1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2019.12.23. 21:27 HaFr

Egy filozófus után (Reflexiók TGM-re)

Képtalálat a következőre: „tgm”

Tamás Gáspár Miklós jelentősen közelebb került a Jóistenhez -- ez derül ki legalábbis a Magyar Narancsba küldött háromkolumnás írásából, ami sokkal meglepőbb fejlemény, mint bármi más a műben: ez ugyanis az egyebekben éppen olyan terméketlen, mint bármelyik kommunista pamflet. Viszont ez utóbbi műfajjal kapcsolatban hadd szögezzek le valamit. Megkülönböztetve a rendszerkritikától, amely logikai előzménye neki és egy teljesen értelmes és szükséges foglalatosság, a (pozitív) antikapitalista rendszerelmélet fájóan üres; ennek gyakorlati bizonyítéka minden bukott "kommunista" rezsim és a velük haló ezrek, százezrek vagy éppen milliók. Ezen túlmenően azonban, míg antikapitalista rendszerelmélettel az flörtöl, akinek több ideje van annál, amit értelmesen el tud tölteni, addig a kapitalizmus felszámolását -- immár teljes biztonsággal mondhatóan -- kizárólag két embertípus tekinti gyakorlati célnak: az erkölcstelenek és a beszámíthatatlanok. TGM a két állapot (a sóvár gondolat és a kapitalizmus "meghaladására" irányuló praktikum ösztönzésének) határán áll, kényesen egyensúlyozva. A szóban forgó írása a kapitalizmus ellen lázadva egyszersmint lázítás az ép ész ellen is. Nem először, de korábban sose volt nyilvánvalósággal. TGM luxusa, hogy a gondolatait senki sem veszi elég komolyan ahhoz, hogy politikai gyakorlattá próbálja konvertálni őket, így zavartalanul (ti. felelőtlenül) írhat bármit. Én azonban teljes komolysággal írom -- alább megpróbálva megindokolni --, hogy ami a neve alatt most megjelent és egy hetilap hasábjain ártatlan, habár kétségbeesett érvelésnek tűnhet, az valójában a terror és a tömeghalál veszélyét hordozza magában. Amivel egyébként minden jel szerint önmaga is tisztában van. Úgy latolgat, fontoskodik és ágál, hogy közben embermilliók életével játszadozik, mint a legrosszabb értelmiségi típus, amelyet a Föld valaha a hátán hordott. És nekem ebből meg az ezt övező elnézésből -- hogy keresetlen legyek -- nagyon elegem van. A mű megdöbbentő, emberellenes, erkölcstelen.

Már a kezdet is olyan, ami aligha lehetne rosszabb. "A 19. és 20. századi szociáldemokrata és kommunista pártok, majd (...) kormányok és államok (az én kimelésem - HaFr) (...) arra törekedtek, hogy a 'dolgozó tömegek' életszínvonalát emeljék, életminőségét javítsák (...) . Ugyanakkor arra, hogy ez a fejlődés mindenkit egyformán érintsen, hogy lehetőség szerint kiküszöböljék az irigységet, az önzést (...) és előmozdítsák a plebejus önérzet elterjedését. Ez a felfogás maga volt a morális eudaimonizmus, azaz (...) erkölcsi meggyőződés."

A kommunista diktatúra mint erkölcsi meggyőződés. Sőt ő maga az eudaimonia (boldogság, jól-lét). Hm. Miért kell mindig eredetinek látszani akarni akár a civilizáció kontójára?

"A heterodox (hatvannyolcas - HaFr) baloldal evvel soha nem volt elégedett", mármint az eudaimonia kommunista pártoktól erededő felfogásával, ez ugyanis -- mondja TGM -- túl kispolgári volt. (A százmillió halott mint kispolgáriság.) De bárhogy is törekedett rá, a heterodoxia sem tudott szabadulni az eudaimonizmustól (vagyis attól, hogy a cselekedetei mögött a jól-lét vágya diktáljon). "De ennek most vége." "A mostani radikális fiatalság (...) egyáltalán nem ilyen", köszönhetően annak az új fókusznak, amit a klímaválság hozott.

Mármost nagyon furcsa nekem, hogy TGM ennyire könnyen sutba dobja kétszáz év kommunista mozgalmát (pláne) annak eudaimonizmusa miatt és jószerivel két-három év (G. Thunberg megjelenése óta egyetlen bő év) narratívája alapján megváltást ígér nemcsak az emberiségnek, de a rendszerkritikai (=kommunista) mozgalomnak is. Ez annak ellenére tűnik vaskos hübrisznek és kérdőjelezi meg -- mi tagadás, joggal -- TGM korábbi elmélyült munkásságát, hogy a szerző élete jó részét saját bevallása szerint  "Szicíliától (stb. stb. stb.) Prágáig" ezeknek a fiataloknak a körében tölti. De sajnos én már annyira öreg és bölcs vagyok, hogy sok lelkes-dühös-rettegő-igazságkereső fiatal találkozását TGM-mel csak éppen annyira tekintem a kapitalizmus meghaladása garanciájának, mint bármi mást, leszámítva talán a Haribo gumicukor kivonulását a dél-afrikai piacról, mert ez tényleg a kapitalizmus végét forkásztolná.

TGM szerint a fiataloknak elegük van az anyagi jólét kereséséből, aztán kevéssé elegánsan (az érzékenyebbek szemében botrányosan) erre redukálja a pursuit of happiness (Locke-tól, a skót felvilágosodásból és az amerikai függetlenségi nyilatkozatból ismert) fogalmát, magyarul a boldogság keresését/kutatását. Mintha a boldogság kimerülne az anyagi jólétben. Így váltja fel a gondolatmenetében előre megfontolt módon először a boldogság (a jól-lét) eredendően arisztoteliánus, aztán a pursuit of happiness felvilágosodás kori -- egyaránt -- erkölcsi fogalmát az anyagi jólétre való törekvés karikatúrájával, méghozzá a rendszerelmélet hagyományos impotenciájának orvoslásának szentelt többszörösen fiktív világesemény -- a klímakatasztrófára reagáló teofánia, az ártatlan gyermekek tömeges, sorsfordító megjelenésének -- bizonygatásával. Mindez meglepő és mulatságos. De leginkább szomorú. A rendszerellenzéki, antikapitalista gondolat határainak elég világos érzékeltetése a Gondolkodó által. A civilizáció megérett a vágóhídra és a gyermekek (a tiszta szív és akarat) fogják odahajtani: a gondolkodás (a filozófia) feladása elkerülhetetlen, sürgető. "Nincs időnk."

A radikális fiatalság (ah, micsoda kéj már kimondani is!) gyűlöli korunk domináns életmódját (értsd: a jóléti társadalmakét) annak önző, borzongató sekélyessége miatt. Gyűlölnek, mert erkölcsösek. "Nem gazdagabb, hanem szegényebb világot" pártolnak (akik egyébként az ismert reprezentatív minta alapján természetesen tehetős családokból jönnek, naná, a gyűlölködés nem a szegény gyerekek műfaja, ezeknek dolgozniuk kell, hogy ne haljanak éhen). Az ilyen nagyotmondásoknak azonban az égvilágon semmilyen alapjuk nincs azon kívül, amit az idősödő (ageism!) filozófus agya bele szeretne látni a padavánjaiba (vö. képzelőerő) -- és hát hemzseg ezektől ez az írás, összekötve korunk torkosságát, szexizmusát, profi labdarúgását, fogyasztói idiotizmusát, a sertéssültet meg egy kicsit a gyerekek milliószámra való megerőszakolását, a koncentrációs táborokat és az emberiség végállapotát a termeléssel és a produktivitással általában, ezeket az anyagzabáló innovációval, a kényelemmel, majd mindezek antitéziseként az ömfeláldozással a szerzetesi életmóddal, a szüzességgel és a hallgatással. Minden szóhoz idézőjel dukálna, de nem volt türelmem kitenni őket. És sok sok szó van még itt hasonló zsánerben.

Az a Bosch-látkép merő giccsbe fordulva, amit TGM előad nekünk a korunkkal való elégedetlenségében olyan hiperbolája minden gondolkodásnak, amelyről a legyegyszerűbb volna azt hinni, hogy egyetlen színes, szélesvásznú farce (trollkodás) -- de nem az. A szerző láthatóan gondban van, és azt szeretné, ha minél több gyerek abban lenne. Ezért táborról táborra jár és szítja a kívánatos gyűlöletet (hadd legyek fair és pontos: a fenti módon megírt egyéb képességek, ti. társadalomelméleti megalapozottságú megoldás -- azaz jobb -- híján).

De mi lesz így a megváltással?

Az is lesz. "Negatív szabadság sem kell többé." "Ez vallásos attitűd -- vallásos ateizmus --, és nem lehet toleráns, nem is az." (Ez a félreértések elkerülése végett nem metaforikus beszéd, hanem felhívás diktatúrára, amit ugyanakkor vissza is von a szövegben azzal, hogy ugyan jó volna egy "kemény kommunista világkormány", de "nemcsak lehetetlen önmagában, de nem is akarja senki". A szerző játszik, játszadozik. Homo ludens sed sperans.) A munkásság sajnos becsicskult, az istennek nem akar kommunizmust, jöjjön akkor a gyerekek hadjárata. "Amint Greta Thunbeg felismerte..." A "szűz lány." "Prófétai küldetés." "Te pedig, kis gyermek, a magasságos Isten prófétájáak hivattatol; mert az Úr előtt jársz, hogy az ő útjait készítsed." (Luk. 1:76) Jaj.

Egy filozófus nem bírt az életét feszítő problémákkal. A ráció elesett. Maradt -- kivitelezhető erőszak hiányában -- a révület. Kétségbeesés van és ráhangolódás a kétségbeejtő megoldásokra. Kérdésként legföljebb az maradt: teokrácia akar-e lenni?

Ideje lenne beletörődni abba, hogy az embert nem lehet megváltani e Földön és egyértelműen tudatni az erre hajlamos értelmiségiekkel, hogy nekik sincs hatalmukban a megváltás: a saját nárcizmusuk kiélésén túl csak a pusztítás lehet a munkájuk gyümölcse. Hibás a problémaérzékelésük, következésképp a programjuk.

Ecce homo - a legfontosabb biblikus üzenet.

50 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr5715363816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Brix 2019.12.23. 23:50:33

"Új aszkézis " - Tamás Gáspár Miklós írásának címe... Az aszkézis, az alacsonyabb rendű ösztönök megfékezése iránti vágy megjelenik az összes világvallás céljai között, mivel úgy gondolták, hogy az aszkézis segítségével lehet közelebb kerülni istenhez...vagy nem volt más válasz a minden civilizációban jelenlévő, éles társadalmi különbségekre és az aszkézis követendő normává tétele volt a feloldása a helyzetnek..
Az aszkézis egyik legerősebb eszköze az önmegtartóztatás és lemondás a világ javairól. Már az ókori vallásokban is megjelent a közösségi tulajdonlás a társadalmi különbségek megszüntetésének igénye, és később korai kereszténység elveiben, majd a parasztmozgalmak követői azt gondolták, hogy a létezéshez szükséges javakat isten adja , így a közösen, egyenlően kell felosztani..
A középkorban számos egyenlősítő eretnek mozgalom alakult ( Manicheusok, Valdensek) és ennek szellemi folytatása Morus Tamás: Utópia c. műve . amely még a társadalmi hierarchiában hisz, de már egyenlősítő törekvések vannak benne, majd Saint-Simon és Fourier "tökéletesítette" az utópista szocializmust, ami persze egy marxi terminológia..
Tamás Gáspár Miklós tulajdonképpen egy modern kori utópista szocialistának tekinthető - egyébként az egyik legműveltebb ember Magyarországon...Legutóbb olyan leckét adott alkotmánytörténetből, a szabad mandátum lényegéről, amiből érdemes lett volna elolvasni azoknak a barbároknak, akik a képviselői jogokat korlátozták...
Visszatérve: Tamás Gáspár most észlelte , hogy megjelent egy új orleansi- szűz ( a szüzesség és a vértanúság az aszkézis gyakorlásának formái) - aki , posztmodern Jeanne D arc- ként a globális konszenzus, a globális egyenlőség-utópia élére áll , és végül bevégzi a történelmi harcot:
az elnyomók ( a gazdag, idős, kapitalista , nyugati férfiak) és az elnyomott többség ( szegény, fiatal, (nők) nem nyugati) között...
Mindezt egy teljesen más szabadságeszmény - mint a nyugati individualista szabadságeszmény alapján...Ez most egy erős globális mozgalom, és gyorsan terjed: rengeteg progresszív utópista- vagy realista? csatlakozik hozzá- mert az elmúlt 200 év marxista gyökerű politikája csődött mondott, valójában már a mai 40-es generációt sem hatja meg az old world osztályharc és a baloldali pártok..
Viszont, itt van ez a fiatal lány, ez a young prodidy... Volt olyan nap, hogy 200 ezer! fővel ugrott meg a követőinek száma...
Ő egy valós kihívás a kivénhedő, erőszakos , elnyomó politikusoknak és a globális hierarchiának...
Ott üt be a hagyományos, hierarchián alapuló társadalmaknak , ahol a legjobban fáj: a legfiatalabbak között...Csendben épül az új , egyenlőségen alapuló , progresszív globális konszenzus- egyelőre csak tudati szinten, de kétségtelen , minden eddiginél erőteljesebb globalizációs hullám lesz ez..

Brix 2019.12.24. 00:50:22

Máskèpp mondva: elindult egy globális , posztmodern, progresszív mozgalom , amely az emberi altruizmuson , egymás èrdekeinek kölcsönös figyelembe vètelèn , egyfajta ( egyenlősèg) konszenzuson alapul- új globális utópia ( bár eddig csak a klímacèlok voltak főkèpp közèppontban, de lassan újabb cèlok is megjelentek..) Vele szemben a múlt ès a jelen idők disztópiája: a nemzetek ès az osztályok- önèrdek- harca: fejlett- fejlődő , gazdag -szegény èrdekellentètek, etnikai ès vallási problèmákkal , demográfiai dichotómiával felfokozva- aminek mindig újabb ès újabb katasztrófák a következmènyei, amelyek vègső soron embertízmilliók halálához vezetnek...
Az új globális konszenzus , utópia , ezt a korszakot próbálja meghaladni, ehhez gyűjt támogatókat...Egyelőre , mèg csak kezdeti állapotban , hiszen a klímakonszenzus sem teljes , egyes államok vezetőinek önzèse ès szűklátókörűsège miatt...Globális konszenzus majd csak úgy lehet , ha az emberisèg többsège kèpes felismerni a közös globális èrdekek fontosságát , ès túllèpni a saját árnyèkán..
A globális èrtèkközössèg , a közös globális tudat(osság) lehet az egyetlen út, hogy valami pozitív irányba változzon...Ehhez egysègesíteni kell a közössègek közötti kommunikációt, a kommunikációs nyelvet (Habermas) hogy az alapèrtèkek is egymáshoz konvergáljanak..Ehhez Grèta most a legalkalmasabb ès " hírvivői "...

Khonsu 2019.12.24. 00:53:41

Ha az antikapitalisták azt a rengeteg energiát amit a kapitalizmus alternatívájának kitalálására fordítanak inkább a rendszer belülről történő javítására használnák, akkor már utópiában élhetnénk.

Khonsu 2019.12.24. 01:21:11

@Brix:

Egy ügy (klímavédelem) "trendivé" válása még nagyon messze van annak megoldásától. Nem látom, ahogy a sok millió elkötelezett klímaaktivista aszkétizmusba fordul. Lemond az autójáról, kikötteti az áramot, kikapcsolja a fűtést stb. Vannak persze ilyenek is, de a többség szerencsére ésszerűbb megoldásokban gondolkodik és mondjuk felszereli a napelemet. Mert az ember már csak olyan, hogy önként nehezen mond le a kényelméről. Szerencsére a klíma és környezetvédelemhez nem is kell, mert a technológia és a csúnya kapitalizmus felkínálja a zöldenergiát és egyéb környezetbarát megoldásokat is. Szóval felesleges meghirdetni a klímakommunizmust.

Brix 2019.12.24. 10:08:25

@Khonsu: A többsèg szerencsère realistán gondolkodik- de vannak olyanok is persze , akik drasztikus èletmódváltast sürgetnek: a fogyasztásukat korlátozzák, pl rátèrnek a vegán èletmódra, vagy nem utaznak repülőn...Grèta egy karbonból kèszült szuperhajóval szeli át az óceánt , Alexander Van der Bellen ( osztrák államelnök) vonattal utazik Milánóba...Új pèldák vannak az emberek előtt, amelyek alapvetően felgyorsítják a technológiai átalakulást...Így teszünk pontot lassan a belsőègèsű motorok korára is...Ha nincs a klímaváltozás ès a lègszennyezès problèmája , mèg most is ott lennènk abban a technológiai korszakban rekedve....
Más kèrdès , hogy az újabb technológiai forradalom milyen hatású lesz globális szinten, ès vajon a kívánt nivellálálódás irányába hat- e, vagy tovább növeli a meglèvő különbsègeket...Valószínűleg inkább segíteni fog...A zöldmozgalmak- ha más nem - legalább indirekt módon , a társadalmi elvárások megváltoztatásával felgyorsítják a technológiai átalakulást. Mászrèszt , a kommunikáció nyelvènek egysègesülèsèvel közelebb hozhatja egymáshoz a különböző alapèrtèkek alapján működő ès egymással rivalizáló kultúrákat, nemzeti entitásokat ...Lassan , így lehet meg a globális konszenzus , egyre több kèrdèsben...

ricardo 2019.12.24. 14:06:55

Ilyen a Gazsi. Esze az van neki annyi, mint a gané. De olyan is.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.12.24. 23:01:34

@Brix:

"a kommunikáció nyelvènek egysègesülès[e]"

Mire gondolsz?

Brix 2019.12.25. 01:12:21

@neoteny: Arra gondolok, hogy minden kommunikáció közös szimbólumèrtelmezèst ès èrtelmezèsi keretet igènyel, azaz: valamelyest hasonló kultúrát, mivel a kommunikálók oda- vissza hatnak egymásra, hasonulnak egymáshoz ...Ha felgyorsul , kitágul ( ès egysègesül) a kultúrák közötti kommunikáció - ami most törtènik az információs társadalom korában - akkor ez magával vonja azt is, hogy egysègesül a globális tudáskèszlet. Az egysègesülő tudáskèszket pedig magával hozhatja , hogy a különböző államok ès kultúrák -idővel- hasonló alapelvek ès törvènyek szerint kezdenek el működni, ami magával hozhatja az egymás èrdekeinek jobb megèrtèsèt - vègső soron ez vezethet a globális konszenzushoz..Alapvetően nem nyelvi egysègesülèsre gondolok, bár az angol nyelv globális közvetítő nyelvvè válása is segíti ezt a folyamatot, a hanem közös tudáskèszlet formálta vilagszemlèlet , ès èrtèkrend egysègesülèsère...( De, lehet hogy ez csak wishful thinking...)
Alapvetően azèrt abban hiszek, hogy valahová --pozitív irányba-- csak fejlődik az emberi társadalom...

neoteny · http://word.blog.hu 2019.12.25. 02:22:13

@Brix:

Éjféli mise után még becsekkoltál ide is? ;-)

Köszönöm részletes válaszodat.

"minden kommunikáció közös szimbólumèrtelmezèst ès èrtelmezèsi keretet igènyel"

Kivéve amikor _megtévesztés_ céljából kommunikál valaki.

"az angol nyelv globális közvetítő nyelvvè válása"

Ebben a beszélgetésünkben ezen a ponton igencsak kötelezettségem Orwell klasszikussá vált esszéjére hivatkoznom:

Politics and the English Language

[...]

This mixture of vagueness and sheer incompetence is the most marked characteristic of modern English prose, and especially of any kind of political writing. As soon as certain topics are raised, the concrete melts into the abstract and no one seems able to think of turns of speech that are not hackneyed: prose consists less and less of _words_ chosen for the sake of their meaning, and more and more of _phrases_ tacked together like the sections of a prefabricated henhouse.

[...]

post.queensu.ca/~leuprech/docs/writing_guide/writingOrwell.pdf

Brix 2019.12.25. 10:02:35

@neoteny:
Kivéve amikor _megtévesztés_ céljából kommunikál valaki."
Ez pedig nagyon gyakori dolog, hiszen minden hatalmi rendszernek az alapja a tudáskèszlet , ès annak èrtelmezèsi keretènek manipulálása, egyszóval: a propaganda. Egy ember is manipulálhat tömegeket , de általában mindig jól felèpített, információs hatalmi gèpezet van mögötte, ahol gyártják a politikai tartalmakat ès átpolitizálják, átírják, megmagyarázzák a szavak jelentèsèt, pl: " the defenders of every regime claim that it is a democracy.....(....) in the case of democracy not only is there not agreed definition, but tha attemt to make one resisted
from all sides" ( belinkelt orwelli magyarázatból)
Ezèrt van az, hogy a különböző típusú, nem teljesen szabad rendszerek fosztókèpzőket aggatnak a demokrácia szó elè: "illiberális, nèpi, stb... " amivel egyúttal új jelentèstartalmat , definíciót adnak a saját " demokráciájuknak"
A hatalmi rendszerek mára új elnyomó eszközt találtak maguknak , amely sokkal hatèkonyabb ès szofisztikáltabb minden eddiginèl: az információt ès annak èrtelmezèsi keretèt adják a társadalomnak...Most olvastam a hírt: "Oroszorszag sikeresen lecsatlakozott az internetről " Az államnak sikerült egy olyan rendszert kièpíteni, amely bármikor lekapcsolhatja az egèsz országot " baj" esetèn a nemzetközi hálózatról...A világháborút most ezen a fronton vívják , nem fegyverekkel...Az autoriter jellegű rendszerek minèl erősebb, helyi információs buborèkot akarnak kialakítani- így tartva ellenőrzèst a társadalom felett..
A tömegdemokrácia is ezzel kísèrletezget...( A tömegdemokracia előszobája lehet az autoriter rezsimeknek..)
A kèrdès az, hogy kièpíthetők- e az államok által a helyi információs buborèkok, lehet- e a globális tudáskèszletet annyira manipulálni, amely ezeknek a rendszereknek a fennmaradását hosszú távra lehetővè teszi, vègső soron: megakadályozni a globális konszenzus kialakulását az alapkèrdèsekben...
Szerintem nem , de mègis ezt a harcot látom: dezinformációs hatalmi gèpezetek èpülnek világszerte , fizetett trollok ezreivel ( itt is kapunk belőlük...)

Brix 2019.12.25. 10:40:54

@civisvarosi: Válaszok mindig voltak, vannak , nem figyelsz elèggè! De, azok csak válaszok, nem " liberális válaszok"...Változnod kellene: "push Yourself to think outside the box" - enèlkül nem tudsz kilèpni a trollok világából...Boldog karácsonyt!

Amergin Glúingel 2019.12.27. 11:28:59

Nos, érdemes volna számba venni végre azt is, hogy hozzávetőlegesen hány millióan haltak bele a kapitalizmusba.

Hányan haltak meg éhhalálban és nyomorban, mert nem jutottak munkához. Hányan haltak meg rossz munkakörülmények között.
Hányan haltak meg a kiélezett piaci verseny oly sokat dícsért bizonyos mellékhatásaiba -- mint amilyenek a túlhajszoltság, az állandó stressz, a frusztráció.

Hányan haltak meg jobboldali, kapitalista rezsimek ténykedésének eredményeképpen.

A libertáriusok következetlenségére jellemző, hogy a fasizmust is baloldali ideológiának mondták -- inkább, mint hogy el kelljen ismerni, hogy embermilliók haltak bele jobboldali és kapitalista rendszerek működésébe. Mindent, csak, hogy nekünk legyen igazunk.
Igaz, hogy ebből olyan képtelenségek is kijönnek, mint hogy az USA baloldali rezsimeket támogatott a hidegháború alatt -- és után. Mármint jobboldali és fasiszta diktatúrákat, alkalmasint mérsékelten szociáldemokrata és demokratikusan megválasztott rezsimekkel szemben.

Vajon hányan haltak bele jobboldali, kapitalista autoriter rendszerek működésébe?

Hányan haltak bele abba, hogy kvázi-demokratikus alapokon álló kapitalista rezsimek a nyersanyag-erőforrásokért inváziókat indítottak más országok ellen, ahol a harcteret egyúttal az ország fegyvergyártásának tesztüzemeként is tekintették?

Ezeket a kérdéseket is jó volna behatóan és figyelmesen végigvenni.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.12.28. 03:32:09

@Amergin Glúingel:

"A libertáriusok következetlenségére jellemző, hogy a fasizmust is baloldali ideológiának mondták"

Nem mondták, hanem mondják, és ezt azért teszik, mert a Mussolini által létrehozott (olasz) fasizmus az etatista-kollektivista ideológiák _egyik_ mintapéldája volt (ilyenek voltak még a bolsevizmus és a nemzetiszocializmus).

A gazdasági liberalizmus (laissez-faire) egy _jobboldali_ (anti-etatista és anti-kollektivista) ideológia.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.12.29. 16:29:36

@civisvarosi2:

"talpalattnyi"

Helyesen: talpalatnyi

neoteny · http://word.blog.hu 2019.12.29. 17:51:00

@civisvarosi2:

"valóban. mert egyszerűbb és úgy is értelmes."

Mert ez az ősiségben a magyarok szívébe írt igazság.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.12.29. 17:56:44

@civisvarosi2:

"a népfősikola a szavak eredetét visszavezeti a hangutánzásra."

Igen, a 'talpalatnyi' is hangutánzó szó. Meg a 'magyar': addig matytak egymással, amíg szaporodási közösséggé nem váltak.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.12.29. 18:21:43

@civisvarosi2:

"mag népe."

Lófaszt, az nem hangutánzó eredet.

Dugták az asszonyt a keleti préri közepén, és amikor a csúnyáik összeverődtek az alternáló mozgásuk egyik végpontján, akkor a sok lucsoktól olyan hangok keletkeztek, hogy maty-maty-maty.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.12.29. 19:00:51

@civisvarosi2:

"a népfőiskolások csíntevők"

Te nem-magyar vagy.

2019.12.29. 21:16:12

@neoteny:
de ez ugye hit. a legionáriusok a legjobb legények, akárcsak a kollégisták. azok kapják legszebb leányokat. a hagyományok kettősségekből építenek hármas egységet. de ezek a nemiségből adódnak. az igét hirdeti az uralkodó egysház. az igen. és nemesség joga az ellenállás. ők a nemek. az uralkodói vitán. ami ugye az angolszász hagyományban: witan. az első angol királyok aetel- előnevű uralkodók voltak. mert hogy ezek egyben hunok hagyományai. de ez ugye hit. három - halom. a harmadik ujj hórias. óriás. és ha valami nagy, akkor azt négybe vágják. quater az ugye kétszer kettő. ezt is kidunálják. a tiszta asztal négy oldalán kvarterkáztak. tisch. az angolszász asztal és a tányér a dish. a disztányér. mert a bőségtál bowl. az ősi barbárok tisztára mosták a fogukat. teeth-tooth. mouth. a férfiak mosakodtak és a kezüket megtörölték a bajszukban. moustache. sanyi így tanítja öcskének a mosdást. de ez ugye ógörögül van. sanyi nem beszél ógörögül. csak véletlen beletalál. az is lehetséges.

a népfőiskola hite általános emberséget hirdeti és sajátosan magyar. de ez hit. az akadémikus bölcselet azt mondja, hogy kérem szépen ez komoly tudomány. nem. ebből nem lehet így viccet csinálni. de.

2019.12.29. 21:24:04

@neoteny:
akadémikusan a csín vagy csíny különböznek. a népnyelvben egy család. egyikből ered a másik. van a csinos, a csintalan és a csúnya. az állad dönti el? chin? az kinn van. mint a skin. az is kinn van. és a bone: benn.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.12.29. 21:49:14

@civisvarosi2:

"és nemesség joga az ellenállás"

A többinek szupravezetőnek kellett lennie?

2019.12.29. 21:57:14

@neoteny:
a heart az hajt? a lung az lengő szerved. a belly a hasad, azokban vannak a beleid? a nyakad nyekken. az a neck. az íjfeszítő hagyományban a nózika a nézőke. az eye úgy csillog, mint a sötét éjben a csillagok az égen. eye és eve így függnek össze.

ki tudja? ez a játékos szótanulás a pórnépnek. sanyit és editet nem érdekelte öcsike tanulmányi előmenetele. a bmw gyár betelepülésével kikérdezik tőle az angolt. és ezeket így megfejtik. az angol könyvet magyarul olvassák. mert ők csak magyarul tudnak. a boy a pulya. a fiú gyerek. a son a nap (sun) fia. szűnni nem akar. úgy süt. délen. south. délben. day. a lány a gerle. a girl. lánya valakinek. sister. szűz, mint az orosz sestra. a brother a bátor, barát, báty. a daughter a tündér. a tűnékeny tűnemények az égen a viharban a thunder. ezt értik biharban. edit b/viharkeresztesi tündérlány. a b/v áthallás bizánci. a b-t a keleti keresztények v-nek olvassák. basco/vasco da gama. bacskó/vaskó. sanyi és edit az angol könyvet magyarul olvassák. viccet csinálnak az akadémikus bölcseletből. mert kellően iskolázatlanok. a szkíták ősműveltségét hirdeti a populizmus. sanyi szerint a diák azért pupil, mert a pupákok púposak, mint a pupilla. edit szeint ó ez sanyi annyira okos. érti az okot és az okozat. oktat. ezért szeretett bele a fácánban.

2019.12.29. 22:19:26

@neoteny:
a nemesi ház ura a családját képviselte a cselédeivel. elöljáró. brit earl. viking jarl. a testőrei yard. járőrök. guard őrzi a kerítést, a kertet. court. védi. weard.

2019.12.29. 22:29:34

@neoteny:
a családban ugyanez a hagyomány. az alderman adja az áldást. az papol. az idősebb. többet élt. és fiatalabb fiúnak van ellenállási joga. a néphagyományban a legkisebb nemesedik. leányok okosodnak. kiválasztják a legényeket, hogy övék legyen a fele királyság.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.12.29. 22:31:28

@civisvarosi2:

"ezért szeretett bele a fácánban."

Edit lánykorában a Fácánban ült mint egy lesből támadó ragadozó? Nagy király! :))

2019.12.29. 22:55:34

@neoteny:
edit a gyors és gépíró esti iskolába járt. csak nem végezte el, mert sanyi azt mondta neki a fácánban, hogy ő majd eltartja. cserébe szüljön neki egy fiút és vezesse a háztartást. ez a hagyományos család modell, amit az orbán kormány hirdet.

tele.phone 2019.12.30. 00:09:07

@poszt: Normál időkben a politikusok csak teszik a dolgukat, és nincs szükségük az értelmiségiek ötleteire. Válságban aztán elkezdenek kapkodva figyelni bármire, ami megoldásnak tűnhet, vagy annak van reklámozva. A poszt talán ezért haragszik TGM-re. (Egyébként TGM szerintem is ügyesen játsza a bohóc szerepét, kimondhatja azt, amit más nem, és hiába próbálják olyan sokan lenézni, mégis figyelnek rá.) Egy más olvasatban meg TGM kimondja, formába önti, sarkítja, torzítja, és felhangosítja azt, amit egy valószínűleg befolyásos vagy a jövőben befolyásos réteg gondol.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.12.30. 07:49:17

@tele.phone:

"Normál időkben a politikusok csak teszik a dolgukat"

Mi a politikusok dolga?

2019.12.30. 10:01:01

@neoteny:
közszolgáltatásokért feleljenek. ennek része a szilveszteri utcabál és az éjféli tüzijáték, vagy nem része. a polisz, metropolisz, metropólia erre is költsön közösből, vagy sem? és ha igen, akkor mennyit. és a politikusok döntő többsége azt mondja, hogy igen, igen, költsön. mert úgy képzelik, majd odaállnak a színpadra és azt mondják: boldog új évet magyarország. és ez is elegendő, hogy ha az ellenzék azt mondja, hogy ne akarjatok már magyarok lenni. budapesten viszont ezzel lehet nyerni. és ez mindjárt polarizálja a közéletet. abból adódik a politika.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.12.30. 10:17:43

@civisvarosi2:

"közszolgáltatásokért feleljenek"

Panem et circenses?

2019.12.30. 11:26:09

@neoteny:
a piac alapja a valós árucsere. egyiknek van egy zsák búzája a másiknak fél marhája, a harmadiknek egy kisebb hordó olaja. és elcserélik közvetlen vagy pénz közvetítésével. beárazzák arany forintban vagy koronában, ezüst denárban, réz krajcárban. és valós áru a műhold, a mikroszámítógép, a gyógyhatású készítmények, stb. és ezekben van szellemi termék. szoftver, vagy szabadalom. mert megtervezik az épületeket, vagy a járműveket. ezeknek az épületeknek egy része középület. ispotály vagy iskola. úgy egyezik a város, hogy közösen istápolják a gyerekeket, időseket. ez ugye vallási kérdés. keresztény vallásfelekezetek általában így képzelik el a világot. és ezt elfogadják az államalkotók, akkor még kellenek papok. és akik vigyázzák a rendet. utcakapitányok. ensz békefenntartó haderő. de ez már nem piaci elvű. hanem közszolgáltatás, ahová valós árut szállítja a piaci szereplő. a békefenntartónak ruházati bolt szállít. különleges alakulatokat felruháznak. az orvosokat, a tanárokat, a hivatalokat, a bírákat, akik megkülönböztetik magukat, a polgármestert. de termelői oldalról ez is piac. egy talárkészítő rávette papp polgármestert, hogy az ünnepi üléseken ilyenben tetszelgejen.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/3171/polgarmesteriviselet.jpg
eladja ezt az uniformist. de papp polgármester megbészéli a közgyűléssel. és ha megválasztják őket, akkor a ruházati termékeket közbeszerzéssel megvásárolják. de úgy meg kell adóztatni a kabátot. legyen a polgármester úrnak és a képviselőknek ilyen talára. a politikusok ezt menezselik. persze akkor a gyerekeknek is kell valami uniformis az iskolába. a ruhagyárban úgy fizetik meg az adót, hogy varrnak ilyeneket is. ha nincs ruhagyár, akkor a kommuna adhat érte repülőgép alkatrészt, vagy űrkabint, vagy akármit. amiért cserébe kaphatnak ruházati termékeket feltéve, hogy azt közösségileg be akarják szerezni. na most ha egy kolónia nem akar közszükségleti termékeket, vagy kevesebbet akar, akkor úgy egyeznek. és úgy alacsonyabb lesz az adó. és a települések összeállnak egy államba. zsidótelepek létrehozzák a zsidó államot. de az ugye meddig tartson. szükség van külpolitikára, hogy a szomszédaikkal tárgyaljanak. szövetségeseket gyűjtsenek. ebből lesz a diplomácia. és még azokat is el kell tartani.

2019.12.30. 11:44:15

@neoteny:
ez ugye klasszikus liberalizmus. közös piac és (viszonylagosan) szabad kereskedelem természetes korlátokkal. túrricsén a túrógyártók, hogy a penny market ne vigye oda az olcsó túrót, hanem ők majd beszállítanak. és megegyezhetnek a környékbeliekkel, hogy szövetkezeti keretek között elcserélik. szegény kis penny market jogai sérülnek. a közút tulajdonosai adott esetben útját állják. ez nem liberális kapitalizmus. hanem klasszikus liberalizmus. a penny market mondhatja azt, hogy megveszi a túrót és eladja a német háziasszonyoknak, varrjanak mellé a német nyugdíjasoknak házipapucsot és házikabátot. és cserébe hoznak neki barkácsgépeket. és megegyeznek az áfész bolttal. ez új kgst a nyugatnémet elvtársakkal. de ez lehet kölcsönösen előnyös. ez a szociális piacgazdaság. a common market.

2019.12.30. 11:45:41

@neoteny:
ez ugye nem a kapitalizmus, de nem is a kommün. tgm ifjúkorában ez elsőt, időebben a másodikat hirdette. vénségére áttér a római katolikus hitre és pápistává lesz.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.12.30. 14:42:27

@civisvarosi2:

"a piac alapja a valós árucsere."

Dr. Papp nem is piaci szereplő.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.12.30. 14:58:30

@civisvarosi2:

"a közút tulajdonosai adott esetben útját állják. ez nem liberális kapitalizmus. hanem klasszikus liberalizmus."

44. Ti az ördög atyától valók vagytok, és a ti atyátok kívánságait akarjátok teljesíteni. Az emberölő volt kezdettől fogva, és nem állott meg az igazságban, mert nincsen ő benne igazság. Mikor hazugságot szól, a sajátjából szól; mert hazug és hazugság atyja.

-- János 8

2019.12.30. 16:06:58

@neoteny:
ez a modell a common market. klasszikus vegyes gazdaság. amiben termelői piac viszonylag szabad. az valós árucsere önkéntes. de azt közszolgáltatások egészítik ki. a fogyasztói piac közösségnek van alárendelve. az liberális nézőpontból önkényes. ez az, ami kedvez a földműveseknek és a gyáriparosoknak. szuboptimális az idegen kereskedőknek és a szolgáltatóknak. és erre lehet azt mondani, hogy ez természetes piacvédelem és azt is, hogy helyiek totalitárius érdekérvényesíő törekvése. civilizált fasizmus.

2019.12.30. 16:12:17

@neoteny:
1 Timothy 6
For the love of money is the root of all evil: which while some coveted after, they have erred from the faith, and pierced themselves through with many sorrows.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.01.02. 07:21:35

@civisvarosi2:

Ezért jár pokolra dr. Papp és brigádja.

2020.01.02. 08:37:24

@neoteny:
a coveted after vágyakoznak utána követik? tévesen ez ered a fájdalmas hitükből? és persze a pierce és sorrow szúrást a szorongást jelent. károli gáspár is rájött, hogy jakab király bibliája egy kicsit olyan, mint a magyar. mert ő még nem tudta, hogy ez finnül van.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.01.02. 09:50:57

@civisvarosi2:

"a coveted after vágyakoznak utána követik?"

Nem ez az érdekes kérdés: hanem az az argumentációs hiba, amit Pál elkövetett itt.

Ugye azzal kezdi, hogy felállítja az _általános érvényűnek szánt_ analízist: és ezt azzal _próbálja meg_ támogatni, hogy rámutat az empirikus tapasztalatra -- de ott csak azt a jóval gyengébb állítást teszi, hogy a pénzimádat eltérített _some_, vagyis egyeseket az igaz útról.

Pál egy autoritariánus, megmondóemberes vonalat adott hozzá a korai egyházélethez: azért írkálta a leveleit orrba-szájba, mert mindenki számára volt jótanácsa. Legalább is szerinte jó tanácsa.

Neked mi a meglátásod a Teremtés 2 - 3 ezen részéről?

21. Bocsáta tehát az Úr Isten mély álmot az emberre, és ez elaluvék. Akkor kivőn egyet annak oldalbordái közűl, és hússal tölté be annak helyét.
22. És alkotá az Úr Isten azt az oldalbordát, a melyet kivett vala az emberből, asszonynyá, és vivé az emberhez.
23. És monda az ember: Ez már csontomból való csont, és testemből való test: ez asszonyembernek neveztessék, mert emberből vétetett.
24. Annakokáért elhagyja a férfiú az ő atyját és az ő anyját, és ragaszkodik feleségéhez: és lesznek egy testté.
25. Valának pedig mindketten mezítelenek, az ember és az ő felesége, és nem szégyenlik vala.

1. A kígyó pedig ravaszabb vala minden mezei vadnál, melyet az Úr Isten teremtett vala, és monda az asszonynak: Csakugyan azt mondta az Isten, hogy a kertnek egy fájáról se egyetek?
2. És monda az asszony a kígyónak: A kert fáinak gyümölcséből ehetünk;
3. De annak a fának gyümölcséből, mely a kertnek közepette van, azt mondá Isten: abból ne egyetek, azt meg se illessétek, hogy meg ne haljatok.
4. És monda a kígyó az asszonynak: Bizony nem haltok meg;
5. Hanem tudja az Isten, hogy a mely napon ejéndetek abból, megnyilatkoznak a ti szemeitek, és olyanok lésztek mint az Isten: jónak és gonosznak tudói.
6. És látá az asszony, hogy jó az a fa eledelre s hogy kedves a szemnek, és kivánatos az a fa a bölcseségért: szakaszta azért annak gyümölcséből, és evék, és ada vele levő férjének is, és az is evék.
7. És megnyilatkozának mindkettőjöknek szemei s észrevevék, hogy mezítelenek; figefa levelet aggatának azért össze, és körülkötőket csinálának magoknak.

2020.01.03. 08:49:48

@neoteny:
a biblia elvben úgy van kanonizálva, hogy annak minden állítása tautologikus legyen. így a szöveg hittételekből áll. nincs benne argumentáció.

pál apostol szerint a pénz imádata minden rossz forrása. pénzt lehet teremteni a semmiből. pénz teremti a pénzt. de persze ez már interpretáció. van aki szerint a kapitalizmus az emberiség csúcsterméke. ennél igazságosabb rendszer nincsen.

Khonsu 2020.01.04. 14:03:28

@civisvarosi2:

Ez már egy kissé bonyolultabb része a történetnek. Az ugyanis, hogy adott típusú gazdasági tevékenységed jó vagy rossz az az "isteni" nézőpontból dönthető csak el. Attól függ, hogy milyen viszonyban áll a "törvénnyel". Olyan dolog, amihez szükséges a törvény megértése, mert csak abból tudhatod, hogy valamivel a "két úr" közül épp az Istent vagy a Mammont szolgálod. A törvény szelektál a lehetőségek között. Ezért is nem szabad szubjektív módon felülírni a képletet, mert akkor már hibás eredményeket ad.

Khonsu 2020.01.04. 15:51:47

@civisvarosi2:

Sejted te, hogy hol a gubanc, csak hibás megoldást javasolsz. Az IKEA vagy tetszőleges multi haszonélvezője annak, hogy az állam leveszi róluk ezeket a költségeket, az által, hogy a másokon behajtott adóból finanszírozza. A károk kezelése, a "zombigazdaság" működtetése szintén az államra szakad. Így a multi is örül és a károsultak is örülnek, mert előző extra profithoz jut utóbbiak (KKV) pedig a járulékoknak köszönhetően elvegetálnak. Ugyanakkor az egész legnagyobb haszonélvező az állami apparátus, ezért nem is áll érdekükben a helyzet megoldása, mert csak addig van rájuk szükség, amíg a probléma megoldatlan. Beavatkozásuk nélkül a multik és a polgárok közvetlen alkura kényszerülnének, amin mindenki nyerne, a hatalom és a lobbisták kivételével.

Khonsu 2020.01.05. 17:21:12

@civisvarosi2:

Mint már írtam egy korábbi vitánál, a probléma egyik fő oka, hogy a globalizáció ma féloldalas. A gazdasági oldalon hatalmas, globális méretű szervezetek jöttek létre (multik), míg a társadalmi oldalon ezek megfelelői nem alakultak ki.

Ezért szerintem a megoldáshoz ez az egyik olyan hiányosság amit pótolni kell. Mégpedig ennek kulcseleme (a felülről szervezett és ezért a populisták által "sorosistának" csúfoltak helyett) olyan alulról szerveződő, és piacon is életképes NGO-k és köréjük szerveződő KKV ökoszisztéma létrehozása, melyek globális szervezetekké tudnak növekedni és így egyenlő félként ülhetnek le a multikkal tárgyalni. (igen, az államot megkerülve és annak feje fölött kötve különalkut)

Ezek a speciális globális NGO-k, melyek valahol fél úton helyezkednének el a civil szervezet és a vállalkozás között ("közöségi kapitalizmus") vehetnék át a "szociális pillért" az államoktól. Amit nagyban elősegíthetne, ha a hatalom birtokosai ebben az átmenetben együttműködést tanúsítanának (valószínűtlen, de hátha).

Ha pedig akár csak 1-2 ilyen Magyarországról kiindulva tudna elterjedni az önmagában olyan globális központtá tenné az országot, aminek következtében még a gyügyei paraszt életszínvonala is érezhetően emelkedne.

Khonsu 2020.01.05. 19:28:38

@civisvarosi2:

Ez is egy nézőpont, bár nem épp erről lenne szó. Persze nyilván azért marad ez csak álom, mert ahogy demonstráltad, a hatalom némi propagandával és kreatív törvénykezéssel az ilyesmit csírájában el tudja fojtani. (újabb elszalasztott lehetőség...) És ez lesz az oka, hogy nem egy ilyen "szelíd" változat fog (tud) megvalósulni, hanem egy olyan verzió, ami meg tud küzdeni a hatalommal és saját térfelén, a saját eszközeivel is le tudja győzni azt.
süti beállítások módosítása