Disambiguation: nem Mesterházy Attila és Szanyi Tibor gondolkodásáról, hanem a társadalomelméletnek a tágabb nyilvánosságban megjelenő minőségéről lesz szó, mondjuk, hogy a legutóbbi olvasmányaimat citáljam, a Pető Pétertől TGM-n és a Mérce egyre abszurdabb szerkesztői performanszán át a Pierre Bourdieu-ig terjedő térben, egyikkel sem akarva megsérteni a másikakat. Ez utóbbiaknak persze közük van az előbbiekhez, mert azért annyira színvonaltalan a baloldali politika is, mert nincs színvonalas elmélete. Miért nincs?
A baloldali gondolkodás Marx után jelentős részben marxista volt -- de kulcspontokon sosem volt marxi. A jelzett szerzőink reprezentálják a baloldaliság reduktív trendjét - illetve amennyiben nem, pl. TGM egyes írásai, annyiban messze nem elég világosak a praxiselméletükben -, hogy ti. vagy nem forradalmiak, vagy a forradalmiságuk, mondjuk így, anarchista, vagy még ígyebbül, naiv. Marx világos volt azon a kulcsponton, hogy a kommunizmushoz a termelőerők fejlődése fog elvezetni és a forradalom adekvát társadalmi szükségleteket fog kifejezni. Egyfelől tehát ahogy Szabó Ervin, a kevés világosan látó magyar marxista egyike írja rögtön a Bevezetés Marx "Forradalom és ellenforradalom" című művéhez elején, Marx és Engels "[s]okkal reálisabban fogták föl az eseményeket, semhogy hihették volna, hogy forradalmi bizottságok, emigránsok összeesküvései komoly eredménnyel járhatnak, ha fáradozásaik nem hazájukbeli tömegszükségleteknek kifejezése", másfelől viszont nem is lehet végcélja egy valamirevaló baloldali mozgalomnak, hogy az egyébként kapitalista logika alapján folyó értékteremtés a kizsákmányolással szerzett értéktöbblet állami erőszakkal elsajátított hányadának újraosztásához kösse a baloldaliságot -- amivel a baloldal legfeljebb élősködő, fontosabb azonban, hogy a gyakorlata szociológiailag (amennyiben az állam mindig az uralkodó osztályok erőszakszervezete) inkoherens volna.
Röviden, a baloldalnak nincs praxiselmélete, mert az egyik fő áramlatának, a kommunista forradalmiságnak nincs forradalomelmélete, a másiknak, a szociális-revizionista (szocdem, progresszív, újbaloldali, egyenlőségelvű, "demokratikus", mindösszesen moderált, kommunista szemszögből kollaboráns, hazug) baloldaliságnak pedig nincs politikaelmélete. Nem csoda, hogy a baloldalnak nincs politikája sem. Csak a résistance, csak a résistance. Mármint piaci áron. A baloldali gondolkodás forradalmi szárnyának kétszáz év alatt csak destruktív, revizionista szárnyának csak defenzív gondolatai voltak, és egyformán nincs formaérzéke Marxhoz.
Nem tekintem feladatomnak -- alkalmazkodva a blog kereteihez és fő célomhoz, a minimálisan kielégítő kattintásszám elérése után a bounce rate minimalizálásához -- a jelzett szerzőket ezen túlmenően itt bírálni, a konklúzióm ez lenne, mint itt, az odavezető úttal meg fárasztanám az olvasót, akinek nem biztos, hogy fortéja a baloldali gondolkodók iránti empátia. Ennyit még. Mivel a baloldalnak régóta nincs politikaelmélete -- a legjobbjai, pl. Habermas, sem tudták megtenni a lépést a társadalomelméletből a politikaelmélet felé --, megreked az esztétizálásba vesző narratívájában, amelyben kétszáz év hordaléka lassan kihámozhatatlanná és felismerhetetlenné teszi az épelméjű, vitatható gondolatokat. Ha szabad itt egy javaslattal élnem, hagyni kéne már ezt a hordalékot, és végre elkezdeni gondolkodni.
Nagyon úgy néz ki pl., hogy a világot egyre kevésbé fogja irányítani a szolidaritás, az egyenlőség, a fairness vagy a szabadság logikája, amelyre, illetve a kritikájukra a kétszáz éves narratíva épült; helyette a tőkekoncentráció, az államok és a digitális technológia különösen erős koagulátuma (a kisebbség hatalma) lesz a meghatározó. Mi lenne, ha innovatív módon ebből -- a megsaccolt, lehetőség szerint társadalomelmélettel alátámasztott jövőből -- indulna ki a demokratikus és/vagy baloldali gondolkodás? Azaz a jövő ellenfeleiből, nem a múlt narratíváiból. Ti. minden mai és jövőbeli ellenfele - a gaz kapitalisták, a nácik és a mesterséges intelligencia is - valamilyen vízió alapján már a jövőre készül. Vízió helyett a baloldal ellenben még mindig csak a látszerésznél áll sorba.