1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2013.09.25. 05:41 HaFr

Az Orbán-koktél felhajtása

Az egyik kedves kommentelőm érdekes megállapítást tesz, nagyjából így: a magyar nép nagyobb kedvvel szenvedi el Orbán uralmát, mint szenvedte vagy szenvedné pl. Gyurcsányét (az értelmezésemben a hangsúly a dőlt betűvel szedett szón). Ez a skizofrén állapot már az első ránézésre sem áll távol a zavaros kollektív lelkületünktől, de a kérdés maga ezen túlmenően jól rávilágít a politikai kultúránk (ha nem is a DNS-ünk) kettős spiráljára: a minden politikussal szembeni generikus gyűlöletre és az államias, ('bal-' vagy 'jobb-szocialisztikus') szemlélet dominanciájára az individualista-kooperatív, teljesítményelvű, piacgazdasági gondolkodás/értékrend fölött. Az értékrend nyomán kialakuló -- végső fokon -- irracionális (a politikumot megvető, de az állammal szemben követelőző, vakon etatista) politikai viselkedés egy valamire való politikus számára megoldást követel, hogy a viselkedés kihasználható legyen.

Orbánnak, az egyetlen valamire való politikusnak a megoldása ez: a nacionalizmus és a differenciált populizmus sikeres egybegyúrása. Differenciált populizmus alatt pedig azt a háromféle "szociális" csomagot értem, amit Orbán sikerrel ajánlott meg a kereső (valamennyire is partiképes) társadalmi rétegeknek: a legalsó szinten rezsicsökkentést (illetve a nyilván hamarosan felerősödő nyugdíjemelési vonulatot), a középosztálynak (posszibilis polgároknak) a családi- és az adókedvezményt, az újburzsoáziának (nem véletlenül nem használom ezekre a polgár szót) a rablásban való részvételt. Jellemzően mindhárom réteg az államon élősködik, az államtól várja és kapja a folyamatos életszínvonal-emelkedés reményét (csak kis részük él a piacon). Kissé leegyszerűsítve, a magyar társadalom szétesettsége (a közjó iránti érdektelensége, a szociális kompetenciáinak hiánya, és a mély politikai-ideológiai megosztottsága) miatt egyfelől csak ennyi kell, hogy mindhárom kedvezményezetti kör szemet hunyjon a disznóságok fölött, másfelől a nacionalizmus révén mégis egységesnek, legyőzhetetlennek és igazolva lévőnek érezze magát. A nacipopi kombóhoz (nem akarok baljósabb jelzőt használni, sem ezt jobban kibontani*) már csak egy valami kell, hogy meglehetősen teljes legyen a kép: mindhárom réteg nagyfokú műveletlensége és tájékozatlansága a politikában és a makrogazdaságban, aminek fenntartására Orbánék egész intézményrendszert hoztak létre vagy erősítettek meg: kb. a templom - iskola - Századvég - sajtó négyszögben. A kérdés ezek után legfeljebb az, hogy az egyszeri honpolgár hol veszik el a négyszögön belül.

Mondani sem kell, hogy a nemzeti populizmussal szemben, amely lényegesen pontokon magába gyúrta a szociális populizmust is, a baloldali blokk pusztán jóléti populizmusa gyengécske, és valójában elvéti a problémát (nem kínál azonosulási lehetőséget az állammal, nem véletlenül stagnál a közvélemény-kutatásokban -- de erre még visszatérek). A jóléti populizmus, ha nem társul mellé szimbolikus populizmus (ami a Fidesz esetében a nacionalizmus), irigységet és konfliktust hoz létre a javadalmazott rétegek között, és nem teremt olyan értelemben erős, összetartó, könnyen mobilizálható tömegbázist, mint a Fideszé. (A nacionalizmus a Fidesz-Magyarországon praktikusan egyenértékű a politikai államelvűséggel, a nemzet az állammal. Egy szoci Magyarországon a kettő szembefordulna egymással.) A baloldalnak tehát szüksége volna valamiféle alternatív szimbolikára, de egy, nem képes ilyet elgondolni, és főleg nem képes azt képviselni, kettő, még nem találtak fel erősebbet ebben a térben a nacionalizmusnál (ami már foglalt). A baloldal megpróbálhatja ezt megúszni a hipertrofizált (eszetlenségig felfújt) szociális populizmussal, de van, amit nem lehet megtenni a jelenlegi gazdasági helyzet párhuzamos kritikája mellett.

A mostani helyzetben az egyetlen versenyképes "szimbolikus" erő a társadalom széles tömegeiben lappangó bosszúvágy felkorbácsolása lehetne (a differenciált populizmuson belül az új burzsoázia felé történt hangsúlyeltolódással és az azt takargató pofátlan hazudozással szemben, a reménytelenség és perspektívátlanság növekvő nyomására alapozva). A bosszúvágy manipulálása azonban veszélyes folyamatokat indíthatna el, és a baloldal alapvetően gyáva (túl körültekintő) ehhez. (Ennek egy felvizezett változata látszik most terítékre kerülni: a Fidesz hiteltelenítésének stratégiája, amiről mondanom sem kell, olyan játszma, amely legfeljebb döntetlenre hozható ki.) Más szimbolikák -- három ilyen jöhet számításba: a modernizáció, a Nyugat, a kormányzóképesség/szakértelem -- lehetnének esélyesek, ha nem Mesterházynak vagy Bajnainak kéne előadni őket. Így azonban csak az őszi levélhullás izgalmát tudnák  kiváltani.

Ahogy egy múltkori posztban írtam, a baloldali blokk ennek ellenére nem vesztette el minden esélyét. Az orbánizmus arroganciája és kormányzóképtelensége oly gyakran átvérzi a nacipopi szövetét (nyomókötését, liberóját), hogy egy rossz döntés, rossz gazdasági hír, nyugati kritika meg is reccsentheti a rezsimet. De akkor sem a baloldal miatt fog így járni. Ahogy Orbán helyesen ráérzett, a rá leselkedő fő veszély az, hogy elvész az a remény a szavazóiból, hogy a Fidesz -- gyakorlatilag nulla gazdasági növekedés mellett, egy csomó sarlatánnal és mamelukkal a fedélzeten -- képes lesz a jövőben is fenntartani az itt leírt differenciált populizmust, és végül sikerre viszi a szabadságharcos nacionalista frazeológiát (ami, lássuk be, valójában a tetszhalál állapotában van). Mindent összevetve tehát a baloldal, mint 15 éve mindig, legfeljebb Orbán elvakultságának és intelligenciája határainak, illetve a mindenféle autokráciát sújtó információhiánynak és szuboptimális döntéseknek a vámszedője lehet, saját jogán (produktuma alapján) továbbra is túl kevesen szavaznának rá.

PS. Baja vs. közvélemény-kutatások. A különbséget a bosszúvágy és a reményvesztés közös "vámszedő-effektusa" okozta, amely az öntudatlan, nem-politikus, nem-racionalizált Fidesz-ellenességet hívta felszínre, és okozhat még kellemetlen meglepetéseket a kormánypártnak. Ahogy mondtam, ez a baloldal fő fegyvere. Amit a Fidesz adott a kezébe.

*Ti. a nacionalista segg(fej) irányába (hiszen ez most egy szigorúan technokrata poszt).

92 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr595532424

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Papcsák Ferenc hattyúdala 2013.09.25. 14:04:05

Van bőr a pofáján és jó vastag: "Az önkormányzat az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményében azt is írta, hogy Papcsák Ferenc (Fidesz-KDNP) polgármester rágalmazás és jó hírnév megsértése miatt feljelentést tesz a felvétel kész...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lexa56 2013.09.25. 06:13:42

Sajnos így van. A dicső nemzet a betegségtudat hiányában nem gyógyítható.

toportyánzsóti 2013.09.25. 09:14:57

Baja qrva nagy blama lett így hogy kubatovemese bevetette az uzsorás cigányvajdája által tökélyre fejlesztett láncszavazó csodafegyverét!Már csak a jegybanki tartalék óvja kicsit őket a teljes csődtől.3 év után kevés már az ígérgetés,arról volt szó nem lesznek megszorítások,erre 3 bokros csomagot toltak le a torkunkon,miközben a narancspolgárok 5-500-szoros pénzeket nyalnak fel úgy hogy adózni sem akarnak!

Myrath 2013.09.25. 09:20:14

nepszava.com/2011/08/velemeny/kertesz-akos-nyilt-levele-az-amerikai-nepszavahoz.html

Erről szól Kertész Ákos nagy vihart kavart levele.
2 éve íródott...

Myrath 2013.09.25. 09:21:07

@Myrath:

"A magyar genetikusan alattvaló. József Attila talált mentséget: „ezer éve magával kötve, mint a kéve sunyít, vagy parancsot követ.” De ez nem mentség arra, hogy a magyar a legsúlyosabb történelmi bűnökért sem érez egy szikrányi lelkiismeret furdalást, hogy mindent másra hárít, hogy mindig másra mutogat, hogy boldogan dagonyázik a diktatúra pocsolyájában, röfög és zabálja a moslékot, és nem akar tudni róla, hogy le fogják szúrni. Hogy se tanulni, se dolgozni nem tud és nem akar, csak irigyelni, és ha módja van legyilkolni azt, aki munkával, tanulással, innovációval viszi valamire."

Barnalány 2013.09.25. 09:46:47

A bosszúvágy valóban ott él az emberekben. Még azokban is, akik pedig valamiképpen a kedvezményezettjei a 2010 óta tartó folyamatoknak. Azért van még közülük is sokakban bosszúvágy, mert fájdalmasan érinti őket az álságosság, a pökhendiség és az általános (filozófiai értelemben vett) igazságtalanság. Nem fogalmazzák meg még magukban sem pontosan, szabatosan azt, hogy mi a bajuk Orbánékkal és miért szeretnék szívni látni őket, de valami "népmesei" igazságvágy mégis errefelé ösztökéli őket.

Így való igaz, hogy egy egyéb téren hiteles ellenzék ezt a mesebeli bosszúvágyat meglovagolva és kielégítve, mederbe terelve képes lehet a hatalomátvételre. Az út persze nem veszélytelen, de kellően szilárd erkölcsiséggel mégis baj nélkül járható!

Mitzimackó 2013.09.25. 10:20:10

@Barnalány: Kellően szilárd erkölcsiségről beszélni ma Magyarszágon? Hány éves vagy te, hogy még hiszel a mesékben?

unionista (törölt) 2013.09.25. 10:20:13

@Barnalány:
azért nincs bosszúvágy, mert a magyarok többsége valójában ezt akarta. csak úgy képzelte, hogy ez nagy a magyarkodás működni fog. és hosszú ideig ezt fogja gondolni. egész egyszerűen azért, mert a magyar társadalom fele kétharmada keleties. ha a zárványban élő putris és gettós cigányokat ideszámoljuk, akkor kétharmad. és ez biológia.

egy kelet-indoeurópai cárságot akar, egy őseurázsiai szultánságot, egy cigány vajdaságot. csinálhatsz akármilyen iskolarendszert ezt nem fogod tudni felülírni. ahogy a balkezességet sem írják felül a jobbos konvenciók. a magyar nem egy nyugatos társadalom. sokkal inkább oroszos, törökös, időnként balkáni típusú cigányos.

a tömeges felzárkózás esélye ezért az önkormányzatokban van. azért, mert kisebb, zártabb közösségekben racionális világmagyarázatokat adni. ehhez azonban nem filozófusok kellenek, hanem konkrét projektterveket felvonultató reálértelmiség. nincs szükség a süket dumára. hanem el kell fogadni: a magyar társadalom nem lesz atlantista (nyugatos). sohasem volt az, és sohasem lesz az. ezt bele kell vésni a filoszos agyakba.

SutiAzEgyugyu 2013.09.25. 10:20:34

A posz megállapításai nagyon közel állnak az én véleményemhez. Továbbgondolva és kicsit a következményeket is számba véve nekem úgy tűnik, hogy két lehetséges opció maradt. (Ami inkább kettő és fél)
Az egyik, hogy bukik a Fidesz. Erre most nem sok esélyt látok ezzel a "bal" oldal által tanusított impotenciával és alkalmatlansággal.
A másik opció szerint OV marad a lovon. Nem hiszem hogy irányt váltana, miért is változtatna azon ami eddig is az ő érdekeit elég hatékonyan szolgálta. Na innen lehet bármi, csőd, esetleg halvány növekedés, ha az europai gazdaság gravitációja húzza az országot, de akár egy kínai jellegű olcsó munkaerőn alapuló gazdasági modell is.
Ez utóbbi látszik reális célnak, ha figyelembe vesszük az oktatási rendszer átalakításának irányát és a stratégiai partnerség prorgamot.

tamas11 2013.09.25. 10:37:19

@Barnalány:
"...pedig valamiképpen a kedvezményezettjei a 2010 óta tartó folyamatoknak" ...

Tündéri!

marko11 2013.09.25. 10:46:48

"...nagyfokú műveletlensége és tájékozatlansága a politikában és a makrogazdaságban, aminek fenntartására Orbánék egész intézményrendszert hoztak létre vagy erősítettek meg..."

A világ-folyamatokat nem Orbánék irányítják. Márpedig ennek a szép új világnak (= fogyasztói társadalom) alapköve a buta ember, akitől csak annyi várható el, hogy eligazodjon az akciós ajánlatokban.
Vagy egy másik nagy csoport (ez már inkább hazai specialitás), a lecsúszók tömege. Nekik nem a reklámok világában, hanem a túlélésben (tartozások, számlák stb. kifizetése) kell naprakésznek lenni.

Nos, persze az irigység és a bosszúvágy mindig hatásos fegyver (lásd pl. 23 millió román), de rám ne számítsanak.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2013.09.25. 10:47:23

@unionista: amit te visszatérően meg is próbálsz megtenni :)

SutiAzEgyugyu 2013.09.25. 10:50:22

@unionista: A Magyar társadalom jelenlegi állapotát tekintve egyetértek.
Azt viszont nem hiszem, hogy "eleve elrendeltetésként" lenne egy nemzet, vagy térsadalmi csoport viselkedése leírható.
A szocializáció és tapasztalat megváltoztat(hat)ja a gondolkodásmódot, akár radikálisan is.
Az viszont tény, hogy egy ilyen változás, új felfogás beágyazódása akár generéciókig is eltarthat.

Carmichael 2013.09.25. 11:42:18

@Myrath:
A genetika csak egy skicc, nem eleve elrendelés.
Sajnos fokozatosan ezzel együtt is mélyre kerültünk a negatív spirálban (amit Kertész is leír). Legyünk annyira optimisták, hogy az gondoljuk, még nem léptük át a visszatérési pontot.

Nem kellene mindenben saját utat keresgélni, néha elég lenne fokozatosan, de következetesen átvenni, másolni. Pl. ezt:
index.hu/belfold/2013/09/24/finn_csoda_soha_se_lesz_nalunk/

Azzal mélyen egyetértek, hogy varázspálcás csodát hiába várunk ezen a lejtőn. Ha mi nem húzzuk be a kéziféket, senki sem fogja helyettünk.

Deres · http://textura.blog.hu 2013.09.25. 11:45:43

Az ellenzéknek könnyű dolga lenne - ha lenne egy kis sütnivalójuk. Rengeteg ellenérzést szül Orbán nacionalizmusa. Ha az ellenzék arra helyezné a hangsúlyt hogy ők Magyarországban, a magyar állampolgárok közösségében gondolkodnak, nem a magyar nemzetiségűekében, akkor elég jelentős tábort szólítanának meg.

Csakhogy ők gyávák, és csak az érdekli őket hogy hányadikak lesznek a párlistán, mert egyéniben biztos a bukta.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2013.09.25. 12:07:00

Abszolút egyetértek. Magyarországon addig nem lesz változás, amíg az emberek nem szoknak le arról, hogy problémákat az állam oldja meg. Jelenleg ez a kérdés nem pártpolitikai szinten dől el, ugyanis jelenleg minden párt (akár parlamenti, akár parlamenten kívüli) etatista.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2013.09.25. 12:09:45

@Myrath: Ez nem igaz, ennek semmi köze a genetikához, sokkal többet nyom latba a Kádár-rendszerhez, konkrétabban a "legvidámabb barakkhoz" fűződő viszony. Ha megnézed, a legtöbb ember annak a rendszernek a vívmányait szeretné ma is viszontlátni, viszont elfelejti, hogy az mind hitelből volt.

unionista (törölt) 2013.09.25. 12:22:23

@SutiAzEgyugyu:
ez nem szocializáció, hanem biológia.
en.wikipedia.org/wiki/File:Haplogroups_europe.png
erről a térképről leolvashatod, hogy miért működött a közös piac. és miért nem működik az európai unió. de még azt is, hogy törökország miért nato tag. és miért nem utálják izraelt. hiába szocializálódnak moszlimmá. mert ők a zsidókkal állnak közelebbi rokonságban és nem az arabokkal. és egyébként láthatod a görög-római-bizánci-zsidó kultúra összefüggő nyomait. és azt is, hogy ez miért nem működött egész európában. vagy miért utálják a németeket a franciák és a britek.

most persze nem arról van szó, hogy akkor magyarország nem lehet más csak mini oroszország. hanem arról, hogy nem kell csodálkozni azon, hogy ez van. a világnak ez a normál állapota. és ezt kis és zárt közösségben lehet megváltoztatni. az országos politika az, hogy van a nagy-magyarságunk, és a cár atyuska osszon a szegényeknek. de ez nem azért van, mert kádár így szocializálta a magyarokat. hanem mert a magyar lakosság relatív többsége kelet-indoeurópai. és ehhez kell igazítani a kormányzati politikát. orbán viktor úgy döntött, hogy mindkettőt megadja a magyaroknak. osztogat és közben a magyarok dicsőségéről beszél. megnyertük a csatákat. és erre a lakosság egy harmadában elementáris igény van. de az a harmad dominál. és az őserurázsiai hatod. és ehhez kényszerítik a cigányokat. ami bőven a többség.

ebben a csoportban is lehet racionális belátás, hogy ez nem jó. de az is átcsap az érzelmekbe. az oroszok a cárt egy ponton lelőtték, mint egy kutyát. de nem bosszúvágyból. hanem mert csak. túl nagy volt az elnyomás. de előtte feltétlenül éltették. egy alapvetően érzelmileg motivált közélettel nagyon nehéz mit kezdeni.

szerintem csak az önkormányzati szinteken lehet. ott lehet polgárosodni. de össztársadalmi keretek között erre nincs igény. azt legfeljebb kívülről lehet kikényszeríteni. persze ha németek és az osztrákok túlfeszítik a húrt, akkor majd a magyarok verik az asztalt, hogy ez így nem lesz jó. velünk nem tehetnek meg akármit. mert mi magyarok vagyunk. érted magyarok. :-D

SutiAzEgyugyu 2013.09.25. 12:50:12

@unionista: Értem én, hogy mit akarsz mondani, csak nem akaródzik elfogadni.
Például hogyan tudod beépíteni az elméletedbe az 56-os menekülteket? Legtöbbjük szépen adoptálta a "kapitalista" attitüdöt és tagja lett a befogadó társadalomnak. A második nemzedék meg gyakorlatilag emlékeiben Magyar. Egyetlen nemzedék alatt gondolkodásmódot váltottak, ami szerintem engem igazol.
Ugyan ez a helyzet a jelenlegi "refugee" társaság többségével. 10-15 éve élnek nyugati közegben és gond nélkül beilleszkedtek.
Ahol gondok vannak a nyugat europai normák elfogadásával az inkább az itt éló ázsiai populáció. Ennek oka részben vallási részben pedig szándékos elkülönülési vágy.

Kivlov 2013.09.25. 13:37:40

"Jellemzően mindhárom réteg az államon élősködik..."

Helyesbítek. Jellemzően az egész ország az államon élősködik, vagy próbál meg élősködni. Legyen ingyenes, ami csak lehet, adjon az állam mindenfélét, de az adó ne legyen magas. Ezt akarná a balga magyar. csakhogy ez nem megy. Ezért is nem lesz ebből az országból soha semmi...

high up! 2013.09.25. 13:56:19

Hát igen, Orbanescu elvtárs mindent megígért, de az emberek 90%-a összességében csak LÓFASZT kapott.

Mert ugyan rárakhatja Orbán Mátyás 1. főtitkár elvtárs a kis moslék pénzt rezsi csökkentés alapon, meg csaláRdi adókedvezmény alapon a proli nép számlájára, ha a hónap végén sokkal többet vesz vissza.

Mert ugye az egykulcsos adó, a végtörlesztés, a családi adókedvezmény, a rezsi csökkentés az mind progresszíven hatnak a felső 10% jólétére: minél magasabb a kereseted, annál többet tudsz kimarkolni. Így aztán ennek az évi 500-600 milliárdba kerülő ajándékozásnak a 80-90%-a megy a felső 10%-nyi réteghez.

Az ez alatt levő 80-90%-nyi alávaló réteg meg még évi 100 milliárdot sem elérő kis moslékpénzt, miközben ő fizeti az 500-600 milliárd majdnem teljes költségét.

Hát ez az a lófasz, ami a birkáknak jár.
Az elit meg hangosan röhög a markába.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2013.09.25. 13:57:20

sikerrel ajánlott meg a kereső (valamennyire is partiképes) társadalmi rétegeknek"
a ballibnek meg marad a lumpen kamurokinyugger, meg a segélyes cigány.

Kivlov 2013.09.25. 14:08:51

@high up!:
"Így aztán ennek az évi 500-600 milliárdba kerülő ajándékozásnak a 80-90%-a megy a felső 10%-nyi réteghez."

Eddig meg ez a 10% fizette be az SZJA 90%-át. az biztos igazságos volt. :D

vakapad 2013.09.25. 14:19:27

Nahálisten. A nép hülye, az ellenzék hülye, Orbán a leghülyébb, de mégse hülyébb, mint az ellenzék, hanem azonosan hülye. Mindenki alkalmatlan. Mégpedig mindenre (csak én vagyok anyacsavar, of course).

Mikor láthatjuk már azon párt itten beharangozott csíráit, mely az ígéret szerint okos lesz, alkalmas, hiteles, meg amit akartok?

HaFr · http://hafr.blog.hu 2013.09.25. 14:25:46

@vakapad: Nem véletlenül ilyen lassan. Ha az előzőek mind megállják a helyüket. De nem én mondtam, ne híreszteld.

én már a fény gyermeke vagyok 2013.09.25. 14:40:10

Nem vagyok egy költő típus, nem tudom mit írna ma Kölcsey, de a rezsicsökkentés benne lenne. És, hogy Baja nem kér a bukott baloldalból.

czjanos 2013.09.25. 14:54:13

A bosszúvágy Orbánt motiválta (szinte naponta ismételte, hogy nem a bosszúvágy vezérli. Ilyent az mond, aki nem is tud másra gondolni), mivel "elvették a játékát". A mai baloldalt nem vezérli bosszúvágy, csupán a demokratikus jog- és intézményrendszer vissza állításának az igénye és szándéka. Baloldali siker esetén nem bosszú-hadjárat lesz, hanem törvényes igazságszolgáltatási eljárások. Akiknél megáll a bűnösség, azokat megbüntetik, akiknél nem, azok élhetik az életüket egy működő demokráciában.

vajdasagi 2013.09.25. 14:57:02

@én már a fény gyermeke vagyok: Érdekes, én Baja esetéből épp azt olvasom ki, hogy a jövő évi választások nagyonis kétesélyesek lesznek. Mert az egész országban nem lehet majd annyi választót utaztatni és láncszavaztatni, hogy az ellensúlyozza a mostani kormány iránti ellenszenvet. Protest-szavazatok lesznek itt jövőre, sokkal nagyobb számban, mint azt bárki eddig gondolta!

És emiatt az összes előrejelzés és becslés mind-mind megbízhatatlanná válik: a rejtőzködő protest-szavazók számát lehetetlen lesz felbecsülni.

Megjegyzem: csak még 2-3 olyan ügy mint a zuglói papcsák-féle simán robbani fog a választásokig, és ember meg nem mondja itt, hogy mi lesz a végeredmény jövő tavasszal.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2013.09.25. 14:59:11

@czjanos: Jó, de ezzel nem jutnak kormányra.. csak a politikai techné szempontjából érvelek

marko11 2013.09.25. 15:00:18

@stoic79: Volt hitel is. Igaz, hogy nem olyan brutális, mint, amit a rendszerváltás után sikerült begyűjteni. (Csak valahogy ennek a hitelnek a "vívmányait" nem sokan élvezik.)
Meg volt sok munka is: háztáji, gmk stb.

vajdasagi 2013.09.25. 15:00:58

@czjanos: No azért ne hülyíts már minket.

Azt mondani a Mesterházyra, meg a Puchra meg a Veresre, hogy:
" A mai baloldalt nem vezérli bosszúvágy, csupán a demokratikus jog- és intézményrendszer vissza állításának az igénye és szándéka."

Hát ez nevetséges. Aki ezt elhiszi, az ugyanolyan hülye, mint aki a mostani gazdasági tündérmesét elhiszi. Ha sokat jössz ilyennel, és bizony mondom, ellenetek szavazok, és azonnal elkezdem a baloldal elleni protest-szavazást. Mondjál inkább olyat, amit el is lehet hinni!

Mérnork 2013.09.25. 15:12:19

Orbán mellett igazán csak egy komoly érv van, azok névsora akik szóba jöhetnek mint leváltók...;-)

sörtelen 2013.09.25. 15:21:26

HaFr, most is szívesen olvastalak (különösen a második mondatot, többször is), de írtam volna, ha nem olvásnám ippeg újra Örkény: Lágerek népé-t.
Sajna nem másolhatom ide, de ha van kedved (meg másnak is) elővenni és az 1943/44 telén a 115.sz. barakkban felvett jegyzőkönyvet (nem örkényi kitaláció!) elolvasni (Ö.M. Művei, Szépirodalmi 1981. p. 105-109), akkor sajátos időkontúrt nyersz a törekvésed mellé.
(Na jó, nem bírom ki, az utolsó bejegyzést ideírom:
"Azután a 115-ös barakkbeliek elénekelték a Himnuszt, és utána aludni mentek.")

panelburzsuj 2013.09.25. 15:25:47

@sörtelen:

Apró különbség, hogy ez a "rendszer" nem lágerekbe, hanem svájci (=szimbólum) állásokba deportálja azokat, akikkel kölcsönösen nem állhatják ki egymást.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2013.09.25. 15:29:00

@sörtelen: He-he. Ez folyik már tudja Isten, mióta. Néha százezrek életébe kerül, néha csak bosszúság-

HaFr · http://hafr.blog.hu 2013.09.25. 15:31:01

@panelburzsuj: Hát, nekem még nem ajánlottak fel ilyet..:) valszeg kis pont vagyok

unionista (törölt) 2013.09.25. 15:32:18

@SutiAzEgyugyu:
vannak egyetemes normák, amit mindenhol meg lehet követelni. de nem lehet elvárni például azt, hogy ez a nép ugyanolyan befogadó legyen, mint a nyugatiak. a japánok se befogadók. és eléggé kapitalisták.

azt gondolom, hogy olyasmi politika kell, amit orbán csinál. csak nem kormányzati, hanem önkormányzat szinten. orbán úgy gondolkodik, mint egy parasztgyerek. neki brazil foci kellene. mert neki az jön be. de mi európaiak vagyunk, akkor neki portugál edző kell a felcsúti focisulihoz. andy vajna nem messze tőle etyeken csinál hozzá egy latin-amerikai romantikus filmgyárat. mert neki meg az jön be. így lesznek barátok. elveszi palácsik tímeát. ráchel meg a latin szeretőt a tiborcz tanyáról. a szárított gyümölcshéjat valamiért megveszik a brazilok. és ezeket kombinálják össze a bicskei kistérségben. importálják gáspár győzőt és beja asszonyt. a bicskei kistérség legyen egy "mini brasilia". ez az egész olyan, mint egy dél amerikai szappanopera. miért kell ehhez összehívni az országgyűlést? a magyarságnak nem kell összefognia brazilsággal. de egy kistérség miért ne foghatna velük össze. ehhez független önkormányzatiság kell.

ha tiszaújvárosban azt mondják, hogy ők törökökkel akarnak összefogni, akkor tehessék meg. nem feltétlen lesz az jó, de ki tudja. a rendszerváltás után nem sokkal jött szembe egy volt lány ismerősöm. kérdeztem tőle hogy néz ki. törökországból hoz be ruhát. ott minden kereskedő a keblére ölelte. gondolta kicsit törökösen festi magát. miért ne játszhatná el egy kistérség, hogy ők törökök nagy barátai. lehet persze, hogy ez nem jön be. az is lehet, hogy csak időlegesen. ettől lehet, hogy latin-amerikai és keleties lesz a társadalom. és akkor mi van.

szeged felvehet ultraliberális németalföldi mintákat. azért, mert nekik megéri toleránsnak lenni. a románok és a szerbek buzizzanak. botkáék fogadják be a környékről az értelmes melegeket. lehet, hogy attól kicsit szivárványos lesz szeged. és akkor mi van. de az egész árnyékában hódmezővásárhelyen miért kellene olyan nagyon toleránsnak lenni. lázár fogadja be az aggresszív homofóbokat. szeged lehet a magyar amszterdam. győr lehet olyan, mint rotterdam. nem kell ultraliberálisnak lenni. mert a szlovákok messze nem olyan homofóbok, mint a szerbek. menj el pozsonyba és belgrádba.

szerintem a városok vagy a városrészek szintjén kell eldönteni, hogy milyen kulturális mintákat adaptálunk. és értem, hogy ez mind nem lehet egyformán sikeres. azt is, hogy ez sok esetben lutri. értem persze ennek a korlátait. mert mindenféle nem lehetünk egyformán nyitottak. de majd a piac eldönti, hogy ebből mi az, ami működik.

budapest mondja azt, hogy egy közép-európai városállam lenne. erőteljes osztrák-bajor irányultsággal és zsidó kapcsolatokkal. de ezt a magyarok többsége nem akarja. mert ez nem biztos, hogy ez lesz jó nyíregyházán. persze valószínűleg a szabolcsnak kell majd igazodnia budához. de ezzel a mintával nem verik meg szatmárnémetit. a nyírségi erdők viszont bejönnek a skandinávoknak. azzal nyerhetnek. lehet, hogy "balliberálisnak" kell lenni. csak nem úgy, ahogy a fővárosban elképzelik.

az alapvető normákat persze be kell tartani. azért kell végrehajtó hatalmat adni a kormánynak. ne lehessen elzárni az ivóvíztől egy cigánytelepet. egy képeskönyvet kell nekik mutatni. és majd ha van egy pont, amikor ordibálnak, hogy na ilyenek akarnak lenni. ez aaaaaz! akkor azt kell csinálni. vannak olyan putrik, ahová senki emberfia nem házasodott be. ott van egy tippem, hogy a neohindi krishna tudat jönne be. a cigány fiúk vágják le a hajukat. nem lesznek tetvesek. csak egy tincset hagyjanak meg. a lányok járjanak száriban. gyerekek féljenek sívától. legyenek neohindik. igazítsák ezt az évszázados népszokásaikhoz. de lehet, hogy egy másik cigány közösség azt mondja, hogy ez a színes-szagos vallás hülyeség. mert ők gettósok. a harmadik meg asszimilálódni akar. mert ehhez elegendően keveredett. kitalálhatnak programokat a szalay utcából. de lehet, hogy onnan csak felügyelni kellene. és tényleg liberálisnak kellene lenni.

vajdasagi 2013.09.25. 15:34:12

@sörtelen: Igen, nyugodtan megegyezhetünk abban, hogy ez egy párját ritkítóan jó írás volt. Pedig HaFr többi írása is mindig a jó és a nagyon jó szintek között variál :-)

Én egy országnak inkább a gazdaságai dolgaihoz értek, és abban NAGYON sötétnek látom a kilátásainkat az orbánista-matolcsy-féle menetelés esetén. (Félreértés ne essék, csak egy Oszkó-féle gazdaságpolitikát látok esélyesnek, és nem egy Mesterházy-félét, de ez most itt off - elnézést kérek érte) Szóval ezeket a gazdasági kitekintéseket rendre hiányolom is FaFr barátunknál. De a társadalmi aspektusok leírása oltári jó itt.

panelburzsuj 2013.09.25. 15:38:24

@HaFr:

Elégedett pont vagy.

Minden körülményt összevetve.

vajdasagi 2013.09.25. 15:39:28

@vajdasagi: Elnézést: HaFr barátunknál :-)
Miért talál valaki ilyen nehéz nick-et magának?

czjanos 2013.09.25. 15:44:15

@vajdasagi: Szíved joga (meg az eszedé), hogy fogsz szavazni.

czjanos 2013.09.25. 15:51:00

@HaFr: Én a baloldal sikerét csak Bajnai Gordon vezetésével tudom elképzelni, mert az MSZP-t (és Mesterházyt) önállóan nem tartom kormányképesnek, illetve sikeres miniszterelnöknek. Ha nyerne is a Mesterházy-vezette baloldal, azt nem gondolom, hogy sokáig meg tudná tartani a kormányzást.

czjanos 2013.09.25. 15:53:42

@vajdasagi: Még egy gondolat, csak neked (ha valóban vajdasági vagy, nem csak ezt a nevet vetted fel). Énnekem eszembe sem jutna megmondani, hogy téged (titeket, vajdasági magyarokat) ki képviseljen a belgrádi parlamentben, mert azt hitelesen csak ti tudhatjátok.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2013.09.25. 15:55:45

@vajdasagi: Köszi mindkettőtöknek, ego booster

high up! 2013.09.25. 15:56:49

@Kivlov: "Eddig meg ez a 10% fizette be az SZJA 90%-át. az biztos igazságos volt. D"

Jaj, de legalább tartoznál bele ebbe a 10%-ba, hogy valami halvány elképzelésed legyen már arról, hogy mennyi jövedelemkről van szó! Meg hogy a saját NER-szopatásodart véded. Te is az a tipikus 90% vagy, aki a jelszavakra mozdul, de a tartalmat egyáltalán nem érti. Miközben a saját kasszádnak a NER-egyenlege kőkemény lófasz.

Hát kérlek, igen, 10%-nyi adófzető fizette az szja 80%-át az egykulcsos adóparadicsom előtt. (ne izgulj, ez a réteg se te voltál)

Hogy mennyire "igazságos" a mostani állapot, azt egy értelmes embernek nem kell magyarázni, mert pár összehasonlításból megérti, hogy itt egész pályás népátkúrás történik (pirosfehérezöld nemzeti áhítatba csomagolva):

- Írországban havi 900 ezernél 41%-a kulcs. Mo-on: 16%-os adóparadicsom. De 2010-ig is csak 32% volt.
- Németo-ban havi 1,3 milliótól 42% a kulcs. Mo-on: 16%-os adóparadicsom. De 2010-ig is csak 32% volt.
- Németo-ban a felső 5% 46%-os kulccsal adózik. A magyar oligarcháknak viszont itt is 16%-os adóparadicsom jár. De 2010-ig is csak 32%-ot fizettek.

Ja: mi a NER?
A gazdag NYER!

HaFr · http://hafr.blog.hu 2013.09.25. 15:57:10

@czjanos: és ebben Bajnai tudna segíteni neki?

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2013.09.25. 16:00:29

Szerintem a jogos félelemből magukat bizonytalannak és fideszesnek állító szavazók milliói a fülke remélhető magányában az "ebből elég!" érzés által vezérelve behúzzák a fülkeellenforradalmi X-et, oszt' újra jönnek majd az újraszámolást követelő hídlezárások, Budapest felgyújtások, Kossuth tér átrendezések és TV székház foglalások.
Eközben megszületik a modern himnuszunk is:

Áldj meg minket drága Isten,
Mert az áldatlanság is ten-
-dencia már nálunk talán,
S hadd másszunk be Nyugat falán,
Vagy valahogy hadd jussunk át!
Hátha adnak nekünk munkát
Meg kenyeret (cirkusz van itt)
S egy kis inflálatlan money-t.
Adj nekünk pár igaz pártot
(Minden eddigi csak ártott)!
Legyen igazmondó sajtó,
S Mennybe nyíló széles ajtó!
Ragyogtass ránk Égi delejt
S ellenségünk legyen selejt!
Nézzen le ránk jó Mária
S ne legyen több havária!
Pezsegjen a szüreti bor,
Szülessen sok Puskás, Czibor,
Bozsik, Grosics, Hidegkuti,
S nyerjünk vébét, az a tuti!

czjanos 2013.09.25. 16:07:57

@HaFr: Természetesen, mint koalíciós partner és pl. mint gazdasági miniszter. Azonban Nem a saját elképzeléseit tudná megvalósítani és pont ebben látnám ennek a konstellációnak a kockázatát. Bajnai Gordon azért tudott sikeres lenni az egy éves kormányzása során, mert megkötötte az MSZP bölényeinek a kezét, a kikényszerített aláírásukkal. Te is tudod, hogy nem jó szándékukban írták alá, hanem az azonnali kudarc (előrehozott választás Damokles kardja) közvetlen veszélye miatt.

Anselmo 2013.09.25. 16:08:53

Tehát csak azok szavaznak Orbánra, akik műveletlenek és tájékozatlanok. Értem. A zsenik mind ott vannak a baloldalon.

Kivlov 2013.09.25. 16:24:56

@high up!:
majd akkor hasonlítgassál bármit is Írországhoz, Németországhoz, ha itt is olyan átlagfizetések lesznek, mint ott!
Addig nézed inkább a szlovikat. kb 900E -nél jön be a magasabb kulcs...

Minorkavidor 2013.09.25. 16:26:41

@stoic79:

Hitel, khm...
Nos, a rendszer (vagy gengszterváltás) idején 68 % volt az államadósság ráta most 78-79 5.
Van egy érdekes cikk a középosztályról
hvg.hu/gazdasag/20101115_dupla_magyar_elit_osszement_a_kozeposztal/2
Ez a 2010.évi cikk azért érdekes, mert megadja ugyan, hogy a rendszerváltástól 2010-ig a középosztály mérete az eredeti 70 5-ra olvadt, de azt már nem merték közreadni, hogy hány főről, vagy azt, hogy hány főre, érdekes, hogy csak %-os adatot hoztak nyilvánosságra.
Végül az is ok a nosztalgiára, hogy elveszett 1,5 munkahely. Ez 2 ok miatt különösen fájó:
- csak 10 % épült vissza, ez 150 ezer fő. Ugyanez a visszaépülési arány 70 %, ami 1.050.000 embert jelentett volna, a különbözet 900.000 dolgozó. Nem közelít valamihez
- Ennek a + 900.000 embernek az adója és járulékai nagyon hiányoztak nyugdíjba vonulásukig, hiszen vagy feketegazdaságban dolgoztak, vagy kénytelenek voltak rokkantosítani magukat. Itt azért írtam, hogy a "nyugdíjazásukig", mert ezen emberek zöme 40, sőt 45 év feletti volt a privatizációkor, azaz ma már mindenképpen nyugdíjas... Csak az nem lett volna mindegy, hogy a 2 időpont között adó-és járulékfizetők lettek volna, vagy -ahogy ténylegesen történt- nem!
@Kivlov:
Csak jelzem, hogy hazánkban a a legmagasabb és legalacsonyabban kereső tized között a jövedelemkülönbség 9-10-szeres ugyanez Skandínáviában 3-szoros

Kivlov 2013.09.25. 16:28:39

@Minorkavidor:
az lehet.
de nem azért mert elvették a felső 10től, és odaadták az alsónak, ahogy a magyar akarja.

Itt is lehetne 3szoros. emelni kell a béreket, mint az istennyila és kész...

1001nappal 2013.09.25. 16:31:57

@czjanos:
Bajnai nagyon gyenge politikus. Oszkó is. A politikához politusok kellenek. A válságkezeléshez technokraták. Bajnaiék jól menedzselték a válságot, de politikusként az elmúlt egy évben megbuktak. Függetlenül attól, hogy végül hatalomra kerülnek-e. Ugyanis, amit eddig letettek az asztalra programként, az egy nagy nulla. Frázispuffogtatással nehéz lesz kormányozni. Láthatólag Orbán is ebbe bukik bele. Majd egyszer.

1001nappal 2013.09.25. 16:37:26

@Kivlov:
Természetesen a szegényebb országokban jár a gazdagabbaknak a kisebb adókulcs. Elvégre pontosan azért szegény az ország.

Netuddki. 2013.09.25. 17:18:15

Az orbánéknak egy céljuk lehet, hogy csak a fidesz szimpatizánsok menjenek el szavazni. Ennek érdekében mindent meg is fognak tenni. Ugyanis minél többen mennek el majd szavazni annál kisebb esélyük lesz. Gyakorlatilag 20% alatt van a népszerűségük. Ennyivel csak így lehet "nyerni2. De utálom ezt a szót, ugyanis ha ők "nyernek", a magyarok csak veszíthetnek...

vajdasagi 2013.09.25. 17:18:29

@czjanos: Én valóban Vajdaságban születtem és ott éltem, de most magyarországon élek. És igencsak sok adót fizetek: SZJA-t is, meg osztalékadót is, meg stb. Hogy az ÁFÁ-t már ne is említsem. Tehát szerintem tőlem ne próbáld megvonni a szavazás jogát.

Ami a Vajdaságban élő magyarokat illeti: nekik olyan icipici lesz a súlyuk, hogy amiatt igazán kár parázni. Hidd el, a többség nem is fog szavazni. Aki meg igen, az nemcsak a pillanatnyi anyagi érdekeit fogja szem előtt tartani, hanem az anyaország sorsát is. Te csak ne félj ettől: sokkal kevésbé megvehető emberek ők, mint az "itteni" lakosság, amelyet gázárcsökkenésekkel lehet megvenni, és oda se bagóznak arra, hogy ezzel a gazdaságpolitikával az unokáik sorsát megpecsételik. Nekik mégis gázárcsökkenés kell. Mert az nekik jár!!!

A vajdaságiak láttak már nyugatellenes retorikát és fülkeforradalom-szerűséget a saját házuk táján - úgy hívták, hogy Milosevics-rendszer. Eszerint fognak szavazni nagyon sokan.

high up! 2013.09.25. 17:18:59

@Kivlov:

jaj te kis matematikai Fukusima! Maradj inkább a birkameneteben bégetni az oligarcháid még jobb módjáért.
Ott legalább nem tesznek fel neked 12 évesek által ismegoldható számtani feladványokat.

MEDVE1978 2013.09.25. 17:26:24

Ebből nagyon hamar lehet újabb 2006. Persze minden a gazdasági folyamatoktól függ. Ha az EU elkezd rendesen növekedni és ebből mondjunk ránk forgácsolódik egy-két százalék, akkor az orbáni rendszer elég sokáig fenntartható marad. Az elvándorlás marad és sok esélytelen is kitántorog majd (jelenleg inkább az elit megy), de mivel a rendszer kezében van a véleményformálás és képes megvesztegetni a társadalom néhány releváns rétegét (nyugdíjasok, határon túliak, jól kereső felső középosztály, devizahitelesek közül a leglúzerebbek stb.), lényegi gazdasági visszaesés nélkül nem képzelhető el a csere. Viszont a kormány irritálóan játszik ki egyes rétegeket egymással szemben, aminek egy ilyen gazdasági visszaeséskor társadalmi robbanás lehet a vége - Orbán 2006-ja. 2014-ben lehetetlennek tartom a váltást, mert nagyon szoros az ököl: egyik ujja tartja a médiát, a másik a választási rendszert olyanra alakította át, hogy az FIDESZ-re szabott legyen, a harmadik a klientúrát eteti, a negyedik pedig választási osztogat, míg az ötödik elpusztítja az ellenséget (perekkel, parlamenti ellehetetlenítéssel). Egy Gyurcsány féle bolond, egy Bajnai szerű úriember vagy egy Mesterházi féle profi politikus kevés ahhoz, hogy egy ilyen szilárd rendszert megingasson.

Minorkavidor 2013.09.25. 17:33:49

www.forbes.com/sites/peterjreilly/2012/12/11/warren-buffett-and-george-soros-want-higher-estate-tax-than-obama-proposes/

Érdemes a fentieket is elolvasni.

Amúgy annak az évi 500 milliárdos ajándéknak amit a gazdagok kaptak a 16 5 Szja kulccsal, az volt az ideológiája, hogy egyrészt a megnövekedett fogyasztásuk felpörgeti a gazdaságot, másrészt befektetik, ami szintúgy gazdaságélénkítő tényező.

A probléma csak az, hogy amint az 1929-33-as Nagy Világgazdasági Válság elemzéséből is kiderült a gazdagok fogyasztása nagyjából állandó, igazi tartalékok csak a szegényebb rétegek fogyasztás növekedésében vannak Pl. az élelmiszereknél a legfelső tized fogyasztása évi 423 kg, míg a legalsó tizedé 252 kg, a különbözet 171 kg. 1 millió fővel számolva 171 millió kg, azaz 171.000 tonna. Ennyivel több mezőgazdasági árualapot termelhetnének a magyar gazdák ha csak a legalsó tized fogyasztása elérné a legfelső tizedét. Azt sem árt tudni, hogy a létminimum alatt 3,7 millió ember él (a legalsó bő egyharmad) Gondoljunk bele ez még +2,7 millió ember akinek a fogyasztása csak kicsivel több, mint a legalsó tizednél... Ha az ő növekményük mind hazai élelmiszerből tevődne össze az 450-500 ezer tonnával több mg-i áru, ennyivel több bevétel a gazdáknak! Ezt a legfelső tized(ek) már csak biológiai okokból sem képesek évi 171 kg-mal megnövelni fogyasztásukat (iszonyatos elhízás, esetleg halálra evés lenne a következmény

Másrészt a jómódúak fogyasztottak: csak külföldön... Aki pl. addig horvátoknál nyaralt, az Mallorcára ment, aki meg ott nyaralt, az a Kanári-szigetekre ment, azok akik a Kanárit preferálták előtte azok valamelyik karibi üdülőszigeten süttetik a hasukat.

panelburzsuj 2013.09.25. 17:34:19

@MEDVE1978:

Aszondod, hogy a tengernyi "generált uszulástól" végül annyiféle annyifelé húzó nemzete lesz már a Fenséges Praclinak, hogy némelyikre kénytelen lesz eská rárontani?

czjanos 2013.09.25. 17:36:08

@vajdasagi: Kezdenek a soraid szimpatikusak lenni! Itt élsz, magyar vagy, teljesen logikus, hogy itt szavazol, mert a saját bőrödet kockáztatod az X-el.

Függetlenbaloldali (törölt) 2013.09.25. 18:17:18

Ha valaki nem a bukott baloldalban látja a jövőt, akkor az már rögtön beteg lelkületű?

A magyar ember igenis kimutatja ha valamai nem tetszik neki. Gondolj csak '56-ra, 2006-ra, vagy akár 2010-re! Egyszerűen arról van szó, hogy belőletek nem kérnek többet az emberek, ellenben a fideszben valami miatt a többség még mindig lát fantáziát. Vagy ha tetszik, akkor fogalmazhatunk úgy, hogy a többség szerint még mindig a fidesz a lokális optimum.

Ha meg lehetett azt csinálni, hogy egy korábbi miniszterelnök szinte sehol sem tudott nyilvános helyen felszólalni, mert mindenhol tüntetők várták, akkor ott aligha lehet birkalelkű népről beszélni. Nekem nem logikus, hogy az emberek egyszer elmennek az utcai harcokig, máskor meg még a legbékésebb tüntetésre sem mennek ki. Mi több, még oda is szavaznak. Valami itt nagyon nincs rendben az elméleteddel :)

Tudom fájdalmas dolog beismerni, hogy nem száz hülye megy forgalommal szemben az autópályán, csak egy. De próbáljuk meg ha kérhetném...

vajdasagi 2013.09.25. 18:28:28

@czjanos: Hidd el, nem a vajdasági magyarok szavazatén, sőt nem is a külföldiek szavazatain fog eldőlni ez a választás. Ezek 1-2 parlamenti helyet jelentenek majd. Eleve kevesen szavaznak. Meg nem is egyfelé szavaznak. És még egyszer: ők kevésbé megvehetőek, mint az "itthoniak". legalábbis a vajdaságiakra ezt bizton állíthatom.

Igaz, a Gyurcsányra sehogy sem szavaznának a külhoni magyarok, de a Bajnaira simán fognak, ne félj. És hát a Gyurcsányra jobb is, ha nem szavaznak, mondjunk csak röviden ennyit :-)

czjanos 2013.09.25. 18:37:17

@vajdasagi: Nekem nem általában van problémám a külhoniak szavazásával kapcsolatban (bár nem tudom magam meggyőzni arról, hogy miért szavazzon rólam olyan valaki, aki életvitel szerűen máshol él, stb.), hanem:
1. Azzal a kufárkodással, amellyel a Fidesz magához akarja édesgetni a főleg Romániában, Szlovákiában, Szerbiában élő magyarokat, közben megosztja ezzel az ő közösségeiket;
2. Különbséget tesz a fentiek közé tartozók és a külföldön dolgozó magyarok szavazási lehetősége között, mert ez utóbbiaknál nem számíthat a szavazataikra.
Bölcsen beszélt erről a kérdésről Kelemen Hunor és Markó Béla.
Üdv: czjanos

Husz_János_Puszita 2013.09.25. 18:38:48

A nacionalizmust nem lehet überelni, de egy karizmatikus vezért kiállíthat a demokratikus oldal, aki kielégíti a magyarok apakomplexuson alapuló fura függőségét az agresszortól/hatalomtól/tekintélytől, kinek mi a kedvence. Nem véletlen Gyurcsány előretörése manapság.

unionista (törölt) 2013.09.25. 18:56:03

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
városrészek, vagy az utcák szintjén is lehet kultúrát teremteni. és persze bárki kilóghat a sorból.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.09.25. 19:25:23

@Minorkavidor:

"az évi 500 milliárdos ajándéknak amit a gazdagok kaptak a 16 5 Szja kulccsal"

Ez feltételezi hogy minden az államé és amit nem vesz el az "adás".

explanatus 2013.09.25. 19:58:19

Nem akarok felmentést adni a semmit-se-csinálásért, de mindennek oka van, ennek is. Aki (már a rendszerváltás előtt is) többször váltott munkahelyet megtanulta, hogy az új helyen pár dolgot minél hamarabb meg kell tudni, mert egyébként nem tud hosszú távra tervezni. Gyorsan meg kellett tudni kell ki a csapatban a fizetett, és ki az önkéntes spicli. Ha nem ment valami, kit kell megkérdezni. Ismerős mesélte, hogy „vendégmunkásként” (angol, német nyelvterületen) megkérdezte a kollégáit, kihez fordulhat ha segítség kell. A főnöködhöz, volt a válasz. Miért, ő tudja? Mé' ne tudná, hördültek fel.

Itt nálunk generációk nőttek fel úgy, hogy a főnök nem tudta. Szóval, itt nálunk az emberek vannak annyira okosak, hogy nem rohannak fejjel a falnak. Ez tűnhet úgy, hogy gyávaság, meg tudatlanság, holott csak várnak, arra várnak akitől meg lehet kérdezni amit nem tudnak. A mai ellenzéktől mit kérdezzenek amikor az saját magával van elfoglalva, a hatalomgyakorlókat meg ők helyezték ebbe a pozícióba, így ott sincs kérdésnek helye.

Pedig szeretnék tudni, mi kell ahhoz, hogy felsőbb osztályba léphessünk. Hát, ez az amire mi itt keressük a választ és meg fogjuk találni, ha elég kitartóak vagyunk. Eddig csak újragomboltuk, meg kifordítottuk a kabátot, mára látszik, szabó kell ide, aki (el)visehetőre szabja ezt az országot. Voltunk mi már három részre is szakadva, mégis itt vagyunk és maradunk, mert ahogy a címben van, ez a mi hazánk. Mostani helyzetünk olyan, mint a forrásban lévő bor, elég gusztustalan, de majd letisztul.

vajdasagi 2013.09.25. 20:34:04

@explanatus: Nincs is sok kérdeznivaló: tanulni kell lankadatlanul, és dolgozni - igényesen és rendületlenül. Azután megismételni a fentieket újra-és-újra. És így nevelni a gyerekeinket is. És talán már az unokáink jól fognak élni. Ez ilyen egyszerű - persze első körben. De itt most ez az első kör bőven elég.

1001nappal 2013.09.25. 20:43:49

@Függetlenbaloldali:
Magyarországon a csürhe jobboldali. A nagy része szélsőjobbos, a többi Orbán hasznos hülyéje. Ez történelmileg alakult így, a 45 évnyi kommunista ámokfutás következményeként. Előtte még volt baloldali csürhénk is.
A korrektség kedvéért ezt el kellene ismerniük a jobboldali gondolkodóknak, és nem hivatkozni arra, hogy a Budaházy féle rongyemberek tanítványai milyen vehemensen utasítanak el egyes politikusokat, bezzeg Orbán békésen szónokolhat hülyeségeket bárhol.

1001nappal 2013.09.25. 20:59:07

@vajdasagi: A fenét. Nem kell ehhez három generáció. 4 év alatt gatyába lehet rázni ezt az országot. Egyetlen feltétele van: A magyaroknak fel kell adniuk a mindenkinél okosabbak vagyunk mentalitást. Azt kell tenni, ami máshol bevált, annyit módosítva csak, hogy a mi körülményeink között is beváljon.
Ez a blog is jó példa a magyar mentalitásra. Gazdasági kérdésekben már meg sem merek szólalni, mert annyi zseni van itt, hogy dunát lehetne velük rekeszteni. Csak az a baj, hogy egyik fanatikusabb, mint a másik. A sikeres országokban nem az ostoba államtalanítást és nem is az esztelen államosítást vitték sikerre, hanem olyan programokat, amelyek egy-egy adott társadalom lehetőségeihez legjobban illeszkedtek. Az ideológiák és a gazdaságtanok a tankönyvekbe valók, egy ország sikeréhez minimum középtávú gazdaságpolitikai stratégiák kellenek. Ennek a gengszerváltás óta nyomát sem láttuk.

vajdasagi 2013.09.25. 21:30:20

@czjanos: Nehéz a kérdés, de ne gondold, hogy csak ellenérvek vannak. Kétségtelenül vannak ellenérvek IS. De mondok 1-2 érvet a szavazati joguk mellett, csak hogy az ellenérveidet részben kiegyenlítsem (nem akarom azért átbillenteni a mérleg nyelvét, csak egy kicsit megmozgatni).

Tehát:
1. Azt látjuk, hogy egyre kevesebben vagyunk, mi magyarok (mármint itt Magyarországon). Pláne olyan van egyre kevesebb, aki képes lesz a 21. században versenyképes munkát elvégezni, és ebből befizetni azt az adó és járuléktömeget, amiből pl. a mostani munkavégző generáció nyugdíjait fizeti majd ki egy jövőbeni kormány. Mert ugye te meg én most nem a saját nyugdíjunkat termeljük sajnos, hanem a mostani nyugdíjasokét. Ha nincs MUNKAKÉPES utánpótlás, akkor nekem nem lesz nyugdíjam! Nos, az adott helyzetben a legjobb utánpótlás éppen az a vajdasági, kárpátaljai stb. magyarság, akik fiatalok, képzettek, és munkára éhesek. Mármint: közülük az a kis hányad, amelyik fiatal, képzett és munkára éhes. Ha ezeket megtartjuk magyaroknak, és alkalomadtán idejönnek majd dolgozni, az sok pénzt megér nekünk. És akkor csupán a dolog anyagi oldalát néztem, mindenféle magyarkodás nélkül. Még lehet, hogy az is megéri a támogatást, hogy majd ide jönnek nyaralni. Merthogy nem olyan nagy pénzekről beszélünk ám! Nem tudom a pontos összegeket, de nagyon meglepődnék, ha a külhoni magyarokra költött éves támogatások elérnék egyetlen stadion költségét is.

2. Nyilván Magyarországon belül nagyobb következményekkel jár, hogy ki van kormányon, és hogyan irányítja az országot. De hidd el, az ottani magyarok bőrére is megy ám ez. És itt nem feltétlenül az a jobb, ha egy magyar kormány hangosan handabandázik a román, vagy éppen a szerb kormány ellen. Egy nagyon érzékeny egynesúly ez, de hidd el: ottani magyarok bőrére megy. Nagyon. Pl. amikor kitudódott a Kalasnyikov-botrány, akkor engem egyszer emiatt majdnem megvertek. Mondhatnám mai felelőtlen szóhasználattal, hogy majdnem "atrocitás ért" engem is. Persze az csak egy kis verés lett volna, és nem "atrocitás" - de állítom, hogy volt olyan vajdasági magyar aki áttételesen emiatt az életével fizetett. (És közben a Jeszenszki ma is büszke erre a "nagy tettre".) Amíg magyarnak tartják magukat odaát, addig viselik ennek az olykor negatív következményeit is. Talán megérdemlik, hogy szavazzanak. Egy kicsit az ő bőrükre is megy. Igaz, nem adóztak, tehát pénzben mérve nincs erre joguk. De hát hány ember van, aki soha nem adózott, és mégis szavazhat...

3. "Távolból látszanak a hegyek" - latin közmondás. Lehet ám, hogy minket itt megzavarnak a napi csatazajok. Lehet, hogy ők onnan jobban látják, mi is történik velünk. Vagy legalábbis látják egy másik szemszögből - és hozzá tudnak adni egy szemernyit "népünk kollektív bölcsességéhez". Pl. mi, akik láttuk Milosevicset közelről, tudunk ám sok mindent, amit Ti itt (még) nem tapasztaltatok meg. És reméljük, nem is fogjátok - de vannak aggasztó jelek.

Ezúttal ennyire tellett Tőlem.

vajdasagi 2013.09.25. 21:37:02

@1001nappal: Nézd, 4 év alatt nem lehet gatyába rázni. Vagy mondjuk úgy, hogy ez soha egyetlen népnek sem sikerült a történelem során 4 év alatt. De persze ha Te azt hoszed, hogy mi jobbak vagyunk mindenki másnál a történelem során, akkor hajrá...

Minden ma jómódú ország KEMÉNYEN és HOSSZAN tanult és gürcölt azért, hogy odajusson, ahol most van. Pl. az igen szorgalmas és igen tehetséges németek hatalmas amerikai segélyek révén, kedvező világgazdasági körülmények között kb. 30 év alatt küzdötték fel magukat. A svédek, svájcaik, japánok sem voltak sikeresebben ennél. Ne igérj csodákat, mert azok nincsenek. Merthogy most nincs Marshall terv, és csöppet sem kedvezőek a világgazdasági trendek a számunkra.

Még egyszer mondom: tanulni és gürcölni keményen. És újra-és-újra.

neoteny · http://word.blog.hu 2013.09.25. 21:46:20

@vajdasagi:

"a vajdasági, kárpátaljai stb. magyarság, akik fiatalok, képzettek, és munkára éhesek. Mármint: közülük az a kis hányad, amelyik fiatal, képzett és munkára éhes. Ha ezeket megtartjuk magyaroknak, és alkalomadtán idejönnek majd dolgozni, az sok pénzt megér nekünk."

A magyar nemzetiségűek Mo-ra költözését kellene lényegesen megkönnyíteni. Ez szükséges, de nem elégséges feltétel ahhoz hogy magyar nemzetiségű fiatalok Mo-t válasszák új/régi hazájuknak: ahhoz persze az is szükséges lenne hogy az országra mint "a lehetőségek országára" tudjanak tekinteni. Ez utóbbi meg azért, ugye, hogy' is mondjam ... kérdéses.

czjanos 2013.09.25. 21:56:06

@vajdasagi: Kedves Vajdasági! Köszönöm, hogy ilyen hosszan és ilyen kulturált mértéktartással fejtetted ki az álláspontodat! A kilencvenes években (majd' 10 évig) Szegeden éltem, gyakran jártam át a Vajdaságba és néhányszor megtapasztaltam azt, hogy milyen, amikor a szomszédok között feszült, rossz a viszony. Magam már nem termelek értéket, 70 feletti nyugdíjas vagyok, de nem azzal telnek a napjaim, hogy aktuálisan hol fáj a legjobban (sok helyen). A gondolataidról: ha a környező országok aktív, munkaképes generációja Magyarországra jön, az hozhat friss munkaerőt, friss szellemet, más munkafegyelmet, más emberi kapcsolatokat, de egyidejűleg sorvasztja az adott országban élő magyarságot, gyengítve ezzel az érdekérvényesítő képességüket. Ettől függetlenül, jöjjenek, dolgozzanak, illeszkedjenek be, alapítsanak itt családot. Attól tartok azonban, hogy ezek a populációk előbb-utóbb rájönnek, hogy Magyarország messze nem az a hely, az a társadalom, az a környezet, amiben ők szeretnének élni és tovább mennek, egyre távolodva a hazáiktól, a nemzetüktől, a magyarságuktól.
Ezért is szeretném azt, hogy az a normális politikai-jogi-gazdasági-társadalmi-kulturális környezet, amit a Haza és haladás alapítvány és az Együtt-PM pártszövetség megteremteni, stabilizálni szeretne, 2014-ben világra jöhessen és ha az én generációmnak már nem is, legalább a gyerekeimnek, az unokáimnak, nektek a tisztes megélhetést, a nyugalmat, a minden értelemben vett gyarapodást biztosítsa. Igen, menjetek el szavazni és bölcsen, előre látóan döntsetek! Milosevics vagy Angela Merkel. Lehet választani. Kell választani!

1001nappal 2013.09.25. 22:14:11

@vajdasagi: Azt írtam, hogy "gatyába rázni". Nem osztrák vagy német életszínvonalat írtam.
Ahhoz nem kell mindenkinél jobbnak lennünk, hogy éljünk a lehetőségeinkkel. Én nem hiszek a "genetikusan alattvaló" elméletben. Annak a megváltoztatásához tényleg több generáció kellene. Egy gazdaságpolitikai fordulathoz és egy érzékelhető mértékű életszínvonal-javuláshoz azonban elég 4 év is. Persze nem olyan politikailag impotens kormányfő-aspiránsokkal, mint Bajnai vagy Mesterházy.

vajdasagi 2013.09.25. 23:05:34

@neoteny: Igen, valóban lényeges, hogy a lehetőségek hazáját lássák itt. De ahhoz képest, amit most Vajdaságban látnak, hidd el, még Magyarország is igen jónak tűnik nekik. Sajnos. Ott már nincs esély arra, hogy a dolgok helyrejöjjenek. Nemcsak nekünk magyaroknak: az ott most többségben lévő szerbeknek is meszeltek végérvényesen. Csak nekik messzebbre kell menniük. Igaz: azok gazdagabb országok is lesznek...

És lesznek magyarok is, akik Svédországig elmennek. De sokan ide fognak jönni. Ez nemcsak spekuláció a részemről: százával látom az ilyeneket. Nem lesznek ők rossz munkaerő. Mondjuk úgy: az itteni átlagnál jobbak lesznek átlagban.

vajdasagi 2013.09.25. 23:22:09

@czjanos: Tudod, a Vajdaságban élő magyarság el fog sorvadni így-is, úgy is. Ez a vonat sajnos elment. Én sem ott élek, és lefogadom: 80 év múlva alig lesz, aki ott tud majd magyarul. Ez persze fáj, de ez a realitás. (Megjegyzem történik ez a szerbekkel is Koszovó kapcsán.)

Ez ellen egyedül egy virágzó Magyarország és egy gazdasági expanzió tudott volna tenni valamit. MOL-ok, meg OTP-k, meg hasonló cégek tucatjai. De ugye tudod, hogy a mostani vezetőink szerint pl. az OTP nem is magyar cég! Ezt a baromságot! És hát hol vannak azok a cégek tucatjai? Sehol. Közgép? Ugyan már! Akit állami támogatással neveltek fel, az nem válik versenyképessé még hazai pályán sem, hát még nemzetközin. Semmi közöm a MOL-hoz, de le a kalappal: azok bezzeg versenyezni tudnak, mégha nem is a világ legjobbjai. És én magyarként büszke vagyok az OTP-re is, amikor meglátom az újvidéki fiókját.

Én is a Bajnait látom egyedüli esélynek, de sajnos nagyon sötéten látom a lehetőségeket. Ha ő jönne, akkor sem biztos, hogy fel tudna állni az ország ebből a mostani állapotból. Ha nem ő jön, vagy nem 2014-ben jön, hanem majd később: erre sajnos szerintem a hazánknak ezúttal nincs 4 elvesztegethető éve. A globalizáció korszakában így begubózni, mint amit most mi teszünk - ez nemzetveszejtő cselekedet. Kínától, Azerbajdzsántól, vagy akár Oroszországtól várni a segítséget: ez több mint bűn - hiba. Az oroszok a testvéri szerbeket sem tudták/akarták megsegíteni. Majd pont minket fognak. Kína: dettó.

vajdasagi 2013.09.25. 23:30:07

@1001nappal: Hát az Orbán meg a Matolcsy éppenhogy nem voltak impotensek, és mégis merülünk lefelé a mocsárba. Hidd el, nincs ingyen semmi. És nincs tündérmese. És nincs gyors gyógyulás. A süllyedésünk lassú volt és szörnyű. Az esetleges felemelkedésünk csakis még ennél is lassab lehet - éz kemény munkával valósítható meg. Nem a vezetők kemény munkájával, hanem a Tiéddel és az enyémmel. Évtizedeken keresztül. érezhető javulás itt nem lesz egy évtizedig, bárki is jön most. Hiszen süllyed a hajónk - minden gazdasági szakember látja és tudja, csak a pártkatonák nem merik mondani. Senki sem ruház be, senki sem vezet be modern technológiákat. Fiataljaink az egyetem után kevésbé képzettek mint a hasonló szlovák fiatalok. Politikusaink többet lopnak mint a szomszéds országok politikusai. És téves irányba korményozzák a hajónkat. Lemaradunk. Ébresztő!

1001nappal 2013.09.26. 00:09:31

@vajdasagi:
Orbán és Matolcsy gazdaságpolitikailag impotensek voltak.
Az pedig egy mese, hogy legalább ugyanannyi ideig tart a kilábalás, mint a rombolás. A kemény munka kultusza ellenben még a mesénél is rosszabb. Egy orbánista legenda.

Kivlov 2013.09.26. 08:33:33

@1001nappal:
azért szegény, mert szétosztogatunk 100-1000 mrd-ket szoc célra, ahelyett hogy fejlesztésre, vállalkozások támogatására, beruházásokra, munkahelyteremtésre, adócsökkentésre fordítanánk.

vajdasagi 2013.09.26. 09:14:48

@Kivlov: Ez valóban igaz. Ámde nem olyan könnyű ám vállalkozásfejlesztésre osztogatni pénzt. Ezek a pénzek szinte sohasem oda jutnak, ahol az valóban indokolt lenne, vagy akár csak igazságos. Mindig vannak azok, akik tartják a markukat a 10-20%-ért. Meg azok, akik nem is valós értéket akarnak előállítani, hanem csak megszimatolják az ingyen pénz szagát. Elkezdődik hát a pályáztatósdi. Szerintem 10 elnyert pályázatból kb. 6-7 csakis a pénz megszerzése érdekében történt: esze ágában se volt senkinek valós hasznos versenyképes tevékenységet végezni. A maradékban legalább a szándék nemes, de hidd el: ezekben is meglelni a korrupciós elemeket szinte kivétel nélkül.

Az is baj, hogy a támogatások általában komoly adminisztratív plusz teherrel járnak.

És legfőképpen az ilyen "támogatott cégek" ellustulnak és elveszítik a versenyképességüket a világpiacon.

Legjobb ha nagyon kicsik az adók, és nem változnak hosszú éveken át. Minden más rosszabb ennél.

Nem mondhatok részleteket, de hidd el, nagyon is tudom, miről beszélek.

vajdasagi 2013.09.26. 09:20:33

@1001nappal: A kilábalás mindig tovább tart, mint a verembe való beesés. Ne áltasd magad. Aki elhitette Veled, hogy itt gyorsan lehet majd érzékelni a javulást, az hamis próféta. Vagy hazudik, vagy nem tudja mit beszél.

Egy ország gazdasága HATALMAS rendszer és ennek hatalmas a tehetetlensége is. Pl. a korrupció mostani szintjét a felére szorítani: az is minimum egy 10 éves hadjárat. És akkor még mindig lopnak a politikusainnk és bennfenteseink, de végre kevesebbet, mint most :-(

De persze lehet a tündérmesékben is hinni. Az kényelmes álláspont, mert nem követeli meg, hogy keményen dolgozzunk. És utána lehet mindenkit fikázni, mert az irányításuk alatt nem lett kolbászból a kerítés.

Kivlov 2013.09.26. 09:34:56

@vajdasagi:
Ez egyértelmű.
De nem lehetnek kicsik az adók egy olyan országban, ahol mindenki az államtól várja a megváltást. Mert akkor nem lesz miből visszaosztani.
A SZJA csökkentésnek is egy hibája volt: hogy nem kiadáscsökkentésből finanszírozták...

vajdasagi 2013.09.26. 09:44:56

@Kivlov: Teljes mértékben egyetértünk. Kicsi adók, kicsiny és olcsó állam, stabilitás.

Szerintem ennél nincs jobb recept. Sőt: talán a többi recept nem is gyógyító hatású.

Én csak a cégek támogatása ellen szóltam. Teszem azt úgy, hogy cégem van és támogatást is kaptam. Értek a témához valamelyest.

1001nappal 2013.09.26. 10:14:00

@vajdasagi:
Éppen erről írtam néhány hozzászólással ezelőtt. Te is mindent jobban tudsz, csak éppen megoldást nem tudsz mondani. Mert az nem megoldás, hogy dolgozzunk többet, aztán reménykedjünk, hogy talán negyven év múlva már nem fognak belőle annyit ellopni.
Egyébként pedig megtisztelnél, ha feltételeznéd, hogy képes vagyok önálló gondolkodásra.

Kivlov 2013.09.26. 11:21:53

@vajdasagi:
Az a baj, hogy egy "kicsi adó, kicsi állam" alapú gazdpollal itt választást nem lehet nyerni. Ha valami csoda folytán mégis, akkor meg jön az ellenkező oldal, hogy "brutális megszorítás", meg tüntetéshegyek, meg sztrájk és hasonlók. A magyar agy nem érett még erre. Félek, soha nem is lesz. Ezért nem lesz ebből az országból soha semmi ténylegesen NY-i, európai...

neoteny · http://word.blog.hu 2013.09.26. 17:40:27

@Kivlov:

Ha ez így van ahogy írod, akkor kb. két lehetőség marad:

a) megnyerni egy választást 2/3-ra mindenféle ígéretekkel és PR módszerekkel, és annak a hatalomnak a birtokában végrehajtani egy komoly államtalanítást -- és remélni hogy annak a pozitív hatásai megmutatkoznak 4 éven belül

b) minden megy tovább a szokásos ígérgetős/osztogatós/váltógazdaságos módon

Kivlov 2013.09.27. 08:29:14

@neoteny:

látható módon a magyarok és a pártok(!) a b verzóit választják. kivétel nélkül...

___________________________ (törölt) 2013.10.01. 15:28:01

A helyzet ennél sokkal egyszerűbb. Az egyszerű ember egy dolgot nagyon helyesen érez: valahol köze kell hogy legyen egymásnak az igazságosság és a hatékonyság fogalmának, avagy, egy ország akkor jut előre, ha az emberek kedvvel dolgoznak, és akkor dolgoznak kedvvel, ha úgy érzik, van valamiféle összefüggős érdem és jutalom között.

Az tökéletesen másodlagos, hogy ezt egy piaci mechanizmus hozza létre, vagy állami újraelosztás, vagy bármi más. Úgy értem, jó, nem másodlagos, én is jobban szeretném, ha piaci alapon sikerülhetne, de nem ettől lesz valami népszerű, hanem az eredményétől: közelebb visz-e az igazságossághoz és a hatékonysághoz, azaz az érdemek és jutalmak szinkronba hozásához és ezzel a megfelelő ösztönzéshez, vagy nem?

A tény az, hogy a magyar ballib oldal ebből soha semmit nem fogott fel, és ezért nem volt semmiféle használható jövőképe, és ezért számít ma is teljesen kormányképtelennek. Mert enélkül még egy éttermet sem lehet vezetni.

Az emberek egyrészt remélik, hogy hátha Orbán ebből valamit ért, mert hát ki másban lehetne reménykedni, másrészt meg néha tényleg lehet látni ennek valami jelét, bár azt én sem állítanám, hogy minden intézkedés erről szólt.

Ez egyébként ritkán jelenik meg ilyen kifejezett kívánságként, legtöbb nem annyira olvasott ismerősöm csak úgy szokott fogalmazni, ha azt látja, hogy egyik-másik ötlet efele megy, hogy "normális".

Ezt inkább csak én fordítottam így le.
süti beállítások módosítása