1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2015.10.23. 18:04 HaFr

A Fidesz-hatalom forrása és gátja is a saját egoizmusunk

(Beszéd) Rettenetes ez a csend. A lemondás csendje. 59 éve egy totális rendszerrel szembeszálló műegyetemisták, bölcsészek, jogászok, medikusok utódai ma hallgatnak. Mindazok, egyetemisták, munkások, tanárok, vállalkozók, akik ma nemhogy ide nem jöttek el közénk, egy kis párt megemlékezésére, de egyáltalán nem jelennek ma meg az utcákon, azt üzenik az országnak, hogy „minden rendben”! Vagy ha nincs is rendben, „lemondtunk rólad”!

Millióknak kéne itt lenni, de ezrek, ha vannak. A legjobbjaink, akiknek elődei ’48-ban és ’56-ban először szedték össze a bátorságukat, először fordították elégedetlenségüket a haza javára, ma otthon ülnek, kirándulnak, vagy külföldről néznek – ha néznek – minket.

Sem a gúny, amelyet a kormányhű oldal ma minden bizonnyal érez, sem a megvetés, amellyel ’56-ot övezi nem leplezheti, hogy nem az elégedettség csendje az, ami körülvesz. Nem a boldog családok, szabadság, anyagi és lelki biztonságban, bizalomban élő nép csendje, érdektelensége és tespedtsége ez, hanem a tehetetlenségé, a kiábrándultságé, és a lemondásé. 59 éve még ennél is jóval súlyosabb helyzetből lett elege az akkori Magyarországnak, és ha bármilyen párhuzamot akarunk vonni a mai nap és a történelem között, akkor annak nyilván ennek kell lennie: nem vagyunk még eléggé elnyomottak. Nincsen még elég okunk félni. Nem vagyunk még eléggé tudatában a veszélynek ahhoz, hogy elveszítsük minden veszélyérzetünket, lerázzuk a cinikus rendszert, és kiálljunk az életünkért, a szabadságunkért, a gyermekeinkért.

A mai nap a megemlékezésé. De vajon mi lehetne alkalmasabb módja a megemlékezésnek, mint annak megvizsgálása, hogy mit értünk el ’56-tal, és mi mutatkozik meg ebből 2015-ben? ’56, miként ’48, a magyar szabadság illúziójának ünnepe. Arra figyelmeztet, hogy visszatérően képtelenek vagyunk biztosítani magunknak a szabadságot. Kiéljük az iránta való igényünket a néhány évtizedenként sorra kerülő felkelésekben, forradalmakban, szabadságharcokban – de midőn ezeket rendre leverik a külső és belső hatalmak, a szürke hétköznapok újra telítődnek megalkuvással, kiábrándultsággal, tehetetlenséggel – és megemlékezésekkel. A szabadság hagyománya kétszáz éve csak álom. Álom, álom -- és emlékezés történelmünk kivételes napjaira, amelyekre nem is lett volna szükség, ha alkalmasak vagyunk a szabadságra.

De nem vagyunk. A szabadságnak nincsen intézményes kultúrája, hagyománya. Így emlékezhetünk – ma is – legfeljebb arra, amivé válni szeretnénk, de közösségként nincsen hozzá képességünk.

A szabadságot kivívni és megtartani a legmagasabb fokú képesség, amelyet egy társadalom birtokolhat. Azt gondolnánk, mi sem egyszerűbb a szabadságnál, egyszerű a meghatározása, egyszerű, sőt unalmasan egyszerű a gyakorlata, mindenki tesz-vesz, jó esetben dolgozik, tanul, szeret és gyűlöl, mi is hiányzik? De már itt tévedünk. A feladat felmérése is ép észt és erős erkölcsi érzéket kíván, ami meghaladja a mai erőnket, nem beszélve a végrehajtásról. Aki ma a szabadságot nem látja fenyegetve, megtiporva és megalázva, nem látja, mivé lettünk a hiányában, és nem látja a feladat roppant voltát, amit a megszerzése jelent, az maga bizonyítja a szabadság hiányát ezen a vidéken.

A szabadság eresztékei fokozatosan lazultak meg Magyarországon 2010-ig, mielőtt egyáltalán megszilárdulhattak volna, hogy utána látványosan omoljon össze a rendszer. A szabadság lehetőségét ásta alá a politikai számítás és gyűlölködés, az ideológiák intoleranciája, az állam nem szűnő hatalma az életek fölött, ugyanakkor – riasztó ellentétként -- a közjó szolgálatának kipusztulása a politikai gyakorlatból; a szabadságot csorbította a személyes és közösségi autonómia hiánya, az élettel szembeni gyanakvás és bizalmatlanság nem szűnő ereje, az egyéni perspektívák beszűkülése, amelyek mind a társadalom zavarait táplálják és hosszú távú garanciái a társadalmi sikertelenségnek.

A Polgári Konzervatív Párt azért jött létre, hogy megtalálja a kiutat ebből a helyzetből, hozzájáruljon a szabadságra való képességünk felmutatásához és megszervezéséhez, de amennyire erkölcsileg biztos alapon állunk, be kell látnunk, annyira vagyunk gyengék politikailag. Éppen a már említett okok miatt, hogy tudniillik a népünk sem szabad, és a szabadságnak sincs kultúrája, nekünk magunknak kell létrehozni a választói közegünket, amelynek ritkításáért a mai hazug kormányzás közben megtesz mindent, ami a hatalmában áll.

Ha már a szabadság ritkulásáról van szó, csábító lenne párhuzamot vonni az 59 évvel ezelőtti és mai események között az oroszok vonatkozásában is. De nem teszem, mert az oroszok feléledő birodalmi törekvései Ukrajnától a Közel-Keleten át az Európai Unióig egyfelől pontosan érthetők, másfelől nincs az ország orosz megszállás alatt. Bármit, amit teszünk magunkkal, saját döntésünkből tesszük – ha cinikus állampárti propaganda és korrupció között is. De ez sem ment fel a magunkért viselt felelősségünk alól, amiről – ahogy kezdtem – egyre többen lemondanak a belső vagy a külső disszidenciát választva. Nem mondhatom, hogy ezek nem cselekszenek ésszerűen. Lemondanak az országról, mert nem látják benne a jövőnket, lemondanak az országról, amely ellenük fordult. Ennél szomorúbb megelevenítését Széchenyi, Kölcsey, és Vörösmarty aggodalmainak – „S a sírt, hol nemzet süllyed el, Népek veszik körül, S az ember millióinak. Szemében gyászkönny ül” – kitalálni se lehetne. Lassan már csak a gyászkönnyben nem lehetünk biztosak, ami mások szemében ül.

Mindezek miatt a mai ünnep kettős érzelmeket tartogat nekünk. Öröm és büszkeség egyfelől, amely népünk ezeréves történetének legjobb napjait illeti meg, másfelől szomorúság és önmarcangolás, ami az elmulasztott lehetőségeinknek, a vissza-visszatérő elgyengülésünknek, és az emlékezés kilátástalanságának, az eszme és a tényleges gyakorlat nem csökkenő távolságának szól.

De ami történt, megtörtént. Lezárult negyed évszázad, amely a szabadság illúziójának koraként vonul majd be a magyar történelembe. Nem használtuk ki Európa felfelé ívelő korszakát és a kommunizmussal szembeni megvetés felhajtó erejét. Most újra kell kezdenünk, más alapokon, de a magunkkal kapcsolatos tengernyi tanulság birtokában a szabadság új rendjének felépítését. Úgy is mondhatjuk, az újrakezdés szükségképpen alaposabb és bölcsebb lesz. Nincs kétségem afelől, hogy a szabadság ki fogja vívni az emberiség üdvtörténetében neki rendelt helyet. És ha patetikusan vagy értelmetlennek hangzik is ez, vagy merőben ellentétes a mindennapi tapasztalatunkkal, erőt kell merítenünk valamiből. És mi másból meríthetnénk erőt, mint az emberiség és a nemzetünk legjobb eszményeiből, amelyek között keresve sem találjuk ezeket: elnyomás, rablás, háború, szegénység, érzéketlenség, civilizálatlanság, viszont annál többet ezeket: szabadság, megértés, méltányosság, szellem, jólét, műveltség.

A magyarok országa a Nyugat peremén, de a központhoz belátható távolságban helyezkedik el. Évszázadokon keresztül szívta magába a hellén-zsidó-keresztény és jogállami szabadság eszméit, és bár gyakorlattá nem tudta nemesíteni ezeket, nem maradt érintetlenül sem tőlük: ha a beidegződéseink talán, az álmaink biztosan nem az emberellenes kollektivizmusok, diktatúrák, a rabló rezsimek körül forog. Tudjuk, mi a jó, merre van a boldogság, ha a mindennapi készségeink visszahúznak is. Ezt a harcot tehát végső soron mindenkinek magában kell megharcolni. És ez a harc a polgári eszmélkedés során az önismeretért és a felelősségért vívott legfontosabb harc. Ez a harc megkezdődött már, és minden nappal előrébb jutunk benne. Nem vagyok pesszimista, azt gondolom, hogy az álmaink maguk után fogják vonni a jobbik énünk győzelmét, de még időre van szükség – miközben az idő nem kegyes a későn ébredőkhöz.

Tisztába kell jönni önmagunkkal. A magyarok többsége ésszerűen cselekszik a politikai térben, de az ésszerűnek igen korlátozott, ha tetszik földhöz ragadt, realista értelmében. Bizonyos értelemben ésszerű ma otthon maradni, és nem ellepni az utcákat a szabadságot követelve. Népünk többsége minimálisan kockáztat; meglehetősen egoista, amit sokszor bizalmatlanságként és széthúzásként élünk meg, de én azt mondom, inkább legyen egoista, mint megveszekedett államhívő; és ne feledjük azt sem, a magyarok közben megvédik, ami az élethez és fennmaradásához nélkülözhetetlen, ha a szemhatáruk nagy általánosságban nem is terjed túl a legközvetlenebb környezetükön: azon, ami van, szemben azzal, ami még lehetne. Ez egyszerű önvédelem, amire a történeti emlékezet és szoktatás alapján minden okunk megvan. Az egoizmust csak ezzel az önvédelmi beidegződéssel együtt méltányos szemlélni. Ebből a kettőségből kell kiindulni. Nemzetünk fennmaradásának puszta ténye – Széchenyi és mások pesszimizmusa ellenére – azt bizonyítja, hogy az önvédelmi reflexek működnek, és a kritikus pillanatokban visszalöknek az életbe. Az élet él, és Magyarországon is élni akar.

Éppen emiatt a magyarokra nem lehet diktatúrát és egy állam kritikátlan szolgálatát sem építeni -- az egoizmus megzabolázhatatlan, ha nem is éppen a legtermékenyebb állapota egy népnek, ám a gonoszsággal és az erkölcstelenséggel szemben is gátat jelent. Aki nem alkalmas nagy tettekre, legfeljebb az álmainak él, az a gonoszság rendszerinek felépítéséhez is lusta, érdektelen. Szkeptikus. Elmondhatjuk ugyan, hogy az eszményeinknél laposabb az életünk, de a lapályt nem adjuk, és belakjuk, ahhoz ragaszkodunk. Közben pedig a képzelőerőnk tagadhatatlanul, alig észrevehetően mégis erősödik, nem véletlenül van szüksége a jelen ócska kormányának a képzelőerőnket eltérítő folyamatos propagandára, az iskolák lezüllesztésére, és a politikai cselekvés terének folyamatos szűkítésére. Mi másért van ez, mint a képzeletünk, az álmaink és a maradék cselekvőképességünk kiölése végett? A kormányzat fél, és ettől a néptől fél. Ami a jelen körülményeink között jó hír.

A magyarok nem fognak engedni Európából, nem fognak engedni a jólétnek a környező országokéval összevethető szintjéből, nem fogják eltűrni, ha túl sokáig akarják megvezetni őket -- és mint mindig, pillanatok alatt képesek összeállni egy lázadó tömegként. Egy szikra bármikor erdőnyi lángra lobbanhat, és ha nem is erősségünk a szívós építkezés és intézményes gondolkodás, ellenállásra tömegben még képesek vagyunk. Ez is valami. Nem éppen konzervatív valami, de határt szab a rabló rezsimek bátorságának.

Ha azt kérdezitek, mégis mit lehet ilyen körülmények között tenni, hogy ne kelljen bevárni az újabb ’56-ot, azt kell mondanom: el kell végezni a napi munkát, ami alatt itt politikai munkát értek. Jelen kell lennünk, vagy inkább jelenné kell válnunk minél több fejben és házban, meg kell szerezni a bizalmat a programunk iránt. Ami a PKP-t illeti, legelső sorban meg kell tudnunk győzni a lehetséges aktivistáinkat és szimpatizánsainkat, hogy másképp nem fog menni, és tegyenek velünk együtt azért, hogy menjen. Annak, aki egy csepp felelősséget is érez az országért, a szemhatára felette van a saját túlélési programjának, annak közöttünk a helye.

Óvok mindenkit arról, hogy összetévessze egy párt erkölcsi erejét a nyilvánosságbeli erejével. Az utóbbi múlandó és általában ugyanaz a nemzeti erőtlenség és fantáziátlanság hajtja át, mint a képtelenségünket a változtatásra. A nyilvánosságot az üzlet és a celebritás kultusza működteti – nem a moralitásé és a jövőbe vetett hité. Mi ez utóbbiak alapján állunk, és ahhoz, hogy ezeket győzelemre vigyük, hasonló emberek munkájára van szükség, mint mi vagyunk.

Ha ez az emlékezés ünnepe, emlékeztessük hát magunkat jó és rossz sorsunkra, de azonnal lépjünk is tovább. Aki a mai sorsa jobbra fordulását az emlékezéstől reméli, az rossz lóra tesz. Az emlékezésnél sokkal fontosabb és sokkal nehezebb feladataink vannak. Fel tehát!

41 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr1008015139

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A liberális véleményterror emlékére 2015.10.23. 20:25:18

"Ha azt kérdezitek, mégis mit lehet ilyen körülmények között tenni, hogy ne kelljen bevárni az újabb ’56-ot..."

Túltoltad, Péter. Már megint ki fognak röhögni.

zenonküp 2015.10.23. 20:57:56

A hang tiszta, melyet e kakofóniában újra s újra leüt a PKP. Tisztelet érte. S lesz ez é a szabadság kórusának előhangja, ezt ma aligha tudhatjuk. De holnap már holnap van.
A röhögő ártányok röfögése csak ma hallatszik. Ez ugyan képzavar, hisz embernek láttat állatokat, s ezzel mélyen megsérti az állat tiszteletre méltó állat mivoltját. Bocsi, bocska, ezer medvebocs, mondom minden állatnak.)

Horváth Imre leponex 2015.10.23. 21:11:47

@HaFr: Üdvözlet, kedves HaFr, maradjunk ennyiben.
Ahogy írja:
' el kell végezni a napi munkát, ami alatt itt politikai munkát értek.'
Erre noszogattam szelíden akárhány nickem alatt, engem a kétkezi egyszerű vidéki k-konzervatív kommert kellett volna meggyőzni az elmúlt pár év alatt, nem kinyírni ...
Az nem politikai munka, hogy bulvárszinten ócsárol, gyaláz, sérteget, projektál ...
Eddig ez az eredménye, ami minősíti - ne nekem higgyen, a Béndek Péter írta.

Esetleg ha levenné végre a mérhetetlenül deprimáló szemüvegét, tán mást is látna.
De ha nem, hát nem.
együttérző barátsággal: leponex

explanatus 2015.10.23. 22:43:05

„... egy totális rendszerrel szembeszálló műegyetemisták, bölcsészek, jogászok, medikusok utódai ma hallgatnak”

Ez a hallgatás a legfájóbb, mert a fent fölsoroltak a mostani fiatalok szülei, nagyszülei és félelemmel gondolok bele abba, hogy azok az egykori vagány csajok, srácok mára mivé lettek, mivé nevelték gyerekeiket, unokáikat röpke hatvan év alatt.

zipe moha 2015.10.23. 23:35:30

"Számomra gyásznap a mai!
A munkások és parasztok megnyomorításának gyásznapja.
A munkás-paraszt hatalom védelmében elesett áldozatok gyásznapja !
A besorozott, ártatlan, meggyilkolt fiatalok gyásznapja.
A kivégzett egyetemisták gyásznapja.
Erre a gyásznapra hivatkozva lopják széjjel, nyomorítják és járatják le ma az országot a régi - új horthysta, kapitalista, náci urak. Azok, akik eljátszották a nép hű szolgáit, majd kimutatva foguk fehérjét, még az anyaföldet is kisíbolták alólunk !!!
És van képük azt mondani, hogy ez '56 öröksége!!
Egy lószart, hogy finom legyek!!
Ez nem a hősök és az áldozatok vágya és öröksége!
Ők egy független demokratikus, néphatalmat, azaz demokráciát akartak ennek a sokat szenvedett országnak!

A lincselések, gyilkosságok és önkényes brutalitások nem magyarázhatók a forradalom "másik" arcával !!! EZ csak duma !!
Akik az érthető és jogos megmozdulások hátán a horthysta restaurációt akarták megvalósítani, azok nyitották meg a börtönöket és engedték szabadjára a legaljasabb emberi ösztönöket, a gyűlöletet !!!
Egy szocialista forradalomnak induló eseményt fordítottak ellenforradalommá! Ezt ismerte föl többek között Kádár János is.
A megtorlásról annyit, hogy nyilvánvalóan voltak ártatlan elítéltek is, ami visszavonhatatlan hiba, ha tetszik bűn !
Sajnos ilyenek ma is előfordulnak - rendszerhiba, az igazságszolgáltatás hibája.

Meghajtom a fejem az ártatlan áldozatok emléke előtt és gyászolom a munkások és parasztok, az egyszerű polgárok államát, amely olyan lehetőséget adott nekik az emberi élethez, amit addig és azóta sem adott ez az ország nekik !!".....írja Péter Pallos a Facen.....hát ez a magyar néplélek, ez van a lelkekben a tekintetekben....a ahogy telik-múlik a szánalmasan csordogáló idő egyre inkább ezt őrzi a nép emlékezete s ami ezzel nem egyezik azt kiveti és elveti...a népről megfeledkezni tekintetbe nem venni sokan próbálták senkinek sem jött be

Horváth Imre leponex 2015.10.24. 00:07:43

@zipe moha: 'hát ez a magyar néplélek, ez van a lelkekben a tekintetekben'

Dehogy kedves mohánk, EZ a Pallos Péter lelkében van, és projektál, mert nem bírná elviselni, ha más nem így látná.
De ugyanígy van Béndek Péter is, így volt a százas nagyságrendben rendszert bontók tényleg szánalmas erőlködése is, ahol azért legalább annyi önreflexióra hajlottak, hogy a végén elénekelték az örömóda helyett a szomoródát :)
A 'Rettenetes csend' nem 56-nak, hanem az előadóknak szólt. Mindenki tolná a maga 56-os interpretációját, mint az egyedülvaló helyes értelmezését a népfelkelésnek/forradalomnak, RM már tiszta szocialista forradalmat látott lelki szemeivel
A polgárosulatlan pógároknak meg már nagyon elegük van az ünnepi hordószónokokból.
A permanensen nemzetet sirató asszonyokból még inkább.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2015.10.24. 02:25:58

@Horváth Imre leponex: szánalmas egy kis trollja vagy az életnek

Horváth Imre leponex 2015.10.24. 09:12:13

@HaFr: hogyne kedves HaFr, mindannyian egy kis troll vagyunk, ha nem hagyná elveszni magában a filozófust, ön is megláthatja egyszer :)
(Ha Villon ma élne, biztos beleszőtte volna ezt is Testámentumába.)

Ön emígyen kesereg a tényleg szánalmasan magyarázkodó 'Rendszerbontók' szomoródájával mármár össznőve:

'nem vagyunk még eléggé elnyomottak. Nincsen még elég okunk félni. Nem vagyunk még eléggé tudatában a veszélynek ahhoz, hogy elveszítsük minden veszélyérzetünket, lerázzuk a cinikus rendszert, és kiálljunk az életünkért, a szabadságunkért, a gyermekeinkért.'

Hát persze.

Akkor csak hurcibálja körbe-körbe a megjavított libdem eléréséig megteendő konzpoldemforr zászlócskáját, néha nézzen hátra ...
És köszönje meg trolljainak, hogy dühét, keserűségét rájuk lehet testálni.
együttérzéssel hűséges trollja: leponex

torró 2015.10.24. 14:10:41

Mégis milyen fajta szabadságod van veszélyben kedves HaFr? Vagy az enyém. Vagy akár másé. Sajtó? Kit csuktak le akár alpári hangon tett kijelentései, netán egyenesen felkötésre buzdító kijelentései miatt? Ki nem kezdhet vállalkozásba? Ki nem csinálhat bármit ebben az országban? Amúgy azonkívül, hogy keserveidet ideírod, azonkívül mi hasznosat tettél az emberek javára? Csak siránkozni tudtok, követelőzni, vélt sérelmeket szajkózni stb. Na ezért vagytok kevesen, mert a többség dolgozik, nem siránkozik. Én 68 elmúltam és ma is még elmentem dolgozni mert kértek rá. Nem siránkoztam, hogy jaj szombat van. Sőt tegnap délután is dolgoztam. Te meg ülsz a gép előtt és siránkozol, hogy jaj a szabadságom! Hát csezd meg lépj ki a magad építette ketrecből és meglátod milyen a szabadság!

Boross Bence 2015.10.24. 14:24:07

Részlet Hont András HVG-s cikkéből:

"Ott van akkor még a PKP (=Polgári Konzervatív Párt), de ezt Seres kolléga idejében lestipistopizta, mert a Seres-féle fetisizmusnak régóta állandó tárgyát képezik az erős liberális gyökerekkel rendelkező, magukat konzervatívnak tituláló, ám mikroszkóppal sem észrevehető pártkezdemények. (László azután nem írta meg a tudósítást, de üzeni, hogy Béndek pártelnök kiváló beszédet mondott, csak az a gond, hogy összesen ők ketten értik, nekünk meg az úgynevezett olvasóra is tekintettel kell lenni.)"

hvg.hu/itthon/20151024_Rozsaszin_inggel_a_fotelforradalmarok_ell

Egyszerre szomorú és vicces, hogy a szélsőliberális Seres László jelenleg a PKP-ben véli megtalálni politikai otthonát és Béndek Péterben az eszmetársát, ám arra már nem veszi a fáradságot, hogy tudósítson is a szerinte hozzá közelálló mikropárt rendezvényéről, mindezt pedig "szerényen" azzal indokolja, hogy az olvasók hülyék.

BéLóg 2015.10.24. 15:27:40

Megyek meg is nézem, tele vannak-e már a börtönök letartóztatott ellenzékiekkel, kell-e rejtegetnem néhány forradalmárt és valahogy meg kéne mérnem az elhalgattatott kormánykritikus médiumok és blogok számát is, különben hatodíziglen szégyellheti majd magát a családom!

neoteny · http://word.blog.hu 2015.10.24. 16:42:27

@torró:

"Ki nem csinálhat bármit ebben az országban?"

Például nem kereskedhet bárki dohánytermékekkel.

Vagy például nem rakhatja a nyugdíj-megtakarításait magán-nyugdíjpénztárakba.

Vagy például nem vehet fel devizahitelt, még ha úgy gondolja is hogy számára az jobb mint a forinthitel felvétele.

Lehetne még sorolni, de kezdetnek ez a három is megteszi példaként a kérdésedre.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2015.10.24. 17:14:54

@torró: juj... a különbség köztünk, hogy vesztettem azon a "semmin", amit csinálok, pl. a tanácsadó bizniszünk, 2013 óta folyamatosan apadt a a korábbiak tizedére, pedig hidd el, semmit sem csinálunk rosszabbul, viszont két-három potenciális ügyfél kerek perec megmondta (kár, hogy nem voltál ott), hogy sajnos, kedves Péter, vagy politikai, vagy biznisz, főleg a mai világban. A többi meg nem mondta meg, csak nem ad munkát. Szóval ne spekulálj, ne tudálékoskodj, és főleg ne próbálj engem kitanítani arról, hogy mi van Magyarországon, és ki mit veszíthet itt. A többit nem sorolom, mert nyilvánvalóan falra hányt borsó lenne.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2015.10.24. 17:16:11

@Boross Bence: se nem szomorú, se nem vicces, főleg a kettő együtt nem, viszont mindent elmond nemcsak Hont, hanem a magyar újságírás állapotáról

neoteny · http://word.blog.hu 2015.10.24. 17:23:37

@HaFr:

Azért a cikkben értékelendő, hogy hírt hozott a legnagyobb parlamenti képviselettel rendelkező -- és így sikeresnek tekinthető -- ellenzéki párt vezetőjének magyar történelem-értelmezéséről:

"Vona Gábor szerint ’56 a „Horthy-rendszer utolsó föllobbanása volt”"

torró 2015.10.24. 18:28:34

@neoteny:
Hát igen:)) Nem lehet az utcán kakálni.
Nem lehet mindenkinek Pizzériája,/nekem volt/ de mindegy. Tilos a rablás.
Nem lehet mindenki tanácsadó, mint HaFr.
És valóban rengeteg dolgot nem lehet csinálni.
Ha lehetne, akkor az anarchia lenne kedves barátom!

torró 2015.10.24. 18:39:39

@HaFr:
Én tudom ez hogy működik, és azt is hogyan kell ezeket a dolgokat kikerülni. Mivel 75 óta volt vállalkozásom/saim/ Mindig igazodnom kellett valakikhez. És ezért hívnak még mindig pártállástól függetlenül. Pontosság, precízség, korrektség, jó modor. Nem akarok konkurenciád lenni tanácsadásban, csak az én hozzáállásomat tettem közprédává. Senki nem tudja pontosan pártállásomat hová helyezni, mert nincs. Van kritikám viszont. Ja igen! És nem szabad azt gondolni, hogy rajtam kívül nem tudja senki jobban csinálni. Mert mindig van jobb. Ezt mondjuk a politikusainknak sem ártana megtanulni.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2015.10.24. 19:01:20

@torró: remek, sikerült elsajátítanod akkor valamit, amihez kenem semmi kedvem nem lett volna -- nem véletlenül én vagyok pártelnök a "semmiért"

neoteny · http://word.blog.hu 2015.10.24. 19:24:57

@torró:

"És valóban rengeteg dolgot nem lehet csinálni."

Akkor miért tetted fel a kérdést: "Ki nem csinálhat bármit ebben az országban?"

neoteny · http://word.blog.hu 2015.10.24. 19:43:13

@torró:

"Tilos a rablás."

Az államnak nem tilos.

uszo 2015.10.24. 19:43:32

@HaFr: Gratulálok. Nagyon jók a meglátásaid. Ha így folytatod, még az is lehet, hogy a pártodra szavazok,:)

kheiron 2015.10.24. 22:16:54

@neoteny:

Csak a miheztartás végett: ma olyan nyugdíjpénztárba teszed a megtakarításaidat, amilyenbe csak tetszik. Az más kérdés, hogy az állam nem kötelez téged arra, hogy megtakarításaid egy részét mindenképp magánnyugdíjpénztárba tedd. Arra valók az önkéntes pénztárak, melyek várnak szeretettel.

Engem konkrétan annak idején belekényszerítettek a magánnyugdíjpénztáras sztoriba, nagyon nem is tetszett a dolog. S végül is számomra mintegy 35000 (harmincötezer) forintos nyereséget sikerült néhány év alatt elérni a szegény szerencsétlen félminimálbéren éhező, rongyos gatyájú nyugdíjpénztári brókereknek.

kheiron 2015.10.24. 22:21:41

@HaFr:

A "vagy politika, vagy biznisz" az alapvetés a tanácsadói területen. Mármint ha nem politikai tanácsadással foglalkozol, ahol viszont kormányváltásonként áll szopoóágra az egyik vagy másik oldal talpnyaló "politikai tanácsadója".

Fura, hogy ez a szabály nem volt számodra ismert.

egyetmondok 2015.10.24. 22:25:24

@kheiron:
S majd egyszer jön egy kormány,amely azt mondja,hogy oksi,tetted ahova tetted,fialt,ahogy fialt,sokat vagy keveset, tökmindegy és sebaj..., most vagy ideadod,vagy az állami pillérből egy büdös vas nyudíjat se kapsz,annak ellenére nem, hogy amíg csak dolgozol az életedben,oda bizony fizetned kell.

Gondolom,oda fogod adni,ez ugyanis elég erős ajánlat lesz majd a kormánytól.

kheiron 2015.10.24. 22:45:15

@Boross Bence:

Tévedsz, nem az olvasót hülyézi. Valójában azzal indokolja, hogy a beszéd teljesen értelmetlen volt. Csak te nem tudsz a sorok közt olvasni.

neoteny · http://word.blog.hu 2015.10.24. 22:49:54

@kheiron:

"az állam nem kötelez téged arra, hogy megtakarításaid egy részét mindenképp magánnyugdíjpénztárba tedd"

Helyesen: az állam nem engedélyezi hogy az általa kikényszerített nyugdíj-megtakarításaid bármilyen részét magánnyugdíjpénztárba tedd.

"Engem konkrétan annak idején belekényszerítettek a magánnyugdíjpénztáras sztoriba"

Ezt megelőzte egy (állami) kényszerítés: ti. hogy kötelezően meg kell takarítanod a jövedelmed egy részét nyugdíj céljaira. Ennek a kötelező nyugdíj-megtakarításnak a módszerét kényszerítették rád -- mint ahogy később tették a magánnyugdíjpénztárakat választókkal, az ellenkező irányba.

kheiron 2015.10.24. 22:51:15

@egyetmondok:

A magyar módú kötelező magánnyugdíjpénztárasdi megszüntetése a nagyon kevés épeszű lépés egyike volt Orbánéktól.

Az más kérdés, hogy a kivitelezés stílusát nagyon elcseszték.

Ha világosan elmondják, hogy "figyeljetek emberek, a magánnyugdíj lófasz sem lesz, cserébe viszont állandóan és egyre növekvő ütemben növeli az államadósságot, ezért rohadtul káros a nemzetgazdaságra", valamint nem fenyegetik az embereket a nulla állami nyugdíjjal, sokkal jobban jöttek volna ki belőle. Jelzem, az a legviccesebb, hogy annak idején az volt a szöveg, hogy az állami pillér milyen rossz és mennyire szuperhatékonyak lesznek a magánpénztárak.

kheiron 2015.10.24. 23:16:02

@neoteny:

Igen, teljesen korrekten és világosan leírtad a dolgot.

A magam részéről azt tartom helyesnek, hogy ha már van egy törvényileg kötelező nyugdíjtakarékossági rész, akkor hadd döntse el az állampolgár egyedül, hogy melyik pillérbe teszi és milyen arányban.

A költségvetési deficit egy részének könyveléstechnikailag történő eltüntetése, plusz a haverok helyzetbe hozása 1997-98-ban valószínűleg történelmi szükségszerűség volt. :-D

neoteny · http://word.blog.hu 2015.10.24. 23:40:47

@kheiron:

"ha már van egy törvényileg kötelező nyugdíjtakarékossági rész, akkor hadd döntse el az állampolgár egyedül, hogy melyik pillérbe teszi és milyen arányban"

Ha már van, akkor igen.

egyetmondok 2015.10.24. 23:56:37

@kheiron:
1998-2002 között csökkent a magyar államadósság,ráadásul igen szépen,kicsit ugyan elmaradva a 94-98 közötti csökkenési ütemtől,de masszívan és szépen...,
miközben 1999-ben már két-millióan voltak a manyup-ban.
Miről beszélsz ?

HaFr · http://hafr.blog.hu 2015.10.25. 10:57:20

@kheiron: vagy nem akartam a magamévá tenni érthető okokból

Gerő Zoli a te barátod is lehetne 2015.10.25. 12:25:15

@neoteny: 'Helyesen: az állam nem engedélyezi hogy az általa kikényszerített nyugdíj-megtakarításaid bármilyen részét magánnyugdíjpénztárba tedd.'

szokásod szerint hazudsz megint.

pl:www.budapestbank.hu/csoport/nyugdijpenztar/nyugdijp-magan-torvenyi-valtozas.php

Gerő Zoli a te barátod is lehetne 2015.10.25. 12:44:33

@neoteny:
szokásodhoz hűen összekevered a dolgokat, azaz hazudsz megint

'Ezt megelőzte egy (állami) kényszerítés: ti. hogy kötelezően meg kell takarítanod a jövedelmed egy részét nyugdíj céljaira.'

majd 70 évvel ezelőtt felszámolt nyugdíjrendszer óta állami nyugdíjrendszer működik, a felosztó-kirovó rendszerben.
Minden járulékfizetőtől (munkavállaló és munkáltató) az AKKORI nyugdíjasok nyugdíjának kifizetéséhez rendelte el az állam a járulékok kötelező beszedését.

Majd ha egy amerikai-típusú valódi magánnyugdíjrendszert hoznak létre, akkor lenne értelme felhánytorgatni az államnak, hogy miért a nyugdíjak kifizetésére költi a most beszedett kötelező járulékokat.

Csak az átálláshoz szükséges néhány tízezer milliárd forintot kellene valakinek megfinanszírozni.

De természetesen akkor a rokkantnyugdíjakat, özvegyi ellátásokat, jövedelemmel nem rendelkezőket is rá kellene testálni erre a magánnyugdíjrendszerre, amit természetesen nem vállalnának.

Meg azokat is, akik tovább élnek majd, mint ameddig az addigi befizetéseikből futná a nyugdíjra.

Mert ugye a jól ismert libdem alapfilozófiájának ez meghatározó része:
kockázatok, költségek társadalmasítása ( azaz viselje az anyagi következményeket a gonosz Állam, szedjen be hozzá adókat másoktól), a profitot viszont a magánbiztosító tulajdonosai tehessék zsebre. (mert ez a lényege az egésznek, nem kell mellébeszélni)

Pontosan úgy, ahogy az elvetélt egészségbiztosítás 'működött' volna: a költséges, drága egészségügyi szolgáltatásokat csak fizesse az állam továbbra is, gondozza a jövedelemmel nem rendelkező betegeket, hajléktalanokat, aidseseket, a katasztrófák felszámolásának egészségügyi költségeit, i tak dalse.

neoteny · http://word.blog.hu 2015.10.25. 17:38:00

@Gerő Zoli a te barátod is lehetne:

"majd 70 évvel ezelőtt felszámolt nyugdíjrendszer óta állami nyugdíjrendszer működik, a felosztó-kirovó rendszerben."

Igen; írtam is hogy "[e]zt megelőzte egy (állami) kényszerítés".

"Minden járulékfizetőtől (munkavállaló és munkáltató) az AKKORI nyugdíjasok nyugdíjának kifizetéséhez rendelte el az állam a járulékok kötelező beszedését."

Vagyis egy államilag szervezett pilótajátékról van szó. Amik működnek addig, amíg több a "későbbi belépő" (a járulékfizető), mint a "korai belépő" (a nyugdíjat kapó). Amikor van 4-5-6 befizető 1 nyugdíjasra, elmegy a rendszer. Ahogy ez az arány közeledik az 1:1-hez (vagy akár még rosszabbhoz), nyilvánvalóvá válik a rendszer fenntarthatatlansága (hogy egy divatos szót a helyes értelmében használjak).

"Csak az átálláshoz szükséges néhány tízezer milliárd forintot kellene valakinek megfinanszírozni."

Erre volt egy kísérlet a magánnyugdíjpénztárak megszervezése. Hogy valakik elkezdjék az öngondoskodást (habár még mindig kényszerítve), hogy az átállás elhúzódjon időben, ne egyszerre kelljen azt megfinanszírozni.

"a profitot viszont a magánbiztosító tulajdonosai tehessék zsebre. (mert ez a lényege az egésznek, nem kell mellébeszélni)"

Már írtam volt: én befektetési jegyeket veszek az adómentes megtakarítási számlámra berakott pénzemből. A befektetési alapok (mutual funds) menedzsmentje ebből profitál, ugyanis menedzselési költséget számol fel (a náluk befektetett összegek arányában). Ez természetes: nem várhatom el tőlük hogy ingyen menedzseljék a befektetési alapot, amiben az én pénzem is benne van. Van egy nagyon egyszerű megoldás számomra, ha nem akarom hogy a befektetési alap menedzsmentje profitáljon az én pénzemből: nem veszek befektetési jegyeket náluk, hanem saját magam menedzselem a befektetéseimet, én veszek/adok el részvényeket. De én azt választom, hogy inkább kifizetem a befektetési alap menedzsmentjének a profitját, mert nekem inkább megéri hogy ők menedzseljék a pénzemet, mint hogy én tegyem azt.

Gerő Zoli a te barátod is lehetne 2015.10.25. 18:39:06

@neoteny: 'Már írtam volt:'
hogyne, csak azt a megtakarítást a saját jövedelmedből fizetted, és semmiféle garanciát nem vállalt az ezután járó majdani? nyugdíjad kifizetésére az állam.
(És helyette nem kellett állampapírt kibocsátani, hogy fizetni lehessen a nyugdíjakat.)

Az 'önkéntes nyugdíjpénztár' pontosan erre van kitalálva, és működik.

a kötelezően önkéntes fából vaskarika manyup működési költsége fénykorában 10% körüli volt, kizárt hogy ekkora jutalékért átadtad volna a megtakarításodat, úgy hogy semmiféle garanciát nem adnak se a vagyonra, se a hozamra, se a nyugdíjra.
A költségeket meg az állam fizette mások! adójából.

A magyar manyup ( @egyetmondok barátunk legkedvesebb echte kapitalizmusának szemefénye, aki még az államadósságot is ezzel csökkentette ) ilyen volt.

neoteny · http://word.blog.hu 2015.10.25. 18:50:38

@Gerő Zoli a te barátod is lehetne:

"semmiféle garanciát nem vállalt az ezután járó majdani? nyugdíjad kifizetésére az állam"

Mutasd meg hogy hol vállal (akár a magyar, akár a kanadai) állam garanciát arra hogy a mostani nyugdíjjárulék-fizetők mindegyike kap majd állami nyugdíjat, ill. ennek a jövőbeli nyugdíjnak a mértékére?

Gerő Zoli a te barátod is lehetne 2015.10.25. 19:11:08

@neoteny: tehát elismered, hogy a manyup nem vállalt semmiféle garanciát a járulékfizetőktől állami erőszakkal elvett nyugdíjjárulékra, se hozamára, se magára a nyugdíjra
Ezt én is biztosíthatom neked, csak jól bízzad rám a jegyeidet :)

neoteny · http://word.blog.hu 2015.10.25. 19:16:12

@Gerő Zoli a te barátod is lehetne:

Nem is állítottam soha hogy a nyugdíjbiztosítók bármilyen garanciát vállalnának; te voltál az aki implikálta hogy az állam viszont igen.

Gerő Zoli a te barátod is lehetne 2015.10.25. 20:07:40

az állam viszont törvénnyel garantálja a nyugdíjat.
természetesen mondhatod azt, ezt a törvényt is meg lehet változtatni, de jelenleg ez van

a manyup esetleges csődje esetén viszont az államra hárul a magánnyugdíj nélkül maradtak létfenntartásához biztosítandó minimális ellátás - mások adójából természetesen.

neoteny · http://word.blog.hu 2015.10.25. 21:52:56

@Gerő Zoli a te barátod is lehetne:

"természetesen mondhatod azt, ezt a törvényt is meg lehet változtatni, de jelenleg ez van"

Korábban ezt írtad:

"semmiféle garanciát nem vállalt az ezután járó majdani? nyugdíjad kifizetésére az állam"

A jelenleg hatályos nyugdíjtörvény a törvényes alapja a jelenlegi nyugdíj-kifizetéseknek. És valóban, mivel meg lehet változtatni, nem nyújt garanciát a majdani állami nyugdíj kifizetésére.

(Én 2000 és 2010 között fizettem nyugdíj-járulékokat a magyar nyugdíj-kasszába, ráadásul vagy a maximumot, vagy annak több mint háromnegyedét. És erre nyugodtan keresztet vethetek: ezen befizetések után biztosan nem fogok kapni nyugdíjat a magyar államtól, még kicsit sem.)
süti beállítások módosítása