1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2012.12.31. 05:54 HaFr

Politikai mítoszok

A Fidesz teljességgel új időszakot nyitott a köztársaságnak a politikai mítoszokhoz való hozzáállásában (is). Az utóbbi időben kiérlelt döntés a politikai közösség -- a magyarság -- korábban figyelmen kívül hagyott érzelmi igényeinek kielégítését szolgálja, és támaszkodik a hagyományos magyar nacionalista eszköztár minden elemére, kezdve a Csodaszarvas és Turul mítoszoktól, folytatva Csaba királyfival, Árpád vezérrel, Szent Istvánnal, el egészen Trianonig. A Fidesz -- de inkább Orbán -- sajátos politikai önképéhez alkalmazkodva azonban a jelenünket is a mítosz részévé kívánják tenni. Mitikus időt élünk, érződik a kormányzati propagandán, amelynek kitüntetett eseményei a 2006-os rendőrattak, a kétharmad, a gazdasági és politikai szabadságharc, az Alaptörvény, és gyanítom, a rövidesen beinduló választási propaganda ide fogja sorolni a 2014-es voksolást és a 2014-18-as parlamenti ciklust is -- idejekorán megelőlegezve azok jelentőségét és beillesztve őket az egész mitológiába, amely így a Csodaszarvas meotiszi eltűnésétől (tulajdonképpen az első honfoglalástól) számos későbbi tényleges és szimbolikus honfoglaláson át halad a Kárpát-haza (még előttünk álló) végleges birtokbavételéig.

Kár számon kérni ezen -- vagy más -- politikai mítoszon az igazságot, a koherenciát, vagy akár a tradíció egységét -- ha valamit érdemes firtatni, az legfeljebb a végső motiváló ereje. A politikai mítosz nem tudományos elbeszélés, bár sok igaz elemet is tartalmazhat, ám ezek igazsága, pl. Trianoné, alárendelődik a mítosz sajátos rendezőelveinek. Aki azonban nem látja a mítosz funkcióját, és rendületlenül üti a racionalitás üllőjét az észérvek kalapácsával, az -- hasonlóan a rendszerváltás baloldali kormányaihoz -- az emberek agyát ugyan meghódíthatja, de a lelkét soha. Mítoszra szükség van, de alkalmas mítoszra, amely nem okvetlenül történelmi. Égető problémánk, hogy míg az egyik oldal kizárólag az értelemre kíván hatni, addig a másik egyre inkább maga mögött hagyja az értelmet, és a lelkek és szenvedélyek viharába szeretné száműzi a politikai közösség jövőjét.

A magyarság érthetően vágyik valamiféle szilárd fogódzóra az utóbbi majd' egy évszázad kudarcai és megosztottsága után, de Orbán mindjárt az elején rosszul tette, hogy a lelkek és az identitások feletti hatalom teljes átvétele érdekében úgy döntött: a rendszerváltozást is egyértelmű kudarcként állítja be, és megpróbálja visszavenni a társadalomtól a rendszerváltozásra vonatkoztatható minden addigi tudását és, ha volt, sikerét. Mondhatni, hogy az ilyen radikális (gyermeteg) identitásválasztás érdekében, mint amit a mitológia jelent -- amely lényegénél fogva nem tűri a kisebb-nagyobb érdemek és hibák kavalkádját, az értelem működését vagy a tökéletlenség élményét -- rá is kényszerült erre. De bárhogy gondolkodott is Orbán, a rendszerváltozás megtagadásával annyira elszakította a saját majdani politikai teljesítményével való azonosulás lehetőségét a tapasztalaton nyugvó értelemtől és a mindennapoktól, hogy ami maradt -- az ellenséges baloldali tömeg árva értelemkeresése az egyik oldalon, és a mára megtört, nagyobb részt fásult jobboldali választók odaláncoltsága egy hithez (mítoszhoz), amelyet nem támogat az értelem --, nem teszi lehetővé számára már a nemzet egyesítését, és ezzel a bölcs államférfi helyét végképp elfoglalja a kudarcos autokratáé. Mindkettő nyomot hagy, de milyen különbözőket! Orbánnak ebben a kulcsfontosságú mítoszteremtési kampányában is természetének kettőssége mutatkozik meg: hatalmas tehetsége a néplélek rezdüléseinek megértéséhez, és az önhittségéből és makacsságából táplálkozó legalább ekkora képtelensége a megértett eszme türelmes átültetésére a gyakorlatba. A miniszterelnök hallatlan árat követel azért, hogy ő és hívei -- talán -- egyszer belássák, a fékeken és ellensúlyokon alapuló liberális demokrácia lehet ugyan a legrosszabb kormányzati forma -- de csak az összes többit leszámítva. Ahogy a nyugati civilizációról is elmondható valami hasonló.

Valójában a kormányzását vélhetően már a saját szemében is csak a fel-feltámadó mítosz élteti -- de ez a mítosz visszafelé a Meotisz mocsarába, előrefelé a következő "harminc év" kétségbeesett látomásába fullad. És mikor megvirrad, a bukott mítosz és a vele bukó kormány helyét átveszi majd az egymással marakodó baloldali pártok értelmi képességének legnagyobb közös osztója (a "minimális program"), az érzelmi azonosulás minden lehetőségét elvéve a vert jobboldali választóktól -- és folytatódik minden újra elölről, lefelé mutató spirálban. A magyarok semmit sem tanulnak és mindent elfelejtenek.

43 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr804988721

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bicepsz Elek 2012.12.31. 10:18:03

Elsoooooooooooooooooooooooo

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.12.31. 17:38:12

lesz szó arról a mítoszról is, hogy az indexes kommentelők, azt hiszik, létezik egy csodálatos MesePárt, ami csak tökéletes emberekből áll, és akik csak jó döntéseket hoznak?
... és ugyanannyi bizonyíték van a létezésére, mint az ősrobbanásra, vagy az evo elméletre?

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.12.31. 17:39:09

vagy a legendás "szakértői kormány"?

abban is sokan hisznek, akik a fentebbi elméleteket is bekajálják

Jolka40 2012.12.31. 18:19:34

Milyen mítosz? Nem vagyunk alávalóbbak, sem különbek Európa bármelyik népénél. Ugyanazok a célok vezetnek bennünket is: normális országban, jó körülmények között akarunk élni. Csak a nyelvünk az, ami megkülönböztet bennünket. Szeretjük a hazánkat, ahogy minden nép szereti az övét. Szeretnénk büszkék lenni rá. Kellene egy jó kormány, amelyik látja ennek a módját. Ennyi.

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2012.12.31. 18:27:01

@wmiki:

Bazmeg, menjél már el orvoshoz, mert ezt már nézni is rossz.

malanya 2012.12.31. 18:29:58

@Jolka40: igy van, Magyarorszag epp olyan mint Svajc, Ausztria, Finnorszag, vagy Belgium. Minden teren, sot, mivel Norvegiaban nincs orvoskepzes, ezert meg jobbak is vagyunk a rohadt kapitalistaknal!

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2012.12.31. 18:30:00

@wmiki:

Azért arra a kormányra is kíváncsi lennék, amelyik csupa ilyen rögeszmés, korlátolt elmebetegből áll, mint te. :DDD

Bélabáttya (törölt) 2012.12.31. 18:32:58

Jah, főleg Trianon mítosza tesz be a népeknek. Meg az a sokak által terjesztett mítosz, mely szerint a leírt szó igaz. Szerencsére ez utóbbit egyre több írás cáfolja...

Csak ámulok és bámulok 2012.12.31. 19:02:19

Ócska pszichológia kompenzáció, amit a 2/3 vezére űz itten e kis hazában. A saját impotenciáját kivetiti a külső körülményekre, liberálbolsevik összesküvésre. Ahhoz, hogy "ígéreteivel" (1M ÚJ munkahely és ilyesmi) egyáltalán ne kelljen szembesülnie, ezeket a távoli jövőbe vetítit ki, és a politikai közösség részéről történő számonkérés lehetőségét igyekszik eleve lehetetlenné tenni, a regisztráció kitalálásával. Tehát a nagy kamu, lila lufik és tervszerű cselekvéssorozatnak feltüntetett kapkodás folyik a színfalak előtt és mögött is.
Engem határozottan Thomas Mann Chippolájára emlékezetet.

Szevasztok 2012.12.31. 19:17:24

@Dr. Gy. Dr. Fűegér: "Azért arra a kormányra is kíváncsi lennék, amelyik csupa ilyen rögeszmés, korlátolt elmebetegből áll, mint te. :DDD"

Nézd meg a mostanit...

JosephSmith 2012.12.31. 19:28:26

@Dr. Gy. Dr. Fűegér: Beetrafáltál. A szkeptikus blogra anno direkt csináltak neki egy személyre szabott szűrőt, ami a trollkodását szűri.
A lényeg, hogy ugyanoda bekommentelte egyszer valaki, hogy wmiki, azaz polgári nevén Pásztor Miklós, paranoid skizofrén. Kényszerből trollkodik.

hátmármindennicknévfoglalt 2012.12.31. 19:28:51

A mítoszteremtés alanya a befolyásolható (teljesen hülye) választó. Akinek nem szakad be a pofája a fülkeforradalomtól, aki elfelejti, hogy 2006-ban azért nem csak a rendőrök randalíroztak, aki a rendszerváltásból elfejeti az oroszok hazazavarását, vagy aki gazdasági tündérmesének nézi a NEMmegszorítások özönét.
Egyébként kedveseim qrva sok efféle (mítosz) hívő választó van, amitől megáll az ész. A jobboldali választó meg attől lehet lebénulva, hogy ma két baloldal van: a kormány, meg az ellenzéke.

2012.12.31. 19:52:01

Ide egy szakértői kormány kell nem sok jogász, mert lehet hogy a joghoz értenek, de mint azt látjuk/láttuk az ország vezetéséhez egyáltalán nem értenek.

DezInf 2012.12.31. 19:54:27

@wmiki:

Te aberrált! Az igazság odaát van,tudod jól! Akkor meg mi a francot lófrálsz erre ? Szereted ha elküldenek oda a.......... Jó ez neked? Élvezed?
Te vagy az evolúció egyik bizonyítéka. Vannak evolúciós tévutak,mellékágak, persze ezek rövid úton rövidre is záródnak. Amint a példád is bizonyítja.... BUÉK

nandras01 2012.12.31. 19:56:09

@Dr. Gy. Dr. Fűegér: ne fesd az ördögöt a falra, mert még megjelenik :)

Foxtrotty 2012.12.31. 20:40:17

Mítoszokra mindenkinek szüksége van, aki egy népet, nemzetet irányítani akar. Szánalmas a próbálkozás, ha még mítosz sincs hozzá

Mit kínál ilyen téren egy Bajnai? Legszánamsabb, hogy nemcsak mítosza nincs (a gyökérig elrágcsált "nyugat" mítoszon kívül), hanem ő maga is egy mítosz csupán. Gyurcsány legalább tud meséket mondani, én őt tippelem nyerőnek

Hertelendi 2012.12.31. 21:24:11

@DezInf: Ne bántsátok már ezt a rakás szerencsétlenség @wmiki-t.
Van neki elég baja, és neki is meg kell élni valamiből. Had írkáljon, mi meg majd le se szarjuk:)

LallyPop 2012.12.31. 21:25:05

'míg az egyik oldal kizárólag az értelemre kíván hatni, addig a másik egyre inkább maga mögött hagyja az értelmet, és a lelkek és szenvedélyek viharába szeretné száműzi a politikai közösség jövőjét.'

- Mármint ti libsik csináljátok a hisztit és az adósságot, valakiknek meg ugye dolgozni is kell, hogy ne süllyedjen el az ország....:)

- Egyébként a posztra nagyon igaz hogy sok beszédnek sok az alja. Legközeleb csak annyit írj, hogy a ballerek kizárólag az értelemre hatnak, míg a fidesz az érzelmekre, hadd röhögjünk így szilveszterkor! Jövőre meg tanulj meg könyvelni.

Hertelendi 2012.12.31. 21:25:26

@Foxtrotty: Ha ilyen véleménnyel vagy Bajnairól, vajon milyen lehet orbánról?

Vitéz László 2012.12.31. 21:36:47

a fides az bűnszervezet

az első mafiakormány...

Samu... 2012.12.31. 21:41:44

@Ándi bácsi: "Mármint ti libsik csináljátok a hisztit és az adósságot"
a debreceni adósság felét épp most akarja átvállalni a kormány, gondolom libsi kényszer alatt vették fel...

Foxtrotty 2012.12.31. 21:53:18

@Hertelendi:
Orbán felismerte a mítosz hatalmát, és igyekszik is alkalmazni lépten-nyomon. Hogy mennyire hiteles, arról lehetne vitázni. Bajnai viszont tényleg szánalmas ezen a téren

Hertelendi 2012.12.31. 22:02:29

@Foxtrotty: Bajnai is regéljen a turulról és a csodaszarvasról??? Ez most vicc, igaz?
És táncoljon pávatáncot is?

DezInf 2012.12.31. 22:07:05

@Hertelendi:

Na jó,de azért szeretni nem kell,ugye? :)

Hertelendi 2012.12.31. 22:13:29

@DezInf: Nektek semmiképp, de talán kevesebben gyűlölik, mint orbánt:)))

k12pista 2012.12.31. 22:27:00

@malanya: Norvégiában VAN ismétlem szótagolva, VAN orvosképzés!
Oslo, és társai 3 másik egyetem, csak épp utánna kéne nézni és nem elfogadnia jobbtrollok s9ket dumáját

I_Isti 2012.12.31. 23:59:23

@Ándi bácsi: Éjjen a maagyaar szabaccság éjjen a haaazaaa!

TothLali 2013.01.01. 02:55:15

Trianon nem mítosz, hanem igazságtalanság. Ahogy Mohács is az volt. Ahogy a honfoglalás is az volt.

nu pagagyí 2013.01.01. 08:14:44

Orbánnak nem kell izgulnia, benne lesz a történelemkönyvekben. Ő lesz az első köztörvényes bűnökért, korrupcióért elítélt magyar miniszterelnök.

nu pagagyí 2013.01.01. 08:20:25

@Ándi bácsi: Érdekes, a Fidesz is a hiánycélért küzd. Valahogy nem fordul pluszosba a költségvetés. Tegyél érte! Mondj le minden állami forrásból származó jövedelmedről, hátha beljebb lennénk.

Mystes 2013.01.01. 10:15:52

@wmiki: Ezek az úgynevezett "racionális mítoszok".

Mystes 2013.01.01. 10:21:09

@JosephSmith: És ezek a "szkeptikusok" -csak úgy- kiposztolják a kommentelőik polgári nevét? Miért? Hogyan? Kinek? Milyen célból?

Olyannyira helyes magatartás ez?

Mennyiben különbözik ez a "paranoid skizofréniától"? Annyiban igen, hogy más betegség. De azért betegség!

Mystes 2013.01.01. 10:26:03

@Foxtrotty: Így van. Mihelyst létrejön egy nép, azonnal mítosz kell neki: dákoromán-elmélet, nagymorávia-elmélet.

Manapság ezeket a mítoszokat tudománynak adják el, mert ha valamiről kimondják, hogy mítosz, akkor a népek nem hisznek nekik, "á, csak mítosz". Pedig a mítosz, mint látható, alapvetően szükséges az ember/országközösség számára.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2013.01.01. 10:26:44

@Mystes: Érdekes felvetés, de a baloldal racionalitása szerintem azért nem mítosz, mert nincs látható jelen annak, hogy bármi igazságtartalma, és bármi funkciója lenne, azaz bárki hitelesen hivatkozni akarna ilyesmire: ha Orbánnak mennie kell, az nem azért lesz, mert bárki elhiszi a baloldalról a szakértelmét (ez elég nehéz lenne Medgyessy és Gyurcsány után, megkímélve most a kommentelőket attól, hogy idevegyem Rákosit és Kádár apánkat is), hanem amiatt mert Orbánét viszont teljesen elviszi a Duna.

Mystes 2013.01.01. 10:29:48

@k12pista: Ok. De akkor minek jönnek ide, tömegével?

Mert itt melegebb van. Mert ez egy kellemesebb ország. Mert a költségek még mindig alacsonyabbak.

Mystes 2013.01.01. 10:36:38

@HaFr: A "szakértői kormány" is egy mítosz. Már be is vetették, próbálkoznak vele. Pl Olaszország jó példa. (Az emberiség mindennel megpróbálkozik.) A szakértőség ebben mutatkozik meg: megtalálja-e egy vezetés a _helyes_ mítoszt? Könnyen meglehet, hogy jelenleg nem a helyes mítoszban gondolkodik a vezetés, csak mondjuk a régieket melegíti fel, amiket az ország már nem tud hitelesként átélni és megélni.

De mit is várjunk, ennyi kihagyás után? Egyelőre a tapogatózás folyik. Az ország megpróbál magára találni.

PS:
A cikket egyébként jónak találom, gratulálok. Nagy probléma az olyan mítoszok megtalálása, ami ellen az ész sem tiltakozik. Enélkül márpedig nem megy!

Üdv

kontrapont 2013.01.01. 14:41:46

„A magyarok semmit sem tanulnak és mindent elfelejtenek.” - zárja cikkét a szerző azzal a mondattal, amely egyben a Bajnai-Mesterházi-Ron Weber-i választási taktika egyik reménye is. A cikk része annak a mállasztási folyamnak, amely az önmaga által nemzeti oldalról gyártott (részigazságokat is tartalmazó) állításait ügyesen megcáfolja és bebizonyítja, hogy az igazság a liberálbolsi oldalon van.

kontrapont 2013.01.01. 21:47:55

Az úgynevezett rendszerváltás háborús vereséggel felérő társadalmi- és gazdasági következményei annyira nyilvánvalóak mindenki számára, hogy eltörpülnek a pozitív hozadékai. Ráadásul, teljesen jogosan a legtöbben nem résztvevőnek, hanem a háborúkhoz hasonlóan elszenvedőknek tekintik magukat.
A magyarságnak volt és van szilárd fogódzója, ez a nemzet történelme, amit a szociál-librális oldal megpróbált végkép eltörölni, pocskondiázni, bűnössé tenni, mítosszá degradálni. A baloldal által kreált 1918-ban, de leginkább 1945- ben kezdődő „új múlt mítosz” egyeduralmának az értelemre ható megtörése hatalmas érzelmi viharokat váltott ki a baloldalban.Az értelmi politizálásukkal kérkedő szocioliberálisok a szélsőjobbra hajazó szoborrongálásokra vetemedtek.

Alkibiadesz 2013.01.02. 18:07:51

"A baloldal által kreált 1918-ban, de leginkább 1945- ben kezdődő „új múlt mítosz” egyeduralmának az értelemre ható megtörése hatalmas érzelmi viharokat váltott ki a baloldalban."
Ez igaz lehet, de az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a baloldali mítosz megtörését nem külsô, hanem sokkal inkább belsô körülmények tették lehetôvé. Ezzel az "ömkiherélô" baloldallal szemben már nem volt nagy dicsôség nyerni a jobboldalnak.
süti beállítások módosítása