1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2020.02.09. 18:43 HaFr

A leggonoszabb szocialista mítosz: hogy az állami újraelosztás segít a szegényeken

Képtalálatok a következőre: evil socialism

A szabadság, a tulajdon, a piacgazdaság és az ezeknek megfelelő éthosz korlátozása állami eszközökkel -- állítólag a redisztribúció és a szegények érdekében -- éppen a szegényeknek árt a legtöbbet. A szegények függésbe kerülnek egyrészt az államtól, másrészt olyan közvetítő -- "érdekképviseleti" és lobbi- -- szervezetektől, amelyek vezető bürokratái rendszerint karriert csinálnak a pozíciójukból, meggazdagodnak, majd a színfalak mögött kiegyeznek az állami vezetőkkel (vagy ha nem is válnak belőlük UAW-erejű vezetők, de ahhoz elég erősek, hogy a saját tagjaik autonóm cselekvésének elejét vegyék). Állam és közvetítő szervezetek együtt többszörös függésbe kényszerítik a szegényeket, akik a szegénységük mellett megnyerik maguknak az élethosszig tartó függést is. (Lásd a mai minimálbérrendszertől kezdve a közszolga-pedagógusi szabadság szakszervezeti impotenciával és belenyugvással kísért eltüntetésén és a sorvasztó közmunkán keresztül az irracionálisan magas áfáig és munkajárulékokig a teljességgel ember- és szegényellenes korporatív állami gyakorlatot.)

Ugyanezek a szegények a piacon versenyezve összehasonlíthatatlanul nagyobb eséllyel gazdagodnának meg, szabadok maradnának, érvényt szerezhetnének bárkivel szemben az emberi méltóságuknak, nem beszélve arról, hogy kisebb eséllyel juttatnának hatalomra demagóg, kleptokrata rezsimeket. Ezzel szemben a korlátozott piac állapotában az autonómia csak a társadalom egy szűk rétegének jut ki, amely viszont így az általános szabadság állapotához képest (mivel az erőforrásokért való versenyből kiszorul a társadalom nagyobb része) nagyobb sikerrel növeli a vagyonát és a befolyását -- amellett, hogy egy részük a korlátozott piacétól is idegen, exkluzív, oligarchikus eszközökkel tesz szert ezekre, tovább növelve a szegények hátrányait.

A jóléti államok és a kordában tartott egyenlőtlenségek nem az állami újraelosztásból megvalósuló jövedelmi transzfereknek (progresszív adó, segélyek, jóváírások), hanem a beszedett adók szolgáltatásokká való konverziójának, ezeken keresztül a versenyképesség társadalmi szétterítésének (az ún. bemeneti esélyegyenlőség erősítésének: az oktatásnak, az erkölcsi és jogrendnek, az egészséges életmódnak, a kisközösségek autonómiájának) voltak a következményei. A versenyképesség szétterítését pedig az olajalapú gazdaság és a 2. ipari forradalom tették lehetővé és kapcsolták össze a fogyasztói társadalommal. Az új anyagok feltűnése, új energia és erőforrások születése, a gépesítés és munkaszervezés új formái alkotta modernizáció tette lehetővé azt a hatékonyságot, amely radikálisan kiszélesítette a fogyasztás fizetőképes bázisát és viszonylag alacsony adókulcsok mellett a középosztályosodáshoz vezetett. A 2. ipari forradalom döntő része még az I. világháború előtt lezajlott, amikor azonban zajlott -- a hirtelen jött tőkekoncentrációval és a globalizáció imperialista korszakával -- éppen olyan megelőző jövedelemegyenlőtlenségeket okozott, mint a mai, a dotcom iparban gyökerező, digitális gazdasággá szélesedő átmenet. Várható, hogy az egyenlőtlenség átmeneti erősödése után -- ami az ipari forradalmak érthető következménye -- a jövedelemeloszlás a mi korunkban is újra nivellálódni fog. És amikor így lesz, annak semmi köze nem lesz az államokhoz, amelyek ezt a folyamatot minimálisan tudják csak befolyásolni -- és azt is károsan teszik.

A "szegények" (ami, ugye, egy nagyon relatív fogalom) legnagyobb ellensége az expanzív állam, amely még a kellően demokratikus formájában se tesz mást, mint alacsony hatásfokkal jövedelmeket csoportosít át hozzájuk, miközben magas hatásfokkal csökkenti a szabadságukat, mindösszesen megakadályozva azt, hogy sikeresen vívják ki az élettől azt, amitől a szocialista beszédmód maga kezdettől elijeszti őket: a szabadság és a jó élet egységét. A szocialista beszédmód éppen olyan súlyos becsapása a tanácstalan rétegeknek, mint a nacionalizmus, nota bene éppen annyira gonosz is  -- a fentebbiek értelmében: erőforrásokat vonva ki a piacról és erkölcsi-anyagi függésbe taszítva jelentős tömegeket --, csak épp nem a nemzet, hanem a szolidaritás mázával leöntve.

341 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr9815466622

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2020.02.12. 00:01:27

@..,:
a népfőiskola példája. az L vendéghang
ódon = oLd
köt = cLot
vad = wiLd
csap = cLap (tapsol)
köd = cLoud (felhő)
sík = sleek (sima)
van ennyi véletlen?

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.12. 00:04:19

@civisvarosi:

"a modern nyelvelmélet alapja az, hogy a nyelvi jel önkényes."

Igen.

"innentől kezdve"

Nem.

"elfogadod saussure professzor megállapítását általános igaznak, azt hogy a nyelvi jel önkényes?"

Közöd?

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.12. 00:05:27

@civisvarosi:

"és ez úgy van kimagyarázva"

Jobban, mint a te inkompetens nyűglődéseid.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.12. 00:08:54

@civisvarosi:

"így érvelnek a finnugristák."

Sokkal jobban.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.12. 00:11:09

@civisvarosi:

"van ennyi véletlen?"

Mennyi? A számokat kifelejtetted.

2020.02.12. 00:13:15

@neoteny:
ahogyan kálmán professzor.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.12. 00:15:27

@civisvarosi:

"ahogyan kálmán professzor."

Úgy, úgy. Aki tudása téged gyalázkodásba tántorít.

2020.02.12. 00:21:44

@neoteny:
két nyelv akkor és csak akkor rokon. és egy meghatározást kellene mondani. hogy mondjuk a szókincs rokonítható. és mi a megengedett rokonítás. true: fény derült az igazságra. ezt megengedjük? turn: térül-fordul. force. forth. erővel fordul. hangutánzás. ffff. ahogyan egy kisgyerek beszél. terror. terrible. betörtek. trrr. tear. tűrte. könnyezte. beg. bőgött. könyörgött. ez az ősi haramiák nyelve. nekik prédikált jézus. arámi nyelven. az örömhírt. hear o israel.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.12. 00:31:50

@civisvarosi:

"két nyelv akkor és csak akkor rokon."

Mikor?

"és egy meghatározást kellene mondani."

Nincs olyan meghatározás, ami a te inkompetens igényeidet kielégítené.

"és mi a megengedett rokonítás."

Nincs olyan nyelvészeti szabály, ami a te inkompetens igényeidet kielégítené.

"nekik prédikált jézus. arámi nyelven. az örömhírt."

És monda nékik: A kinek van füle a hallásra, hallja.

-- Márk 4:9

(Végre nem csak Jánost vagy Mátét idézhettem.)

2020.02.12. 00:34:29

@neoteny:
sorry. szorongás. sajnálom. köszönöm. thank. (k)öszön. hangátvetés. az ősi magyar iskolában rendesek voltak a tanárok. megdicsérték a tanulókat. teach. teacher. dicsér. már csak azt dicsérték, aki találékony volt. talent. kitalált egy mesét. tale. és azt télen elregélték. tell. na ez így volt. csak ez nagyon régen volt. égből pottyant mese volt. putty. pötty. potty. point. petty. paint. közönséges hangutánzás. amit az ősi magyar magyarságunk őriz.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.12. 00:36:46

@civisvarosi:

"szorongás."

Fölösleges: Kálmán professzor nem mondja rád azt, hogy te seggarc vagy.

2020.02.12. 00:38:18

@neoteny:
dicsértessék. az egyházi iskolában így köszönnek ticsernek. latin is. angol is. ősiség. magyar vallás.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.12. 00:41:32

@civisvarosi:

"dicsértessék. az egyházi iskolában így köszönnek"

Mi latinul tettük.

"latin is. angol is. ősiség. magyar vallás."

Inkompetencia. Szorongás. Kisebbségi érzés. Huge motherfuckin' chip on the shoulder.

2020.02.12. 00:44:06

@neoteny:
d/t szabályos hangmegfelelés. például dairy. dey-dey-dey. tejáru. dam. dam-dam. támfal. támaszték. dance. tánc. dead. tetem. daugter. tünderi kislány.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.12. 00:47:43

@civisvarosi:

"d/t szabályos hangmegfelelés. például dairy. dey-dey-dey. tejáru. dam. dam-dam. támfal. támaszték. dance. tánc. dead. tetem. daugter. tünderi kislány."

Ezeket el tudod adni a népfőiskolásoknak?

2020.02.12. 01:08:03

@neoteny:
ez a reformkori nyelvelmélet.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.12. 01:34:47

@civisvarosi:

"ez a reformkori nyelvelmélet."

A te inkompetens álmaidban.

chrisred 2020.02.12. 01:47:57

@civisvarosi: Nem, tényeket tartalmazo állításokból, amiket tényekkel lehet cáfolni.

chrisred 2020.02.12. 01:59:02

@civisvarosi: A finnugor őshaza nem tudományos tény, csupán felvetés. A finnugor nyelvcsslád viszont nyelvtudományi tényekkel alátámasztott hipotézis, ami sokkal tényszerűbben bizonyított, mint bármely más elmélet. Amit az ellenzői nyelvtudományi alapon nem is képesek támadni, helyette más tudományágakból vett analógiákkal próbálnak gyengíteni. Ami tulajdonképpen mellébeszélés, mert például abból az állításból, hogy Latin-Amerika népei indoeurópai nyelvcsaládhoz tartozó nyelvet beszélnek, nem következik, hogy az őseik Indiából származnak. Csak róluk pontosan tudjuk, hogy ki és mikor terjesztette el a spanyol és a portugál nyelvet, míg a magyar nyelvvel kapcsolatosan nincsenek ilyen információink.

2020.02.12. 08:17:32

@chrisred:
a latin amerikaiak spanyolul és portugálul beszélnek. átvették ezt a nyelvet. elég nyilvánvaló. de az nem, hogy a magyarok átvették valamiféle ősfinnt. mert a magyarok ugye nem finnül beszélnek. közelítőleg sem.

de ha ez valóban egy nyelvcsalád, csak nem tudjuk, hogy pontosan hogyan is történt az átadás átvétel, akkor nem lehet, hogy a finnek beszélnek magyarul? ők vették az ősi magyart. ugyanennyi erővel az is lehet. nincsenek információink.

2020.02.12. 09:07:33

@chrisred:
a természettudományos elméletek néhány alapfogalomra (formalizmusra) és azonosoan igaznak vélt előfeltevésre (axiómára) vannak alapozva és az elemi logikára.
-- ha ez és ez igaz, akkor ez is szükségképpen igaz. ez a dedukció.
-- ha igaz az elsőre és ezen túl igaz egyre és azt követőre is mindig igaz, akkor mindig igaz. ez az indukció.
-- tegyük fel, hogy állításunk nem igaz. és ellentmondásra jutunk. redukció (ad absurdum).
és ezek után az elméletben vannak igaz állításaink. és ha azt nem cáfolja semmi, akkor maga az elmélet is igaz.

csakhogy a bölcseletben szinte minden elméletet cáfol valami. ezért terjedt a tényekkel való igazolás. és az egyik "bebizonyítja", hogy a magyar nyelv finn, a másik, hogy török, a harmadik, hogy sumér eredetű.

például azt lehet csinálni, hogy van egy módszer. amely alapján leszámoljuk a szótárt. vagy egy alapszótárt. és abból adódik valamilyen mértékű egyezés. és az összes nyelv relációjában meg lehet tenni. és ha ebből a magyar és a finn hasonlósága kiugróan magas, akkor azt mondjuk, hogy ez nem lehet véletlen. nincs ilyen módszer (illetve van, mert én is találtam egyet. vettem a fáradságot, hogy hasonlítsunk össze alapszavakat). de ez nem jelenti azt, hogy ez az eredet.

far = távoli
fare = utiköltség, viteldíj
ezek rokonszava a magyarban: fárad, fáradság.

yell = kiált, ordít
yellow = fényes, csillgó
ez a jel. a lovas nomád hordában. az lehet egy kiáltás, vagy egy fényes csillogó dolog.

így is lehet keresni az illeszkedést ugyebár.
like = hasonló, tetsző.
illik. illendő (tetsző), illeszkedő (hasonló).

és ezt valaki vagy lájkolja, vagy nem lájkolja. van aki azt mondja, hogy ő inkább a finnugor eredetben hisz, akkor higgyen abban. de nyelvészeti értelemben a magyarok és az angolok közös ősiségét is alá lehet támasztani tényekkel. a finnugristák szerint a melléknév fokozás hasonlít. a múlt idő jele az angolban: -ed. a magyarban -t/tt. d/t zöngés-zöngétlen pár. egy hangtani kategória.

a magyar és akármelyik másik nyelv relációjában lehet hasonlóságokat keresni. has angol belly. a belek. hachet. a kisfejsze. kihasították a bőrt. és kiszedték a beleket. bőr. skin. kinn. csont. bone. benn. flat. fent. fennsík. németben a plató. p/f hangváltás. fent. és az alföld. land. lent. high. óangolul heah. hegy. valley. völgy. folyó vájat. követték a folyót. flow az ugye folyik.

és ezeket hosszasan lehet sorolni. de lehet mondani, hogy na jó. ebben vannak véletlenek és belemagyarázások. a long nem attól hosszú, hogy leng. length. lengettek valamit. és úgy mértek. ez csak belemagyarázás. series. az csak véletlen hasonlít arra, hogy sor. well, nos. az vélekedés? ha akarom az, ha akarom nem. will. vél.

a magyar olyasmi, mint egy régi angol. és akár ezt is alá lehet támasztani tényekkel. csak erre az mta azt mondja, hogy ez teljességgel tudománytalan. ezt kizárólag a szabályos hangmegfelelések elméletére lehet alapozni. de ez egy előfeltevés, hogy csak így lehet. és egyébként magyar és akár angol relációjában is lehet találni hangeltolódást nyelvtani kapcsolat. például a d/t vonatkozásában. door és német tür rokona a magyar. a kapun dörömböltek és az kitárult. az ajtót hajtjuk. ahogyan az auto is hajtó. van ennyi véletlen?

2020.02.12. 09:19:50

@neoteny:
a reformkori nyelvelmélet az volt, hogy a magyar nyelv ősi. mert a magyar az összes környező nyelvre hasonlít, de igazán egyikre sem. tehát akkor ez valamiféle ősi nyelvállapot, amit a magyar nép őriz. szógyökökből áll össze. a reformkori nyelvelmélet a gyökelmélet. ami az mta szerint teljességgel tudománytalan.

a teljesítmény teljességre való törekvést. a meritokrácia a mérésen alapul. a teljesítmény, a teljességre való törekvés mérésén. ez így összefügg? a német-római (latin) és a magyar? ha a magyar nyelv finnugor, akkor nem függ össze. finnül täyden azt jelenti: tele. na jó, legyen finn is. de az mta szerint ez csak finn lehet. mert ez "az" eredet. az mta hitvilágában annak elsődlegessé kell válnia. és ebből lesz, hogy mert ők a "tudjuk kik". a birodalmi nácinémetek és a hogyishívjákok hazaáruló szlávokkal. nem-magyarok.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.12. 09:28:34

@civisvarosi:

"a reformkori nyelvelmélet az volt, hogy a magyar nyelv ősi."

Nah, ez a te nyelvelméleted.

2020.02.12. 09:57:07

@neoteny:
a normalitás az lenne, hogy a magyar-finn szakos a magyar és a finnségi és azzal rokon nyelvek hasonlóságát keresi. a magyar-török szakos turkulógus ugyanezt műveli magyar-török relációban. a magyar-görög szakos az ógöröggel veti össze a magyart. a magyar-latin szakos a magyarral. és ugye a szavak döntő többségét magából a magyarból is lehet eredeztetni. ez a népi etimológia. az a magyar néprajz szakos. azt mondja, hogy a káposzta szó abból ered, hogy azt káp jános hozta. van egy feljegyzés a vágvölgyéből. és szlovákul kapusta. lehet, hogy káp jános hozta. fel van jegyezve. angolul kale a kelkáposzta. ki kelt a földből? a magyar-angol szakos azt mondja, hogy igen, igen, mert ő az angolt magyarul olvassa.

a finnugor elmélet is erre van alapozva. de ez egy hitvilág. ahogyan a magyar-angol szakos hitvilága az, hogy ír, ősi népnevük: iras. kelta, keleti írástudó nép. és write. róvás. a rúnák. és a britek. ez két magasan művelt írástudó ősnép. ez a magyar-angol szakos hitvilága.

az angol-magyar szakos azt mondja, hogy na jó. ő az ország szótárt fogja bemagolni. mert neki az angol az első. a diplomáciában ez a hunglish félre értésekre adna okot. és könnyen háborúkhoz vezetne. harbour. háborgott a tenger. a kikötőkben gyakran háborúztak. harry. make war. hurrah. kiáltották a vörök katonák a honvédő háborúban. hurrá. az uradalmat védték. ez magyar is, orosz is, angol is. a görög falanxban harcoltak. fal alakzatban. wall. magyarul fal. v/f zöngés-zöngétlen pár. latinul vallum. elválasztott a törzseket. ahogyan a válladnál válik ketté a törzs. és lent a valagodnál. a magyar szakos így kidumálja. wallow. fentrengés, pocsolya. vályú. ősi vályog vetők építették a földsáncot és falakat. wall és a wallow így függ össze. vajon a wallonok nem ilyen vályogvető várépítők? és ugye a valley is egy vájat. a magyar-angol szakos a magyarból magyarázza az angolt.

a magyar tudományos akadémia szerint ezt így nem lehet. dehogy nem. mert hogy ez így komolytalan. a bölcselet ilyen műfaj. a germán és szláv nyelvek is így vannak rokonságban. számok nélküli világban mindez a hitre van alapozva. de ha valaki tud mondani száz, ezer példát, akkor ezeket tehesse meg a nagy nyilvánosságban. kálmán professzor is adja elő. esetleg a népfőiskolások is meséljék el ezeket. és a közönség eldönti, hogy melyikben hisz. a nemzetközi nyelvész közösség kálmán professzornak hisz. de tartok tőle, hogy a népnemzeti a népfőiskolának. amelyik azt mondja, hogy finn is rokon. magyar-finn szakos a népfőiskolán a finn nyelvet magyarul olvassa. azt is lehet. csak nem kizárólagos módon. mert úgy a finnugrizmus: kultúrfasizmus.

2020.02.12. 10:07:15

@neoteny:
A szószármaztatás könnyen tévedésre s képtelenségekre visz, Ágoston szerint: a
szók eredetét kiki, mint az álmokat, jó szánta szerint magyarázván. A kimondás által a betűk
gyakran elcseréltetvén, csaknem lehetetlen a szók való eredetéig feljutni, erötetéssel pedig
csaknem minden szót ki lehet a legidegenebb nyelvből is magyarázni. Etimologiát mindazáltal
szótárírónak elhagyni nem szabad; az által világosodik fel nyelvünk története, szavaink értelme, s új szók alkotására csak a szószármaztatás törvényeiből lehet szabályokat venni. Azonban a
szók eredetének kinyomozásában a könnyenhivőség és túlságos kétkedés közi közép utat kell tartani, s inkább tudatlanságunkat megvallanunk, mint hibát tanítani.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.12. 10:17:05

@civisvarosi:

"a normalitás az lenne"

Nem.

"A szószármaztatás könnyen tévedésre s képtelenségekre visz"

Words of wisdom.

2020.02.12. 10:42:45

@neoteny:
a populisták szerint ez lenne a normalitás. az elitisták szerint ezt eldönti a magyar tudományos akadémia és a világ nyelvészei. na igen, de őket a nemzetközi pénzvilág pénzeli. pengő rokona a penny, pence. az a pénz, pengették. ez ősi hangutánzás. az angol is ilyen. na de az oxfordi nyelvészek szerint nem. és a magyar tudományos akadémia szerint se.

na ez esetben a nép megválasztja a népvezért. a mininszterelnök utasítja a minisztériumi főosztályt. módosítják az akadémiáról szóló törvényt. a parlamentben ez a képviselők megvitatják. valamikor éjjel. éjszaka. éjszakiak csak ne tiltakozzanak. és délben, day kihirdetik. amikor már süd/south a nap. és lovász lászló azt mondja: ööö. palkovics járműipari lobbista röhög a markákba: höhöhö.

és ebből következik egy mai hír.
Tudósok is segítik a debreceni autóipar egyik új szereplőjét
és egy másik.
Részecskevadászaton is részt vehetettek a fizika iránt érdeklődő debreceni diáklányok
mert február 11 a tudományos pályát választó lányok, asszonyok világnapja. ezt mészáros lőrinc propaganda lapjából tudom. a brazíliai sao paolo, a spanyolországi madrid, a spanyol galicia, az olaszországi róma mellett magyarországon debrecen is részt vett ebben a nemzetközi eseménysorozatban.

A megszerzett ismereteket azonnal hasznosíthatták is a tanulók. A számítógépteremben folytatódó „részecskevadászat” során a CMS detektorból származó 10 ezer esemény közül véletlenszerűen generált adatbázisból azonosíthattak különböző elektronokat és müonokat, de volt a részecskék között bozon is különös tekintettel a Higgs részecskére, amelyből mutatóba csak egyet-egyet „dobott fel” a rendszer. Munkájuk eredménye bekerült a svájci kutatóközpontba, ahol a négy másik külföldi helyszínnel hasonlították össze a debreceni adatokat.

sao paolo-madrid-róma-galicia és debrecen tudományos leány diákkörei összekapcsolódtak. genderizmus és globalizáció. soros györgy ármánya.

2020.02.12. 11:41:16

@neoteny:
egy mai hír.
Debrecenben kezdi országos és erdélyi turnéját Hobo
és mészáros lőrinc propaganda lapjából meg lehet tudni, hogy ez a szegény kis üldözött hobo nem akárki, mert együtt dolgozott olyan rendezőkkel, mint ascher tamás, vagy jordán tamás. de ez az ascher a gothár haverja. ők üzemeltetik a zaklatószínházakat. jordán tamást a szombathelyen akarta leváltani a fidesz. jordán. tudjuk, honnan fúj a szél. de errefelé jöhet koncertezni a szegény kis üldözött hobó és ha akar, akkor jordán tamás is. pedig ugye egypártrendszer van. pedig ez a hobo eörsi (szül. schleiffer) istván darabjaiból is csinált már estet és aki eörsi mátyás (szdsz!!!) unokabátyja és lukács györgy (!!!) tanítványa és ifjúkorában sztálinista (!!!) nézeteket vallott. soros alapítvány életműdíjjal tüntette ki. ezek össze vannak beszélve. igen, igen. de ha írnak valami szépet és jót, akkor lehet együttműködni. ha nem, akkor nem.

na most akkor egy fidesz van, amit o1g irányít. mert ugye minden megyei lapban csak ő szerepel. központilag irányított pártpropaganda csak úgy ömlik, zúdul a magyar vidékre. ahol nincs wifi és így nem jut el a híre annak, hogy tombol a fasizmus és lölő lopik. de az ő lapjából tudom, hogy hobo együtt dolgozott dés lászlóval, aki a radnóti miklós antirasszista díjas vásárhelyi mária (szdsz!!!) férje. na jó, de nem azzal van a probléma van, hogy dés lászló zenélget. azt szeretjük. csak orbán valószínűleg sokkal jobban ismeri a magyar társadalmat, mint vásárhelyi mária szociológus. akinek van egy elmélete a társadalmakról. és abból a magyar kilóg. persze, mert sajátos magyar. mondja a népfőiskola. nácik! mondják az mta politikatudósai. posztfasiszta tgm szerint. és ezt leközölte a boston review. tehát úgy van.

de az, hogy a irodalmi, történeti kánonba mi kerüljön elsődlegesen hit kérdése. a magyar nyelv noé bárkai nyelvéből ágazott el?
babel.hathitrust.org/cgi/imgsrv/image?id=nnc1.cu56549555;seq=11;size=125;rotation=0
keresztesi józsef szalatsi prédikátor szerint igen. csak egy habókos pap volt. columbia egyetem könyvtárából való. ott csak nem szkennelnek be valami hülyeséget. a columbia egyetemen értenek hozzá. és le van vezetve, hogy a magyar nyelv őse is noé bárkai nyelve.
babel.hathitrust.org/cgi/imgsrv/image?id=nnc1.cu56549555;seq=21;size=125;rotation=0
elő kell venni a bibliát és a józan eszet. és abból következik, hogy a sidó és a siriai nyelv volt elébb, hanem a bárkai. és abból lett az összes többi. keresztesi józsef szalatsi prédikátor hite szerint.

kálmán professzor szerint az úgy volt, hogy volt a finnugor őshaza. ahol nem éltek magyarok, hanem csak úgy éldegéltek valahol. és egyszer csak átvették egy ősi finn nyelvjárást. hogy hogy nem. de erről nincs több információnk. tehát ez így volt. punktum. be van bizonyítva. rendszeres hangmegfelelések elméletével. mi az a rendszeresség hány esetben felelthető meg finn -nk- magyarban -g- hangnak. kettő. és ez már rendszeres? hogyne.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.12. 12:24:18

@civisvarosi:

"a populisták szerint ez lenne a normalitás."

Az a populisták nyomora -- meg ismét demonstrálja a te anyanyelvi inkompetenciádat.

"egy mai hír."

Érdektelen.

chrisred 2020.02.12. 12:44:05

@civisvarosi: Nyilvánvaló, mert pontos ismereteink vannak arról a történelmi időszakról, amikor történt.

Magyarok semmilyen finn nyelvet nem vettek át, mert akkor finn nyelven beszélnénk. A feltételezés, hogy azt a, jellemzői alapján a finnugor nyelvcsaládhoz tartozó nyelvet vették át, amit magyar nyelvnek nevezünk.

2020.02.12. 13:14:16

@chrisred:
a finnugor elmélet eredendően az, hogy a magyaroknak és a finneknel (és az észteknek) volt egy közös ősi nyelve. ez az ősfinnugor, amit a finnugor őshazában beszéltek. ebből jött létre az ősfinn és az ősugor. és ős az ősugorból a magyar (és a hanti-manysi). a finnugor elméletben ez évezredeken át kialakított közös ősiség. ami az indoeurópaiaktól majdnem teljesen elzártan jött létre. a finnugor őshaza létét semmi nem támasztotta alá. semmi. kiállt kálmán professzor a katedrára. és a képedbe vigyorgott. csakhogy kiderült, hogy kálmán professzor elképzelése nem túl valószínű. az archeogenetika (tudomány) megcáfolta a nyelvészet (bölcselet) feltevéseit, vagy legalább is valószínűtlennek ítélte meg.

és ezek után kálmán professzorék azt mondják, hogy a magyarok átvettek egy finnugor nyelvcsaládba tartozó ősugor nyelvet. de ezt megint semmi sem támasztja alá. de tegyük fel, hogy ez történt. fordítva nem lehet? a hantik és a manysik vettek át valamit a magyarból? az nem lehet? ha van két szomszédos nép, akkor talán abból kellene kiindulni, hogy hatottak egymásra. és nem abból, hogy minden átvétel. mindent átvettek a magyarok. és úgy a magyarban magyar eredet nem marad. vagy a magyaroktól. és úgy a földkerekségen egyeseknek minden magyar eredetűnek tűnik. hanem ebből az következik, hogy a magyarral rokonítható a finn is, a török is, a görög is, a latin is, a szláv is, az angolszász is. miért lehetséges ez? mert a magyar eredetében ősi. ősi multikulturalitás. szkíták. ez szerepel a magyar és nem-magyar krónikákban.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.12. 13:15:22

@civisvarosi:

"a finnugor elmélet eredendően az"

Nem.

2020.02.12. 13:51:09

@neoteny:
ez az 1978-as kiadású gimnáziumi magyar nyelvtan könyvből való részlet. ezt tanulta szinte mindenki.

A magyar nyelv finnugorsága

Élt valaha, nagyon régen, időszámításunk előtt 2000 évnél régebben egy nép vagy népcsoport, valahol a Volga-könyöktől keletre, s ez a nép vagy népcsoport nagyjából egységes nyelvet beszélt, amelyet mi finnugor alapnyelvnek nevezünk. (Hogy ők hogy hívták a nyelvüket, azt nem tudjuk.)

Nagyjából egyöntetű volt ez a nyelv az egész közösségben. Valamelyes nyelvjárási különbségek ugyan bizonyára mutatkoztak benne, sőt ezek közül néhányat ma is meg tudunk állapítani, e különbségek azonban sokáig nem voltak olyan mélyrehatóak, hogy a nyelv viszonylagos egységét megzavarták, a kölcsönös érthetőséget lényegesen megnehezítették volna.

A nyelvek azonban szakadatlan változnak. Elég akármelyik régi szöveget, például a közismert Halotti Beszédet (1200 körül) a mai magyar nyelvvel egybevetni, hogy a nyelvek változékonysága mindenki előtt nyilvánvaló legyen.

Tehát a kezdetben csekély jelentőségű nyelvjárási eltérések a finnugor alapnyelvben is az idők során sokasodtak. Különösen pedig amikor az alapnyelvet beszélő nép egyes csoportjai szétvándoroltak, és az így támadó kisebb egységek között a kapcsolat megszakadt, tehát a különféle egymással nem érintkező területeken keletkezett eltérő irányú változások között a kiegyenlítődés lehetetlenné vált, a nyelvi különbségek fokozatosan elmélyültek, úgyhogy a valamikor nagyjában egységes finnugor alapnyelvből külön nyelvek keletkeztek.

Ugyanaz történt tehát a finnugor alapnyelvvel, mint például a római birodalom fölbomlása után a latin nyelvvel, amely más-más területen, más-más irányba fejlődve franciává, portugállá, spanyollá, olasszá, románná, stb. alakult; azért ezeket a közös eredet alapján román (-római) vagy (új-) latin nyelveknek nevezzük.

Az, hogy a magyar finnugor nyelv, annyit jelent tehát, hogy történetének egy igen korai szakaszában azonos (nagyjából azonos) volt a mai osztyák (chanti), vogul (manysi), zürjén (komi), votyák (udmurt), cseremisz (mari), mordvin (erza és moksa), észt, finn, lapp nyelvek ugyanazon korabeli ősével.

Amint például germán nyelveknek mondjuk a németet, a hollandot, az angolt, a skandináv nyelveket stb., mert egy közös, nagyjában egységes germán alapnyelvből származtak szétfejlődés útján, úgy nevezzük a fent felsorolt mai nyelvüket eredetük alapján.

S amint a germán, a kelta, az itáliai, a szláv, az iráni, az ind stb. nyelvek ismét egy korábbi közös alapnyelvre, az úgynevezett indo-európai alapnyelvre vihetők vissza, akként a finnugor alapnyelv a szamojéd alapnyelvvel (a mai szamojéd nyelvek ősével) együtt egy közös, még távolabbi alapnyelvből, az uraliból származik.

Bárczi Géza

2020.02.12. 14:02:15

@neoteny:
és ezt úgy kellett értelmezni, hogy volt egy finnugor őshaza. és abban éltek az ősfinnugorok. közte az ősfinnek és az ősi magyarok. csak aztán ezek szétvándoroltak. és a vándorlás közben érte az ősfinnugort, illetve az abból létrejött ősugort török, iráni, szláv, germán hatás. és ebből alakult ki a mai magyar. úgy, hogy a magyar minden, de minden esetben az átvevő volt.

és ez módosult úgy, hogy a magyaroknak a finnugor ősiséghez sincs közük, hanem átvették az ősugort és az irániasodott, az törökösödött, szlávosodott, germánosodott el. és amely szavak ezekkel nyelvek egyikével sem hozható kapcsolatban az ismeretlen eredetű. abból indulnak ki, hogy magyarban magyar eredet nincsen. mert ha végképp semmivel se tudják rokonítani, akkor azt mondják, hogy az ismeretlen eredetű. és a rokonítás minden esetben azt jelenti, hogy a magyar volt az átvevő. átadó szinte sohasem.

2020.02.12. 14:15:45

@neoteny:
III. Szakasz. Szócsaládosítás.

Az értelmezés egyik fő segédeszköze, sőt kelléke a szócsaládosítás. Alig van szó, melynek a maga nyelvében családtársa nem volna. A családi szók egyenes vagy oldalágon rokonok; amazok bizonyos változatlan gyökből vagy törzsből folynak ki, pl. a rom gyök származékai: romb, romos, romtalan, romol, romlik romt (ront), romgál (rongál), romcs (roncs), romgy (rongy), melyekből ismét fióksarjak fakadnak: rombol, rombolás, rombolgat, romboló, rontás, rontó, rontogat, rongálás, roncsol, roncsos, rongyos, rongyosodik, rongyolódik, rongyász stb.

Az oldalágu rokonok némi saját jegygyel bírnak, de gyökeik vagy törzseik mind bizonyos alaphangban, mind alapfogalomban egyeznek, pl.

kar, karika, karima, karám, karing;
ker, kerek, kerül, kerít, kereng, kerge;
kor, korong, korcz, korlát;
kör, körös, köröz, körny, környez, körül;

kur, kurittol (csavarog, tekereg), kurtula; melyekben a kerekség nemét jelentő alaphangok a k-r, a fajt különböztetők, a, e, o, ö, u. Az ily rokon szócsaládok egy szónemzetséget képeznek.

A szónemzetségek ismét rokoníthatók, mennyiben alaphangra és érteményre hasonlók, péld. a föntebbiekkel azon g-r, gy-r gyök hanguak, melyek a kerekdedhez hasonló görbe alakra vagy mozgásra vonatkoznak:

gör, görbe, görcs, gördül, görnyed, görhes;
gur, gurba, gurul, gurít, guriga;
gyür. gyürü, gyürke, gyüremlik;továbbá a h-r alaphanguak, mint:
hor, horog, horgas, horgad, horpaszt; a k-l gyökhanguak, melyek a keményebb r helyett lágyabb l-t vesznek föl:
kal, kaland, kalandoz (ide-oda jár, csavarog), kalézol, kalimpáz, kalisztál, kalinkó, kalantyú, kalincs;
kel, kelekóla, kelekolál, kelentyű; és a még lágyabb k-j alaphanguak:
kaj, kajcs, kajla, kajmó, kajsza, stb. Tudnivaló, hogy némely családok szaporábbak, s többfelé elágazók, mások kevesebb fajzatuak.

2020.02.12. 14:16:12

@neoteny:

Az idegen nyelvekből kölcsön vett szók egyenes ágon szintén eresztenek családi ragokat, magyaros képzők által, pl. czégér (zeiger), czégéres, czégértelen, czégérü, czégérez, czégérezés; iskola, iskolai, iskolás, iskoláztat, iskolátlan; patak, pataki, patakú, patakos, pataktalan, patakzik; de ezek idegen eredete már onnan is gyanítható, hogy oldalágu rokonaik nincsenek, mennyiben gyökeik alapérteményre nézve más magyar szókkal nem családosíthatók, pl. a hóstát, palájbász, formondor, igrecz, ámbár mind elő- mind utótagjokra nézve több magyar gyökhöz, illetőleg képzőkhöz hasonlók, de minthogy azokkal érteményi rokonságban nincsenek, idegen eredetöket legott elárulják, ha nem tudnók is, hogy a hóstat = vorstadt, a palajbász = bleizweisz, a formondor = vormund(er), az igrecz = szláv igracz, azaz, játszó, különösen hangszeren játszó, mert igrati = játszani.

Ha az anyaszó önálló, világot vet s mintegy saját bélyegét üti leányaira, pl. tör, törés, törött, töretlen, tördel, törtet, töredék, töredékeny; ha pedig önállással nem bir, vagy elavúlt, akkor érteményét a rokon érteményü származékok öszvegéből vonjuk el, pl.

gom, gomb, gombócz, gomboly, gombolyag, gombolyít, gombolyodik, gomoly, gomolyít gomolyodik;
göm, gömb, gömböly, gömbölyü, gömböcz, gömbölyeg, gömbölyít, gömbölyödik;
gum, gumó, gumós, gumósodik;
güm, gümő, gümős, gümősödik;
kom, komp, kompis, kompol, kompoty;
hom, homp, hompol, homolít, homolka, homorú, homorodik;
hěm, hěn, henger, hengeredik, hengerít, hengerget, henter, henteredik, henterget;
höm, hömb, hömböly, hömbölyög, hömp, hömpölyög, hömpölyget;
csom, csomb, csombor, csombók, csoma;
csöm, csömb, csömböly, csömbölék, csömek, csömör;
dom, domb, dombor, domborodik, domborít;
döm, döme, dömöczkös, dömbicz, dömsödi;
tom, tomb, tombácz, tomp, tompor;
zsom, zsomb, zsombék, zsomboly.

A részletek ilyetén öszveállításából kitűnik az alapértemény, mely valamennyinek közös jegye, mint a fölhozott családokban a gömbölyű, dudorú, kerek alak. Innen sarjadzanak ki a fajok, alfajok, és fajták, melyek öszvesen egy nemet képeznek, s a megállapított belső nyelvszokásból ismerhetők meg, péld. hogy a maga nemében más a gomb, mint a gömb, más a gombócz, mint a gömböcz, más a gombolyag, mint a gömbölyeg, valamint a növényismében különböznek fajra nézve ezen egynemüek: tök, uborba, dinnye; makk, mogyoró, dió stb.

Ebben áll a szók belhasonlítása, mely szerint a rokonhangu és érteményű szókat bizonyos gyökre viszszük vissza, mi annál világosabbá teszi az egyes fajok jelentését, minél népesebb a család, melynek tagjai közé számitvák; s ez esetekben külhasonlítás és rokonítás nélkül is tisztában lehetünk velök, mint a fentebbi példák mutatják.

Különösen az úgynevezett belső hajlitás, belalakulás igen terjedelmes szereppel bír a szóképzéseknél a magyar nyelvben. Ezen belső hajlítás alatt különösen azt értjük, midőn legkisebb hangbővülés nélkül, sokszor pedig e mellett is a gyökben vagy törzsben leginkább csak az önhangzó módosulata (mélyebbre vagy magasbra változása) által állanak elé új vagy módosított fogalmakra új szók, még pedig gyakran igékből nevek és viszont. Ilyenek ér (valet) és ár (valor. pretium), csap és csép, láb és lép, vál és fél (honnan válaszol és felesel is), leng és láng, vág és vég stb. Különösen ezek öszveállításában kitünő munkásságot fejtett ki Lugossy József társunk. "Hangrendi párhuzam ezer példában" czímű munkájában, ki általán nagy mestere a családosításnak. Vele csaknem egy időben értekezett e tárgyban egy másik jeles nyelvészünk Ballagi Móricz is.

Mi kezdettől fogva ezen szellemben munkálkodánk.

2020.02.12. 14:19:20

@neoteny:
a népfőiskola ezt a czuczor-fogarasi féle irányzatot hirdeti. amire az mta azt mondja, hogy ez teljességgel tudománytalan. mert ugye ebből sehogy se következik a finnugrizmus.

ez a magyart magából a magyarból magyarázza. ősi gyökökből kifejlődő szókincset mondja magyarnak. és ami ebbe nem illeszkedik az német, szláv jövevényszó, vagy (latin, görög) idegen kifejezés.

Brix 2020.02.12. 16:06:16

@civisvarosi: Bullshit, bullshit , bullshit! Ráadásul , nem is releváns a tèmához!
Mièrt nem erről írsz?

A közèp- európai règió országainak havi nettó átlagkeresete, euróban számítva...
Ez a lènyeg, a többi csak duma!!!

Szlovénia 1240
Szlovákia 1024
Csehország 1005
Lengyelország 943
Horvátország 872
Magyarország 710

Európa szegènyhaza leszünk lassan, holnap kijön az új inflációs adat, amelyre meglepetèst várnak, negatív èrtelemben...
A magasnyomású gazdaság , egy mestersèges lufi: a pènzrontásra , a magas inflációra , ès az áremelkedèsek hatására magasabb forintban számított GDP- re alapozódik... Közben a lakossag újra eladósodik....a pozitív külkermèrleg alapadni látszik...
A nagy multiknál lèteszamstopp van, vagy leèpítès...( ennek persze külső okai is vannak..)

Nincs semmilyen "magyar csoda" , statisztikai átverés az egèsz- önkènyes fogyasztói kosarak alapján számított inflációval, ès trükkös GDP ès államadósság számítással...
Pár èv, ès az EU legszegènyebb országa leszünk...A románok az euro előszobájában, ahogy a horvátok is, ès a bolgárok is..
Mi leszünk a szègyen- ország , a legszarabb bèrekkel, de mèg mindig a balliberálisokat okoljátok, holott 10 ève az állampárt kormányoz, úgy , hogy èvi 3-4 milliárd euro külső forrás èrkezik az országba, de mèg ez sem tudja a forint árfolyamát stabilizálni...A nyugdíjasok nyomorognak, a lengyel átlagnyugdíj 80 ezer forint...Milliós a dolgozó szegènyek , a lètminimum alatt èlők tábora...
Álmadozzatok csak új gazdasági reneszánszról...Az is ahol most vagyunk elkèpsztő áldozatok árán valósult meg: Orbanèk 250 milliárd forinttal támogatták a nyugati beruházókat, ès magukat persze, ezen pènzek jelentős rèszèt tőlünk gyüjtöttèk be, ès mègis itt vannak a legrosszabb bèrviszonyok majdnem az EU- ban..
Budapest nem termel semmit, állítod...Akkor hogy van az, hogy kèpes beszedni èves szinten 250 milliárd iparűzèsi adót, Debrecen meg kb 12 - 14 milliárdot!? Egy kerület beszed Budapesten èvi 8 milliárd körül..
Mègis Budapest viszi az országot a hátán?

Brix 2020.02.12. 16:18:39

Mègegyszer mondom: Semmilyen gazdasági csoda nincs Magyarországon, sőt, törtènelmi szègyen előtt állunk...A lesajnalt románok már csak pár ezer forintra vannak tőlünk , havi nettó átlagbèr tekintetèben:

www.napi.hu/nemzetkozi_gazdasag/roman-magyar-atlagber.700113.html?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link

Az Orbán- rendszer kudarcot vallott...Az euró már majdnem 340 forint (1 euro) ....Orbán könyörögni ment Merkelhez, hogy ne vágják vissza az EU- forrásokat , mert tudja , akkor vège a Patyomkin- gazdaságnak...
Egy - kèt nagy multi , elkèpesztő anyagi áldozatok árán a rèszünkről, nem menti meg az országot..
A trend mèg mindig az, hogy nèha stagnálunk, nèha leszakadunk riválisainak hoz kèpest...

chrisred 2020.02.12. 16:40:24

@civisvarosi: A természettudományok a minket körülvevő világ emberi értelemre való lefordítása, dekódolása. A premisszák, alaptételek ennek az antropomorfizálásnak az eszközei. A humán tudományágakban ilyesmire nincs szükség, mert azok eleve az emberek, illetve azok közösségei által létrehozott jelenségeket vizsgálják, tehát a természetüknél fogva emberléptékűek, az emberi logikára épülnek.

2020.02.12. 16:57:55

@Brix:
nincs se csoda (amiről a kormánypropaganda szól), se csőd (amiről az ellenzéki ellenpropaganda szól) egyelőre legalább is.

2010-ben a nettó átlagkereset 133 ezer Ft. az akkori 270-280 forintos árfolyammal számolva ez 475-500 eurónál semmi esetre sem több. és most 700-725 euró. ami előrelépés. lehetne több is.

Brix 2020.02.12. 17:14:35

@civisvarosi: De, nem a 10-15-20 èv előtti hazai állapotokhoz kellene viszonyítani, hanem mondjuk a közvetlen riválisokhoz kèpest itt mennyit fejlődtünk...Hogy èlnek Wroclawban vagy Kolozsváron, stb..ott mennyit fejlődtek a 10-15-20 èvvel ezelőtti szinthez kèpest...
Mi alulteljesítettünk a riválisainakhoz kèpest , ennyi...

2020.02.12. 17:23:48

@chrisred:
adva van egy államnyelv. mondjuk a magyar. azt használják az államalkotó magyarok valahogy. esetleg nekik jogukban áll megmondani, hogy ők egy adott szó jelentéséről mit hisznek. ha azt mondják, hogy őszerintük a felhő felfelé szálló hőt jelent. mert hogy egy szókép, akkor ezt esetleg el lehet fogadni. ezzel szemben kálmán professzor szerint ez egy ősi finn szó. *pilve. így mondták az ősfinnugorok. és abból lett a finn pilvi és a magyar felhő. eső az esik. a hó hullik. a pára párolog. ha a lebegőben levegőben megköt, akkor köd. a csapadék kicsapódik ugyebár. felhő felfelé szálló hő. ez ebbe a rendszerféleségbe illeszkedik. kálmán professzor szerint ez finnül van. *pilve. így mondták a magyarok ősei. mert p/f hangváltásból adódik. de ez a hiten alapul. általában a bölcselet.

ha a többség a finnugor EREDET elméletet nem hiszi. nem azt, hogy nem lehet ROKON a magyar és a finn. lehet rokonítani. de lehet rokonítani törököt is. az is ragozó nyelv. és lehet akár még az angolszászt is. a magyar nyelvnek rokona a szláv is. de miért kellene bármelyikre azt mondani, hogy az a magyar nyelv eredete lenne. és miért van az, hogy minden esetben a magyar az átvevő? az mta magyartalanítani akarja a nyelvet. a másik véglet, amikor mindent magyar eredetűnek tulajdonítanak. az sem, hanem rokona a magyarnak. ez is, az is.

aztán valami leszámlálással rokonsági fokokat lehet megállapítani. ilyen vagy amolyan módszer szerint.

2020.02.12. 17:31:46

@Brix:
a fidesz ellenfele a 10-20 évvel ezelőtti politikai garnitúra. az mszp-szdsz, ami újabban "demokratikus" "koalíció", az ő gyerekeik, a "momentum" generáció. az "összefogás" nem "együtt", hanem "párbeszéd". mert ez a budapesti "liberális" értelmiség. az olyan nagyon nem fog megváltozni. de ugye az ország se fog.

2020.02.12. 17:38:25

@Brix:
azt nem érti a nép, hogy lehet egy kerület közel annyi iparűzési adóhoz jut, mint mondjuk debrecen az ipartelepeivel. és azt mondják, hogy a szellemi munkát végzik. a munkautasításokat külföldről kapják. egyenlőtlen az elosztás az országon belül is. így érzik. ezt sem mérte fel senki, hogy az áruteremlő piaci működésből (nem a fogyasztásból, hanem a valós ipari termelésből) ténylegesen mit vállalnak a városok.

chrisred 2020.02.12. 17:43:05

@civisvarosi: A magyar egy népnek a nyelve, nem egy államé. A nép emberekből áll, akik egymásra ismernek, ha ezt a nyelvet használják. Az összetartozásuk egyik (és talán a legfontosabb) eleme.

A tudományban se a tekintélyelvnek, sem többségi elvnek. A tények, bizonyítékok számítanak, mint például, hogy a felhő kifejezés régies alakja a felleg (feleg) volt, amire ez az egész kifejtett magyarázat nehezen alkalmazható. Persze egyáltalán nem kizárható, hogy az, aki kitalálta ezt az újabb szóalakot, erre gondolhatott.

2020.02.12. 18:06:41

@Brix:
például ma nyílt meg három "digitális alkotóműhely". van bennük lézervágó, cnc megmunkáló, hegesztő szimuláció, 3d nyomtató, munkaállomások, robotok. ezekkel az általános iskolások pályaválasztást segítik. középiskolai szakköri foglalkozásokat tarthatnak. ha valaki reálgimnáziumba jár, akkor találkozhat a politechnikum tanulóival.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/3995/200212dszcalkotomuhely_ksz_(27).jpg
és van lehetőség szabásra, varrásra. azért, hogy lányok is legyenek.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/3995/200212dszcalkotomuhely_ksz_(33).jpg
kapnak tanári felügyeletet. a tanárokat is ha kell, akkor továbbképzik. minden tankerületbe kellene, hogy legyen egy ilyen digitális alkotóműhely. csak az van, hogy varrónőket képezzünk, amikor a fejlett világ az új űrkorszakba lép? stanfordi egyetemen ilyen taneszközök vannak? nem. sokkal modernebbek. de egy fokkal jobb, mintha semmi se lenne. tehát a reális cél az, hogy az ország csak 20-30 év lemaradásba kerüljön. encsencsen és piricsén varrógép sincsen. és ott sem alsóbbrendű emberek élnek, hanem akik oda születtek.

Brix 2020.02.12. 18:16:50

@civisvarosi: Az állam feladata, megteremteni azokat a feltèteleket , amelyek elősegítik, hogy az állampolgárok be tudjanak lèpni a modern digitális gazdaságba , el tudják adni munkaerejüket, vagy vállalkozzanak, ha akarnak...
Az állam feladata az egyèni- közössègi kompetenciák fejlődèsènk elősegítèse, azaz: amit tesznek most ( tegyük fel...) nem egy dicsősèg , hanem szokványos feladatkör...Így tesznek máshol is pl, Èsztországban ahol támogatják a IT -gazdaság fejlődèsèt ès a digitális társadalom elterjedèsèt...

2020.02.12. 18:24:09

@chrisred:
a magyar egy népnyelv és egy államnyelv is egyben. és éppen arról van szó, hogy a nép nyelvezetét törölték el részben a finnugristák. mondván, hogy csak ne akarják a parasztok megmondani. kálmán professzor sokkal inkább érti a magyart, mint az átlag. mert tudja, hogy a magyar nyúl tundrai enyec. azt hiszi. mint ahogy a paraszt is azt hiszi, hogy a nyúl attól nyúl, hogy futás közben megnyúlik, ahogyan karod, amikor nyúlsz. és így függ össze. hangutánzás. nyúúúúú. így nyúlik valami vagy nyúznak valamit. nyíílll. így becsapódik a nyíl. csappp. így csapódik. így hiszik.

kálmán professzor szerint ez teljességgel tudománytalan. mert ez a dedó. tehát ha ezekre az anyukád gügyögéséből nem jöttél rá legalább részben, vagy legkésőbb az óvodában, akkor valamit nem értesz a magyarországból. ez a nyelv ilyen. phhuu. puska. a dedóban így játszanak. push, push, push. a puskát töltik. pss. így pisálnak. az angolok úgy, hogy piss. a nyelv alapja közönséges hangutánzás. de ez hit. mert kálmán professzor szerint ez úgy volt, hogy mentek mendegéltek a magyarok. és megláttak egy nyulat. éppen ott volt egy tundrai enyec. aki azt mondta: naba. és egyik magyar azt mondta a másiknak, hogy te, mi mondjuk azt, hogy nyúl. lehet, hogy így volt? hogyne lehetne. csak nem nagyon hiszik. leszámítva budapest "liberálisait". akik nemcsak ezt gondolják nagyon másként, hanem szinte mindent.

Laptop7712 2020.02.12. 18:26:19

@civisvarosi:
A válasz egyszerű. Régen volt a városnak kapcsolata a szűkebb- tágabb környezetével, ez mára teljesen halott dolog, főleg nyugaton. Na most ha a város körüli raktárak valamilyen eset folytán kiürülnének, kb. 2 hétig lenne mit enni, tovább nem. Ezt az öregek tudják, mivel 55-ben csomagokat küldtek a nagy büdös budapestre, hogy ne pusztuljanak éhen a városi népek. Megboldogult dédanyán csirkét is akart tenni a napi csomagba, és azt mondta neki a csomagot átvevő, hogy csirkét ne tegyen bele, mivel ha belekerül, az nem fog eljutni pestre. Ezét nem tette bele. Mindezt csinálta a falu a beszolgáltatáson felül, főleg a tetves kulák volt az, aki adott trendesen.
Szóval ez volt olyan 50 éve. Nem mondom, hogy 56 éhséglázadás volt, de hogy benne van ez is, az tutter. Ezt meséli a falu. Na most egy mezővárosban nem volt ilyen. A mezőváros azért mezőváros, mert a városi paraszt - meg az úr - tavasztól őszig kint élt a tanyán, vagy a vidéki birtokokon, télidőre meg a szolganépekkel beköltözött a portára a városba,vagy a falura. Ezért nem éhezett egy Debrecen, egy Veszprém, vagy Pápa. pöstre meg csomagot kellett küldeni.
Pl. a finánc a földije volt, és ha kapott egy tockost a pusztában Pista bácsitól, akkor azt zsebre tette, és és baszogatta tovább a népeket arrafelé.
Na most azok a körzetek tudnak komoly szinten részt venni a nemzetközi versenyképességben kis hazánkban, ahol ez az egység nem bomlott meg. Mivel ott van olyan, hogy lokális védelem. Ott a pistától vesznek a népek 4g-s tv-t, azért, mert a psita a t árús a főutcán, és három gyereket nevel. A madarastesco, meg a többi lánc hírből nem ismert a környéken. Oszt ezen nagyon változtatott az elmúlt 30 év.
Balfasz politikusok az elmúlt 30 évben meg szét akarják verni a lokalitást. Oszt most jött a fidesz, aki azt mondja, hogy ne mán, oszt egymás között leossza a helyi prompt cash-flowt termelő történeteket, mert ha az önkormi benne van, akkor ebből lesz falunap, meg gyerekek uszodába járása a szomszéd városba az önkormányzat buszával na. Londonban a City azért van, hogy finanszírozza londoni startupokat, meg a nemzetgazdaságot. Bugyinpesten mi van? Felmegyek faluról hogy van egy startup ötletem, kapok a városon belül komplex támogatást? Lófaszt mama, nem kapok, mivel kiröhögnek. A komcsik ebben nagyon faszák voltak! erről nem tud mondani semmit az ellenzék. Ha van egy vállalkozásom pl. Surreyben, UK-ban, arra gyúrok, hogy legyenek londoni kuncsaftjaim, vagy elit londoni helyekre szállítsak be, mert ez a fasza, és lehet hájpolni a stájszt. A balfasz pösti celebek ezt nagyon nem értik. Egy Y-os celeb kezdemény előbb megy el "maldívra" pózolni, mint az első vecsési savanyúság fesztiválra, mert akkora balfasz. Ezért nincsenek lokális értékeink. Lehet tolni a faszságot, hogy falunap, meg mittudomén, de az osztrákok ezt tolják, oszt van családi hütte a síparadicsomban, meg helyi bor Wien külvárosában, annyiért, hogy egy 3 ha-os borászat képes nagyon jó fizetéseket adni, meg a tulaj képes venni két évente új AMG mercit. Erre mondom azt, hogy a fidesz elkezdett valamit, amire nem tud mit tolni az ellenzék. A momentumos csókáknak a belvárosban lehet tolni a rozéfröccsöt nyáridőn 4000- ért.
:) :)

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.12. 19:19:11

@civisvarosi:

"és ezt úgy kellett értelmezni"

Nem hiszem.

"Az idegen nyelvekből kölcsön vett szók"

Szavak.

chrisred 2020.02.12. 19:51:10

@civisvarosi: "és éppen arról van szó, hogy a nép nyelvezetét törölték el részben a finnugristák."

Senki nem vette el a nyelvüket, ahogy senki nem veszi el a kertésztől a gyümölcseit és a zöldségeit azzal, hogy meghatározza a genetikai kódjukat.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.12. 19:57:52

@Laptop7712:

"Na most azok a körzetek tudnak komoly szinten részt venni a nemzetközi versenyképességben kis hazánkban, ahol ez az egység nem bomlott meg. Mivel ott van olyan, hogy lokális védelem. Ott a pistától vesznek a népek 4g-s tv-t, azért, mert a psita a t árús a főutcán, és három gyereket nevel. A madarastesco, meg a többi lánc hírből nem ismert a környéken."

És amennyivel többet fizet Pistának a helyi fogyasztó a csudatévéért, annyival kevesebb pénze van arra, hogy _más_ háromgyerekes magyart megfizessen _annak_ a termékeiért.

Nem véletlenül hívják a gazdaságtant "the dismal science"-nek.

.., 2020.02.12. 20:10:53

@civisvarosi:
Nem tudom, miből gondolod, h okosabb vagy, mint az, aki 30 éve ezzel foglalkozik. Nem hit, statisztika. Van mondjuk 3000 nyelv, abbol 90ben k>h hangváltás, és csak 8ban h>k annak története során. Ekkor ha találsz 20 alapszót, ami a funnugor nyelvcsaládban hasonló módosuláson ment át, akkor az már valami, ha találsz 20-20-20 másik szót, ami szintén más hasonló, de más hangokat érintő hangváltáson ment át, és azonos jelentése van a nyelvcsaládon belül, akkor már igenigen erős a gyanú, a historikus kapcsolatra. És ezek csak a hangváltások, nem beszéltünk még a fokozás, mondattan és egyéb tényezők vizsgálatára. Érted már?

2020.02.12. 21:20:14

@..,:
vegyük a 200-as swadesh listát. abban 25 h-val kezdődő magyar szó. és vegyük az angolt. kiejtésban 9 k-val kezdődő szó. és 2 esetben van szóeleji k/h egyezés.
helyes correct
hideg cold
a finnben kevés mássalhangzó van. a finn swadesh listában 34 k-val kezdődő szó van. és ebből 7 szóeleji k/h egyezés.
haj karva, hius
hal kala
hall kuulla
három kolme
hideg kylmä
hogy kuinka
hold kuu
7/34 kevesebb, mint 2/9. arányaiban kevesebb az egyezés a finnel, mint az angollal. és 27 nem egyezik. na jó van szó eleji h egyezés is. 12 h-val kezdődő finn szóból 3.
hajít heittää
hasít halkaista
homok hiekka
12 h-val kezdődő angol szóból is akad 3 szó eleji h egyezés
hair haj
hear hall
how how
érted már? kálmán professzornak el kellene mondania, hogy kérem szépen a finnben kevés a mássalhangzó. és ezért valószínűbb hangváltásokra találni. de ez azért több, mint véletlen. ez alapján lehet mondani és a finn rokoníthatók. de azt aligha, hogy ez a magyar nyelv eredete.
ha jos
háj rasva
hamu tuhka
hány oksentaa
harap purra
harcol tapella, taistella
has maha
hát selkä
hegy vuori
helyes oikea
hó lumi
hol? missä
hosszú pitkä
hús liha
húz vetää, kiskoa (na itt van egy fél)
a 25-ből 14 vagy 15 nem egyezik a szókezdő mássalhangzó kategóriában. és még egyszer ha az arányokat nézzük, akkor az angollal összevetve is gyakoribb a hangmegfelelés. a finnben viszonylag sok k-val kezdődő szó van. mert kevés a mássalhangzó.

2020.02.12. 21:23:02

@..,:
ezért mondom azt, hogy ne 5 példát mondj. hanem arányokat. ennyiből ennyi a hasonló. és ennyi nem.

.., 2020.02.12. 21:35:30

@civisvarosi: akkor most légyszi végezd el ugyanezt az elemzést az észt, hanty, mansy és a többi ugor nyelvcsalád tagra, illetve a mp-, -nt- és -nk- (magyarban -b-, -d- és -g) hangokra is légyszi.

.., 2020.02.12. 22:49:08

@civisvarosi:
Ez a félelmetes. 1800 szó. Azokat nézd, ahol van magyar, meg hanti, mansi, azok sokkal közelebb vannak hozzánk, mint a finn/észt.
http://starling.rinet.ru/cgi-bin/response.cgi?root=config&morpho=0&basename=\data\uralic\uralet&first=801

2020.02.12. 22:51:59

@..,:
hasonló eredmény jön ki. minden esetben kevesebb a példa, mint az ellenpélda. erre aligha lehet eredetelméletet alapozni. oldalági rokonságot igen, de őseredetet nem.

mondhatod, hogy a nyelvtan. a melléknév fokozás jele a magyarban -bb. de finnben nem. hanem -mpi. és erre azt mondják, hogy mert az -mp az -bb. de van 1 toldalék, ami félig egyezik. hangváltással magyarázható. b/p zöngés-zöngétlen pár. nézzük az angolt. a múlt idő jele az angolban -ed. a magyarban -t. d/t zöngés-zöngétlen pár.

ezek szerint a magyar angol eredetű? lófaszt. rokonítható az angol és a finn is. a magyar és a finn is ragozó nyelv. a török is ragozó. és még megannyi más nyelv ragozó. csak a magyar és a finn ragok milyen mértékben egyeznek? de rendben, erre rokonság elméletet lehet alapozni. de azt mondani, hogy ez a magyar nyelv végső eredete. hogy a magyar az valami finnugor átvétel, mert nem mi vagyunk finnugorok, hanem csak a nyelvünk. minden esetben a magyar átvevő. és ha nem találnak semmilyen rokonszót, akkor ismeretlen eredetű. így a magyarból a magyar eredetet kizárják. ez kultúrfasizmus.

2020.02.12. 22:59:46

@..,:
nem a rokonság a kérdéses, hanem az eredet. ezt el lehet játszani az angollal is.

2020.02.12. 23:08:09

@..,:
a bronzkorban, hogy érthető legyen. túl gyorsan gépelek.

2020.02.12. 23:21:48

@..,:
és a negyedik térkép az érdekes. az archegenetika szerint az ural déli részét az ős-irániak uralták. az ősugor a hantik és a manysik vidéket is. a finnugoroknak egy iráni-turáni kapcsolata.
indo-european.eu/wp-content/uploads/2019/12/middle-bronze-age-languages-eurasia.jpg
és ugye török.
indo-european.eu/wp-content/uploads/2020/02/17-antiquity.jpg
ez alapján úgy tűnik, hogy a ural környékén sincs elszigetelt nyelvfejlődés. az eurázsiai steppén végképp nincs.

2020.02.12. 23:26:31

@..,:
vegyük az első példát.
magyar: bogyó.
manysi: pol, pul, pil.
óangolt: berġe [beˈri.je] > begye > bogyó.

2020.02.12. 23:47:17

@..,:
a magyar bogyó magyarázható úgy is, hogy hanfestő. potty-potty. potyog a bogyó. régi nyelvi bogyik. és ebből lesz a bogyó. és ennek vélelmezett rokona az angol berry. mert hogy az óangolban berġe. hangtanilag átvihető.

a potty, pötty rokona az angol point, annak rokona a latin punctum, vagy ugye az angol paint. pin-pin-pingál. ebből képződik a pik-pik-picture. közönséges hangfestés. patch. pecs-pecs-pecsét. folt. ősindoeurópai *peuk. to prick. bök.

2020.02.13. 09:50:43

@..,:
magyarul a dedó szintjén nincs egyetértés. szinte semmiben sem. nincs mód kiegyezésre. hogyan ezt lehet eldönteni? az egyik lenyomja a másikat.

.., 2020.02.13. 11:09:48

Svéd, angol, orosz, finn nyelvészek pontosan ugyanazt mondják, mint Kálmán. Milyen "érdekük" fűződne a hülyeséget bizonyítani próbálni? Ha nem ez lenne a legvalószínűbb forgatókönyv, gondolod, h nem jött volna már valaki, aki "leleplezte" volna az összeesküvést (mármint valóban, tudományos igényességgel), és ezzel óriási hírnevet szerez magának?

.., 2020.02.13. 11:25:01

@civisvarosi: Plusz nézzük akkor a finnugorok nyelvtani szabályait, és szakadjunk el kicsit a szavak szintjétől:
- alapvetően toldalékoló nyelvek
- pl. kutyám, kutyád (your dog, mein Hund)
- nincs nyelvtani nem (she, he?, der die, das ugye...)
- a számnevek után egyes szám (4 asztal, nem 4 asztalok, de 4 tables ugye...)
- a birtoklásban nincs ige, hanem birtokos személyjellel fejezik ki (nekem van kutyám, és nem én birtoklok kutyát, I have a dog ugye...)
- jelző és jelzett szó nem egyeztetett (szép kutyákat, és nem szépeket kutyákat, schönen Hund ugye)
Persze ilyen szabályok előfordulhatnak más nyelvcsaládokban is, de kombinálva az alapszavakkal, azok hangváltozásaival, plusz a magyar - hanti, észt - finn, magyar - észt, mordvin - mansi, komi - udmurt, észt - komi stb stb stb viszonylatokban mind igazak , és találhatók példák. Ez mutatja, hogy ezek a nyelvek összefüggnek, és a magyar részük volt a múltban, illetve ezekből fejlődött tovább.
Senki nem mondja, hogy ezek felsőbbrendűen lennének, vagy ne vettek volna át akár a magyarból adott esetben.
Azt kell megérteni, hogy ezeknek egy (vagy több) közös ősnyelvük lehetett, és ebből fejlődött a magyar is.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.13. 12:11:59

@civisvarosi:

"az egyik lenyomja a másikat."

Máté 26:52 Akkor monda néki Jézus: Tedd helyére szablyádat; mert a kik fegyvert fognak, fegyverrel kell veszniök.

2020.02.13. 13:12:19

@..,:
és még megannyi nyelv toldalékoló. a magyar és a finn toldalékok köszönőviszonyban nincsenek egymással. leszámítva a melléknév fokozásból a középfokot. -mpi és -bb hangtani értelemben könnyen átvihető egymásba. de ugyanígy a múlt idő jele -tt és az angol -ed. na de az angolban több az elöljáró. nincs olyan nyelvtani elem, ami kizárólag a magyar és a finnugor nyelvekre jellemző.

a finnugrizmus szigorúan véve nem tudomány. azért, mert nincs benne matek. a vegyük a birtokviszonyt. a népfőiskolán azt mondják, hogy az angol of és az owe (tartozik) rokona a magyar övé. v/f zöngés-zöngétlen pár. what = mit, where = merre. w/m hangváltás. how (many) = hány (mennyi). some - számos. any - annyi. és így tovább. a hangtanilag rekonstruált indoeurópai "who": *kʷ. ki. és legalább 10-20 rekonstruált indoeurópai szógyök egyezik a magyarral. *ghabh: to give or receive. kap. igen ám, de a sémi-hámi kaph betű főníciai jele egy kéz. és párja yod. ad és kap. no igen, de ellenpéldákat is lehetne hozni ahol nincs szemantikai kapcsolat. vagy kérdőjeles. az áleph (α) lefejezett állatfej? az ó megas (omega): ó magasságos? könnyen lehet. na de akkor ez most görög, főníciai, sémi, hámi? napkeleti bölcselet nyelve. három királyoké. noé bárkai nyelv. persze, mert yeshua (jézus) a gyermeki jóságot hirdette a matriarchátus végén. h'osanna. (h)ősanya. és a patriarchátus kezdeten. ebből alakult ki a kereszténység. joseph. jó és szép. mária árja meny ara volt nyilván. a mennyországra utal. kozmikus ősnyelv. rejtett biblikus kód, amit csak a magyarok értenek. ez vallás. nincs benne matek, hanem vélt, véletlen kapcsolatokról nem tudjuk eldönteni, hogy azok valóságosak vagy képzeltek. betértek bethlembe. és bethesda tavánál betegek esdekeltek. és van aki azt mondja, hogy az őskárpát nyelvből alakult ki a magyar és héber. a jégkorszakot többek között az őskárpátnép élte túl, mert vékonyabb a földkéreg. a magma. a mag népe. kőköri földművesek nyelve a magyar. vagy a mágusok nyelve. ősműveltséget kódol. kerék. kör alakban kirakott ékekből áll. az ókori vízórában mi visszhangzott? az ékkő. és hogy mondják ezt a görög-latin kultúrában: echo. ősi pártusok, szkíták, hindu árják, sztyeppei lovas nomádok nyelvezete és ahhoz kapcsolódtak a finnugorok az uralból. hanti-manyi. hun-magyar. alliterál. a komik a jó komák, a keresztény marik, a kis cseremiszek, össze-vissza beszélő zürjének. ez bölcselet. művészi módon lehet ezeket a gyönyszemeket összeszervezni. csillagmítoszi foglalatba helyezni. ahogyan a népfőiskolán a néptanítók teszik. a magyar kultúrában ők valakik. azért, mert ők azt mondják, hogy ez tulajdonképpen egy hitvilág. ez néphagyomány. a magyar vallás. az.

kálmán professzor és a finnugristák faszkalapok egytől egyig. nem azért, mert mondanak érveket a finn és a magyar nyelvrokonság mellett. mert azt bőven lehet mondani. hanem azt mondják, hogy ez minden mást felülír. megtalálták a finnugor géneket az avar kori sírokban. rendben van. de hun koriban találtak maja indiánokra jellemző géneket. akik errefelé kóboroltak el és nem amerika felé mentek a többiekkel. ezzel a maja-magyar rokonság híve érvelhetnek. ott van a maja gén, csak eltitkolják a tudjuk kik. és valóban van rakás hülye ül a tudományos akadémián, a bölcseleti intézetekben szinte csak azok ülnek. akik nem értik, hogy amit hirdetnek: világias vallás.

felsorolják azokat a tényeket, amelyek a világképüket erősíti és amelyek nem azokat mellőzik. és ha azt mondják, hogy ennek alapja a hittan akkor rendben van. mert ez bölcselet. ezt műveli a népfőiskola. az mta bölcsészei "bebizonyítják", hogy ez nem lehet másként. de lehet. a magyar finn is, török is, latin is, görög is, szláv is, angolszász is. de egy magyar a magyart a magyarnak magából magyarból magyarázza. ezek nácik! komcsik, libsik. mi zsidóink, ti zsidóitok.

vallási kérdés.

2020.02.13. 13:35:16

@neoteny:
ha fidesz1 lenyomja az ellenzéket, akkor utána nincs szükség rája. errefelé lenyomták. és nincs kultúrharc. fidesz2 van. gréczy megüresedő parlementi helyére lép debrecenből egy dk-s önkormányzati képviselő.

[Varga Zoltán] Felajánlotta segítségét országgyűlési képviselőként, azt kérte, ezt fogadják el. Papp László polgármester válaszában sikeres politikai pályafutást kívánt Varga Zoltánnak. Mint mondta: az elmúlt öt évben sokszor volt egyeztetés a politikai pártok között. Ez így normális, és a normalitásra törekszenek akkor is, amikor Varga Zoltán országgyűlési képviselőként dolgozik. Ahogy fogalmazott a polgármester, biztos benne, hogy lesz közöttük együttműködés a következő időszakban.

miért nem ez a hír index címlapon, hogy a fidesz és a dk (!!!) helyi vezetői a párbeszédről egyeztek meg. azért, mert az index firkászai nem ebben érdekeltek. hanem a karigeri féle párbeszédben. és budapesten a többség azt mondja, hogy ezek csapjanak össze. a dk és a momentum nyomja le a fideszt. felőlem nyomja le. de ugye fordítva is lehet. és ha ez megtörténet, akkor lehet normalitás. úgy a fidesz1 is szükségtelenné válik.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.13. 13:47:23

@civisvarosi:

"rája"

Elektromos vagy mechanikus?

2020.02.13. 14:01:42

@neoteny:
mindkettő. olyan a tövises.

2020.02.13. 14:11:01

@neoteny:
a tövises egyszer mindenkit hazavág.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.13. 14:17:53

@civisvarosi:

János 11:25 Monda néki Jézus: Én vagyok a feltámadás és az élet: a ki hisz én bennem, ha meghal is, él;

.., 2020.02.13. 14:21:44

@civisvarosi: "nincs olyan nyelvtani elem, ami kizárólag a magyar és a finnugor nyelvekre jellemző."
Nincs is rá szükség, hiszen ilyen elem a világ más két azonos nyelvcsaládjába tartozó nyelvekre sem jellemző (kizárólagosság). A lényeg, hogy ha a nyelvtani, mondatszerkesztési, elválasztási szabályok, a közös alapszókészlet hangváltozásai ÍGY EGYÜTT fennálnak az adott nyelvcsoporton belül, akkor a nyelvtudomány bizonyítottnak veszi a rokonságot.
A magyar semmilyen más nyelvvel nem áll közelebbbi kapcsolatban a fenti szabályt alapul véve. A törökkel pl. rengeteg közös szavunk van, de ezek egyrészt egy későbbi időszakból származnak (már földműveléssel, sőt államszervezettel kapcsolatosak) vagy simán a török hódoltság idejéből, illetve a nyelvtani szabályok sem egyeznek olyan mértékben, mint az az előző kommentemben felsoroltam. A germén/angol példáidat provókációnak veszem, így érdemben nem is reagálok, remélem te sem gondolod komolyan, hogy egyes hangzásbeli hasonlóságokon kívül a nyelvtani szabályok közel lennének egymáshoz (direkt írtam ellenpéldákat fent)
Nincs még egy ilyen hozzánk közeli nyelvcsalád. Nada, nyista, nix. Vagy ha te tudsz, mondj egyet, mutasd a közös alapszókészletét, annak hangváltozásait, a nyelvtani, mondatszerkesztési morfológiai szabályokat vesd össze a finnugorral, és ha közelebbi egyezést találsz, azonnal jelezd! Világszenzáció lesz, ígérem!
Tagadsz, hitelteleníteni próbálsz, de nem mondod, mit javasolsz helyette, v szerinted mi lehet az igazság, és vajon milyen alapon. Így nem lehet komolyan venni a mondandód.

2020.02.13. 15:21:57

@..,:
csakhogy ez (részlegesen) fennáll az indoeurópai és az altaji nyelvekkel is. nem kizárlóg a finnugorral. a magyar rokona ennek is, annak is.

2020.02.13. 15:35:51

@..,:
errefelé a finnugor lektorok nem tudtak megtanulni magyarul. finn, észt nyelvtanárok, finnugristák nem beszélnek magyarul. annyira hasonló a nyelv csak ezt a laikusok nem értik? a francokat.

errefelé van nyári egyetem. ahol magyarul tanítanak. és megkérdeztem egy oktatót, hogy a tapasztalata szerint mely nép fiai és lányai sajátítják el a legkönnyebben magyart. és azt mondta, hogy a japánok a legszorgalmasabbak, de ebben a törökök a legjobbak. ha a finn, a török, a szláv, a latin-görög, az indogermán világból választani kellene, akkor ő azt gondolja, hogy a magyar nyelv mély szerkezetében leginkább törökös. csak ezt nem szabad mondani. és ezek után jött, hogy kik is a finnugristák. de ezt is lehet mérni. azt, hogy mifélék a finnugristák, és azt is, hogy melyik idegen nép sajátítja el a magyart leginkább a nyelviskolában. de hogy mégis melyik az eredet, az ezek után is hiten alapul.

és a probléma a finnugristákkal, hogy ők és csak ők a kizárólagosságra törekednek. és ez esetben egy kultúrharc keretében fogják ütni. illetve már ütik őket. a nemzetközi tudományos közlemények újabban a finnugort összekapcsolják az indogermán nyelvekkel. tavaly volt finnugrista kongresszus és egy finn mondta, hogy ezt lépik meg. úgy hallottam. és az történt.

ijontichy 2020.02.14. 08:55:32

@civisvarosi:
"a Debreceni Egyetem fontosnak tartotta külön elhatárolódni azoktól a tanáraitól, akik kedden aláírták a dokumentumot."

index.hu/belfold/2020/02/13/nat_tiltakozas_szegedi_egyetem/

"Kálvinista nyak" helyett ma már a barna nyelv a divat "arrafelé" is? "Civis Honoris Causa" Vlagyimir hogy van? ;-)

Btw. "arrafelé" nem "350 felé" jártok félúton? (+27% Áfa)

2020.02.14. 09:42:48

@ijontichy:
ha egy városban a cégek többet exportálnak, mint amit importálnak, akkor a 350 forintos euró (ami most éppen 336 forint) nem olyan nagyon nagy probléma.

putyin úgy egyébként nincs kitüntetve, mert hogy a díját nem vette át. nyilván nem olyan fontos neki, hogy biztonsági kísérettel egy olyan városba utazzon, ahol nincs elegendő ügynöke. nyilván nem kell semmilyen címet kapnia egyszerűen azért, mert nem kötődik a városhoz.

az meg szerintem rendben van, hogy az irodalmi intézet munkatársai tiltakoztak a nat átalakítása ellen (mindenki aláírta a dokumentumot, az is aki akarta és az is, aki nem, mert ugye a tiltakozó libsik is olyanok, hogy ha valaki hisztizik velük, akkor az náci, lásd eszenyi enikőt, aki csengeriből lett debreceni, mint dr. papp, debrecenben nagyjából eszenyi enikő kultúrpolitikája az uralkodó, ráckevei annával és baráti körével). na szóval aláírták egyenként. az irodalmi intézet minden munkatársa. de intézményesen nem tiltakoztak se az egyetem, se senki. és talán nagyjából ez az, ami helyénvaló.

ha bevezetik, akkor vezessék be. ha nem, akkor nem. vihar a biliben. mint ez a komment.

2020.02.14. 10:23:59

@ijontichy:
izraeli nagykövet a zsidókkal.
www.dehir.hu/upload/images/wp_cikkek/2020/izraeli_nagykovet.jpg
Yacov Hadas-Handelsman azt mondta: nagy hatással volt rá a város és a felsőoktatási intézmény is.
ez egy mai hír. versus tombol a fasizmus. elhatárolódtak az antifasiszta tiltakozóktól. nem határolódott el senki semmitől. az irodalmi intézet minden oktatója csatlakozott az új nat bevezetése ellen. de mint intézmény nem tették meg. az államnak jogában áll ezt bevezetni. nota bene az egyetemek gyakorló iskolái nincsenek az klik alá rendelve. ezt se szokás ugye megemlíteni. mert ez egyetemek oktatói megszervezik a maguk iskoláit. nekik a klebelsberg központ nem dirigál. klebelsberg grófnak a szobra ott áll az egyetem épülete előtt.
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6f/Klebelsberg_Kun%C3%B3_szobra.jpg
mivel azt ez a derék gróf építette többek között azokkal a hadifoglyokkal, akiket a magyar haderő a monarchia oldalán a harctéren körbekerített. csak aztán a magyar királyság elvesztette a háborút. csehország is elvesztette. de ők megnyerték a békét. és elcsatolták felvidéket és kárpátalját. a románok erdélyt és partiumot. a szerbek a délvidéket. és a nem-nemzeti "liberálisok" ennek örvendeznek.

ezért nem lehet budapest a kárpát-medence és pénzügyi-kereskedelemi-szolgáltató központja az adriai szabadkikötőkkel. ezért nem lehet kapitalizmust építeni. és ezért nem lehetett kommunizmust sem. de a komcsi, libsi zsidók tapsikolnak. akik felszámolnák izrealt is. amire válaszul szétverik a soros alapítványt. ennek következtében a nyílt társadalom alapítvány újabban kína ellen fordul.

ijontichy 2020.02.14. 10:28:09

@civisvarosi: "a 350 forintos euró nem olyan nagyon nagy probléma." Akkor miért sikítozott a fidesz123sok a 300 forintos euro rémétől anno? Mostanra megvilágosodtak? Ja értem, Debrecenben ez nem akkora probléma (nem a lóf@szt), a nemzet meg le van szarvasbőrrel takarva. De akkor ez most hogy lesz "nemzethy"?

"putyin úgy egyébként nincs kitüntetve, mert hogy a díját nem vette át" :-DDD Fideszpíár duma (de jó, én megítélnék még 200 dolcsi prémcsit érte!). A lényeg, a mély, önkéntes nyalintás. Mint az elhatárolódás is. Bakker a bolsi tényleg örök!

Értem én, ti nem vagytok szolgák (kivéve, ha a főnök csettint). Minden csak megelőző óvintézkedés (nyakas kálvinista módra), nehogy oka legyen csettinteni :-)

ijontichy 2020.02.14. 10:41:50

@civisvarosi: "és a nem-nemzeti "liberálisok" ennek örvendeznek." Mély tisztelettel, de ezért le kell hogy hülyézzelek! ;-)

"ezért nem lehet budapest a kárpát-medence és pénzügyi-kereskedelemi-szolgáltató központja az adriai szabadkikötőkkel." A tízéves teljesítményeteket elnézve, talán jobb is :-(

"de mint intézmény nem tették meg." De a saját embereiktől való elhatárolódást bezzeg farkafelvágva igyekeztek megtenni (nehogy az úrnak kelljen csettintenie).

2020.02.14. 10:42:41

@ijontichy:
a gyönyöspatai romák azért kapják a kártérítést, mert évfolyamonként a problémás gyerekeket egy összevont osztályba rakták. és ez ugye emberellenes, mint tudjuk. például a prezi iskoláiban is összevont osztályok vannak. eltérő életkorú gyerekeknek osztja ki a tanító (mentornak nevezik) a feladatokat, akik ugyanazt a problámát az életkori tudásuknak megfelelően különféle szinteken megoldják. ezek szerint ez mégse feltétlen embertelen?

nyilván az a fasizmus, hogy egy iskolában van 10-20-30 brutális agresszív gyerek, akiknek a tesvtéreik a börtönben vannak és akkor egy libsi társaság azt mondja, hogy szegény kis depriváltak. és az agresszívek a MAGYAROK!!! egy ilyen helyzetben azt kellett csinálni, hogy akkor problémás gyerekek, akik egyébként egymás testvérei kerüljenek egy osztályba. és úgy esetleg egymást nem verik pofán. vagy ha mégis, akkor családban marad. csak ez embertelen. mert van egy balfasz szociológus kör. túl azon, hogy vannak balfasz népi nacionalista körök is. ők masíroztak az mszp-szdsz és az együtt ellen, és most ők akarnak belépni az összefogásba a dk-momentum és a párbeszéd oldalán mellett. de álljanak össze a zöldekkel. legitim politikai szerveződés. és felőlem üssék ki a fideszt. és úgy hazafias népnemzeti átnevelő táborok helyett lmbtq érzékenyítő táborok lesznek.

2020.02.14. 10:49:30

@ijontichy:
nem határolódott el senki senkitől. a debreceni egyetem magyar irodalmi intézetének minden oktatója csatlakozott a nat ilyen formában történő bevezetése ellen. leírták, hogy mit kifogásolnak. de a debreceni egyetem magyar irodalmi intézete és maga a debreceni egyetem mint intézmény nem titlakozott. azért, mert a minisztértiumnak, a miniszternek és a különmegbízottjának jogában áll a nat-ot módosítani.

és az is tiltakozott, aki amúgy nem tiltakozott volna. mert a libsikkel együtt kell hisztizni. megtették. mégpedig az anarchista ideológia szerint. csak egyének vannak. nincsenek közösségek, mert azok is egyénekből állnak. egyénileg tiltakoztak mind. de intézményesen nem tiltakozott senki sem. és senki sem határolódott el senkitől.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.14. 12:41:10

@civisvarosi:

"nyilván az a fasizmus"

... amikor te megpróbálod eldönteni azt, hogy ki a magyar.

ijontichy 2020.02.14. 15:42:51

@civisvarosi: "nem határolódott el senki senkitől."

"Kedden az állami egyetemek irodalomtudományi intézetei, a Debreceni Egyetem intézetének dolgozói és a Magyar Tudományos Akadémia Irodalom- és Kultúratudományi Bizottsága közös tiltakozó nyilatkozatot adtak ki. [...] Az ügyhöz tartozik még, hogy a Debreceni Egyetem fontosnak tartotta külön elhatárolódni azoktól a tanáraitól, akik kedden aláírták a dokumentumot. A DE közleménye szerint szerint
"az intézményhez kötődő aláírók véleményét a Debreceni Egyetem az aláírók magánvéleményének tekinti, az nem az intézmény hivatalos álláspontja."
"

"Lefety...lefety... csóóókolom... lefety... lefety... én aztán egy hangot se szóltam a NAT ellen... lefety... lefety... csóóókolom" - esett ki a padból a nagy jelentkezéstől Móricka... izé tartotta szükségesnek közölni "ex officio" a Debreceni Egyetem (de lehet, hogy csak a libsik hazudozzák). Természesen ez nem probléma. Nem a Debreceni Egyetem nyalatko... izé nyilatkozásra jogosult vezetői az egyetlenek, akik kezüket-lábukat törve igyekeznek hűségnyilatkozatot tenni. Mert azoknak, kik vitézül (és hibátlanul) meg tudják mondani, ki a "nem-magyar", azoknak együtt kell nyalni.
De tényleg... ez valami sajátos háziverseny a fityiszen belül, hogy ki tudja felülmúlni nyelvcsapásszámban a '90 előtti idők "élcsapatát"? Azért remélem nem lesz belőle Hungarikum. ;-)

2020.02.14. 16:30:55

@ijontichy:
minden érintett irodalmár mint egyén együtt hisztizik a libsikkel. de mint intézet vagy intézmény senki. ezt történt.

látjátok feleim szümtükkel 2020.02.14. 17:05:02

Hát Hafra helyében én már írtam volna egy új posztot, mert ezt már az első nap végén lelőtték.

Mondjuk írhatna arról, menyibe kerülnek ezek a "lövöldözők" a köznek.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.15. 09:27:01

@civisvarosi:

"minden érintett irodalmár mint egyén"

Vagyis ismét rád verték a balhét.

ijontichy 2020.02.15. 12:00:45

@civisvarosi: "de mint intézet vagy intézmény senki." Tény. Az intézmény képviseletére jogosultak, "hiszti" helyett elénekelték a "Párttal, a néppel egy az utunk..." c. műdalt, holott akár hallgathattak is volna (vagy átkölthették volna Baksa-Soós Jani - minap már idézett - veretes sorait: "Pártkatonák szájában ereim végei, csak ebbe ne haljak meg" ;-) ). Ebből következik, hogy a fent említettek megfelelnek a "szaralak" kategória kritériumainak. Egy ember minősítése eme attribútum meghatározásával kezdődik, a többi kevésbé lényeges. Ezért aztán aki 2002 után tettleg nyalintott, máris megfelel, függetlenül attól, hogy nemzetközileg jegyzett tákolmányjogász, protonmágus, egyenletszerkesztő, neurotranszmitter-térképész, avagy fékmérnök (kávéházi életművészekről már nem is beszélve). Sokan vannak, ezért aztán nincs kétségem, hogy a NERending (ami nem neverending) után sajnos népszerű lesz a "kéz kezet mos" c. társasjáték, és Mo. ismét bővében lesz a partizánoknak :-(.
Ettől függetlenül, úgy száz év múlva, ha az anyagban az Orbán-éra kerül sorra, az előadásra a tanerők Vomex-el készülnek fel, utána pedig torokfertőtlenítővel fognak öblögetni. Bezony, még a Debreceni Egyetemen is ;-).

Amergin Glúingel 2020.02.22. 16:06:11

1) A szegények függésbe kerülnek egyrészt az államtól, másrészt olyan közvetítő -- "érdekképviseleti" és lobbi- -- szervezetektől, amelyek vezető bürokratái rendszerint karriert csinálnak a pozíciójukból, meggazdagodnak, majd a színfalak mögött kiegyeznek az állami vezetőkkel. [...]

Itt most a karriert csináló "érdekképviseleti" szervezetek karriert csináló képviselőire kérdeznék rá --

A közép- és felsővezetők a multinacionális vállalatoknál, akik több százezres, felsővezetői szinten több millió dolláros fizetést kapnak, nyilván csakis és kizárólag saját tehetségüknek és tökéletesen a szabad elhatározáson alapuló tranzakcióknak köszönhetik azt a vagyonukat, amelyekről az alsó osztályok tagjai nem is álmodhatnak -- illetve amelytől (a több százezres-, millió dolláros fizetésektők) az alsóbb osztályok tagjait nyilván csak a gonosz állam akadályozza meg.

2) "A "szegények" (ami, ugye, egy nagyon relatív fogalom)" --
Az, ha jó eséllyel egy kis zugban élsz (vagy albérletben egy zugban, amely után szintén nyögnöd kell az albérleti díjat), nyomorúságos, egészségtelen kaját eszel, ami után 40 éves korodat követően (vagy még korábban) elkezdesz nagyon gyorsan leépülni, ha 10-12 órát dolgoztatnak egy nap, hetente hatszor legalább, amit próbálnak emberségesnek beállítani, de ami az utazással, étkezéssel együtt bizony kitölti a teljes napodat (és az egy darab nap a minimális rekreációra [sem] elég), az rohadttul nem relatív fogalom...

Az baromira, rohadttul abszolút fogalom. Olyannyira baromira rohadttul abszolút fogalom, hogy ezt az életmódot a felsőbb osztályok tagjainak sem ártana kipróbálnia legalább pár hétre, hogy értsék, miről van szó.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.22. 21:55:26

@Amergin Glúingel:

"A közép- és felsővezetők a multinacionális vállalatoknál, akik több százezres, felsővezetői szinten több millió dolláros fizetést kapnak, nyilván csakis és kizárólag saját tehetségüknek és tökéletesen a szabad elhatározáson alapuló tranzakcióknak köszönhetik azt a vagyonukat"

Igen.

"amelyekről az alsó osztályok tagjai nem is álmodhatnak -- illetve amelytől (a több százezres-, millió dolláros fizetésektők) az alsóbb osztályok tagjait nyilván csak a gonosz állam akadályozza meg."

Így van; 9.85/10 pontot kapsz a kűrödre.

"az rohadttul nem relatív fogalom"

Hát az lehet, hogy nem, de mivel a "szegénység" az OECD országokban úgy van definiálva, hogy szegény az, aki olyan háztartásban él ahol az egy főre eső jövedelem nem éri el az átlag 60%-át, _ez_ a definíció bizony -- definíció szerint :)) -- relatív.

2020.02.23. 09:55:09

@neoteny:
csak az ugye elég abszurd, hogy valaki x forint jövedelemmel szegény, x+1 forinttal már nem az. szegénység abból aódik, hogy a valós jövedelemeloszlás lényegesen eltér a normalitástól.

ez a gauss és a cauchy (vagy lorentz, vagy wigner) eloszlás. ezek az átlagtól két szórásra térnek el egymástól.
qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-e19399de83708821ee430dfb31cbc4f3
tehát ha a jövedelmek a cauchy eloszlást követi, akkor ebből adódóan van egy normalitástól alapvetően eltérő réteg. a gauss eloszlásból adódóan olyanból nagyon nagyon kevésnek kellene lenni. de mégis elég sokan vannak. és ők a szegények illetőleg a gazdagok. és a közvélekedés valami ilyesmi. ami nem az oecd definícióján alapul.

hanem azt mondják, hogy a felső tízezer. ami az átlagtól 3 szórásnyi távolságot jelent egy tízmilliós népességben. csakhogy az ennél szélesebb réteg a kapitalizmusban. és ehhez mérten mély szegénységben élők is sokkal sokkal többen vannak. de az nem abból adódik, hogy lölőnek nagy vagyona van. hanem a főváros egy része, vagy akár a többsége a valós gazdasági teljesítményéhez képest túlontúl gazdag. akár még az is lehet. és olyankor a társadalomban a kapitalizmus (főváros) kritika felerősödik. és ebből következik egy illiberális átmenet. mert hogy az elit liberálisnak mondja magát. és ebből adódik a jelenkori népi nacionalizmus. mert hogy a "szocialista" pártok a "liberálisok" oldalán állnak. valójában persze nem baloldaliak és nem is szabadelvűek. hanem elitisták. önmagukra, mint a választott nép tagjaira tekintenek. ehhez társul a népi nacionalizmus. ez vezet el a fasizálódáshoz. amelyik a szociálliberális elitet jó esetben civilizált módon nyírja ki. egyszerűen száműzi a fővárosból. adminsztratív eszközökkel. úgy, hogy nincs fizikai erőszak.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.23. 11:57:26

@civisvarosi:

"csak az ugye elég abszurd, hogy valaki x forint jövedelemmel szegény, x+1 forinttal már nem az."

Szoritész-probléma.

"szegénység abból aódik, hogy a valós jövedelemeloszlás lényegesen eltér a normalitástól."

A valóság eltér az átlagos valóságtól?

"tehát ha a jövedelmek a cauchy eloszlást követi"

Nem Cauchy: Pareto.

2020.02.24. 17:32:34

@neoteny:
a valóság eltér az átlagos valóságtól. az a mély szegénység és a szuper gazdagság.

neoteny · http://word.blog.hu 2020.02.24. 18:04:51

@civisvarosi:

"a havi átlag jövedelem 250 ezer forint."

Van egy ilyen látszat.
süti beállítások módosítása