem tisztessèges szandèkú cègek...

A kínai "meritokracia " mára a világ legnagyobb ellensègève vált ! Hszi Csin Ping megèrezvèn a hatalom ízèt olyan alkotmányos " reformokat " vitt vèghez , amely a totális ès örök hatalmat garantálja neki ...Hol van már Teng -hsiao pingi reformer, demokratizálódó Kína?? A világháború előszele is a levegőben van, mert itt el kell dönteni a hegemóniat ...

morpho 2020.09.17. 21:45:20

@pátyi: Reding Roli leírta helyettem a választ a felvetésedre. Vagy olvasd el ezt: hafr.blog.hu/2020/09/10/be_kene_mar_fejezni_haza_es_szabadsag_osszekevereset

pátyi 2020.09.17. 22:38:27

@Reding Roli: Csak én látom, hogy rengeteg ellentmondás van az írásodban?

Rodney_2 2020.09.17. 23:05:54

@pátyi: Ezt kapta az USA követségről :))

pátyi 2020.09.18. 07:05:48

@Reding Roli: Örök hatalomhoz örök élet is jár? Ezzel a kínai elnökre tett megjegyzésedre utalnék.
A klasszikus liberális demokrácia jó dolog. Van-e ma olyan? Szerintem nincs. Azért nincs, mert az ember tökéletlen, bűnös.
Nem olyan az ember, mint amilyennek írod. "A szabad társadalom azért szabad , mert az egyèneknek önkèntes , belső motivációktól vezèrelt felelőssègtudatuk van a közössèg iránt, illetve a közössèg nem szab felesleges korlátokat az egyèneknek..."
Ha ilyen lenne az embereknek csak egy meghatározó része, akkor még ma is működne a liberális demokrácia.
Minden ideológia próbája az ember. Hamis emberképre épített társadalom nem lehet stabil.

2020.09.18. 08:40:13

@Főnix Oszlár Gazdag:
az a természettudományos modell, amelyik leírja a puska működését legalább is részben a hiten alapul. és egyébként tudjuk, hogy a modell csak közelítően igaz. extrém körülmények már jelentősek az eltérések. ha a golyó extrém nagy sebességgel halad, vagy extrém kicsi. és ez így három fizikai-kémiai-csillagászati elmélet. és ez a három nincsen egyesítve. nincs hozzá matek. túl azon, hogy egészből még egyvalami hiányzik: az ember.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.18. 08:48:08

@cvsvrs: Na most te vagy a belvárosi értelmiség. A Sanyi erre azt mondaná, hogy mocskosul nem szabad a pisztolyt töltve és a fejedhez nyomva elsütni. Ami 99%-os valószínűségű, az a hétköznapi életben már biztos. És ez nem hit, hanem túlélés kérdése.

2020.09.18. 09:11:48

@Főnix Oszlár Gazdag:
az a modell, amit a tudomány alkalmaz legalább is részben a hiten alapul. a fizikusok szeretik mondani, hogy az axiómiáik empírikus adatokon, tényeken alapulnak. lófaszkarikát. a természettudomány axiómarendszere leírja a valóságot. és egyébként lehet előrelépni azzal, hogy a kémiát és a fizikát egyesítik. vagy a fizikát és a mértant. de sajnos nem minden csak geometria. és még csak nem is csak számolás. ez a probléma.

tehát amikor valaki előáll azzal, hogy majd az amazon, a facebook és a google az ötödik dimenzióban egyesíti a téridőt. egyesítse. ezek a globális cégek a virtualizációban lesznek erősek. és ez csak azt eredményezi. de a valóságban a pillanatot is a politika uralja.

a debreceni egyetemi klinikán az éves laboratóriumi esetszám nagyjából 1 millió. és ennek anonimizált adatai hová kerülnek. ezek számítanak elsődlegesen. mert ezeket aligha töltik fel a facebook-ra. legfeljebb csak a celebek. ezzel együtt a facebook, az amazon és a google nagyon sok mindent tud a vásárlási szokásokról. nem arról van szó, hogy a tech cégeket gazdasági teljesítményét vagy ha úgy tetszik hatalmát le kellene becsülni. csak az nem a minden. ahogyan a politika se a minden.

tartok tőle, hogy az államok lesznek erősebbek. mert a legtöbb nép elsősorban (individualizált) államnép. másodsorban (közösségekbe szerveződő) egyháznép. és csak harmadsorban piacnép.

pátyi 2020.09.18. 09:20:03

@cvsvrs: Viszont ugyanaz az ember egyszerre államnép, egyháznép és piacnép. Oda-vissza hatnak egymásra.

2020.09.18. 09:42:53

@Főnix Oszlár Gazdag:
de ez is csak hit. valaki mondhatja, hogy ő mégis csak úgy gondolja, hogy ötödik dimenzió egyesíti a téridőt. abban is hihet. és ahhoz majdnem biztos, hogy nem kell pál apostol. ez megerősítheti a hitét. és lehet.

de abban azért közmegegyezés van a természettudósok körében, hogy matek nincs nélkül tudomány. de magából a matematikából nem lehet levezetni a viláegyetemet. a termodinamikából se. se a gravitáció elméletéből. a kvantumelméletből se. se a relativitásból, se az evolúcióból.

és az univerzum leírására a klasszikus fizikai, kémiai elméletek is csak korlátozottan alkalmasak. azért született meg ezeknek a modern változata. de azok semmilyen értelemben nem jelentenek meghaladását az előzőekhez képest. ez a probléma. és ezek erősen vitatott elméletek. mert ezek kiindulási pontjában olyanok vannak, hogy a világegyetem jelenlegi állapota kérem szépen egy sűrű, forró cseppből alakult ki. és az első másodperc az kérem szépen nagyon kalandos volt. a modell számítások szerint. vissza következtettünk a kezdetekre. de ebből mesevilágok következnek. olyasmi, mint amit a magyarságkutatók természettudományos közleményeiből adódik. hogy kérem szépen árpád vezér ősei baktriából baktattak bagdadba. és az mta azt mondja, hogy de finnugorul beszélt. átvették a manysit és a tundrai enyecet. tényleg? a világ nyelvészei szerint ez be van bizonyítva. és tényleg. csak az alapvetéseit a köznép nem hiszi. ezért van helye a politikának persze elsődlegesen a bölcseletben.

és a kvantumelémélet, a gravitációt és az evolúciót valószínűleg azért lehet egyesíteni. a hőtant és a relativitást is elvben. ahhoz van matek. de ezekből űrhajót lehet építeni. és abba űrhajóst lehet építeni. de azért nem árt a fellövéskor elmondani egy imát. hogy ne robbanjon szét a rakéta. ami után nem azt mondják, hogy elmélet volt téves. hanem, hogy nem ragasztottak fel egy csempét az űrhajó oldalára. és azért robbant fel. ilyeneket szoktak mondani. és ezt is elhiszik. és ez a komment is csak hit. nincs benne matek.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.18. 09:53:31

@cvsvrs: OK, akkor tegyünk rendet. A tudomány azzal foglalkozik, ami empirikusan mérhető, ami empirikusan létezik és ehhez a matematikát használja fel. Az elméleti fizika a matematikai modellek révén következtet olyan létezőkre, amelyek még nem verifikáltak, de valószínűek. A tudomány elméleteket gyárt matematikai módszerekkel, majd igazolja azokat kísérletekkel, mert a természet megjósolható és konzekvens (természeti törvények). Az ie. 2000-ben felismert ismétlődő igazság iu. 2000-ben is ugyanúgy igaz, a Földön és az Alfa Centaurin is. A filozófia és a vallás viszont nem az empirikus létezővel, hanem magával a LÉTTEL foglalkozik, sokszor közvetlenül. Ezek eltérő paradigmák, nem cáfolják egymást. Ne keverjük össze ezeket.

2020.09.18. 09:57:51

@pátyi:
na de ha ez a három oda-vissza hat egymásra, akkor nincs elsődlegesség. a piacból következik az egyház. a piac maga az egyház. és a szabad piaci vallásból következhet az államiság. úgy válnak a fogyasztók tescoistan, auchania és sparland lakóivá. és ezek majd ügyfélkártyáikra bocsátanak ki pénzt. semmiből állítanak elő pontokat. és a beszállítók is majd kapnak ezekből a pontokból. és a vásárlók marketing jelleggel alapjövedelmet. 300 multinacionális vállalat hatékonyabban működik, mint az ensz 200 tagállama. ez az új űrkorszak igérete. erről papol béndek péter.

és egyébként valami ilyesmi jön létre a virtualitásban. a klasszikus fizikai valóságban az államegyházak szerveződnek újra. és arról dönt a köznép. csakhogy abból filozofikusan majdnem az ellenkezője következik a fentieknek. termelői közösségek, helyi kis piacok. tradíció.

Reding Roli 2020.09.18. 10:05:09

@pátyi: A liberális demokrácia ma is működik ott, ahol teljesülnek a liberális demokrácia alapfeltètelei , sőt, az látjuk, hogy azok az országok veszik a legjobban a világválság kihívásait, ahol teljes ( liberális ) demokráciák vannak : Norvègia, Izland, Finnország ,Dánia , Új- Zealand , Kanada, Dánia, Svájc, Nèmetország - ezek az államok mind sikerállamoknak tekinthetők..Vagy Ázsiában : Dèl- Korea, Taiwan ...
Bárhonnan nèzzük , az államok politikai berendezkedèse ès a fejlettsège között kapcsolat van ...Az ok ès az okozat is felcserèlhető, de nagy valószínűsèggel a nagyobb fejlettsèg viszi a társadalmakat automatikusan a szabadabb társadalom kialakítása felè...Ahol a liberális demokrácia válságba került , ott azèrt következett be , mert megtört a társadalmi kohèzió, a túl nagy , kirívó társadalmi különbsègek ès a mobilitás hiánya miatt , amit az " elitpolitika " nem tudott kezelni, helyette jöttek a populista válaszok , amelyek csak tovább mèlyítik a válságot ..Főleg az USA ès kisebb rèszben az UK szenved rendszerválságban, ahol a jövedelmi megosztottság egyre nagyobb etnikai ( rasszbeli) megosztottsággal is párosul ...Ebből az a tanulság látszik, hogy a szociálisan ès lehetőleg etnikailag - kulturálisan is homogénebb ,gazdaságilag legfejlettebb társadalmakban működik igazán jól a " liberális " demokrácia . Ahol megbomlik a kohèzió, ott megbomlik a demokrácia alapja is . Nèmetorszagnak pl vigyázni kell , hogy hány millió menekültet fogad be ,mert a mennyisègi változások előbb- utóbb minősègibe csapnak át....
Egyelőre , az emerisèg jobban működő rendszert mint a klasszikus liberalizmus alapelvei alapján lètrejött, a 20. századi társadalmi szerződèsek hatására továbbfejlődött Nyugat- európai típusú egalitárius " szociális " demokráciánal jobbat nem találták ki! A Föld bármely pontján egy random embert megkèrdezünk , hogy mondja meg hol a legjobb èlni , akkor egy skandináv vagy nyugat európai országot fog mondani , esetleg Kanada , Ausztrália...
Vannak etalon országok, amelyeket ha jobbat nem tudunk , úgy tűnik nem, le kell utánoznunk! A siker persze- mentalitás kèrdèse is : az èsztek pl öles lèptekkel haladnak a legfejlettebb országok felè...
Az , hogy velünk mi lesz, nagy kèrdès ...

2020.09.18. 10:21:02

@Főnix Oszlár Gazdag:
na de az egy előfeltevés, hogy ha itt kimérnek valami törvényszerűséget a kis poroszlai utcában és nem találnak ellenpéldát a földkerekségen és a világűrben se, akkor azt mondják a világ tudósai és a nasa mérnökei is, hogy na az úgy van. és egyrészt nem feltétlen van úgy. mert lehet, hogy szibériában mást mérnek. és az oroszok röhögnek a markukba. aztán lehet, hogy ők mérnek rosszul. vagy mindenki jól mér. senki se hazudik. csak azért továbbra is kérdés, hogy mondjuk a föld mélyén, a bolygó közepén ugyanez-a törvény. vagy a csillagok belsejében ugyanaz-e a törvény, mint a világűrben. például ez is a hitre van alapozva és megannyi más.

az sem igaz, hogy a bolygók nem hatnak a születéskor. dehogy nem hatnak. csak kérdés, hogy milyen mértékben. a kozmikus háttérsugárzás is hat. csak kérdés: hogyan. nem tudjuk. de a következményeket lehet méricskélni. és a mérési eredményekkel számolni. és esetleg mérési hibával is.

és így a véletlenekről a valószínűségszámítás mégis csak vélelmez valamit. de az, hogy a viláegyetem modellezhető úgy, hogy az valójában egy valószínűségi mező (mérhető halmaz) az valójában hit. abban a teljesség az 1. az üresség a 0. és minden ezek közé esik. nincs negativitás. mert ha történik valami, akkor az véletlen. ez mégse lesz teljesen jó. valószínűleg. hiszen vannak erők és ellenerők. a klasszikus fizika szerint csak azok vannak. csak ezek a tömegpontokból kiinduló irányvektorok egy időben váltakozva össze vissza állnak két-három dimenziós térben. ami az ősrobbanásból alakult ki. és most benne vagyunk a robbanásban. és ebben mindenhez tartozik negativitás. ellenerő. és biztos. hogy lenne már biztos. ezt hisszük. vagy ezt hitetik el.

már aki elhiszi. mert sanyi azt mondta tárkányinének. hogy ha gyengén hat egy erő, akkor persze, hogy van ellenerő. de ha erős a kölcsönhatás, akkor nincs. tapasztalati tény. majdnem nyilvánvaló. csak nem ebben hisznek a fizikusok. könnyen lehet, hogy sanyinak is van igazsága. a kocsma népének. ezért szólhat bele a politika.

2020.09.18. 10:42:23

@Reding Roli:
a klasszikus liberalizmus a valós árupiacon és az önkéntes árurcserén alapult. vásárvárosiasságon. fair market.

és ezt írta felül a globális kapitalizmus. a hipermodernizáció és a szabad tőkepiac. és ebből adódik egy űri modell. amit az emberiség egyre kevésbé akar követni a földkerekségen. legfeljebb csak virtualizált közegben.

és ebből következően a kormányok a tőkepiacot (potenciálisan a világállamot) újra nacionalizálni akarják. az ellentirányú politikai törekvés, hogy a fővárosok totális privatizációt hirdetve az államiságot majdnem teljesen felszámolják. és ebből adódik egy politikai ütközés. és ebben a hatalmi játszmában korábban a "neolibek" álltak nyerésre újabban a "neonácik". azzal, hogy média kétirányúvá vált.

és kereskedelmi médiának az vissza lehet beszélni. többek között a facebook döntötte be a kapitalizmust. vagy az amazon. a nagy elosztó központokból lehet rendelni. nem feltétlen kellenek a hipermarketek ellátási láncolatai. vagy a google. a blogger/vlogger kultúra a kereskedelmi médiát felforgatta. vagy a hirdetési piacot.

sanyi felesége venni akar egy új telefont. és azt, hogy megnézte "laci vagyok a tekketőtől" csatornáját. és úgy választott. egy "sajomi" izét. mert az olyan sanyis és csajos. komám, normális? azért jó a "sajomi" mert sanyi és csajos? és ehhez kellett megnézni a "tekkettőt"?

Reding Roli 2020.09.18. 11:26:27

@cvsvrs: ebből következően a kormányok a tőkepiacot (potenciálisan a világállamot) újra nacionalizálni akarják.

A világ újra nacionalizálása - szerintem - nem fog menni, mert olyan trendek uralkodnak , hogy a nemzetállamok szüksègszerűen államszövetsègekbe tömörülnek, valamikor pedig lètrejöhet a világállam , ès a világkormány ...
A nemzeti identitás lenne a nemzetállamok alapja, de mi adja az identitást ? Elsősorban a kultúra - amely nagy lèptekben globalizálódik: fokozatosan lètrejön a globális kulturális ès vallási szinkretizmus ...A másik a nyelv ...Az angol nyelv úgy tűnik teljes hegemóniat èrt el, mint globális közvetítőnyelv, kèsőbb egyedül használatos nyelv lehet ....Hamarosan jön a transzhumán jövő- az emberisèg a technológia segítsègèvel megoldja a globális problèmák többsègèt és eljön a nagy equilibrium , a "törtènelem vège " ... Az emberek , a nèpek , osztályok közötti rivalizciós harc -küzdelem a korlátos erőforrásokért -megszűnik, mert mindenki számára egyformán ès korlátlanul hozzáfèrhetővè teszi a technológia...A robotok felszabadítják az embert , a munkavègzès kènyszerűsègei alól...Ebből következően az emberek közötti - a munkamegosztásban betöltött szerepből adódó egyenlőtlensègek is megszűnnek, remèlhetőleg ...
Ez elhozza egyben az emberi faj alapösztöneinek az átalakulását : továbbá már nem lesz szüksèg rivalizacióra ès pozícióharcra
...A termèszetes kiválasztódás helyett jöhet a tervezett szaporodás , az eugenetika, amely meghozza a genetikai ugrást...Utána pedig jöhet a kozmosz meghódítasa! Ez egy utópia, persze ...Van disztópia forgatókönyv is...

A kockázatok között az egyik az, hogy a globális techcègek kontroll nèlküli hatalomra tesznek szert ès a nemzeti demokrácia - szuverenitasok felè nőnek...Ezèrt kell ebben a kèrdèsben is globális konszenzus , hogy beazonosítsuk mit csinálnak velünk ezek a ès hol kell megvèdeni tőlük az emberi jogokat...

pátyi 2020.09.18. 11:45:38

@Reding Roli: "Nyugat- európai típusú egalitárius " szociális " demokráciánal jobbat nem találták ki!"
Ezzel egyet tudok érteni. Én csak azt állítom, hogy ez nem véletlenül alakult ki éppen ott és éppen akkor. Azaz, a háború után. Azok a tömegek, katonák, politikusok, egyszerű emberek, akik átélték a háború borzalmait, pusztításait, azok más emberek lettek, mint a háború előtt voltak. Nekik nem kellett magyarázni, meggyőzni őket, hogy az ember gonosz. A saját bőrükön tapasztalhatták és sokan az addigi közömbös, vagy egyenesen ateista emberből hívő keresztyén ember lett. Ezért állítom, hogy a liberális demokrácia keresztyén gyökerű, mert ezek a háborút átélt, az emberi gonoszságot megtapasztalt emberek, keresztyén emberek hozták létre. Mivel nem bíztak az emberi jóságban, mértékletességben, sőt, szembenéztek saját esendőségükkel, megalkuvásaikkal, ilyen értelemben rájöttek, hogy saját magukban sem bízhatnak. Ezért hozták létre azt a modern államot, a hatalmi ágak szétválasztását és a fékek és ellensúlyok rendszerét, ami nem hagyja, hogy a gonoszság elhatalmasodjék a társadalomban.
Csakhogy, ez működik, ha az egyes embernek van mércéje, van egy abszolút értékrendje, és hajlama /hite/, hogy naponta szembenézzen a saját hibáival. Erre csak a megtért keresztyén ember képes. Mivel ezek a liberális demokráciák elszakították a keresztyén gyökereiket. Kihalt a háborút megélt nemzedék, pusztulóban van a liberális demokrácia.
Én ezt alapvető oknak tekintem, de természetesen ennek számtalan más jele és következménye van.

Reding Roli 2020.09.18. 11:48:38

....A "globális konszenzusnak " abban is egyezsègre kell jutni , hogy a mestersèges intelligencia milyen határok között mozoghat ..
Pl. Isaac Asimov már a múlt század 50- és èveiben megalkotta a robotika 3 alaptörvènyet ..A robot ,( szláv szó, jeletèse dolgozni ..) a mestersèges intelligencia legfőbb törvènye , hogy soha nem fordulhat az ember ellen, illetve nem szabad tètlenül nèznie , hogy egy emberi lèny kárt szenvedjen...A robotika harmadik pontja szerint a robot megvèdheti magát bizonyos esetekben ......Ebből következhet egy olyan jövő, hogy szüksègünk lehet egy új John Connorra, aki vezeti az ellenállást a Skynet elleni harcban..:)

Reding Roli 2020.09.18. 12:13:42

@pátyi: Az európai egalitáriussagra törekvèst èn keresztèny gyökerekben látom , mert a keresztènysèg hirdet önzetlen segítsèget, altruizmust , egyfajta egyenlősèget az emberek között és a világi javakról lemondást ....A protestáns vilagszemlèlet kicsit már reformált: előtérbe helyzeti a polgári erènyeket, a kitartó munkát , az anyagi ( tőkès) gyarapodást , mert abból indul ki, hogy így jobb lesz az egèsz közössègnek...A klasszikus liberalis demokráciának a protestáns gyökerei vannak , ahol előtèrbe kerül a szabadverseny és az egyèni szabadságjogok kèrdèse ..Az emberek" felvilágosodnak " így kèsőbb mar az új evidenciák nem feltètlenül a Bibliaból erednek ...A 20. század pedig ez "osztalyharc " ideje a klasszikus liberális demokrácia - ott ahol a társadalom fejkettsège lehetővè tette , lètrejötf a társadalmi szerződès , ès megszületett a szociális demokrácia . A versenypiaci kapitalizmus moderált változata , kicsit szinkretista rendszer : a kapitalizmus erènyei ötvözve a szocializmus erènyeivel...Ez a nyugati - európai "szociális demokrácia " Ami lehet hogy

Reding Roli 2020.09.18. 12:19:49

Javítok: 20. század pedig az "osztályharc " ideje : a klasszikus liberális demokráciából - ott ahol a társadalom fejlettsège lehetővè tette ,ès lètrejött a társadalmi szerződès - megszületett a szociális demokrácia...

2020.09.18. 12:21:39

@Reding Roli:
az politikai indentitást a humán populációhoz (a szaporodási közösséghez vagyis nemzethez) való tartozás adja elsődlegesen. ezt hirdetik meg a populista politikusok. lényegében az elemi biológiát. és ezzel szemben áll az akadémikus bölcselet, amelyik azt mondja, hogy láttuk, hogy ez a nép nacionalizmus hová vezetett. auschwitz-birkenau. nem akarjuk, hogy ez újra megismétlődjön. ezért létrejött egy szuperelit egy globális pénzuralmi rendszer, amelyiket ugyan senki sem választott, de filozofikusan a nemzetek fölött áll. és az globális kapitalizmust akar. és a nép meg gondolhat akármit. őket nem kell erről az egészről megkérdezni. mert iskolázatlanok. és a törvényhozás se szóljon bele. ez egy nyílt globális pénzügyi diktatúra.

pátyi 2020.09.18. 12:32:56

@Reding Roli: Ígyvan, azaz a keresztyén gyökerű liberális demokráciát akár szűkíthetjük református, protestáns gyökerűvé. A kérdés, hogy fennmaradhat-e ez a demokrácia, ha elszakad a gyökerektől?
Itt egyértelműen a keresztyén értékek elvetésére utalok, ami megtörtént.
Szerintem nem.

Reding Roli 2020.09.18. 12:47:23

@cvsvrs: Van a globális pènzügyi - gazdasági rendszer , amely függősègeket -hierarchiákat alakít ki a világban ,nyilvánvaló árnyoldalaival együtt , ès vannak a globális filantrópok mint Bill Gates, vagy Soros György , akik belső indíttatásból úgy gondolják hogy meg tudják változtatni a világot , amire milliárdokat áldoznak vagyonukból....Azt szeretnèk , hogy lètrejöjjön az ideális társadalom, egyfajta globális utópia önjelölt nagykövetei ők..

Reding Roli 2020.09.18. 12:56:42

@pátyi: A pontos választ senki sem tudja, de valamilyen egyetemes èrtèkkonszenzus kellene a világnak ....A keresztèny alapokhoz visszatèrni már nem reális szerintem... Pl Magyarországon már a harmadik generáció nő fel vallástalan környezetben, több mint 40 èv államszocializmus után...A vallásosság szinte mindenhol visszaszorulóban van, világszerte , ezèrt kellene a globális szinkretikus erkölcsi választ megalkotni ...

2020.09.18. 13:06:46

@Reding Roli:
igen, csakhogy a kocsmában azt gondolják, hogy bill gates szabadította a világra a koronavírust. azért, hogy ezek után védőoltással beadják a nanocsipeket az emberek vérébe. és az 5g ellenőrizze az emberiséget. ez ugye a legújabb konteó. és ez már suttogó propagandában terjed. mert a google, a facebook töröl minden erre vonatkozó bejegyzést. és a nép mégis ezt gondolja.

pátyi 2020.09.18. 13:17:08

@Reding Roli: Szerintem a keresztyénséget nem kell félteni. Az, hogy Európában kevés, vagy kevesebb a keresztyén, mint korábban, nem a teljes kép. Afrikában, Ázsiában rohamosan terjed a keresztyénség. Dél Koreában éppen a protestáns kersztyének száma több mint harminc millió. Magyarországon sem csökken szerintem a számuk. Ezt elég közelről látom. Rengeteg fiatal van az egyházunkban. Ezek a fiatalok nem a szüleiktől örökölték a vallást. Most a protestánsokról beszélek, de szerintem hasonló a katolikus helyzet is.
Az tény, hogy a vasárnapi keresztyének tömegei eltünnek, akik csak szokásból, sátoros ünnepeken jelentek meg a templomokban. Az egyház ezekkel a langyos keresztyénekkel nem sokra megy. Hitvalló, bizonyságtevő keresztyének kellenek. Nem csak szavakban hitvalló.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.18. 14:53:48

@cvsvrs: Írtad: "hogy na az úgy van. és egyrészt nem feltétlen van úgy. mert lehet, hogy szibériában mást mérnek. és az oroszok röhögnek a markukba. aztán lehet, hogy ők mérnek rosszul. vagy mindenki jól mér. senki se hazudik. csak azért továbbra is kérdés, hogy mondjuk a föld mélyén, a bolygó közepén ugyanez-a törvény. vagy a csillagok belsejében ugyanaz-e a törvény, mint a világűrben. például ez is a hitre van alapozva és megannyi más." **** Nem, ha ebben hiszel, akkor szinte semmit nem értesz a nyugati tudomány zseniális lényegéből. A tudomány azért sikeres, mert nincsen KÉTFÉLE igazság benne. A mérések sohasem mások itt meg ott, a Holdon vagy a Marson, hanem a mérések interpretációja, magyarázata más. A világ homogenitása és tudományos-matematikai megismerhetősége TÉNY. A világegyetem egységesen megismerhető mindenütt, ez empirikus tény (pl. a sokmilliárd fényévnyire lévő galaxisok adatai tökéletes összhangban vannak az földi tudományos előfeltevésekkel, és ha ott eltérés van, akkor az az eltérés itt is valós). EGYETLEN tudományos igazság van. Nincsen orosz, kínai, angol, magyar tudomány, hanem csak az univerzális igazság és tudomány létezik. A tévedés, a rossz magyarázat az nem tudomány, hanem férc- vagy félig elvégzett munka.

pátyi 2020.09.18. 15:28:22

@Főnix Oszlár Gazdag: És mi van az emberről szóló ismeretekkel, a biológiával, orvostudománnyal? Gondolok a sokféle nemi identitásra.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.18. 15:31:18

@pátyi: Mindegyik esetben neurológiai és genetikai okok húzódnak a háttérben. Valós, tényszerű, fizikai elváltozások az agyban.

2020.09.18. 15:54:02

@Főnix Oszlár Gazdag:
nincs nyugati és keleti tudomány. de van orosz és amerikai katonai érdek. a krím annektálása után amerikai hadihajók felvonultak. csak valamitől leálltak. az ruszkik röhögtek a markukba. valamit tudnak, amit az amerikaiak nem. és ez persze fordítva is lehet igaz. a modellek vagy érvényesek, vagy nem.

ha valaki nem hisz az ősrobbanásban, akkor nem lehet csillagász. na jó lehet akkor is, cs úgy kell tennie, mintha hinne benne. de simán lehet valaki orvos biológus. egy építészmérnök tagadja az evolúció elmélétet, akkor attól még tervezhet házakat klasszikus fizikára alapozva. a kémikusok olyan atommodellben hisznek, amiről a középiskolás is megtanulja, hogy nem igaz. mégis azt használják. persze a fizikát és a kémiát nagy erőkkel próbálják egyesíteni. amiből egyre inkább az jön ki, hogy az életben nincsenek abszolút igazságok. nem tárgyiasult világban, hanem ami azon túl van. vagy ki ne derüljön, hogy a nap halad a világűrben.
www.youtube.com/watch?v=mvgaxQGPg7I
a kepler féle törvények igazsága amióta elmérték a plútót erősen kérdőjeles. és a tudomány kopernikuszi fordulatát újabban elég sokan bírálják. mondván, hogy mégis csak a földet és az embert kellene az univerzum középpontjába helyezni.

pátyi 2020.09.18. 16:07:01

@cvsvrs: Szerintem van abszolút igazság, igazságok. Csak az ember valószínű, hogy nem ismeri. Vagy amiről azt hiszi, hogy abszolút igazság, az nem az.

2020.09.18. 16:19:31

@pátyi:
a másik probléma, hogy az alapfogalmak rosszul defináltak. mi az, hogy abszolút igazság? mi az élet? ezt sem tudjuk. még azt se, hogy mi az anyag. pedig azt talán tudhatnánk.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.18. 16:43:51

@cvsvrs: Már nincsen nyugati és keleti tudomány, de ez azért van, mert a nyugati győzött. Az iszlám például abban hisz, hogy Isten bármikor, bárhol megszegheti a természeti törvényeket és meg is szegi, ahol akarja. Ami egy mérhetetlenül nagy ostobaság. A nyugati tudomány a Bibliából ered és azt mondja, hogy az ember Isten képmása, tehát Isten IS emberi valahol. Ennélfogva Isten nem írhatja felül a természeti törvényeket. Isten az igazság és rend istene, nem pedig az önkényé és a káoszé. Isten a Logosz, az értelem. A világ tehát homogén, izotropikus és a természeti törvények által korlátozott, azaz megismerhető és kiszámítható. Ezt a keleti tudomány sohasem fogta fel és sohasem tette az alapelvéve. Ezért felsőbbrendű a keresztény-nyugati civilizáció.

2020.09.18. 17:06:46

@Főnix Oszlár Gazdag:
a művészek azt szokták gondolni, hogy a magas művészet kiszámíthatatlan, megismerehetetlen, és valami, ami az életben egyszeri és megismételhetetlen, stb. ebből következően ez mind keleties. a bölcselet egyenesen számok nélküli. az meg aztán végképp.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.18. 17:12:49

@cvsvrs: A művészet, filozófia és a vallás az egy külön rendszer, egy külön paradigma. Ezek a LÉTTEL foglalkoznak. A tudomány objektív és nyers. Mérés, igazolás, matematika és egy óraműszerű leírás a valóságról. Ez azt mondja meg, hogy MILYEN az, ami létezik. A tudomány nem foglalkozik a léttel, csak leírja azt. Nem tudja, mi a lét, de nem is a feladata. De ezek egymás mellett elmenő kérdések. Más és más paradigma.

pátyi 2020.09.18. 17:33:59

A valóságnak van egy olyan része, amely nem ismerhető meg a modern tudomány eszközeivel, módszereivel.
Mi keresztyének azt mondjuk, hogy a valóság, igazság megismerésének egyik eszköze a tudomány, a másik a hit. A kettő, hit és tudomány nem ellentétes egymással.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.09.18. 18:11:59

@pátyi: nem, nem azok -- a kérdés inkább az, van-e köztük egyéb viszony

sync 2020.09.18. 20:47:05

Kicsit kételkedem az itt felvázolt adatisten elképzelésben. Ez mintha a newtoni világképből származna, azaz, ha van elég adatunk, akkor minden kiszámítható. A világot sokkal inkább a véletlen, és a káosz irányítja. Isten nem szerencsejátékos, mondta Einstein, de nem volt igaza.

ijontichy 2020.09.18. 22:53:33

@sync: Az lehet, hogy Isten műve - a részek eredőjét tekintve - nem kockajáték, de az evolúció (ami szintén az öreg kaporszakáll műve kell legyen - ha létezik) motorjában ott dohog a véletlen, meg Heisenberg bátyó szelleme.

2020.09.19. 08:53:28

@Főnix Oszlár Gazdag:
természettudomány a matematika (számtan-mértan), a biológia (élettan), a kémia (vegytan), a fizika (géptan) és a csillagászat (asztronómia, kozmológia). a tudomány foglalkozik a léttel. csak nincs egységes elmélete. a ferde hajítás törvényének megfelel egy tömegpont. de egy madarat elhajítasz, akkor az nem feltétlen parabola pályán röpül. aztán te mondhatod, hogy a madarak röppályáját a tudománynak nem dolga meghatározni. dehogy nem. csak az biológia. és az egyelőre nincs tökéletesen egyesítve a fizikával. ezért nincsenek tökéletes ember-gépek és gép-emberek. természettudományos modellek vannak. és a tudományos kijelentések igazsága a modelleken belül érvényesek. igaznak vélt állítások vannak, amelyek általában véve azért hasonlítanak a valóságra, csak nem maga a valóság. a modernitás a virtualizált világokat képes uralni. a míg a tradíció a kulturális realitás. ezért nem működik a béndek péter féle modernizációs konzervativizmus és az akadémikus bölcselet. és ezért rombolja ezt intézményesen orbán.

2020.09.19. 09:18:00

@Főnix Oszlár Gazdag:
a matematika, de a filozófia is belátta, hogy összes halmazok halmaza racionális vagy logikai nincsenek. az, hogy racionális és logika a filozófiában szinonimák. a matematikában nagyon nem, nagyon nem azok. 1/3, vagy 2/3 ami valamilyen racionalitás nem nagyon lehet a tényleges igazság. ebből adódik a relativisztikus erkölcsiség. többségben vagyunk tehát igazunk van. vagy kisebbségben vagyunk tehát sötét elnyomatásban vagyunk kénytelenek élni. és ugye egyik sem feltétlen igaz. de a felvilágosult filozófia azt, hogy 1/3 vagy 2/3 (racionalitás) és azt, hogy valami igaz, vagy hamis nem tudja megkülönböztetni. mert az egy számok nélküli világ.

a felvilágosult filozófiában a racionalitás maga az igazság. és a logika a metafizikai valóság. ami valójában a képzelet. tradicionálisan ez egy (egyén) és az egység, az egyház, ami hagyományosan egyetemes és ebből következően isteni. és abból következik az igaz, a jó, a szép, a nemes. mindez az egyből következik. és erre azt mondják, hogy ez nem lehet szabad. mert a modernitás nem ilyen. dehogy nem. csak a modern logika megended féligazságokkal való számolást is. és olyasmi a politika. igazságokon és féligazságokon alapuló ítéletkalkulus.

pátyi 2020.09.19. 11:02:55

A körülöttünk lévő fizikai világ soha nem lesz teljesen megismert az ember számára. Nem azért, mert Valaki Isten elrejtette az ember elől, hanem mert olyan összetett és tulajdonképpen végtelen. Ezen belül maga az ember sem lesz soha teljesen kiismerhető, még biológiailag, kémiailag, vagy fizikailag sem. Nem beszélve a szellemi, lelki vonatkozásokról. De ezért izgalmas és csodálatos ez a világunk.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.19. 11:36:13

@cvsvrs: Gödel nemteljességi tétele csak azt mondja ki, hogy eleve lehetetlen minden állítás igazságát levezetéssel megállapítani, így a formális rendszerek alkalmatlanok az összes kijelentés igazságának eldöntésére. Ez egy logikai korlát, amely alapján nem létezik egy olyan zárt, ellentmondásmentes matematikai elmélet, amely mindent leír. Na de ez nem jelenti azt, hogy a tudomány hamis lenne vagy nem működne. Az atombomba a Földön, a Marson és az Alfa Centaurin is ugyanúgy felrobban. Másrészt ez nem azt jelenti, hogy a logika, a rendezett gondolkodás ne lenne igaz. A káosz, az ostobaság, a tudatlanság, az irracionalitás, a logikátlanság nem lesz felsőbbrendűbb vagy akár elfogadhatóbb attól, hogy nincsen "isteni, önbizonyító, tökéletes matematikai leírása" a mindenségnek. Önmagában az, hogy racionálisan érvelsz az irracionális mellett, bizonyítja azt, hogy nem lehet igazad. A rend, igazság és logika az egyetlen út a káoszban és a sötétségben. És működik is.

2020.09.19. 11:38:39

@pátyi:
az akadémikus bölcseletet kell összhangba hozni a természettudománnyal. a filozófia kant óta egy orbitális faszság. és ebből lesz ez a sok baromság, hogy onzervativizmus az, hogy nincs hagyomány, csak modernizáció, stb. mert ez új konzervativizmus. az új liberalizmmus nem nemzeti. bokros lajos a baloldali és liberális, stb. ez egy kontra. és ebből lesz, hogy orbán keresztény. és még a semjén doktor. ez a rekontra.

ebből lesz egy értelmetlen közélet. és két választás van. vagy az anarchia, ami az úgymond baloldaliak célja. vagy az egypártrendszer. az, hogy a hülyeséget egy pártba érdemes rendezni. amelyikben a népesség leginkább hisz. és ez jelen állás szerint a fidesz. és a többi pártnak, politika filozófiai iskolának mennie kell ahhoz, hogy a közéletben újra megjelenjenek az értelmes gondolatok, lehessen konstruktív párbeszéd, stb. és ehhez el kellene fogadni azt, hogy a tudomány alapja is részben a hit. csak ezt persze megint könnyű lesz félreérteni. mert a hit nem azonos a vallással. valaki hiheti azt is, hogy a világot vélekedések irányítják és azt is, hogy véletlenek. ez a hit. a vallás magyar. ami az általábos emberséget hirdeti és ebből következően az egyház egyetemes. de persze ez megint csak hit. mert valaki mondhatja, hogy szerinte nincs magyar vallás. csak kérdés, hogy úgy hogy vallja magát magyarnak.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.19. 11:43:04

@cvsvrs: Jézusom, mit tudsz te Kantról? Kérlek, írjad le a magábanvaló dolog problémáját és azt, hogy az miért "baromság"? Megdöbbentő, amikor a Fidesz részéről szinte tudatlan pártkomisszárok és kimosott agyú menetelő barmok tömegesen betámadják Kantot, anélkül, hogy tudnák, mit ért el vagy miről szól a filozófiája. Természetesen nem rólad beszélek.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.19. 11:45:00

@cvsvrs: Mi a magyar vallás Istene? Mi ennek az Istennek a jellemzője?

2020.09.19. 12:23:33

@Főnix Oszlár Gazdag:
a tudomány formális axiomatikus elméleteken alapul. és abban a levezetések deduktívak. tegyük fel, hogy axiómákat elfogadjuk azonosan igaz állításnak. és van néhány alapfogalom, amelyeket az elmélet nem határoz meg egész pontosan legfeljebb csak körülír. ebből indul ki a tudomány is. néhány homályos fogalomból és a hitből.

és az elméletben van egy formalizmus, amivel fogalmakat és kijelentéseket lehet származtatni. és azok igazságtartalmát deduktívan el lehet dönteni úgy, hogy az axiómákból az azonos igaz állításokból, a helyes módon, helyettesítésekkel (ez a formalizmus) levezetjük (az a dedukció). ha az elmélet klasszikus (osztályozó, kizáró) logikán alapul, akkor alkalmazható bizonyításként a reductio ad absurdum. felteszem, hogy az állítás ellenkezőjét. és ha arra jutok, hogy az tarthatatlan, (hamis), akkor az eredeti állítás igaz. ez akkor igaz ha az elmélet alapja klasszikus logika.

és ha az elmélet tartalmazza a természetes számok elmélét (amiből következik a teljes indukció), akkor vannak benne olyan állítások, amelyek nem bizonyíthatók. se deduktíve, se reduktíve, se induktíve. és ilyenkor vannak brute force bizonyítások. hogy nagyon sokáig elszámolt a gép. és úgy találta, hogy az állítás igaz. rengeteg esetre kipróbálta. és az állítás igaznak találtatott. de logikailag nem tudjuk levezetni. gödel azt bizonyította be (klasszikus logikára alapozva), hogy ez a végtelen leszámlálás (természetes számok elméletének) velejárója.

ebből következően maga a természettudomány sem igazolhat mindent logikailag sajnálatos módon. a formális axiomatikus elméletek is lesznek kijelentések, amelyek bár igazak, de bizonyíthatatlanok. és ebből következően azokat a kijelentéseket is legfeljebb csak hiheti az ember. de ezeknek legalább utána gondolhat. ezekkel számolhat. és ez a világias hit. az axiómák örök igazsága pedig nem evilági hit legalábbis a matematikában. a fizikusok szeretik gondolni, hogy azok empirikus tények. dehogy is. empirikusan is féligazságok. de nincsenek jobbak.

ettől még elég menő gépeket épít az ember fizikával. elég sok anyagféleséget, anyagi minőséget kotyvaszt a kémia. a vegytan. elég sok mindent tud a biológia. tudunk valamit a csillagokról. az ember épített űrhajót, amivel eljutott a holdra. legalábbis ezt állítja a nasa. és ez ugye megint csak hit. ami félig világias. mert aki hiszi az félig érzelmi alapon gondolja, hogy a nasa csak nem hazudik. és aki nem az értelmes módon próbálja bizonygatni, hogy ez csak hollywood. tehát ez mindkét oldalról (akár hiszi, akár nem) egy félig világias hit.

és a teremtő atyaúristenbe vetett hit is ilyen, vagy ilyesmi a protestáns tanok szerint legalább is.

2020.09.19. 12:26:23

@Főnix Oszlár Gazdag:
a magyar vallás hagyományosan az egyetemes megváltásban hisz. tehát nem a kizárólag a bibliában. hanem úgy hiszi a bibliát, mint a népmeséket. vagy megfordítva úgy hiszi a népmeséket, mint a biliát.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.19. 12:37:13

@cvsvrs: A mindennapi élet szempontjából teljesen mindegy, hogy egy axióma bizonyítható vagy pedig intuitív módon cáfolhatatlanul igaz. Az igazság a tények és az elmélet megfelelése, továbbá az elmélet belső logikai konzekvenciája. Ha egy axióma intuitív módon evidens és nem utal arra semmi, hogy hamis, akkor MŰKÖDIK. Az, hogy a belső konzekvenciákból nem bizonyítható az axióma igaza pusztán logikai úton, az senkit nem érdekel, csak azt, aki egy belső elméletből akarja levezetni az intuitív axiómákat is. Gödel azt bizonyította be, hogy az intuitív axiómák nem bizonyíthatóak teljesen egy zárt rendszeren belül, nem pedig azt, hogy a világban nem dönthető el az, mi igaz és mi nem az.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.19. 12:40:50

@cvsvrs: Amit a magyar vallásról írsz, az akkora butaság, hogy akár Fidesz propaganda is lehetne. Ha az EGYETEMES megváltásban hisz ez a vallás, akkor hogyan lehet MAGYAR (azaz partikuláris)? Ha egy egyetemes Istenben hiszel, az ettől kezdve nem MAGYAR vallás. Na, ezért van itt zéró sikertermék, sok hazugság és stagnálás. Az öndicsérő hülyeség középszerűségét kell legyőznünk.

2020.09.19. 12:49:04

@Főnix Oszlár Gazdag:
tehát ha valaki azt mondja, hogy ő ment mendegélt. és neki mikepércsnél megjelent jézus, ahogyan pál apostolnak is megjelent, akkor azt úgy hiszem el, mintha azt mondtaná: egyszer volt egy ember, szakálla volt kender. és mondana egy mesét. ha az egy tanulságos történet, akkor vélhetően elhiszem neki, tanulok belőle. ha nem, akkor nem. ez a magyar vallás alapja. az átlalános emberséget hirdeti az egyetemes megvaltót. és ebbe a hitvilágba a népvallásba beemeli a keresztény tanmeséket is.

nyilas misi is a gyermeki jóságot hirdette. és úgy hiszek nyilas misit, mint a jézus sztorit. és értem, hogy a bigott keresztények szerint ezt így nem lehet. de ilyen a népvallás. és nekem ez tűnik egyetemesnek. de nem zárom ki, nem rekesztem ki azt se, hogy kérem szépen egyszer volt egy szűzlány, akiben megfogant egy teremtő atyaúristennek az egyszülött fia. ezt nagyjából úgy hiszem, ahogyan a kisfiúk a jedi lovagok történetét (és akik azt gondolják, hogy azok között vannak magyarok), vagy úgy hiszek a biblikus világban, mint ahogyan szabó magda abigéljében hittek a kamaszlányok. magyarként az általános emberséget, az egyetemes megváltást hirdetve.

és ha valaki szerint ehhez nincs jogom, mert pál apostol azt mondta. és elő akar írni valmit. úgy általában nem hiszem. vitai georgina azt mondta. úgy nem hiszem. azt csak szabó magda kitalálta. ahogyan pál apostol is egy ember volt. az ő történetét emberek jegyezték fel. de ha abból a sztoriból kikanyarítanak valamit, ami olyasmi, mint szabó magda regénye, vagy olyasmi, mint fazekas elbeszélő költeménye a lúdas matyi, akkor elhiszem neki azt is. akkor is ha az török népmese. és akkor is ha iráni és akkor is ha zsidó. pál utcai fiúkban is hiszek. bokában és nemecsekben is hiszek. legalább annyira, mint pál apostolban.

aztán értem, hogy a bigott kereszténység szerint ez eretnekség. ez a protestantizmus.

2020.09.19. 12:49:51

@Főnix Oszlár Gazdag:
a hit személyes. a vallás magyar. és az egyház egyetemes.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.19. 12:52:52

@cvsvrs: Mi a magyar vallásod Istene? A magyar Isten? És a magyar Isten végtelen? Mindent a magyar Isten teremtett?

2020.09.19. 13:17:10

@Főnix Oszlár Gazdag:
ebben a személyesség alapja a test. ha közösség, akkor ez ugye testület. a vallás alapja a lelkiség. közösségben ugyanez a lelkület. és ez egy az általános emberségbe, az egyetemes váltásba, vagy ha valaki ezt személyessé akarja tenni, akkor megváltóba vetett hiten alapul. és ez részben a nyelvtől, a nyelviségtől sajátosan magyar. az irodalmi nyelvtől magyar. a történetektől magyar. és a részben a néprajztól. a tájak, városok, emberek magyarok. magyar idealizmust, magyar identitást, a magyarságot mint ideológiát hirdetik. a hajdúság, a debreceniség. nekem. ha valakinek ez alávalóság, akkor nem lehetünk ugyanannak az államnak, vagy államiságnak az alattvalói.

ha valaki azt mondja, hogy ő semmilyen államnak nem alattvalója. különösen nem a magyarnak. kérem szépen, ne legyen az.

2020.09.19. 13:19:53

@Főnix Oszlár Gazdag:
a hitem szerint a teremtő atyaúristen, annak az egyszülött fia, a szűzanya magyar. de ha valaki azt mondja, hogy őneki meg cseh, akkor legyen neki cseh. a harmadiknak német, akkor legyen neki német. a negyediknek zsidó, akkor legyen neki zsidó.

2020.09.19. 13:25:22

@Főnix Oszlár Gazdag:
a teremtő atyaúristen objektíven nem magyar. de objektíven nincs is. legalább is én azt hiszem, hogy nincs egy evilági organizmus, ami az utasításokat az anyagi valóság minden egye tömegpontjának, részecskéjének, vagy sejtjének. vagy egy orákulum, amit megkérdezhetnénk arról, hogy mi igaz és mi nem. vagy egy mechanon, amit megkonstruálhatnánk. a mindent gyártó gépet. egy úgy az emberiség csak fogyasztó. én ezekben nem hiszek. de az egyetemes megváltásban mégis csak. és abban, hogy annak része lehet a magyar vallás, részt vállalhatnak ebből a magyarok. és ez a személyes hitem, ha t
úgy teszik, akkor a meggyőződésem. és aztán te mondhatod, hogy te nem így olvastad a bibliát. a vallás a lelkiségből adódik nekem legalább is.

2020.09.19. 14:14:59

@Főnix Oszlár Gazdag:
a vatikán önnön magát egyetemes egyházállamként hirdeti meg. és a német-rómaiak azt mondják, hogy ők ennek a kizárólagos öröksei.

a magyar királyság ilyet sose hirdetett. se azt, hogy a nyugat a felsőbbrendű. se azt, hogy a kelet. hanem a magyar nép, a magyar korona alattvalói a hagyományosan a kereszténység egységét hirdetik. magyarnak vallják magukat, vallják a magyar vallást. és ezek mellett az általános emberséget és az egyetemes megváltást. a vallás magyar. az egyház egyetemes. és az a magyar népvalláson alapul, amibe beemelték a zsidókeresztény hagyományt is. és egyébként megfordítva. a búza és kenyér szentelés egy ősi pogány szokás volt. és ezt a néphagyományt a zsidókeresztények beemelték a római katolikus szokásrendbe. vagy a keresztszülőség az a népvallásban a komaság. ha árván maradna a gyerek, akkor is gondoskodik róla a koma és a komaasszony. a keresztségben ugyanez a keresztszülők és a keresztgyerekek. és lehetne sorolni.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.20. 09:39:50

@cvsvrs: Írtad: "a teremtő atyaúristen objektíven nem magyar. de objektíven nincs is.". OK, ezzel nincsen gond, ez az őszinteség. De ez nem kereszténység. Azaz csak annyit kérek, hogy a magyar nacionalisták hagyják abba az arról való hazudozást, hogy 1.) hisznek a bibliai Istenben 2.) keresztények. A Fidesz és a magyar nacionalizmus nyilvánvalóan nem hisz a bibliai Istenben és nem hívő keresztény. De akkor mi? Egy önimádó exbolsevik, materialista, nietzscheánus szekta, amely ráadásul a gnosztikus eretnekségtől is alaposan átitatott. Van ezzel gond? Nincsen, mert a LIBERALIZMUSBAN vallás és gondolat, továbbá világnézeti szabadság van. De akkor hogy is jön ide az ILLIBERALIZMUS? Hát úgy, hogy az illiberalizmus egy nacionalista posztbolsevik diktatúra akar lenni igazából. Na, ez a Fidesz igazi tömegbázisa. A háttérben meg jót röhögnek az exbolsi IQ 97-es prolikon a "nemzeti" tőkésosztály gazdagodó tagjai. És ebben mi a jó a magyar embereknek pontosan? Ezt sem te, sem a Fidesz szavazók nem tudják, de azért csillogó szemmel nyelik a naciodrogot és fekszenek a mocsokban kitágult pupillákkal.

2020.09.20. 10:18:39

@Főnix Oszlár Gazdag:
magyar az, aki magyarnak vallja magát azaz vallja a magyar vallást. ez ugye érthető. hogy ha nincs magyar vallás, akkor senki se vallhatja magát magyarnak. ebből következően a magyarság alapja a népvallás.

és a magyar úgy lesz keresztény államnemzet, hogy a népvallásba a keresztény hagyományt is beeleli és megfordítva. így összekapcsolódik a két ünnepkör.

2020.09.20. 10:22:57

@Főnix Oszlár Gazdag:
ha valaki azt mondja, hogy nincs magyar vallás, abban nem lehet hinni, vagy azt nem lehet hirdetni, akkor nem vallhatja magát magyarnak. tehát nem magyar feltéve, hogy magyar az, aki magyarnak vallja magát. ez logosz.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.20. 10:24:23

@cvsvrs: Értem, tehát abban hisztek, hogy a legfontosabb érték és a legtökéletesebb dolog a Mindenségben a magyarság. Ez kb. egy génhordozó, biológiailag irányított hangya világképe. És ez miért is jó? Miért is jó génhordozó hangyának lenni?

2020.09.20. 10:54:22

@Főnix Oszlár Gazdag:
a magyar vallás az általános emberséget és az egyetemes megváltást hirdeti. egy keresztény államnemzet tagjaként. magyarként is lehet hirdetni. ennek alapja a a nemzeti idealizmus. ebből filozofikusan két dolog adódik. a nemzeti identitás és a libertárius kereszténység. és ebből lesz a liberális nacionalizmus vagy a nemzeti liberalizmus.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.20. 12:14:00

@cvsvrs: Írtad. "a magyar vallás az általános emberséget és az egyetemes megváltást hirdeti.". Ahogy írtam, ez ettől kezdve NEM MAGYAR vallás, hanem általános és egyetemes vallás. Miért hiszed azt, hogy a hazugság, a félrebeszélés, az önzés, az irigység, a gyűlölet jobb világot hoz létre? Miért gondolod, hogy az általad politikai undergroundnak nevezett csoportok alsóbbrendűbbek lennének nálad? Miért hiszed, hogy magyarnak lenni jobb, mint csehnek vagy zsidónak vagy liberálisnak? Miben különbözik bármelyik közösség egymástól morálisan? Mihez viszonyítod az értékeket? Nem veszed észre, hogy egy végső morális értékpont nélkül vak vagy és félrevezetett? És ez a végső értékpont nem lehet a magyarság?

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.20. 12:54:31

@cvsvrs: Miért, minden ember egy eltérő univerzumban él? Nincsen egyetlen valóság?

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.20. 13:00:20

@cvsvrs: Ahogy látod, a sovinizmus a liberalizmus és a gnoszticizmus logikus következménye. És ezért nem volt a felvilágosodás előtt nacionalizmus és sovinizmus, mert önmagunk beteges imádata akkor még abnormálisnak tűnt. Most meg mindenki csak önmagát imádja, és ez "normális". Na de ha a soviniszták liberálisok, akkor miért jobbak, mint a hanyatló nyugat?

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.20. 18:49:28

@cvsvrs: Persze, feltéve, ha a Fidesz nem önmagát imádja Isten helyett, nem önmagát tartja a végső értékmérőnek és abbahagyja a "politikai terméknek" aposztrofált állandó hazudozást. És jó lenne, ha a Fidesz abbahagyná azt is, hogy az átirányított közpénz forrásokból sikertermék nélküli politikai strómanokat tart fenn, eközben persze semmiféle érdemi szintlépést el nem érve.

Khonsu 2020.09.20. 23:47:43

@poszt:

Akár kiegészíthetjük egy 6. dimenzióval is: az összes lehetséges múlt, jelen és jövő.

Abba is érdemes belegondolni, hogy vajon azért tart a fejlődés erre, mert a technológiai vállalatok így akarják, vagy pedig mélyebb törvényszerűségek húzódnak meg a háttérben, és valójában az, amit a tech cégek csinálnak, akarnak is csupán ezek következménye? Az AI isten/Szingularitás megszületése talán a természeti törvényekből következik, a tech cégek (és felhasználóik) szerepe "mindössze" annyi, hogy "kiköltsék".

Amit pedig ma látunk, az még semmi ahhoz képest, ami hamarosan jön. Amikor majd az emberi tudat hackelésében leghatékonyabb két entitás, az AI és a vallás találkozik és egyesül. Amellett nem lesz sem ideológia sem egyéb vallás, ami labdába tud rúgni, mert azok távolról sem ismerik majd olyan jól az embert, mint az AI.

Ezzel az evolúció újabb szintre lép. Az emberi intelligencia nem tudott egy határon túl növekedni, mert ahhoz az agynak tovább kellett volna nőnie. Ám ez nem volt lehetséges, mivel a gyerek fejének át kell férnie az anyja medencéjén. Ekkor a természet egy ügyes trükköt eszelt ki. Az intelligencia (problémamegoldás, tudás) további növekedését kiszervezte a "felhőbe", az interszubjektív valóságba, hálózatba kötve az emberi agyakat. Most pedig elérkeztünk a következő lépéshez, amikor az interszubjektív valóság saját agyat növeszt az AI segítségével.

Ehhez képest a magyar rezsim valóban csupán apró kellemetlenség. A folyamatra semmilyen lényegi hatása, eredményével szemben pedig semmi esélye nincs.

(Amúgy nem tudom milyen doku filmről van szó.)

Khonsu 2020.09.20. 23:54:17

@Khonsu:

"amikor az interszubjektív valóság saját agyat növeszt az AI segítségével. "

Aztán minket is felturbóz majd. :)

Khonsu 2020.09.21. 00:13:54

@kazsiafigyelo:

Amíg a Kínai Kommunista Párt megőrzi a hatalmát (és úgy tűnik ezért mindent megtesz), addig szerintem nem kell aggódni. Az ugyanis egy növekedési plafont jelent az AI számára, ha a kormányzást nem szervezik ki a technoszférába és a hatalomat nem engedik ki a kezükből az állam vezetői, akiket emberi intelligenciájuk biológiai korlátai kötnek.

Ezzel szemben a nyugati kormányzatok helyére a technoszféra könnyebben benyomulhat, különösen akkor, ha azok demokratikus kormányzati rendszere működésképtelenné válik. Ekkor pedig elhárul a korlát az AI exponenciális növekedése és a Szingularitás létrejötte előtt.

Ezért bár Kína bizonyos technológiákban átmenetileg akár komoly előnyre is szert tehet, végül szerintem a nyugati közösség fogja "kikölteni" a Szingularitást, ami azonnal behozhatatlan előnybe hozza, mai, biológiai emberi ésszel felfoghatatlan képességekhez juttatja azt a civilizációs tömböt.

Khonsu 2020.09.21. 01:25:35

Persze az "AI isten" ilyen módon abból születik meg, ami az interszubjektivitásban kering, ezért nem árt vigyázni, mi kerül oda be, mit keringtetünk.

www.kindpng.com/picc/m/33-339438_the-evil-monkey-three-wise-monkeys-computer-icons.png
süti beállítások módosítása