1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2019.11.22. 13:22 HaFr

A konzervatív politikai rend értelme

Képtalálat a következőre: „political order conservative”

A konzervatizmus alighanem a legképlékenyebb politikai fogalom, alkalmazzák a közel-náci rezsimektől kezdve a reakciós ideológiákon át a piaci fundamentalizmusig mindenre. Következik ez elsősorban a konzerváció (a megőrzés) tárgyainak változatosságából. Mégis, ha közös nevezőt akarok találni, akkor az valahol az örök (a kozmológiai és az antropológiai lényeg), a hagyomány (a régi intézmények) és az ember (a személy) háromszögében helyezi el ezeket a felfogásokat, majd az így a kialakított viszonyrendszert rendnek nevezi. Persze így ahány szokás, annyi rend. Tipikusan minél konzervatívabb a rend, annál nagyobb szerepet ad az emberrel szemben (de mint látni fogjuk, nem okvetlenül a kárára) az örök és a lényeg, illetve a hagyomány és a régiség faktorainak.

Ugyanakkor létezik a konzervatizmusnak az a fajta korrekciója, amely (az óhatatlanul nem kizárólag konzervatív felfogású) emberek együttműködésének kényszerét is elismeri (ha tetszik, kénytelen ezt elismerni egy alapvetően nem konzervatív világban), amely együttműködés a piactól a politikumon át a kultúráig bármit felölelhet. Ez a konzervatizmus (tkp. "reális konzervatizmus", fontolva haladás) kalkulatív, eleve az értékek pluralizmusából, sőt manapság a progresszió nyomásából indul ki és azt keresi, hogy mi ebben a nyilvánvalóan rossz, majd ezt próbálja feltartóztatni és korrigálni, a belátható pozitívumainak pedig utat engedni.

Ez a gyakorlat nem jelenti, hogy szem elől tévesztené az örök és a hagyomány szempontjait, viszont belátja, hogy ezeket nem tudja érvényesíteni a tágabb emberi közösségben, mert se legitimitásuk, se produktív értelmük nincsen. (Valóban, a konzervativizmus mint politikai gyakorlat felhígulásában elsődleges szerepet játszott az, hogy a konzervatív gondolkodók és politikai gyakorlat visszatérően nem tudta megvédeni az aktuális alapállását az ellenfelei -- köztük a domináns tömegérzületet -- felől érkező legitimitás- és az értékkritikával szemben. Nem hiszem ugyanakkor, hogy a konzervatizmus -- noha reakcióból született a XIX. század elején -- eleve kudarcra van ítélve, ehhez ugyanis el kellene fogadni, hogy a történelemnek eleve elrendelt menete van, amelyben a "haladás" mindig maximális léptékű és feltartóztathatatlan, illetve a konzervatizmus fontolva haladása mindig anakronisztikus.)

Ugyanakkor a konzervatizmus mindig megerősítést nyer azzal, hogy több hullámban győztes (változó) ellenfelei nem hoztak (finoman szólva) se nagyobb megelégedettséget, se akárcsak a saját programjaik stabil sikerét, miután a konzervatizmus aktuális formáját visszaszorították. Ettől folyamatosan beigazolódik az a konzervatív felfogás, hogy az öröktől és a hagyományoktól tudatosan elszakadó ember, bármilyen produktívnak tűnjék egy adott pillanatban a haladása, folyamatosan új válságokat hoz létre maga körül, az emberi boldogság és megélegedettség érzése nem nő a világban, a boldogságnak az erkölcsi korlátokban és a vágyak moderálásában rejlő forrását végképp betemetni látszik a vágyak maximálását korparanccsá tevő és az ezzel kapcsolatos kudarcot személyiségzavarral jutalmazó közérzület.

Másképp szólva, az örök és a hagyomány mint alapállások csak a folyamatos, rapid haladás ideológiáinak fényében tűnhetnek anakronisztikusnak, de ez utóbbiak tényleges produktumai nem igazolnak semmit a fontolva haladással szembeni kritikájukból. A fontolva haladás lényege, hogy semmi nem dobunk ki az ablakon, amíg nemcsak a kárát nem igazoltuk, de a helyettesítésének nagyobb haszna sem belátható. Ilyen alapon a (felspannolt, manipulált) közérzület diktátumai nem adhatnak elégséges legitimitást semmilyen változásnak; amit "demokratikusan" el lehet érni elsősorban a szenvedélyek és a vágyak ingerlésével, azt nem okvetlenül támogatja se a józan ész, se a reális közérdek. Immár jó száz éve, a tömegdemokráciák születésétől fogva viszont ez utóbbiak folyamatosan vereséget szenvednek.

A konzervatizmus sosem valamiféle (nemzet, piac, Isten stb. körüli) ideológia formatív túltengése, hanem reflexív egyensúlyi gyakorlat a jelzett három sarokpont környezetében. Feltétele az autentikus viselkedés (szemben az álkereszténységgel, a nemzeti gondolatként eladott tolvajlással és a piacnak álcázott korporatizmussal). A konzervatív politikai rend -- tehát az örök, a hagyományok és az ember plasztikus egyensúlyának -- lehetőségét a magukat egyébként konzervatívnak (is) nevező mozgalmak (ilyen az etnicista, erkölcsellenes orbánizmus), ha lehet, még az ellenfeleinél is jobban rombolja, mert tönkreteszik eredendő szándékai hitelességét.

Annak, hogy a konzervatizmus bárhol a "fejlett" világban dominanciára tegyen szert, alig látom valamicske esélyét. Arra, hogy Magyarországon: semmit. Kritikai álláspontnak érvényes marad, mint bármi más, de a politikai haszna kimerül ennyiben.

37 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr615320142

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Moin Moin 2019.11.22. 17:19:54

Összefoglalom:

A konzervatív világban azért frusztráltak és lázadoznak az alsóbb népek, mert tilos nekik Porschét venni - a progresszív világban meg azért, mert nem tudják kifizetni azt.:)))

tele.phone 2019.11.23. 00:06:55

A posztban kétfajta konzervativizmus definíció keveredik, amik a mai világban ellentmondanak egymásnak. Az egyik az "örök" és a "hagyomány" őrzése, a másik a "fontolva haladás". Az első egy adott, nem változó és mindig érvényes értékrendszert feltételez, és ennek az őrzését vagy az ehhez való visszatérést akarja. A második egy relatív hozzáállás, ami az éppen aktuális helyzetből indul ki, és ebből csak óvatosan, kisérletezően mozdul ki.

Néhány száz évvel ezelőttig azt lehetett volna gondolni, hogy a kettő egymással konzisztens, mert az emberi történelemben addig nem volt "fejlődés" (illetve ha volt is, az nem exponenciális volt). De a kapitalizmus bedurranása óta olyan exponenciális változások történnek, hogy bármiféle, több száz évvel ezelőtt még, de ma már nem bevett intézményhez/hagyományhoz való visszatérés csak olyan erős törés által lenne lehetséges, ami teljesen ellentétes a fontolva haladással.

A nem-stacioner változások gyakorlatilag leállíthatatlanul történnek, és ezért legalábbis kétséges, hogy létezik olyan szellemi tartalom, ami örök, és ami annyira meghatározó, hogy a társadalom átfogó dizájnját lehessen rá építeni.

Szoktak a több ezer éves vallási és szellemi rendszerekre így gondolni. De azért felmerül a kérdés, hogy ha az emberi történelem utolsó néhány pillanatában hirtelen olyan robbanásszerű folyamatok indultak be, amik egyre gyorsabban növelik a komplexitást, kontrollálhatatlanok, és sok tekintetben valószínűleg fenntarthatatlan, instabil pályákhoz vezetnek, akkor érvényes lehet-e - mint teljeskörű szabályozási alap a mai és jövőbeli egész világunkra - bármi, amit már réges-rég befejezettnek, "kőbe vésettnek" hiszünk.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2019.11.23. 01:09:59

@tele.phone: nem keveredik az, illetve pontosan leírom a kettőt; a konzervatizmus nem mértan

tele.phone 2019.11.23. 07:45:09

@HaFr: Ha a “keveredik” szót kicserélem arra, hogy “van megadva”, akkor válaszolsz érdemben is arra, ami írtam?

HaFr · http://hafr.blog.hu 2019.11.23. 08:46:20

@tele.phone: nincs érdemi kérdésed, mert a különböző forráscsoportokat én írtam le a posztban, te meg megismétled ezeket a kritikádban komolyan vehető hozzáadott érték nélkül

tele.phone 2019.11.23. 12:41:58

Nem kritikát írtam, hanem beszélgetést kezdeményeztem egy kiegészítés/továbbfűzés hozzáadásával:) A gondolatom az lett volna, hogy bármi is a tartalma annak, amiről most azt gondoljuk, hogy "örök", az nem lehet a teljes lényege az emberi létnek, mert mégiscsak ez utóbbiból következett közelmúlt robbanása és a hagyománytól való elszakadása. A fontolva haladás meg relatív fogalom, ami egyáltalán nem feltétlenül az "örök" vagy a hagyomány felé való visszairányítást célozza (bár lehet előfordulhat ilyen eset is), hanem legtöbbször a status quo-ból kiinduló óvatos kisérletezések elvét valósítja meg. És egyébként ez utóbbi formájában nemhogy nincs politikai haszna, hanem pont ellenkezőleg, aktívan használt eszköz.

tele.phone 2019.11.23. 12:42:56

@HaFr: Az előző kommentet erre írtam válaszként neked.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2019.11.23. 12:48:48

@tele.phone: egyrészt az emberi természet bizonyos biológiai és humánetológiai ismérvei nem változnak, ahogy sok ember egymás mellett élésének etikai alapnormái sem, ezt a kompendiumot tartom öröknek, amelyet nem is kell okvetenül megtámogatni a transzcendenciába utalt változatlannal, Istennel; azt meg feljebb írtam, hogy a konzervatizmus még annál is kevésbé mértanias (more geometrico), mint a többi ideológia (mert inkább gyakorlatnak tartja magát), azaz a hagyomány és az örök élhet egymás mellett úgy, hogy közben egymásba játszanak

tele.phone 2019.11.23. 14:04:47

@HaFr: Ha ennyire tágan definiált az örök tartalma, akkor az tényleg nem lehet effektív horgony, max. egy kiegészítés egy értéksemleges(ebb) fontolva haladáshoz. Ami utóbbi - úgy tűnik mindkettőnk szerint - inkább gyakorlat, és szerintem részben épp ezért van politikai haszna is.

Ha viszont az “örök” a transzcendeshez közvetlenebbül kötött, az nyilván trükkös téma, és nekem úgy tűnik, nem vagy egyedül a konzervatív gondolkodók közt, akik pont ezért próbálják megkerülni (mintha te is olvastad volna Jonah Goldberg könyvét - az új posztod alapján is). Én nem zárom ki a transzcendens tartalmak lehetséges valósságát, de szkeptikus vagyok a társadalmi mértékben vett hasznosíthatóságukkal kapcsolatban, persze nem mintha megvilágosodott lennék vagy valami. Egyrészről, nem biztos, hogy a transzcendens tartalmak alapján teljesen leírható egy jól működő társadalmi forma, és lehet, hogy az ember lényegéből megállíthatatlanul következik az instabilitás fokozódása (erről szólt az legelső kommentem). Másrészről, egy demokráciában tartósan nem lehetséges egy “transzcendens” elit uralma a nem beavatott tömegek felett. Vannak, akik szerint növekszik az emberiség szellemi szintje, és a transzcendenshez hozzáférők száma hamarosan elér egy kritikus tömeget (Ken Wilber, integrál pszichológia, neo new age stb.), de nekem ez már lala land…

Khonsu 2019.11.24. 00:44:15

A konzervativizmus előnyei és korlátai ugyanarra vezethetők vissza. Mint gyakorlat a konzervativizmus a természet működésének egyik összetevőjére települ rá. A rendszer működésében egy bizonyos, racionálisan értelmezhető, hasznos funkciót valósít meg.

Mivel ezen funkció meglétének igénye pedig az "örök" (természeti törvények) által meghatározott rendszer optimális működési paramétereinek közelítéséből ered, így az eltűnéstől nem kell a konzervatívoknak tartaniuk. Valamilyen formában mindig jelen lesznek, ahogy jelen is voltak. Másrészről viszont, mivel nem ők a gépezet, csupán alkatrészek a gépezetben, egy funkció egy bonyolult ökoszisztémában, így a rendszer stabilitása és optimális működése szigorú korlátokat szab a konzervativizmus számára. Nem terjeszkedhet a többi funkció kárára, mert egy bizonyos intervallumból kilépve már károssá válik a rendszer működésének szempontjából.
Tehát el sem tűnhet, de dominánssá sem válhat.

Érdekes, hogy (megvalósított funkciójának következményeként) amíg a konzervativizmus az optimális tartományban mozog, addig gyorsítja a (potenciális) fejlődést.

Ha elrendelt menete nincs is a történelemnek, de egy kitüntetett, optimális út van, csupán nem kényszerít rá senki, hogy azon is haladjunk. A letérés következményeinek fényében persze erősen ajánlott ezt az útvonalat megtalálni és tartani.

Ez az optimum tényleg valahol a definiált "fontolva haladás" körül található. Pusztán mondjuk ideológiai megfontolásból ne dobjunk ki/írjunk felül semmit, de ha a fejlődés a meglévőknél jobb megoldásokat ad a kezünkbe, el kell engedni a meghaladott korábbiakat. Az "emléküket", működésük pontos ismeretét viszont ekkor is érdemes megőrizni valamilyen formában (ismeretként és/vagy egyéni és közösségi autonómiákban akár élő hagyományként). Ez testhezálló feladat a konzervatívoknak, mondhatni ők a rendszer "könyvtárosai".

Tamáspatrik 2019.11.24. 11:38:56

"a boldogságnak az erkölcsi korlátokban és a vágyak moderálásában rejlő forrását végképp betemetni látszik a vágyak maximálását korparanccsá tevő és az ezzel kapcsolatos kudarcot személyiségzavarral jutalmazó közérzület."
A környezetvédelmi mozgalmak, még a baloldaliak is elfogadják, hogy a vágyak maximalizálása tévút, mert az emberiséget a létalapjában veszélyezteti.

A konzervativizmus mint reflexív egyensúlyi gyakorlat és autentikus viselkedés - ezek nagyon jó meghatározások, csakhogy én inkább a társadalmi optimumra törekvő (fontolva haladó) konzervativizmusra vonatkoztatnám.

Ugyanis a konzervativizmusnak számos rétege és felfogása lehetséges, van aki az ősmagyarokig, sumérokig sőt még a neandervögyiekhez (!) is visszamegy, szinte mindegy neki, csak a jelenlegi civilizációt rombolhassa, a fő ellenség az ami most van, annál minden jobb.

Tamáspatrik 2019.11.24. 11:45:42

@Tamáspatrik: Konzervativizmus tágabb értelembe véve a nyers állatias ösztönök világa, a harciasság mindenek előtt. Ezt a fajta konzervativizmust (amelyet még olyan filozófusok is dicsőítettek mint Nietzsche, egyébként szellemi tévutakon járva), valahogy meg kellene különböztetni a sztoikusok és a nagy vallásalapítók által hirdetett eszméktől.

2019.11.24. 11:55:42

@Tamáspatrik:
a szíriuszig. onnan is jöttek az atomok, amiből lettek a magyarok. és tényleg.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.11.24. 12:47:53

@civisvarosi:

"onnan is jöttek az atomok"

Az atomokon nincs rendszám: az egyik pontosan ugyanolyan, mint a másik.

2019.11.24. 13:00:24

@neoteny:
és ráadásul még oszthatatlanok is, mint tudjuk. errefelé a kis poroszlain kimérték az ötödik kölcsönhatást. vagy nem mérték ki, mert rossz a spektrométer. és ezen vitatkoznak az atomfizikusok. de a magyarok legalább részben a szíriuszról erednek. ez majdnem biztos. csak ezt nem hiszik el a felvilágosult filozófusok. pedig ez így van.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.11.24. 13:08:58

@civisvarosi:

"de a magyarok legalább részben a szíriuszról erednek. ez majdnem biztos."

Majdnem biztos dolgokkal tele van a padlás.

2019.11.24. 13:11:01

@neoteny:
a fizikus ennél sokkal többet nem tud mondani. azért, mert az atomokon (majdnem biztos, hogy) nincsen rendszám.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.11.24. 13:19:50

@civisvarosi:

"a fizikus ennél sokkal többet nem tud mondani"

Azt te honnét tudnád?

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2019.11.24. 15:14:40

amit ma "örök értéknek" meg "hagyománynak" tartunk, az a születése pillanatában az adott rendszerben innovációnak, ha nem mindjárt az adott rendszer elleni lázadásnak számított, szóval tényleg érdekelne, mi a konzervativizmus az afölötti búsongáson túl, hogy régen minden jobb volt. (ami ráadásul nem is igaz)

2019.11.24. 15:17:38

@neoteny:
általában el szokás fogadni, hogy a részecskék tömegével viselkednek és nincs sorszámuk. de ezt sem tudjuk. régebben úgy gondolták, hogy a részecskék, mind tömegpontot alkotnak. aztán kiderült, hogy mégsem. de ha van ötödik kölcsönhatás, akkor lehet, hogy mégiscsak.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2019.11.24. 15:20:20

@Tamáspatrik:

Szerintem az egy jó megkülönböztetés, hogy

reakciós: valamely egykor volt állapotot akar visszacsinálni,

konzervatív: a jelen problémáira keresi a választ, és egy jobb jövőt igyekszik létrehozni, aminek lehetőségét a hagyományok (reflektált) ápolásában látja.

Egy értelmes konzervatív ember nem akar visszamenni az őskorig, épp ellenkezőleg: valójában a jelen foglalkoztatja, és annak értékeit akarja megőrizni.

2019.11.24. 15:41:47

@Csöncsön:
a konzervatív közösséget szolgál. ezt jelenti. con- valakikel, vagy valamivel együtt, közösen. servare. szolgálni. a konzervativizmus: közszolgálat. ilyen egyszerű.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2019.11.24. 16:31:01

@Dr. Gy. Dr. Fűegér: hát, előszö a posztot kéne elolvasni, de ha végképp nem, akkor itt van @Csöncsön rövid distinkciója feljebb

HaFr · http://hafr.blog.hu 2019.11.24. 16:35:16

@civisvarosi: már néhányszor tisztáztuk, milyen dilettáns ez az etimologizálás glosbe.com/la/en/servare

neoteny · http://word.blog.hu 2019.11.24. 16:42:48

@civisvarosi:

"általában el szokás fogadni"

És?

2019.11.24. 17:16:01

@HaFr:
a conserve, observe, preserve, reserve szavakban az serve a ser, servo, servare, servire származéka. mint a servus (szolga). a series és a sort is ebből ered. a sorba rendez. a sors latinul is sors. ez ugyanaz a szer, ami valamire szolgál. mint vegyszer, vagy gépi eszköz: műszer, szerszám. szerét ejti valaminek. sorra kerül valami. valaki az innenső vagy a túlsó szeren (soron) lakik. rendszer, a rend, ami szolgál valamire. a módszer, ami szolgál valamit.

2019.11.24. 17:36:03

@HaFr:
szerez, szervez, szerkeszt, szerel, szerepel, szeret. ez mind ugyanaz az urizálás, ami ha közösségi jelleggel történik, akkor a konzervatívokra jellemző.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2019.11.24. 17:46:55

@civisvarosi: :D ja

"Terms related to 'conservative' first found their way into political discourse in the title of the French weekly journal, Le Conservateur, founded in 1818 by François-René de Chateaubriand with the aid of Louis de Bonald."

Itt az eredeti cikk, amelyik pontosan tisztázza, hogy "en conservant des saines doctrines" akarnak lapot csinálni, elég világos, mit értenek konzervatív alatt, de persze hoggy, amit akarsz, én megtettem a jószolgálati feladatomat gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k2206437/f3.image

2019.11.24. 17:52:26

@HaFr:
a közbeszerzésnek is a közösséget kellene szolgálnia. ez a konzervatív alapvetés. a polgári konzervativizmus alapja, hogy a polgárság kiszolgálja egymást. de van egy nemzeti konzervativizmus. a nemzet vagy nemzetek közösségi szolgálata.

és amikor az a hangsúlyos, hogy egy vérből valók vagyunk, akkor az a népi nacionalizmus. a konzervatív attól ódzkodik. de olyan nagyon nem lázad ellene. és erre mondják azt a balliberálisok, hogy lázadjon, mert ha nem, akkor látjuk, hogy az hová vezet. ezért az európai értelemben vett konzervatívok beállnak az antifasiszta koalícióba. nem kollaborálnak az autokrata vezetőkkel, az autoriter rezsimekkel.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2019.11.24. 17:52:35

"La Conservateur SOUTIENDRA la religion, le Roi, la liberté, la Charte et les honnêtes gens" etc, au revoir

2019.11.24. 18:07:09

@HaFr:
mindent, ami közösségi. a vallást, a polgárságot, a királyságot. a polgári konzervatív a polgárságot (mint közösséget) szolgálja. a keresztény konzervatív a keresztény közösséget. a királypárti konzervatív a királyságot, mint nemesi közösséget. a népi konzervatív, a köznépet, mint közösséget, et cetera, et cetera.
süti beállítások módosítása