1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2015.05.20. 07:54 HaFr

Jó tudni: amiben a legrosszabbak vagyunk

Az utóbbi írásaim -- sőt mások írásainak szemlézése (!) -- alapján elfoglaltam helyem a nemzeti, jobboldali Pantheónban -- legalábbis néhány balra sorolt prominens véleményformáló szerint, ugyanis néhányuk lerasszistázott és -szalonnácizott, illetve a "próbanácik" körébe utalt (bármit jelentsen is ez, de kiötlőjének érzékeny miliőjében biztos van értelme). Nem a személyem a fontos -- azzal jól elvagyok, meg tudom védeni, ha kell --, hanem az országra jellemző vitaképtelenség, amely megszülte ezeket a jelzőket.

Nagyon igaz, hogy a liberális tolerancia halálosan pontosan addig terjed, amíg az "illiberális": a beszélő beidegződéseinek végéig. A tolerancia  ezen a tájon nem létezik. Eredeti értelme, hogy partnernek fogadom el az életben és az együttélésben azokat, akik más nézeteket vallanak, majdnem tökéletesen ismeretlen Magyarországon. Élet-halálharc folyik dogmák és érdekcsoportok között, akik közül az egyik éppen magát a tolerancia és a demokrácia bajnokának tünteti fel, mert -- ahogy a másik a nemzetet -- ők a demokráciát választották a saját hívószavuknak, amelyre felismerik egymást, összegyűlnek, érzékenykednek (magukkal) és dühöngenek (másokkal). Az egyik éppen annyira nemzeti, mint amennyire a másik toleráns: semennyire. A törzsi előítéletek alapján működtetett véleményközösségek összecsapásában se a valós nemzetnek, se a tényleges toleranciának nem osztottak lapot. Ugyanez megfigyelhető kevésbé öntudatos berkekben is (láttam ezt az Eleven Emlékmű közösségen belül, egy idő után itt szintén utolértek a már említett jelzők), ahol az antiszemitizmus-ellenes kultúra szociológiai összetartó ereje olyan erős, hogy -- már szinte patologikusan -- képtelenek vitára bármilyen semleges (tehát nem ellentétes!) nézettel is, közben -- a maguk módján őszintén -- mégis toleránsnak gondolják magukat. A magyarországi antiszemitizmus és az anti-antiszemitizmus valóban egymást erősítő állapotok.

Lassan 20 éve, hogy írtam egy kritikai cikket a Századvég című folyóiratba Kis János liberális filozófiájáról "Liberalizmus a morális egyenlőség igézetében" címmel. Mivel nem tartoztam a brancsba, Kis nem tisztelt meg a válasszal, pedig a cikk fontos hiányosságokat feszegetett a liberalizmus filozófiai és szociológia "cleansing" (megtisztító, kiüresítő, felszámoló, purifikátori) működésével kapcsolatban. Röviden: a liberalizmus mindent megenged (és ami ugyanaz, támogat, mert még Aczél elvtársnál is kisebb elkötelezettséget mutat a szimpla tűrés iránt), tehát mindent támogat, ami az egyenlősítés, a lokális és az alternatív világképek és intézmények semlegesítésének, felszámolásának, átalakításának, elfoglalásának, és egy tágabb, átfogó individualizációnak az érdekében és/vagy jegyében történik, és mindent üldöz (kiszorítással, forrásmegvonással, agyonhallgatással, diszkreditálással), ami nem írható le a modern analitikus liberalizmus eszközrendszerével, mondván, intoleráns (magyarul nem támogatja a liberális premisszákat, gondolkodásmódot, egyenlősítést, relativizmust, homogenizációt). Ez az üldözés rövid távon (adott megszólalások) kapcsán is működik, de hosszabb távon evidens, jól leírható. A tolerancia egy formális elvárás örvén nagyon is tartalmi jegyeket hordoz benne.

Magyarország messze legnagyobb sorscsapása, amelyben minden szociális inkompetenciánk és politikai-kulturális provincializmusunk lecsapódik, a szabad beszéd (kommunikáció, viták, a nyitottság) kiűzése ebből az országból. Az országot nem Orbánnal hagyta el az emberiesség, ő csak tovább tágította ezt az űrt, kihasználta, és belakta. Magyarországon nem emberek, hanem emberek szájába adott dogmák csapnak össze a megértés reménye és az emberek önreflexiója nélkül, hiszen a legtöbb ember egyszerűen nem elég művelt, hogy ezeket felülvizsgálja, fél elveszíteni az identitását és a csoporttagságát, ha pedig elég művelt és bátor, akkor inkább a csoport élére törekszik, és kihasználja a mások műveletlenségét és félelmét a dogmák erősítésével. És a dogmák nem beszélnek, pláne nem beszélgetnek.

Mindig jó idegen nyelven olvasni, és idegen nyelven külföldön lenni. Megszabadító érzés.  

38 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr247474870

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Béndek Péter: Jó tudni: amiben a legrosszabbak vagyunk 2015.05.20. 08:39:02

Magyarország messze legnagyobb sorscsapása, amelyben minden szociális inkompetenciánk és politikai-kulturális provincializmusunk lecsapódik, a szabad beszéd (kommunikáció, viták, a nyitottság) kiűzése ebből az országból.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pucros 2015.05.20. 08:06:19

A "próbanáci" jelző nem rád ment, hanem a szemlézett szerzőre. (Lásd örülünkvincent közelmúltbéli posztját, amely ugyanazon Szilvay másik cikkének ment neki iszonyú lendülettel; gondolom, nem tudtad, mennyire kipécézett egyén írását osztod, ráadásul kommentár nélkül.)

borzimorzi 2015.05.20. 08:32:42

Ehhez nincs mit hozzátenni. Pontos látlelet. Grat köb!

Üdv:
b

eteP söröV 2015.05.20. 09:02:54

5* Ez az írás nagyon betalált. Köszönöm, hogy megmutattad: nem csak én gondolom így. :)

Viszont mit lehet tenni ellene? Régóta vagyok már "egy fecske", akit jellemzően félreértenek, jobb esetben lesajnálnak, naívnak, éretlennek bélyegeznek.

Pedig valójában csak a (valóban) nyitott és toleráns hozzáállás és a jóindulat tudná kihúzni az országot az élhetetlenség mocsarából.

Szerintem.

Meg persze a gondolkodás. Az sem nagy divat mostanában, sajnos. Az érzelmeket könnyebb megélni, és könnyebb rájuk hatni. És ezzel vissza is jutottam a magyar vitakultúra ellehetetlenülésének a témaköréhez, ugyanis a dogmák, jelszavak jellemzően oda hatnak, és minden próbálkozás, ami a racionalizációra irányul kudarcba fullad, mert nem lehet egyből elpakolni a jó-gonosz, kellemes-kellemetlen tengelyen.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2015.05.20. 09:29:07

@Vörös Pete: Vitatkoznék veled. Szerintem sosem voltál "egy fecske", csupán az egyik. Pontosan tudom, hogy miről írsz. Én is így véltem, de mára módosult az álláspontom. Úgy fogalmazhatunk helyesen, hogy a gondolkodó fecskék nem feltétlenül járnak csapatban, ezért olykor egyedül érzik magukat.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2015.05.20. 09:36:38

@HaFr: Emlékszem korábban folyatott kommentvitákra, akár ezen a blogon is, amikor engem is skatulyázni akartak azért, mert kifejtettem azon álláspontomat, hogy csak azért, mert nem tetszik pl OV politikája, még minket minősít, ha ezt nem vagyunk képesek művelt ember módjára megfogalmazni.
Kicsit sem mindegy, hogy tahó módjára szt ordítjuk, hogy Orbán takarodj!, vagy azt mondjuk, hogy: tisztelt miniszterelnök úr, az elmúlt időszakban felmutatott politikai és/vagy gazdasági intézkedései alapján úgy gondoljuk, hogy ön nem képes az önre bízott feladat ellátására, ezért nyomatékosan felkérjük, hogy hagyja el a posztját. Ezen nézetem szerint én "fidióta" vagyok, mert demagóg barmok csak őrjöngve tudnak kritikát megfogalmazni, én viszont nem vagyok hajlandó a szintjükr sűlyedni.
Nagyon jó postot sikerült összehoznod. Gratulálok!

Lexa56 2015.05.20. 11:12:07

Hát igen. Sokszor üdítő idegen szezőket olvasni. Bár hülyéből ott is bőven terem.

Alkibiadesz 2015.05.20. 11:12:41

Az értelmes párbeszédet ellehetetlenítő dogmatizmus szerintem is a legnagyobb problémáink egyike.

Ugyanakkor attól tartok, hogy az is dogmatizmushoz vezethet, ha a modernitás minden problémáját a liberalizmus és a baloldaliság nyakába varjuk. A modernitás problémáinak kialakulásában nem kis szerepe van azoknak a tényezőknek is, amelyeket a "jobboldaliak" hajlamosak elfeledni, mert csak a liberalizmus és a baloldaliság ellen akarnak harcolni. Pedig a hagyományos közösségeket és értékrendeket - minden ellenkező híreszteléssel szemben - nem a liberálisok verték szét, hanem a gazdasági modernizáció törvényszerűségei.

Lehetséges, hogy a baloldaliak rossz választ adnak felmerülő problémákra, vagy egyszerűen nincs elég erejük és tehetségük a "fejlődéssel" együtt járó romboló erők ellensúlyozásár. De legalább nem árnyékok ellen harcolnak.

Alkibiadesz 2015.05.20. 11:14:53

@F.M.J.:
Én is pontosan így látom! :)

Holger Hartland · http://hartland.blog.hu 2015.05.20. 11:18:50

Haha, ugyanez másképpen, ugyanazon a reggelen:
hartland.blog.hu/2015/05/20/le_velunk

De ne legyünk feltétlenül pesszimisták. Lehet, hogy egy hangos (jó esetben csak mérgében hangos) kisebbség működését látjuk csupán. Lehet, hogy előbb-utóbb egyre többen fognak rájönni, hogy ez az egész csak az országot lerabló mindkét oldali politikai elitnek jó, az országnak nem. És a csömör után jön majd a tisztulás.

Lexa56 2015.05.20. 11:20:09

@Alkibiadesz: egyetértek. Ahogyan Orbán nem nyerhetett volna Gyurcsány ámokfutása nélkül, a liberallizmus int irányzat sem alakult volna ki az előző arisztokrácia mélységes studpiditása nélkül.
Ja és még egy gondolat: a magyar ló olyan állat, aminek csak oldalai vannak,a háta infinitezimálisan keskeny, szint virtuális tér, amin ülni nem lehet. Csak leesni róla, vagy kettészeletelődni általa.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2015.05.20. 11:33:04

@Alkibiadesz: ez igaz, a problémák forrása is konfúzus, nemhogy a megoldásuk

HaFr · http://hafr.blog.hu 2015.05.20. 11:33:53

@Lexa56: ezt érzékeltettem a cikkben

Alkibiadesz 2015.05.20. 11:58:18

@HaFr:
Igen. Vagy ahogy Szabad György is mondta: mindenki új hidat akar verni pedig előbb a roncsokat kellene kiemelni.

egyetmondok 2015.05.20. 12:25:00

Szerintem a PKP kezdi megtalálni és elfoglalni a helyes pozíciót:
Nácizzák a balliberálisok,leballibsizik a fideszesek,a pozíció vitán kívül hiteles.

eteP söröV 2015.05.20. 12:56:34

@F.M.J.: Valójában nem vitatkozol, mert teljesen egyetértek veled. :) Azért fogalmaztam úgy, hogy "egy fecske", mert bár párommal és a baráti köröm jelentős részével együtt többen is így gondolkodunk, még mindig igen apró szegmensét alkotjuk a társadalomnak. Plusz általában ezt szoktam megkapni, amikor békéltetni próbálok, hogy "egy fecske nem csinál nyarat", mintha ezzel söpörnék az emberek a felelősséget magukról, hogy elmondhassák: "nem vagyok jó ember, de nézd meg, rosszabb sem vagyok, mint más, és ha jó akarnék lenni, ugyanezt vágnák a fejemhez, mint most én neked, és egyébként sem vinném semmire stb stb". Én viszont örömmel vállalom az "egy fecskeséget" :) annak minden megpróbáltatásával, de éppúgy minden örömével együtt, és erre biztatok másokat is magam körül, és nagyon jól esik látni/hallani/olvasni, hogy vannak még mások is, akik így gondolják. Hátha egy idő után ezek a kis társadalmi zárványok végül összeérnek, és sikerülne átformálni a nagy többség gondolkodását valami sokkal emberibbre. :) Nagyjából ennyi.

eteP söröV 2015.05.20. 13:00:52

@Lexa56: Ez a hasonlat fenomenális! :D Engedelmeddel használnám a későbbiekben. :)

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2015.05.20. 13:47:11

@Vörös Pete: :) Tökéletesen értelek, és megértelek. Én már csak dacból sem akarok engedni a színvonalból, bár olykor kedvem lenne néhány tőrölmetszett nemiszervnek a véleményemet a számára is érthető módon megfogalmazni, de olyankor az jut eszembe, hogy valószínűleg akkor is csak a szavaim jutnának el hozzá, a mondanivalóm nem.
Leginkább nem is a véleménykülönbség a probléma, hanem az, hogy a vélemény nem érvekkel, hanem demagógiákkal van alátámasztva. Ha XY közéleti személyt a pokolba kívánunk, mert sértegeti a felmenőinket, akkor a retorikáját kell kell kritizálni, és nem mondjuk a pulóvere színét. Kedvenc példám: Ha azt monja valaki, hogy a Ferrari gyors autó, akkor igazat mond, de ha azzal érvel, hogy azért mert piros, akkor netto hülye.

Már több posztot és kommentet is írtam ezek miatt, de a reakció mindig az, hogy a kormány szekerét tolom, pedig én csupán azt mondtam, hogy itt élünk ebben a szerencsétlen országban, próbálunk büszkék lenni a sok találmányra, felfedezésre, tudományos meg sporteredményekre, szóval próbáljuk magunkat kihúzni, és felemelt fejjel járni, közben meg hőzöngő állatok beszélik ugyan azt a nyelvet, és használnak olyan retorikát, aminek mégha egyet is értenék a mondanivalójával, inkább szégyellem miatta magam. Ebben pedig sajnos a jobboldal élen jár. A másik oldalon sokkal simulékonyabbak az emberek, barátságosabb a hangvétel. Talán ezért is kapnak újra meg újra esélyt a bizonyításra, még ha rendre vissza is élnek vele.

Lexa56 2015.05.20. 14:23:56

@Vörös Pete: Köszönöm, nincs copyright :)

nevetőharmadik 2015.05.20. 15:59:35

@HaFr: Mármint a szárazdokkból a révbe, ahonnan ki lehet futni a nyílt tengerre :)

Toportyán Zsóti 2015.05.20. 16:50:38

Benézted a dolgot,matematika szerint 1 ezrelék a ballerekre kenhető moslék így 999 ezrelék ami a jobberek mosléka.Ennyit az angyali oldal önkritikájáról.

midnight coder 2015.05.20. 19:21:41

@Toportyán Zsóti: A ballerek felelősek a szocializmus létrehozásáért és csődbeviteléért, a bukás után a közvagyon felprédálásáért (még bőszen épült a szuicidizmus, de az elvtársak már spontán privatizéltek), 2002 után pedig az ország adósságspirálba viteléért. Hogy csak pár apró kis moslékocskát említsek. De már ez messze több mint 1 ezrelék.

midnight coder 2015.05.20. 19:22:56

A posthoz: igazából a tolerancia elég kétélű dolog, annyira nem pozitív mint amennyire azt egyes körökben tartják.

Netuddki. 2015.05.20. 19:37:05

Ha megtehetném, csak annyit mondanék az orbánnak:
- A SAJÁT NEVEDBEN BESZÉLJÉL PÖCSFEJ!

Netuddki. 2015.05.20. 19:38:42

@midnight coder: Bal, bla, bla! Nem az izmusok lopják a közvagyont hanem a tolvaj emberek. Akiket néven lehet nevezni, mint a gazdáidat is...

midnight coder 2015.05.20. 19:49:17

@nicktolvajmentesítő_kovi1970: Az izmusok alakítottak ki egy gazdasági rendszert aminek mi is a részesei voltunk, és ami annak rendje és módja szerint csődbe ment. Azoknak a jóelvtársaknak a vezetése mellett, akik aztán - illetve már közben - élen jártak a közvagyon szétlopásában. Ami nem is csoda, elvégre ők voltak az élcsapat. A gazdáim pedig egy nyugat-európai multi akinek nap közben szoftvert fejlesztek, míg szabad időmben trollt etetek. Pl. itt is.

KUHULIN 2015.05.20. 19:56:33

@nicktolvajmentesítő_kovi1970: "Akiket néven lehet nevezni, mint a gazdáidat is..."
Mármint azokat, akik igazából a pártokat mozgatják? Nehogy elkövesd a gondolatbűnt! :P

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2015.05.20. 20:01:12

Látom előkerült néhány példány az emlegetett fajtából :( .

Moin Moin 2015.05.20. 20:15:18

@nevetőharmadik:

"Kommt die Kunde, daß ich bin gefallen,
Daß ich schlafe in der Meeresflut,
Weine nicht um mich, mein Schatz, und denke:
Für das Vaterland, da floß mein Blut!"

...Ennyit a magyar politikai hajókázásokról!:-)

Krisz11 2015.05.20. 20:22:14

Szerintem sem írtál most hülyeséget HaFr

ParaZita2 2015.05.20. 22:04:22

@HaFr: "...Mindig jó idegen nyelven olvasni, és idegen nyelven külföldön lenni. Megszabadító érzés."
Az egocentrizmus és az atomizálódás reflexiója (akár a nehézkes szlogenje is) lehetne ez a csattanó.
Nem tetszik és nem is értek vele egyet.
DE méltányolom, mert gondolatokat kelt.

Tamáspatrik 2015.05.20. 22:19:59

Alapvetően egyetértek. Van a cikkben egy filozófiailag és érdekes bekezdés a liberalizmus kapcsán. Tehát a "mindent megengedés", a teljes tolerancia (amely lényegét tekintve üres!) lehet egyben agyonhallgatás, azaz a másik véleményének teljes semmibe vétele. Tehát: "Mondd csak nyugodtan, dumálj, közben a világ mint egy (br..) gépezet halad tovább. A szélső ponton tehát kivész az emberiesség, amikor nem figyelünk a másikra, nem próbáljuk megérteni, miről is beszél... Ezt követően pedig logikus lépés a csoportidentitás adott dogmái mögé menekülés.

Toportyán Zsóti 2015.05.21. 10:43:35

@midnight coder: Adósságspirálért leginkább a kokainmámorban úszó bankstereket heréltetném ki,ballereknek sok köze nem volt hozzá.
süti beállítások módosítása