1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2017.11.10. 08:49 HaFr

A sorosozásból nem lesz működő kapitalizmus

Image result for demise of capitalism

Tegnap hazafelé Londonból két ott dolgozó fiatal ember ült mellettem a repülőn és elég hangosan, sőt lelkesen beszéltek arról az egybevágó élményükről, hogy odakint "kapitalistákká" váltak. Mivel az is kiderült, hogy az egyik könyvelő egy multinál, a másik pedig felszolgáló a Cityben, nyilván nem abban az értelemben váltak kapitalistává, amit a szótári jelentés takar, hogy pénzbefektetéseikből élnének, hanem hogy, idézem az egyiket, "keményen meghajtanak mint állat, de fair a rendszer." Mondta ezt az éttermi felszolgáló. Milyen más ez, mint "a magyar szocializmus", mondta a másik (mivel true storyról van szó, újfent felhívom a figyelmet a szóhasználatra). A kapitalizmus és a szocializmus jelentése halál pontosan elvált ennek a két, nem túl magas beosztásban dolgozó magyarnak a fejében anélkül, hogy hazai közgazdászokon nevelkedtek volna, annál is könnyebben, mert nem nevelkedtek hazai közgazdászokon: a két rendszer két ethosz (két gyakorlat), amelyek más-más magatartásformákat jutalmaznak (londoni felszolgáló vs.Tiborcz) és ezért különböző eredményeket szülnek. Nem a szótári meghatározás számít, hanem ami ennél jóval több, és ami akkor is termékenyebb rendszerré teszi a kapitalizmust, ha közben épp elég válságjegyet mutat a felszínen és makroszinten.

Ez az, amit a hazai szocializmus barátai (akik a társadalom 85%-át, a nyilvánosság harcosainak pedig 99%-át alkotják) nem értenek. Amíg nincs itt egy olyan rendszer -- amelybe ezek a magyarok Londonban belecsöppentek --, hogy kikényszerítse a produktív gondolkodást, gyakorlatokat és erkölcsöt, addig elkerülhetetlen, hogy a magyar labdarúgás mai állapota legyen a legpontosabb előképe annak, amivé a magyar társadalom és benne a gazdaság válik. Azért "benne", mert a gazdasági rendszer egy nála erősebb társadalmi kultúra függvénye, amit viszont hosszabb távon, a politika segítségével, megfelelő dresszírozás, intézményrendszer és erkölcsi elvárások mentén lehet kialakítani.

Mármost erkölcstelen politikusok, akik evidensen nem értenek a feladatukhoz sem, nem fognak ilyen erkölcsi rendet kialakítani. A közgazdász szakértők megszólalásai meg -- akik a makróról fecsegve soha nem ejtik ki a szájukon az erkölcs, az ethosz, a gyakorlat, az intézmények stb. szavakat, de még, wow, a kapitalizmust sem, ezért éppen csak a lényegről nem beszélnek amellett, hogy tipikusan a "mezót", a vállalati szférát sem ismerik a mezó szintjén, csak adatokként -- maguk is a tágabb erkölcstelenséget erősítik az erkölcsmentességgel.

Ez a két lány a példában máris sokkal jobban ismeri a kapitalizmus maradandó lényegét -- a kiválóság teher alatt, versenyben való kifejlődésének, és vele a produktív cselekvések koordinációjának intézményesült gyakorlatát --, mint megannyi , kolumnákat teleíró "szakember". A hiány, amit ez utóbbiak és a politikusok okoznak éppen arról a tőről fakad, mint a csecsemőkorában meghalt magyar liberális demokráciáé: mind a kettőt -- és a gyökereikben a szabadságot és a kapitalizmust -- alapvetően szocialista, szocializmusban felnőtt, legföljebb "reformista", progresszív vagy technokrata alakok vették a szárnyaik alá. A liberális demokráciánk és a kapitalizmusunk az ellenségeik és (a szocialista véleményközösség által felkent) ignoráns barátaik gyűrűjében lehelték ki a lelküket, még az inkubátorban. Még odáig sem jutottunk el, hogy érdemes legyen Magyarországon kritikai vitát nyitni a kapitalizmusról, mert nem lenne tárgya a vitának: zárványokról és töredékekről, amelyek mára belekerültek a nemzeti szocializmus darálójába, nem lehet koherensen vitatkozni. A kapitalizmus címkéje alatt biztosan nem.

66 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr5113228991

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hidvégi Mihály 2017.11.10. 09:49:50

Ebben nem tudok hibát találni. Milyen jó is néha a pórnép közé vegyülni.

Hidvégi Mihály 2017.11.10. 09:52:59

Persze majd jön birca, ő sikeres lesz annak bemutatásában, hogy a két lányt megfertőzte nyilván Soros.

szuperpocok 2017.11.10. 11:11:31

Magyarországon nincsen kapitalizmus. Ami itt megy lassan már 3 évtizede, az a kapcsolat- és klientúraalapú államszocializmus továbbélése, a szocialista jelszavak nélkül. Alig volt-van példa igazi, innováció- és teljesítményalapú vállalkozói sikerekre, a „nagy karrierek” itt rendszerint politikai kapcsolatokon alapulnak és a valódi piaci kereslet helyett az állami megrendelés adja a fedezetüket. Vagyis: a „nagy vállalkozói siker” alapja az állam által előzőleg más vállalkozóktól és az állampolgároktól beszedett, majd a „kedves oligarchánknak” továbbadott adó. Még az állítólagos „versenyszféra” is az államból él.

Jólét attól lesz, hogy az emberek termékeket és szolgáltatásokat hoznak létre, és ezeknek a cseréjével emelik egymás életszínvonalát. Nem pedig azzal, hogy állambácsi osztogat. A mi rákfenénk az, hogy a rendszerváltáskor szociális piacgazdaságot akartunk, vagyis szabad piacot, de emellett szociális hálóval, amihez kurva magas adók kellenek. Komolyan azt gondolta valaki, hogy a 40 éven át tervgazdasággal működtetett, és utána meg széjjel privatizált magyar gazdaság majd képes lesz elviselni egy ekkora újraelosztást?

Ez alatt a teher alatt nem tudtak fejlődni a magyar vállalkozások. Nem tudott kellő mértékű tőke felhalmozódni, nem tudott kialakulni egy nemzetközileg is versenyképes, innovatív vállalkozói szféra, amely a vevők kiszolgálására és minél jobb termék létrehozására helyezné a tevékenységét. A barátságtalan környezet kikényszerítette azt a fajta ügyeskedő és kiksapukereső mentalitást, ami tovább rontotta az amúgy se túl pozitív képet a vállalkozókról, mint gazdasági szereplőkről. És a magyar társadalom meggyűlölt egy olyan rendszert, amiben nem élt egy percet se...

Fuxos (ex bömis) · http://fuxianizmus.blog.hu 2017.11.10. 11:35:17

Azért talán ennyire nem sötét a helyzet. Én a kapitalizmus kicsiny szigetén dolgozom és ismerek még néhány hasonlót. (KKV világban)

Az első fő probléma a mindent átható korrumpáltság és ez a versenyszférára is erősen vonatkozik.
A másik nagy gond a vállalkozások teljes degeneráltsága. Mindenki, kicsi és nagy, hazai és külföldi (multi) az állami támogatások bűvöletében él. Nem az a mérvadó egy új projektnél (üzletnél) hogy mennyire lesz nyereséges a dolog, hanem az hogy mennyi állami támogatást lehet rá felvenni.....a támogatási rendszer butaságáról meg inkább nem is beszélek. Csak ideges leszek.
A harmadik nagy visszatartó érő az üzleti gondolkodás és tudás méretes hiánya.....nem csak a KKV-nál.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2017.11.10. 11:50:22

@Fuxos (ex bömis): aha, szóval tényleg nem ilyen sötét a helyzet :)

Fuxos (ex bömis) · http://fuxianizmus.blog.hu 2017.11.10. 12:12:03

@HaFr: Én nem azt mondtam hogy jó irányba mennek a dolgok.....csak időnként javíthatatlan optimista vagyok...meg az is igaz, hogy én ugyanannak az igazságnak egy másik szögből nézem az arcát. Frog perspektiv, you know is different than your presidental wiew. ....ahogy ezt egy tervtárgyaláson egy jó barátom mondta az elnöknek.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2017.11.10. 12:47:39

@Fuxos (ex bömis): szakik is vagyunk azért, elvtársam, elég sok időt töltök a flooron :)

szuperpocok 2017.11.10. 13:40:30

@Fuxos (ex bömis):

Jól mondod. Normális szabad piacon a fogyasztókat kellene szolgálni minden vállalkozásnak, valamilyen színvonalas termék vagy szolgáltatás léterhozásával.

Az emberek Che Guavera pólóban szórják a baromságaikat, hogy vááá micsoda szörnyeteg a kapitalizmus, de közben meg nem abban élnek...

Fuxos (ex bömis) · http://fuxianizmus.blog.hu 2017.11.10. 14:37:47

@HaFr: Másképp látod a dolgokat vállalatvezetőként mint tanácsadóként...még akkor is ha sok időt töltesz a lövészárkokban. Csináltam mindkettőt, más a view. Nem is olyan kicsit.

Robur 2017.11.10. 14:47:55

@Fuxos (ex bömis): Vicces lesz amikor az EU-s támogatásokat kihúzzák az ország alól.

ijontichy 2017.11.10. 14:54:01

@poszt , @Hidvégi Mihály: Én - sajnos - tudok.
"két ott dolgozó fiatalember" vs.
"Ez a két lány a példában"
avagy
"fiatalember" vs. "fiatal ember".

HaFr · http://hafr.blog.hu 2017.11.10. 15:37:01

@ijontichy: igaz, én is gondoltam rá, csak lusta voltam megnyitni a szerkesztést, de most megtettem, ksz

Mr. Hyde 2017.11.10. 16:56:04

A kapitalizmus pontosan ennyit tud a periférián mint amnnyi abból Magyarországon is látszik.

Kész.

Az anglibán multinak robotoló könyvelő pedig nem kapitalista hanem sima proletár.

nemecsekerno_007 2017.11.10. 17:02:49

- Annyit tennék csak hozzá, hogy a politikusaink "minősége" már csak következmény.

- Hétköznapi protekció mindenhol van, vagy talán alig-alig akarja valaki benyomni a saját gyerekét valami jó pozícióba?

- Amíg nincs valós veszélye annak, hogy valakit mondjuk nem látnak el a kórházban mert nem futja a biztosítása v. nem árverezik el a házát mert nem tudja fizetni a hitelt addig itt nem lesz kapitalizmus.

- Amíg 3 millió nyugdíjas dönti el, hogy mennyi legyen az adó, amíg gazdag nyugati országoknak képez szakembert a felsőoktatás addig sok jóra ne számítsunk.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.11.10. 17:22:08

A poszt toló alaposan el van tévedve. A narancsgengszterek nem is akarnak itt működő kapitalizmust építeni. Feudalizmust építenek.

2017.11.10. 17:22:20

@szuperpocok:
kapitalizmusban a szabad tőkepiac (free capital market) dönt arról, hogy mely vállalatok jutnak nagy összegű hitelekhez (jelentős versenyelőnyhöz). a kapitalizmus is egy klientúra rendszer. csak az egy nemzetközi klikk vezeti. ugye nem gondolod komolyan, hogy a legjobb sörfőzők ülnek a heinekken igazgatótanácsában. mégis felvásárolták az európai söripart. mert a kereskedelmi bankok állami garanciavállalás mellett nekik ehhez elegendő pénzt nyomtak. ez így működik. most matolcsy uncsija veszi meg a sörgyárat. persze lehet mondani, hogy ez nyílt alvilági politika. state capture. de ez egy közvetlen leváltható csoportosulás. ezzel szemben nemzetközi pénzügyi köröket a köznép nem tudja leváltani. és az is beltenyészet. hány családot jelent a baloldali-liberális értelmiség. azt most hagyjuk, hogy miféle vallásfelekezet. hány család, hány utcában laknak ezek az emberek. csak azt tudják mozgósítani, akit megfizetnek. annyira hülyék, hogy jelen állás szerint matolcsy is veri őket. ez van.

2017.11.10. 17:26:51

@Robur:
húznák már. mert kiderülne, hogy az állami dotáció 1 nyelven ugyanolyan szarságot eredményez, mint amikor ugyanazt 25 nyelven működő bürokrácia intézi. szükség van unióra. de nem ebben a formában. csak mondanák fel a gazdasági szerződéseket. biztosan visszaesne a dzsídípí. mivel a külkereskedelmi mérleg többlet van így lehet nacionalizálni. nem probléma ha néhány cég kivonul. az persze igen ha tömegével teszik. de ez azt jelenti, hogy nem kell ennyi multi. és azt, hogy lehet szelektálni.

Robur 2017.11.10. 17:50:09

@Mr. Hyde: Kár, hogy a proletárok a kapitalizmusban tízszer jobban élnek mint a szocializmusban.

Robur 2017.11.10. 17:51:50

@444: Ha az évi 1000 milliárdot kirántják Magyarország alól az kb. biztos államcsőd.

lobaszopiatej 2017.11.10. 18:38:49

Fociban ott mutatkozik meg leginkább, hogy KIÉLEZETT versenyre lenne szükség és akaratra, mert manapság kisebb a tudáskülönbség.
A munka meg nem a becsület dolga... a becsület édeskevés.
A foci pedig fel van duzzasztva állami és korrupciós (= alias TAO) pénzzel.
Akinek nem jön le, hogy az állami cégek meg önkormik nameg a korrumpáló TAO-s nagycégek (Swietelski, Strabag, ...) hogyan tömik a focit, az mind-mind szocializmuson nevelkedett Fidesz-MSZP szavazó (=itthoni szavazók 90%-a).

2017.11.10. 18:40:53

@Robur:
abból különadók és újabb államosítások következnek. a gazdaság visszesik, nehéz helyzetbe kerül, de nem feltétlen megy csődbe.

Mr. Hyde 2017.11.10. 18:49:09

@Robur:

Erről talán beszélj a szocializmusmentes bangladeshi varrónőkkel vagy pakisztáni hajóbontókkal.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.11.10. 19:48:58

Működő kapitalizmus csak kevés helyen van, ezek a nyugati magállamok. Másnak nincs helye és lehetősége, hiszen mindig elfogy a mások pénze, amit a tőkések el tudnának síbolni. Ők tudnak lopni tőlünk, nekünk meg nincs kitől.

Plusz, eleve erkölcstelen dolog lopásból élni, szóval NEM IS KELL nekünk működő kapitalizmus. Már az is elég, ami működik - szívja ki a vérünket nap mint nap.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.11.10. 19:49:52

@Mr. Hyde:

Így igaz. Liberális téveszme, hogy ami nálunk van, az nem kapitalizmus.

Robur 2017.11.10. 20:08:49

@Mr. Hyde: Te meg mondjuk a németekkel,osztrákokkal,finnekkel stb.. A kapitalizmust lehet jól meg rosszul csinálni. A szocializmust csak rosszul.

Robur 2017.11.10. 20:11:33

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: Ez szimpla hazugság, hogy csak lopásból lehet kapitalizmust építeni. Finnek, osztrákok, dél-keleti ázsiai kis tigrisek stb..

Robur 2017.11.10. 20:13:10

@444: A kkv-ra van egy kevés rálátásom, de ha igaz amit fuxos ír, hogy a multik is állami pénzre várnak, az olyan dominóhatást indíthat el ha megszűnik az állami pénz, hogy abból akár katasztrófa is lehet.

2017.11.10. 20:38:14

@Robur:
nincs olyan nagyberuházás, ami ne jelentős állami támogatással valósulna meg. de ez magyar költségvetési pénz és nem uniós forrás. brüsszelben érdekes módon fel sem merül ez tiltott költségvetési támogatás lenne. mert általában német cégek kapják. az elmúlt évekből nagyjából egy tucat támogatott beruházást tudnék mondani innen debrecenből. legutóbbi példa krones ag (csomagolástechnológia) 500 új munkahely 5,5 milliárd vissza nem térítendő állami támogatás.
www.youtube.com/watch?v=r-Wlhpbyt7Y
a múlt héten jöttek ki az állásajánlaik. a németországi gyakornoki program azonnali kezdéssel indul. és az üzem a tervek szerint jövő évben február-márciusban indul. nyilván a választásokra. de ez egy példa. az elmúlt években nagyjából 4000 új nagyrészt ipari munkahely jött létre csak debrecenben.

Tamáspatrik 2017.11.10. 20:47:43

Erről van szó, igen.
A kapitalizmus lényege a VÁLLALKOZÁS, ami a komfort zónából való kilépést, a bizonytalanság választását jelenti, kockáztatást.
Itt nálunk viszont fő a biztonság, "ne kockáztassunk", ergó a járadékvadászat megy ezerrel, tehát a biztos jövedelemre megyünk rá.
A társadalom jó részét megfertőzte ez a mentalitás, amely szembemegy a kapitalizmus logikájával, a teljesítmény elvvel.
Ezt csinálja a magyar elit jó része, abszolút biztosra megy, valójában nem vállalkozik semmire a szó igazi értelmében.
A ronda kapitalista valójában dinamikus vállalkozó, a Marx által szidott, eltulajdonítani való Tőke pedig a felhalmozott tudásnak a gyümölcse. Olyan mögöttes tapasztalatok rendszere, amely bármiféle helyzetben képes alkalmazkodni és gyümölcsöt hozni, lényegében minden tőke szellemi jellegű. Egy vasdarab sosem tőke, az csak hulladék. Rengeteg alázatos munkával halmozható csak fel a tudás, teher alatt nő a pálma (a megfelelő irányú és jellegű terhelés alatt).

ricardo 2017.11.10. 21:21:39

Magyar lány kétszer felmos Londonban, és máris érti a csíziót. Makkos cipő, lila zakó meg van még, Péter? :)

neoteny · http://word.blog.hu 2017.11.10. 21:32:34

@444:

"nincs olyan nagyberuházás, ami ne jelentős állami támogatással valósulna meg."

Helyesen: nincs olyan nagyberuházás, ami ne jelentős adófizetői támogatással valósulna meg.

"legutóbbi példa krones ag (csomagolástechnológia) 500 új munkahely 5,5 milliárd vissza nem térítendő állami támogatás."

Vagyis 550 forintot fizetett minden magyar állampolgár, csecsemőtől aggastyánig, a Krones AG-nek, hogy 500 új munkahelyet hozzon létre. Nagyszerű üzlet -- a Krones AG-nek meg az 500 melósnak. A 10 millió magyarnak nem annyira, de ez nem is úgy lett tervezve.

Fuxos (ex bömis) · http://fuxianizmus.blog.hu 2017.11.10. 21:48:01

Mellesleg, aki magyeri az karácsony környékén nem ad fel csomagot a magyeri postán. Ide jutottunk.

Khonsu 2017.11.10. 23:27:06

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

Feudalizmus jellegű valamit. Van egy olyan sejtésem, arra játszanak, hogy addig kihúzzák amíg a populizmus és 4. ipari forradalom kettős szorítása elemészti a korrumpálódott "liberalizmus" elitjét és legalább annyira meggyengíti a nyugati államok politikai hatalmát, hogy ne legyenek képesek hatékonyan fellépni a rezsimmel szemben. Mindeközben pedig próbálják kitalálni (illetve remélik, hogy amazok kitalálják), hogy hogyan válhatnak hasznossá az új elit számára.

Vagyis szerintem az új világban valamiféle hűbéri viszonyra hajtanak, azt remélve, hogy szolgálatukért cserébe helyükön hagyják és esetleg még meg is védik majd őket. Ehhez még egy, legfeljebb kettő ciklust kell behúzniuk.

Ha ez az állapot megvalósul (és már szinte biztosra veszem, hogy igen), akkor az azt fogja eredményezni, hogy a "védelmi pénzt" az ország (mindennemű) erőforrásainak formájában fizetik meg, melyek a népnemzetiszocializmusnak köszönhetően nem lesznek képesek újra termelődni. Az alkunak köszönhetően nyerhetnek maguknak egy néhány évtizedes kis "királyságot" zárvány/"rezervátumi" állapotban, melynek ára, hogy hűbéruraink (akik közé emelkedhettünk volna, akár) szárazra szívják majd az országot, aztán kiköpik.

Nem túl dicső vég...

A legrosszabb pedig, hogy ennek elkerülésére gyakorlatilag semmi esély. Egyszerűen nem adott a társadalmi háttér egy más pályához, és kifutottunk az időből annak megteremtésére. Így pedig, ha valaki le is tudná váltani a NER-t, az csak úgy lenne rá képes, ha hasonul hozzá.

Orbánnal vagy nélküle, de sorsunk megpecsételődött.

Hamarosan eljöhet az a kínos állapot, amikor a hazai értelmiség, bármennyire is undorodik ettől a rezsimtől, kénytelen lesz a segítségükre sietni, hogy olyan alku szülessen, mely legalább egy kicsit elnyújtja és megszépíti/élhetőbbé teszi a sorvadást.

Alternatívaként marad a kivándorlás.

Khonsu 2017.11.10. 23:33:28

@Khonsu:

Persze az is lehet, hogy nem tervszerű, mindössze szerencsétlen (a rezsim számára szerencsés) véletlenek sorozata, hogy erre tartunk.

Hidvégi Mihály 2017.11.11. 06:46:58

@ricardo: Igen, gyermek, ez ilyen egyszerű, bekerül az ember igazi közegbe (ahol többek között érdemes dolgozni is), és máris érti a csíziót.

Végtelenül egyszerű ez.

2017.11.11. 08:42:23

@neoteny:
ez így van. de ez arra példa, hogy a magyar gazdaság nem kizárólag a brüsszel által támogatott beruházásokon alapul hanem a magyar állam által támogatott beruházásokon is. ha brüsszel kevesebb pénzt utal, vagy egyáltalán nem utal, akkor a növekedés fenntartásához az állami támogatásokat kell növelni. de ehhez valahonnan el kell vonni. ez különadókat és államosítást jelent. a másik opció a belső vagy a külső konjunktúra. a krones ag a szerződés értelemben köteles 500 főt foglalkoztani. így esetenként kénytelen magasabb bért fizetni. ez eredményez egy belső fogyasztásélénkülést.

jön a kínai recesszió. és orbánnak az unió pénzügyi értelemben beint. és ugyanezen a ponton a keresletélénkítő politika kifullad. ez egy olyan veszély, ami összeomlással fenyegethet. ezen azért törheti a fejét szijjártó péter és varga mihály. de ez ha bekövetkezik, akkor is választások után. most elegendő azt hirdetniük, hogy mondjunk nemet soros ördögi tervére.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.11.11. 08:47:15

@444:

"a magyar állam által támogatott beruházások"

Helyesen: a magyar adófizetők által támogatott beruházások.

"az állami támogatásokat kell növelni"

Helyesen: az adófizetői támogatásokat kell növelni.

"de ehhez valahonnan el kell vonni."

Bezony: vagyis 550 forintot fizetett minden magyar állampolgár, csecsemőtől aggastyánig, a Krones AG-nek, hogy 500 új munkahelyet hozzon létre. Nagyszerű üzlet -- a Krones AG-nek meg az 500 melósnak. A 10 millió magyarnak nem annyira, de ez nem is úgy lett tervezve.

"a másik opció a belső vagy a külső konjunktúra. a krones ag a szerződés értelemben köteles 500 főt foglalkoztani. így esetenként kénytelen magasabb bért fizetni. ez eredményez egy belső fogyasztásélénkülést."

"oké, de de ez egy baromság."

ricardo 2017.11.11. 08:50:35

@Hidvégi Mihály: Ó, ezt biztosan egy Kabos László filmben hallhatta ezerkilencszáz-hatvanvalahányban. :)

zipe moha 2017.11.11. 09:59:21

@Khonsu: ..kiváló meglátások, pontos diagnózis...most jönne a "gyógyítás"....ami , mivel a diagnózis pontos, nem félrekezelés lenne...mint eddig mindig..hanem lassú gyógyulást eredményezne..hisz vissza kellene illeszteni a fejet, a szívet, a karokat a lábakat...egyedül a gyomrot kellene csitítani.. és talán a szájat kisebbé alakítani...de te azt mondod gyógymód nincs ..a torzó ami lett 2 generáció szorgos beavatkozása következtében ..életképtelen..tanulság sincs??..( pl.a hentes nem sebész?...a csoport egoizmus nem racionalizmus?...ect)...:))

Robur 2017.11.11. 11:12:18

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: Ja, persze. Nézd meg hogyan él nyugaton egy bérmunkás.

Zoltan Heller 2017.11.11. 11:28:46

Szerintem fentiek miatt a magyar nép jelentős része (fele? többsége?) politikailag egyszerűen nem képviselhető. Nem alkotható olyan program, ami az igényeinek megfelel. Emiatt egy néppárti logika kapásból bukó, néppártként csak egy hazugségrendszer felépítésével lehet sikert elérni, erről szól a magyar politika Bokros utántól. Erre jött rá a fidesz is a Bokros-csomag idején, és folytatja ezt a gyakorlatot azóta is. 2008-ig a rendszer adósságfelhalmozással, gyakorlatilag a legitimáció megvásárlásával volt fenntartható (szoci 100 napos programok, fideszes lakáshitel támogatás). Ez a lehetőség olvadt el 2008-10 között. 2010 után a fidesznek is volt erre szándéka (7% hiányt próbálták az EU-val elfogadtatni), de lehetősége nem volt, így maradt a népakarat korlátozása/kijátszása.
A fidesz választási rendszere fentiekkel összefüggésben arról szól, hogy csak néppártként lehetne a fideszt leváltani, de ennek létrehozása lehetetlen. (a hazugságrendszer újabb verzójával, a szociális populizmussal próbálkozik az ellenzék egy része, és egy alakuló értelmiségi csoport talán Pogátsa Zoltán körül - nem tudom mekkora befolyással, nem sokkal - Mérce.hu is ilyen például)

Logikailag lehetett volna egy game changer ötlet Bokros kétfordulós elképzelése. De eltolta, mivel ő sem érti a lényeget, mert kapásból 500 napos szakpolitikai programot hirdet, ami marhaság, mert kell bele egy költségvetés, vele rakás szakpolikai döntés, melyekben nem lehet megegyezni, fentiek miatt. Nem is vevő rá senki.

Ehelyett csupán egy választási pártot kellene szervezni korlátozott mandátummal, melynek célja pusztán az alkotmány módosítása (olyan részletekkel melyekben meg lehet egyezni), új választási rendszer bevezetése, majd rögtön új választás kiírása. Persze lehet hogy visszajönne a fidesz, de már csak korlátozott hatalommal, és persze ha a nép ezt akarja, akkor evvel szemben nehéz mit tenni, vagy akkor magát a népszuverenitás elvét kell feladni.

Az egész nép politikai képviseletét meg el kell felejteni, mindenki döntse el hova tartozik, milyen világot akar és azért küzdjön ha kedve van hozzá, a többiekkel ne foglalkozzon. Inkább legyen egy kemény szabdságelvű/libertárius/államellenes párt amire csak 20% szavaz, de annak a 20%-nak a világát védi kőkeményen tűzön-vizen át és leszarja a másik 80%-ot, mint ez a maszatolás ami eddig volt, hogy mindenki hazudozik. (ilyennek nyoma sincs, Kész Zoltán egy ügyeskedő)

Majd lenne egy kommunista/kollektivista párt is, és lennének kőkemény, de őszinte alkuk, viták közteherviselésről, szolidaritásról, egyén-állam viszonyáról, stb, és az emberek rákényszerülnek hogy átgondolják a dolgaikat.
Durva lenne, de legalább abbamaradna ez az idióta semmire nem jó szimbolikus poltizálás és néphülyítés ami 20 éve folyik.
Máshogy nem fog menni, legalábbis békés úton.

Logikailag elméletben van még a fegyveres út (az mindig van),a rendszer destabilizálása, merényletek, terrorcselekmények, ezek által az erőszak kikényszerítése a hatalom részéről, majd a fokozódó elnyomás ellen lázadás szítása, polgárháború provokálása. Viszont a felálló új hatalmat akkor is el kell ismertetni a külföld felé, tehát ehhez külföldi bázis is kell. A hidegháborúban ez még működött volna (talán), de ma az USA magával van elfoglalva, az EU meg puhapöcs az ilyesmihez. Viszont itt vannak az oroszok akik nem kérdéses ki mellé állnának egy ilyen esetben - hát nem a nyugatos/szabadságelvű tábor mellé az biztos.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.11.11. 11:30:36

@Zoltan Heller:

"csupán egy választási pártot kellene szervezni korlátozott mandátummal"

Ez már 2014-ben se jött be. Akárhogy is szervezkedsz, ha nincs elegendő szavazód, nem tudsz nyerni.

Robur 2017.11.11. 11:32:40

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: Arra, hogy hülyeség, hogy egy jobbágy jobban élt.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.11.11. 11:35:35

@Zoltan Heller:

"lennének kőkemény, de őszinte alkuk"

Na, ez dicséretes elképzelés. De ehhez az kellene, hogy a pártok ne hazudozzanak, hanme nyíltan kimondják mit is akarnak.

Robur 2017.11.11. 11:36:47

@444: Az szomorú ha nagyberuházás csak állami támogatással jön létre. Az általad említett esetben nem biztos, hogy nem az 1 forintért kiadunk 2 forintot esete áll fent. Bár mint említetted ezek Debrecenben jönnek létre. Lehet, hogy a hűséges várost ezzel jutalmazza a törpe.

Robur 2017.11.11. 11:37:24

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: Nem az adóteher a lényeg hanem az életszínvonal.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.11.11. 11:38:19

@Zoltan Heller:

"polgárháború provokálása"

Csak azt ti vesztenétek el...

Robur 2017.11.11. 11:48:48

@Khonsu: Nem hiszem, hogy túl sokáig húznák már. Szerintem a közeljövőben legalább 3 tényező miatt is súlyos kormánydöntő válság lehet Magyarországon.
1. Ha kihúzzák Magyarország alól az EU-s támogatásokat.
2. Amint nyilván valóvá válik, hogy Magyarország nem lesz része az EU2-nek, ugyanaz lesz a helyzet mint most Nagy Britanniában.
3. A legrosszabb, elfogy a munkaerő a magyar gazdaság összeroskad.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.11.11. 11:55:39

@Robur:

Így igaz.

S az volt akkor magasabb, mint egy bérmunkásnak. Természetesen arányosan.

2017.11.11. 12:21:28

@Khonsu:
úgyis az erőforrásokhoz való hozzáférés fog dönteni.
még északkoreának is van gazdaállata(ami erőforrást és piacot is jelent egyben), különben már rég elpusztultak volna.
egy ilyen rendszernek, mint a ner nem is elég egyetlen, de amíg csak a spekuláns globalizációnak lesznek vak tyúkjai, lehet nekik ez az ország a szem.
a jövőt meg képtelenség megtervezni.
ma így gondoljuk.
egész mást hoz a holnap/után.
szerintem szép lassan kezdenek szeparálódni a különböző gazdasági, kulturális alapú rétegek is a társadalmakon belül és földrajzilag is.
az erőforrásokhoz, piacokhoz való hozzáférésről és a biztonságról kell majd valahogy kiegyezniük.
végül is a turismo lehet vonzerő és bevételi forrás a 4. világban, sőt élni is lehet benne, l. sok expat oldal ilyen ajánlatai.
ahogy most costaricán, idővel a fülöpszigeteken is lesznek expat közösségek, mint ahogy spanyolban rengeteg német él, van aki dolgozik is és tuscaniban sok angol és egyéb gazdálkodik, ide meg majd szépen visszaszivárognak a sógorok.

a birca legel és trágyázza a legelőt, tehát hasznot hajt.
a szemlélet változik.
senki nem akar vesztes lenni.
ma már egyre kevésbé működik az a felfogás, h ha mások sokat veszítenek az nekem jó, mert rengeteget nyerhetek

Robur 2017.11.11. 14:58:48

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: Most gondolkozom, hogy direkt játszód-e a hülyét vagy sem. Hogy a középkorban egy jobbágy életszínvonala magasabb volt-e egy mai bérmunkásnál vagy sem.

2017.11.11. 15:25:20

@Robur:
ez nemcsak debrecenben van így. hanem szinte minden termelő nagyberuházás állami dotációval megy végbe. már a kecskeméti mercedes gyár is így jött létre. tipikusan a szolgáltató szektorban használják az uniós forrásokat. ami szintén egyfajta állami támogatás persze.

2017.11.11. 18:52:19

@Zoltan Heller:
Csak jól fogd a fegyvert a kézbe
Te harcos, te hős nemzedék
Hisz példád Lenin aki érted
Feláldozta hű életét
Lenin!
Feláldozta hű életét!

G.Freeman 2017.11.12. 23:47:01

@szuperpocok:Más normális országokban a magas adóterhelés, ami lehet cirka 50% mint nálunk, de azt az állam az állami feladatok ellátásra használja fel, tehát minden magas színvonalú, nálunk viszont az állam nem az állami feladatok ellátásra használja fel hanem elcseszett presztizsberuházásokra.
Nem az államnak kellene buszt vonatot metrót és tenger alatti alagutat építenie, hanem a vállalkozásoknak, cégeknek, a fejlesztési bankokon keresztül.
Ezért olyan a hadsereg, az oktatás, a felsőoktatás, a rendőrség az államigazgatás, az egészségügy a bérek, nyugdíjak, és sorolhatnám.

DrGehaeuse 2017.11.13. 11:19:29

@szuperpocok: "Ez alatt a teher alatt nem tudtak fejlődni a magyar vállalkozások. Nem tudott kellő mértékű tőke felhalmozódni, nem tudott kialakulni egy nemzetközileg is versenyképes, innovatív vállalkozói szféra, amely a vevők kiszolgálására és minél jobb termék létrehozására helyezné a tevékenységét."

Azért az ún. "magyar vállalkozók" is ludasak ebben vastagon.

1. Nagy részben az állami vállalatok lerablásából szedték meg magukat, s az így szerzett jövedelmet azonnal Pajero dzsippekbe meg sokmilliós luxuskocsikba "fektették" vagy a Bahamákra meg Bali szigetére utazgatva elherdálták, asszonykáik meg a Bécsi áruházakban költötték el a pénzt rucikra meg táskákra.

2. Kezdetben a TB rendszer kiskapuit kihasználva a "vállalkozók" élősködtek a többi adófizető pénzén fenntartott EÜ szolgáltatások "protekció" és vaskos hálapénzek útján való igénybevételével.

3. A "vállalkozók" jó része mindíg is a járulékok és adók elkerülésének lehetőséghe miatt lett "kényszervállalkozó".
süti beállítások módosítása