Emlékeztetőül kongresszusi és azon kívüli fideszeseknek:
I. Uradat, Istenedet imádd, és csak neki szolgálj!
II. Isten nevét hiába ne vedd!
III. Az Úr napját szenteld meg!
Az első három parancs Isten uralmának elismeréséhez vezetett minket. Csak ez biztosítja az ember tökéletes szabadságát. A Tízparancsolat második része (táblája) az embertársak iránti kötelességeket tartalmazza, összhangban a természeti törvényekkel:
IV. Atyádat és anyádat tiszteld!
V. Ne ölj!
VI. Ne paráználkodj!
VII. Ne lopj!
VIlI. Ne hazudj, és mások becsületében kárt ne tégy!
IX. Felebarátod házastársát ne kívánd!
X. Mások tulajdonát ne kívánd!
Az igaz cselekedetek mellett az igaz érzések, gondolatok, vágyak is az isteni akarat teljesítéséhez tartoznak.
___
Ellenben a -- nem mellesleg tökéletesen szentségtörő -- kiegészítése a Tízparancsolatnak az orbáni 11-ikkel, ami -- a kiegészítés ténye -- természetesen megkérdőjelezi azt is, hogy valaha is komolyan gondolta-e Orbán ezt a kompendiumot (nem gondolta) azon túl, hogy a hatalma a benne szereplő legtöbb norma folyamatos megtörtésére épül...., szóval a 11. nagyon is ismerős korábbi korokból. Most, amikor a Pártot látszólag csak az veszélyezteti, hogy a tagjai összemarakodnak a koncon, különösen időszerű Orbán iránymutatása: "akkor is lojális vagyok hozzád, amikor te tévedsz, és akkor is számíthatok rád, amikor én tévedek”, magyarán az igazság nem számít, az erkölcs nem számít, pontosan egy valami számít: a hűség egymáshoz, de leginkább hozzá. A hűség az én becsületem (=az európai erkölcsi hagyomány soron következő felülírása brigantik tálalásában). Jelzem, ez egy teljesen magától értetődő fejlemény a hatalmi logikában. Törvényszerű volt, hogy eljussunk eddig a csatorna-elmélkedésig, nem először a történelmünkben.
Meine Ehre heißt Treue. Ebben az egészben az ég egy adta világon semmilyen innováció nincs. Ahogy az eztán következő gazemberségekben sem lesz. Ezek nem okvetlenül lesznek náci gazemberségek, ebben a posztban csak azt akartam jelezni, hogy a hatalmi logika gördülése ugyanúgy irtja ki azt, amit -- meglehet, csak a szépre és a jóra emlékezve -- az európai civilizációval társítunk, mint tette korábban, a kérdés legföljebb az, hamarabb véget lehet-e vetni neki: annak, ami konszolidációra magától képtelen.
Na de ma még a szerénység napjait éljük. Az a 120 éves terv még sehol nincs az ezeréves birodaloméhoz képest.