1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2020.09.19. 14:10 HaFr

A szabadságnak inkább politikára, mint doktrínára van szüksége

The Patriot (2000) OST Mel Gibson EL PATRIOTA Heath Ledger Joely Richardson  DIR Roland Emmerich - YouTube

Szemben a piaci interakciókkal, amelyek alapvetően önkéntesek (és a libertarianizmus helytelenül ebből vezeti le az együttélés összes legitim normáját, ideértve a piacot támogató társadalmi intézményeket is), a tágabb együttélés (kényszere) olyan normákat is szükségképpen létrehoz, amelyek nem önkéntesek, mégis legitimek. Ha mármost ehhez hozzávesszük, hogy a piaci interakciók (a munkaerőnkre, a tudásunkra, szolgálatokra stb. kiterjedő adás-vétel) is csak alapvetően önkéntesek, reális megvalósulásukban azonban nagyon sok kényszernek engedelmeskednek, az önkéntesség máris leértékelődik az emberi együttélés végső normái között.

Az alapvető (determinatív) önkéntesség doktrínája szerint senki sem kényszeríthet senkit piaci (vagy másféle) interakcióba, mert az sérti az agressziómentesség és a károkozástól való tartózkodás elveit. És ez egy szűk értelemben így is van. De:

1. Jóskánál, Pistánál és Margitkánál és annál a kényszernél, amit munkáltatóként, pékként vagy (Engels nyomán) anyósként jelentenek, vannak sokkal fontosabb piaci kényszerek. Pl. a létfenntartás. A piacon kívül létfenntartást keresni -- tehát nem lépni tágan értelmezett piaci interakcióba -- olyan fokú deprivációt eredményez vagy olyan bűnözői életformát követel meg, amelynek választása (még) jobban rombolja az emberi létfenntartás esélyeit, mint a piackonform élet. Az önkéntesnek mondott piaci interakciók mögött tehát a piac anoním, rendszerszerű kényszere semmisíti meg az önkéntesség emelkedett elvét. Lehet azt mondani, hogy a piacnál semmi nem koncentrálja hatékonyabban az erőforrásokat arra a helyre, ahol szükség van rájuk, de nem lehet azt mondani, hogy ezzel analóg módon koncentrálja a szabadságot is. A szabadság ennél jóval bonyolultabban oszlik el.

2. Az önkéntesnek mondott piaci interakciók mögött ugyanakkor olyan közösségi-kulturális tudás, intézményrendszer, erkölcsi és szankcionális szabályozás működik, ami eleve jól működő, komplex közösségeket, előzetes konszenzusokat és forrásráfordítást feltételez. Az önkéntesség alapja a hagyományokból, kényszerekből és szabadságfeladásból álló közösségi lét. Röviden, az individualizmus és az önkéntesség határolt és predeterminált. A szabad társadalmakat illetően a kényszerek belátása legalább annyira fontos, mint a szabadságjogok érvényesítésért folyó küzdelem: a kényszerek érvényesítésében és átfogó optimalizálásában (közgazdasági idiómában: az összeadódó veszteségek csökkentése céljából) az egyéneknek pedig közösségi döntésekhez kell alkamazkodniuk.

3. Végül az önkéntesség igénye pszichésen meghatározott: maga az önkéntesség választása is olyan készségeket követel, amelyek az erkölcsi érvelésnél és választásnál alapvetőbbek; ergo az önkéntesség nem magától értetődő (evidens) jó. Ennek oka éppen az ember antropológiai komplexitása. Nincs olyan komolyabb filozófiai rendszer -- és itt ab ovo (csak a műveik felépítése alapján) el kell tekintenünk a libertárius gondolkodók csaknem mindegyikétől, a kevés maradék pedig olvasás után esik ki --, amely az ember politikai szabadságát és az önkéntesség erre épülő igényét (nem összetévesztendően a normatív igazolási igényekkel, vö. szerződéselméletek) antropológiai adottságként írná le. Ellenkezőleg: az etológia, a pszichológia és a filozófiai/társadalomelméleti antropológia az emberi egyedfejlődés közösségi jegyeivel interakcióépző adottságokként foglalkozik. Ez persze nem zárja ki a szabadság és az önkéntesség fontosságát a normatív elméletekből (végső soron az erkölcs- és politikafilozófiából), de csak erős kondícionáltság mellett értelmezhetők ezek lehetőségei.

Mindebből következik, hogy amennyiben -- az antropológiai késztetésekkel szemben -- végül inkább az egyének együttműködő közösségein múlik a szabadság és az önkéntesség érvényesítése, annyiban a közösségeknek ezeket megelőző közös gyakorlaton kell alapulniuk egyrészt a szabadság legitimálása, másrészt a stabilitása érdekében. (Most tehát nem beszélek arról, hogy a politikai közösségek túlnyomó része -- alkalmazkodva az antropológiai realitásokhoz -- nem a szabadság és az önkéntesség kiterjesztésére jön létre, inkább olyan egyéb értékek és célok mentén működik, amelyeket e közösség -- értelemszerűen legitim módon -- akár a tagjai személyes javai ellenében is képvisel. Sokkal fontosabb és legitimáló erejű a tradeoffokkal tisztában lenni egy közösség értékrendszerében, mint -- főleg a radikálisan felfogott -- szabadság hiányával támadni egy életformát. De az előbbi feltétlenül szükséges ahhoz, hogy reflexív politikai társadalomról és demokráciáról lehessen beszélni.)

A szabadság és az önkéntesség meghatározásához messze nem elég az a lapidáris elv, hogy senki ne okozzon kárt mások szabadságában (vagy ennek megfelelői): erre -- érthetően -- nem lehet alapozni komplex társadalmak működését. Nem véletlenül vallanak kudarcot sorban a szabadság és a demokrácia exportálására tett kísérletek (Magyarországtól Szírián át Malájziáig), amelyek mögött nincs preegzisztens befogadó kultúra, illetve romlik a fejlett demokráciáknak a szabadság érvényre jutattására irányuló képessége, ha a szabadság (és az önkéntesség) mögül kimosódik a polity (a politikai társadalom, a nagyobb közösség, a nemzet) méltányos működésébe vetett hit. Márpedig ehhez a hithez sokkal több kell, mint a piaci logika mégoly kiegyensúlyozott működése (nem beszélve a piac tényleges tapasztalatáról). A szabadság mindenekelőtt olyan speciális, közösségi kultúrát kíván, ami vagy van, vagy nincs meg, és ez utóbbi esetben nagyon kis eséllyel hozható létre. A szabadságnak (és az önkéntességnek) ezért kevésbé filozófiára, mint politikára: egy konkrét gyakorlat értő gondozására, esetleg lassú, megfontolt kulturális beágyazására van szüksége. (Nem mellesleg nem emlékszem olyan szabadság- és általában gyakorlati filozófiára, aminek több haszna, mint kára lett volna egy nép életében.)

Szabad társadalmakat létrehozni sokkal bonyolultabb (és persze határoltabb eredménnyel járó) feladat, mint az a szabadságot az önkéntességgel és (helytelenül, naívan) a piaci interakciókkal modellező libertárius felfogásban áll. Ahhoz, hogy szabadon éljünk, a szabadság és az önkéntesség támasztékaira van szükség, amelyek általában olyan robusztus kulturális, gyakorlati (erkölcsi, intézményes) normák, amelyekről adott esetben csak kerülő úton látható be, hogy a szabadságot szolgálják -- és gyakran a közvetlenül beláthatóan önkéntes választások ellen lépnek fel. A konzervatív belátás sokkal bonyolultabb egy nagyobb -- szabad -- közösség működésével kapcsolatban, minthogy ennek leírását a szabadság konstruktivista-preskriptív blikkfangjaira szűkíthetné. Tulajdonképpen annak örül a leginkább, ha leírni se tudja ezt, nemhogy előírni a tartalmait.

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr3916206908

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.20. 10:07:54

Nekem az a fő problémám, hogy mi is a szabadság fogalma valójában a liberalizmusban. Mert nyilvánvalóan nem a filozófiai szabadságról van szó, hanem az egyéni, fizikai szabadságról. Mi teszi boldoggá az egyént? Mi teszi boldoggá az IQ 80-as embert, a kétméteres embert, a törpét, az IQ 160-as embert, a művészt, az atlétát, azt aki jól tud tanulni, azt aki nem tud jól tanulni. Mi teszi boldoggá a férfit és mi teszi boldoggá a nőt? Mi teszi boldoggá azt, aki a két nem keveréke? Nyilvánvaló módon a személyes szabadság nem kulturális, hanem elsősorban, alapszinten a biológiai állapotok és igények által meghatározott. Erre épül rá a társadalmi-kulturális szerep, amely a nemiség, az IQ, a tehetség, a tanulási képesség, az agresszió, a testi erő stb. statisztikai kivetülése és kasztjellegű megszilárdulása valahol. Tehát mi a szabadság? A génhordozó, biológiai egyéni jelleg önmegvalósításának a lehetségessége. Na de ettől kezdve ugyan az igénykielégítés eszközei lehetnek azonosak (pl. szeretem a sajtburgert Kínában vagy Dél-Afrikában), de össztársadalmi szinten az igények biológiai mintázata, azaz a társadalom morálja, dinamikája és működési intenzitása eltérő lesz. Mi tehát a szabadság? A kapitalista fogyasztói társadalom logikájának a szabadság. És itt követi el a liberalizmus az alapvető hibát. Mert a fogyasztói kapitalizmus szabadsága nem az ember kulturális, morális és biológiai egyenlőségét jelenti és nem is okozza azt. Azaz a szabadság minden, genetikailag és kulturálisan eltérő társadalomban mást és mást jelent statisztikailag. Magyarán: nincsen univerzális (nem filozófiai) szabadság, amely megtölthető tartalommal. A szabadság mindig biológiai determináltság, mint cél, amelynek az eszközei lehetnek csak szabadok. Az eszközök szabadságából viszont miért következne a biológiai motivációk statisztikai azonossága? Azaz a biológiailag és kulturálisan eltérő társadalmak miért lennének MIND olyanok, mint a genetikailag és kulturálisan rokon nyugat-európai/észak-amerikai társadalmak?

Főnix Oszlár Gazdag 2020.09.20. 10:10:47

logikájának a szabadság=logikájának a szabadságA

trabant 2020.09.20. 17:49:16

@HaFr:
"akár a tagjai személyes javai és jószágai ellenében is képvisel."

A javak szó értelme azonos a jószággal, nemde? Utóbbi már kikophatott volna a használatból, mert közismert értelme az állatállományhoz kapcsolódik. A javak egyes számban nem jószágot jelent, mert az is többes számra utal. Egy jószág nem jószág, hanem birka vagy tehén, vagy ló a neve.

Vagyis mi a jószág kifejezéss (közgazdasági) értelme magyarul, ha nem a javak összessége?

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.09.20. 18:13:44

@trabant: valóban, nem tudom, miért halmoztam a javakat

pátyi 2020.09.20. 18:35:42

Mint mindent, én a szabadságot is keresztyénként értelmezem.
Pál apostol azt mondja, hogy "mindent szabad nekem, de nem minden használ". Én ezt úgy értelmezem, hogy harmóniára kell törekedni az életemben. Az ember sokféle vággyal él, ami önmagában nem baj, nem bűn. Nem baj, ha törekszik a jó életre. De az már baj, ha nem képes mértéket tartani a vágyainak. Ha nem képes korlátozni a kapzsiságát, a falánkságát, hiúságát, hatalomvágyát, irígységét, stb.
Tehát ez egy kényes egyensúly. Ha megbomlik ez az egyensúly, eltűnik a szabadság. Mert rabja leszek valamilyen szenvedélyemnek, vágyamnak, indulatomnak.
A szabadság önfegyelmet is jelent, hogy tudok uralkodni önmagamon. Ha ez megy, másokon uralkodni már nem nehéz.
Van erről egy kis versike is, majd megkeresem

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.09.20. 19:18:00

@pátyi: ez egyébként eredetileg antik (görög) nézőpont -- Pál is onnan tanulta

pátyi 2020.09.21. 11:49:29

"Szabadságot ígérnek nekik, bár ők maguk a romlottság szolgái, mert mindenki rabja annak, ami legyőzi."
Tökéletes leírása a világunknak.

pátyi 2020.09.21. 11:58:38

Bocs a fenti idézet Péter második leveléből van.

kiir 2020.09.24. 00:35:33

Na ha valamivel, ezzel szinte maradéktalanul egyetértek. Csekély számú és értékű hozzászólásaim nagyobbik része arról szól ezen a blogon már sok-sok éve, hogy a kapitalizmus (és a szabad társadalmak) létrejötte és fennmaradása éppenséggel a kapitalizmuson (és a szabadságon) kívüli társadalmi kondíciókat feltételez. Azok nélkül (1) értelmezhetetlen, (2) nem marad fenn.

A szöveg törzse a szívemből szól. Csupán a végkövetkeztetéssel nem értek egyet, miszerint hagyjunk a régiben mindent (vagy legalábbis a "robusztus normákat"). Ezzel a hozzáállással ugyanis soha nem jött volna létre sem a kapitalizmus, sem a "szabad társadalmak". Azok bizony egyes robusztus normák piszkálásával, ledöntésével, horribile dictu: társadalommérnökösködéssel jöttek létre.

Sajnos a nagy elméletet én sem állítom föl. Tudom, hogy Magyarország konzekvensen rossz irányba halad, és gőzöm sincs, mi lenne a cselekvési terv ennek megfordítására.
süti beállítások módosítása