Tegyük fel, a magyar ellenzék jobb része -- és vele a demokratikus-liberális gondolat, a piacgazdaság, a teljesítményelvűség stb. -- a hagyományosan képességhiányos magyar politikai kultúra áldozatának tekinthető; nem tud érvényesülni, mert közegünk inkább kedvez az etno-nacionalista populizmusnak, az államelvűségnek és a felelősséghárító ellenségkeresésnek, röviden az össznépi hülyeségnek. Ez egy szép feltevés, noha az igazság kedvéért szögezzük le gyorsan, hogy nem igaz: a magyar ellenzék kicsiny, jobb része is valamennyire osztozik az általános képességhiányban és erősíti azt -- már csak azért is, amit itt lejjebb hiányolok a munkásságából. (A Momentum tagsága közben nyilván nem az a minőség, mint a szoci párté vagy a dk-é, a Párbeszédé is jobb ez utóbbiaknál stb.)
Tehát ahhoz képest, hogy az ellenzéki jobb minőségű része magát is jobb minőségűnek tartja (hiszen nem jött volna létre különben), nagyon érdekes, hogy nem tesz semmit a választói kompetencia erősítése érdekében, ezzel bővítendő annak a minőségnek a piacát, amelyet (az ellenzék jobb minőségű része) hite szerint képvisel. Az ellenzék nem teszi témává a demokráciát és a demokratikus döntéshozatal tárgyává tehető összes közpolitikai, közjogi stb. kérdést. Nem tudja megmutatni, miért jó, izgalmas, produktív a demokrácia, ha rendesen működik, azaz nem tud -- és szellem láthatóan igénye sincs ilyesmire -- kedvet csinálni a demokráciához. Márpedig, mivel olyan kicsi a nyilvánossága, ezt a munkát már az előző (legalább az önkormányzati) választások másnapján el kellett volna kezdeni az ismeretterjesztés és a participáció követeinek kiválasztásával és a legalkalmasabb struktúra megkeresésével.
A legalkalmasabb, legkézenfekvőbb módja az ilyen népszerűsítésnek és közegformálásnak a viták mellett könnyed előadások (előadássorozat) megszervezése szerte az országban, videóra véve, külön csatornát létrehozva rá stb. Sokak előtt ismertek a már Magyaországon is folyó TED-előadások, amiket bármilyen, így a politikai témáknak is lehetne szentelni és történik is ez a világban nagyon sok helyen. A TED a Technology, Entertainment, Design rövidítése, ahonnan elindultak a témák, de azóta jelentősen kibővültek ezek gyakorlatilag minden diszciplina és érdeklődési terület irányában.
Szóval, miért nem tesz semmit az ellenzék a saját választóinak nevelése, választói körének kibővítése, a demokrácia izgalmának megmutatása érdekében, hogy egyre több ember lássa, mit veszít a fideszes országrombolással? Egy ilyen sorozathoz (amely nem két-három, hanem többszáz darabból állna) persze jól beszélő, hozzáértő emberek kellenek, nemcsak azért beválogatva az előadókat, mert szürke a kardigánjuk, fizetőképes támogatók vagy még nincsenek 16 évesek. Csodálkozna az ellenzék, milyen gyorsan kiderülne, hogy az embereket nagyobb számban vonzza az értelmes szó, mint hittük, hirtelen megnő a képzelőerejük és még a végén több százezerrel többen sereglenének ama zászló(k) alá, amely(ek) megismertették velük a demokrácia értelmét és élményét.
"Emberek, ebben mind ti dönthettek közvetve vagy közvetlenül. Nem lenne érdemes egy ilyen országot csinálni?" Az előző posztomból más okból összeszedett néhány téma: Van-e esély a cigányok akkulturációjára? Mi lesz a robotizációval érintett alacsony képzettségű emberekkel? Szánjunk-e a növekvő nyugdíjas rétegnek munkaerőpiaci szerepet? Van-e az államnak dolga a vállalati szektor versenyképességének javításában? Mik legyenek a magyar KKV-k ámogatásának fő (EU-barát) szempontjai és megmaradnak-e a multik letelepedési támogatása és adókedvezményei egy új kormányban? Milyen adórendszert szeretne az ellenzék azon kívül, hogy a mait igazságtalannak tartja és látja-e kockázatát is az egykulcsos nyereség- és személyi jövedelemadó kiszorításának? Hogyan csökkentené az állami kiadásokat? Tervez-e további privatizációt? Mi lesz a romló infrastruktúrával? Lesz-e áttörés a digitális kompetenciákban, hogyan? Milyen legyen az MNB inflációs, árfolyam- és kamatpolitikája? Mit tenne a fideszes oligarchák vagyonával és hogyan szerzi vissza a már kimenekített és még kimenekítendő pénzeket? Van-e antiszemitizmus Magyarországon? Mi az és mi legyen a nemzeti kultúrával? Legitim-e a gyerekverés a nevelésben? Miért (ne) legyünk Ausztria? Miért kell liberális demokrácia? Ki veszít a kapitalizmuson? Hol húzzuk meg az állam határait az élet szabályozásában? Legyünk-e a büszkék a magyar történelemre? Miért nincs polgárság? Miért nincs szabadság? A Trianon-Auschwitz törésvonal. Stb. Stb.