1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2016.08.20. 10:00 HaFr

Teljesen új politikai alternatívát kell építeni

A Fidesz-paradigma jó a magyarok egy részének. Ebben nincsen semmi kivetnivaló. Ezek a honfitársaink vonzódnak az etnicista nacionalizmus és a nem túl erős vezérkultusz elegyéhez, szeretik a médiából azonnal elérhető, lelkesítő nagy szavakat, de nincs se kedvük, se idejük kibogozni a valóságot. Az értékrendjükben nincs kitüntetett helye a pluralizmusnak, nem tulajdonítanak túl nagy fontosságot a nyugati polgári-liberális intézményrendszernek, és nem hiszik, hogy Magyarországnak nyugatos, globalizált országnak kellene lennie ahhoz, hogy ők (esetleg a többség) megtalálják a számításukat benne, ezért -- elfogadható áldozatként -- elviselik a látványos korrupciót is mint az összetartozás jegyét. Ennek a tábornak van radikális és mérsékelt oldala is, de az átfogó értékrendjük talán ez. Az övékével szemben nincs alternatív politikai hitvilága ennek az országnak. Ezért nincs potens ellenzéke sem.

Az ország sorsa most leginkább azok kezében van, akikben igény volna egy más -- az előbbivel feltehetőleg ellentétes -- paradigmára, de nem tudják, pontosan mi lenne az. Ezek azt is egyre világosabban látják, hogy az ellenzék szellemi és politikai tehetségéből nem futja, és ebből a garnitúrából sosem fogja futni másra, de nem érzik felelősségüknek az aktív részvételt az új paradigmáért folyó munkában, nemhogy politikai, de szellemi téren sem. Ez viszont baj. Ezt annak ellenére nem teszik, hogy ellenzéki létükben érzékelhetően a senki földjén mozognak, de jellemzően őket sem érdekli annyira az ország, hogy a komfortzónájukból kilépve nekifogjanak annak a kritikus tömegnek a megszervezéséhez, amely optimális életkeretet tudna biztosítani egy új politikai paradigmának. Valójában -- ahogy már többször megírtam -- senkinek (és itt főleg a közéleti értelmiségre gondolok) sem elég rossz még ahhoz, hogy ne érezné veszteségnek a kollektív cselekvésre fordított energiát. Vagyis, klasszikusokat idézve, még lehet a régi módon élni, még nem csak a láncaikat veszíthetik. 

A teljesen új politikai alternatíva azt jelenti, hogy eldobjuk a régi kliséket, régi ellenségképeket, és ahogy a Fidesz-paradigma leszámolt a liberális demokráciával, úgy -- egy másik értelemben -- az új alternatívának is le kell számolnia vele, egyszerűen, mert a régihez való visszatérés ugyan gondolatilag lehetséges, de politikai stratégiában nem. Az új alternatíva titkos művelőinek fel kell adniuk a liberális demokráciát mint politikai jelszót, és legalábbis újra kell csomagolniuk a tartalmát. Aki ennél kevesebbre törekszik, az ott fogja végezni, mint a mai balos ellenzék, a szomorú, vizes síkon. Hogy röviden érzékeltessem, mire gondolok: a fordulat jöhet egy új országképből, amely állhat a technológia és a humánum összekapcsolásában, jöhet egy új értékteremtési rendszerből, egy újra definiált nemzeti élményből -- és ezeket mind értelemszerűen teljesen új arcoknak kell képviselni, akiknek a célja egyszerre a mai kormány és a mai ellenzék elleni harc, miközben a pozitív jövőképük világos, nem hagyják magukat visszahúzni a mai rettenetes miliőbe, hanem büszkén kivonulnak belőle -- miközben visszavezetik az országot a jobbik énjéhez, a Széchenyitől fogva lappangó modernizáló szellemi tradicionalizmushoz (szellemi, mert politikai vagy kulturális téren alig létezett, tradicionalizmus pedig annyiban, hogy figyelembe veszi a nép és a nemzet gondolkodását, megrögzöttségeit, létező készségeit, miközben az összesség képességeit az egyénekre támaszkodva összhangba hozza a modernség követelményeivel, egy versenyképes nemzet érdekében). Ebben ugyanúgy megvan a helye az Asbóthoknak, a Szekfűnek, mint a Bibóknak és a Gyurgyákoknak, sorolhatnám. A modernizáló szellemi tradicionalizmus választása lehetőséget ad a bal- és jobboldali ellentétek meghaladására, de az egész eddigi gondolatmenetemből ez a legkevésbé fontos. Az ideológiai címke beszűkíti a gondolkodást, és ez legyen az utolsó, amit el akarok élni. A lényeg, úgy hiszem, enélkül is világos.

38 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr7510595792

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Moin Moin 2016.08.20. 17:49:12

"...egy klasszikust idézve, még lehet a régi módon élni, még nem csak a láncaikat veszíthetik." - Ez nem egy, hanem két klasszikus!:-)

Ami pedig azt a bizonyos "szellemi tradicionalizmust" illeti, amelynek szerinted az lenn a feladata, hogy "figyelembe veszi a nép és a nemzet gondolkodását, megrögzöttségeit, létező készségeit, miközben az összesség képességeit az egyénekre támaszkodva összhangba hozza a modernség követelményeivel, egy versenyképes nemzet érdekében", nos, ez nem elég. Az igazi politikai feladat nem más, mint működő technológiát kidolgozni (és a Jónép kellő részével el is fogadtatni!) arra, hogy miképpen lehet a megrögzöttségeket és a létező készségeket kiiktatni - ugyanis épp ezen megrögzöttségek és készségek akadályozzák a társadalom, a politikai és a gazdaság átállítását, modernizál(ód)ását (immár legalább az emlegetett szegény, megbolondult Széchenyi óta).

Ha ezzel a kiiktatási-átprogramozási technológiával nem egészül ki a nevezett politikai termék, akkor lófasz sincs elvégezve: mert nincs meg a modernitásba vezető, járható út. Ráadásul az emberek csak akkor fognak hinni tudni a "végcélban", ha a cél megjelölésével együtt azonnal bemutatod nekik az odavezető út járhatóságát is - azt, hogy miképpen tünteted el a megvalósulás útjából az akadályokat: azaz a régi mentalitást és persze a jelen maffiaállamot, annak főbb működtetőivel, vezetőivel egyetemben.

Ez a nép [a magyar] ui. annyira be van stresszelve (azaz: annyira és olyan régóta van a szorongás egyéni és társadalmi állapotában), hogy bármely, általa azonnal meg nem érthető változtatást csak újabb stresszorként képes érzékelni. (Ebbe már egy Gyurcsány nevű alak is belebukott.) Ez az egyik, a magyar nép "kollektív állapotából" adódó akadály a megvalósítás (és a cél megszerethetősége) útjában. A másik akadály pedig az a (szintén stressznövelő, ezzel együtt pedig bénító, a cselekvést akadályozó) hatás, amelyet a Fidesz-rezsim hatalmától és az egyént érintő büntetőképességétől való félelem vált ki.

...E két jelenség ellenszerét pedig sem az Asbóthok, sem a Szekfűk, sem a Bibók, sem pedig a Gyurgyákok még csak meg sem említették - így "helyük" ugyan lehet, de csak a könyvtárban, a politikai stratégiában és a politikai termék-előállításban nem!:-)

HaFr · http://hafr.blog.hu 2016.08.20. 18:19:37

@Moin Moin: persze, két klasszikus, sőt három :)

neoteny · http://word.blog.hu 2016.08.20. 18:37:20

@Moin Moin:

Ecstasy-t kell osztani a magyar népnek: az MDMA empátianövelő hatású, és képes csökkenteni a poszttraumás stressz tüneteit.

quodlibet 2016.08.20. 20:21:38

egyetértek a helyzetelemzéssel. viszont a "mi a teendő" kérdését másképp látom. szerintem jelenleg nincs remény, amit tehetünk: műveljük kertjeinket.

A mélyben néma hallgató világok 2016.08.20. 22:09:21

@HaFr: ' Aki ennél kevesebbre törekszik, az ott fogja végezni, mint a mai balos ellenzék, a szomorú, vizes síkon. '

Jajj ne legyél már ennyire depi, annyire hatásuk alá vontak klasszikusaink ...

REMÉNYTELENÜL
Lassan, tünődve
Az ember végül homokos,
szomorú, vizes síkra ér,
szétnéz merengve és okos
fejével biccent, nem remél.
Én is így próbálok csalás
nélkül szétnézni könnyedén.
Ezüstös fejszesuhanás
játszik a nyárfa levelén.
A semmi ágán ül szivem,
kis teste hangtalan vacog,
köréje gyűlnek szeliden
s nézik, nézik a csillagok.

A mélyben néma hallgató világok 2016.08.20. 22:22:51

@HaFr: Gyurgyákot joggal említed, bár ez a depi őt is fogva tartja, a szocializálódása őt is gúzsba kötötte/köti ...
öt évvel ezelőtti interjúból:

'Nem, szerintem sincs, hosszú ideje nincsenek őszintén átgondolt és átélt értékek a politikai álláspontok mögött. Az én - lehet, hogy naiv - elvárásom, hogy az európai hagyomány szerinti politikát értékszempontúan és egymást kiegyensúlyozó politikai formációk keretében kellene művelni. Ezt az egyensúlyt egy alapvetően konzervatív és egy szociálliberális gondolkodásmód adhatná, de ez az egyensúly - mint mondtam - teljesen megbomlott Magyarországon. Az egyik eltűnőben van, a másikat viszont, minek is nevezzem? Jobboldalinak? Nemzetinek? Azt, amelyik így negligálja az oktatást és a kultúrát? Számomra teljesen egyértelmű, hogy a Fidesz célja egy erős középosztály kiépítése, amivel egyébként egyetértek. De mi lesz a baloldallal? Most igazán kiépülhetne egy értékelvű baloldali politizálás, de ennek a nyomát sem látom. '

( hasonlítsd össze a 2009-es kötcseivel ;-) )

ÉS abban mindenképp egyet lehet vele érteni, hogy jelenleg ( és már hosszú ideje) semmiféle érdemleges szellemi teljesítmény nincs a mostani rendszerrel szemben felmutatva.
Legyél önkritikus, a magad tétovaságában belátod:
'Az ország sorsa most leginkább azok kezében van, akikben igény volna egy más -- az előbbivel feltehetőleg ellentétes -- paradigmára, de nem tudják, pontosan mi lenne az.'

No, majd ha lesz egy 'paradigma', aminek valami fogalma lesz is arról, mi légyen is az, no akkor kénytelen lehet a mostani elit is valódi politikai konfrontációra politikai ellenfeleivel, és a nagyérdemű végre megtudhatja, mi lenne a mostaninál jobb!
Aztán megint választhat, mert
'Természetesen verseny lesz, és a végén a választók fognak dönteni. A kérdés csak az, hogy milyen alternatívát kínálunk.'

A mélyben néma hallgató világok 2016.08.20. 22:39:30

@HaFr: Hamár Gyurgyákot említed, elég beszédes ami a szomorkája mögött van:

'A rendszerváltáskor ennél jobb esélyei voltak az országnak. Hol rontottuk el?
Sokkal jobb esélyeink voltak, mint ma vannak. Sok minden persze illúzió volt, de eltelt húsz év és hol tartunk? Még a régión belül is talán itt kell a legnagyobb problémákkal szembenézni, már az államcsőd elkerülését is hatalmas tettnek tüntetik fel? Ide jutottunk! Ennél azért többet vártam ettől az országtól. '

Igen, 2011-ben mondja ezt, amikor ugye épp a szabadversenyhívő 'Nyugat' akarta a Gy. által lefestett helyzetben Orbánt a víz alá nyomni ...
(Innét indult az általad rendíthetetlenül ócsárolt, gazemberezett, ... volt főnököd.)

Aztán ugye történelmileg másként alakultak a dolgok, te maradtál a 20 évvel ezelőtti naív hiedelmeiddel a 'Nyugat'ot illetően, Orbán meg rájött amire ...
De értem én, miért nem akarsz ebből (sem) megérteni semmit :)

neoteny · http://word.blog.hu 2016.08.21. 02:19:29

@A mélyben néma hallgató világok:

"Orbán meg rájött amire ..."

No de épp' ez az érdekes kérdés: mire jött rá Orbán?

Te arról értekeztél múltkor, hogy Orbán arra jött rá, hogy a demagógia eszközét kell használnia hatékonyabban és/vagy nagyobb mértékben, mint ahogy azt az ellenzéke teszi. Vagyis a hatalomtechnikai (a hatalom megtartásához használt) eszközök hatékonyabb/több használatának szükségességére jött rá, és ezt a felismerést ültette a gyakorlatba: ebben merül ki az általad megénekelt zsenialitása. De ilyen szempontból a fehérorosz Lukasenko is zseniális; sőt még azt is lehet mondani, hogy zseniálisabb, mint Orbán, ugyanis Lukasenko már 1994 óta birtokolja megszakadás nélkül a hatalmat Fehéroroszországban. Lukasenkohoz képest Orbán egy "lassú tanuló". De például mindkettőjüket kenterbe veri a hatalommegtartás képességének szempontjából a zimbabwei elnök, Mugabe.

Soha nem felejtem azt a tévéhír-darabot, amit még a 90-es évek második felében láttam. A kanadai parlamentből volt a közvetítés: épp' jöttek ki a képviselők a teremből, amikor a tévériporterek "elkapták" az egyik miniszternőt (talán foglalkoztatásügyi miniszter volt), gyűrűbe fogva elkezdték szakmai kérdésekkel bombázni. Látható volt, hogy a nő képtelen bármi érdemlegeset is mondani a kérdésekre; makogott valamit a szerencsétlen, de nagyon kínos volt a helyzet. Amikor meglátta ezt a teremből kilépő (Liberális párti) miniszterelnök, Jean Chretien, odament a csoporthoz, és elkezdte "leugatni" a riportereket: bombasztikus stílusban elkezdett mellébeszélni, nagy önbizalommal elterelte a témát a kérdésről. A miniszternő kb. 15 másodperc múlva elsomfordált, mindeközben a riporterek feszülten hallgatták a miniszterelnök lendületes bullshit-jét. Egy másik 15 másodperc múlva Chretien látta, hogy a miniszternő letiplizett; odavetett még vagy két lekicsinylő mondatot a riportereknek, aztán sarkon fordult és elmasírozott.

Félelmetesen gyönyörű teljesítmény volt: olyasvalami, mint amikor egy akciófilmben a főhős megmenti a hősnőt úgy, hogy a hősnőre támadó tucatnyi rossz arcot egy fél perc leforgása alatt lefejeli, tökön rúgja, fejénél fogva a falba szalasztja, lábfejére tapos, kificamítja a karját és kinyomja a szemét. Habár tudtam, hogy ez a viselkedés elfogadhatatlan egy liberális demokráciában az ország első politikusától a szavazókat tájékoztatni akaró újságírókkal szemben, megbűvölő volt látni azt a hihetetlen rutint, amivel Chretien lepattintotta a miniszterét "gyötrő" zsurnalisztákat. Zseniális volt, na.

De ez a politikai "utcai harcos" teljesítmény nem a -- bármilyen elfogadható értelemben vett -- közérdeket szolgálja. _Csak_ ilyen performanszokkal meg lehet tartani a hatalmat: még a történelemkönyvekbe is bele lehet kerülni mint "erős vezető" -- de nem azért, mert "felvirágoztatta a hazát". Ilyentől verhet hevesen a (pártos) támogatók szíve, akik az erő(szak), a látványos hatalomgyakorlás bűvöletében élnek, akik számára az számít, hogy a Vezér milyen technikásan végzi ki ellenfeleit, de ez csak egyeduralkodói magatartás, nem effektív -- mindenki hasznára szolgáló -- kormányzati tevékenység.

Ezért nem mindegy, hogy mire jött rá Orbán.

A mélyben néma hallgató világok 2016.08.21. 08:38:22

@neoteny: ' ebben merül ki az általad megénekelt zsenialitása.'

Nem. A mozaik egy darabkája. Ez csak egy felismert szükségszerűség volt:)
Ha ez kell, hát ezt kapjátok.
Ha értelmes kérdéseitek lesznek, válaszolunk értelmesen.

A saját hazai példád amúgy remek, a riporterek soha nem azért kérdeznek mert kíváncsiak: vagy alázni vagy nyalintani akarnak. ( Mikor ki a megrendelő, lásd hirtv)

Szerintem sem szolgálja ez a 'közérdeket', a médiát kell vele jól eladni, hadd dőljenek a hirdetések.

Hogy a 'pártos támogatók' vagy az elaggó anarchisták szíve hogyan ver ilyenkor, azt nem tudom, én jókat szoktam derülni.

A médiakommnikáció erről szól: ki tudja lenyomni a másikat.
Orbán erre (is) rájött: Megtanulta, ha teheti meg kell 'ölni' politikai ellenfelét. Különben őt ölik meg.
A kapitalizmus már csak ilyen: verseny van, és nincs szépelgés. Orbán zseniális :)

'Csak_ ilyen performanszokkal meg lehet tartani a hatalmat'
Ja.
Hülye vagy, mondaná unionista barátunk, és igaza lenne :)

HaFr · http://hafr.blog.hu 2016.08.21. 09:02:33

@A mélyben néma hallgató világok: nézd, elismerve a személyem iránti ragaszkodásodat, hadd mondjam ezt, nem Gyurgyák intellektuális álláspontjára vonatkozóan, amellyel én nagyon szimpatizálok már 15 éve, hanem magammal kapcsolatban. Te mint az írásaim "leginkvizitívabb", noha nem legjobb ismerője, pontosan tudhatnád, hogy elsőként ismertem el a kerítés létjogosultságát, amit megírtam a Mandiner körkérdésére is, de egyúttal kifejtettem a belpolitikai manipulációt is vele kapcsolatban, és ezt a kettősséget a vezéred kapcsán te képtelen vagy megemészteni. Én az első Orbán-kormánynak valóban dolgoztam, de azért voltam a tanácsadók egyike, és ő a kormányfő, hogy én legyek az okos, ő meg elveszítse a választásokat. Ma a választásokat ugyan megnyeri (még egy darabig), ezzel együtt rossz miniszterelnök, és ha a tanácsadója lennék (amely pozíciót ma nem vállalnám, pedig milyen egyszerű is lett volna akkor maradni, azóta milliárdos lehetnék közpénzből vagy tisztikeresztjeim volnának), ma is jobban tudnám, mi szolgálja a közjót, mint ő. Más kérdés, hogy neki esze ágában sincs szolgálni a közjót. Te nem fogod fel a különbséget egy jó miniszterelnök és egy hatékony politikus között, sajnálom. Undok modorod (mert hát az) azért nem hoz lázba, mert nem érezlek méltónak magamhoz, plusz nem ismered annyira Orbánt, mint én. ELég legyen ennyit erről, további jó kommentelést.

Moin Moin 2016.08.21. 09:12:45

@HaFr: Emlékszem, több mint három éve a te szádból hangzott el az a mondat, hogy "a Fidesz vitaképtelen" - akkor meg minek vitatkozni velük?:-)

Le kell győzni őket a picsába, le kell tolni őket a térképről - ahogy Clausweitz barátunk már kétszáz éve leírta: „Mindkét fél fizikai erőszakkal saját akarata teljesítésére igyekszik kényszeríteni a másikat, közvetlen célja, hogy ellenfelét leverje, és ezzel minden további ellenállásra képtelenné tegye. A háború tehát erőszak alkalmazása, hogy ellenfelünket saját akaratunk teljesítésére kényszerítsük… A háború célja tehát mindig az ellenség lefegyverzése, vagy leverése – nevezzük bármiképp is… Az ellenséges haderőt meg kell semmisíteni, illetve képtelenné kell tenni a harc folytatására … Az ellenség országát [a Fidesz esetében: a gazdasági holdudvarát, a médiabefolyását és az államhatalmi intézményekben elfoglalt pozícióit] el kell foglalni, mert itt újabb haderő alakulhat … A háború … mindaddig nem ér véget, amíg az ellenfél akaratát meg nem törtük.”

Ennyi...

HaFr · http://hafr.blog.hu 2016.08.21. 09:27:20

@Moin Moin: de nem ennyi, mert te, kedves barátom (ez egy amicus brief, tehát komoly a megszólítás), tendenciózusan összekevered a Fidesz legyőzését egyrészt ami a papírt, másrészt, ami a valóságot illeti (az első teória, a második először implementációs terv a MAI MAGYAR valósághoz igazítva, aztán kivitelezés), másrészt összekevered a Fidesz legyőzését a választóihoz való hozzáállás stratégiájával, amelyben NEM a legyőzés a vezérmotívum. Én ezt éppen három éve mondom már, de sose érdekel téged.

tamas11 2016.08.21. 09:54:44

@A mélyben néma hallgató világok:
nem is neked írok, hanem azoknak, akik olvassák a tendenciózus hülyeségeidet, mindazt, aminek esszenciája a kritikátlan kormánylihegés...

Harmadik személyek (olvasóink) miatt nem hagyhatom szó nélkül azt az , állításodat, hogy

..." a riporterek soha nem azért kérdeznek mert kíváncsiak: vagy alázni vagy nyalintani akarnak." -
Ez természetesen nem igaz!
A szar alakok ilyenek, és támogatják e vélekedést, nevezzük őket kíméletből "középszerűnek"... Ezzel sezmeben az igazi, a jó sajtómunkás ma is a publikumot képviselve mindenekelőtt k é r d e z n i akar, per definítem helyettünk kíváncsi, ezért megítélésükben érdektelen csekély létszámarányuk, a relatív sikertelenségük pedig a társadalomra, mint környezre jellemző..
Tehát figyelem, médiamunkások, és -fogyasztók: a kíváncsiság a nyerő, annak nyomában születhet meg a saját érdeket is kifjező, személyes tájékozottság, és elhatározás. Amiről itt a fenti sunnyogó soknevű azt írja, hogy nincs is...
Ez a válasz arra is, hogy ez a soknevű miért nem tűnik, el, miért kártékony ezredszer is, kitiltásai elenére?!

Moin Moin 2016.08.21. 10:01:22

@HaFr: Én meg három éve ugatom (neked – mert egyébként már lassan 10 éve), hogy:

1.) Nem „a mai magyar valóság”-hoz kell igazítani, mert többféle, párhuzamos magyar (választói értékrend-preferencia-)valóság létezik. Ebből egy, a Fidesz-hatalmat (és a mögötte felsorakozó választói tömeget) legyőzni képes politikai erőnek először, első stratégiai és kommunikációs lépésként csupán a leginkább „meritokrata” (néhány százezres) értékrenddel bíró választói tömeghez kell igazítani a politikai terméket. (A második stratégiai-kommunikációs lépés pedig az elsődleges választói közegben elért hirtelen támogatottság, növekmény „politikai gravitációs hatásának” meglovagolása leend – de ez most nem téma…)

2.) Implementációs tervet pedig csak a fenti elsődleges választói bázis értékrendjével kompatibilis politikai termékhez kell és lehet csinálni – olyan politikai termékhez lehetetlen és reménytelen próbálkozás implementációs stratégiát kidolgozni, amely termék csupán ezres nagyságrendű választót vonzana. (Hogy miért csak annyit, most ne vitassuk meg: nyilván történelmi és szocializációs okai vannak ennek.)

3.) A Fidesz törzsszavazói éppen annyira legyőzendő és a politikai cselekvés területéről KIREKESZTENDŐ ellenfelek (a mentalitásukkal egyetemben!), mit az őket felhasználó politikai párt és annak vezérkara. Hiszen, ha engeded őket újraszervezni (nyilván valaki által), akkor ott vagy, ahol a part szakad! „Megnyerni”, meggyőzni őket nem lehet: ennek náluk fennálló szocializációs, motivációs és képességbeli akadályai egyaránt áthághatatlanok. Fontos tudni, hogy ennek a választói tömegnek a „Vernichtungját” meghirdetni éppen azért is fontos, hogy ezzel (is) magad mellé állítsd a saját elsődleges és még inkább majd a másodlagos választói tömegeidet – ui. a sajátjaid majd nem csak Orbán ellen akarnak „bosszút” és nem csak őket akarják végtelen időre és távolságra látni a politikai hatalomtól, hanem azokat is, akik választókként, fanatikusokként (noch dazu: kommentező trollokként) őket támogatják. (Ők lehetnek a te „migráncsaid”…)

Tudom, hogy te ezt a választói tömeget afféle „elkódorgott bárányoknak” szeretnéd tudni – de nem azok: ezek nyomorult, haszon- és potyaleső, minden sikeresebbet és minden valódi teljesítményt a maguk személyes sikertelensége és teljesítményképtelensége következtében zsigerből csak gyűlölni képes hiénák.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2016.08.21. 10:15:19

@Moin Moin: nincs konfliktus közöttünk ezekben

neoteny · http://word.blog.hu 2016.08.21. 10:54:48

@A mélyben néma hallgató világok:

Nem elég figyelmesen olvastad, amit írtam: a riporterek valamilyen aktuális szakmai témára vonatkozó kérdéseket tettek fel (már nem emlékszem, hogy épp' az új-skóciai halászok programozókká történő átképzési programról, vagy a munkanélküli biztosítási program módosításáról vagy valamilyen más témáról volt szó). A kérdések "értelmesek" (ti. a miniszternő tárcájának tevékenységével kapcsolatosak) voltak: nem valamilyen politikai botrányra vonatkoztak (habár olyan is volt a Chretien-kormányzat idején, épp' a média kapcsán).

Az, hogy a hatalom milyen neki szegezett kérdéseket talál értelmesnek, nem mérvadó: azokat találja értelmesnek, amikre adható az előre betárazott, konzervdobozolt "válasza". Azok a kérdések soha nem értelmesek szerinte, amelyikre nem tud érdemi választ adni, mert az érdemi válasz rámutatna a folytatott kormánypolitika valamilyen hibájára vagy visszásságára. unionista szóhasználatával élve: a hatalom számára csak az az értelmes kérdés, amire valamilyen féligazság igazság-felére reflektálva tud propaganda-választ adni, az pedig nem értelmes kérdés, amelyik a féligazságban megbúvó hazugság-fél létezésére vagy annak természetére tereli a figyelmet.

A kapitalista versenyre történő hivatkozásod jó példa a cinizmusodra; az után, hogy az életre-halálra menő gladiátori párharc létjogosultságát ecseteled, azt mondod: az ógörög olimpiai birkózók is arra törekedtek, hogy lenyomják a versenytársukat. Amivel egy féligazság igazság-felére (hogy mindkettő verseny) hivatkozással próbálod elterelni a figyelmet a féligazságban megbúvó hazugság-félről: hogy a birkózóverseny önkéntes résztvevői szabályok betartása mellett vetették össze a képességeiket, amely verseny végén a vesztes életben maradt, hogy a képességeit fejlesztve megmérkőzhessen a következő olimpián is (ha akart). És az ilyen versenyek a görög nézők nemesebb érzelmeire apellálva szórakoztatták azokat. Míg az életre-halálra menő harcra kényszerített gladiátori pár vesztese életével fizetett; nem volt módja arra, hogy javítva képességeit, újra porondra lépjen. És az ilyen harc a római csőcselék alantas vágyai kielégítésével szerzett népszerűséget a "verseny" rendezője, a hatalmat birtokló császár számára.

digipenna · http://digipenna.blog.hu/ 2016.08.21. 11:25:22

Az írás kapcsán beugrott, hogy találkoztam a legforróbb nyárban egy zarándokkal, jobban mondva, ő találkozott velem. A nem számos hazai zarándokút egyik szálláshelye közelében (jó messze a településtől) egy fa alatt ücsörögve egyszer csak rám köszönt egy -negyven körüli- zarándok. Ön vár rám, hogy beengedjen a szállásra? Zavartan nézhettem, mert azonnal hozzátette, akkor nem magával beszéltem egy órája, akkor hívom újra. Jó fél óra múlva hozzák a kulcsot, mondta, miután kikapcsolta a telefont. Több, mint tíz napja vagyok úton, és a célomig van még majd egy hét, válaszolt a ki nem mondott kérdésemre. Akkor sokféle emberrel találkoztál, tértünk át a korkülönbség ellenére "beszélgető módba". Hát, zarándoktársakkal, alig, leginkább helyiekkel. És? A reakciók? Vegyes, nagyon vegyes. A cikizőstől, az együttérzőig tart a skála. A leggyakoribb kérdés, a - - miért - - volt.

Itt a kapcsolat a zarándokkal a PKP-val, az alapítóval, a bloggal, meg az olvasókkal, kommentelőkkel. A blog, meg a párt olyan politikai zarándokféle, elindult és megy, kitartóan, a cikizések, a lesajnálások, a meg nem értések, a kisiklatási kísérletek ellenére célja felé. Ennek a zarándok-pártnak a követői egyelőre nem számosak, de mivel meg van győződve igazáról nem tér le róla.

Amikor majd szükségessé válik egy új (hazugságmentes) alternatíva, az ezer posztban utána lehet nézni, mit várhat a választópolgár ettől a csapattól. Egyet a cikizők, a lesajnálók, a kisiklatni akarók is el kell majd ismerjenek: a kitartást, a meg nem alkuvást a kitűzött célig.

Ez programnak elég is.

A mélyben néma hallgató világok 2016.08.21. 12:33:05

@HaFr: 'nem érezlek méltónak magamhoz'
Sokan lehetünk így Péter, valszeg azért nem viszed semmire.

' ma is jobban tudnám, mi szolgálja a közjót, mint ő'

Igen Péter, ez is valószínű.

Te okos vagy, filozófus, plusz sikeres vállalatitanácsadó ( akinek a gonosz Orbán miatt a versenykapitalizmusban tizedére esett a megrendelése), én meg egy egyszeri kétkezi-eszű vidéki gondnokocska vagyok, engem, minket kellene meggyőznöd, hogy a MoinMoinnál is nagyobb egód mögött lakik is azért valami.
Hajrá!

Már csak az önbizalmadat kellene a brekusz segge fölé tornásznod, és most már tényleg meghirdetni a Konzervatív Forradalmat, egy máig bizonytalan helyszínt végre megjelölni a három éve beharangozott népgyülidre.
Oszt 'letolni mindenkit a picsába', MM szakértő barátunkkal karöltve.

Megvárjuk!
A mi türelmünk végtelen :)
rendíthetetlen barátsággal:leponex

2016.08.21. 12:34:34

@neoteny:
oké, de nagyrészt a multik vezetői is ilyenek. a mercedes élén nem daimler és benz állnak. akik nullából csináltak egyet. a semmiből építettek egy akkoriban korszerűnek számító autókat. hanem egy német-török "üzletember". oké, el tudja vezetni a vállalatot. több tízezer mérnökkel és több százezer szakmunkással. a tavalyi árbevétel 150 milliárd euró volt. és ha ebből csinálnak az idén 155 milliárd eurót, akkor a kuwaiti befektetők tapsolni fognak. nagyjából ugyanolyan készségekkel, mint a kanadai miniszterelnök. a mercedes hr felsővezetője is ugyanolyan ostoba, mint a kanadai foglalkoztatási miniszter asszony.

A mélyben néma hallgató világok 2016.08.21. 12:50:45

@tamas11: 'a publikumot képviselve mindenekelőtt k é r d e z n i akar'

egyet mondj, az Antónián kívül ...

' Amiről itt a fenti sunnyogó soknevű'

Nem én tehetek arról, hogy egy hívő véleményszabadsághívő, nyitott, toleráns, liberális*-konzervatív-... blog gazdája képtelen elviselni az irónia zsenge árnyalatait sem.

Oszt miért is kártékony ez a soknevű?

Megette a fene azt a blogot, azt a bloggert, azt a pártelnököt, azt a pártot, aki az ország megváltásának, a Jókormányzás Kézikönyvének Egyedül Betűhív Ismerőjeként egy noname kommentelőjét (aki amúgy személyes adatait megküldte emilben anno) ily vehemensen üldözi.
Mint a Kisherceg királya:

'- Hm... hm... - mondta a király. - Azt hiszem, van itt valahol a bolygómon egy vén patkány. Éjszaka hallom a motozását. Hát ítélkezzél e fölött a vén patkány fölött. Időről időre halálra ítéled; élete így a te igazságszolgáltatásodtól függ majd. Aztán minden egyes alkalommal megkegyelmezel neki, takarékosságból, mivel csak egy van belőle.'

Én - ha országmegmentő bloggerfilozófus lennék- bizony megbecsülném :)

Tán még a helyes önértékeléshez is segít valamelyest.
De ha nem, hát nem.

PS: kérlek, vond vissza a 'A szar alakok ilyenek' meggondolatlanul sérteni akaró szavaidat, nem engem járatsz le vele ...
üdv!

A mélyben néma hallgató világok 2016.08.21. 13:01:18

@neoteny: ' hogy az életre-halálra menő gladiátori párharc létjogosultságát ecseteled,'

Ezt csak te gondolod, én egyáltalán nem így látom.
Természetesen a politikai küzdelem komoly dolog, néha olyanban is döntenie kell valakiknek, amiknek hosszútávú hatását ma még senki nem ítélheti meg nagy bizonyossággal.

Abszolút aktuálisan ilyen most, amiről megy a 'médiaháború': eldöntheti-e egy ország, kit fogad be, vagy ezt ráerőltetheti-e bármilyen 'szövetségese', jelesül az Eu.
A többi mellébeszélés- abban remekelsz :))

Ahogy Péter is mellébeszél, folyamatosan, mintha még mindig az lenne az eldöntendő kérdés: jó-e a kerítés, vagy van-e jobb nála.
Ő sem tudott jobbat.

DE most már a csak lehetséges rossz válaszok közül ( amit ugye erkölcsi kötelességnek aposztrofált blogjában) kell választani, mert a nemválasztás a legrosszabb.

ERRE nem mer válaszolni poszterünk.

A többi a szokásos szómágiád, közönségesen mondva halandzsa.

Persze neked Vancouverben tök mindegy, mi lesz Gyügyén vagy bárhol.
Mi itt maradunk, itt élünk.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2016.08.21. 13:06:19

@A mélyben néma hallgató világok: kár várnod erre, hiányzik köztünk a minimális szinkron is, és én nem fogom lejjebb adni miattad, plusz elfelejted, nem vagyok politikus, akinek bárkit bele kellene hazudni a saját hatalmi rendszerének támogatásába -- szokd meg, lemaradtál rólam

HaFr · http://hafr.blog.hu 2016.08.21. 13:08:23

@A mélyben néma hallgató világok: már a kérdésedet sem értem, annyira hazug vagy

tamas11 2016.08.21. 13:19:02

@A mélyben néma hallgató világok: @HaFr:
Kártékony hozzászólók nyilvánvalóságként kezelik saját kvázitöbbsésgüket, de neked nem kellene ebbe a hibába esned, kedves Hafr.
Nincs többsége Orbánnak, mert 2014-ben is már többen szavaztak ellene, mint mellette! Büfiztatik a közvéleményt, amikor az öklendezik.
A választási rendszer (általuk torzított élő változata) vezet oda, hogy 2/3 nak lehet nevezgetni, amire Jobbik és az ún szórvány baloldal IS határozott NEM-et tudott mondani , beikszelni. A többség tehát nem akarta Orbánékat, már ott sem, akkor sem, az felért egy népszavazással.
Nem gyengíti érvelésüket, hanem még meg is erősíti, hogy ők egyébként kétfélék: a léyneget illetően mégis egyet tudtak érteni.

A mélyben néma hallgató világok 2016.08.21. 13:19:26

@neoteny:
Persze ha komolyabban belegondolunk, MM barátunk jól látja:
' A háború … mindaddig nem ér véget, amíg az ellenfél akaratát meg nem törtük.”'

Bizony, bármi fájdalmas ezt belátni, a kapitalizmus (is) pont ilyen, könyörtelen, együttműködésre való igazi hajlandósága a zérushoz konvergál. Legyőzni, uralkodni.
Itt nem segít a liberális körökben hirtelen közkedveltté vált pipogya-kereszténység: tartsd oda a másik feledet is - mert NEM erről szól :)

Mert ahogy az idézett MM is mondá, Orbán végre megtanulta:

'"Megtanultam, hogy amikor esélyed van megölni riválisodat, akkor nem gondolkozol, hanem megteszed" - mondta nagykövetek előtt Orbán Viktor 2007. június 26-án. A WikiLeaks jóvoltából frissen kiszivárgott egykori sürgönyben arról is tájékoztatták Washingtont, hogy a szocialisták meneszteni akarják Gyurcsány Ferencet és csak arra várnak, hogy a miniszterelnök elkövessen valamilyen hibát. '

Nincs mit fennakadni, szépelegni ezen, MM megüzente tíz éve Orbánnak: nincs kímélet, le lesztek tolva a picsába, hiánák, trollok, ...

És azt majd a neokommnista MoinMoin fogja megmondani eztán is, ki hova lészen besorolva az Eljövendő Liberális Armageddon eljövetelekor.

HaFr · hafr.blog.hu 2016.08.21. 09:27:20 szánnivaló, gyermeteg ódzkodása, majd a megértő behódolása : 'nincs konfliktus közöttünk ezekben ' már a valóságérzékelés totális hiányáról árulkodik.
Szerintem.

Mi türelmesen megvárjuk a Nagy Letolatást is :))
Hogy addig kinek a hová mivel mit is tol MoinMoin, az maradjon az ő titka...

A mélyben néma hallgató világok 2016.08.21. 13:22:31

@HaFr: ' és én nem fogom lejjebb adni miattad, plusz elfelejted, nem vagyok politikus, '

Remélem is, ennél már nem fogod lejjebb adni ...
Biztatlak erre rendületlenül.

Bár MM ölég nyomatékot tesz rád :)

A mélyben néma hallgató világok 2016.08.21. 13:25:19

@HaFr:
'Megírtam már több mint egy éve: ez időtájt, reálisan nézve, a bevándorlással és a menekülthullámmal szemben csak rossz választásokat tehetünk. Vagy a humánum, vagy a kultúránk ellen vétkezünk (amely kultúra tehát nem egyoldalúan a tolerancia kultúrája, hanem a tolerancia genetikus alapjainak megőrzésére is irányul, mivel a toleranciára való képesség nem a levegőben lebeg, hanem kontextuális, tanult, kulturális). A mérlegelés kényszer és kötelesség.'

Te írtad: mérlegelj végre...

neoteny · http://word.blog.hu 2016.08.21. 13:48:37

@unionista᠋:

"a mercedes hr felsővezetője is ugyanolyan ostoba, mint a kanadai foglalkoztatási miniszter asszony."

Az lehet, de a Mercedes HR felsővezetőjének fizetése az autók eladásából származik, amiket a fogyasztók önkéntes döntésükből fakadóan vettek meg (mert számukra többet ér az autó birtoklása, mint az érte adott pénz birtoklása), míg a kanadai miniszter fizetése kényszerítéssel (erőszakkal ill. annak hiteles fenyegetésével) beszedett adókból származik. Az egyik tevékenysége gazdagítja a fogyasztóit; a másik tevékenysége szegényíti a kényszer"fogyasztóit".

a BircaHang Média szerk. · http://www.bircahang.org 2016.08.22. 09:24:53

A megoldás a liberális elnyomást sikeresen meghaladó államok tapasztalainak felhasználása lehet. Én elsősorban Oroszország és Belarusz valamiféle keverékét látnám jónak. Hajlandó ebbe az irányba mozdulni a PKP?

neoteny · http://word.blog.hu 2016.08.22. 14:47:03

@a BircaHang Média szerk.:

"Én elsősorban Oroszország és Belarusz valamiféle keverékét látnám jónak."

www.youtube.com/watch?v=QcE5aDTszrY

HaFr · http://hafr.blog.hu 2016.08.22. 14:50:13

@neoteny: a maga nemében elképesztő volt ez a javaslat, nem is akartam reagálni rá

miért 2016.08.22. 18:33:59

Ami a viktátor híveit illeti: Úgy százezren közvetlenül vagy közvetve anyagilag is érdekeltek a maffia fenntartásában. A többiek ne kis része harminc éve kádárnak tapsolt, most kompenzál. A maradékra igaz lehet az állítás.

tamas11 2016.08.22. 19:56:41

@miért:
A becsléseddel nem tudok vitatkozni, nincs érteme szembehelyezni egy másik becslést, viszont azt fontosnak tartom, hogy a közvetlen és közvetetten érdekeltek száma nem lehet azonos! A közvetetten érdekeltek köre szélesebb, és motivumaik szerint máshol is állhatnának. (pl családtagok)
Továbbá, ha maffiáról beszélhetünk, akkkor viszont a félelemmel is számolni kell, mert ahhoz a szisztémához a megfélemlítettség hozzá tartozik.

miért 2016.08.23. 10:44:17

@tamas11: A közvetetten érdekelt száma talán magasabb, de az is nagyon igaz: sok százezer lehet a kis közösségekben élő, megfélemlített emberek (pl. közmunkások) száma is. És nagyon bejönnek a mantrák még mindig a szerencsétlen gyúrcsányról, illetve maszopról.
süti beállítások módosítása