Vagy húsz éve írtam egy cikket Kis János egyik könyvét bírálva a semleges állam koncepciója ellen azzal, hogy a semleges állam valójában nem semleges egy társadalomban előforduló értékekkel, hanem preferálja és támogatja közöttük azokat, amelyek argumentálhatók, reflexívek, racionálisak, versenyképesek, "toleránsak", progresszívak (a fősodorba illeszkedők) -- röviden azokat, amelyeket a baloldali liberális tábor vall. A "semleges állam" ugyanis nem kevésbé ideologikus és a kifejezés nem kevésbé félrevezető, mint a "keresztény szabadság" (=a keresztények szabadsága), vagy az "illiberalizmus".
Ezzel analóg problémának találom a szabadságét, amely a liberalizmusnak a névadó, legfőbb politikai értéke. Mégis sok ember -- különösen az észak-atlanti politikai kultáráktól távolodva -- tekint rá idegenül és félelemmel, és éli meg a szabadságot -- vagy annak egy jelentős szeletét -- fenyegetésként. Számukra a liberálisok szabadsága -- nem beszélve a progresszívokéről -- zsarnokság. Mi legyen velük?
A szabadság negatív koncepciója (mint a beveatkozástól való mentesség) és a pozitív felfogása (valamire való képesség) egyformán -- együtt pedig különösen -- ijesztő azok számára, akik egy elzárt vagy kisebbségi kultúrában a biztonságuk garanciáját és a személyes rászorultságukkal szembeni könyörület biztosítékát látják, akik "versenyképtelenek", akik álmododozók, akik maguknak vagy nem e világból valók, akik szelídek. A hegeli "Sittlichkeit" (a hagyományokkal és szokásokkal kibélelt "benne-lét" egy közösségben) épp olyan "természetes" igénynek tűnik ezek esetében, mint a szabadság individualistább felfogása a modern, felvilágosult harcosok oldalán -- van, aki ezt, van, aki amazt preferálja, van, aki a kettő meghatárrozott vagy meghatározhatatlan kombinációját.
A reflexió kényszere elidegenít egy közegtől, de a tradicionális életmódok eleve nem reflektálnak önmagukra, tehát a fennmaradásuk veszélyeztetése nélkül nem vívhatják meg az érvek csatáját a modernebb politikai és életfelfogásokkal. Akceptálható-e ez az álláspont, vagyis -- ha a semleges államban folyamatosan argumentálni kell tudni a véleményünket akkor is, ha hódítani nem, csak védekezni akarunk -- mi maradhat meg azoknak, akik úgy akarják élni az életüket, ahogy jól esik nekik? Röviden: mentesek (szabadok) akarnak maradni a szabadságtól és ennek modern működésétől? (E probléma alesete a libertáriusok felfogása a saját szabadságuk optimális voltáról. Ők ugyanúgy összekeverik a választás szabadságát az életmód szabadságával, amelyek közül az előbbihez hozzátartozhatnak eredményként az erős redisztributív állam és a kiterjedt, beavatkozó közösségek. A szabadság: a választásé, az életmód szabadságát közkeletűen pedig autonómiának -- önrendelkezésnek -- hívjuk. Az utóbbi messze nem mindenki célja és ezeknek előírni ezt: zsarnokság.)
Vegyük észre, hogy a kérdés nem az, hogy a tradicionalista felfogásoknak kicsiben vagy nagyban lehet-e esélyük tartós fennmaradásra a modern világ túlsúlyával szemben. (Nem.) A kérdés az, hogy a modern világ támaszthat-e koherens erkölcsi elvárást a tradicionalizmusokkal szemben -- rögtön például előírhatja-e nekik a szabadság tartalmi jegyeit (lásd feljebb a "semleges állam" leírásánál) az arra való szabadságon túl, hogy megválaszthassák, amik lenni (maradni) akarnak. Jár-e az életmód megválasztásának ugyanaz a szabadsága a bezárkózó, "irracionális", zárt kisebbségeknek (és az ilyen gondolkodásoknak), mint ami jár a "haladó" kisebbségi ügyek képviselőinek (pl. a homoszexuális jogok terén stb.)?
Paradoxikus durvasággal: lehet-e joga mindenkinek hülyének lenni vagy a hülyéket inkább precízen kiirtja a "tolerancia"? Lehetséges-e valóban szabad társadalom, amelyben mindenki saját felfogása érvényesülhet a saját szabadságáról, feltéve, hogy másoknak nem árt, vagy kénytelenek vagyunk megelégedni a politikai szabadsággal, amely csak a versenyképes szabadságfelfogásokat preferálja és ez utóbbinak folyamatosan áldozatul esnek az aktuális tradicionalizmusok?