A megelőző 25 évünk legtöbb beváltatlan reményének hátterében az állam működésének átláthatatlansága áll -- ami egyszerre problematikus amiatt, hogy nem tudjuk, mit csinálnak a pénzünkkel (lásd Questor, manyup, EU-s pénzek, sorolhatnánk), és amiatt, hogy a szavazók érdektelenek az állam működésével szemben, mintha az nem lenne hatással az életükre, ami csökkenti a polgári mentalitás kialakulásának esélyét is. Megfelelő rendszerben, amelyben az állampolgárok rá vannak szorítva az állam monitorozására, a polgári mentalitás (felelősség a saját életünkért) könnyebben lelne táptalajra. Az állampolgárok boldogan "elszámoltatták" a bankokat -- nos, ha a kockára tett pénzüket és az életükre gyakorolt hatását nézzük, nagyságrendekkel boldogabban kellene elszámoltatniuk az államukat.
Az állam ellenőrzésének az egész államháztartásra ki kell terjednie, de mivel ehhez nagyon kevés polgár tudna hozzászólni (ez a különböző állami szervezetek feladata lenne a fékek és ellensúlyok megfelelő rendszerében), érdemes minden állampolgár személyes kapcsolatát is erősíteni az állammal. Ez a személyes kapcsolat idefele egyébként is működik (több mint megfelelően, hiszen több mint megfelelően ellenőriz minket az állam), ideje odafele is megteremteni a működésének feltételeit.
A javaslatomat erősíti az a tény is, hogy a szavazók négyévenkénti megnyilvánulása egy zárt politikai-gazdasági-információs kartellel szemben messze nem megfelelő alapja az állam elszámoltatásának, ennek ki kell egészülnie az állami devolúcióval (az állam hatalmi jogosítványainak szétterítésével önkormányzatok, civil autonómiák és az e-adminisztráció csatornái között), de ki kell egészülnie az állammal kötött személyes szerződésekkel is, amelyeket az ember először 18 évesen köt (addig alapesetben a szülei képviselik az érdekeit az állammal szemben).
Ebben a szerződésben az állam garantálja számára az emberi és állampolgári jogait a joghatóságán belül (Magyarországon és -- korlátozottan, amennyire rá tartozik -- az EU-n belül), és felhívja a figyelmét az alkotmányból levezetett kötelességeire. Ebben a szerződésben választ az állampolgár megfelelő keretek között módosítható egészségügyi, nyugdíjbiztosítási és felsőoktatási tervezetek között, amelyek meghatározzák, mekkora befizetések (járulékkulcsok) mellett milyen pótlólagos közszolgáltatásokra tarthat igényt az alapszolgáltatásokon (jogbiztonság stb.) túl, ha igényt tart egyáltalán közszolgáltatásokra. E szerződés szerint kap éves elszámolást a befizetett adójának -- a költségvetési zárszámadás fényében lebontott -- felhasználásáról. Minden szerződés egyéni kapcsolatot létesít az állammal, és nem a beleszületés jogán biztosít az államnak joghatóságot a polgárai fölött. A mindenkire egyformán érvényes egykulcsos (lehetőleg az áfával és a TA-val harmonizáló) SZJA állampolgársági kötelezettség lenne (mint most, de új kulturális alapvetés részeként), ezen túl azonban minden befizetés egyéni döntés és az állammal kötött szerződés fényében választhatóvá válna.
A szerződés alapján az állam közvetlenül perelhetővé tehető szerződéses kötelezettségeinek elmulasztása (pl. rendőrségi visszaélés, költségvetési fegyelem súlyos megsértése stb.) esetén. Egyelőre ennyit.