1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2016.07.19. 18:13 HaFr

A gimnázium alkonya és a magyar társadalom válsága

A gimnázium mai fogalma fokozatosan jött létre a 16. századtól kezdve, hivatása a görög és a római műveltségre támaszkodva a humánumra (emberi kiválóságra) nevelni. Az Európa szerte liceumnak vagy pedagogiumnak is nevezett iskolatípus célja a négy antik erény (igazságosság, bátorság, bölcsesség és mértékletesség) és a legtöbbször hozzájuk társuló három keresztény erény (hit, remény, szeretet) szellemével átitatni a legfogékonyabb korban lévő (11/13 - 18 év közötti) gyerekeket, és mellesleg praktikus tudásban részesíteni, illetve felkészíteni őket az egyetemre. A gimnázium erényes embereket akart nevelni, ez volt az első és legfontosabb célja.

A gimnázium az iskolarendszer legfontosabb intézménye volt (és maradt máig), pontosan a gyerekekre gyakorolt hatása miatt, ezért nagyon nem volt mindegy sosem, hogy milyen színvonalon, és főleg milyen szellemben végezte a feladatát. Elitképző volt, de ez az elit valóban emberi elitnek indult, nem társadalmi "elitnek" (Rogán, Habony, Vajnáné). A gimnáziumban a humán tudományok domináltak, pontosabban ezek adták a nevelés és az oktatás keretét -- egyszerűen, mert a humán tudományok közvetítik azt az emberi értékrendet, amely értelmet ad a többi diszciplínának. Ha az emberi értékek és a humánum megalapozása elesik, akkor a tudományok csak az eszköz,  méghozzá a céltalan eszköz szerepét ölthetik, amelynek felhasználását semmi sem akadályozza akár emberellenes célokra is.

A "kompetenciaalapú" oktatás a humánum leáldozásának és instrumentalizálásának hű tükre. A globális versenyben való helytállás a liberális felfogás szerint megköveteli az "avítt" pedagógiai eszmék felszámolását, pontosabban igazolják azt, ami már régen megtörtént a kommunizmusban. Ne feledjük, hogy a "magoltatás" az eötvösi-klebelsbergi iskolarendszerben csak az értékközvetítést és a nevelést kiszolgáló szelete volt a pedagógiának -- az már a kommunista diktatúra idején következett be, hogy a humán műveltségnek az erényekre támaszkodó rendjét kihúzták ez alól, és döntötték ezzel azonnal romba a 400 éves gimnázium-eszményt. Az pedig a 90-es évek terméke, hogy a tananyagot olyan mértékben duzzasztották fel, hogy a gimnáziumban azóta is gyakorlatilag kizárólag tananyag-átadás zajlik, a gyerekek erkölcsi formálása nemhogy nem cél, de egyenesen ellenjavallt -- ilyen irányú tanári felhatalmazás híján. Hogy jönnek ugyanis a tanárok ahhoz, hogy "neveljék" -- pláne valamilyen szellemben -- a gyerekeket.

A liberális kompetencia-központúság és a hagyományos lexikális beállítottság kettősségében vergődve a gimnázium már alig valamiben hasonlít akár csak a száz évvel ezelőtti önmagához, feladata az akkori missziójára: az erényes élet megalapozására -- nem illetékessége már a szabadság és a felelősség célszerű elsajátíttatása, a honpolgári és közösségi értékteremtésre való képesség elültetése, a társadalom vezetéséhez szükséges reflexek kialakítása. Ugyanakkor az is szomorú tanulsága a 20. századi magyar történelemnek, hogy az itt említett feladatok végül is mindig elvégezetlenek maradtak. A híresebbnél híresebb gimnáziumokban (Patak, Pápa, Debrecen, Pannonhalma, Piaristák, Fasor, Toldy, Fazekas stb.) száz meg száz éven át olyan diákok maturáltak, akik nem tudták feltartóztatni az ország hanyatlását, sőt sok esetben szerzőik és okaik voltak ennek, ami a legtragikusabban az 1914-től máig tartó periódusban mutatkozik meg. A magyar gimnázium válsága már a születése pillanatában megkezdődött, mert sosem ért vele össze a magyar elit kívánatos minősége -- cinikus módon a gimnázium mint intézmény és a közéleti elitünk mai állapota viszont a valaha tapasztalt legpontosabb módon tükrözik egymást: mind a kettő szomorú mélységben lévén.

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr128901328

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gellért mária 2016.07.19. 19:21:33

"A gimnázium erényes embereket akart nevelni, ez volt az első és legfontosabb célja" És sikerült neki?

2016.07.19. 20:02:20

kérdés, hogy mi lesz a régi-új reformed college. mert nyilván valami ilyesmi kellene.

incze 2016.07.20. 13:15:26

nem köll midenhez érteni.

padisah 2016.07.20. 13:29:01

engem mindig felháborított, akkor is amikor oda jártam, meg azóta is hogy mennyi értelmetlen, haszontalan, általában a humán műveltség kategóriájába sorolt dolgot magoltatnak a diákokkal, amiből aztán az életben semmit nem fog profitálni

számomra különösen a gimnázium egy napközi szerepébe illeszkedik csak be, a fő célja, hogy a gyerekkel ne kelljen foglalkozni, bezárva tartsák egy teremben, ne lófráljon az utcán, ne a barátaival legyen hanem egy mesterséges közösségben, és egyúttal ha már ott van, tetszés szerint választható keresztény/nemzeti/baloldali/liberális ideológiai képzéssel is ellátható hogy aztán az állam engedelmes, sőt lelkes és feláldozható fogaskereke legyen

leginkább az egész intézményrendszert gyökerestül felszámolnám, és gyakorlatilag már a középiskola helyére hoznám be a főiskolai, már specializált, gyakorlati tudásra épülő oktatást, vagy a szakmát

ezt a kettőt lehet mindjárt öröklési sorba is tenni, tehát pl. orvos az lehet, aki előtte szakmaként megszerezte az ápolóit, merthogy az orvos tudása épül az ápolóéra - ilyen hierarchia nyilván sok szakma esetén felépíthető lenne

a másik alapvető követelményem az oktatási rendszerrel szemben hogy nulla azaz nulla ideológiai sulykolást tartalmazzon, a gyereknevelés nem az állam által fenntartott intézmények feladata, hanem a szülőé - ez a szülő számára feladat és lehetőség is egyben

nem véletlen, hogy az elemi iskolák rendszere kb. a Bismarcki porosz rendszerből jön, ott alapozták meg azt a fajta kollektivista/szocialista államot amiből később kifejlődött a kommunizmus és a fasizmus is

az oktatási rendszer napközi mivolta egyébként szorosan kapcsolódik egy másik problémához: demográfiai válság.
Az oktatási rendszer ezt két csatornán súlyosbítja, egyik hogy kitolja a gazdaságilag produktív életszakasz megkezdését, ráadásul ez egyetemmel sokkal több pénzbe is kerül, tehát még tovább tart olyan egzisztenciát felépíteni, amiben családot lehet alapítani. Ezzel eleve kitolja a nők egy részét a gyerekvállalásra biológiailag alkalmas korból. A másik csatorna, hogy legalább tünetileg meg kellene próbálni kezelni a produktív korcsoport szűkülését, ehhez pedig egyre fiatalabb korban kellene az újabb generációnak munkába állnia. Egy napköziként funkcionáló oktatási intézményrendszer meg pont az ellenkezőjét csinálja, ezt késlelteti.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2016.07.20. 13:46:36

@incze: ez érv lett volna? kifejtenéd?

incze 2016.07.20. 15:46:02

@HaFr: nem szívesen, mert én sem nagyon értek hozzá. de ami ott a kompetencia alapú oktatásról áll, hogy ugyebár a "humánum leáldozásának és instrumentalizálásának hű tükre", jó nagy baromságnak hangzik. nem rosszindulatú, értem az irányát, de hát akkor is csak egy ideologikus, buta odamondás.

manager2008 2016.07.20. 20:50:45

@padisah: Azért eléggé átgondolatlan amit írtál.A gond azzal van, hogy van egy tény: a népesség 94 %-a átlagos, normálisan gondolkodó, de nem kreatív, és nem innovatív, tehát csak üzemeltetésre képes (ettől még lehet orvos, jogász, esztergályos, rendőr és tűzoltó stb.) A 3-4 % alkotásra is képes ember pedig elkeveredik a többivel és ő is elmegy focizni, meg csajozni, a kollektív hülyeség elveszi a kedvét a munkától. "Szeretek bulizni" minta. A másik baj hogy egyetlen intézményt és tanrendet mondjon nekem valaki ahol gondolkodást is tanítanak, módszertanokat, és ezt gyakorolják is. Nekem nem sikerült ilyet találnom, a (matematikát ne keverjük ide). Hiába gondolod hogy ha hamarabb megy dolgozni az segítene, még rosszabb lenne az átlag képzettsége. Igaz teljesen mindegy, innen úgyis elmegy a minőség, oda ahol megfizetik, így meg a maradékot tök felesleges tanítani bármire. Aki nézi a híreket és hallgatja a politikusok okosságait, és nem veszi észre mekkora marhaságokat beszélnek, az örüljön, őt nem zavarja meg a gondolkodás problémája.

manager2008 2016.07.20. 21:35:28

@csentecsa: Gondolom 3-as voltál matekból. Sajnos ezzel a reál tantárgy kiszorítással nagy népszerűségre tennél szert. Igazad is van, a nép 90%-nak nincs is rá szüksége, azt sem fogja tudni mi az a nehézségi erő. Tehát buta lesz mint a tök. Csak az a gáz hogy nem tudod ki lesz az a 3-4 % akire szüksége van a társadalomnak, különben szánthatsz faekével. Ma az a baj, hoyg egyetemi tanár is gondolkodásra képtelen szakbarbár lehet, műszaki, vagy agrár, stb pályán. NEM tud gondolkodni (bizonyíthatnám de terjedelmes, doktori disszertációk tele vannak hibával és észre sem vették). Vers mondással nem megyünk semmire.

2016.07.20. 22:14:50

@csentecsa: az a gond, hogy real targyak nelkul meg jobban terjedne a hulyeseg. Teljesen elkepeszto altudomanyos baromsagok terjednek pl pi-viz es tarsai, csak azert, mert az embereknek minimalis ismeretei sincsenek fizikabol, kemiabol stb. Regen lehet, hogy eleg volt, ha a kisasszonykak tudtak zongorazni, meg versekbol idezni. Ma egy embernek naponta tobb szaz dontest kell meghoznia, amihez sokfele ismeretre van szuksege. Inkabb azt mondanam, hogy az oktatas reformjank azt kellene megceloznia, hogy a gyerekek szeressek meg a tanulast. Ma sok szulo bujtogatja a gyereket, hogy nem baj a rossz jegy, csak veszelje at, az iskolan at kell esni. Szerintem, ha evszam magoltaras helyett azon lenne a hangsuly, hogy tobbet olvassanak, melyebben ertsek meg a dolgokat, az hosszu tavon tobbet erne. Kituno tanulo voltam, de alig par rvszamra emlekszem. Viszont volt par jo tanarom, aki felkeltette az erdeklodesemet es magamtol jartam konyvtarba, olvastam stb. Az erdekloedes minden irant szerencsere a mai napig megvan, es szivesen utanaolvasok dolgoknak. Ha azonban egy gyerekbol a korai iskolaevekben kiolik a kivancsisagot, akkor veszett fejsze. Az iskolat atbukdacsolja, de utana az eletben millio hekyen fogjak atverni: a boltban a visszajaroval, a bankban, az ugyintezeseknel, altudomanyos gyogyitonak kikialtott hokusz-pokuszra vagyonokat fog kifizetni, es meg sorolhatnam. Nagyon somat kellene javitani az oktatason, hogy ez ne igy legyen.

manager2008 2016.07.20. 22:32:15

@csentecsa: Nem lesz fizika, kémia, matek stb tanár, mert nem lesz rá igény elég. Felborul a rendszer (így is).

padisah 2016.07.20. 22:32:50

Nekem erős a gyanúm, hogy a "humán tudományok" címszó alatt amit konkrétan oktatnak, és ami ebből - sajnálatos módon - hasznosul, az a helyezkedés.

Annak a képessége, hogy egy hierarchikus rendszerben hogyan lehet valós teljesítmény nélkül, pusztán különféle szociális játszmák és viselkedés révén karriert csinálni, előre jutni. Ezt a viselkedést eredendően parazitának tartom.

Ez nem szükségszerű. Lehetne pl az is a humán tantárgyak tartalma, hogy tényleg tanítanak gondolkodni, párhuzamosan a matematikai, és a filozófiai gondolkodással, ami képes a saját hitelességét megteremteni. Tehát hogy ez nem rizsázás, nem bullshit, hanem a gondolkodás módszere, módszertana működik, meg tudja mutatni mik a hibák, a csapdák etc.

manager2008 2016.07.20. 22:35:40

@Kishableany: Igazad van. Ma nem adatokat, hanem ismeretszerzési módszereket és gondolkodási képességet kell fejleszteni. Az interneten mindent elérhetsz csak nem érti az emberek nagyrésze. A Google-t sem tudják használni, beírnak egy szót és kész, de kapnak 5 millió találatot. Csak az a gond hoyg a tanár sem tud korszerű dolgokat kezelni. Ő is a tananyag leadását végzi mint egy magnetofon.

manager2008 2016.07.20. 22:39:59

@padisah: PLd a bíróknak elvileg dönteniük kell. Fogalmuk sincs a döntés elméletekről,elemzésről, szintézisről stb. Nézegetik a törvényeket, amelyek eleve hiányosak és hibásak is, fogalmi zavarok vannak, gyakorlatilag egy halom hiba az egész. A bíró meg dönt. Azt sem tudja mi az. Ugyanakkor a fizikánál hiányoztak a gimiben (rengeteg műszaki vita van, de még az igazságügyi szakértőis le van maradva sokszor, és amit leír nem érti a bíró). A jogra magyar , történelem stb kell, de a matematikai logika ismeretlen.

padisah 2016.07.22. 12:15:37

@csentecsa: Ez remek, de én a magyar irodalom, ének-zene, testnevelés tantárgyakat raknám fakultatívba.

Esetleg az irodalom helyett lenne egy szövegértelmezés tantárgy, ami beemelhet szövegeket a magyar irodalomból, de művészettörténet -> az tanulja akit ez érdekel, vizsgáztatás ne legyen belőle, egyetlen verset se kelljen megtanulni, és egyetlen éneket sem. Ezek haszontalan dolgok, millió fontosabb dolog van amivel kéne foglalkozni, de az oktatás nagy ívben elkerüli. Pl KRESZ, pénzügyi ismeretek, jogi alapismeretek, háztartási szintű kémiai és fizikai alapismeretek, ne hemzsegjenek az olyan újságírók akik nagyokat mondanak megújuló energiatermelésről, de nem tudják mit jelent a Kwh.

pitcairn2 2016.07.23. 11:34:32

@padisah:

a "fogyasztókra" (szülőkre) és a szolgáltatókra (tanárokra) is lehetne hagyni az egészet
süti beállítások módosítása