1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2020.03.28. 11:59 HaFr

Félelem és tudatlanság a magyar társadalomban

Liberal Because Hate, Fear, And Ignorance Do Not Work For Me Mug ...

A nyugati civilizáció sikerei mögött én az ember alapvető természeti (=születéskori) állapotának intézményes felszámolását látom. Ez az állapot két tényezővel írható le: a félelemmel és a tudatlansággal.

A félelem -- életünk féltése -- és nyomában az önfenntartás pszichológiai és viselkedési kényszere a természeti állapot logikája szerint magányosságra ítélne minket, amíg nem áll rendelkezésre az az intézményrendszer, amely megnyugtatóan csökkenti az önfenntartásra leselkedő veszélyeket. Ez az intézményrendszer az ember életében: először az anya, majd a család, majd a többi közösség és civilizációs vívmány, mindenekelőtt az erkölcsi rend, amelyek azon az alapon működnek, hogy az ember élete érték, amelyet védeni kell. Ennek az intézményrendszernek a része az állam és a piac (a pénzgazdálkodás) is, amelyek a maguk eszközeivel kooperációra kényszerítenek minket. A kooperáció, a közösségek nyújtotta védelem, a szeretet stb. mind azt a biztonságot és biztonságérzetet nyújtják, amelynek segítségével elmúlik felőlünk az önfenntartás napi stressze és gondja. Nem úgy kell kilépni az utcára, hogy bármelyik pillanatban belénk márthat valaki egy kést, hanem úgy, hogy ez nagyon nagy valószínűséggel nem fog megtörténni. A nyugati civilizáció, azaz a polgári létforma lényege az így kialakult bizalom az élettel szemben.

A félelem mellett a tudatlanság leküzdése a civilizáció másik pillére. A félelmet fel lehet számolni (ha nem is megnyugtatóan vagy megbízhatóan) a legkülönbözőbb mágikus, vallási, kultikus, autoriter eszközökkel, de ezek az embert csak a közösségébe zárva szabadítják fel (ha nem lóg ki a sorból), a személyes sorsát a közösséget uraló tudástól teszik függővé és nem támogatják (néhol kifejezetten tiltják) a heterodox (a közösségétől, a dogmáktól elütő) tudás megszerzését, pláne terjesztését. Ha a közösség tudása szembekerül a természeti vagy társadalmi tényekkel, a közösség igyekszik ezeket elnyomni, elhazudni, átértelmezni, vagyis a tudás hamar hatalmi kérdéssé válik, amely az igazság keresése helyett a közösség megőrzésében találja meg az érdekeltségét. A személyes tudásra való szabadság tehát alapvető a személyes biztonság megszerzése szempontjából: abból a szempontból, hogy az ember individuummá, személyes létezővé és erkölcsi lénnyé válhasson (akár a közösségével szemben), és tehesse ezt a magabiztosság és az igazság iránti igénnyel.

Félelem és tudatlanság az egyedfejlődésnek és a törzsfejlődésnek egyaránt kezdeti állapota. Amikor Kant a felvilágosodást úgy határozta meg, hogy az az ember kilábalása maga okozta kiskorúságból, akkor a félelem és a tudatlanság kettősét diagnosztizálta (miközben az előbbit nagyjából az utóbbira redukálta, amiben viszont minden bizonnyal tévedett: a félelem jóval alapvetőbb, primitívebb érzés annál, amit tudással orvosolni lehet).

A magyar nemzet genetikus (kvázi törzs-) fejlődésében a félelem és a tudatlanság oldásának sikeressége jóval elmarad a nyugati civilizáció magállamaiban elért mértéknél. A félelmet illetően kimaradt a fejlődésünkben -- pontosabban nem stabilizálódott -- a polgári intézményrendszer, ennek erkölcsi, piaci, jogi és állami mechanizmusa, ami egyebek mellett azt eredményezi, hogy a társadalom bizalmi indexe sokkal alacsonyabb, mint tőlünk nyugatabbra. A tudatlanság is nagyobb: a szociális és politikai kompetenciáink mellett a tudásra való igény, a tudás normativitása és értéke, a kritikai és deliberatív készségek elmaradnak attól, ami versenyképessé tehetné az országot. A magunk okozta kiskorúság jelentős súllyal makacsul tartja magát, amely egy gonosz -- a félelmet és a tudatlanságot a stratégiájává tett -- politikai rendszer kényszerű fenntartásában kulminálva mára regresszióba fordította azt, ami 2010-ig még fejlődés volt.

A helyzetünkre való elégtelen reflexió nyomán elmarad a félelmek leküzdésében kucsfontosságú személyes biztonságérzetet, az autonómiára való termékeny képesség kialakítása. A biztonság kérdése megmarad közösségi függésben, amelyet viszont egy diktátor és környezete nem a közösségi tudás optimumából kiindulva old meg, hanem a historikusan traumatizált, fragmentált közösségi tudáson erőszakot téve annak legrosszabb rétegeit mozgósítja. Így a kialakult "közösségi" (kollektív) megoldások is szuboptimálisak akár a közösség java, akár a személyes biztonságérzet szempontjából -- nem véletlenül. A politikai erőszak ugyanis olyan megoldásokban érdekelt, amelyek nem csökkentik, hanem ellenkezőleg, erősítik a bizonytalanságot és a stresszt, ettől remélve a magyarok hatalmi függésének tartósságát. Ahol a közösség annyira bénult, hogy képtelen saját normákat kitermelni önnön félelmei leküzdésére (magyarul csak rombolni tud a tagjaival szemben, de kollektív megoldásra nem képes), hanem ehhez politikai erőszakra szorul, ott a félelem tartóssá, kiszámíthatatlanná válik. És hát nem véletlen, hogy ugyanez a hatalmi erőszak a félelem mellett a tudatlanság (hazudozás, a fake news, a relativizálás, a whataboutism, a trollhadosztályok, az iskolarendszer és a tudomány rombolása, az erkölcstelenség stb.) algoritmusához fordul.

És -- quod erat demonstrandum -- a magyarok nagy részének közben fogalma sincs semmiről. Addig jutnak csak, hogy a mélyen rágó bizonytalanságaikat, félelmeiket és boldogtalanságukat gyűlölködéssel, agresszióval és önigazolással leplezik. Hadd tegyem hozzá a végén: a félelem leküzdése és a tudás nem egyenlő a közösségi struktúrák lerombolásával, éppen ellenkezőleg. Egy liberális konzervatív pontosan tudja, milyen szükség van ezekre a koordináció, a biztonság, az értelmes, jó élet szempontjából (és az állam ellenében). De ha egy közösség tartósan akadályozza a személyes biztonságot és tudást, nem támogatja ezek gyarapítását, akkor elnyomóvá, hazuggá és végül diszfunkcionálissá válik. Azt az egyensúlyt kell megtalálni minden jól működő közösségben, amely lehetővé teszi a tagjainak szabadságát és a közösségi élet gazdagságát.

81 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr4215566130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Korvett5 2020.03.28. 16:10:43

Talán újra kéne gondolni, a magyar társadalomról alkotott sommás véleményét : a félelem és tudatlanság okairól, kialakulásának idejéről
Ajánlanám Juhász Pál közgazdász, filozófus írását : "Schiffer Pál - Kínos tények dokumentálója "/Beszélő online/ feltételezem, nem ismeretlenek Schiffer Pál művei.
Az elefántcsont toronyból jobban körül kéne talán nézni, a vidék nem csak közmunkásból, és fideszes polgármesterekből áll. Valószínű nem sokat beszélgetett értelmes, magát mindig ellátó, ezért független parasztemberrel, akit egyetlen éra /Tsz szervezés, ÁVÓ, Tsz szétverés stb./ sem tudott megfélemlíteni.

A tudatlanság más kérdés, de az sem a mai elfusarált oktatás következménye.
Annak eredményével sajnos később fog a társadalom szembesülni, belerokkanni.

ijontichy 2020.03.28. 16:19:08

@poszt: Jó.

Kicsit Off
Mostanában többször eszembe jutott John Cristopher klasszikusa, "The death of grass" (Egyetlen fűszál se...). Nem "full" tudományos igényű, ám karantén idejére szórakoztatóbb, mint a nyelv korlátaival küzdő kávéházi életművészek traktátusai ;-). Mindenesetre elgondolkodtató, ami a "nyáj" és intézményrendszere nyújtotta biztonságot, az egyén és a civilizációs máz vastagságát illeti. Nomeg übü királyt, a kecskét és a káposztát... :-)
On

Célkereszt 2020.03.28. 17:57:54

Nagyon régen a pályámat tanárként kezdtem. Akkoriban fogalmazódott meg bennem hogy a magyar iskola problémája az, hogy nem képes tanuláshoz szükséges fegyelmet megteremteni. A fegyelmet nem erőszakkal képzeltem megteremteni, hanem az iskola és a szülő együttműködésével. Az iskola akkoriban is a hatalom képviselője volt, mint ahogy manapság. A magyarok a hatalommal szemben mindig lázadnak, szemben a keleti emberrel, aki a hatalomnak akar megfelelni. Ezért volt képes Kína egy nemzedék alatt leküzdeni a hátrányát. A kínai és a japán iskola az első néhány évben betöri a gyerekeket a további évek nyugodt tanulási körülmények érdekében. Nem mondom, hogy ez jó, hogy ez a rendszer nem töri meg a kreativitást és az indivídumot. Szerintem nem. Tanár ismerőseim mondják, hogy a mai iskolában a fegyelem teljesen felbomlott már. El kellene gondolkodni, hogy milyen segítséget kellene az iskolának megadni, hogy ne félanalfabétákat neveljen. Orbán rá akarja sózni az iskolákat az egyházra. Gondolja, hogy a vallási nevelés megoldja. Dehát az egyházak is lezülöttek. Van menekvés?

Célkereszt 2020.03.28. 19:39:31

@neoteny: Hogy hangzani az, hogy "félanalfabétákat oktasson"? Egy szakiskolában tényleg félanalfabétákat oktatatnak, ahol az általános iskolából kikerülők tényleg azok. Az meg marhaság, hogy csak a szülő nevel.

FrVili 2020.03.29. 01:08:24

Gratulálok, nincs mit hozzátenni. Ez a karantén jót tesz a kontemplatívabb posztoknak.

Célkereszt 2020.03.29. 09:31:03

@neoteny: De hát nem csak te nevelsz. Nevelnek a haverok, az osztálytársak, a konyhás néni, a jegyellenőr, a TV, a mozifilm, az irodalmi mű, a gyomlálás, a kapálás, a gyalulás és remélhetőleg a tanárok is.

DrGehaeuse 2020.03.29. 11:36:59

@Korvett5:
Sajnos azok a fuggetlen parasztemberek akik mindezt túlélték már kihalnak. Az utódaikat a kner a támogatások rendszerén keresztül nagyrészt már magához köti.
Az a kevés aki még tartja magát, az önellátás és a kézműves termékek piacozása réven épp csak a felszínen maradás és csekély gyarapodás szintjén mozog. A tömegekre alig van hatásuk.
Ezért tarol videken a fidesz!

Célkereszt 2020.03.29. 11:38:25

@neoteny: A tanárok is áldozatai az iskolarendszernek, bizonyos mértékig, mert ők azért felnőtt és tanult emberek, hogy belátásuk legyen, hogy tudjanak változtatni. A mostani rendszer azonban megfolyt minden kezdeményezést a Klik-ben ülő komisszárok által. Hát ez van.

vajdasagi 2020.03.29. 13:00:42

@Célkereszt: @neoteny: Nem a fősodorhoz szólok hozzá, hanem ehhez a mellékszálhoz, hogy: "vajon csak a szülők nevelnek-e, vagy más/mások is?"

Egy kb. 100-fős közösségben dolgozom. Szinte kivétel nélkül pályakezdők lépnek be ebbe a munkaközösségbe. Az valami szemet gyönyörködtető, amikor azt látom, hogy a jó közösség milyen mértékben neveli (és leginkább a helyes irányba) a tagjait. Néha azt érzem, hogy ezért érdemes élni.

@poszt: nekem is úgy tűnik, hogy 100%

Célkereszt 2020.03.29. 13:13:47

@vajdasagi: Igen. A példamutatás, jó közösség elsőrendű.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.03.29. 13:58:23

@DrGehaeuse: vagy tán nem is voltak... a két világháború közötti falukutatók, Németh László stb. szerint biztosan nem; de honnan is lettek volna egy évszázadokon át a szervilizmuson felépült paraszti társadalomban?

clemens 2020.03.29. 16:31:14

Ott nem stimmel a gondolatmenet, hogy a nagyban különböző magyar és Ny-Európai történelmi fejlődés ellenére azonos társadalmi fejlettségi szintet várnál el.
Hogy a magyaroknak félelmeik és bizonytalanságaik vannak? Igen! Már hogy a fenébe ne lennének amikor lépten-nyomon átverték, megvezették, kisemmizték őket az elmúlt néhány száz évben, ezek a görcsök nehezen oldódnak, kellene hozzá legalább 2(3) generációnyi idő amikor külső hatalmak belepofázása nélkül megteremthetné magának az ország a lelki békéjét.
De ma sem azokat az időket éljük amikor a külső hatalmak nem pofáznak bele "állítólag független" országok belügyeibe.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.03.29. 16:34:32

@clemens: nem várok el -- épp azt magyarázom hevenyészve, hogy miért nincs... de azt is gondolom, hogy ez nem ok arra, hogy keblünkre öleljük a hülyeséget és a diktatúrát. De sajnos én nem vitatom el a felelősségünket a történelmünk iránt. Te inkább-

Korvett5 2020.03.29. 17:01:47

@DrGehaeuse: Ha kihaltak, örökül hagyták a föld szeretetét és a földet. Nem a piacozó kistermelőkről beszélek, hanem a jelentős innovációval bíró agrár szektorról. Kamion számra exportáló dísznövény kertészetekről, húsmarha tenyésztőkről, virágmag és napraforgó- kukorica vetőmag előállítókról, sorolhatnám.
Az agrár támogatási rendszer EU tagságunk előtt elkezdődött, nem ner találmány, ráadásul célzott támogatás a legtöbbje, nem a tagország határozza meg mire adja. Mellesleg elég hektikus , "vágjuk ki a szőlőt, telepítsünk szőlőt", mikor mit támogat. És most nem a rendszerváltáskori VIP hitelből ÁG-at felvásárló szerencselovagokról beszélek, mert az mind kifarolt /jó nagy haszonnal továbbadó / rájőve, hogy a "paraszti " gazdálkodás nehéz kenyér, időnként sovány haszon.

clemens 2020.03.29. 17:21:46

Lassan felfogom a mondandódat.
Hosszas körítéssel az országban dúló "diktatúrára" akartál rávilágítani.
Ha egy szót (diktatúra) nem a jelentésének megfelelően használsz, hanem túlzó, hatásvadász módon, akkor elértékteleníted a kifejezést, megfosztod eredeti jelentésétől, ettől kezdve ez a szó nem jelent semmit.
Kérlek fogalmazz szabatossabban!

vajdasagi 2020.03.29. 17:42:53

@clemens: Két hozzászólásodat ia vitatnám:
1. "hogy a fenébe ne, amikor lépten nyomon átvertek minket". Erre az a válaszom, hogy "az erőtlen csügged, az erős megállja". Nagyon klassz külső okokra fogni a kudarcunkat. Inkább gyűrjük le azokat a külső okokat. Mások is jártak már rosszul. De esetleg fel tudtak állni.

2. Miért nem mondja ki a poszt, hogy a "diktatúra" a baj. Erre Péternek kell felelnie, de az én olvasói szempontjaim szerint ha értelmes beszélgetést akar valaki egy posztja után, akkor nem ilyen megosztó fogalmakkal operál. Mert olyenkor csak a birka, meg a hasonszőrű valószínűleg fizetett trollok rondítanak ide, és az talán még éppen elviselhető mértékű zajt generál. De ha az ország egyharmadát alkotó NER-hívők is elvakulttá válnak, és összetrollkodják a kommenteket, akkor ott minden beszélgetés értelmetlenné válik. De mondom, ezt a második dolgot nem nekem kell kompetensen megválaszolnom.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.03.29. 17:50:01

@vajdasagi: jó: diktatúra az, amit nem lehet parlamentáris eszközökkel leváltani. Nem attól diktatúra valami, hgogy vér folyik. Az orbánizmus olyan posztmodern diktatúra, amely a kétharmad biztosítását tekinti céljának és ennek érdekében optimalizálja az eszközei használatát. Az eszközhasználat evolúcióját meg lehet tekinteni az elmúlt 10 évben. A legfontosabb ezek közül a választási rednszer és a pártrendszer összehangolása, a két választás közötti kímletlen manipuláció és a külső és belső erőforrások monopolizálása.

vajdasagi 2020.03.29. 17:50:11

@civisvarosi: Köszi az adatokat. Érdekeltek. De persze az évszámok (1784 és 1848) is alátámasztják, hogy Te úgy kb. 100+ évvel le vagy maradva és a 21. század problémáira 19. századi tények és gondolkodásmód alapján próbálsz megoldásokat javasolni. Bocs, nem bírtam ki, hogy ezt odaszúrjam. Mert tényleg nagyon sok hasznos tényt lehet tőled hallani. Úgyhogy én mindig érdeklődve olvasom, amiket írsz, noha nagyon ritkán értek egyet Veled.

vajdasagi 2020.03.29. 17:54:07

@HaFr: Köszi a diktatúra definicióját :-)
Viszont várjunk csak: ha holnap meghozza a parlament ezt a "meghatalmazási törvényt" a ma ismert formájában, tehát határidő nélkül, akkor arra érvényes a definiciód. Nem jól látom?

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.03.29. 17:54:16

@vajdasagi: jó: diktatúra az, amit nem lehet parlamentáris eszközökkel leváltani. Nem attól diktatúra valami, hogy vér folyik. Az orbánizmus olyan posztmodern diktatúra, amely a kétharmad biztosítását tekinti céljának (=abszolút hatalom) és ennek érdekében optimalizálja az eszközei használatát. Az eszközhasználat evolúcióját meg lehet tekinteni az elmúlt 10 évben. A legfontosabb ezek közül a választási rendszer, a pártrendszer és a személyzeti politika összehangolása az Orbán körüli hatalmi tér koncentrálása érdekében, a két választás közötti kíméletlen manipuláció, a külső és belső erőforrások eksztrakciója.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.03.29. 17:55:46

@vajdasagi: persze, a definíció lényege a dinamikus applikácója -- feljebb kicsit átírtam az előzőt

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.03.29. 17:57:10

@vajdasagi: A növekvő bizonytalanság közepette Orbán optimalizálja (=kiterjeszti, reakcióképesebbé teszi) a hatalmát

vajdasagi 2020.03.29. 18:02:19

@civisvarosi: Hát először is a legfontosabb tény. Fájdalom, de nincs 250 ezer vajdasági magyar. Nagyon nagy baj ez, de azzal nem segítünk, ha nem nézünk vele szembe.

A másik: azért a nagy többség nem szavaz. Mert nem látják, kire szavaznának. És végül aki szavaz, az tényleg nagy többségében a Fideszre szavaz. De amennyit pénzt önt oda a kormány már 10 éve, ez nem is meglepő. Meg ugye a gyurcsányék (így kisbetűvel) tényleg nagyon fájdalmas, alattomos, megbocsáthatatlan, és hosszú ideig nem begyógyuló sebet ütöttek rajtuk. És hát az én szegény öreg nagynéném ott a vajdasági faluban annyit tud a magyar politikáról, hogy van az orbán, meg vele szemben a gyurcsány. Ezt a Duna TV és hasonlók sikerrel elhintik odaát. Világos hát, hogy kire szavaz. Ez tehát nem legitimál senkit.

Végül pedig örülök, hogy a Víg annyira érdekel Téged.

vajdasagi 2020.03.29. 18:08:54

@HaFr: OK, OK. Optimalizálja, meg reakcióképesebbé teszi, meg ilyesmi. Nem látom ugyan, hogy mi az ami nem elég reakcióképes, de mindegy.

Viszont amennyire most azt én tudom, nincs időkorlátja és nem lehet parlamenti eszközökkel leváltani. Hol a hiba abban a gondolatban, hogy akkor ez jogilag diktatúrává válik? Az országgyűlési választásokat is elnapolhatja vajon a veszélyhelyzet elmúltáig, amelyet ő maga határozhat meg? Vagy azt azért mégsem?

ijontichy 2020.03.29. 18:13:40

@HaFr: "Nem attól diktatúra valami, hogy vér folyik." Bezony. Tkp. Mo-on Kádár alatt sem folyt patakvér (még az '56 utáni pár évben sem, mi több a hajnali "fekete autó" legendája is inkább ijesztgetés volt már), mégis ki kérdőjelezné meg, hogy diktatúra volt? A "nincs is dikatúra mert..." c. mese a rezsim végtelenül cinikus pofátlanságát mutatja. Az EU-hoz, a nyugathoz tartozás bőven biztosítja azt az életszínvonalat, ami elég ahhoz, hogy tömegek ne kapjanak kaszára-kapára. 2006 ősze azt is biznyítja, hogy balhé akkor van, ha azt tudatosan, felülről szítják.
Így, vagy úgy, a héten betetőzik az, amiért vitya (&al), '98 óta foggal-körömmel küzd. Hát, nem lesz egy pirosbetűs ünnep a magyar történelemben :-(

ijontichy 2020.03.29. 18:20:34

@vajdasagi: "Az országgyűlési választásokat is elnapolhatja" Megteheti, de valószínűleg nem fogja. Egyelőre az EU-ból kilépni nem jó ötlet, szóval a látszatot (a kötelező minimumot) meg kell őrizni. A nyugati politikus nem túl finnyás, de azért minden határon túl ők sem nyelhetnek le mindent, pont a saját választóik miatt. Például a szabad sajtó miatt Németországban az átlag Fritz eléggé képben van vitya üzelmeit illetően, s nem mindenki részvényese az ABM*... -nek.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.03.29. 18:24:49

@ijontichy: azért nem "diktatúra", mert az alkotmány szerinti állapotban van a politikai rendszer; ua az alkotmány (hétfőtől) csak a szükséghelyzet időtartamára engedélyezi ezt, ezért ha az ésszerűségi határon túlnyúlik, az már formális diktatúra lesz akkor is, ha az auliku alkotmánybíróság ezt nem igazolja vissza

ijontichy 2020.03.29. 19:36:06

@HaFr: Igaz, ám ez (ahogy felénk mondanák) a bolha farkán lévő pattanás retusálása, ami az összképen nem sokat változtat ;-).
Megfelel a jog betűjének, ám korántsem a jog szellemének, és hát gyaníthatóan a jogalkotó célja tekintetében is hibádzik pár apróság.
OK. nehéz lenne bizonyítani, de a kormány és pártjának célja, '98 ősze óta a legkevésbé sem az ország zömének gyarapodása/jóléte, hogy az efelett érzett elégedettség okán aztán újra tömegek válasszák meg, hanem az állampolgárok függőségének növelése. Szélsőséges esetekben (mélyvidék) százezres nagyságrend nem csak a szabad választás jogát, de még a nem-választás! jogát sem képes gyakorolni. A hazafiság lealacsonyítása "hazaffyasságra" már csak a cseresznye a torta habjának tetején. Ez egy eléggé gusztustalan és hosszú távra nézve roppant kártékony rezsim. Lehet tehát retusálgatni, végtelen polémiákat folytatni de az űrhajó űrkutyájának űr-ürüléke, az bizony kutyaszar, még ha nem is kanonizáljuk :-(.

AngeI 2020.03.29. 19:45:58

A bunkó, hülye magyarokkal szemben áll a "fejlett","progresszív" Kanada, ahol óvodás korú gyerekeken lehet nemváltoztató műtéteket végrehajtani.
Köszönöm, inkább maradik neandervölgyi...

AngeI 2020.03.29. 19:53:55

" Amikor Kant a felvilágosodást úgy határozta meg, hogy az az ember kilábalása maga okozta kiskorúságból"

Hogyha Kant ma élne, sztem úgy vélné, hogy a nyugati ember visszasüllyedt a kiskorúság állapotába.

Tamáspatrik 2020.03.29. 20:01:56

A félelemre az ősi, kézenfekvő válasz a biztonság keresése. Lehetnének más válaszok is, mint a tájékozódás, felkészülés és az aktivitás - ezek mondhatni fejlettebb tudatszintek. A "biztonságba helyezés" olyan tevékenység, aminek ára van, a vezetés elég nyíltan megkéri az árát, méghozzá úgy hívják ezt az "intézményt", ahol a biztonság-adót beszedik, hogy intézményesített korrupció.

Gondoljunk azokra az ismerőseinkre, akik "migránsoztak", azaz fanatikus módon rá vannak kattanva a migránsveszélyre. Ha megnézzük, hogy milyen tudásszintet képviselnek és mennyire artikuláltan (pontosabban artikulálatlanul) fejezik ki a véleményüket, akkor megkérdezhetjük, hogy valóban egy csapatban szeretnék-e lenni velük? Én a magam részéről úgy vélem, hogy az ösztönösség és a tudatlanság inkább jellemezte az ilyen ismerőseimet mint bármi más úgy hogy köszönöm, nem.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2020.03.29. 21:04:29

@ijontichy: @neoteny:

Minden idők egyik legjobb könyve/hosszú novellája. Én a galaktikában olvastam anno, folytatásokban, most is itt van a könyvespolcomon, időnként elolvasom újra és újra. Zseniális, olvasmányos, izgalmas, tanulságos, egészen mély társadalom-és korrajz.

Ki ne hagyja senki.

AngeI 2020.03.29. 21:27:12

@Tamáspatrik:

www.youtube.com/watch?v=Kn2B85aP9pM

Sztem illegális migráció ügyben inkább az a nevetséges, aki annak idején-2015-ben- álproblémának nevezte, mint Kunhalmi.

Hauptrichter2 2020.03.29. 21:59:24

A cikk nagyon jó, de most már kíváncsiak lennénk a MEGOLDÁSRA... mert ez így csak diagnózis és nem látszik a gyógymód....

ijontichy 2020.03.29. 22:27:52

@Hauptrichter2: Majd az idő (és a koleszterin ;-) ) megoldja.
Viccet félretéve, a Momentum korosztálya az első, amelyik már láthatóan nem vevő a Kádár-kor metódusára (lebukik-kibekkel-túlél-megoldja_okosba'). Ők már bemutatták a középső ujjukat, a következők még inkább (tökmindegy mit művel LOP (&al) az oktatásban). Persze ez kevés (ld. @HaFr ezirányú posztjait), de minden hosszú út egy lépéssel kezdődik (és minden szerencseszéria véget ér egyszer).

Etniez 2020.03.30. 03:45:51

@/\ngel: 2020 van, feltűnt-e?

Etniez 2020.03.30. 03:48:26

@/\ngel: dehogy lehet kiskorún ilyen műtéteket végrehajtani te szerencsétlen konteóhívő....

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.03.30. 06:55:03

@/\ngel: Aha. Valami linket adnál erről, vagy csak simán megint behazudtál valamit a cybertérbe?

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.03.30. 06:57:26

@/\ngel: Keress rá te barom! Ezerszer leírják hogy csak egy futóbolond állítása ez. Te persze, amilyen sötét vagy, beszopod. Mielőtt böfögsz valami hülyeséget keress már rá a guglin, te félbolond!

Madnezz · http://sorfigyelo.blog.hu 2020.03.30. 07:17:17

Már ne haragudjon meg a poszter, de ez a fejlettségi szintekre való tagolás mindig is bizonytalan megállapításokra épült és leginkább bizonyos társadalmak felsőbbrendűségének az igazolására alkalmazzák. A blogra jelemző módon szokás szerint a magyarok elmaradott, nem európai, mucsai parasztok, akik nem is valók ide. Elnézést, hogy nem hímes-hámos hamis szavakkal kedveskedem, ahogy azt annyira kultúráltnak tartják egyesek, hanem egyszerűen magyarosan mondom meg a véleményemet, rettegve és szociálisan elmaradottan.

BiG74 Bodri 2020.03.30. 07:42:51

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
Szeretem az ilyen /\ngel tipust. Mindig megerősítik bennem, hogy amíg a nemzeti konzervatívokat ilyenek is képviselik a mindennapokban, addig nincsenek is nemzeti konzervatívnak nevezhetőek, csak illiberális abnormalitás, melyeknek népességünk hülyéi úgy kellenek, mint egy falat kenyér.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.03.30. 08:48:41

@BiG74 Bodri: A baloldalon is vannak ilyen agyamentek, de azok kevesebbet forognak itt a neten.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.03.30. 08:50:26

@BiG74 Bodri: Az a borzasztó, hogy alig akad közöttük aki képes érvelni, logikusan következtetni, számolni, tájékozott, linkekkel támasztja alá az érveléseit.

DrGehaeuse 2020.03.30. 09:03:32

@HaFr: A mezővárosi gazdák szerintem elkerülték a "népi írók" figyelmét. De említhetném a borvidékek szőlőművelő vincellér gazdáit is.
A saját nagybátyám például soha nem lett TSZ-tag, mindíg a maga gazdája volt. 4ló 1 ráfos és 1 gumis szekér, 2 tehén, 4 hold szőlő pince, kaszálók. Szántott, vetett szőlőt művelt, tüzifát termelt ki az erdészet által - a haszonfa kitermelése után - otthagyott "farkak" megtisztításával, és azt értékesítette a faluban és a környéken. 1991-ben még szüretelt, fuvarozta a termést, mustot értékesített a Borkombinátnak, 120 hl, bora volt.
A legnehezebb időkben Miskolcra (60km) járt hűtőházba dolgozni a lenkeményebb fizikai munkára (negyed marhákat rakodni kamionba) idénymunkásként. A szenet akkora szívlapáttal rakodta amit 10éves koromban üresen is alig bírtam megemelni.

BiG74 Bodri 2020.03.30. 09:19:08

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
Alapjában véve, rendszerkritikus oldalon megjelenő agyhalott baloldaliak pont ez a kategória. Csak nem hazudja magát másnak, mint ami. Viszont az illiberalizmusban simán lehet valaki zsidógyűlölő, de valójában nem antiszemita, néger és arabgyűlölő, de nem fajvédő. Hitler feltétlen híve, de nem náci. Jézusi szeretetet kiröhögő, templomba nem járó, Bibliát hírből ismerő, de mélyen hívő keresztény. Napi szinten ufó látó, de nem elmeroggyant.

És ilyen illiberális hazug káosz mellett az a gondjuk, hogy az ellenzék, különböző erői, hogyan tudnak összefogva, egyfelé szavazni.

DrGehaeuse 2020.03.30. 09:21:28

@/\ngel: Az inkompetens ál-ellenzékre és a migrásválsággal kapcsolatos véleményükre magasról teszek. 2015-ben orv-bán először nem tett semmitt, hagyta a problémát elhatalmasodni.
Nagyon nincs jó véleményem Torockairól, az akkori Hír-TV-ről viszon (G-nap után) annál inkább. Ők már Márciusban jelezték (akkor még csak az albánok használták tömegesen átjáróháznak a zöldhatárt Ásotthalom környékén) hogy ebből még nagy gebasz lehet.
Egészen Júniusig semmit se csinált a kormány. Óriási tömegben táboroztak muszlimok a keletinél, aztán sétáltak Bécs felé az M1-esen.
Amikor vitya (habony) rájött hogy még a pesti nép se bírja a migráncsokat akkor támadt az az ötlete, hogy ebből fog olyan kampányt csinálni amiből kijön a 2018-as 2/3 is.
Mellesleg Sanyibácsi csókosai megépítették a világ legdrágább drótkerítését. Annak extraprofitjából fel lehetne vásárolni egész Somogyországot.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2020.03.30. 09:53:16

@BiG74 Bodri: Nekik van egy közös pontjuk, a Viktor, ahogy a baloldali agyhalottaknak is.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.03.30. 10:40:27

@DrGehaeuse: Nem akarok mikrotörtémnetekig és személyes narratívákig lehatolni. Nézz rá az országra, nézz rá a vidékre. Ráadásul ez nem is a kommunizmus terméke, hanem jóval korábbról származik, vö, "második jobbágyság", földnélküliség, cseldédség, agrárproletariátus, miközben a vidéki/falusi polgárság elhanyagolható volt. A vincellérek is cselédek voltak többnyire, a vincellériskolák nem a polgárság nevelési intézményei voltak.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.03.30. 10:45:51

@Madnezz: nem értem, mi ebben a bizonytalan -- éppen csak öt könyvtárnyi irodalom van ennek alátámasztására, az ellenirodalom meg kimerül a mítoszokban, a mesékben és Orbán beszédeiben.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.03.30. 10:57:31

@Öreg tölgy: Ember, tényleg, nem is tudom, hogy válaszra méltassalak-e, de legyen. 1. nem törlök senkit, aki érvel és nem trollkodik (a szokásos troll jelzők alkalmazása ilyennek számít), 2. már hogy a fenébe hasonlíthatsz engem OV-hoz: mennyi pénzt is lopok el (használok)? Milyen hatalmam van? Megválasztott engem valaki? Legfeljebb valamelyik propaganda újsághoz hasonlíthatnál, de akkor azt mondom: ha majd én írhatok nekik és lehozzák a cikkeimet, akkor írhat ide is minden NER-bolond. Szólni fogok.

BiG74 Bodri 2020.03.30. 11:56:46

@Quercus erdész:
Te miért vagy itt?

PKP mint párt? De ha az is, liberális?

2020.03.30. 13:30:38

Gyorsan jár a cenzorkéz, mi? Hát csak rajta, dolgozz!

DrGehaeuse 2020.03.30. 13:30:41

@HaFr: Persze így is lehet nézni. Az apám legidősebb sógorát a budafoki vincellér iskolában (30-as évek végén) képezték ki, a falu egyik legpolgáribb személyisége volt, a borkombinátban megbecsülték a szakértelmét, mellesleg ő volt a Görögkatolikus egyhárközség kántora. Az egész rokonságban neki volt először lemezjátszós rádiója. Ő volt a falu egyetlen önkéntes meteorológiai megfigyelője az OMSZ-nek minden nap szolgáltatott adatokat (csapadék, hőmérséklet, légnyomás).

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.03.30. 13:55:50

@DrGehaeuse: ezért mondtam, hogy nem akarok személyes narratívákba belemenni: a rokonod személyes kvalitásai, amikkle nem tudok és nem akarok vitatkozni, nem igazolják se az intézményrendszert, se a valóságot

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.03.30. 13:57:02

@shitgun: csak annyi energiéát fektetek beléd, ami nem okoz megterhelést, ne bízd el magad; a jelntőséged csekély, csak a szépérzékemet bántja, ahogy használod a magyar nyelvet

DrGehaeuse 2020.03.30. 14:31:58

@HaFr: De azt a sommás véleményt, miszerint nem is voltak vidéken független parasztegzisztenciák, némileg árnyalják.

lecsós 2020.03.30. 14:44:04

@HaFr: Épp hogy fordítva volt, a szaros komcsik által kulákoknak kikiáltottak adták a vidéki, független, gazdag polgár- paraszti réteget. A szaros komcsik azért akarták kiirtani őket, hogy a vidéki mezőgazdasági - műszaki értelmiségnek ír magja ne maradjon, és menjen a falusi a városba melózni a gyárba, mert ott lehet átnevelni őket ideológiailag.

mult-kor.hu/cikk.php?id=41430

"A kulák a "dolgozó nép" ellenségének lett kikiáltva, és megindult a béreseket foglalkoztató módosabb parasztok módszeres üldözése. A téeszesítéssel egy időben országosan mintegy 71 ezer kulákcsaládot tartottak nyilván. Kuláknak hivatalosan az minősült, akinek 25 hold vagy annál több szántója, 5 hold vagy annál több szőlője volt, továbbá a cséplőgép-tulajdonosok és a malmot üzemeltetők - ugyanakkor a gyakorlatban a helyi pártvezetőség döntött arról, hogy ki kerül fel a kuláklistára.

A kulákokat különösen súlyosan sújtotta a beszolgáltatás, ez az adón túli, irreálisan megszabott teher, ami anyagilag teljesen ellehetetlenítette a középparaszti réteget. Sok kulákká minősített embert a lakásukból melléképületekbe költöztettek ki, a házat pedig elfoglalták a helyi pártfunkcionáriusok. A gazdák tömegével menekültek földjeikről, miután azokat "önként" felajánlották az államnak. Volt, aki nem bírta elviselni a zaklatásokat, és öngyilkosságot követett el, másokat otthonukban vertek agyon vagy a börtönben elszenvedett fizikai bántalmazások következtében vesztették életüket. "

Ez meg nagyon nem sikerült, de a komcsik itt maradtak a nyakunkon a módszerváltás után 30 évvel is, mivel Antall papa meg a többi elintézte ezt az országot 30 évre.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.03.30. 14:44:39

@DrGehaeuse: én tömegről beszélek, nem szignifikáns kivételek akadhattak

DrGehaeuse 2020.03.30. 20:39:53

@HaFr: A tömegek a tömegpártok manipulatív játékainak alanyai. Nem véletlen hogy a komcsik a "kulák"-ot tekintették főellenségnek meert nem hagyta magát az ő módszereik által manipuláltatni. Ezért találták ki a "ravasz paraszt" dehonesztáló szóösszetételt is.

Lehet, hogy nem volt nagy létszámú réteg a valóban független gazdaréteg, de erős volt és a zsellér, sommás és cseléd tömegek egy része inkább követte őket mint a tömegpártok megmondóembereit 1945 után legalábbis.

Egy titkosszolgálatok által nem szétmanipulált rendszerváltás esetén (ami sajnos nem volt) egy új FKgP toronymagasan nyert volna vidéken. Isten csodája, hogy az MDF részben legalább helyettesíteni tudta.

AngeI 2020.03.30. 21:31:10

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

magyarnemzet.hu/archivum/csaladhalo/nemvaltoztato-beavatkozasok-gyerekeken-4095793/

"Amerikában egyre nő azoknak a hormonblokkoló kezeléseknek vagy akár sebészeti beavatkozásoknak a száma, amelyekkel gyerekek nemét változtatják meg."

ijontichy 2020.03.31. 02:49:53

@DrGehaeuse: "a "ravasz paraszt" dehonesztáló " Ez nem tisztán dehonesztáló. Van benne egy "elismerő csettintés" tkp. "Ejha!!! Nicsak a ravasz parasztja...". És nagyanyám nem hiszem, hogy bármit tanult a komcsiktól :-) Hallottam én tőle "zsidót", "cigányt" is, de soha nem igazi indulattal, inkább "évszádos népi bölcsességgel". "Ne cigánykodj, fiam!" - ezt én is többször megkaptam, ha valami stiklit akartam túl átlátszóan elkenni :-). Ha (ritkán) valóban rosszindulat/düh állt mögötte, akkor a sziszegősen kimondott "hogy enné ki a belit a rosseb" kifejezést használta.

DrGehaeuse 2020.03.31. 07:04:05

@ijontichy: Persze a nem mindegy ki mikor és mire használja.

BiG74 Bodri 2020.03.31. 07:31:44

@lecsós:
Nagyapámnak közel sem volt ennyi földje, mégis kulák lett, aztán a gyönyörű, de mindössze 800 négyszögöl szőlője a tanácselnöknél kötött ki valahogy. Annyira nem volt kulák, hogy az ONCSA programban kapott házat, de a három helyen lévő kis földjei soha nem kerültek termelőszövetkezetbe, de nála sem maradt.

lecsós 2020.03.31. 07:52:04

@BiG74 Bodri: Bárki lehetett kulák, aki kicsit módosabb volt, vagy ha a komcsik rámondták. Ezeket a családokat szisztematikusan ellehetetlenítették, egészen a 60-as évek közepéig, onnantól megfigyelhető valamilyen szintű enyhülés a történetben.

Na most ezeknek, akik írogatták a kulák listákat, meg a b listákat, azoknak a haja szála nem görbült a 89-es módszerváltáskor, ez a szellemi örökség most is itt van körülöttünk. Olyan, mint a lapos fing a buszon, mindenki érzi, de senki nem tudja. Ezért mondom azt, hogy a társdalom eléggé sok traumát nem beszél ki őszintén, és nincs konszenzus semmiben sem, pedig 30 év elég idő kellett volna hogy legyen, hogy legalább eljussunk valami megoldásig.

AngeI 2020.03.31. 20:37:34

@neoteny: Talán a hormonkezelésre és az életkorra kellene elsődlegesen koncentrálni.

AngeI 2020.03.31. 21:24:09

@lecsós: Érdemes elolvasni Závada Kulákprés c. könyvét.

AngeI 2020.03.31. 22:41:27

@neoteny: A törvényeknek kellene diktálniuk, nem nekem. Erről beszéltem.

AngeI 2020.03.31. 23:27:40

@neoteny: Amely bírósági döntés a vonatkozó törvények alapján megszülethetett.

"Azokat a törvényeket pedig a kanadai választópolgárok többsége (pluralitása) által megválasztott törvényhozók hozták: érvényesült a demokrácia. "

Ha a pedofília büntethetőségét megszüntetik akkor is ezt mondod majd?

AngeI 2020.04.01. 16:57:41

@neoteny: Nyilván, ki más változtathatná meg a törvényeket?

"Valóban: így műxik a rendszer."

Ez volt a kiindulásom itt, hogy annak a társadalomnak, amelynek parlamentje által hozott törvények alapján nemváltoztató hormonkezelést kaphat 18 alatti személy,nem szeretnék a részese lenni.

AngeI 2020.04.02. 13:53:19

@neoteny:

"Legközelebb kezdd ezzel"

Legközelebb olvasd el a az első kommentemet.:)

"Akkor meg mit számít az, hogy én mit mondanék?"

Ha mondjuk egy parlament olyan törvényt hozna, hogy a bevándorló hátterűeket kiutasítja az országból, akkor se mondanál semmit?

AngeI 2020.04.02. 22:38:39

@neoteny: Az óvodáskorú is 18 alatti.(Előző kritikai megjegyzésed egyébként sem a hormonkezelt életkorát érintette.)Alapvetően arról van szó, hogy egy, az észak-atlanti világban meglévő alapvető közmegegyezést sért az eset, mégpedig azt, hogy 18 éves kortól tekinthető valaki felnőtt személynek, aki mondjuk egy nemváltás kezdeményezéséről szóló döntést meghozhat. Hogyha ezt az életkori kritériumot elkezdjük relativizálgatni, az messzire vezet. Akár oda, hogy egyszer majd mondjuk nem lesz büntetendő 10 éves gyerekekkel szexelni. Erről sincs véleményed?

"Mit számítana, hogy mit mondanék?"

Akkor minek kommentelsz?

AngeI 2020.04.03. 21:41:42

@neoteny: Látom energiatakarékos, trollkodó üzemmódba kapcsoltál te idióta..

"Amire te egyetlen példát sem hoztál"

Megint nem figyeltél:

magyarnemzet.hu/archivum/csaladhalo/nemvaltoztato-beavatkozasok-gyerekeken-4095793/

"De már 16-tól lehet jogosítványa, és 17 után már a hadseregbe is beléphet (szülői beleegyezéssel)."

De nem 14-től (Nyugi, csak a hülye trollkodó stílusodat parodizálom..:)

""aki mondjuk"

Te mondod; de az nem jelenti azt, hogy bárki más is mondja."

Na, ez volt a csúcs..tudod a magyarban van egy ilyen szófordulat. Nem kell mindent szó szerint venni Móricka!

Tényleg érdekel a véleményed, mert biztos van. A TE véleményed szerint jó, hogy 18 év alatti személy nemváltó hormonkezelést kezdeményezhet?( Ne kezdj bele abba te barom, hogy a parlament így döntött stb.., mert ezt a terelést már párszor eljátszottad. A TE véleményed érdekel)

Ugyanígy a TE véleményed érdekel, hogy TE személy szerint mit gondolnál arról , hogyha egy parlament megszüntetné a pedofília büntethetőségét. ( Az előző tiltás itt is érvényes..)
süti beállítások módosítása