1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2019.09.06. 21:06 HaFr

Isten megölésének ellaposodásától a kereszténység teatralitásáig

Képtalálat a következőre: „véres passió”

Az engesztelő emberáldozat a primitív törzsi hagyományok egyik legismertebb motívuma. Az emberáldozatra évente visszatérően került sor és a funkciója az erőszak távoltartása a közösség belső életétől annak a bűnbakra való átvitelével. Később ugyan ez a hagyomány a legtöbb helyen (pl. a zsidó törzsekben) állatáldozattá szelídült, de a lényeg ennek is az volt, hogy egy aktusba sűrítse és elhárítsa a törzsön belüli további erőszakot.

A kereszténység Jézus kereszthalálában ezt a hagyományt (felfogást) élteti tovább ugyanezzel a funkcióval. Jézus "elveszi a világ bűneit"... itt azonban megtörik a logika és Istent helyezzük a cselekvő pozíciójába azzal, hogy kimondjuk: "egyszülött Fiát adta", noha a cselekvő a korabeli emberiség volt (a római és a zsidó kollaboráció által reprezentálva: ti. a "főpapok és a vének felbujtották a népet, hogy Barabást kérje ki, Jézusnak pedig kívánja halálát", tipikus politikai szcéna, nemde, szakasztott, mint ma).

A keresztrefeszítés azóta eljátszott misztériumában (a passióban) a templom népe a megfigyelőt játssza, pedig Jézus feláldozásnak éppen az az értelme, hogy mindenki vétkes benne: moralizálóbb olvasatban ki tevőlegesen, ki szemlélőként; szigorúbb olvasatban pedig egységesen: akként, akik a bűnbakra testálják a saját bűneiket. A kereszténység születésekor nem volt tehát ismeretlen a bűnbakáldozat, de akkor még nem volt ismeretlen az elkövető sem: a törzs, a nép egésze. Hanem miután Istent (az Atyát) nem ölhetjük meg, a kereszténység akkor még távolról sem egységesen Jézus Istenemberségét stilizálta megölhetővé -- és adott egyszersmind utat annak az olvasatnak, hogy ez kevésbé volt az emberek szabad akaratának folyománya, mint Isten akaratáé.

Ezzel azonban a keresténység nagyrészt semlegesítette a húsvét drámáját: tulajdonképpen kivette az ember bűnösségének alapvetéséből és Isten szeretetének folyományává avatta ("úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta"). Az ember cselekvőből -- aki konkrétan megölte az Istenembert -- Isten szeretetének recipiensévé vált; a húsvét véres drámából, de legalábbis a bűnbak rituális feláldozásából, Isten szeretetének ünnepe lett: Nagypéntekből a Feltámadás sine qua nonja, nem egyenjogú emberi aktus. A passióból éppen az okozója vonta ki magát, a legjobb esetben is szemlélődésbe vonulva vissza. Se a kezdeti gyilkosság értelmezésében, se a bűnbak  évente ismétlődő feláldozásának egyházi gyakorlatában nem látni a lényeget: hogy mi mind ott voltunk és örökké tettesttársak vagyunk.

A rituális áldozat akár a húsvéti szertartásban, akár a napi úrvacsorában végletesen eufemisztikussá vált: régóta nem értjük a bűnbak jelentését, még kevésbé az eredendő gyilkosság drámáját, azt, hogy az Istenemberség örökössé teszi, kimerevíti és folyamatosan a gyilkosságba vezeti vissza a rituális áldozatot, nem engedi formálissá válni azt.

Azaz nem engedné, ha az idők során nem vált volna teljesen szimbolikussá, személyessé és absztrakttá a keresztény liturgia (mindegyik egyházban): nemhogy a véres áldozatot nem hozzuk meg újra meg újra, de -- hogy egy másik egyház szóhasználatát alkalmazzam -- az áldozás is elveszítette a jelentését. A szimbolika nem utal vissza a tárgyára, a gépies liturgiából és a liturgia gépiességéből alig utal már valami az ember tettleges bűnében koncentrálódó önfelejtésére (a legnagyobb bűn napi adagolásban). A kereszténység éppen a legfontosabb mozzanatában halt meg, nem köti be az embert a transzcendenciába; azelőtt menti fel az embert az Istenember meggyilkolása alól, hogy az megértené, hogy megtette. Isten szeretete a bűntett, a bűn és a bűnbánat előzményei nélkül szirupos ömlengés.

A kereszténység nincs már velünk. Eljátsszuk, már akik. A többiek már azt sem. Nem csoda, hogy a közösség (az Egyház, a Corpus Christi) sem él.

53 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr8015048698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2019.09.07. 12:58:32

esetleg meg kellene érteni a fidesz kultúrpolitikáját. és a kultúrharc filozófiai alapját. a népi tradicionalizmus (aka. népfőiskola) abból indul ki, hogy a magyar hagyományosan egy keresztény államnemzet.

erre a modernizmus (aka. akadémikus bölcselet) azt mondja, hogy ezt meghaladta három dolog. a nem-keresztény/keresztényellenes új baloldal, a nem-nemzeti/nemzetellenes új liberalizmus, és a nem-állam/államellenes új konzervativizmus. ezek képviselői az mszp, szdsz és mdf európai értelemben vett új konzervatívjai, nagyjából az mdnp. ezek alkotják az antifasiszta koalíciót. azért, mert ami ezen kívül van az posztfasiszta vagy egyenesen neonáci (a kdnp, az fkgp és az mdf népnemzeti radikálisai, illetve a miép és később a jobbik). az első orbán kormány még neokonzervatív irányba haladt, de a második, harmadik és a jelenlegi negyedik orbán kormány ezekkel szembemegy. és valóban. ebből alakul ki a kultúrharc. ami kétségtelenül militáns. de nemcsak a kormánykörök, hanem kormányellenes értelmiség is militáns. utóbbiak is kvázi egypártrendszert képzelnek el. csak annak alapja társadalomtól elszakadt hegemón atlantista-transzatlantista elitizmus. és ezzel szemben hirdet a kormánypárt szupremáciát. ez a kultúrharc. ezt vívja a fidesz1.

és van a fidesz2. népegyházat, népvallást szervez. és abba emeli be a (zsidó) keresztény kultúrát. és ebből lesz 2019-es szent istván napi ünnep.
premodern vidékiesség.
www.youtube.com/watch?v=onUIZeo7xEM
posztmodern városiasság.
www.youtube.com/watch?v=Iw2T8nNrOgs
nem-evilági hit.
www.youtube.com/watch?v=wCr9A9gjIDc
na most lehet mondani, hogy ez egy kulturális katyvasz. azt is, hogy túlságos vásári, bazári és álszent. de ezek minták polgáriak és konzervatívok. és részben piaciak. egy 20 ezres stadionban (!) telt házzal a nézők kifizetnek egyenként 5 ezer forintot. az ugye 100 millió forint. tehát nehéz azt mondani, hogy egyetlen elemében sem polgári, konzervatív, piaci. úgy, hogy ebben megjelennek a zsidókeresztény kultúra elemeit. mert hogy a magyar hagyományosan egy keresztény államnemzet.

alternatíva?

Lexa56 2019.09.07. 13:42:08

@cívisvárosi: A Biblia nem ismer olyant, hogy keresztény nemzet, csak újjászületett egyént ismer. Mint ahogy Jézus tanításából azt sem nagyon lehet kihámozni, hogy valaki erőszakkal kereszténnyé tehető. Ergo, amiről beszélsz, az nem biblikus kereszténység, hanem bálványvallás az abszolútummá emelt nemzethez hasonlóan. És mit ilyen, mindig is üldözte és üldözni is fogja a biblikus kereszténységet.

2019.09.07. 16:04:57

@Lexa56:
ezek szerint szent jános pál is "ördögfajzat" volt. mert hungarorum gens kezdetű apostoli konstitúciójában a magyar (állam) nemzet történetéről értekezik. rómában, szent péternél kelt levelét ekként zárja le.
"Veletek együtt, Szeretett Testvéreim, Szűz Máriára, a Magyarok Nagyasszonyára bízom mindezek sikeres megvalósulását; Ő, aki Pünkösd ünnepén együtt imádkozott az apostolokkal, esdje ki a Szentlélek bőkezű ajándékait e Nemzetben élő Egyház számára."

a keresztény hitvilág az, hogy van valamilyen népvallás, népegyház. ebbe emelik be a keresztény hagyományt. és ebből jön létre a magyar katolikus egyház. a római és a bizánci rítusú felekezetekkel. és ehhez kapcsolódnak a protestánsok. az evangelikusok, a reformáltak. és ezek együtt vonulnak a virágvasárnapi menetben.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/3368/190414-viragvasarnap-pl-mj_54.jpg
a keresztény libertárisságot képviseli a világias polgármester. ő is felvonul. beszédet mond ugyanazon a színpadon.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/3368/190414-viragvasarnap-pl-mj_47.jpg
az állam és az egyház egymástól nincsen teljesen szétválasztva. és ebbe beemelik a zsidókeresztény hagyományt.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/3368/190414-viragvasarnap-pl-mj_28.jpg
és a néphagyományt.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/3368/190414-viragvasarnap-pl-mj_30.jpg
na most értem, hogy ez a felvilágosult hitelveket sérti. abban a vallás magánjellegű. és az a "liberális" demokrácia. de ez egy antidemokratikus liberalizmus. és ezzel van ezzel szemben "illiberális" demokrácia. de annak polgári és konzervatív jellege van legalábbis errefelé. aztán értem, hogy mindez nem egyezik az akadémikus bölcselettel. azzal, amit a komcsik és a libsik hirdetnek. ebből adódik egy filozofikusan is értelmezhető vallásvita.

Lexa56 2019.09.07. 16:25:43

@cívisvárosi: kedvesem engem a komcsik meg a libsik épp olyan kevéssé érdekelnek, mint a fasiszták akik éppen régi vágású kereszténydemokratáknak nevezik magukat. Engem az érdekel, amit Jézus tanított, és ahhoz próbálom tartani magam. Egyszer mindannyian felelni fogunk azért amit hittünk, és főleg azért, amit annak alapján tettünk.

2019.09.07. 18:46:11

@Lexa56:
ennek ellenére pont azt mondod, amit a komcsik és a libsik hirdetnek. jelzem az akadémikus bölcselet is azt mondja, hogy nincsenek keresztény államnemzetek. mert ilyen nincs a bibliában. azt mondják, hogy a vallás magánjellegű. a kereszténységnek nincs közösségi jellege. te ezt olvasod ki a bibliából. nagyon sok mindenről nincs szó a bibliában. internetről vagy krumplilevesről. szabad a hívőknek krumplilevest enni? a libertárius kereszténység azt mondja, hogy a franc se tudja, de talán mégis csak. a népvallásnak része, és ezt a keresztény hagyományok olyan nagyon nem tiltják.

ma van a vívás világnapja. ezek a gyerekek vívnak a templomkert mellett.
www.dehir.hu/upload/images/wp_cikkek/2019/vivasflashmob1.jpg
lehet-e keresztény hittel vívni? európaiak hagyományosan úgy vívnak. egyénileg, közösségben, nemzetben, csapatban. ezek nem állnak egymással szemben: unus pro omnibus, omnes pro uno. egy mindenkiért, mindenki egyért. de ilyen vers nincs a bibliában. ilyen parancsolat sincsen. en garde! mégis erre a vezényszóra vívnak. lehet mondani, hogy mert "fasiszták".

Göttlinger Dániel: nemcsak a klubomért és az országért, hanem Debrecenért is küzdök. mondja ez a fiatalember.
www.dehir.hu/upload/images/wp_cikkek/2019/dani_1.jpg
a jövő héten utazik szöülba a világbajnokságra. a kerekes székes vívásról sincs túl sok szó a bibliában. de ha valaki libertárius keresztény, akkor azt mondja, hogy lehet keresztény hittel vívni. persze nem kötelező. ilyen értelemben a vallás magánjellegű. de ez közösségivé válhat. dani kapott ösztöndíjat az adófizetők pénzéből. ahogyan a klubja, erről a honvéd tisztről van elnevezve.
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/50/Photo_History_WWI_Hungary_-_B%C3%A9kessy_B%C3%A9la.png
és lehet mondani, hogy "nácik". kerekes székes "náci". lehet mondani, de nem lehet érteni.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.07. 18:54:58

@cívisvárosi:

"ennek ellenére pont azt mondod, amit a komcsik és a libsik hirdetnek."

Ördögfajzatok hittétele: Isten műveit az ördög műveiként beállítani és az ördög műveit Isten műveiként beállítani.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.07. 19:19:50

"Jézus feláldozásnak éppen az az értelme, hogy mindenki vétkes benne"

... amikor bűnt követ el.

Az újszülött _nem_ vétkes Jézus feláldozásában; az újszülött az Ősbűnben vétkes.

1 Ne ítéljetek, hogy ne ítéltessetek.
2 Mert a milyen ítélettel ítéltek, olyannal ítéltettek, és a milyen mértékkel mértek, olyannal mérnek néktek.

-- Máté 7

Lexa56 2019.09.07. 20:04:09

@cívisvárosi: meg kell hogy mondjam Neked, engem abszolút nem izgat, hogy Te minek címkézed, amit én mondok. Én ahhoz tartom magam, amit a Biblia közel 40 éves olvasásából leszűrtem és megértettem. Nyilvánvaló, magából a Szentírásból is, hogy a Jézushoz való hűség jutalma a kiközösítés, adott esetben zsinagógákba és királyok elé állítanak (az első megfelelője ma az államegyházak rendszere), és az is meg van írva, hogy "aki öldököl titeket, azt hiszi, hogy isteni tiszteletet cselekszik", de az is meg van írva, hogy a "hajatok szála sem görbülhet" az Atya tudta nélkül. Ez harc, méghozzá nem test és vér ellen, hanem szellemi fejedelemségek ellen. Orbánnak egy istene van, a hatalom, én pedig annak nem tudok szolgálni. Messze túllépi az igei hatáskörét (ami szellemi területre nem terjed ki), azt pedig, ami kötelessége lenne (t.i. a bűn megakadályozását), nem teljesíti. Csak monopolizálni próbálja a büntetlen bűnelkövetés lehetőségét.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.07. 20:22:48

@Lexa56:

"Messze túllépi az igei hatáskörét (ami szellemi területre nem terjed ki), azt pedig, ami kötelessége lenne (t.i. a bűn megakadályozását), nem teljesíti. Csak monopolizálni próbálja a büntetlen bűnelkövetés lehetőségét."

Ennél tömörebben nehezen lehetett volna összefoglalni.

2019.09.07. 20:25:33

@Lexa56:
szerinted lehet keresztény hittel magyarnak lenni? mert ha neked az jött ki 40 év biblia olvasásból, hogy nem lehet, akkor vagy nem vagy magyar, vagy nem vagy keresztény. mert úgy a kettő együtt nem lehet. ha meg lehet, akkor mi a probléma?

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.07. 20:55:14

@cívisvárosi:

"szerinted lehet keresztény hittel magyarnak lenni?"

Te nem vagy keresztény: te egy pogány vagy, aki leborulva imádja Babilon Szajháját a hét tonnás színaranyborjúért.

2019.09.07. 22:04:55

@neoteny:
egy fillért nem kapok se az államtól, se az egyháztól. próbálom megérteni mindkét tábort.

tegnap avatták fel abból például a "csillagocska" bölcsődét nagyváradon.
www.dehir.hu/upload/images/wp_cikkek/2019/csillagocskabolcsode2.jpg
ezt a királyhágó melléki református egyházkerület építette magyar állami támogatással. az avatóünnepségen csűry istván református püspök hirdetett igét.

miről is van szó? arról, hogy a magyar állam nem építkezhet a román állam területén. ezért a költségvetési maradványösszeget átutalják a történelmi egyházaknak. és azok hoznak létre közintézményeket a határon túl. nem babilon szajháját imádják a hét tonnás színaranyborjúért, vagy legalábbis nem kizárólagos módon.

arról van szó, hogy a fidesz azt mondja, hogy államegyház intézményei a határon túlra átnyúlnak. toldi filmet forgatnak nagyszalontán arany szülőhelyén.
denagy.hu/wp-content/uploads/2019/09/toldi-szalonta-statisztak.jpg
és ezeket a programokat esetenként támogatják az ellenzék szerint nem-korrupt román politikusok. vajon miért?
vagy mondjuk ez a szabadságfeszt margittán.
scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/69361022_1706764156122610_6227264015794438144_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_oc=AQkLOFIKsxQXI_9tzIrcy2GUaZROKfxluha1Sb0NxsdjvRmynwNNe7-mEEoGMcnMnCE&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=606b18f54e0733eee50478f33e997bee&oe=5E094F57
nekik a magyarságuk összekapcsolódik a szabadsággal. nektem meg valamiért nem. mert vagy nem vagytok magyarok, vagy nem vagytok liberálisok feltéve, hogy azt mondjátok: ezek nem férnek össze egymással (ez logosz).

aztán persze nem azt állítom, hogy nincsenek vagy nem lehetnek visszaélések. és lehet érvelni, hogy a határon túlra ne jusson magyar állami támogatás. csakhogy az ellenzéki értelmiség szimplán többségi és kisebbségi magyarellenesek, a kisebbségi és többségi magyarokat ért jogsérelmek miatt valahogy nem tiltakoznak. arról kell vitázni, hogy a kereszténység és a magyar államnemzet összeférnek-e. aki azt mondja, hogy nem az vagy nem-keresztény vagy nem-magyar, vagy mindkettő (ez logosz).

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.07. 22:13:22

@cívisvárosi:

"próbálom megérteni mindkét tábort."

Ördögi hazugság: ha azt akarnád, megértetted volna Lexa56 mondandóját.

There's none so blind as those who will not see.

-- John Heywood

2019.09.07. 23:24:27

@neoteny:
ő azt mondja, hogy nincsenek keresztény államnemzetek. mert olyan nincs a bibliában. van szó nemzetekről. table of nations. ancientpatriarchs.files.wordpress.com/2015/11/tablenations.jpg
lexa56 ha jól értem, akkor kizárná őket keresztségből. 40 év bibliaolvasás után neki ez jött ki.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.07. 23:28:32

@cívisvárosi:

"van szó nemzetekről."

Ördögi hazugság: azok nem államnemzetek.

Lexa56 2019.09.08. 07:02:13

@cívisvárosi: ha jó magyarnak lenni annyit jelent, hogy meg kell tagadnom Jézus alapvető tanítását, akkor nem vagyok magyar. Idegenek és vándorok vagyunk a földön, az állampolgárságunk odaátra szól. Mintha egy idegen országba kiküldött nagykövetek lennénk. A Biblia beszél nemzetekről,kicsit hosszú lenne részletesen elmagyarázni, de meggyőződésem, hogy a jelenlegi üdvkorszakban, azaz Jézus két eljövetel között Istennek szellemi népe van, akit a nemzetek KÖZÜL hív ki. Ha valóban érdekel (amit nem hiszek), akkor küldök neked ezzel kapcsolatos blogbejegyzéseket.

2019.09.08. 09:44:49

@neoteny:
azok a férfijogú (patriarchális) törzsek. nemzetségek. nációk. table of nations. és ezekből az európaiak úgy váltak államnemzetté, hogy felvették a keresztséget. a népvallásba beemelték a zsidókeresztény hagyományt. és az akadémikus bölcselet, közte a (neo) konzervatívok (!) azt mondják, hogy azt úgy nem lehet. mert nem lehet felvenni a kereszténységet. ez van a bibliában. a te olvasatodban. vagy ha lehet, akkor azzal nem lehet államalkotóvá válni. mert az egyháznak nincs közösségi jellege. különösen a kereszténységnek. ez van a bibliában. a te olvasatodban.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.08. 09:55:10

@cívisvárosi:

"mert nem lehet felvenni a kereszténységet. ez van a bibliában. a te olvasatodban. vagy ha lehet, akkor azzal nem lehet államalkotóvá válni. mert az egyháznak nincs közösségi jellege. különösen a kereszténységnek. ez van a bibliában. a te olvasatodban."

Ti az ördög atyától valók vagytok, és a ti atyátok kívánságait akarjátok teljesíteni. Az emberölő volt kezdettől fogva, és nem állott meg az igazságban, mert nincsen ő benne igazság. Mikor hazugságot szól, a sajátjából szól; mert hazug és hazugság atyja.

-- János 8:4

2019.09.08. 10:00:14

@Lexa56:
a bibliában 144 ezer kiválasztott szűz szerepel izrael fiainak 12 törzséből.

2019.09.08. 10:09:54

@neoteny:
fel lehet venni a nemzeteknek a kereszténységet, vagy nem lehet? a kereszténység teremthet államiságot vagy nem teremthet?

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.08. 10:12:29

@cívisvárosi:

"fel lehet venni a nemzeteknek a kereszténységet, vagy nem lehet?"

7 Ne adjátok azt, a mi szent, az ebeknek, se gyöngyeiteket ne hányjátok a disznók elé, hogy meg ne tapossák azokat lábaikkal, és néktek fordulván, meg ne szaggassanak titeket.

-- Máté 7

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.08. 10:24:51

@neoteny:

Helyesen: ez a 6. vers Máté 7-ből. A 7. ez:

7 Kérjetek és adatik néktek; keressetek és találtok; zörgessetek és megnyittatik néktek.

2019.09.08. 10:30:11

@neoteny:
a nemzetek a disznók, az ebek vagy az emberek. a kereszténység úgy tartja, hogy isten választott népei az emberek, maga az emberiség. akiknek bőre "amber" színű.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.08. 10:33:14

@cívisvárosi:

"a nemzetek a disznók, az ebek vagy az emberek."

Az ördögfajzatok.

2019.09.08. 10:34:12

@neoteny:
csak könyörgöm ne keverd a pénzváltót a megváltóval.

2019.09.08. 10:35:39

egymással vitáztok, úgy, hogy talán meg sem halljátok, a másik mit mond. Kérem ezt vegyétek figyelembe:

Filippi 2:3 Semmit ne tegyetek önzésből, se hiú dicsőségvágyból, hanem alázattal különbnek tartsátok egymást magatoknál;

Magáról a blog bejegyzésről nincs érdemi vélemény. Szerintem alapjaiban hamis, ezért az egész sem lehet igaz, hiába tűnik jónak az érvelés láncolata.
Az állatáldozatok nem az erőszak elhárítását szolgálták.
És igen, Isten adta a fiát a bűneinkért, mert neki ez volt a terve. Azok, akik résztvettek az eseményekben, nem is tehettek volna mást. Elnézést a sarkos véleményért, de a leírtak emlékeztetnek a dialaktikus materializmus tankönyvekre.

2019.09.08. 10:45:42

és én sem az igének megfelelően szólaltam meg.
elnézést, kedves @hafr, inkább köszönöm a munkádat, és örülök, hogy ezt a témát felhoztad, mert fontos!

Elmondtam egy imát a békességetekért, tegyetek ti is így!

Áldás!

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.08. 10:49:14

@Igéző:

"egymással vitáztok, úgy, hogy talán meg sem halljátok, a másik mit mond."

Te nem tudod azt, hogy mi _évek óta_ folytatjuk ezt a vitát.

"Filippi 2:3"

Ez Pál egyik levele, ugye? Annyira okos, mint Pál volt, én is vagyok: ő is csak az apostoloktól hallott Jézus műveiről és én is.

"Semmit ne tegyetek önzésből, se hiú dicsőségvágyból"

Így van: ez a krisztusi tanítás.

"hanem alázattal különbnek tartsátok egymást magatoknál"

Fogalmam sincs, hogy Pál ezt honnét vette; Jézus ezt tanította:

35 És megkérdé õt közülök egy törvénytudó, kisértvén õt, és mondván:

36 Mester, melyik a nagy parancsolat a törvényben?

37 Jézus pedig monda néki: Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedbõl, teljes lelkedbõl és teljes elmédbõl.

38 Ez az elsõ és nagy parancsolat.

39 A második pedig hasonlatos ehhez: Szeresd felebarátodat, mint magadat.

40 E két parancsolattól függ az egész törvény és a próféták.

--Máté 22

Jézus _nem_ azt tanította, hogy szeresd felebarátodat _jobban_ mint magadat, hanem pontosan annyira, amennyire magadat.

2019.09.08. 11:03:37

@neoteny: én csak belecsöppentem az évek óta tartó vitátok közepébe (nem is szólok bele, csak olvasom), és az az érzésem, nincs meg az igény a kölcsönös megértésre.
Lehet ennek más szinjte köztetek, de ha megpróbálnál elvonatkozatni a korábbi adok-kapoktól, és visszaolvasnád a kommentjeiteket, lehet Te is meglepődnél.
Lehet hogy pont most van itt az ideje annak, hogy közeledjetek. Sosem tudhatod, hogy a másik szavában nem e az Úr üzen Neked.

Azt hiszem a szeretet parancsolatban, és amiről Pál beszél nem ugyanaz van a fókzsban. Mi most már felebarátai vagyunk egymásnak, szeretlek téged, és többre tartalak magamnál. Ez ellentmondás lenne?

2019.09.08. 11:13:40

@neoteny:
na úgy már érthető. vannak izráel fiai és a nemzetek. utóbbiak a gójok vagy gyaurok. csakhogy ez nem a keresztény vallás. a keresztény hitvallásban noé leszármazottai maga az emberiség. és amikor népvallásba beemelik ezt az ősiséget, akkor abból lesz a keresztény államnemzet. erre mondják azt, hogy ez nincs benne a bibliában. az egyik olvasatban, de egy másikban szinte az egész arról szól. bárkinek fel lehet venni a keresztséget. mert az összes nép bárkai. bárány a jelképük.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.08. 11:20:35

@Igéző:

"Sosem tudhatod, hogy a másik szavában nem e az Úr üzen Neked."

Ó, azzal én teljesen tisztában vagyok, hogy az ő szavain _keresztül_ az Úr üzent nekem.

"felebarátai vagyunk egymásnak, szeretlek téged, és többre tartalak magamnál. Ez ellentmondás lenne?"

Szerintem igen: akkor én most mit csináljak? Tartsalak téged többre magamnál? De hát erre neked azzal kell válaszolnod, hogy még többre tartasz engem -- ami számomra megengedhetetlen ha Pált akarom követni, szóval beleesünk egy pöpec kis fegyverkezési versenybe. Ami elkerülhető ha _nem_ követjük Pált hanem "csak" a jézusi tanítást.

Ugyanannyira tartalak téged mint magamat: neked is van egy elméd, és annak gyümölcseit is érdemes megízlelni -- legalább egyszer. De hogy többször is érdemes-e, az a gyümölcs(ök) minőségétől függ. Nomármost ha a gyümölcs szottyadt, fonnyadt, esetleg már rothad is egy kicsit, akkor az elvethető anélkül, hogy abból a te lelkedre vonatkozó következtetést lehetne levonni: mindnyájan az Úr gyermekei vagyunk, okosabbak is meg kevésbé okosak is.

De ha a gyümölcs beláthatóan mérgezett, akkor abból már következtetéseket lehet levonni a gyümölcs nyújtójának lelkiállapotára is.

15 Õrizkedjetek pedig a hamis prófétáktól, a kik juhoknak ruhájában jõnek hozzátok, de belõl ragadozó farkasok.

16 Gyümölcseikrõl ismeritek meg õket. Vajjon a tövisrõl szednek-é szõlõt, vagy a bojtorjánról fügét?

17 Ekképen minden jó fa jó gyümölcsöt terem; a romlott fa pedig rossz gyümölcsöt terem.

18 Nem teremhet jó fa rossz gyümölcsöt; romlott fa sem teremhet jó gyümölcsöt.

19 Minden fa, a mely nem terem jó gyümölcsöt, kivágattatik és tûzre vettetik.

20 Azért az õ gyümölcseikrõl ismeritek meg õket.

-- Máté 7

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.08. 11:21:39

@cívisvárosi:

"ez nem a keresztény vallás"

6 Ne adjátok azt, a mi szent, az ebeknek, se gyöngyeiteket ne hányjátok a disznók elé, hogy meg ne tapossák azokat lábaikkal, és néktek fordulván, meg ne szaggassanak titeket.

-- Máté 7

2019.09.08. 12:06:37

@neoteny: ez nem verseny, hozzáállás.

Igyekezlek megérteni, átgondoltam a mondataid, értelmeztem az igét. Időt szánok rád. Imádkoztam érted.
Elfogadlak és megértelek, és hálás vagyok.

Látom a vitátok vonalait, és tudok(tudnék) akár oldalt is választani. Csak azt javasltam, lassíts, és értsd meg jobban a másikat.

Tanuljátok meg tehát, szeretett testvéreim: legyen minden ember gyors a hallásra, késedelmes a szólásra, késedelmes a haragra,

az is igaz, ezt Jakab mondta :)

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.08. 12:30:20

@Igéző:

"Igyekezlek megérteni, átgondoltam a mondataid, értelmeztem az igét. Időt szánok rád."

Köszönöm.

"Látom a vitátok vonalait"

Az lehetetlen akkor, ha nem követtél bennünket itt éveken keresztül. _Akkor_ láttad volna folyamatában is a 'vitánkat': és az sokkal többet mond el mindkettőnkről, mint amit itt most látsz. Én nem is érvelek már az ördögi gondolatok ellen: mindegyiket kritizáltam ill. cáfoltam a hosszú évek során. Most már arra mutatok rá az igehelyek idézésével, hogy honnét tudom azt, hogy nem egy megtévedt kereszténnyel van dolgom.

Lexa56 2019.09.08. 12:51:54

@cívisvárosi: a kereszténységet nem lehet "felvenni". Megtérni lehet és újjászületni. Kereszténynek születni nem lehet, csak újjászületni (János 3, Nikodémus). "Felvetetni" a keresztény vallást állami erőszakkal meg végképp nem lehet. A külső jel nem szül újjá (víztől ÉS lélektől lehet újjászületni, megtéréssel). Azon kívül kevered a szezont a fazonnal, Isten földi népét a szellemi néppel, a világkormányzást kiválasztással, általában mindent mindennel. No jó, részemről befejeztem. Trollokkal nem társalgok, mert értelmetlen. Ugyanakkor szükséges, hogy a sok internetes bölcsesség között időnként az is elhangozzék, amit a Biblia leír. Mert az el szokott sikkadni, vagy felülírják, vagy átírják, vagy elhallgatják.

2019.09.08. 21:08:57

@Lexa56:
te milyen származású vagy, áruld már el?

screpes 2019.09.08. 22:51:41

@cívisvárosi:
Miből lehet választani?
És te mivel lennél elégedett?

Lexa56 2019.09.09. 05:36:52

@cívisvárosi: bár semmi közöd nincs hozzá, de magyar, erdélyi, sváb, szlovák felmenőkkel rendelkezem.Ne reménykedj, nem vagy az, aminek gondolsz.

2019.09.09. 08:10:57

@Lexa56:
félre érted. nem a felmenőid származása érdekel. hanem az, hogy te milyen származásúnak tartod magadat?

2019.09.09. 08:18:40

@screpes:
érdekel, hogy mi az a származás, ami összefér a kereszténységgel. mert őszerinte a magyarság nem fér össze. mert istennek "szellemi népe" van. magyarság ezek szerint nem "szellemi nép".

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.09. 08:33:19

@cívisvárosi:

"érdekel, hogy mi az a származás, ami összefér a kereszténységgel."

Nem a 7.2 tonnás színaranyborjút imádók származása.

Lexa56 2019.09.09. 08:41:59

@cívisvárosi: embernek tartom magam.
Nem a magyarság nem fér össze a kereszténységgel, ezt csak Te olvasod ki (nem kevés rosszindulattal) abból, amit írok.
A szellemi nép pedig annyit jelent, hogy oda nem esti születéssel jut be az ember. János 1: 12. Valakik pedig befogadák őt, hatalmat ada azoknak, hogy Isten fiaivá legyenek, azoknak, a kik az ő nevében hisznek;
13. A kik nem vérből, sem a testnek akaratából, sem a férfiúnak indulatjából, hanem Istentől születtek.
Nem arról van szó, hogy magyar nem lehet keresztény (ez csak a te torz gondolkodásodból származik), hanem azt, hogy BÁRMELYIK népből lehet. Galata 3: 28. Nincs zsidó, sem görög; nincs szolga, sem szabad; nincs férfi, sem nő; mert ti mindnyájan egyek vagytok a Krisztus Jézusban. Kol 3,11 A hol nincs többé görög és zsidó: körülmetélkedés és körülmetélkedetlenség, idegen, scithiai, szolga, szabad, hanem minden és mindenekben Krisztus.
Egyszerűen arról van szó, hogy testi származás ebben a népben SEMMIT nem jelent, csak a hit, a személyes döntés. Nem a fejre öntött víz meg az államhatalom meg a kötelező hitoktatás.
Ez éles ellentéteben áll az korábbi (testi) néppel, a zsidósággal, amely ugyancsak személyes hitből indult (Ábrahám), de utána a testi leszármazás nagyon fontos szerepet játszott (de nem kizárólagosat, ld. prozeliták, Naamán, a sareptai özvegy stb.), nem önkéntes választáás volt, és, szemben a kereszténységgel a világi hatalomnak KI KELLETT KÉNYSZERÍTENIE a tötvénynek való engedelmességet. Jelenleg azonban a kegyelem evangéliuma van érvényben a második visszajövetelig. Az utána következő (feltehetőleg átmeneti) földi Királyságban ismét szerepet kapnak a nemzetek, bár ennek részletei nem teljesen világosak.

2019.09.09. 08:46:40

@neoteny:
egy mai hír, hogy hajdúböszörményi iskolában a ref. egyház tornatermet épített.
haon.hu/wp-content/uploads/2019/09/L2A1223.jpg
haon.hu/wp-content/uploads/2019/09/L2A1273.jpg
nyilván abból az állami támogatásból, amire te azt mondod, hogy abból aranyborjút imádnak.

nem azt állítom, hogy senki sem lop el semmilyen pénzt. hanem azt, hogy ebből a pénzből építkeznek. és lehet, hogy azokat túlárazzák. korábban is elég gyakran túlárazták. ezeknek a gyerekeknek, akiknek a szülei felteszem nagyrészt adófizetők nyilván lehet tornatermük. és ugye amikor orbán kormány bevezette a mindennapos testnevelést, akkor kiderült, hogy magyar iskolák egy jelentős részében nincsenek megfelelő létesítmények. mert ugye 2010 előtt annyira jó volt, hogy tornateremre nem futotta. most meg futja.

és lehet mondani, hogy inkább természettudományos laborok kellenének. legyen mér az a prioritás. ha én lennék a miniszter, akkor az lenne. valószínűleg azzal indítanák, hogy minden városban legyen matematika szakkör. de ilyesmivel nem lehet választást nyerni addig, amíg nincs államegyház. mert úgy arról folyik a vita. és a kormányellenesek azt mondják, hogy a modernizmusban olyan nincs, hogy keresztény államnemzet az bármit is jelentsen. a kormánypárt azt, hogy mégis csak van. és ennek ők az elsőszámú politikai letéteményesei, mert az állampártok közül ezt csak a fidesz támogatja. ők államegyházat építenek. és a kormányellenesek azt mondják, hogy ezt így nem lehet. de lehet. ez is egy legitim politikai törekvés és az is, hogy az állam és az egyház teljesen váljon el egymástól úgy, hogy vallás, különösen a kereszténység magánjellegűvé válik. van aki így olvassa a bibliát. ezek szerint privatizálni kellene a templomokat. nem kizavarni a kufárokat, hanem átadni a pénzváltóknak. és a szolgák adják nekik oda az aranyat. mert ez van a példázatban. így olvassák. és lehet így is.

2019.09.09. 08:58:29

@Lexa56:
szerinted az államalkotás, nemzethez, nemzetséghez, nemzetiséghez, nemzetközösséghez való tartozás nem jelent semmit se. neked nem jelent semmit, mert te csak ember vagy. és hogy ha jól értem, akkor te azokat a pénzváltókat támogatod, akik azt mondják legyenek többé görögök, zsidók és a többi népcsoport. hanem csak emberek. és ezek után privatizálnák a templomot is, mert a vallás magánjellegű. mert ha az istennek szellemi népe egyénekből áll, akkor nincs szükség közintézméyekre. és van egy szekta, amelyik szerint ők fognak megigazulni. lehetséges? hogyne lenne lehetséges. csak próbálom megérteni, hogy erről mit gondolsz.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.09. 08:58:50

@cívisvárosi:

"egy mai hír, hogy hajdúböszörményi iskolában a ref. egyház tornatermet épített."

A nettó adófizetők véréből. És a 7.2 tonnás színaranyborjú _egyszeri_ juttatás volt Babilon Szajhájától.

2019.09.09. 09:53:46

@neoteny:
az költségvetési maradványösszeg volt, amit a történelmi egyházak számláira utaltak át. és ebből építkeznek határon innen és túl.

aztán lehet mondani, hogy ez nem a felvilágosult jogelveknek megfelelő pénzügyi gazdálkodás. ezt mondja a "felelős értelmiség".
kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2811/28110/281106/28110639_4d81d1819132667719b2f54853e2c7be_wm.jpg
de ők azt nehezményezik, hogy őket kihagyják a hatalomgyakorlásból. engem egyik párt se alkalmazott, eszembe nem jutott, hogy bármelyik szolgálatába álljak. szóval felőlem tegyék ki csaba professzort. őt fizeti az állam, nem engem. és ő kiált diktatúrát, mert ő most csak a ceu-tól kap pénzt.

felőlem váltsák le orbánt és akkor majd ez az érdekkör uralkodik. a magyar tudósok hirtelen megokosodnak és több ecr grantot nyernek el az európai bizottságtól. különben meg elszigetelik a magyar tudományosságot. mert ugye a tudósok, a tudományos munkatársak, tudományos segédmunkatársak, az egyetemisták tömegével nem álltak ki az mta istandwithceu tagozata mellett.

tegnap volt az egyetemi tanévnyitó. 10 ezer első éves hallgató iratkozott be. 8 ezer magyar és 2 ezer külföldi. és nem indult egy nagyszabású tiltakozási hullám, hogy egy amerikai magánember érdekeihez szabják a magyar felsőoktatást és a posztgraduális képzést. mert budapesten azért van most 20+ egyetem, hogy a ceu lehessen a legmagasabbra rangsorolva. magyarországon azért nem lehetnek kutatóegyetemek, hogy a magyar felsőoktatási intézmények a nemzetközi rangsorokban folyamatosan hátrébb csússzanak. ezért vannak az mta a kutatóintézetei leválasztva az egyetemekről. az elsődlegesen a ceu poszgraduális képzéseihez kapcsolódik. elsődlegesen onnan lehet bekerülni a "szuperelitbe". még azt sem állítom, hogy ez feltétlen valamilyen szörnyűséges dolog. hanem ez így működik. így szolgáltatják ki a tudományos közéletet a kockázati tőkéseknek biblikusan szólva a pénzváltóknak. hogy aztán transznemű szajhák mellékhelyiség használati jogait kiterjesszék. mert felteszem van "normális" transznemű is, aki nem veri a seggét, hogy csak két nemre van osztva az illemhely. és ezért a jogai sérülnek. sötét elnyomatás. de még azt sem állítom, hogy az lmbtq érdekkör feltétlen csak rosszat akar.

sanyi szerint a jog az, ami apám, nagyapám, dédapám, ükapám idején is igaz volt. a jog az ősi. és kötelmek azok, amiket akarnak "fejesek". és ha az nem tetszik, akkor a "melósok" fellázadnak ha cserébe nem kapják meg a jussukat. ez sanyi és a kocsma népének világképe a jogállamról és a demokráciáról. és ez ugye szemben áll az akadémikus bölcselettel. ami azt mondja, hogy a jog alapja a szolidaritás az elnyomott kisebbségekkel. sanyi szerint meg az általános emberség, a jog abból adódik, ami apám, nagyapám, dédapám, ükapám idején is igaz volt. voltak szörnyűségek. holokauszt és gulág. és olyankor eltértek az általános emberségtől.

na most tartok tőle, hogy sanyinak a kocsmai jogfilozófusnak komoly igazsága van. és ők a népfőiskola tanításait követik. ezt sanyinak egy "jobbikos" összejövetelen magyarázták el. csak ugye vona gábor elárulta a nemzeti radikalizmust. orbán ezért verhette szét a jobbikot. de az meg összeállhat a kormányellenesekkel. állíthatnak egy közös jelöltet. létrehozhatnak egy választási pártot. és ha kis különbséggel nyernének, akkor nekik lenne túlhatalmunk. ezen ők se változtatnának.

2019.09.09. 10:19:57

@neoteny:
tehát nem azt állítom, hogy egyik vagy másik oldalon feltétlen jók vagy rosszak állnak. hanem azt, hogy egy modern kori vallásháború.

van egy magyar állampolgár, egyetlen egy, akinek a pénzére áhítozik nagyjából ezer, vagy tízezer tudós. ez az egy magyar állampolgár new york államban él. és saját bevallása szerint van 20 billió dollár alapítványi tőkéje. ami 6 ezer trillió forint. ennyi jött össze a pénzváltásból. akik erre vágynak azok mennyenek oda. és imádják az aranyborjút. kik imádják? a gyügyei parasztok a tyúkszaros mackónadrágjukba. kik a valós árupiac és kik azok lenyúlják a pénzt globális üzemméretekben úgy, hogy az emberek döntő többségének semmit se nyújtanak. ha ők isten "szellemi népe", akkor ők is azok.
24.p3k.hu/app/uploads/2019/05/d__yt20100519006-1024x576.jpg
mert ugyanabban a rendszerben gazdagodnak. csak soros az egyesült államokkal van összefonódva és európai egyesült államokat szeretne. orbán ezzel szembemegy. menjen szembe. és ha ezek után valódi önkormányzatiságot teremt ahol ez lehetséges, akkor államférfivá nemesedhet. de lehet belőle egy tito parancsnok is, akit sokan imádtak éltében, de polgárháború következett a jugoszláviából. és értem persze, hogy erre játszanak a kormányellenesek. ők egy forradalommal akarják elsöpörni a rezsimet, ahogyan ceuausescu idején elfoglalták a tévé székházat.

elég vicces, hogy a soros alapítvány és a bertelsmann, a warnermedia és társaik mondják, hogy nincs elég pénzük. nyúljanak a zsebükbe. meg hogy az emberekhez nem jutnak el a híreik. dehogy nem. és akár még is válthatják a fideszt feltéve, hogy képesek lesznek egy olyan társaságot kiállítani, akikről a választók elhiszik, hogy ők mindezt jobban csinálnák.

Lexa56 2019.09.09. 11:07:49

@cívisvárosi: nincs értelme válaszolni. Kiforgatod az ember szavait, aztán arra reagálsz, amit másnak a szájába adsz. Jó szórakozást.

2019.09.09. 11:29:13

@Lexa56:
próbálom megérteni azt, amit a közéletről gondolsz feltéve, hogy gondolsz valamit egyáltalán.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.09. 15:48:17

@cívisvárosi:

"az költségvetési maradványösszeg volt, amit a történelmi egyházak számláira utaltak át."

Nah, a 7.2 tonnás színaranyborjú egyszeri juttatás volt Babilon Szajhájától a Magyarországi Református Egyháznak.

Laptop7712 2019.09.29. 17:38:36

@cívisvárosi: Nekem nagyon komoly gondom van az elmúlt 30 évvel. Egyik "politikai álelit" sem tartotta fontosnak deklarálni azt, hogy mi a törp is az, hogy az államforma köztársaság, ott 89 után. Ha egy kicsit is komolyan vették volna azt, hogy "köztársaság" akkor nem adhatták volna el szarért-hugyért az egész országot, ugyanez igaz a lusztrációra, és 2004-es EU csatlakozásra. A magyar 70 éve ugyanazzal az attitűddel él, az elmúlt 50 évben épp komcsi jelmezbe volt ez öltöztetve. Kb. az attitűd egyezik a franciával, utálja a szabad piacot, legyen meg a középosztályi fizetése, ezt meg garantálja neki az állam, és szevasz. Szervezze meg az állam az egyén jólétét.
Na most ez van kis hazánkban, csak egy gond, ez kb. 2 millió emberre terjed ki, - ugyanúgy, ahogy azt a módszerváltás után a másik oldal is tette - közben ment a hinta-palinta , hogy szépen kiegyeztek a színfalak mögött, 70% - 30%, -ban vagy 80% - 20%- ban, attól függött, merre lengett az inga.
Tehát a mostani 70+-os generáció, meg a drága kisfiai, meg kislányai elbaszták, de olyan szinten, hogy 2019-re nincs egy versenyképes cég magyar tőből, amelyik van, az meg lapátolja ki a lóvét innen, mivel kb. kurvára nincs értelme semminek.
Halott befektetések tömkelegét valósítja meg az áleit, a gazdasági elitről ne beszéljünk, mivel a középvállalkozásoknál nulla a modern szervezetfejlesztési, és egyéb tudás, de van mustang, meg jacht a Balatonon, meg 15 bérbe adandó lakás pöstön, meg virnyogás, hogy szar a HUF-EUR.
KB. ennyit tud a regionális álelit, akiknek az lenne a feladata, hogy "erős középvállalkozásaikon /röhögnöm kell/ keresztül tolják az innovációt regionális szinten. El kell mondanom nektek, hogy lófasz nem lesz itt, most az állam megint egy halott struktúrába fog lóvét tenni, amin a környező országok effektíve röhögőgörcsöt kapnak.
Szóval balfaszok vagyunk, de nagyon. Ennyire balfasznak lenni nem lehet véletlenül, és ez megy 30 éve. Annyira így van ez, hogy az elmúlt 30 évben egy egyszerű ember mindig a szopott fasz rosszabbik végén találta magát, bármit is tett. Ez meg nem lehet véletlen, mondják sokan.
Ennek mi lesz a vége nem lehet tudni, de kb. az "álelit" azzal a tudással tolja a showt, amit a 70-es évek elején, a foxi-maxin toltak az agyába, madár mindegy, melyik oldal. Na most a baj az, hogy az unoka is így gondolkodik, hiába kap diplomata állást bárhol, vagy végezzen bármilyen egyetemet bárhol a világon. A balfasz attitűd, az balfasz marad, és kész.
A demokráciában hinni kellene, és apró csontosra törni a kis kezét mindenkinek, aki belenyúl a húsos fazékba, de a nép bamba annyira, hogy ezt átlássa. 30 év eltelt, és ugyanott tartunk, mintha mi sem történt volna, ez döbbenetes. Emlékszem, ott 87-ben volt valami a levegőben, amit úgy neveztek, hit. Ma ilyen nincs.
Ja, és van 5 millió balfasz, aki 10 éve nem jár szavazni, ennyit a demokráciáról. Erre mondom azt, hogy komcsi attitűd, - nem pofázunk, tankolhatunk a trabantba, jut csontos farhát a tányérba, meg a házmester sem hívja ki a szernyákokat, ha hangosan dugunk a szeretőnkkel- Welcome 1962.
Nem változott itt semmi, de tényleg semmi. Majd a mostani 14 évesek megoldják talán, ha nagypapa nem magyarázza el neki, hogy mi a csízió.
süti beállítások módosítása