1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2014.10.23. 21:11 HaFr

Az október 23-i beszédem

Honfitársaim, Barátaim!

Nem azért invitáltam Önöket ide ezen a napon elsősorban, hogy bíráljam a kormányzatunkat, hiszen Önök feltehetően nem lennének itt, ha a bizalmuk töretlen volna Orbán Viktor rendszerében. Aki pedig tévedésből vagy félreértésből kötött ki ebben az órában, ezen a napon, ebben a körben, azt elég emlékeztetnem csak az utóbbi napok történéseire, hogy – amennyiben ítélőképessége birtokában van – belássa: a kormány, bár kétségtelenül a helyén van, képtelen ellátni a feladatát. A magyar kormány nem kormányoz, hanem uralkodik; nem vezeti az országot, hanem visszaél a felhatalmazásával; nem épít, hanem rombol. Ma már abban sem vagyok biztos, hogy nem a vég kezdete az, amit most van szerencsénk átélni. És bár nem erről akarnék elsősorban beszélni, azért egy-két lényeges kérdés mellett nem lehet elmenni.

Várjuk a kormány – konkrétan a miniszterelnök – döntését arra vonatkozóan, hogy az életünket a nyugati kultúrkörben képzeli el, vagy valahol egy köztes állapotban, netán orosz szövetségben. A más tekintetben lefegyverzően őszinte miniszterelnök talányosan hallgat ebben a kérdésben. Talán túl korán kényszerül a választásra az eredeti terveihez képest, ki tudja. Az, hogy illiberalizmusról beszél, nyilván nem válasz erre a VÉGSŐ kérdésre. A nyugati kultúrkörből való egyértelmű kilépés ugyanis nemcsak egy kormányzati rendszer változását jelentené valamilyen autokrácia irányában: az olyan KULTURÁLIS törés lenne, amely SZEMBE MENNE 1100 év magyar történelmével.

A nyugati kultúrkör feladása éppen ezért lehetetlen vállalkozás. Orbán ezért bukott meg már akkor, amikor a sértettség kezdett el szólni belőle. Ez nem taktikai vereség, hanem – hogy úgy mondjam -- stratégiai. Egy hiú, elhibázott stratégia eredménye. Magyarország ugyanis a Nyugat része, ha ódzkodó, problematikus, meghasonlott és szenvedő része is. Ami legalább ennyire fontos: Magyarországot a Nyugat is saját részének tekinti, és ebből a hitéből aligha fog engedni amiatt, hogy egy politikai vezető sikerrel babonázott meg egy sokat szenvedett, a korábbi kormányai által elszegényített és cserbenhagyott népet.

Orbán politikája kudarcra van ítélve, és nekünk fel kell készülni arra, hogy egyaránt alternatívát tudjunk nyújtani a csalódott vagy a politikai képviseletét már régebb óta nem lelő polgárságnak. A Polgári Konzervatív Párt a szabadság, a közösségek hálózatának, az értékteremtő szabadpiacnak, és a korlátozott államnak a pártja. A szabadságé, a közösségek hálózatáé, az értékteremtő szabadpiacé, és a korlátozott államé. Mindenekelőtt azonban az EMBER pártján áll az őt a hatalmi gépezetnek hol csavarjává, hol olajozottan sikló alkatrészévé – de alkatrészévé -- degradáló Fidesz-politikával szemben. Magunkat azért mondjuk konzervatívnak, mert az autonóm emberi élet teljességét helyezzük a politikánk középpontjába. Nem vagyunk sem a gazdagok, a hatalmasok és a kivételezettek szabadságának libertárius hívei, sem annak a sötét, államelvű, az embert ellenőrzése alá vonó konzervativizmusnak a barátai, amelyet magunk körül látunk. Demokraták vagyunk, de a demokráciánál még fontosabbnak tartjuk az emberi autonómia ügyét, az emberi méltóságot, és az ember tehetség kibontakoztatását és megélését, amelyhez a demokrácia csak eszköz és biztosíték. Ám a demokrácia nem lehet végcél, mert akkor a hatalmi gondolat megint győz az ember fölött.

A legnagyobb gondunk a szabadság lemorzsolódása. Sőt, továbbmegyek: nem a szabadság lemorzsolódása, hanem az a tény, hogy a magyar nép java részének ez fel sem tűnik.

A szabadság lemorzsolódása ugyanis alig észrevehető egy olyan országban, amelyik nem szokott szabadsághoz. Ott a népnek nem tűnik fel, vagy nem tulajdonít jelentőséget annak, hogy a kormányzat rongálja a nemzeti valutát, tudatosan rombolja az oktatási rendszert és a társadalmi kompetenciákat, radikális jövedelemátrendezést hajt végre sokak hátrányára és kevesek előnyére, alaptörvényben ássa alá egy társadalomnak a saját múltjáért viselt felelősségét, hogy ellenségnek kiáltja ki a társadalom politikailag aktív csoportjainak egy részét, és a magyar történelem legsötétebb lapjait idézve koncepciós pereket gyárt ellenük, egy másik részét viszont közpénzzel tömi; a tisztviselői korruptak, a korrupciót leleplező adóhivatali dolgozókat és újságírókat levegőnek nézi vagy fenyegeti. A szabadságot nem elég jól ismerő országban nem tűnik fel, ha a jogrendszer egységének és kiszámíthatóságának évszázados alapelveit semmibe veszik, a választási rendszert részérdekek szerint manipulálják, a médiát kormányzati szócsővé teszik, vagy ha nem tudják azzá tenni, akkor anyagilag vagy adminisztratívan ellehetetlenítik; ahol a jogállam leghatékonyabb védelmezői a nemzetközi szervezetek, ahol az internetet -- mint a független magánlét utolsó védvonalát -- megadóztatják, most talán csak egy plafon mellett, de holnap egy bizonyos személy kénye-kedve szerint, ahol szórják és lopják a közpénzt, keleti haramiákkal szűrik össze a levet, és az országgal az említett személy bármit megtehet.

Ez a magyar nép nagyobb része számára mind nem számít a szabadság csorbításának -- ismétlem, mert a magyar nép nagy része sajnos nem tudja, mi a szabadság.

A dolgunkat megnehezíti, hogy a személyes szabadság sosem volt a magyar történelem nagyjainak iránytűje, ők inkább beszéltek a nemzet szabadságáról, azaz a függetlenségről – ami nem csoda egy több évszázados függésben lévő országban. Annál nehezebb most a feladatunk, amikor meg akarjuk értetni, hogy személyes és közösségi autonómiák nélkül nincsen sikeres nemzet. Amikor Orbánék a hazánkra törő ellenségről beszélnek, olyan zsigeri ösztönökre és a függetlenség elvesztésétől való olyan félelmekre apellálnak, amelyeket mindenki ért. A személyes szabadság nyelvét viszont kevesen értik és kevesen értékelik: akik mégis, azok a polgárok. Ezek állnak most reménységem szerint itt mellettem. Azt hiszem, a polgárt sokkal inkább meghatározza az autonómia és a szabadság nyelvének ismerete, mint a tulajdon, a hagyomány, vagy bármi más. Én ebben a polgárságban gondolkodom Magyarország kapcsán. A missziónk adott, és nem éppen egyszerű: hirdetni és elterjeszteni az országban a szabadság iránti IGÉNYT. Aztán megteremteni és stabilizálni a szabadság fennmaradásának anyagi és szellemi FELTÉTELEIT. És csak amikor ez mind megvan, akkor várhatjuk, hogy a polgár képes lesz kiállni a jogállamért. A legnagyobb magyar, Széchenyi szerint sem jöhet létre a szabadság stabil intézményrendszere polgárosodás, anyagi és szellemi gyarapodás nélkül. Látjuk, Orbánék éppen ezt a társadalmi méretű gazdagodást akarják megakadályozni – mert tudják, hogy ez maga után vonná a szabadság és az autonómia meggyökerezését, és szembefordítaná a népet a központosító, korrupt rezsimmel. Inkább kiszolgáltatott helyzetben tartják a magyarokat.

Paradox helyzetben lennénk? Nem éppen. Csak éppen szokatlan az a helyzet, hogy szembe kell néznünk ezzel a ténnyel: nem lehet populista módon kormányozni. És nem érdemes populista szöveggel hatalomra jutni. Mert aki így tesz, az szükségképpen rosszat tesz a népnek. Az szükségképpen visszaél a hatalmával, lemond a közjó szolgálatáról, korlátozza a szabadságot, és szembefordul az európai társadalomfejlődéssel. És Orbán Viktor szembefordult mindazzal, ami értékes lehet számunkra.

A Polgári Konzervatív Párt közvetlen célja a szabadság mindenkire kiterjedő intézményrendszerének visszaállítása, megerősítése, és a demokráciának az autonómiák szolgálatába állítása. Ez más program, mint amiről ma 4 órától hallunk majd a Blaha Lujza téri demonstrálók körében, ahol szintén – nagyon helyesen -- a szabadság lesz a téma. A mienk ugyanis nem afféle tipikus program, amely valamilyen meghaladandó állapotból vezet valamilyen ideális állapotba, egy ideális – toleráns, felvilágosult – embertípussal a végén, és menet közben tökéletesíteni hivatott az embert és a társadalmat (habár magunk közt szólva intoleráns mindazzal szemben, ami szerinte nem toleráns és nem felvilágosult). Amiről én beszélek, az VISSZAtérés az ember teljességéhez – erényeihez, vágyaihoz, hiteihez és bizony hiányosságaihoz, a hiányosságainak elfogadásához --, nem előrelépés tehát, hanem visszatérés, nem haladás, hanem állandóság. Az állandósság teljessége. Az abba vetett hit, hogy az ember alapvetően ugyanúgy működik ma, mint kétezer évvel ezelőtt, csak a politikai rendszere okán mutat más képeket magáról. Mi nem hisszük ugyanis, hogy az ember nagy tömegekben javítható volna, azt sem hisszük, hogy egyenként tökéletesíteni őt politikai feladat volna, sőt azt gondoljuk, hogy minden rezsim akkor kezd el veszélyessé válni, amikor kitűz valamilyen nagy gondolatot az emberrel kapcsolatban, amelyet tömegeken akar kikísérletezni, legyen ez akár jobbos, akár balos kísérlet. Szerintünk minden embernek jól kell éreznie magát, hűnek kell lenni magához, magát kell adnia a társadalomban és szűkebb közegeiben a saját tehetségéhez mérten és a saját erkölcsi szintjén, miközben megkap minden lehetőséget önmaga szemlélésére és javítására.

A politikai lényegét tekintve persze mindez forradalmi újdonság. A politikának ebben a felfogásban a hatalom az emberért van és nem fordítva. Igen, pontosan így van, mi az állam lebontását és a közösségek rendszerének felépítését akarjuk elérni az ember érdekében, ahogy egyébként névleg – ha a gyakorlatban sajnos nem is -- az EU-nak is ez az eszménye.

A polgári konzervativizmus a mikro-, kis- és középvállalkozások, az ember életének értelmet adó közösségek, az autonómiák, a családok, az önkormányzatok, a szolgáló állam, és – végső soron – az értékes élet pártján áll. Hiszünk a nyugati civilizációban, a legkisebb rossznak tartjuk a demokráciát, és készek vagyunk ezeket megvédeni a „keleti nyitással” szemben. Életünket nem tartjuk jól élhetőnek önkényuralomban; nem hisszük, hogy néhány politikus, függetlenül a minőségüktől, jobban tudná, hogy mi jó nekünk, mint mi magunk; ezért készek vagyunk megvédeni és javítani a nyugati társadalomfejlődésben rejlő lehetőséget Magyarországon, amelynek a végén az autonómiák rendje áll. Nem csak azért, mert minden más versenyképtelen, szomorú országhoz vezet, hanem azért, mert szerintünk csak az olyan életnek van értelme, csak az olyan élet méltó az emberhez, amelyik megadja a szabad és felelős gondolkodás, a szabad és felelős élet lehetőségét. Ez ÍGY helyes, jó és szép. A politizálás – szemben az alkotó munkával, a családi élettel, az olvasással vagy éppen az álmodozással -- számunkra kényszer, de olyan kényszer, amelynek engedelmeskedünk, hogy elkerüljük az előbb említett élettől való megfosztatást. A társadalomért felelősséget érzünk, nem szenvedélyt. Az embertársainkkal civilizált kapcsolatban szeretnénk élni, nem nemzeti próféták által inspirált (bár közben szétrabolt) kommunában. A kormányunkról nem nagyon szeretnénk tudni, és a legkevésbé se szeretnénk, ha úgy betöltené az életünket, mint a jelenlegi. Szeretnénk, ha több közünk lenne a polgármesterünkhöz, mint a miniszterelnökhöz. A polgármesternél több a gyerekeink tanítójához. És a többi. Szerintem Önök pontosan tudják, miről beszélek.

Azért vagyunk most itt, hogy bejelentsük: részt kívánunk venni közéletünk formálásában, mert nem látunk olyan politikai képviseletet, amely megfelelne az ízlésünknek és az igényeinknek, amelyben megbíznánk, amelyet támogathatnánk. Jobb híján tehát létre kell hoznunk a magunk politikai érdekképviseletét, amelyben nagyon számítunk Önökre, rátok, akik itt vagytok most. Egy polgári párt nem lehet meg a polgárok támogatása és részvétele nélkül. Nem véletlenül nem vagyunk itt ma több ezren. Egyelőre kevesen vannak az ilyen polgárok. Mi csak akkor leszünk tényező, ha azok, akik értik a szabadság nyelvét, akik adóikkal eltartják ezt az országot, és az életüket nagyjából az államtól függetlenül, a maguk megválasztotta keretek között akarják élni, egyre nagyobb számban ébrednek föl, és támogatnak minket, sőt nem csak támogatnak, de elvárásokkal vannak irántunk, sőt nem csak elvárásokkal vannak, de hozzá is segítenek minket a saját részvételükkel ezen elvárások teljesüléséhez. Ehhez elég nagy és elég aktív közösséggé kell formálódnunk, amely adott esetben képes hallatni a szavát, képet megvédeni a tagjait, és képes sikerrel harcba szállni a hasonló gondolkodásúak szavazataiért. Olyan közösséggé, amelyet politikai otthonunknak tekintünk, és amelynek a lehetőségéből nem engedünk! Ha érdekel benneteket ez a vállalkozás, tartsatok velünk! 

62 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr566827437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thistoowillpass (törölt) 2014.10.23. 21:29:10

... és a tettek mezejére lépünk végre?
Most vagy soha!

ParaZita2 2014.10.23. 22:08:35

@Thistoowillpass: "Most vagy soha!"
Most és mind örökké!!
Mert az ember, az egyén, az egyének autonóm
'társ'-adalma, a 'közös'-ség örök.

A szabadság, más szóval a 'nagyobb mozgástér'
szent és sérthetetlen. Sőt, a klasszikus és statisztikus fizika (azon belül a termodinamika második főtétele) valamint a 'nagyobb mozgástér' és az ember adaptív viselkedése, intelligenciája közötti kapcsolat alapján természeti törvény is!

explanatus 2014.10.23. 22:41:41

„… korábbi kormányai által elszegényített és cserbenhagyott nép...”

Akkor én a nép (egy darabja) vagyok, mert, ott voltam akkor a téren azon az őszi napon, amikor egy ablakból új, tisztességes, becsületes világ eljövetelét zúgta szét a világba a déli haragszó. Kértétek, bízzunk bennetek, és mi bíztunk. Kértétek, higgyünk nektek, és mi hittünk.

Becsaptatok!

Ez lett belőle. Ezért elég volt. Nem akarom majd azt mondani, kislányom/kisfiam a hazánk magunkra hagyott. Nem akarom azt mondani, ha kérsz valamit, hogy azért nincs kislányom/kisfiam, mert nem vagyok/voltam kegyeltje új, magunk választotta urainknak. Nem akarom azt mondani, felnőtt fejjel többet sírtam, mint gyerekként.

Nem akarom azt mondani, gyáva voltam, mert nem álltam ki jogainkért, s értetek.

Hát itt vagyok, mert elég volt a hazugságokból. Elég volt a hozzá nem értésből. Elég volt a megosztottságból. Elég volt belőletek.

Azért vagyok itt, mert nem akarom újra meg újra a kisebbik rosszat választani.

Jogom van a jóra!
Jogom van a jóra!

FehérB (törölt) 2014.10.23. 23:26:10

Ma nem tudtam haza utazni, de mint eddig is, támogatom, benne leszek:)

almodhi 2014.10.23. 23:36:50

"Demokraták vagyunk, de a demokráciánál még fontosabbnak tartjuk az emberi autonómia ügyét, az emberi méltóságot, és az ember tehetség kibontakoztatását és megélését, amelyhez a demokrácia csak eszköz és biztosíték."

Ez nagyon fontos mondat. Kérdés hogy mennyi időnk maradt, ha Kövér tényleg megkezdte az "óvatos kihátrálást"...

444.hu/2014/10/23/jo-oke-kover-laszlo-is-megerkezett-a-pszeudojobbikos-buliba-moralisan-megrendult-az-euroatlanti-vilagrend-erdemes-lehet-kihatralni-az-eu-bol/

calabria04 (törölt) 2014.10.23. 23:55:05

@almodhi:

ha döntéskényszerbe kerülne még a jobbik sem hátrálna ki az EU-ból

jól érzi abban magát az egész magyar establishment

PS.: az EU-nak különben jóformán semmi köze sincsen az európai értékekhez

calabria04 (törölt) 2014.10.23. 23:56:10

@nevetőharmadik:

szép beszéd, de rengeteg effélét hallottunk már az elmúlt 25 évben

almodhi 2014.10.23. 23:59:11

@calabria04: "az EU-nak különben jóformán semmi köze sincsen az európai értékekhez"

Az EU-nak még mindig ezerszer több köze van az európai értékekhez, mint bármi másnak a közelben...

"szép beszéd, de rengeteg effélét hallottunk már az elmúlt 25 évben"

Ha figyelmesen elolvasod, észreveszed hogy nem. Ilyet nem nagyon hallottunk még... Nem hiába emeltem ki azt a bizonyos mondatot...

Lexa56 2014.10.24. 07:26:06

Kedves Péter! Köszönöm, hogy nem adtad fel a várható nehézségek ellenére. Én már bele sem kezdtem volna, de így itt állok/állunk mögötted. Higgyünk abban, hogy minden ellenkező valószínűség ellenére érdemes kitartani értékeink mellett. Remélem ez a kis közösség elkerüli azt a posványt amit a "realista" politizálás jelent. Továbbra is rongyember az, aki magának többet enged meg, mint amit ellenfeleitől elvár, és amiért őket elmarasztalja. Te eddig nem ilyennek bizonyultál. Remélem azok is ilyenek lesznek, akik csatlakoznak hozzád, hogy segítsék a munkát.

Hidvégi Mihály 2014.10.24. 08:56:59

@Lexa56: Ilyenek vagyunk biztosítalak, megcsontosodott vénember vagyok, én nem változhatok már, nem is fogok, a legfontosabb az egyenes gerinc az életben, ebből sem engedek, abból sem, hogy a PKP-ban valaha is gerinctelenek szóhoz jussanak.

Ez a nép nem bír el több tévelygést már.

Lexa56 2014.10.24. 09:05:43

@Hidvégi Mihály: Hidd el, nem a gyanakvás beszél belőlem. Amit eddig megtapasztaltam a PKP működésből, az bizakodásra ad okot. A nagy próba azonban az lesz (és reméljük, hogy lesz)ha bármilyen kis hatalom közelébe kerül. A leginkább embert és jellemet próbáló feladat a hatalommal bánni. Keveset láttam, aki nem bukott el benne, és azokat meg rendszerint kicsinálták vagy eltávolították a hatalom közeléből. A bukott emberi természet kevés dologban nyilvánul meg jobban, mint ebben.

Eric Pilgrim 2014.10.24. 09:21:04

Továbbra is azt mondom Nektek, szerintem v.mit máshogy kell csinálni. Közel 1 éve létezik a PKP, de a jelenlegi instabil politikai környezetben is csak kb. 20-an voltak kíváncsiak a tegnapi beszédre. Reklám, marketing, sok-sok netes aktivitás. A tartalom megvan, de arcot kellene adni neki, hogy minél többen megismerhessék.

Hidvégi Mihály 2014.10.24. 09:39:07

@Lexa56: Így van, de ha nehéz is a hatalommal bánni, akkor is tenni kell. Azért ne hitetlenkedjünk, nem minden ember szokott a hatalomban sem elbukni, leginkább azok nem, akik nem hatalmat akarnak, hanem viselik, mert ez a dolguk.

Épp ez a probléma, a hatalmat akarók erősebben tudnak küzdeni, mint azok, akik csak a közért kívánnak dolgozni. Ezt a kompromisszumot kell megtalálni, hogy a közért dolgozni s ezért erősen akarni a "hatalmat". Ha Péter vagy akár én vagy bármely társunk annyira hataloméhes lenne, mint Orbán, erősebben hajtana a vágy az uralomra, hát előrébb tartanánk talán az ismertségben, a PKP megismertetésében. De így is előre kell menni.

Lexa56 2014.10.24. 09:48:35

@Hidvégi Mihály: Az a baj, hogy ha Orbánt megkérdeznéd (vagy csak elolvasod Lánczi írásait) akkor azt fogod hallani, hogy "csak a nép érdekében" ragaszkodnak a hatalomhoz, hogy a gonoszok ne férjenek hozzá. A lélek torzulása kicsiben indul, de nem látni a végét. Aki belül van, már nem látja azt, ami a kívülállónak nyilvánvaló.

DrGehaeuse 2014.10.24. 10:16:55

@Lexa56:
Ez akkora igazság, hogy mindenkinek el kellene mondani!

HaFr · http://hafr.blog.hu 2014.10.24. 10:27:31

@Eric Pilgrim: Honnan?! Hol?! Kedvelem a türelmetlenséged, de egyre türelmetlenebb vagyok a partvonalról történő okoskodással szemben. Igazad van (bár éppenséggel voltunk 30-35-en is, ami több mint az Együtt és a Bokros- féle megemlékezésen) -- de az igazságod mit sem ér, mert már egy éve is tudott volt

logikusan@ · http://logikusan.blogspot.hu 2014.10.24. 10:33:26

Szép beszéd. Ezt azért még hozzátenném:
Aki a saját nemzetének szolgálata helyett azt kizsákmányolja, és hatalma megőrzését fontosabbnak tarja a nemzet felemelkedésénél, az hazaáruló. Mert azok az országok sikeresek, ott van jólét és szabadság, ahol plurális demokrácia van. Ahol biztosított a tulajdonjogok védelme. Ahol a vállalkozásoknak egyenlő esélyeik vannak a piacszerzésre, állami, önkormányzati megrendelések megszerzésére. Ahol az egyének boldogulásának, sikeres karrierjüknek, vezető beosztásuknak nem a párthűség és a lekötelezettség a feltétele. Ahol a szabad verseny feltételei adnak ösztönzést a kiváló teljesítményekre. Ahol a politikai elit kezében nem összpontosul akkora hatalom, amiről nehéz lenne lemondani, amit mindenáron meg kellene védeni.

Hidvégi Mihály 2014.10.24. 10:42:15

@Lexa56: Én tudom mit mondana Orbán. De engem nem érdekel, mit mond, az érdekel mit tesz.

S az, hogy itt egy hataloméhes őrült, az nem jelenti azt, nem jelentheti, hogy minden ember, aki kormányra kerül ugyanolyan, mint ő.

De nem csak ez a lényeg, olyan pártot nem lehet építeni, amilyen a FIDESZ. A FIDESZ egy központosított állampárt, fúj :-)

32FNewYork 2014.10.24. 10:54:03

Mivel többen megdicsérték a beszédet, ellensúlyozásként, kizárólag a PKP és a jobb beszédek érdekében: egyáltalán nem az. Még felolvasni is nehéz, nemhogy hallgatva érteni. Bonyolult, dagályos, nem élőbeszédre alkalmas. Használj inkább beszédírót. Így soha nem lesztek harmincötnél többen.

György Baranyai 2014.10.24. 10:55:11

Nem vagyok egy "politikus" alkat, de mind a cikk, mind a hozzászólások nagyon értékesek, sőt példaértékűek. Tele vannak bizonyított tényekkel és ez nagyon tetszik. Köszönöm és csak így tovább, talán egyszer én is politizálni fogok, de nem a Fidesz mellett. Mindenkit tisztelettel üdvözöl: Baranyai György

öreg_répatorta 2014.10.24. 10:57:05

Benne vagyok. Mit kell tenni és hol?

Lexa56 2014.10.24. 10:58:41

@32FNewYork: Azt, hogy Te nem leszel a hallgatók közt, ki fogjuk bírni.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2014.10.24. 11:01:48

@32FNewYork: kevés vagy, ahhoz meghallgassalak, kár ide írkálnod

HaFr · http://hafr.blog.hu 2014.10.24. 11:02:13

Aki "benne" van, írjon mailt

32FNewYork 2014.10.24. 11:39:14

@Lexa56: @HaFr: Az a probléma, hogy össze is foglaltátok a kritikám lényegét: nekem következmények nélkül mondhatod, hogy kevés vagyok számodra, pedig minden írásodat elolvastam, amióta felfedeztem a blogod, és mondhatom, hogy legalább kilencven százalékával egyetértek. De mit mondasz a többi tízmilliónak, akik nincsenek benne ebben a 869 látogatóban? Tudom: sértődötten azt, hogy kevesek vagytok. Nos ezzel biztos lehetsz, hogy egy lépést sem lehet tenni előre.

ParaZita2 2014.10.24. 12:05:24

@HaFr: "Benne" bizony. (mindenki a maga- képességei, lehetőségei - módján)
:)
32FNewYork-nak is van igazsága, én még a segítő szándékát is érzékelem.

ricardo 2014.10.24. 12:22:18

@Eric Pilgrim: Meglehet, a polgárok inkább kutyát sétáltatnak, mintsem politikai szónoklatot hallgatnak.

calabria04 (törölt) 2014.10.24. 12:29:14

@ricardo:

és ez tulajdonképpen jelentős fejlődés...

calabria04 (törölt) 2014.10.24. 12:31:46

@almodhi:

ebben nem lennék olyan biztos...

How the European Union Corrupted Eastern Europe
www.cato.org/publications/commentary/how-european-union-corrupted-eastern-europe

Creating a Common Market for Fraud in the European Union
www.independent.org/publications/tir/article.asp?a=51

The E.U., Neofeudalism and the Neocolonial-Financialization Model
www.oftwominds.com/blogmay12/EU-neocolonial5-12.html

calabria04 (törölt) 2014.10.24. 12:33:44

@almodhi:

persze a közös piac és a szabad kereskedelem remek dolog, de az EU szintű részletes szabályozás (már 121 ezer oldal van belőle...) és az EU szakpolitikák már nem olyan hej-de-hű-de-jó dolgok...

32FNewYork 2014.10.24. 12:35:12

@ParaZita2: Ezt most megköszönöm. Jól érzékeled. Az posztot alapvetően mint beszédet értékeltem, mert komolyan vettem, hogy nem írásnak, hanem beszédnek szánták.

calabria04 (törölt) 2014.10.24. 12:43:43

@32FNewYork:

a beszéd tekintetében igazad van:

minél egyszerűbb és lényegretörőbb annál jobb

ParaZita2 2014.10.24. 12:53:12

@calabria04: (Mr. HaFr, azaz Dr. BP, kiváló ember, óriási tiszteletem felé)

A beszéd: alapelv: effektív kommunikáció és kinek mit akarunk üzenetként átadni.
Egyelőre igaza van Péternek: "grémiumot" kell maga köré gyűjteni. Majd azokkal együtt lehet tágítani a közönség sorait. Lépésenként.

Eric Pilgrim 2014.10.24. 12:56:26

@HaFr: Tudtam, hogy ezt fogod mondani.

Az általad itt a blogodon elmondottaknál még nem állt hozzám közelebb egy politikai nézőpont sem, talán éppen ezért vagyok türelmetlen. Szívesen segítek, amiben tudok, ezt már többször elmondtam, nem csak a partvonalon kívülről szeretnék okoskodni. A felkínált segítségre a türelemre intés volt a válasz. A gyerekem lassan iskolás lesz, persze, hogy türelmetlen vagyok, szeretném, ha nem egy ilyen országban kellene felnőnie. Nekem nincs időm és itt van egy olyan formáció, amiben van ráció.

ricardo 2014.10.24. 14:26:45

@calabria04: Szerintem is jobban illik egy polgárhoz. Béndek úr maga is érti ezt, a beszédéből kiderül.

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2014.10.24. 14:49:55

Olvasva jó cikk, előadva nem tudom, milyen beszéd volt. A mai magyar politikaibeszéd-helyzetben a mondatok kb. 80%-át két vagy három mondattá darabolták volna sejtésem szerint.

Az elégedetlenkedő hozzászólók észrevétele szerintem jogos; valahol valamilyen hatalomra szert kell tennie egy pártnak ahhoz, hogy a valóságot alakíthassa. Ha nem is rögtön politikaira (annak amúgy is csekély jelentősége van egy ennyire centralizált és voluntarista államban), de létező emberek létező tevékenységi köreiben meg kell jelenni, hogy legalább a tényleges országos sajtóhoz hozzáférjen. Utóbbit pedig a tapasztalás alapján a blog.hu/fb-jelenlét nem teljesíti.

Lexa56 2014.10.24. 16:49:43

@32FNewYork: Itt és most elnézést kérek, nem bántani akartalak. Ezzel együtt a hangnemmel nem tudtam egyetérteni.

tamas11 2014.10.24. 17:58:56

@HaFr:
Hétszáz hozzászólásom után kétséges, hogy miben vagyok benne?
Vannak érdemeim, én vagyok az, akinek hajlandó lettél volna átadni a blog jogait (soha (nagyobb megtiszteltetést)de elhárítottam, nem vállaltam, nem akartam.
Tehettem volna ennél jobbat, okosabbat a PKP-ért?

Montefiore 2014.10.24. 19:16:58

Kedves Péter, holott van stílusérzéked és erudíciód, azt hiszem, képtelen vagy a szövegeket a tágabb kontextusukban és a befogadás feltételezhető folyamatában értelmezni. A szövegek a számodra a megismerés eszközei és kiteljesítői, a bennük foglalt összefüggések bonyolult rétegeinek feltárói. Ezért dőlsz be egy Orbán-szónoklatnak, a "legjobb beszédnek", újra meg újra, és ezért nemcsak hatástalanok, hanem kontraproduktívak a szövegeid a politikai kommunikáció közegében. Az "autonóm személyiség teljessége mint a konzervativizmus alapmotívuma" full zöldség a politikai kommunikációban - de persze az ellenkező állítás is pontosan ugyanolyan full zöldség lenne. Ha politikus akarsz lenni, akkor zárójelbe kell tenned tisztes illúzióidat a diszkurzivitás belső értelméről, a kategóriák finomhangolásáról és a koherens világképek illúziójáról (ez utóbbit nemcsak zárójelbe kell tenni, hanem le kell önteni a lefolyón). A politika és a politikai kommunikáció ronda, izzadságos, kemény, jón és rosszon túli eljárásrendszer (a motivációid lehetnek morálisak, csak az eljárásaid nem), általában is, de különösen és vitán felül akkor, ha a színtéren egy olyan főszereplő játszik, akinek nincs semmi más, se gát, se korlát, se nemzedékek átruházta és benne megszólaló felelősség és tartás, aki a konzervativizmus antitézise. Nem állítom, hogy ne ismernéd a problémát, vagy hogy ne lennél képes politikailag motivált nyilatkozatokat tenni (Bokrosról például mondtál laposan igaztalan, de a saját pozicionálásodhoz nélkülözhetetlen dolgokat, örültem is a fejleménynek), de politikai hasznuk alapján értelmezhető komplex narratívák és fogalmi keretek megalkotására jelenleg képtelen vagy, azt gondolom.

Lexa56 2014.10.24. 19:30:24

@Montefiore: igen, de megint felmerül a kérdés, hogy ha ötszavas jelmondatokká silányul a mondanivaló, ottmaradhat-e mögötte az ember? Az is, aki felhasználja és az is, aki bízik benne? Nem ugyanoda silányul-e, mint Orbán, aki hitet követel önmaga iránt? azt hiszem, hogy ahogy nyerne a párt egyik oldalon olyan szavazókat, akik öt szónál hosszabb mondatokat nem értenek meg egyben, nem vesztene-e tisztességet, árnyaltságot, önkifejezést? Az, hogy engem elvesztenétek, még kibírná a párt, de sokakat veszítene még rajtam kívül, aki őszinte szándékkal állt mellé. Persze azért nem lettem soha politikus, mert így gondolkozom.

Eric Pilgrim 2014.10.24. 20:00:54

Attól, mert mi értjük, kedveljük a blogon megjelent írásokat, a PKP nem fog potenciális szavazókat gyűjteni, mert a politikai közömbösség jelenleg eddigi csúcsán van idehaza. A szöveg és megjelenés túl intellektuális, az átlagszavazó számára tudományos, úri hóbortnak tűnő... TUdjuk, nem az, de ezen túl kell nőni. Természetesen ezt a szemléletet meg kell tartani a párt összejövetelein, belső köreiben, hiszen ebből fog kibontakozni a program, viszont külső megjelenésében egyszerűsíteni kell - utat kell találni a politikai érdek és a mondanivaló hitelessége és megalapozottsága között. Amit már mondtam: retinába beégő logó, informatív honlap, egy határozott, a mondanivaló tisztaságával párhuzamos brand felépítése. A tartalom megvan, de párhuzamosan építeni kell a külcsínt is. Hogy működik az átlagszavazó? Ha valaki elkap egy félinfót a PKP-ról, felkelti valami az érdeklődését, megy és rákeres a google-n. Ha ügyes, idetalál a blogra. De a színvonalas és tartalmas posztok ellenére el fogja veszíteni az érdeklődését. Nem talál programot, a politikaelméleti eszmefuttatásokat nem fogja tudni lefordítani a mindennapjait érintő alapvetésekre, a gyakorlati problémákra adandó válaszokra. Nem beszélve arról, aki ma bármi komoly dolgot akar csinálni (legyen az cég, egyesület, párt stb.), egy saját honlappal már rendelkeznie kell, ahol megtalálhatóak az alapvető információk (szervezet, kapcsolattartás, bemutatkozás stb.). Persze tűnhet ez okoskodásnak is, de ezek nélkül megmarad a PKP egy belső kör hobbijának és reményének.

Montefiore 2014.10.24. 20:18:49

Nem, a kérdés nem merül fel. Az ilyen kérdések, hogy ottmarad-e az ember vagy nem marad ott az ember, tökéletesen értelmetlenek, megjegyzem nemcsak a politikai kommunikációban, hanem az igényes, elmélyült, célra irányuló diskurzusban is. Az a kérdés merül fel, hogy ki a célcsoport, és hogy a célcsoporton kívüliek számára milyen benefitek reményét kell felvillantani (például, hogy ők lehetnek a manipulált manipulátorok, vagy hogy majd szabadság lesz, friss, ifjúi szellők a zöldellő dombokon vagy efféle).

HaFr · http://hafr.blog.hu 2014.10.24. 20:44:18

@Montefiore: lassan járok, tovább érek, nyugalom -- hol akarnék én full narratívával megjelenni most? Kinek? Nyugalom, és főleg ne ítélkezz elhamarkodottan és nem ismerve a körülményeket, mert így csak vicces vagy

Eric Pilgrim 2014.10.24. 20:50:07

@HaFr: Ok, szóljatok, ha lesz valami és kell a segítség. Addig kinyitom a nyugágyat és szürcsölöm a koktélt, végül is az "idő" is ennek megfelelő. :)

Montefiore 2014.10.24. 20:57:24

@HaFr: Nyugalom vagy nem nyugalom,az nem ide tartozik. És nem ítélkezem, hanem véleményt alkotok. Mégpedig, mint mindenki, annak alapján alkotok véleményt, amit ismerek.Nem szép dolog és nem konstruktív érvelés arra hivatkozni, hogy vannak dolgok, körülmények vagy egyebek, amelyeket nem ismerek. Ez a világ minden őrültségének a kimagyarázására alkalmas lehet: "mivel nem ismered a zseniális, titkos mestertervet, ne ítélkezz Orbánról/Putyinról/Mesterházyról/Pintér Attiláról stb." Ez kifejezetten nem színvonalas megszólalás volt a részedről, már ahogy én látom. Én úgy járnék el hasonló esetben, hogy ha vannak megosztható ismereteim, amelyek befolyásolhatják a bíráló véleményt, megosztom, ha nincsenek, jelzem ezt a tényt és megköszönöm, hogy valaki időt fordított az általam mondottak értelmezésére.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2014.10.24. 21:03:31

@Montefiore: Köszönöm, ettől eltekintve csak ismételni tudom (nem színvonalasan), amit írtam, ez ugyanis nem egy pártfelület, nem ismerlek téged, nem ismerem azok többségét, akik ezt olvassák, miközben mindenki előtt nyitva áll a lehetőség, hogy írjon nekem, és eljöjjön az alkalmainkra, amit ha jól tudom, még nem tettél meg. Azt hiszem, fair vagyok.

tamas11 2014.10.24. 21:13:52

@Montefiore:
Már hogyan lennének értelmetlenek azok a kérdések, amelyek a hiteles személyiségre vonatkoznak?
Te időközben kimentél saját órádról: előbb még célcsoportot akarsz, üzenetek híján, most meg - a másik féligtudor verziót nyergeled: vonzó politikai személyiség híján akarnál kerekded üzenetet..
Ha követnénk ajánlásaidat, jóindulatoddal a kudarchoz vezető út van kikövezve. És most, befejezésül idézlek, hogy tanuskodhass magad ellen:
... " hogy ottmarad-e az ember vagy nem marad ott az ember, tökéletesen értelmetlenek, megjegyzem nemcsak a politikai kommunikációban, hanem az igényes, elmélyült, célra irányuló diskurzusban is. "
Sikerült tagadnod az attribúciót. Értesítsd a Találmányi Hivatalt.

Montefiore 2014.10.24. 21:19:34

@HaFr: Rendben, amit nem lehet elmondani, arról hallgatni kell... De nem is az én véleményem érvényessége vagy helyessége (netán viccessége) itt a lényeg, azt hiszem, hanem az, hogy talán ilyen hézagos ismeretekkel bírván is felvethettem most vagy később alkalmazható szempontokat vagy szemléleti elemeket. További jókat.

Montefiore 2014.10.24. 21:38:00

@tamas11: Azt hiszem eltanácsolnának a Találmányi Hivataltól, akár azt, aki a meleg víz feltalalálását helyeztetné védettség alá. Nem ismerem az "ember" terminusnak olyan értelmezését, amely független az adott individuum akaratától, cselekedeteitől, nyilatkozataitól, szándékaitól, s amelyre nézve igazságfeltételeket fogalmazhatnánk meg. Ezért az a kérdés, hogy "az ember ott marad-e a nyilatkozatai mögött vagy nem marad ott", értelmetlen, detektálhatatlan, eldönthetetlen. A "hitelesség" meg valójában szubjektív és cirkuláris fogalom, az a hiteles, akit hitelesnek fogadok el, és ennek nincsenek objektív kritériumai. De ez a vita itt nem erről szól, úgyhogy részemről felfüggeszteném. A nemhitelességnek vannak flagráns esetei, de ezek is befolyásolhatók megfelelő kommunikációs keretekkel, ahogy a viccben meg a közéletben is, gyakran előfordul: "most nekem hiszel, vagy a szemednek"...?

miketbeszéltek 2014.10.25. 02:50:13

Kedves HaFr! Igaz, nem tanulmányoztam át minden egyéb megnyilvánulásodat, és állásfoglalásodat, de a fenti beszéddel teljesen egyetértek. (Egy jobb híján a Fideszre szavazó, de egy polgári, köztársasági Magyarországot remélő mérsékelt keresztény-konzervatív, patrióta állampolgár.)

DrGehaeuse 2014.10.25. 18:13:51

@HaFr:
Első segítségem:
Valami más rövidítés kellene mint a PKP. A magyar google első igensok találata mind a Lengyel Államvasutak-kal kapcsolatos.(Polskie Koleje Państwowe). Ezzel nehéz lesz boldogulni. :(

DrGehaeuse 2014.10.25. 18:29:59

Kérdés:
Van-e egyeztetés a PKP és a KARD-os bloggerek között?
Nem lenne szerencsés két külön konzervatív pártot csinálni. Az erőket egyesíteni kell nem szétforgácsolni.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2014.10.25. 21:55:31

@DrGehaeuse: tudunk egymásról term. A lengyel vasút nem lényeges
süti beállítások módosítása