1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2014.09.11. 17:29 HaFr

Az élet mindenek előtt

Valamiért a politikai logika a rendszerváltással rögtön rátalált „hagyományos” törésvonalunkra, amelyet az értelmiség népi-urbánus ellentéteként szoktak régebben jelezni, de valójában végigvonul az egész társadalmon mint a nemzetiek és a nyugatosok – az ideáltipikusan zárt és a nyitott társadalom híveinek -- megosztottsága. A törésvonalra rápakolható sok minden, ami a 20. századi történelmünk tragédiáit táplálta, illetve döntően ez az, amely ma is meghatározza Trianon, az antiszemitizmus, a kommunizmus, a rendszerváltás, illetve a mai politikai rendünk megítélésének konfliktusosságát. Sőt, úgy látszik, hogy olyan mély megosztottságot jelent, amelyben -- ha nincs szerencsénk -- hosszú időre elsüllyedhet a jogállam, a demokrácia és a társadalmunk.

A magyar politikai rendszer átka, hogy nincs olyan bölcs elitünk sem, amely ennyi trauma után felismerte volna e törésvonal kártékonyságát, és mindent megtett volna azért, hogy megmentse tőle a politikát. Ennek ellenkezője történt. A nyugatos-nemzeti ellentét – amelyről egyesek egyenesen azt állítják, hogy a népünk keleti eredetével és „észjárásával” összefüggő fátum, amely nem is küzdhető le – a politikai harcok legfontosabb motívumává és érzelmi forrásává vált, amely nem csak önazonossági, hanem egyenesen egzisztenciális üggyé teszi a politikát Magyarországon.

Ezekből az összefüggésekből látszik, hogy a rendszerváltás kultúrájának megrekedése a 20. századi paradigmában nem is 20. századi eredetű probléma. Amellett, hogy tükröződik benne a polgárosodásunk és a modernizációnk kudarca, valamint az utóbbi három-négy nemzedék velünk élő traumái, olyan mély szociálpszichológiai, nemzetkarakterológiai (?), és az őstörténetünkig (?) visszanyúló történelmi és kulturális kérdéseket vet fel, amelyek jóval túlmutatnak azon, hogy mit nem tett jól a mai társadalmunk az együttélésben, vagy milyen károkat okozott magának a politikai döntéseivel 1990 óta.

A politikai elitünk pedig csak olyan, mint több száz éve. Alapvetően tudatlan, önző, sikertelen és könnyűsúlyú, de közben nem átallja a szükségesen túl elszívni a társadalom erőforrásait, azokat a maga javára fordítja, és a társadalmi kompetenciák gazdagítása helyett azok elfojtásában érdekelt. Meg se karcolja azokat a problémákat, amelyekről akárcsak az előbbiekben szó volt, felelősségérzete nincs. Semmi új a nap alatt a Kárpát-medencében.

Mindent összevetve mit lehet tenni ilyen körülmények között? A kérdés talán a legbonyolultabb, amely a közéletben feltehető. Ugyan a diagnózisban sem értünk egyet, de a távlatos gondolkodásra való képességünk különösen hiányzik. Ám ezen is túl vajon alkalmas-e még a korunk az autonómiák, az individualizmus, a közösségi szolidaritás, a polgári értékek megrekedt kifejlődésének újraindítására? Vonzóak-e még ezek az értékek? Van-e hasznuk? Egyáltalán: merre az arra? Milyen társadalmat akarjunk? Milyen társadalmat akarhatunk? És ha reálisan nézzük, hova juthatunk el a még valamennyire belátható 2030-ig? 2050-ig?

A ború ellenére azt is hiszem, hogy a politikai antagonizmusaink tisztulást is hoznak. Előbb-utóbb megerősödik az a felismerés -- polgári fejlődés ide vagy oda --, hogy a régi reflexeink továbbélését rendszerszinten kell korlátozni, miközben mindkét oldali szimpatizánsok meg fogják érteni, hogy a másik narratívájában is van valami elfogadható -- valami, amely átgondolásra készteti őket a sajátjukkal kapcsolatban is. A 350 forintos euró, a leszakadás a régiótól, és borzasztó közéleti hangulat végül meg fogja tenni a hatását: az élet mindenek előtt.

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr436689435

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lexa56 2014.09.11. 19:02:51

Ez a fajta kettősség az általam valamennyire ismert kultúrák közül az oroszra is jellemző (nyugatosok és szlavofilek).
Az erőszakos majmok monopóliumát megtörni csak kis, összetartó közösségekben lehet. Vagy legalább a reményt megőrizni arra az időre, amikor kihalnak.
Ez elzárkózást is jelent a többségi őrület elől, de legalább belső menedéket jelent.

quendelapo 2014.09.11. 19:18:05

"A 350 forintos euró, a leszakadás a régiótól, és borzasztó közéleti hangulat végül meg fogja tenni a hatását: az élet mindenek előtt."

Kérdés, hogy az összeomlás pillanatában milyen alternatívák lesznek? Illetve el lehet-e egyáltalán jutni az összeomlásig, anélkül, hogy lennénk olyan közösségek, akik képesek alternatívát kínálni?

Ha nem lesznek alternatív közösségek és ideák, valószínűleg marad a mérhetetlen közöny, a kivándorlás és a ráérős szegénység.

camilló 2014.09.11. 20:54:55

Jól értem? Forradalmat vizionálsz? Határozottan azt érzem, vannak baloldali értékeid!:)

almodhi 2014.09.11. 21:01:20

"A 350 forintos euró, a leszakadás a régiótól, és borzasztó közéleti hangulat végül meg fogja tenni a hatását: az élet mindenek előtt."

Úgy legyen. Bár nekem eszembe jutottak az akváriumban szép lassan megfőzött békák.

egyetmondok 2014.09.12. 10:21:23

" Ám ezen is túl vajon alkalmas-e még a korunk az autonómiák, az individualizmus, a közösségi szolidaritás, a polgári értékek megrekedt kifejlődésének újraindítására? " ---

nincsen és szerintem nem is lesz olyan európai kor,amely erre ne lenne alkalmas.
A magyarok pedig újra megpróbálják majd, akkor is,ha eddigi kísérleteik kudarcot vallottak,akkor is,ha a kudarcok után olyan hamis politikai konstrukciókba kényelmesedtek bele,amelyet örökkévalónak lehetett hinni.
A NER is tarthat akár pár évtizedig,semmi sincsen,ami ezt megakadályozhatná.
Aztán egyszer csak vége lesz,vagy úgy lesz vége,hogy fokozatosan,de biztosan lesz egy újabb jogállami próba. Nincsen más európai politikai élet.

ingyenebed 2014.09.12. 10:44:53

trinon se tette meg a hatását. a 2vh se.
a rendszerváltással elveszett millió munkahely se.

mindig van önfelmentés.

én arra jutottam, hogy szrok mindenkire.
nem lehet egy társadalmat úgy általában felemelni.
azt lehet tenni, hogy megkeresni azokat az egyes embereket, akik jobb minőséűek az átleg selejetnél és valamiféle sorsközösséget alkotni velük, a többi minél hatákonyabb kizásásával.
aztán aki be akar kerülni, az majd ennek megfelelően fog viselkedni és gondolkodni, vagy mehet a levesbe.

egyfelől.

másfelől meg nem érdemes már nemzetben gondolkodni.

sztem a 21 században az lesz az új érdekes fejlemény, hogy a ma földrajzi és vérségi alapon elkülönülő nemzetek és államok felolvadnak és ehelyett szociológiai alapon fognak a világon mindenfelé élő emberek csoportokat alkotni. persze ez lassú folyamat.

ingyenebed 2014.09.12. 10:54:12

jameg:

sztem nálunk az van, hogy az állam/társadalom sorsának alakulása merőben és tömegesen el tud térni az egyéni sorsoktól.

úgy értem ezt, hogy senki nem ment oda a rendszerváltás után hozzád, hogy ja, kis gmk-s, butikos, zöldséges, háztájis, tanácsi lakásos, akármis barátom, akkor fizesd már be utólag a közösbe, amit nem fizettél be az utóbbi 10-20 évben.
ugyanez érvényes a 90 utáni utáni tömeges adócsalásra, minimálbéres zsebbefizetős szrra.
stb.
senkihez nem mentek oda, hogy akkor a cca 25md dolcsis adósságkélgyóból rád ennyi ft jut, és kérjük a kasszához fáradni, ellenesetben jelzálogkánt a T Házára terheljük államilag.
senki nem megy oda, hogy akkor a paks2 700e ft fejenkénti részét tessék befizetni.

hanem majd lesz valamilyen szétterhelés, ami alól majd szépen ki lehet bújni, ahogy eddig is mindig.

az van, hogy ha ügyes vagy, lehet itt akármekkora összeomlás, attól neked még személyesen jó lehet.
és ez nem ritka dolog, hanem ez a tömeges jellemző milliószámra.

akkor meg miféle tanulást akarsz, Péter?

panelburzsuj 2014.09.12. 11:04:40

@ingyenebed:
Márpedig van tanulás, hogyne lenne:

Számlapénz, tőke, tudás, munkaképesség - tömegesen iszkol innen.

almodhi 2014.09.12. 11:20:50

@ingyenebed: "az van, hogy ha ügyes vagy, lehet itt akármekkora összeomlás, attól neked még személyesen jó lehet."

Ez igaz is meg nem is.

Egyrészt a "személyes jólétnek" olykor ára van. Le kell feküdni a hatalomnak. És akkor jöhet a méricskélés hogy x mértékű lefekvés még OK, y mértékű már túlzás. Sok embernél ennek a vége az egyéni teljesítmény visszafogása, Eiffel-torony építés gyufaszálból, házipálinka.

Másrészt vannak olyan területek ahol nagyon nehéz, vagy aránytalanul költséges a személyes különút: oktatás, egészség, sikeres (kis)vállakozás a "maszek-szint" felett.

Aki öregebb, már jól ismeri a szemékles különutak árát és korlátait. Erről szóltak a hetvenes-nyolcvanas évek. Egyetlen különbség van: a (még?) szabad utazás. És ezt nagyon sokan választják és fogják választani, mert nem igazán fűlik a foguk a jó öreg kádári megoldásra.

Alkibiadesz 2014.09.13. 16:37:44

"Ezekből az összefüggésekből látszik, hogy a rendszerváltás kultúrájának megrekedése a 20. századi paradigmában nem is 20. századi eredetű probléma. Amellett, hogy tükröződik benne a polgárosodásunk és a modernizációnk kudarca, valamint az utóbbi három-négy nemzedék velünk élő traumái, olyan mély szociálpszichológiai, nemzetkarakterológiai (?), és az őstörténetünkig (?) visszanyúló történelmi és kulturális kérdéseket vet fel, amelyek jóval túlmutatnak azon, hogy mit nem tett jól a mai társadalmunk az együttélésben, vagy milyen károkat okozott magának a politikai döntéseivel 1990 óta."

Mik lennének ezek a szociálpszichológiai, "nemzetkarakterológiai", történeti, kulturális kérdések?

Alkibiadesz 2014.09.13. 19:08:40

Arról lenne szó, hogy a „jó politika” létkérdéseket is felvet, de a mi „kelet-nyugat” hagyományunk csupán elfedi ezeket a problémákat, azaz a „létfeledés” eszköze lesz, vagyis a rossz politika megtestesítője? (Nem mellékes kérdés: Lehetséges, hogy a Mi létünk lényege épp, hogy a „létfeledés”, vagyis nekünk a rossz a „jó”?)
Átfogóbb probléma: Úgy tűnhet, hogy a „nyugati típusú politikában is megszűnt a politika és a létkérdések összefonódása. Kérdés, hogy miként lehetne újból helyreállítani a megbomlott viszonyt. (Lehetséges, hogy az „identitáspolitikák”, mint pl. a feminizmus, csak késői és csökevényes visszhangjai ennek az egykor volt intenzív kapcsolatnak?)
Hol helyezhető el ebben az értelmezési keretben politika autopoetikus értelmezése (az orbáni gyakorlat)? Lehetséges, hogy nem véletlenül érint létkérdéseket (meg ha hihetetlenül perverz módon is) és éppen ez lehet „sikereinek” egyik, eddig nem kellően értékelt/tárgyalt forrása?

Lexa56 2014.09.14. 07:26:22

@Alkibiadesz: messze vezető kérdések. A feltörekvő kultúrák mindig létkérdéseket vetnek fel, először álomszerű bizonyossággal, de kevéssé artikuláltan. Leginkább vallási alapfogalmakkal és nagy léptékű művészetben. Ez az ébredő világlátás később dogmatizálódik (ami a belső kétellyel szembeni védekezés), majd ezt követi a transzcendens helyett az immanens értékvilág kibontakozása, majd annak a széthullása. Mi valahol itt tartunk. Lesz majd új transzcendencia, de az számunkra valószínűleg idegen és ijesztő lesz. A magam részéről nem gondolom, hogy Orbán és köre ennek képviselője lenne.

Alkibiadesz 2014.09.14. 09:18:54

@Lexa56:
No de a görög poliszoké is ilyen feltörekvő kultúra volt, mégis példaértékűek.

Alkibiadesz 2014.09.15. 19:31:44

@Lexa56:
Orbán "gondolatvilágának" értelmezése a hagyományhoz való viszonya felől is értelmezhető.

Saját hagyományunkhoz alapvetően kétféleképpen viszonyulhatunk. Vagy fel és elismerjük annak ránk gyakorolt hatását, vagy nem, ésetleg tudatosan visszautasítjuk azt.
Ez utóbbi megközelítés alapja az a feltételezés, hogy a hagyománynak semmi köze a racionalitáshoz, csak akadályozza annak kibontakozását és működését, mégpedig azért mert a hagyomány által közvetített értékek választása teljesen önkényes.
Egy hagyományvédő ennek pont az ellenkezőjét gondolja az értékről, vagyis azt, hogy lehetséges a racionális igazolásuk, csak éppen ehhez egy hagyományon belül kell lenni.
Ebből pedig az is következik, hogy egy "hithű" hagyománypárti szerint a hagyományok közötti racionális vita is lehetséges csak éppen nagyon nehéz. (Egyébként szerintem panelburzsuj is valami hasonlóval próbálkozik, csak az nem mindig sül el jól.)

Na most az Orbán által közvetített világkép az valahol a kétféle hagyománykezelés között helyezkedik el.
A hagyományellenesekkel szembemenve cáfolja azt, hogy egyetlen hagyomány se lehet érvényes. Azt állítja hogy van egy hagyomány ami érvényes, de csak egy.
Ugyanakkor nem csak a hagyománypártiak pluralizmusával megy szembe, hanem azzal a kiindulópontjukkal is, amely szerint lehetséges a hagyományok racionális igazolása. Tagadja ezt a tételt és éppen erre a tagadásra alapozza a saját hagyományának kizárólagosságát.

Lexa56 2014.09.15. 19:58:04

@Alkibiadesz: ha van olyan email címed, amire lehet küldeni és érdekel, akkor küldök neked egy cikket, amiben kicsit bővebben fejtem ki, hogy mit gondolok erről.

Lexa56 2014.09.15. 20:01:01

@Alkibiadesz: ami a görög poliszok világát illeti, az már rég nem feltörekvő, hanem egy csúcsán levő ("őszi") kultúra - ahogy én látom. (Ld. pl. a Nyugat Alkonyának összehasonlító táblázatát vagy Szmodis Jenő pazar kultúrtörténeti elemzését a görögökről írott könyvében). A görög kultúra tavasza valamikor abban az időben volt amiRŐL (és nem amiKOR) az Iliászt írták.

Alkibiadesz 2014.09.16. 07:28:22

@Lexa56:
Persze hogy érdekel.
shimazu28@gmail.com a címem
süti beállítások módosítása