1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2020.08.29. 14:21 HaFr

Hogyan rontja el a kapitalizmus az emberi életeket?

The Mushroom at the End of the World - Resilience

Az egyszerűség kedvéért kezdjük a kérdés megválaszolását a munkával. Minden ember, aki nem a tehetségének megfelelő munkát végzi a saját gyönyörűségére (=alkotás), az különböző mértékben szenved a munkavégzés során, ezért a munkavégzését (az eredeti, nem megvalósult kompetenciái felől) idegenként szemléli, kényszernek fogja fel. Ez még nem a kapitalizmus sajátja, de a kapitalizmus a munkavégzés belső kényszerré emelésével (azzal, hogy tipikusan nem béklyóval és husánggal kényszerít munkára) nem teszi lehetővé a munka akarásának elhárítását az embertől, aki a rabságát emiatt (többnyire oldhatatlan) erkölcsi és pszichés felelősségként -- ezért folyamatos önemésztésként -- éli meg.

Sokkal komplikáltabb az embernek a kapitalizmusban betöltött másik szerepe: a fogyasztói. A kapitalizmus úgy tesz, mintha (tudatosan vállalt) adásvételi viszonnyá tudná lefordítani azt, ami a piacon csere formájában megjelenik, de téved, és ez a tévedés áll annak a rombolásnak a hátterében, ami a kapitalizmust megkülönbözteti a megelőző (részben szintén piaci) társadalmak működésétől. Röviden: a kapitalizmusban az ember azzá válik, amit elad (a munkája) és megvesz (mások munkája és ennek eredménye: a pénz, a termékek és a szolgáltatások). A piaci tranzakciónak mindkét oldala rombolja az ember autonómiáját, méghozzá a szabadság aktusain (döntően a  szabad választáson) keresztül. Fent már láttuk, hogy az embernek szabadságában áll eladni a munkáját (és azt valahol általában meg is veszik), de a kompetenciáitól eltérő munkavégzés rombolja az autonómiáját (önrendelkezését), ráadásul ezt belső kényszer útján (tehát a saját autonómiája ellen forduló ember döntésével) teszi, súlyos erkölcsi és pszichés torzulások árán. Fogyasztóként a szabadságunk -- elvileg -- még nagyobb, mint a munkánk piacra vitelekor, hiszen bármit megvehetünk, amire sikerül elég pénz összegyűjtenünk és az ilyen választás látszólag autonóm is, hiszen -- tételezzük fel -- valamilyen objektív szükségletünket elégíti ki; azaz nemcsak a döntésünk szabad, de a szabadságunk az autonómiánkat is erősíti (szemben a tipikus munkavégzéssel). Csakhogy ez nem így van.

A piacon ugyan sokszor létszükségleti tárgyakat/szolgáltatásokat veszünk meg, de sokszor (mióta kapitalizmusról beszélünk egyre inkább) más határozza meg a szükségleteinket, nem mi magunk. Elválik egymástól az objektív és a szubjektív szükséglet. De mit jelent itt a jóakaratúnak és racionálisnak tűnő objektivitás? A fogyasztói társadalmat strukturálisan a piac közvetítőereje és a tömegek vásárlóereje határozza meg; ha a kettő összeáll, akkor úgy alakítják át mindenki életét, hogy egyfelől külső kényszerré válik valamit akarni, másfelől -- ami fontosabb -- a külső kényszer egyszersmind objektív létfeltételt is teremt mindenki számára (ha lépést akar tartani a civilizációval, de legalább az élettel). Ma már aligha lehet elektromosság, autó, okostelefon stb. nélkül élni, ha élni akarunk, mert a társadalom és az állam olyan elvárásokat fogalmaz meg (napjainkban pl. a digitális készségek és kapcsolódási kényszerek terén), amelyek alól nem húzhatja ki magát senki, de biztosan senki olyan, aki nem akarja sokszorosan megnehezíteni a saját életét. Egyfelől igaz, hogy minden kényelmi cikk olcsóbbá válik, ami a kapitalizmus sokszor hangoztatott eredménye, másfelől viszont nem is vonhatja ki magát senki alóluk, azaz szabadon benevezhet a rendszerbe és maradhat ki belőle, de mindkét esetben sérül az autonómiája. Amikor tehát vesz egy -- maradjunk ennél -- iPhone-t, akkor nem egy tárgyat vesz, hanem egy életmódot, amely fölött az ellenőrzés már csak részben az övé. A következmény: a kényszer érzete és az autonómiavesztés. Azért a kétszázezer forintért, amit kiadott, nem egy maga által használt eszközt vesz (szemben egy kalapáccsal, amit tetszés szerint felvehet, majd a szög beverése után lerakhat, diszkrét, jól uralt viszonyt kialakítva az eszközzel), hanem egy jelentősen megváltozott életmódot, amely nem diszkrét ("letehető"), hanem folyamatos, amelynek a használatba vevő ember egyszersmind tárgya is (nemcsak az alanya).

A kapitalizmusban tehát nemcsak a munkája, hanem a fogyasztói énje okán is tárggyá válik az ember, ami azt jelenti, hogy amennyire tárggyá válik és más uralkodik fölötte (döntéshozók és kínálati algritmusban működő szolgáltatási rendszerek), annyira sérül az autonómiája és az identitása is. A tanulság: a szabadság nem azonos az autonómiával és az utóbbi a fontosabb. A piac és a kapitalizmus az elsőt hangoztatja és hallgat az utóbbiról.

Ugyanehhez a következtetéshez vezet egy másik érv -- amit itt nem fejtek ki hely hiányában --, hogy termelőként és fogyasztóként se állunk adekvát viszonyban a rendszerrel, mert egyfelől a munkánk értékét sosem láthatjuk objektíven és amit a piac láttat belőle, abban is rengeteg rendszerszerű tévedés van, másfelől amit elköltünk egy tárgyra/szolgáltatásra, annak adott esetben a sokszorosát adjuk át értékként kompenzáció nélkül a tárgy eladójának azzal, hogy a tárgyat használva folyamatosan (degeneratíve) romboljunk a saját autonómiánkat és építjük mások felettünk élvezett hatalmát; ez a hatalom pedig a tőke természetenél fogva, hogy mind hatékonyabban megújuló nyereségforrásokat keres, egyre extenzívebbé válik a technológiai fejlődéssel. Az igaz ugyan, hogy a piacon verseny van, de ez a fogyasztók abszolút kiszolgáltatottságát nem csökkenti, csak a hatalmi erőviszonyokat szabja át.

A kapitalizmus története: az emberi autonómia illúziójának története is. Mint ilyen a (nembeli) rossz érzésünk abszolút forrása. Itt is jelzem azonban, hogy nincs kiút. A rendszer se nem javítható a lényegét illetően, se nem kerülhető meg. Így ez sem egy forradalmi vagy romantikus cikk akart lenni. Forradalom nem lehetséges, a romantika csak vigasztalás. Az egyetlen út a kapitalizmus megélésén keresztül vezet: hogy tudjuk, miben vagyunk és mit veszítünk a szabad (hát még a "szabad") döntéseinkkel. 

244 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr4616181848

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.01. 09:15:05

@cvsvrs: Ahogy írtam, a Fidesz önkényes morális csődjének a magyarok általi lelkes felkarolása azt bizonyítja, hogy az erkölcstelen familista társadalom nélkülözi azokat az értékrendszerbeli és kulturális jellemzőket, amelyek egy sikeres társadalomhoz szükségesek.

screpes 2020.09.01. 09:15:12

@cvsvrs:
mikor mondanád, hogy csőd?
Ha kevesebb nyugdíjat fizetnek?
Nem viszik el a (ütemesen) a szemetet?
infláció rohan?
Kölcsönöket kell felvenni?
Emberek tömege kivándorol?

És EZ az állam, a "miénk" be is jelenti a csődöt?!
Főnix szellemesen fogalmaz: a pangásnak nagy a mozgástere...

De én máshonnan közelíteném meg a kérdést, ami el sem hangzott:
Az ún "elit" vajon ugyanazt éli meg? Mialatt a társadalom a fenti tüneteket produkálná, ők gazdagodnának tovább, és a szócső a kezükben ragadt...

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.01. 09:18:50

@cvsvrs: Kb. erre a csődre képes a kelet-európai (jórészt szláv) paraszti értékrendszer, és ennek a logikája tér vissza ciklikusan. Kulturális változás nélkül a csőd permanensen itt fog maradni, mert be van építve a morális döntéshozás társadalmi logikájába.

2020.09.01. 09:22:01

@Főnix Oszlár Gazdag:
ez estetben a szapolyai párti szerinted szláv parasztok csődbe viszik a vidéket vityával. és ferdinánd pártiak pedig nem viszik csődbe a fővárost karigerivel. és ez esetben a fidesz bukik el. ez majd elválik. ez a gazdasági teljesítményen múlik.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.01. 09:27:03

@cvsvrs: Nem, én nem erről beszélek, hanem egy SZINTLÉPÉSRŐL. A gazdasági teljesítményt ismerjük, már a Fidesz esetében is. Az EU-s források ÓCEÁNJÁVAL sem tudták a tendenciákat meghaladni. A teljes magyar politikai és pártelit alkalmatlan a szintlépésre, mert a politikai önszerveződés logikája erkölcstelen és destruktív. De a diktatórikus egypártrendszer is erkölcstelen és destruktív. Orbán illiberális megoldása egy dilettáns baromság és/vagy egy hatalmas, öncélú átverés. A megoldás pedig az, hogy a morális döntéshozás logikáját kell megreformálni.

2020.09.01. 09:46:43

@screpes:
amikor az állam vagy a főváros egy másik állam vagy nemzetközi szervezet pénzügyi segítségre szorul. mert nem finanszírozzák tovább a "piacok".

a főváros alá van vetve az államnak. de a fővárosban van az összes multi pénzügyi kereskedelmi szolgáltató központja. a kockázati tőkealapok pénzelhetik azokat, akik ismerik a tenzorok elméletét, abban a főtengely tételt. és meg tudnak oldani egy sajátérték feladatot. mert ha az se tudod, akkor hülye vagy orosz tanár úr szerint. egyébként orosz tanár úrnak sok tekintetben igaza van. csakhogy orosz tanár úr és a tanítványai sem hoztak létre versenyképes termékek tömegét magyarországon. mert ő azt mondta, hogy előállíthatnának a legjobb visszapillantó tükröt a világon. és ebben orbán akadályozta meg. az, hogy nemzeti konzultációt tartanak arról, hogy járjon-e a gyerekeknek ingyen internet a kötelező online tanuláshoz és a házifeladathoz. és a nép azt mondja, hogy járon. és ezt kiküldik postán. beküldik postán. nem villanypostán. hanem összesítik papíron. és az a nemzeti konzultációk rendszere.

értem, hogy ez még jó lett volna mondjuk a 70-es években. ha jóságos és igazságos kádár jános megkérdi a népet, hogy akartok-e iskolaszámítógépet. és akkor többségbe kerültek volna azok, akik akartak volna. úgy, hogy a köztévében megy a "mi és a számítógép" sorozat. és a "tv-basic". és elmondják, hogy a basic nyelvet egy derék magyar zsidó tanálta ki amerikában. és egy másik derék magyar zsidó a számítógépet szintén amerikában. tehát akkor ezen a vonalon tartsanak össze a keresztény magyarok és a zsidó magyarok. és ezt aztán hátha támogatja amerika is. és ha ilyesmi lett volna a 68-as reform, akkor az überfasza lett volna. csak nem ilyen lett. mert a reformokért felelős miniszterelnök helyettest a lenin kohászati művekben az acélműbe beleesett, vagy beledobták. és ezzel a reformok alábbhagytak.

és most azt kérdezi a "jobboldal", hogy ugye akartok ingyen internetet a gyerekeknek. persze, hogy akarnak. amire azt ellenzék azt mondja, hogy az nem lesz teljesen ingyen. mert nincs ingyenebéd. ezt hirdeti a "baloldal". elvben ezek közepette is lehetne gyártani a visszapillantó tükröt. de úgy is, hogy akkor az egyik kerül hatalomba. majdnem mindegy, hogy melyik. és az lesz "a" párt. és a párton kívüliek a másik oldal. és az ellenzék (akiknek semmi se jó) a politikai underground.

chrisred 2020.09.01. 10:01:47

@cvsvrs: Lényegében mindegy, hogy ki finanszírozná a fővárost, ha egyszer elvomnják tőlük a bevételeket.

g7.hu/kozelet/20190827/nem-sok-mindenrol-donthet-mar-a-fopolgarmester-valasztas-gyoztese/

2020.09.01. 11:06:48

@chrisred:
debreceni önkormányzat adóbevételei a márc. közepétől augusztus végéig tartó pandémiás időszakban a tervezetthez képest 5.5 milliárd forinttal csökkentek. ez részben azért van, mert a központi kormányzat elvont adóbevételeket hivatkozva a válságra. részben azért, mert az önkormányzat saját bevételei csökkentek. azért, mert a vállalkozások gazdasági teljesítmény is csökkent. és ebből adódik ez a hiány. havi 1 milliárd forint a debreceni önkormányzati adóbevételekben. ezt onnant tudom, hogy kiállt a fideszes polgármester és azt mondta, hogy ez a helyzet. és a fideszen kívüli képviselők is azt mondták.

és úgy döntöttek, hogy 4 milliárd forintot "átcsoportosítanak". kiadásokat csökkentenek, illetve beruházásokat halasztanak el. de azok egyikét se hagyják veszni, hanem 1.5 milliárd forint hitelt vesznek fel. a fideszen kívül állók azt mondták, hogy ne vegyen fel a város hitelt. hanem a kevéssé fontos beruházásokat kukázzák ki. csakhogy így a fideszben a haverok 1.5 milliárd forinttal kevesebb megrendeléshez jutnak. amivel ugye a nyereségük csökken és az önkormányzati adóbévtelek is csökkennek. és munkahelyek száma is. és ugyanez érvényes a beszállítókra. és a fideszben azt mondták, abban bíznak, hogy az 1.5 milliárd forintos többlet kiadás és és a hitelfelvétel költségeivel együttesen kigazdálkodható lesz a jövőben anélkül, hogy ez önkormányzati vagyonvesztéssel járna. 150 milliárdos mérlegfőösszeg mellett ez a 1.5 milliárd forint hitel nem olyan sok. és ha a második hullám is hasonló veszteségeket okoz, akkor ez tartható lesz. és ugye nem tudjuk. de azt értem, amit a fidesz kommunikál.

az is értem, hogy elvesznek a pesti underground társulatoktól évi 1 milliárd forint állami támogatást és odaadják a vidnyánszky dériné programjára. és azt mondják, hogy most nem a madách kamarában kell ugrabugrálni, hanem a madách kamara társulata is ugrabugráljon gyügyén a művelődési házban. ahol az egykori téesz irodából, ami most idősek napközi otthona átvonulnak a nyugjdíjasok. és a kocsmából még a középkorúak. akkor ez majd vonzóvá teszi a magyar falut. és csok kezdvezménnyel építkeznek a fiatalok. ez a fidesz családpolitikája. és ez egy érthető valami. lehet, hogy nem valósítható meg. azt is értem, hogy budapest "liberális" népe ilyet nem akar. de ugye őket a halál faszára küldte a választók többsége. és ebből adódik a "diktatúra". a közakaratból. ez a népítélet.

mekkora az adóbevétel kiesés budapesten. mennyi pénzt csoportosított át a fővárosi önkormányat? ezt már nem tudom. lehet, hogy tudhatnám, csak nem követem karigeri sajtótájékoztatóit. ő azzal vállalata a főpolgármesterséget, hogy 22 tavaszán elsöprik a rezsimet. nyilván tudva tudván, hogy így a rezsim az ellenzéki fővárosnak keresztbe tesz. és budapesten 51% ennek a politikának adott szabad jelzést. az mszp-p adja a polgármestert, és a dk és a momentum, lmp, jobbik, kétfarkú kutyapárt összeállnak.

chrisred 2020.09.01. 11:19:43

@cvsvrs: Debrecen költségvetési főösszege
2010: 57 mrd Ft
2018: 87 mrd Ft

Budapest költségvetési főösszege:
2010: 510 mrd Ft
2018: 207 mrd Ft

2020.09.01. 11:26:01

@chrisred:
ez a költségvetési kiadás illetőleg a bevétel. és a mérlegfőösszeg a vagyon.

a debreceni fideszben azt mondják, hogy a 150 milliárd forintos önkormányzati vagyon a válságot követő konjunkturális időszakban majd kitermeli ezt a 1.5 milliárd forintos többletet. és nem maradnak el beruházások és megvédik a munkahelyeket. és ez vagy így lesz, vagy nem lesz így. nyilván számolniuk kell azzal, hogy a második hullámból újabb veszteségek adódnak. ami havonta 1 milliárd forint. mert összesen 5.5 milliárd forint az önkormányzatot ért veszteség 5.5 hónap alatt. ha ez budapesten 55 milliárd forint, akkor arányaiban hasonló a helyzet.

2020.09.01. 12:18:29

@chrisred:
budapest szembeszavaz orbánnal. azon az áron is, hogy gyurcsány újra nyer. akár azon az áron, hogy csődbe megy az ország. nem számít. mert az államcsőd jó dolog. szabad piacivá teszi a működést.

debrecen szembeszavazott gyurcsánnyal. azon az áron is, hogy orbán újra nyer. és azon az áron is megválasztanák a fideszt, hogy csődbe viszik a fővárosi önkormányzatot. mert az országos csúcs intézmények a kormány kezében maradnak. a többi intézményt szétszedik. vidnyánszky elképzelése az, hogy lesznek vándorszíntársulatok. és ezek járják a kárpát-medencét. az induláshoz kapnak valamennyi pénzt a kormányzattól. és utána pénzelik őket önkormányzatok azért, hogy azzal idegenforgalmat teremtsenek, gazdagítsák a kultúrát. és így lesznek magyar vándorszínészek gyügyén is. és krakkóban is.

chrisred 2020.09.01. 12:27:01

@cvsvrs: Ez nem igaz. 2010-ben 30 budapesti egyéni választókerületben győzött a Fidesz, és kettőben az MSZP.

2020.09.01. 12:29:22

@chrisred:
csak erre budapesten nem azt mondták, hogy ez így nagyon rendben van. és bár vidnyánszky nem szimpi, a rendezései se feltétlen szimpik, majd befogott orral beülünk a "nemzethy" kisbuszba. és megyünk játszani gyügyére. gyerünk barátaim. és ezek után eljuthatunk krakkóba is. és azt mondjuk majd, hogy "polak wegier, dwa bratanki. i do szabli, i do szklanki." csuhajja. meggyüttünk. és a lengyelek tudják, hogy megjöttek a magyarok.

hanem azt mondták, hogy ezt már azért mégse kellene. ez a nem a 21. századi színjátszás, hanem a 17. századi. abból se a ferdinánd, hanem a szapolyai párti. úgy, hogy akkor kultúrharcra fel. gyerünk barátaim. mondja gyurcsány ferenc. ezek nem magyarok. mondják a fideszben. ezek nem demokraták. nem európaiak. mondják a fidesz ellenfelei. és amerikában elnökválasztás lesz novemberben. és az amerikaiak időnként megmondják, hogy szerintük ki demokrata és ki nem az. és a fidesz tagsága az európai néppártban fel van függesztve. magyarország európai uniós tagságát is felfüggesztenék egyesek. ami ebben a helyzet nyilván államcsődöt jelentene. mert hogy a beígért euro milliárdokból egy kanyi vasat se kapna orbán. és az ország se. ezzel nyerhet az ellenzék. ez az egyik opció.

a másik, hogy budapesti önkormányzatot szedik szét. ez esetben a fidesszel a független reálértelmiség tárgyalhat.

és lehet mondani harmadik vagy negyedik opciót is.

chrisred 2020.09.01. 12:36:46

@cvsvrs: Szapolyai 16. századi volt, és úgy képzelte el a társadalmi viták megoldását, hogy felfalatta Dózsát a társaival.

2020.09.01. 12:39:23

@chrisred:
budapestet 2010-14 közötti időszakban nyomta le a fidesz. ha 14-ben leváltják tarlóst, akkor azt mondom, hogy oké. csakhogy akkor bokros lajos volt a kihívója (falus ferenc amatőr politikai marketing akciója után). és 19-ben váltották le (a fidesz egy brutális ellenkampányt folytatott, tarlóst magára hagyták és tarlós üvöltözött a megafonnal tordaival).

így viszont egy olyan politikai ellenérdekeltség jött létre, amiben orbán budapest "liberálisai" ellen fordulhat. és ez elől a "liberálisok" nem térhetnek ki. ebből egy ütközés adódik. és ezt a hatalmi játszmát dűlőre kell vinni valahogy.

chrisred 2020.09.01. 12:51:55

@cvsvrs: És Tarlós mégis több szavazatot kapott, mint 2014-ben. Csak éppen mintegy 100 ezerrel többen mentek el szavazni, mint az előző két választáson. Lehet libsizni, meg nagykörúti értelmiségizni, de ezt a választást azok a melósok döntötték el, akik nap mint nap járnak metróval munkába, és látják a különbséget Demszky Alstom szerelvényei és a Metrovagonmas gagyik között. Ha Orbán akarta volna Budapestet, akkor engedélyezi Tarlósnak, hogy új szerelvényeket szerezzen be a hármas metróra. Ennyi.

2020.09.01. 12:56:48

@chrisred:
ha budapest racionálisan lép, akkor tarlóst 14-ben váltja le, vagy ha 18-ban leváltja, akkor most kivonul a nép az utcára és azt mondja, hogy vivát vitézy dávid. vagy akárki, aki képes menedzselni budapestet ebben a politikai helyzetben. ha budapestet belső kerületeit magyarok laknák, akkor 15-ben kivonult volna az utcára, hogy nem kell soros alapítvány. bármennyi pénze van. illegális kényszerbetelepítésekből egy civilizált világváros nem kérhet. aztán utána éppenséggel lehetett volna a fideszt 18-ban, vagy így le lehetne váltani orbánt 22-ben.

csakhogy budapest "liberálisai" éppen válsághelyzetekben tartanak el nagyon erősen a közakarattól. és okkal mondja a fideszt, hogy a főváros "liberális" értelmisége nem magyar. amire mondhatják, hogy a fidesz nem európai. és európa eldönti, hogy európai-e. és ha nem, akkor a magyarok eldönthetik, hogy mit akarnak.

chrisred 2020.09.01. 13:04:20

@cvsvrs: 18-ban Tarlóst nehezen lehetett volna leváltani. Vitézy meg az életében semmit nem menedzselt. BKK vezérként kapott egy rakás elkölthető pénzt, és mellé nulla felelősséget. Budapesten semmilyen illegális kényszerbetelepítés nem volt.

2020.09.01. 13:19:38

@chrisred:
mert karigeri igen. vagy a momentumosok menedzseltek az életükben bármit is. és egyébként a gyurcsány házaspár menedzselt. és láttuk, hogy milyen kiválóan. különösen a kispesti szocikkal és horvát csabival.

a fővárosi önkormányzat feladata jelenleg az, hogy a közüzemeket, a vagyont kezelje. és erre bokros lajos azt mondja, hogy ezt el kell adni. mert ezek után szinte minden közszolgáltatást magánosítani lehet. egy cseppivóvízhet nem juthatsz. mert a könyezetben iható természetes víz nincs. fel van a szaroddal keverve a duna. és ezt a szarlét majd tisztára mossa neked magáncég. és az majd neked olyan áron szolgáltat, amilyenen akar. azért, hogy biztosan megtérüljenek a beruházásaik. és cserébe a tőkepiac biztosít feltétel nélküli alapjövedelmet. amiből persze újabb közösségi vagyonvesztés következik. mert másképp a szabad piac nem győzhet véglegesen. és egyébként amerikában is ezt hirdetik a demokraták. ez esetben ez a demokrácia. a liberális. a nyugatos. és ez egy legitim évelés.

csak ezzel szemben legitim azt mondani, hogy elmentek a francba. szó szerint értendő. menjetek oda, ahol így szerveződik a közélet. és erre lehet mondani, hogy na de ezzel szembe menni nem európai. azt majd mondja az európaiak többsége. és ha úgy lesz, akkor magyarország majd arra fejlődési pályára lép. amiről azt mondják, hogy nem európai.

de ezt egyelőre gyurcsányék mondják, a momentum mondja, karigeri. most ők menedzselik a fővárost. egy hatalmi játszma közepette.

2020.09.01. 13:28:02

@chrisred:
tehát abból a liberálisnak mondott politikából egyenesen következik az állam csődje. mert hogy abban a modellben nincsenek közintézmények csak a szabad piac. és a népi nacionalisták azt mondják, hogy egy illiberális átmenetben azt mondják ezt vonatkoztassuk a fővárosra. az így csődbe megy. ez a jó a liberális elképzelés szerint. persze a magán intézmények közben legyenek szolidárisak. nettó adófizetők. ez a balliberális politika.

és lehet olyan színház, amelyik ezt megoldja. kulturális szolgáltató nyereséget termelve adót fizet. ha van ilyen, akkor maradjon meg. ha nincs, akkor ebből nem marad semmi. tehát éppen a balliberális elveket vonatkoztatják de csak a fővárosi liberális önkormányzatra és ne az országra.

Reding Roli 2020.09.01. 13:45:29

A törtènlemi lehetősèg , úgy tűnik, most eljön az elkövetkező 1,5 esztendőben. Az összellenzèknek csak az elemi stratègiai stratègiai lèpèseket kell megtenni: megtalálni az 106 közös jelöltet, akik közül majd előválasztással lehet dönteni, hogy ki megy az állampárti jelölttel szemben...Kell egy közös minimum program, egy közös miniszterelnök - jelölt , ès egy közös lista...
Nem nagy feladatok, hiszen már a látszik a győzelem valós lehetősègnek esèlye ,ha Orbánból nem válik Lukasenko...

A Covid- válság egy olyan helyzetet alakított ki , amely összetöri az Orbán-rendzser gazdasági alapjait :
index.hu/gazdasag/2020/09/01/tortenelmi_melyponton_a_magyar_gazdasag/
Extrèm rossz helyzetbe került az ország ,hiszen ekkora GDP- csökkenès szinte pèlda nèlküli -majd 14%- os , az ipar 20%- al csökkent...
A megszorítások elindultak , ezért tesznek tönkre civil társadalmi szervezeteket, ezért ráznak ki embereket a közszfèrából , csökkentik a kapacitásokat az egèszsègügyben, vagy adnak privát kèzre felsőfokú oktatási intèzmènyeket...
A munkanèlkülisèg közben egyre nagyobb mèreteket ölt...
Ráadásul a járvány -vèdekezèsben is elvesztettèk a fonalat , egyre több inkonzekvens, meggondolatoan intèzkedèst hoznak , lsd: lezárjuk a határt mindenki előtt, de a V4 mègis jöhet..
Homok került az eddig tökèletesnek tűnő gèpezetbe , sőt , ennèl már többről van szó: a megroppanás látszik, zavart , iránytalan kormányzás , kicsinyes bosszúháborút indítva a többsèg ellen...Azt már nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy Orbánèk már csak a kisebbsèg ügyeit kèpviselik...
A fiatalok fellázadtak ès elreteszeltèk a Színművèsztei Főiskola bejárat és nem fognak beengedni senkit, mert Vidnyánszkit egy vèn, hatalmaskodó állampárti gec..nek tartják ...
Előkerült az állampárti rendszer funckcionáriusanak felelőssègre vonásának lehetősège...
Ahogy csökken Orbánèk hatalma , úgy kellene egyre jobban egy árnyèkkormány , amely üzenhetne a Vidnyánszy - fèle hatalamaskodó partfunkcionariusoknak, hogy közel a felelőssègrevonás ideje...

A trendek most az elkövetkező választásig a kormányváltás lètrejöttènek kedveznek , csak elrontani lehet innen az ellenzèknek...A 2\3 megszerezhető lehet, okos politikával...
Az EU magországainak vezető politikusai meg eldönthetik, hogy kimentik Orbánt a bajból euro- milliárdokkal , vagy hagyják szèpen bebukni a Patyomkin- redszert...

chrisred 2020.09.01. 13:45:45

@cvsvrs: Teljesen mindegy, hogy Bokros Lajos mit mond. Most az számít, hogy Orbán mit mond. És ő azt mondja, hogy a helyi közszolgáltatásokhoz a helyben élőknek nincs köze, ő létrehoz egy állami vállalatmonstrumot, ami nem szolgáltatást végez, hanem egy központi irodaházban koordinálja az országban szolgáltatást végzőket (klik vagy kukaholding). És a csekkeket neki kell befizetni, de a szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszokhoz neki semmi köze.

Reding Roli 2020.09.01. 13:58:59

@cvsvrs: Itt nem a "balliberális politika" győzelme a kèrdès , hanem az , hogy lètre tudjon jönni egy szèles ideológia bázisú nagykoalíció, amelyben minden politikai oldal helyet kap, hogy elsöpörje ezt az egyre fájdalmasabbá váló fèlfeudális- autoriter rendszert ès egy új alkotmány alapján elinduljunk a nyugati típusú plurális demokráciák útján...
Nincs más út, csak az állampárti politikai rendszer , ès annak csődös gazdasági alapjának a haveri kapitalizmusnak a teljes felszámolása ..
Ha lehet , a nemzeti vagyon elsíbolt elemeit vissza kell szerezni, ès új közmegegyezès kell , de minden a teljes pluralizmus alapján , vezèrideológiáktól függetlenül...A historizáló törtènelemszemlèlettel is fel kell hagyni , hogy rálèpjen az ország a 21. századi modernizáció útjára ...

2020.09.01. 14:09:08

@chrisred:
a multinacionális vállalat ugyanezt csinálja. az eon igazgatótanácsában sincs fogalmuk a közműszolgáltatásokról. ahogyan egy fickó magyarázta a vállalati bulin. a közműprivatizációt volt szerencsém látni közelről. azért vannak a jogászok, hogy megírják a szerződéseket. és azért vannak a közgazdászok, hogy megírják az üzleti tervet. a mérnökök a műszakilag megtervezik. a munkások kivitelezik. az adminisztráció iktatja. a menedzserek dolga, hogy aláírjon. ennyi az egész. ez egy oligopol szolgáltatás. arra kell ügyelni, hogy a többi menedzser is ilyen legyen. magyarázta. ezt értem. de ezt meg tudja csinálni az állam is. ehhez kell az antifasiszta koalíció. hogy a népmozgalmak el ne söpörjék ezt az egészet. de mi vagyunk a nácik. magyarázta. és ebbe lépett be lölő. az eon vezetőivel tárgyal. lölő is meg tudja ezt oldani.
4cdn.hu/kraken/image/upload/s--xfOiriV_--/w_1160/7CcZROFw76Pp1Uuzws.jpeg
és a köznép azt mondja, hogy eddig volt az eon és most eon és lölő osztozzanak. itt tartunk.

chrisred 2020.09.01. 14:13:45

@cvsvrs: Lehet. De az a saját választásom, hogy veszek-e EON részvényt, és ezzel egy béna céget támogassak. De hogy adót fizessek, amivel egy diszfunkcionálisan működő állami vízfej veszteségeit pótolom, nem szabadon választott.

2020.09.01. 14:23:36

@Reding Roli:
a nagyvilágban százcsillió dollár/euró ki van generálva offshore számlákon. ezeknek vannak tulajdonosai. és ők felvásárolhatnák a fél világot a semmiért cserébe. mert ez a pénzvagyon nagyrészt a semmiből jött létre. erre van alapozva az amerikanizmus. a média azt mondja amerikában, hogy ezek a milliárdosok feltalálók. dehogy is.

az európai modell az, hogy majd az államok kigenerálja a pénzt. és abból építenek haveri buszgyárakat. a nyugati oligopólium és a keleti oligarchák összefognak. a mercedes és a fidesz járműipari lobbistái. és ebből lesz ez.
www.debrecen.hu/assets/media/gallery/hu/27993/1200x800/d__vg20200814019.jpg
az amerikai modell is hasonló. csak abban a pénzt a tőkepiac generálja ki. ebben a modellben pedig az állam vagy az állam felügyelte nagybankok.

és lehet mondani, hogy ez valójában ázsianizmus. csak a kínaiak nagyobb üzemméretben globálisan versenyképes buszokat gyártanak. valóban. csak ezzel a németek se tudnak versenyezni. ezért választják a fideszt. szabad piaci alapon ők se lennének versenyképesek.

2020.09.01. 14:25:14

@chrisred:
ezt az állampolgárságot kaptad a szüleidtől. de ezen szabadon változtathatsz.

2020.09.01. 14:30:15

@chrisred:
be lehetne árazni a buszozást, vagy a villamos energia szolgáltatást piaci alapon berettyóújfaluban. de úgy nem 8 körzetből nem 7-et nyerne a fidesz, hanem 8-et nyerne a fidesz. és ha lehetne, akkor 9-et. és úgy ritók nénémmel még több szerencsétlen gyerek festegetne.

ezeket a veszteségeket ki finanszírozza? a magyar állam nettó befizetői. elsősorban a főváros. aztán nem tetszik, akkor lehet menni lakni berettyóújfaluba. ahol te sokkal jobban csinálnád. vagy lehet menni lajtán túlra. vagy meggyőzni a köznépet, hogy a szabad piac a létező világok legjobbika.

chrisred 2020.09.01. 14:31:30

@cvsvrs: Ja, lehet, hogy te csak állampolgárságot kaptál a szüleidtől, én hazát meg anyanyelvet is.

chrisred 2020.09.01. 14:32:43

@cvsvrs: A haveri buszgyárak csak a propagandisták képzeletében léteznek. A legnagyobb Mercedes gyár meg Kínában van.

2020.09.01. 14:55:28

@chrisred:
a kérdés az, hogy a pénzt ki ossza? a kapitalizmusban az egymással versengő tőkepiaci szereplők teremtik a semmiből. bizonyos korlátok mellett. és ezt felügyeli az állam többpárti keretek között. és erre szavaznak nyugaton és északon is.

csakhogy az unió keleti és egyre inkább a déli részén egyre inkább arra, hogy a pénzt egy állampárt ossza szét. és az elosztást ellenőrizze a nép. mert így közvetlen leválthatja a pénzhalmat.

és ezt tippem szerint engedni fogja a nyugat. több okból. egyrészt mert a politikusok itt abban a szerepben akarnak tetszelegni, mint orbán. hogy a kormány annyi munkahelyet teremt mint amennyit a vírus megszüntet. és ehhez hasonlók. azt látják, hogy a köznép ennek tapsol, amíg ebből nem következik államcsőd. ez az egyik ok. hogy a nyugaton a populisták dicsőségére vágynak. akiknek az oligarchiái egyfelől kiszolgálják a oligopol vállalatokat másfelől. így tudják európa egységét fenntartani. az olcsó nyersanyag és energiahordozó keletől jön. így tudják a demográfiai egyensúlyt biztosítani. mert ez kivándorlási hullámot generál. aminek a legális részét orbán nem vitatja. a déli határra épült a vasfüggöny. ami egyébként szintén védi a nyugatot. sok oka van, amiért ezt a felállást érdekükben áll elfogadni.

2020.09.01. 14:59:40

@chrisred:
az német-kínai vegyesvállalat. amit a kínai kommunista párt nacionalizálhat adott esetben. adnak érte amerikai állampapírt. amit a német bankok a hajukra kenhetnek. az amerikaiak az adósságainak egy részét fogják visszafizetni. néhány amerikai cégben többséget szerezhetnek. kína a kínaiaké lesz. amerika az amerikaiaké. európa az európaiaké. és ebben legyen legtöbb ipari gyártó vagy szolgáltató német partnerségben.

chrisred 2020.09.01. 15:08:03

@cvsvrs: Nem, ahogy a Volvonak, a Mercedesnek is - egészen pontosan a Daimlernek - egy kínai üzletember lett a többségi tulajdonosa. (Egyébként nem amerikai állampapírt adoot érte, és nem is a német bankoknak, mert egy kuvaiti befektetési alaptól vette meg a részvényeket.) Kínában egyébként nagyon népszerű a Mercedes, évi 700 ezret adnak el.

abdul hackeem 2020.09.01. 15:09:22

@cvsvrs: Ugyanaz a fityesz veszi el a pénzt az önkormányzatoktól és Ritók nénédtől is.
Akkor miről is vartyogsz?

chrisred 2020.09.01. 15:10:22

@cvsvrs: "csakhogy az unió keleti és egyre inkább a déli részén egyre inkább arra, hogy a pénzt egy állampárt ossza szét. és az elosztást ellenőrizze a nép. mert így közvetlen leválthatja a pénzhalmat."

Csak mi magyarok pontosan tudjuk, hogy könnyebb a magáncégeket államosítani, mint egypártrendszerben leváltani az állampártot.

Reding Roli 2020.09.01. 15:23:33

@cvsvrs: hogy a kormány annyi munkahelyet teremt mint amennyit a vírus megszüntet."

Bevetted a kètbites hülyèknek szóló állami propagandát? Az állam nem tud munkahelyeket teremteni , csak a magánvállalkozások és azok is csak akkor, ha van rá elsősorban külső konjunktúra...Az meg úgy tűnik, egy jó ideig nem lesz...
Csőd közelèben van Magyarország :
- GDP : - 14% közel negyedèves alapon
- Ipari termelès : -20% negyedèves alapon
- államháztartási hiány : közel 3000 milliárd
- államadósság : 35 ezer milliárd körül lehet...

Ebből a helyzetből nem fog talpra állni az Orbán- rendszer...Kèszítsd magad az új világra !

2020.09.01. 15:31:10

@Reding Roli:
az állam hogy a francba ne tudna munkahelyeket teremteni. az volt a létező szocializmus. és ezen túl az állam képes arra, hogy pénzt osszon magánvallalatoknak. és ez lehet készpénz és hitelpénz is. az állam is képes arra, hogy a pénzt a semmiből teremtse.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.01. 15:57:07

@cvsvrs: Persze, a Fidesz tud munkahelyet teremteni, mint az MSZMP. Meg az MSZP. Kb. az a szint egyébként is. Mert ugye ha nincsen az egy főre eső GDP-ben tendenciaváltozás, akkor a társadalom hatékonysága sem változott. És LŐN, valóban nem változott. Tehát akkor mi haszna van a Fidesznek? Hogy az ország felét elűzéssel fenyegesse ("nem a nemzet részei"), az átcsoportosított forrásokat lenyúlja és a nyilvánvalót és mindig meglévőt a saját géniuszának tulajdonítsa? A Fidesz felesleges. Mindez menne nélküle is. Sőt, még jobban menne minden. Meg nyugalom lenne.

2020.09.01. 16:06:00

@ijontichy:
ádány róza egy a fehéreket diszkrimináló kifejezetten rasszista népegészségügyi programot vállalt be egyébként abszolút jó szándékkal. és ezért joggal menesztették feltéve, hogy a többség elv legitim. ahogyan joggal vonják meg az állami támogatást ritók nénémtól is. ami nem azt jelenti, hogy ezek az asszonyok bármi rosszat akarnak. hanem arról van szó, hogy a magyar állam jelenleg a pozitív diszkriminációt nem támogatja. és nem kell támogatnia.

Reding Roli 2020.09.01. 16:11:17

@ijontichy: Debrecenben ez a legkisebb problèma most..
Az önkormányzat megalomán tervei csődbe viszik a várost...Csak a hiteltörlesztès amit 2020- ban vissza kell fizetniük. 34,5 milliárd forint, miközben 17,7 milliárdos iparűzèsi adóbevètelt várnak....
Csak a BMW beruházásra felvettek vagy 44 milliárd forint hitelt , ami lehet hogy meg sem valósulhat...

Regionális ellenpólus? Ugyan már! Budapestnek bejönne a kb. 170-180 milliard iparűzèsi adóbevètel, ennek a fèlèt el akarják elvenni Orbanèk , erről szól az új politika ....De, cívisvárosi is már megmondta , hogy Budapestet szeretnèk csődbe juttatni..

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.01. 16:15:19

@cvsvrs: Ezt nem értem. Valaki nemet mondott egy - állítólagosan - fehér ember kérésének és utána gyorsan kerestek egy indokot, amit a síkhülye proli-paraszt rétegek kapásból beszívnak? Vagy mi van?

2020.09.01. 16:16:56

@Főnix Oszlár Gazdag:
így van. ezek a buszgyárak az államszocialista időkhöz hasonlatosak. erre mondom az, hogy ez a nagy-német protektorátus egy új kgst a nyugat német elvtársakkal. de ezek valódi munkahelyeket teremtenek. valódi mérnökök fejlesztenek egy prototípust. nagyon hasonlót, mint az eddigiek. és valódi szakmunkások tanulják meg a buszgyártás alapjait. a főalkatrészek mellé fröncsöntenek műanyagot, gyártanak gumibiszbaszt. és egy félautomata gépsorral összeszerelik és szervizelik.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.01. 16:18:23

@cvsvrs: Na látod, nem változik semmi. A proli proli, a paraszt paraszt, a csőd csőd, a pangás pangás, az MSZMP az a Fidesz. Na jó, régebben ekkora jachtok nem voltak. Ez valóban új elem.

2020.09.01. 16:26:43

@Főnix Oszlár Gazdag:
kifejezetten a cigányság egészségügyi helyzetét mérték fel egy nagyjából 10 ezer fős mintán. és ezt a pozitív diszkrimináción alapuló népegészségügyi programot állították le. úgy tudom.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.01. 16:36:52

@cvsvrs: Tényleg, nem is kérdeztem még. Merkel népszerűségi mutatói hogy vannak? Az AfD hogy áll a népszerűségi listában? Mi lett a szíriai bevándorlókkal? Dolgoznak, tanulgatnak, boldogok? Még megvannak mindig?

abdul hackeem 2020.09.01. 17:02:44

@cvsvrs: "az iskola egyedül nem képes változtatni a generációs szegénységben élő gyerekek helyzetén. Hozzákapcsoltunk hát más elemeket is, először kríziskezelést, majd családgondozást, a szociális rész folyamatosan bővült. Nyolc éve kezdtünk egy esélyteremtő stratégiába Toldon, amit legalább 20 évre tervezünk. Ez a problématérkép minden elemét átfogja. Közösségfejlesztési fókuszú, és van benne társadalmi vállalkozás elem is." írja magáról Ritók nénéd.

Pozitív diszkrimináció mi. Az.

Vazze, te tényleg egy idomított keretlegény vagy.

2020.09.01. 17:03:44

@Főnix Oszlár Gazdag:
ebből cikkből megtudtad, hogy miért váltották le?

2020.09.01. 17:10:47

@abdul hackeem:
ha ritók néném kifejezetten cigány családokra fókuszál és nem általában szegényekre, akkor maga is szegregál. nem azt állítom, hogy rosszat akar. hanem azt, hogy a pozitív diszkriminációt kihasználhatja egy a fővárosban faji alapon összeálló keresztényellenes államellenes nemzetellenes csoportosulás. félre értés ne essék, ezek nem a zsidók, hanem identitás nélküliek. egykori nácinémetek is vannak köztük, akik a német nemzetiségi hovatartozásukat a családjuk náci múltja miatt nem vállalják. szlávok, akik nem szlávok. különféle emberek. ezeknek egy része jó szándékú, segítőkész. egy részük alávaló szar szemét ember. brtuális idióták. mindegy, hogy bigott keresztény, vagy kommunista, vagy extrém liberális, stb. és ezeket az idiótákat zavarják szét.

2020.09.01. 17:16:01

@Főnix Oszlár Gazdag:
magyarország jelenleg nem kapitalizmust épít, hanem visszaveszi a fővárost (das kapital) vagy annak egy jelentős részét. és ennek legitim eszköze az államosítás. amely befektetők ehhez megértően viszonyulnak azokat jó áron kivásárolják. egyes befektetőket meg is támogatnak. és akik ellenségesek azokat elzavarják. ez a fidesz politikája.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.01. 17:25:13

@cvsvrs: Magyarország semmit sem épít, a Fidesz és Orbán épít, mégpedig karriert és vagyont. Budapestet meg nem veszitek vissza, akármennyire kis erőszakos Szapolyai-magyarok vagytok. A Ferdinánd-magyarok megállítanak titetek. Az elzavarásról meg az jut az eszembe, amit a Biblia ír: 26. fejezet (Mt26) 52 Jézus rászólt: "Tedd vissza hüvelyébe kardodat! Aki kardot ragad, az kard által vész el. Ha a Szapolyai-magyarok polgárháborút akarnak, megkaphatják. Ha Szapolyai-magyarok etnikai tisztogatást akarnak, kezelni fogjuk a kérdést, egy részét itt, egy részét majd Hágában. Ez a dolgok rendje. Ti pedig szalutáltok, ahogy a jó fiúk csinálják. Az arcot meg kisebbre veszitek, ahogy Krisztus urunk javasolja szelíden.

abdul hackeem 2020.09.01. 17:26:58

@cvsvrs: Díjak, elismerések

Városi: Pedagógiai munkáért (1998), Berettyóújfalu Városért (2002)
Teleki Blanka Díj (2008)
Várhegyi György Díj (2008)
Apáczai Csere János Díj (2009)
Promenád Díj (2009)
Magyar Köztársaság Érdemrend Lovagkeresztje (2010) – A díjat 2016. augusztus 31-én visszaadta
A Magyar Tehetség Nagykövete (2011–2016)
Tolerancia díj (Hajdú-Bihar megye) (2011)
Holló László díj (2012)
Bonis Bona díj (kiváló tehetséggondozó) (2014)
Ashoka-fellow (2014-től)
2016 az ötven legbefolyásosabb magyar nő közzé került L. Ritók Nóra (Forbes Magazin), 2019-ben pedig a Forbes-arcok közé
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Karának javaslata alapján az Egyetem Szenátusa címzetes egyetemi docensi címet adományozott L. Ritók Nórának (2016)
Az Év szociális szakembere díj (2016)
Közéleti díj (az MSZP nőtagozatának díja) – 2017
Fekete Bori-díj (2017)
Az Év önkéntese (Hétköznapi Hősök, Hajdú-Bihar megye) (2018)
European Fatwa Council for Halal Transactions (Ausztria) humanitárius díja (2018)
Prima Primissima Díj (Magyar oktatás és köznevelés kategória) (2018)
Ember Mária díj (2019)
SzuperWMN 2019 közéleti díja
Kaposvári József-díj

Ezután te: "a pozitív diszkriminációt kihasználhatja egy a fővárosban faji alapon összeálló keresztényellenes államellenes nemzetellenes csoportosulás"

Menj a picsába.

2020.09.01. 17:27:52

@Főnix Oszlár Gazdag:
a soros alapítványt és az identitás nélküli zsidókat
izrael nyírja ki. a náci múlttól szabadulókat a német gyáripar. az identitás nélküli szlávokat a v4-ek.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.01. 17:31:31

@cvsvrs: Én meg rendelek egy kapucsínót. Közöm? De hogy innen egy darab magyart el nem űztök, arra fogadhatsz, az életeddel is.

2020.09.01. 17:31:38

@abdul hackeem:
és ritók néném naivitását politikai eszközként használva kampányol egy szemét társaság. faji alapon összeállva. egymás faszát szopják képletesen vagy effektíve. és azt mondják: jaj, szegény kis cigányok. ezzel próbálnak a főhatalomba kerülni. és amikor őket bírálni merészelik, akkor fasizmust kiáltanak. és ez a szemét társaság attól sem riadna vissza, hogy kirobbantsa a harmadik világháborút csak azért, mert most éppen nem uralkodhat. és egy rakás ávós proli, drogos buli buzi, egy rakás közéleti debil. és ők használják ki a túlságosan is jó szándékú, naiv embereket.

2020.09.01. 17:33:59

@Főnix Oszlár Gazdag:
budapest 2030-re elfideszesesedik.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.01. 17:35:27

@cvsvrs: A átlagemberek nem csak ezt a dumát értik, hanem a milliárdos jachtot is látják ám. Az arroganciátok fog megbuktatni titeket. Egy ideig megy a bolt, oszt majd nem lesz. Akkor fogtok sírni. Már megízleltétek a jövőt 2019-ben és lesz folytatás is. 1929->1945 2008->2024. Csak hogy ne mondjad azt, senki sem szólt neked. ;)

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.01. 17:35:43

@cvsvrs: 2030-ra a Fidesz már két párt lesz. ;)

abdul hackeem 2020.09.01. 17:37:57

@cvsvrs: "és ritók néném naivitását politikai eszközként használva kampányol egy szemét társaság"
Az pont a fityesz.

2020.09.01. 19:33:50

@Főnix Oszlár Gazdag:
lehetséges. a gazdasági teljesítmény fogja eldönteni.

2020.09.01. 19:41:12

@ijontichy:
itt vannak ők.
index.hu/video/2020/09/01/vidnyanszky-attila-szinhaz-es-filmmuveszeti-egyetme-tuntetes/
nekem úgy tűnik, hogy ez a politikai underground. csákányi eszternek megfelelt aczél györgy. nagy ervinnek megfelelt andy vajna. na de pelsőczy réka is otthagyta a színház- és filmművészeti egyetemet. ezek akik magukat valamiféle csúcs elitnek képzelik az nem az általad "középszarnak" aposztrofált valami?

ijontichy 2020.09.01. 20:03:29

@cvsvrs: Nem igazán érdekel a színház. Ami érdekel (ha épp nincs jobb dolgom), hogy az alcsúti bolsigyerek valahova megint a saját pártkatonáját akarja ültetni. Nekem úgy tűnik, a fideszeseknek megfelel, ha felnézve a magyar égre, amit látnak az nem kékség, vagy barifelhő, hanem vitya mindent beborító valaga. Így tökéletesen együtt tudok érezni azokkal, akik szeretnének legalább egy talpalatnyi magyar földet, ahol - ha napi pár órára is - megkímélhetik magukat ettől a traumától. A középszerűség itt lényegtelen, nem tartozik a tárgyhoz.

2020.09.01. 20:50:42

@ijontichy:
tehát mit csinál a fidesz? azt, amit egy állampárttól általában el lehet várni. lop, csal, hazudik és azon túl még kinyírja a politikai ellenfeleit. és ez előbbiek jó dolgok? dehogy is. és ez utóbbi? mi az, hogy. nagyon is. mert így a függetleneknek nem kell foglalkozniuk csak a hatalommal. és nem nagyon számít az underground. ami az ellenzéket. őket lenyomja a mainstream. nyomja le. és ha az állampárt csődbe viszi az országot, akkor majd feljönnek. különben meg nem. és a probléma az, hogy magyarországon a főváros és a vidék szétszavaz. és ebből következően nincs egy tisztességes állampárt. hanem az van, hogy orbán vagy gyurcsány. vagy gyurcsányné és fekete győr andrás. tejbetök karigeri. és kerpel frónius nem tudom kicsoda a főpolgármester helyettes. gyé németh zsóka a másik. és dorosz dávid. és ezek majd betolnák gyurcsányt. mert hát a fletót követik a fiatalok a "meszendzseren". nem dorosz dávidot, vagy kicsodát. és akkor még jön a horváth csabi. jöjjön, de akkor vagy csak ezek. és nem kell tarlós, vitézy dávid, varga misi szijjártó petya, gulyás gergely na és az orbán. vagy a másik brancs. döntsük el már végre, hogy melyik maradjon. mert mindkettő mi a francnak. a fideszben is azt mondják: zöld várost építünk. csodálatos zöld városok lesznek. csak őket válasszák. nem értenek hozzá. de a politikai marketing adva van. és vannak a haverok a buszgyárban és a kertészetben. ilyen egy állampárt. a svéd szociáldemokrata párt is ilyen. és a balliberális lófaszkarika is ilyen lenne a felelős értelmiséggel. csak az orbán nagyobbat hazudik. és ügyesebben. és olcsóbban. mert megígéri a 13. havi nyugdíjat. csak közben elcsalja az inflációt. és ez nyer.

a tisztességes az lenne, hogy csak 11. havi nyugdíjat fizet az állam. és a karányonyra valót össze kell spórolni. és az állam nem csalja el az inflációt. ez lenne a tisztességes. és ezt akár el lehetne magyarázni a nyugdíjasnak. ezzel akár le lehet győzni az orbánt, vagy a gyurcsányt. amelyik marad.

2020.09.01. 20:58:38

@ijontichy:
cskhogy ez az alcsúti bolsigyerek alkotmányos többséget szerezve 3x újraválasztotta magát. és a pártja, amit ő vezet nevezi az államfőt, a főbírót, a főügyészt és az összes főhivatalnokot. a rendszerváltás utáni pártpolitikai konszenzus ezt az államrendet hozta létre. ezeket az egységállami kereteket. ami olyan, hogy lehetet tudni, hogy ebből megint csak kvázi egypártendszer lesz. és nem valahová nevezi ki egy haverját. hanem főrendezőnek nevezi ki. és legitim módon teszi. mert az szfe egy állami intézmény. mert magyarország egységállam, amiben a kétharmad mindent visz. és ezt a fidesz és orbán is alkalmazza. de velük szemben is alkalmazta a többi párt.

ijontichy 2020.09.01. 21:55:04

@cvsvrs: Így van. Ennél komolyabb bizonyíték nem is kell, mennyire elmaradott a magyar társadalom gondolkozásban, holott ezúttal nem állnak tankok a határon. Amíg ez így marad (és valószínűleg vitya "megszobrásáig" így marad) csúsztok, csúsztok lefelé. Az a társadalom nem képes a modern kapitalizmus nyújtotta lehetőségek kiaknázására. Hagy idézzek keresztatyám nyomán (bár nem biztos, hogy mélyebb értelmét is megérted): a bolsigyerek lenyúlt egy nyugati pénztárcát. A benne lévő cash remekül jön neki, de a bankkártyával (a jólét igazi forrásával) már nem tud mit kezdeni, mert nincs meg hozzá a tudása. Ehhez a tudáshoz a társadalom fejlődésén keresztül vezet az út, és ez az út nem az illiberalizmuson halad keresztül. Azonban abban a társadalomban, amelyik már tud mit kezdeni a bankkártyával is (ami szükséges a lecsúszás megállításához), egy "bolsigyerek" nemcsak nem lop bankkártyát, de már hely sem jut neki a Parlamentben. A pártjának sem. Ez van.

Gyűjtsd szorgalmasan a kéccáz dolcsikat, és jól fektesd be (szvsz ne a fidesz-féle magyar államba). Jól fog jönni ;-)

kistót 2020.09.01. 22:25:36

@Főnix Oszlár Gazdag:

"No reason to get excited"

Szerencsére a Watchtower nekem is régi kedvencem. A Hendrix-féle verzióban, mert Dylan előadóként nem nagy szám.

2020.09.01. 22:46:18

@ijontichy:
a társadalom csak akkor képes a modern kapitalizmus kiaknázására ha a társadalom (the society) és a főváros (das kapital) közpoltitikai értelemben egy oldalra rendeződnek. ez a modernizáció előfeltétele. és magyarországon ez nem áll. és ebból következik a kultúrharc.

na most a kultúrharcot úgy is lehetett volna játszani, hogy a népfőiskolások azt mondják, hogy az angol society és a magyar szokás rokonszavak. és a kapital és a koponya is rokonszavak. a népfőiskolán ilyesmit mondanak. ezt abból vezetik le, hogy a magyar nyelv eredetében ősi. és azt mondják, hogy ők ebben hisznek. társadalom az valami szokásrend. a kapitalizmus meg valamiféle jó fejség. ahhoz koponya köll. a népfőiskola hite nyugatos. és vannak az akadémikusok. akik azt mondják, hogy ez egy hülyeség. mert ők "bebizonyították", hogy magyar nyelv az ősobi ugorból ered.

de nem így játszották le. hanem van pelsőczy réka nevű hölgyike. és még néhányan. és ők mostan felmondanak az állami egyetemen és azt mondják, hogy nem lesz magyar színjátszás. mert ennek a megszervezésére az állampárt képtelen őnélkülük. mert már lemondott novák Eszter, németh gábor, upor lászló, bagossy lászló is. a zsámbéki és az ascher sem rendez tovább. és lehet hogy ezáltal a magyar kulturális intézmányrendszer összeomlik. és az is lehet, hogy nem omlik össze. de így jóval nagyobb a kulturális kár. mert a színészek érzelmileg elég sokat spannolnak. és lesznek tudósok is, akik az akadémia átszervezése miatt felmondanak. és a kutatóintézeti hálózat is széteshet. de a főváros és az ország végre egy oldalra állhat. és utána lehet modernizáció.

Bánegressy 2020.09.01. 22:52:11

@kistót:
oh yeah
na wégre.
ezen az idézeten rögtön megakadt a szemem(én is szoktam használni, olyan helyeken ahol van rá esély, hogy értik is meg tudják is)
hol is akadhatna még a zember máshol{zenei portálokon kívül(amiket nem nagyon látogatok, kiv. tube)}
HENDRIX buzikra(remélem jól írtam :D).

@Főnix Oszlár Gazdag:

ja most látom csak
tkp. nem is akkora meglepi.
ez van, ha egy 7en csak 1x-2x tudok benézni ide

2020.09.01. 22:59:25

@ijontichy:
aki valóban független az nincs megrettenve attól, hogy jön egy állampárt. és az állampárt állami intézményeket fog vezetni. ha a fidesz valóban fasiszta lenne és azt mondaná, hogy minden 10. művész kilép és fejbe lőnék, akkor megrettenhetne persze. a művész világot fizikailag megtizedelik. a threaten az retten? nyilván nem mondják egyesek. így is lehetne játszani. úgy is, hogy orbán kinevezi a haverját. és írnak egy musical-t puskásról.

Bánegressy 2020.09.01. 23:57:02

@cvsvrs:
jah!
{gondolja a független színész, aki nem akar abból megélni, hogy (esetleg, ha jó lesz)kap egy statisztaszerepet orbán haverjának musicaljében valamelyik állami(tul.:o v, megbízott vez.: tetszés szerinti nyalonc) színházban(filmben)}
orbán előbb utóbb úgyis megdöglik, mink pedig - mivel színész, így gondolja - sose halunk meg! :D
színésznek meg nem mindegy miben játszik? mivel úgyis bohócnak tekintik, örüljön, hogy nem maltert kell hordania építkezéseken.
de amúgy igazad van. :D
no reason being scared

kistót 2020.09.02. 00:32:21

@Bánegressy:

Hendrix-buzi kötőjeles, és az esetemben egy kicsit túlzó lenne. Itthon alig lehetett hozzájutni a lemezeihez, sokáig inkább csak hírből ismertük, mint a nyugati sznobok kedvencét. Aztán megismertem, és rá-, majd leszoktam róla.
A Youtube-on mindene fent van, de az nem az igazi.

2020.09.02. 08:05:36

@Bánegressy:
elfoglalják az szfe-t. ami egy állami egyetem ugyebár. oké. ennek a politikai akciónak elemi közelítéssel két kimenetele van. az egyik, hogy nem kapnak az államtól diplomát. mert nincs társadalmi támogatottságuk. ez a politikai underground. a másik, hogy elfoglalják az egyetemet. és utána az őket támogató pártok foglyul eljtik az államot. és ők valójában a mainstream.

a probléma az, hogy ez ügyben magyarország és budapest szétszavaz. de így meg ugye nem lehet budapest magyarország fővárosa. ezt most valamilyen módon dűlőre kell vinni. forradalom van, vagy ellenforradalom, vagy néhány hülyegyerek veri a seggét, hogy kinevezték vidnyánszky-t. jaj, most mi lesz. jönnek a nácikok.

chrisred 2020.09.02. 08:17:43

@cvsvrs: Erről az ügyről senki nem szavazott. Hatalmi szóval lett eldöntve, bárki megkérdezése nélkül.

2020.09.02. 08:34:57

@chrisred:
amikor az szfe-t jelenleg uraló csoportosulás megkapta a jogokat, hogy ők szervezzék meg a színház és filmművészetet magyarországon akko sem volt ez ügyben szavazás. akkor is a hanem a hatalmi szó döntött. csak akkoriban a széljobb volt a politikai underground. és most a szélbal. és a jobboldal a kormányzati mainstream. akkoriban a bal volt. ezt valamilyen irányba el kell dönteni.

2020.09.02. 10:11:17

@chrisred:
1990-ben, vagy 1994-ben. vagy 2002-ben és 2006-ban. az mdf-szdsz paktum és az mszp-szdsz kormányok idején. a charta aláírói tiltakoznak folyamatosan. és ez meg ugye kirekesztette a miép-fkgp vonalat. amire még lehetett mondani, hogy hjó. ők a széljobber underground. és a kdnp is leginkább csak idős "felvilágosulatlan" híveket képvisel. csakhogy orbán és a fidesz ezeket egy politikai közösségbe szervezte. és egymást követő 3 választáson is alkotmányos többségbe kerültek.

és lehet, hogy ez majd megtörik tiszaújvárosban. és utána 22-ben tarol az ellenzék. és akkor az lesz, hogy visszavezették magyarországot európába, stb. és úgy orbán és bandája lesz a politikai underground. így is lehet. és úgy is, hogy a francokat. lesz 5. és 6. orbán kormány is. és függetlenek számoltatják el lölőt. nem a börtönbe küldve őket hanem úgy, hogy oligarchából nagypolgárokat faragnak. récsöl, tiborcz vejkó, lölő lánya, matolcsy ádi, lázás bazsi ugyanolyan státuszban lesznek, mint simicska ádi, gyurcsány bálint. amilyen most ungár petike. van egy rakás pénze és ezért egyesek a kegyeit keresik. és a többség azt mondja, hogy apátoknál kisebb gazemebereket is akasztottak már. de ilyen a világ. ha ez a hajcihő egy irányba eldől, akkor ezeknek a családoknak a gyermekei belesimulnak egy félig polgárosodott népies kisvilágba. és ilyen lesz magyarország. szerintem ez a legjobb forgatókönyv.

de lehet mondani, hogy csak a nyugati típusú plurális pártrendszer a megoldás. ami magyarországon permanens kultúrharcot eredményez.

chrisred 2020.09.02. 10:19:13

@cvsvrs: Abban az időben például Kerényi Imre is aláírta a Chartát és tanított a Színművészetin.

2020.09.02. 11:05:18

@chrisred:
akkoriban csurka és torgyán volt a nemzeti radikális urderground. és ezt az irányzatot vitte tovább vona gábor és a jobbik. és ha nincs orbán és a fidesz, akkor most valószínűleg mszp-szdsz-mdf nagykoalíció lenne. és ezzel szemben állna valami afd-szerű képződmény.

a fidesz helyi propaganda lapjának címoldalán ma két "libsi" társaságot is promótálnak. a szabadtéri színpadon fellép a l'art pour l'art társulat
www.dehir.hu/upload/images/wp_cikkek/2019/laar.jpg
és a "nézőművészeti főiskola" az egyetemi színpadon.
www.dehir.hu/upload/images/wp_cikkek/2020/nezomuveszeti.jpg
ez ugye egyik sem "nemzethy" "kuttura". pedig errefelé 20 éve egypárti fidesz van.

ijontichy 2020.09.02. 11:09:11

@cvsvrs: "a szabadtéri színpadon fellép a l'art pour l'art társulat" TTT? Ismerjük, nincs új a nap alatt. A bolsi örök :-)

2020.09.02. 11:41:00

@ijontichy:
vannak közintézmények. és azokban vannak közösségi normák. és választott képviselők úgy ítélik meg, hogy ezek a "libernyákok" ezeket a normákat nem sértik meg. és adott esetben támogatják ezeket a fellépőket, vagy nem támogatják. ez teremt normalitást. és nyilván vannak, akiknek ez nem teszik. és az lesz a politikai underground.

tegnap valaki kiállt az szfe elé, hogy ők elfoglalták az egyetemet. amikor a műegyetemisták az utcára vonultak, akkor gyügyén is kivonul a falu nép a művelődési ház elé fáklyákat gyújtottak. ez volt a forradalom. amit a hatalom erőszakkal levert. és ebból lett az ellenforrradalom. és lehet, hogy most ez is ilyesmi lesz. és az is lehet, hogy ez néhány hülyegyerek. az is lehet. hogy ők a politikai underground. és most nincs kulturális mainstream. hanem kulturálatlanság van. és aztán jönnek újak. nem az upor, fullajtár andrea és pelsőczy réka lesznek az újhullám. értem, hogy őket választotta ki a zsámbéki és az ascher. a népítélet az, hogy ezeket zavarják szét. aztán chrisred szerint erről külön nem szavazott senki. valóban, ahogyan arról se, hogy zsámbéki és az ascher legyen a főrendező. jelzem őket éppen a bolsik ültették oda.

ijontichy 2020.09.02. 12:52:01

@cvsvrs: "vannak közintézmények. és azokban vannak közösségi normák." Csak nem az MSZMP KB/PB hangját hallottuk elvtárs? ;-) Én éltem már egy keveset, midőn a büdösbolsik írták a "közösségi normákat". Nem volt túl jó :-(

Btw. norma : index.hu/belfold/2020/09/02/azonnali_hatallyal_menesztettek_a_168_ora_foszerkesztojet/
A "Felségsértés" tilalma is szerepel a közösségi normáidban??? :-DDD

2020.09.02. 13:27:26

@ijontichy:
ez ugye az a komcsi lap, amit a jobbik 168 tórának csúfolt. mondván, hogy ezek hogy is hívjákok. megvette a bnai brith. akiket megvett orbán. és ugye az volt a városi legenda, hogy van egy hallgatólagos megállapodás az atv-vel is. lehet a fideszt szidni, de az orbán család tabu. és most a hogy is jobber hívjákok leváltják a leváltják a beller hogy is hívják főszerkesztőt. ezt ugye így nem lehet megírni legfeljebb komment csatornában.

az egyik narratíva. tessenek odébb állni, nincsen itten kérem szépen semmi látnivaló. a másik: oda a sajtószabadság. tombol a fasizmus magyarországon.

ijontichy 2020.09.02. 13:56:23

@cvsvrs: "Mi sohasem vetemednénk arra, hogy elhallgattassuk azokat, akik nem értenek velünk egyet" ;-) Tényleg nincs ott semmi látnivaló :-(

2020.09.02. 13:58:29

@ijontichy:
és ugyenez a leváltott főszerkesztő, akinek megfelelt a kádár rendszer a rádió belpolitikai rovatában tapsikol a judapestező jobbikosnak mondván, hogy ezzel megtörik a kétharmadot. mert orbán az antifasisztákat és a neonácikat egy politikai platformra terelte. azért, hogy ezeket a lapokat jó árasítva pénzért kivásárolja és beszántsa, és a kirúgott szerkesztőségeket az underground világába süllyessze.

és ugye ez megteremthet egy katonai vagy félkatonai diktatúrát is. de ugye az is lehet, hogy a mainstream médiába valódi függetlenek kerülnek. az lesz a másik oldal. akik nem kormánypártiak, de nem is feltétlen kormányellenesek. és a totális ellenzékiség a politikai underground.

2020.09.02. 14:03:06

@ijontichy:
nem is hallgattatják el a leváltott főszerkesztőt. aki indíthat egy blogot, youtube csatornát, bármit. és versenyezhet a többi függetlennel. és ha ő válogatódik ki, akkor tényleg ő a fasza gyerek szabad piaci alapon. és nem az van, hogy meg beültették a sameszai a kádár rendszerben a rádióba és most leváltják a sameszai az orbán rezsim idején.

chrisred 2020.09.02. 14:07:38

@cvsvrs: Szerintem Orbán még a neonácikat is megosztotta, mert ha esetleg elbukja a kétharmadot Borsodban, akkor még mindig előveheti a zsebben tartott mihazánkos szavazógépeit.

2020.09.02. 14:49:01

@chrisred:
a fidesz egy olyan párt, a jobbik is ilyen volt, hogy abban egyszerre volt jelen a népi bal- és a népi nacionalista jobboldal. és az ilyenre az "ubránus" értelmiség azt mondja, hogy az egy náci párt. mert hogy a vidékies, iskolázatlan rétegeket célozza. és hogy ez nem kapcsolható össze az akadémikus bölcselettel. és valóban nem. ezeket a népvallás kapcsolja össze. ezek a néppártiság alapját jelentik. és ezt érti orbán (fele részben legalább) és (egyáltalán) nem érti az ellenzék.

chrisred 2020.09.02. 14:58:04

@cvsvrs: Akkor te is urbánus értelmiségi lehetsz, mert leneonáciztad a jobbikosokat.

2020.09.02. 15:17:57

@chrisred:
a jobbik egy része neonáci. azért, mert ha a népi baloldaliságot és a népi nacionalista jobboldalt szimplán összekapcsolják, akkor abból valóban egy újfasiszta ideológia adódik. ha beemelik a néphagyományt, a népvallást, akkor abból nemzeti idealizmus adódik. és az kulturált.

ijontichy 2020.09.02. 16:16:37

@cvsvrs: És Bayerbencsik, akiknek szintén megfelelt a Kádár rendszerben tapsikolni (hogy Lánczi prof marxista főtudorról elegánsan hallgassunk), most vityának tapsikol. De egyben igazad van, a vitya vezette fidesz egy echte bolsipárt, 21. századi ráncfelvarrással, tehát ők végül is nem változtak, csak visszatértek az ismerős akolba. Nekem viszont jobban bejön, aki rázzizzent már legalább arra, hogy az előréhez vityának több füle kell legyen, mint foga ;-).
Mindez nem változtat a lényegen: ugyanolyan sikertelenek és csődre ítéltek vagytok, mint az a rendszer volt. Tíz év, és kudarc kudarc hátán. És most hozzá az a kellemetlen érzés a gyomortájékon, hogy "hubaszaki, ennek még rossz vége is lehet!".
A sok híg lé nem fedi el, hogy ha az ember megérkezik a magyar határra (na nem most, mert most épp műszaki zárat telepítetek), és felnéz az égre, rögtön Bizottságosdit játszani támad kedve:
"-Mit látsz, Laca?
- MIT LÁÁÁÁTSZ?????
- EGY NAGY SEGGET LÁTOK..."
:-D

2020.09.02. 17:57:09

@ijontichy:
ennek kevés köze van bayerbencsik irányzathoz, vagy lánczi andráshoz.

2020.09.02. 18:33:13

@ijontichy:
az átlag fidesz választónak fingja nincs arról, hogy ki az a lánczi andrás. a magyar nemzet online napi 50 ezer látogatót számlál. nagyjából annyit, mint egy megyei lapé. amennyi a hajdú online olvasottsága.

ma a emléktáblát avattak. a román megszállás magyar áldozatainak emlékére. kiemelték a 18 évesen meghalt guttmann gyulát. az izralita fiú revolverével (valószínűkeg) ellenállt, majd öngyilkos lett. hasba lőtte magát.

ugynezen a napon kohn béla tömegmészárlást rendelt el münchenben.
www.valtozast.hu/web/images/stories/1919/5maj/vk_maj_15_munchen.jpg
budaörsi szdsz, moin moin és többiek kun bélának és társainak állítanak emléket. hogy kellene összefogni gyurcsánnyal. a fidesz guttmann gyulának.

ijontichy 2020.09.02. 18:47:35

@cvsvrs: Rengeteg köze van. Például, hogy a bayerbencsik... stb (nomeg @cívis & al ;-)) "living in the past", folyamatosan gigabájtnyi híglével + összeugrasztással tereli a figyelmet arról, hogy a fidesz alkalmatlan idióták gyülekezete (+ néhány eszes, ám aljas gazember), és hogy tíz év alatt a kudarcok sorát tudtátok leginkább felmutatni, de azt legalább piszok drágán. Ez van pajti, nudelkák vagytok. A jó hír, hogy a főnököd se él örökké, és akkor - ha megérjük - kedélyesen hátradőlünk és kérünk még egy kávét. Tulajdonképpen ki kéne találni, hogyan lehetne valami jó kis látványos pankráció-bizniszt csinálni abból, ami utána következik. A bevételt fel lehetne a dobni a legsúlyosabb vityaexkrementum-függők gyógykezelésére ;-).

2020.09.02. 19:01:17

@ijontichy:
szerinted az átlag magyar település átlag fidesz szavazóját mennyire érdekli lánczi andrás, vagy a bayerbencsik. ha különösebben érdekelné, akkor csurka nyert volna választást, vagy ezeket lemosta volna a nemzeti radikális vona. csakhogy nem ezek nyertek.

ijontichy 2020.09.02. 21:07:18

@cvsvrs: Persze. Vannak jelei ;-). Az eldőlt már, hogy "macskaösszezavaró kft" lesz, vagy idővel elorigósodik :-) ?

ijontichy 2020.09.02. 22:00:16

@cvsvrs: Érdektelen. Az lenne érdekes, ha néhány év múlva az eltávozott indexesek köszönnék meg az újaknak, hogy jól sáfárkodtak az örökséggel. Tudod: "Mit én nem egészen dicstelenül kezdék..." ;-)
No mindegy. Lovasi - mindegy mit tett, vagy nem tett - ezzel telibe talált.
A műsor Mo-on immár tíz éve: A selejt bosszúja. :-(

chrisred 2020.09.03. 10:08:16

@cvsvrs: Igen, akkor érdemes ezen lamentálni, amikor az Index már teljesen elorigósodik.

ijontichy 2020.09.03. 18:39:30

@cvsvrs:
"Az idő dönti el, az ember mennyit ér
a biztató szavak megáldanak"
Nesze neked egy kis debreceni ;-)
süti beállítások módosítása