1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2020.11.08. 12:10 HaFr

A boldogság titka egyszerű: fejlett piac és liberális demokrácia

Íme először is a világ hatékonysági (és az ezzel nagyjából szinkron jóléti) állapota történeti kitekintésben:

A stunning 'hockey stick' – How access to energy brought humanity forward –  Climate Collections

 

 

 

_________________________________________________

Aztán a kritikus differenciálódási időszak lebontva régiókra:

GDP per capita - Our World in Data

Lehet itt mindenféle kifogást, magyarázatot és összeesküvéselméletet gyártani, a világ népeinek ravasz, viszont annál kíméletlenebb Nyugat általi elnyomásáról fantáziálni, lehet a kínai példát lobogtatni (csak éppen az egy főre jutó GDP itt alig lépte át a 10.000 USD-t, miközben ennek a technológiai alapjai is nagyrészt nyugatiak), lehet a liberális demokráciák válságáról delirálni... mindent lehet. Én csak ezt a két grafikont mutatom, és ezzel kívánok sok sikert azoknak, akik az állam erejét összekeverik az intézmények erejével, az etnicista-illiberális (autokratikus) rendszerbe vetett hittől várják nyomorult országunkban a megváltást és úgy általában -- nem is kell e grafikonokig elmenni -- egy büdös szavát is elhiszik az Orbán-gengnek.

Persze vannak, akik szerint a boldogságban sokkal fontosabb tényező a nemzeti identitás "védelme", a globalizációval szembeni sokfrontos harc és a szuverén, hősi szemlélet. Én tudom, hogy ennek örvén aztán sok jószándékú embert meg lehet téveszteni a mélymagyar kegykultúra iránti állami álrajongással, ami felülírja a józan észt és boldog népek bevált gyakorlatát, és ez a hungarikum-műtárgyiság lenne ezek szerint a magyar identitás megőrzésének -- ezen keresztül meg a boldogságnak -- a kulcsa. Hát nem az. Ez legfejebb a legrosszabb fajta skanzen szemléleté, ami előbb szimbolikus ügyekre redukálja egy állam küldetését az életek irányításában (miközben minden másban szabad utat kap a hazudozásra és a tolvajlásra, mert a nép képtelen vigyázni az anyagi javaira), aztán összekeveri a nép önazonosságát a kinevezett műkánon ideológikus átlényegítésével, ez a pogány etno-szakralitás pedig kiöli az értékek organikus kiválasztódásának esélyét, egy csomagba (="Mi a magyar?") kényszerítve a cigánynótát a lakodalmassal, Wass Alberttel, a csikósbőrös kulaccsal, Hofival, a népdalokkal, a Gyulai kolbásszal és Kodállyal stb. A tradíció boldog országokban organikus változás dolga, a műtárgyiság pedig -- a múzeumoké. Orbánék önfelkent magyarkodása a rossz ízlés mellett a hatalmi célú skanzenépítkezést szolgálja, amelyben se élet, se érték (vagy csak véletlenül, periférikusan). Egy modern ország önazonosságát egyszerre alkotják a népdalai, a néptáncai, a modern regényei és az internet (par example). Egy boldog nép össze tudja ezeket hangolni, ha nem is lehet soha harmonikusan. De ezért érték a pluralizmus: sok nézőpontból lehet ugyanazt a kultúrát szemlélni, és ezek nemcsak hatnak egymásra, de mindenki kiválaszthatja, melyiket érzi a magáénak. Ha ellenben Kövér László mondhatja meg a maga kis fejével, mi a magyar, az a végünk. 

PS: Tudom, unalmas ezeknek és hasonló grafiknak a lobogtatása. Én se először teszem. De soha nem lehet elégszer, mert "Mészáros" még mindig gazdagodik, a társadalmunk még mindig szét- és leszakadásban van és sokáig versenyképtelen lesz, ami -- ha hiszi az olvasó, ha nem -- szoros összefüggésben áll a magyar nép európai mércével kiemelkedő boldogtalanságával. A jóléti, a szellemi és az erkölcsi kiválóság (iránti igény) egymást erősítik, ezek meg nagyjából eldöntik, hogy egy nép összességében mennyire érzi jól magát a bőrében. Nincsenek csodák és csak az ostobák hisznek ilyenekben.

53 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr5216277792

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Geo_ 2020.11.08. 12:38:46

Azárt az un. boldogság-indexek ennél komplexebbek :-)
(De tény, hogy ez a két tényező meghatározó bennük is.)

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.11.08. 12:42:28

@Geo_: akkor mi a komment lényege?

Kabai Domokos Lajos · www.bekialtas.blogspot.hu 2020.11.08. 12:42:42

A kérdés csupán az, hogy a GDP-re alapozott mutatók milyen mértékben fejezik ki a tényleges erőviszonyokat. Mindenesetre Böröcz József szerint – aki a Johns Hopkins University-n szerzett doktori címet, majd a Magyar Tudományos Akadémián is, egyetemi tanár a Rutgers University-n, kutató-professzor a Corvinus Egyetemen, alapítója a Polányi Károly Globális Társadalmi Tanulmányok Kutatóközpontjának - azt állítja Az Eu és a világ című könyvében, hogy a GDP egy főre számított értéke, nem fejezi ki egy ország tényleges világgazdasági súlyát. Ezért ajánlja Böröcz az adott államnak, térségnek a világ-össztermékből való részesedésének, tehát tényleges súlyának vizsgálatát, bemutatását. (62–69. o.) A többit ott...#

Moin Moin 2020.11.08. 13:07:21

@Kabai Domokos Lajos: 1.) A "tényleges világazdasági súly" önmagában egy semmit sem jelentő lózunk. Mert nagyon is lényeges, hogy azt a bizonyos "hányadot" hányan és milyen technológis és tudás, továbbá miféle társadalmi stratégia birtokában állítják elő. (Ez utóbbi, a társadalmi stratégia döntő az ún. "elsőkénti innovációban", azaz egy-egy új, a későbbiekben az egész technológiát alapvetően átformáló "találmány" létrehozásában. (E téren pl. Kína rettenetesen el van maradva...)

2.) Ha "a tényleges világgazdasági súlyt" nézed, akkor kedvenc Szent Oroszországot a béka segge alatt van: egy törpehatalom.:) ...Kína "tényleges világgazdasági súlya" pedig - ahogy a Facebookon ma Péter leírta - "technológiai alapjai nagy részét" illetően nyugati produktum...

3.) "Alternatív balosokra" nem szokás komoly, tárgyszerű vitákban hivatkozni - mint ahogy kilógó pöccsel se lépünk be az operába.:)

Laptop7712 2020.11.08. 13:31:53

Itt van pl Joseph, ezt mondja:
Joseph Stiglitz - Problems with GDP as an Economic Barometer
www.youtube.com/watch?v=QUaJMNtW6GA

Itt van a másik, és ezt mondja:

Douglas Beal: An alternative to GDP that focuses on wellbeing, not just wealth
www.youtube.com/watch?v=XuInKItBSLY

Szóval most pl. fontos lehet, hogy Kalifornia ne égjen le évente, vagy legyen ivóvíz, az meg elég sok helyen lesz hiánycikk a jövőben. Tehát az élhető környezet eléggé fontossá fog válni. Az oroszoknál mindenki biozöldséget eszik, mégse termeli a gdp-t a biozöldségek piaca, mert ilyen nincs:

lecsos.blog.hu/2020/05/02/1_000_eur_avagy_hogyan_kapcsolodik_ez_videk_felviragoztatasahoz_meg_a_covid-19_krizishez

Érdekes ez a gdp dolog. :) Lassan fontosabb lesz az hogy legyen egy kg természetes kajád, mind az, hogy termeld a gdp-t. Mert pl. a munkahelyek többsége - pl. egy ssc-en - látszat munkahely, amit az állam hoz létre, mivel évente 40-50 millióval támogatja évente az ilyen melóhelyek létrehozását. Ezét létrehozzák, mert miért is ne, szépen megy a Peter - elv.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.11.08. 13:55:51

@Laptop7712: korreláció van, ennyi; valamint nem beszéltem ebben a posztban a kiskerttulajdonosok málnatermesztési szokásairól sem

pátyi 2020.11.08. 14:03:18

A magas gdp nem a boldogságot jelenti, hanem a kényelmes életet. Tehát ez egy hamis összefüggés. Természetesen nem azt állítom, hogy jólétben, nem lehet értelmes életet, boldog életet élni. Csak nincs egyenes összefüggés.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.11.08. 14:06:44

Egy összefüggés akkor "hamis", ha a két tényezője között semmilyen korreláció nincs, gondolom ezt akarod mondani. Hát itt sajnos jelentős korreláció van, nézd me a kimutatásokat, ne a levegőbe beszélj

pátyi 2020.11.08. 14:19:45

@HaFr: Igen, azt állítom, hogy semilyen korreláció nincs a két tényező között.

pátyi 2020.11.08. 14:41:16

@HaFr: Megnéztem, de a véleményem változatlan. Nem látom, azt az összefüggést a gdp és a boldogság között. Valószínű, hogy a táblázat szerint lehetne más tényezőt találni a gdp helyett, ami inkább korrelál. Nem beszélve arról, hogy a boldogság fogalom elég megfoghatatlan. Valószínű, hogy egyesek szerint a vagyon, a magas jövedelem, önmagában boldogság. E szerint akár igaz is, amit állítassz.
Szerintem nincs ilyen összefüggés.

DrGehaeuse 2020.11.08. 19:50:52

Jó poszt ! Gratulálok!

ijontichy 2020.11.08. 21:11:42

@poszt: "De soha nem lehet elégszer" Ámen.

Carmichael 2020.11.09. 09:11:06

Annyiban én is csatlakoznék a kritikákhoz, hogy a boldogság és a GDP között nem látok erős összefüggést, de kétségtelen tény, hogy a jólét, egzisztenciális szabadság és biztonság érzet, jövőbe vetett bizalom, stb. és a GDP között ott van, és ez már elég érv lenne a cikk állításaira.

screpes 2020.11.09. 11:10:34

@Carmichael:

a boldogság témát a boldogtalanság felől közelíteném meg.
Egyéni értelmezésekre van szükség, a nőket, mint boldogtalanságforrást, távoltartanám a témától, de nem sikerül.

A pénz témától is el kéne választani a pénztelenséget: a GDP rossz helyen esik egy-egy főre. Egyéni a probléma, akkor is, amikor tömeges. Ezzel szemben nevén tudom nevezni azt az illatos kis GDP-t, aki melett nem érdekelne most sem, hogy mennyi esik a más fejére.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.11.09. 11:13:03

@Carmichael: Köszi. 1. még egyszer: a poszt nem a GDP-ből vezeti le a boldogságot, a két grafi a piac és a politikai rendszerek összefüggését mutatja a GDP-vel.Az általad hiányolt alapállás a poszt végén ott van: "A jóléti, a szellemi és az erkölcsi kiválóság (iránti igény) egymást erősítik, ezek meg nagyjából eldöntik, hogy egy nép összességében mennyire érzi jól magát a bőrében."

2. Ugyanakkor a GDP, a fejlettség és a boldogság között olyan szoros korreláció van, amellyel szemben várom a legalább ilyen erős kapcsolatok megpendítését, ha tagadni akarjuk az előbbieket.

ijontichy 2020.11.09. 11:46:32

@screpes: "A pénz témától is el kéne választani a pénztelenséget" Nem. Csak helyesen kell értelmezni.

A pénz ugyan nem boldogít, de ha nincs, az nagyon boldogtalanná tud tenni.

Elővesszük Occam beretváját, öt percig erősen a köldökünkre koncentrálunk, és máris megvilágosodik előttünk a kijelentés mélyebb értelme, s elámulhatunk az igazságán ;-)

Carmichael 2020.11.09. 12:52:07

@HaFr:
1. Azt nem is állítottam, hogy a GDP-ből vezetted le, csak, hogy nincs szerintem erős korreláció.

2. Ha sarkítani akarok, akkor egyes természetes módon élő, civilizációtól elzártan, kb. 0 GDP-t előállító törzsek tagjai boldogabbak, elégedettebbek az életükkel, mint a magas GDP-t előállító országok - kvázi civilizált - lakosai (ahol egyre több a /mentális/ beteg, magasabb a stressz, gyógyszerfogyasztás, öngyilkossági ráta, elégedetlenség, hasonlítgatás, ellenségeskedés, stb.).
A boldogság egy életfelfogás, egy választható érzelmi állapot, és azt ezt kísérő biokémiai változások a testben, amit okozhat akár a GDP növekedése, vagy egy belső döntés, vagy bármi külső inger, amire egyedileg így reagál egy személy.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.11.09. 14:17:18

@Carmichael: erre nézvést elég sok felmérés van. Mindegyikben kb. Dánia és Új-Zéland van az élen, a pápuák és a bantuk inkább hátul. Fentebb belinkeltem egy kimutatást.

Laikus Mérgelődő 2020.11.09. 14:41:22

Piaci alapon mért boldogság = libertárius progresszivizmus

Mellesleg az egy főre jutó Nobel-díasok, vagy a felhőkarcolók száma is korrelál a boldogsággal. Ez is megérne egy posztot.

Carmichael 2020.11.09. 16:47:56

@HaFr:
De gondolom azok a kutatások ezt a kapcsolatot vizsgálták eleve, így csak egy ez alapján készült sorrendről beszélünk.

www.youtube.com/watch?v=8KkKuTCFvzI&feature=emb_logo

Ebben nincsenek pápuák, de arra emlékszem, hogy az egyetlen komoly korreláció a boldogsággal a szociális kapcsolatok voltak.

Most nem találom, de volt egy kutatás a természeti népekkel kapcsolatban is, ami persze teljesen más életforma, de ott is az derült ki, hogy az élethez való hozzállásuk, vágyaik, szoc. kapcsolataik miatt sokkal kiegyensúlyozottabbak és boldogabbak (vagy votk, amíg a civilizáció meg nem érkezett (úgy emlékszem Hawaii-n is készült talán ilyen kutatás).

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.11.09. 17:07:50

@Laikus Mérgelődő: bizony, sok közük van mindkettőnek -- a Nobel díjaknak és a boldogságnak mint függő változóknak -- a gazdasági és technológiai fejlettséghez. A korreláció és a dependencia (és részhalmaza, a közös okság) nagyon nehezen választható el egymástól, viszont a való életben (tehát pl. a Pearson koefficiensen túl) mindkettő összemérhető kritikus tömegben működik csak. Ezért a Nobelek száma nem lehet invariánsa a GDP-nek, viszont a GDP lehet ugyanakkora halmaz bologságának, amely a GDP-et előllítja.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.11.09. 17:09:40

@Carmichael: valószínűleg a modern társadalmak és a premodern törzsi zárványok boldogságindexei (teüyk fel, az utóbbiaknak is lenne ilyen) összemérhetetlenek -- valahogy pedig mérni kell ezt, nehéz az érzéseket szondázni

Billy Hill 2020.11.09. 17:22:18

Még sokkal boldogabb a GNI per kapitánytól lehetne mindenki, de azt a mutatót a szákemberek nem szeretik, mert "nehéz mérni". :-)

Carmichael 2020.11.09. 17:24:58

@HaFr:
Ebben teljesen egyetértünk, a boldogság esetében minőségről beszélünk, nem mennyiségről. A cikk alapvetéseivel pedig egyetértettem eddig is. :)

Bánegressy 2020.11.09. 19:33:59

ahogy elnézem a legutóbbi időkre vonatkozó meredek exponenciális növekedést, a túl hirtelen jött boldogság frusztrálhatja a boldogtalanokat.
vagy a boldogságérzés nem követi automatikusan a gdp növekedést egyeseknél(akik sokan vannak).
mindenesetre a múlt héten olvastam, hogy szabadon termeszthetővé és fogyaszthatóvá tették a varázsgombát oregonban.
mostantól majd biztos még több helyen lesz szabadon forgalmazható a mariska.
és ezek tényleg összefüggésben lehetnek a gdp alakulásával, mert a jó cucc bizony nincsen ingyen.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.11.09. 20:21:05

@Bánegressy: nem csináltam ebből rendes függvényt (ezek itt láthatóan nem is az enyémek és ez nyilván valami többváltozós polinom lenne), mert mert mert... ki tudja mi az a boldogság (személyes vagy közösségi) és hogyan fejezhető ki. De az valószínűleg igaz hogy a jóléttel összefügg egy darabig, de legalább annyira -- ahogy pedzegettem -- az erkölcsi, szellemi élet lehetőségével. Sőt, a jólét egy bizonyos szintje után inkább az utóbbiakkal. De mi ezt a szintet még nem értük el meg egybként is csak acsarkodunk. Szóval jól vagyunk ott középtájt, egyik végén Dániával, a másikon Eritreával stb

Reding Roli 2020.11.10. 09:37:12

A Föld lakosságának mindössze pár százalèka èl teljes demokráciában - amely lètezèse az egyik alapfeltètele a boldog èlet, az egyèni autonómia , a szellemileg- erkölcsileg magasabb szintű èlèt megvalósulásának...A Föld lakosságának több mint 50% viszont valamely hibrid politikai rezsimben- vagy autoriter\ totalitárius rendszerben tengeti sorstalan èletèt, ami sokszor együtt jár a deprivációval, a minimál élettel, a lehetőségek hiányával, az ideológa\ vallási elnyomással , determinált èlettel ,a megmerevedett hierarchiákkal, a szabadság hiányával , az államtól való kiszolgáltatottsággal..
Számomra a fő kerdès az, hogy mi vezet el egy országot egy nemzetet az "általános boldogság" útjára , mitől lesz egy nemzet prosperáló, szabad , elfogadó, innovatív ,konstruktív, együttműködő , racionális - azaz sikeres ...
Mert az kristálytisztán látszik, hogy vannak sikeres nemzetek , stagnáló nemzetek , vergődő ès elbukó nemzetek ...Mi az , ami a diffrenciát adja , milyen történelmi fejlődèsbeli sajátosságok és milyen alapvető társadalomszerkezeti vagy genetikus különbsègek miatt válik egy nemzet azzá ami...
A másik izgalamas dolog az, hogy a bukott nemzeteknek van a változásra lehetősége, vagy az inkabb csak elvi szintű lehetőség, a sorsuk valójában - alapvető lènyegi tulajdonságaikból adódóan - determinált ...
Pesszimista vagyok...Nagyon.

Carmichael 2020.11.10. 10:02:52

@szakirányító:
szakirányító
1 bejegyzést írt és 5 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Ebből kettőt láttunk is. Ezt a tükör előtt elmormolni magadnak kevesebb energia, mint admint csinálni hozzá. :)

Carmichael 2020.11.10. 10:06:44

@Reding Roli:
Ne légy.
Tanulási pályán vagyunk mindannyian, egyénileg és kollektíve. Itt tartunk most. Haladgatunk szépen lassan, ki milyen tempóra képes. Ebbe benne van néha a visszalépés is, hogy lássuk, ott olyan nagyon tényleg nem jó. Felesleges, de hát vagy fájdalommal tanulunk, vagy inspirációból, a mi kis népünk "hungaricum"-ja, hogy az előbbit választja minden esetben. Azért haladgatunk így is... :)

Reding Roli 2020.11.10. 11:00:00

@Carmichael: Igen , fontolva haladhatunk, stagnálunk , ès időnkènt - előre prognosztizálhatóan - orra bukunk...Attól tartok - de ne legyen igazam - hogy most az orra bukás előtt állunk...Ijesztő folyamatok zajlanak mind hazai, mind világszinten ...Az irracionalizmus , a butaság , a gyűlölet, az agresszió tombol , nem túlzás azt állítani, hogy a nyugati, szabad civilizáció lète forog most kockán ....Ha pedig így van , az egèsz Föld sorsa kèrdèsessè válik...

Reding Roli 2020.11.10. 11:17:48

@Carmichael: Eljutottunk odáig, hogy a nyugati vezèrdemokrácia regnáló vezetője, a hadsereg segítsègèvel , egy polgárháború árán kívánja megtartani a hatalmat , az egèsz - több mint 200 èves demokratikus rendszert , a szokásokat, az illemet- teljesen fèlrerugva.... Azt hiszem , ezen helyzet láttán a világ diktátorai, autokrata vezetői most leülnek és kibontanak egy sört örömükben ...Ezen a világon bármit meg lehet ezután tenni, következmènyek nèlkül , hiszen a demokrácia egyik - ha nem a legnagyobb - referencia országa elbukott, a gyűlölet, a indulatok, az ignorancia vezerelte erőszak lett urrá ès talán egy türannisz egy zsarnokság megszületèsènek leszünk tanúi...
Ebből következően egy galaxisnyi távolságra vagyunk a globális problèmákra adott közös , konszenzuson alapuló válaszoktól, a bèkètől, az èrtelmen a megèrtèsen alapuló világrendtől...Elmebeteg ,nárcisztikus pszichopaták, modern idők türannoszai vezetik a legnagyobb államokat ...
Jó ha ha valahogy túlèljük ezt a sötèt kort , ès mèg nagyon fènyt sem látok az alagút vègen ...Egyelőre , befelè megyünk...

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.11.10. 11:30:06

@Reding Roli: Egyetlen esélyünk a globális kapitalizmusba vetett önző érdekek és az ennek nyomán meginduló lassú normalizáció

Carmichael 2020.11.10. 14:25:31

@Reding Roli:
Értelek, és persze nem azt mondom, hogy tetsszen a helyzet, de őrizd meg a belső békédet, és ne veszítsd el a reményt.
Semmi "rossz" nem történik a világban, csak nagyon nehezen fejlődünk. Nézd meg az USA-t, elkövettek egy hibát 4 éve, és igyekeznek tanulni belőle, kijavítani, jobb irányba fordulni. Trump, és a követői a kontraszt. Miattuk sokan jöttek rá arra, hogy milyen amerikában NEM szeretnének élni, és aktivizálódtak is, amikor lehetett változtatni rajta.
Biden persze nem a megváltó, csak egy lehetséges jobb irány ígérete, ami lehetővé teszi a normalizálódást. Aztán legyen nála is jobb (fingers cross :)), potensebb vezető (és ne bizonyuljon újab kontrasztnak..).
Nálunk még pont nincs ilyen fordulópont, még nem érzik elegen, hogy nem ilyen világban akarnak élni, mert valamiféle biztonságot, stabilitást keresnek és remélnek a kormányzattól (amit persze az csak ígérni tud, adni nem), ahelyett, hogy saját magukban, tehetségükben, erejükben bíznának (amely önbizalmat az oktatás már kiöli, a kommunista múltból hozott nevelési módszerekkel együtt), így persze egy szorongó nemzet jön létre, amely elutasítja a kapitalizmust, mert nem lehetőséget, hanem veszélyeket lát benne. És mégis, lassan, de azért itt is látható változás (főként a fiatalok miatt, akik már nem fogadják el az előző generációs hittételeket). Amint elérjük a kritikus tömeget, amelynek elege lesz a kontrasztból, itt is változás lesz. EZÉRT maradj meg ezen az oldalon, ne engedj a szorongásnak, mert jót fog hozni.
Sokkal, de sokkal jobb lenne, ha ezt inspirációból tudnánk megoldani, de sajnos ez egyelőre egyéni szinten működik csak, őket hívják sikeres kivételnek. A valóságot nem fogjuk tudni elkerülni, a szembenézést sem, a konzekvenciákat sem, de nem lesznek ennyire sötétek. Lesz fordulat, gyógyulás, de úgy látszik el kell menni hozzá még egy darabig a fal felé...

Laptop7712 2020.11.10. 15:11:13

@Carmichael:
Ezt a valóságot pl. kis hazánkban a módszerváltó - elnézést a módszert, és rendszert nem váltó - álelit hozta létre, úgy, hogy rosszabb a helyzet, mint 30 éve. Akkor az ember valahogy reménykedett, reménnyel teli volt a levegő. Senki nem gondolt arra, hogy pár 20-30 éves csóka elárulja az egészet, és ellopja a showt. A gond az, hogy az, ami olyan 10- 15 év óta történik, az egy következmény. És te azt mondod, hogy érdemes reménykedni? A baj az, hogy sem az amerikaiak többsége, sem a magyarok többsége ne tudják azt, hogy mi a kapitalizmus, és hogyan kell a kapitalizmus nem szopóágán tolni az életet. Mert az urak ezt elfelejtették elmagyarázni, hogy hogyan is működik a játék. És most pl. lölő kitette az asztalra a szaros csizmát, és tolja a játékot ezerrel. A tőzsde meg finanszírozza, ahogy kell.
A baj ez az átlagembernek kis hazánkban nincs annyi lóvéja, hogy értékelhető hozamot generáljon a tőzsdén, mint amerikában. Persze, hogy vesztesnek érzi magát a kapitalizmus játékban, mivel a játékszabályokat nem mondták el neki. Ködösítés ment, és közben szépen kifosztották a népet itthon. Már az is elég lenne, ha a nép tisztában lenne azzal, hogy a bankba nem szopni kell járni, hanem azért, hogy a bank finanszírozza pl. a vállalkozását átlag Pistának. Na de kis hazánkban a bankrendszer szimplán diszfunkcionális, mert nincsenek az átlag számára elérhető banki termékek. Ez nyugaton másképp van. Persze, hogy gyűlölik a kapitalizmust, a népek, mert beszopták, nem tanították meg neki, hogy hogyan lehet ebben a játékban valamilyen szinten prosperálni. Ez a gond. Most meg a nép akasztani menne. Ezért mondja Nick Hanauer pl. hogy el van baltázva a történet, mivel a plutokratákat fel akarja akasztani a nép, -és mondja ő - joggal.
Ezzel kellene kezdeni valamit. Nézz kis hazánkra. Mi van? Mutass egy olyan milliárdos játékost, aki tanítja azt, hogy hogyan legyél milliárdos, és megnyitja a cégeit a kicsi vállalkozások, vagy vállalkozni szándékozók számára? Ilyen kurvára nincs. Persze, értem, én, minek baszakodni ezzel, mi értelme van, csak a lóvét viszi. Nyugaton teljesen természetes ez. Ott megmaradt minimális szinten a hit a kapitalizmusban, itt meg nem. meglátásom szerint alapvető problémák vezettek a mai helyzethez, amit érdemes lenne kicsit a tanyák szaros gumicsizmás valóságából szemlélgetve elemezgetni, mivel ez a való világ, ott kicsit másképp realizálódik a HUF-EUR. vagy a HUF- GBP árfolyam.

Reding Roli 2020.11.10. 16:48:39

@HaFr: @Carmichael:
A prófèta szóljon belőletek! Èn is azt gondolom , hogy egyszer eljön a várva várt fordulat, vagy lassan, fokozatosan olyan formában alakulunk, normalizálódunk, hogy észre sem vesszük , hogy már beköszöntött a règen várt "szèp új világ" ...A kèrdès csak az, hogy mennyit kell várni mèg várni rá, hogy ezek a változások meghozzák a gyümölcsét ès lènyegi mentalitásbeli- változások köszöntsenek be általánosan ,a nemzeti " szubsztanciák " szintjèn ...( Bár a szubsztancia soha nem változik:) pont az a lényege ...) ...2, 5, 10 vagy èppen húsz èvet...A mostani 45-55 közötti korosztálynak már sok ideje nincs , hogy még az igazán aktív èletszakaszukat egy olyan világban töltsèk el, ahol jó èlni : normalizáltak a társadalmi kapcsolatok, a mèrtèkletessèg , a megèrtès , a szolidaritás, fair verseny uralkodik , ès nem a frusztrációk , fèlelmek, kènyszerek, gyűlölet ès agresszió ès az ezekből következő elnyomás .....Valljuk be , manapság nehéz elvonatkoztatni a " helyzettől", az aktuális közállapotoktól, - meg akkor is ,ha stabil az anyagi\ családi helyzet ...

Hol van itt a boldogság ? Leginkább sehol , mert ilyen kiszámíthatatlan sorstalan világ nagyon règen volt...
A legrosszabb a fent említett generációnak, akiket én az elátkozott nemzedèknek tartok...

pátyi 2020.11.10. 16:51:34

Szerintetek mennyire boldog most az a 70 millió ember, aki Trumpra szavazott és akit ezért alulképzettnek, vidéki bunkónak, rasszistának, a populizmusra hajlamosnak neveznek? Sőt akit gyűlölködéssel vádolnak naponta, pedig neki kellett eltitkoli, hogy Trump szimpatizáns, mert annak következményei lettek volna, ha bevallja. Vagy szerintetek ez mind hazugság?
Abban szerintetek nincs valami ellentmondás, hogy a felmérés szerint /lehet, hogy ez is hazugság?/ az USA 200 meghatározó sajtóterméke Biden mellett kampányolt, Trump mellett álítólag 6. Ki manipulált itt kit? Most, mikor Trump választási csalásról beszél, a Fox, állítólag jobboldali csatorna lekeveri, mert ez hazugság.
Tehát a városi, jól képzett, sok diplomás, jól fizető állásokban lévő emberek 200 nekik szóló sajtótermékből hallják az igazságot minden csatornán ezért Bidenre szavaz többségében. A vidéki, iskolázatlan, leszakadó vidékek népe meg kizárólag a maradék 6 termékből, ami persze mind hazudik, ezért szavaz Trumpra. Szerintetek ez így rendben van és tökéletes magyarázat.
Ráadásul a Trumpra szavazó bunkó még gyűlölködik is, amit szintén 200 újság mond ír napi szinten.
Ráadásul választási csalást csak a jobboldal követ el, ha nem a baloldal nyer.
Nézzétek vissza, mit írtok össze az Orbán szavazókról, akik persze ugyanúgy gyűlölködnek, mint a Trump szavazó.
Aztán keseregtek, hogy nem jó irányba haladunk és a világ egyre rosszabb hely lesz. Nem kéne egy kicsit több empátia a másik oldallal szemben? Főleg egy liberális konzervatív /ahogy a szerző magát nevezi, ha jól emlékszem/ oldali emberektől?

Carmichael 2020.11.10. 16:54:58

@Laptop7712:
Először a lényegi kérdésedre hadd válaszoljak. Igen, tartsd meg a reményt, mert ha nem teszed, akkor engedsz a szorongásnak, depressziónak, és a probléma részévé válasz a megoldás helyett. Tudod, a problémát nem lehet azon a szinten megoldani, amelyen létrejött.

HaFr is gyakran írt arról, hogy nem 30 évet kell behoznunk, hanem inkább 130-at, egy komplett polgárosodást, a "játékszabályok" megtanulását, de FŐLEG egy tudati forradalmat. Ez inkább egy új generáció változása/változtatási igénye lesz, mint a régiek fejlődési sikere. Egyszerűen az szoc. rendszer gondolkodását nem sikerült meghaladni annak a generációnak (persze egyéni, kisebb csoportos szinten van rá példa nem egy), amely érintve volt, e nélkül pedig az is mindegy volt valóban, hogy a kapitalista játékszabályok fair-ek voltak-e, vagy azok lettek-e (nem)? A gond ott van, hogy erre igény sem volt, mint ahogy magára a kapitalizmusra sem, mert a múltban szocializálódottak számára ez egy veszélyekkel teli új világ volt, amelybe minimális önbizalommal kellett volna nekivágni. És mivel az oktatási reform azóta sem történt meg, a további generációk is ezzel a frusztrált, szorongó hozzáállással léptek ki ebbe a világba. És persze, amint az OV politika rátapintott erre a gyenge pontra, meg is volt, mit kell tennie. Igazolni a szorongást (és persze fenntartani), miközben "védőszárnyat" kínálni az "elesetteknek" (lásd még "kisemberek"). És persze önfelmentést adni (ez nem a te hibád), és célpontot a frusztrációnak (hanem az ellenzék, Soros, migráns, házi poloska, ..). Miközben elvenni a demokrácia és a kapitalizmus adta lehetőségeket, hiszen kinek hiányzik? Ki emelte fel a szavát ezekért?
Igen, ez folyik ma is, és nem csak itthon. És ezt nem lehetett megoldani törvényekkel, meg játékszabályokkal, mert az a társadalomban, az egyénben van kódolva, ott lehet csak felszabadítani, ott is kell. Igényt valami jobbra, és reményt valami jobbra, hogy ő is merjen hinni, remélni (majd tenni érte). Ezt pedig reménytelenül nem lehet. Így is kevesen vagyunk, akik próbálják ezt megtenni, de ahogy a mondás tartja: Benned égnie kell annak, amit másokban lángra akarsz gyújtani.

Reding Roli 2020.11.10. 16:59:35

Egy idézetet hoznèk József Attilától , az " Eszmèlet " c. versèből:

..Akár egy halom hasított fa,
hever egymáson a világ,
szorítja, nyomja, összefogja
egyik dolog a másikát
s így mindenik determinált.
Csak ami nincs, annak van bokra,
csak ami lesz, az a virág,
ami van, széthull darabokra..."

Ez egy zseniális vers, örök èrvènyű gondolatokat fogalmaz meg ... Latinovits Zoltán előadásában pedig a magyar költèszet csúcspontja ...

Carmichael 2020.11.10. 17:03:40

@Reding Roli:
Én is ebbe a generációba tartozom, de azért nem adom fel. Az idő úgyis eltelik, szóval töltsük hasznosan. :)

"..A kèrdès csak az, hogy mennyit kell várni mèg várni rá, hogy ezek a változások meghozzák a gyümölcsét.."

Erről az a sztori jut eszembe, amikor a tanítvány kérdezi a Mestert.
- Mester, mennyit kell még várnunk, hogy a dolgok jobbra forduljanak.
- Hát - így a Mester - ha csak várunk, akkor elég sokat...

Nem kell egyedül megváltanod a világot, sőt, a válladra venned sem kell a terheit. Minden változás egyetlen emberrel kezdődik és végződik számodra, önmagaddal. Te döntöd el, hogy mire, hogyan reagálsz, mit akarsz látni a helyzetben. A hit és a félelem is ugyanazt várja el tőled, hogy higgy valamiben, amit nem látsz. Te döntesz! Minden nap. :)

Reding Roli 2020.11.10. 17:06:03

@pátyi: lehet, hogy ez is hazugság? "

Az. De olyan keveset tudsz az USA- ról, hogy nem is érdemes vitát nyitni...Ha érdekel mi törtènk, a " zordidők " blogon rèszletesen kielemeztem...

HaFr · http://hafr.blog.hu 2020.11.10. 17:15:40

@pátyi: Kivel nem vagyok empatikus pontosan? Megmondom: azzal az egy emberrel, aki az egész rettenetet műveli ma az országgal, további tíz közvetlen, ezer közvetett és félmillió egoista érdekalapú támogatásával. A további 9 millióval kapcsolatban nagyon sokszor megírtam a megértésemet, megírtam a kompoetenciahiányunk okait, senki nem mondhatja, hogy ne lennék akár empatikus, akár olyan, aki nem akarja megérteni a helyzetet.

Főnix Oszlár Gazdag 2020.11.10. 19:40:29

@pátyi: Abszolúte megértőek vagyunk ezekkel az emberekkel szemben. Mint ahogy abszolúte megértem, ha egy ember rám támad és meg akar ölni. Abszolúte megértem, hogy egy rendszer ki akar végezni. Abszolúte megértem, hogy szociopata szadisták más embereket akarnak kínozni. De teljesen empatikusan kell kezelni őket. Ennek keretében empatikusan ki kell venni a kezükből a fegyvert, teljesen empatikusan le kell venni róluk a náci karkötőt, teljesen empatikusan el kell tőlük venni a politikai hatalmat. De ismétlem, teljesen empatikusan kell ezt csinálni. Még a sóval való beszántást is empatikusan kell csinálni. És demokratikusan. Humánusan. Ideértve egy nürnbergi jellegű bíróságot is. Teljesen empatikusan.

Carmichael 2020.11.10. 20:00:54

@Főnix Oszlár Gazdag:
Sokan folyamatosan összekeverik a megértést az egyetértéssel.
Az empátia sokat segít annak a megértésében, hogy mi mozgatja a másikat, de ettől még nem kell vele egyetérteni, viszont ez ad lehetőséget megérteni a motivációit, és hogy hogyan segíthetünk neki (akár csak abban, hogy minket jobban megértsen).

Főnix Oszlár Gazdag 2020.11.10. 20:39:23

@Carmichael: Sokan összekeverik az őszinte proletárkultúrát a náci könyvégetéssel is. Én nem keverem össze. És nemigen látok sem itt, sem Amerikában őszinte proletárkultúrát.

Reding Roli 2020.11.10. 21:53:51

@Főnix Oszlár Gazdag:

Az emberek közötti világnézeti különbségek - szerintem - a gondolkodás különbsègeiből adódnak :

Vannak akik kèpesek a komplex gondolkodásra , feldolgozni a külvilág törtènèseit egy analitikus ès\vagy kreatív folyamattal . Ez megtörtènhet úgy , hogy kizárólag a " tiszta èsz használatával" igaz ( valós ) premisszák segítsègèvel ,logikus következtetèssel eljutunk egy igaz konklúzióhoz, " igazságokhoz " --- racionalizmus
A másik mód ha az ember nagyon sokat olvas , tanul, dolgozik, világot lát ès abból tapasztalati úton szűri le " igazságokat" --- mondjuk úgy ,hogy empirizmus ....

Vannak viszont olyan emberek - nem kevesen - akik csak profán , egyszerű gondolodásra kèpesek .... Ők még egy problèma beazonosítására sem alkalmasak ,sokszor , nehogy hipotèzist alkotni , amit be kellene bizonyítani ès ehhez megkeresni az igaz , az " igazoló " premisszákat ...
Belőlük lesznek a különböző elnyomó típusú társadalmi rendszerek hívei, hiszen a központi, agymosó propaganda mindent elmagyaráz-, könnyen èrthetővè tesz nekik, leegyszerűsítve a való világ realitásait...
Ez most a modern idők szèlsőjobboldali populizmusa, amely szerintem nagyon messze áll a konzervativizmustól (is)...Valójában egy irracionális , hitelvekre alapozott kommunikációs rendszer, de megalapozott ideológia háttere nincs , csak egy cèlja van: minèl nagyobb egyeduralom kièpítèse ...
Folyt..

Reding Roli 2020.11.10. 22:39:59

A szèlsőjobb populizmus tekinthető egyfajta újbolsevizmusnak is , mivel az irracionalizmuson ,az erkölcstelensègen , a butaságon, vagy akár a tudománytagadáson , hoax- elmèletek elfogadásán alapul. Veszèlyes. Sem racionális èrvekkel nem lehet hatni rájuk, sem mèrtèkletessèggel , visszafogottsággal ,empátiával irányukba - mivel általában az ignorancia , a szellemi párbajban való alulmaradás dühössè ès indulatossá teszi őket, ami frusztrációt, majd agressziót szül...
A vezèreik pedig nárcisztikus pszichopaták , sok esetben ...Most nem Orbánra gondolok elsősorban, hogy ne ő legyen mindig az origó... Orbán nem buta - Trumpal ellentètben , aki primitív ösztönember - Orbán tudatosan ès időnkènt mesteri módon èpítgette a konszolidált , autokrata rendszert - külső körülmènyek ilyen drasztikus megváltozására ő sem számított , most viszont sorra vèti a hibákat ...

Főnix Oszlár Gazdag 2020.11.11. 04:39:10

@Reding Roli: A kérdés már nem ez, hanem az, hogy a lakosság egy része (egy de facto náci és immorális kisebbség) tudatosan és lépésről lépésre kezdi felrúgni a társadalmi szerződést és a Biblia által is tartalmazott civilizációs alapértékeket (szabadság, egyenlőség, Isten nemzet előtt állása stb.).

Reding Roli 2020.11.11. 08:10:37

@Főnix Oszlár Gazdag: Teljesen egyetèrtek! Viszont , ha az immorális kisebbsèg - amely nem is annyira kisebbsèg, sajnos - felrúg minden alapèrtèket , normát - akkor abból vègső soron a civilizáció bukása következhet ...

screpes 2020.11.11. 08:37:59

@Reding Roli:

egyetértek az elemzéseddel, de hiányolom, hogy a képletekből teljesen hiányzik az ÉRDEKELTSÉG, az érdek megjelenítése.
Az érdekeltségek bevezetése nem okozna változást a felosztásokban, a csoportok képződésében, különösen, mert az alanyok jelentős részében az érdekeltség "elvi" természetű: olyan, amire vágynak, törekednek, vagy odatartozónak mutatják magukat. (Tehát például, mint gazdagok esetében a sznoboknál látható...) Esetünkben mindazok, akik védettséget, védelmet remélnek attól, hogy a hatalomhoz tartozást válthatják meg a populizmushoz való "tartozással".
Erre tud rádolgozni egygszerű mechanizmusok keretében a félelemek keltése az állami propaganda által: Kimondhatjuk, hogy aki FÉL, az a hatalomhoz tartozással tüntetheti ki magát, és ebben a csoportképző magatrtásban elhanynagolható, hogy a kommunikáció szintjén keletkezett: olyasmi, amit "csak" mondanak eredetileg.
A hatalmi mainstream oldaláról hazugság plusz tényleges fenyegetettség, befogadó oldalról pedig az eddig leírtak demonstrálása.
Ha azt mondják neked, hogy félned kell, akkor azzal demonstrálhatod hovatartozásodat, ha erőszakot mutatsz kifejezetten az erősebbek oldalán persze.
-----
süti beállítások módosítása