1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2019.09.21. 08:45 HaFr

Greta Thunberg piaci értéke és a globalizáció új hulláma

Képtalálat a következőre: „greta thunberg”

Első reakciós (elsőreakciós) piaci kommentelők dühödten utasítják el a Thunberg-jelenséget, nem mellesleg egy platformra kerülve az etnicista politikai érdekek képviselőivel, köztük politikai és gazdasági bűnözők garmadával. Pedig Thunberg és a klímaaktivisták a globalizáció új (megújuló) forrását jelenthetik, amely új energiával tüzelheti a tíz évvel ezelőtti válságból kikeveredni még mindig nem tudó, innovációban, hatékonyságban és népszerűségben stagnáló piaci személetet. A piaci ortodoxia osztozik minden ortodoxia hibájában, hogy a múlt eszközeivel akarja leküzdeni a jelen válságait (amely tévedésben még a konzervatívok sem osztoznak az ortodoxiával, de ebbe most nincs lehetőség itt belemenni). Miközben a piaci szemlélet lehetőségei az utóbbi háromszáz év során radikálisan átalakultak, éppen csak a szemlélet nem változott. Ortodoxiát mondok erre, de mondhatnék inadekvátságot is. (Mindenképpen inadekvát egy olyan társadalmi szemlélet-slash-ideológia, amely hosszú időn keresztül -- értve ez alatt szerényen számolva az elmúlt száz évet -- kizárólag kritikai szemléletként tud érvényesülni.)

A piaci tudás maximuma -- leegyszerűsítve -- ma az iPhoneX és a 11-es közötti "innováció" eladása, vagy az MI-hoax, amely úgy kecsegtet "áttöréssel", hogy a tudásunk még fényévekre van az agy komplexitásának megértésétől, pláne ennek digitális reprodukciójától, ezért az MI még sokáig csak a komputáció gyorsasága és a big data közötti algoritmusokban fog tenyészni; illetve  -- ami a lényeg -- ez a piaci tudás nem tudja hatékonyan kiválasztani és felerősíteni a saját optimális környezete kialakításához szükséges egyéni és közösségi kompetenciákat. A globális piac hatékonysági intenzitása (tahát az a képessége, ahogyan átjárja és létrehozza maga körül a saját regenerációjának feltételeit) angol műszóval flimsy (kb. esendő, megalapozatlan); ennek eredménye a globális gazdaság stagnáló hatékonysága, a potenciális technológiai forradalmak ellaposodása, maga tőkecentralizáció és a kapitalista intézményrendszer és éthosz elbürokratizálódása is. 

Nem véletlen, hogy a technológiai forradalmak lehetőségét (gyógyszerkutatásban, IT-ben, megújuló iparágakban) rendre -- noha csak részlegesen bizonyíthatóan -- elfojtja a belátható (azaz rövid) távú, korlátozott keresletre berendezkedő nyereségszemlélet, amiért ilyen forradalmaknak (és itt nem az olyan elhúzódónak induló megtévesztésekről beszélek, mint az ún. negyedik ipari forradalom) állami akarat és általában erős külső (nem piaci) impulzusok nélkül csaknem lehetetlen áttörniük. Míg a piac organikus állapota a reform és a szisztematikus, konzekvens, kockázatkerülő fejlődés (ezért alkalmas része a konzervatív társadalmi szemléletnek), benne több mikroinnovációs ponttal, mint makro- és rendszerinnovációval, addig a nagy technológiai áttöréseket az alapkutatások, majd az ezekre épülő koncentrált fejlesztések állami megrendelésétől vagy -- ami e poszt szempontjából a döntő -- a közösségi szemléletre és a piacra gyakorolt tömegnyomástól lehet várni.

Ms. Thunberg -- válasszuk el egy pillanatra a piaci hatását az ágendájától -- a tömegnyomást csatornázza be a piaci szemléletbe, amelytől reálisan lehet remélni, hogy a fogyasztókra, a vállalatokra és az államra egyaránt hatva fontos piaci viselkedésváltozást indukál, kimozdítva a vállalatokat a pespektívátlan profitmechanizmusból (hangsúlyozom, a profitmechanizmusnak a perspektívátlanság a korunkra jellemző akcidense). Ms. Thunberg ágendája üdvös lehet a piac szempontjából -- miközben csakis akkor kecsegtet sikerrel, ha ilyenné válik -- és ennek jóval nagyobb esélye van, mint a progresszivisták ugyanebből kikerekedő zöld fasizmusának, amelytől a poszt elején megidézett elsőreakciós piaci kommentelők tartanak. Új Jeanne d'Arc-unk pedig mindent összevetve sokkal szimpatikusabb jelenség Hszi Csin-Pingnél és Vlagyimir Putyinnál, hogy csak kettőt említsek a kapitalizmus jövőjét illető (a kapitalizmus etikai és technológiai irányvesztettségét kihasználó) egyéb forgatókönyvek szerzői közül.

Ha szerencsénk van (és ez alatt a posztban jelölt fejlemények beérését értem), a svéd fiatal tágabban értett piaci értéke -- a globális piacra gyakorolt hatásán mérve -- jóval nagyobb lesz, mint a mai Fortune rich list első száz szereplőjéé. Összesítve.

PS. Értő olvasóim bizonyára kitapintották, hogy nem annyira a cél ("a Föld megmentése") érdekel engem, mint egy mechanizmus (a célszerűen -- és ennek részeként az ember közösségi gyakorlatának hatékonyságát maximalizáló -- piac) működése. Ha nem is hiszünk Ms Thunberg ágendájában (vagy igen, vagy nem), attól az ő hatása a fejlődésre és a piacra még lehet kedvező.

175 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr315139160

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ijontichy 2019.09.24. 22:10:02

@abdul hackeem: Értettem! Kérek engedélyt meghunyászkodni ;-)

abdul hackeem 2019.09.24. 22:54:40

@cívisvárosi: És milyen érdekes és véletlen, hogy az Ok Bau Kft. építi a vállalkozási területet.
Ez már _a_ vegyesvállalat? orbán-garancsi vegyesvállalat? Rögtön sírva fakadok a gyönyörtől, hogy ez vár ojrópára is. Az állammal összefonódó gyáriparosok.

cívisvárosi 2019.09.24. 23:13:17

@abdul hackeem:
ennél érdekesebbeket is tudnék mondani. de ezt most hagyjuk.

cívisvárosi 2019.09.24. 23:44:51

@abdul hackeem:
az építkezés költségeit a bmw fizette.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.25. 00:51:04

@abdul hackeem:

"a félvezető technika nélkül NEM jött volna létre az általad emlegetett vívmányok nagy része"

Mint ahogy nem is jöttek létre vagy tízezer évig. Ez egy teljesen triviális megállapítás, amiből nem lehet semmilyen érvényes következtetést levonni. Mielőtt valamit nem fedeztek fel, nem lehetett annak a fogyasztásából hasznot húzni. Valóban. És?

Ém nem azt állítottam, hogy ezeknek a felfedezéseknek nem volt jelentőségük: hanem azt, hogy azoknak a felfedezéseknek, amelyek nem kulminálódnak piaci sikerben nincs jelentősége. A holland mesterek festményeiért nagy pénzeket fizetnek egyesek, de ez engem teljesen hidegen hagy, mert én a magas órajelre izgulok. Meg vagy néhány más százmillió ember. És a mi igényeink igencsak kielégítésre kerültek az én életem során. Nekem attól nem jobb, ha valamelyik állami alkalmazásban lévő kutató költi az én adópénzemet arra, hogy ő államilag innováljon: abból vagy lesz valami, vagy nem, de az _én_ pénzem tutira elköltésre kerül rá a megszokott módon, ti. a megkérdezésem nélkül.

De amikor 1990-ben tudtam venni egy (akkor az) Olivetti által forgalmazott Acorn Archimedes-t az ARM2-es RISC proceszorával, ami 8 MHz-en futott, de köröket vert a haverom szintén 8 MHz-en futó Motorola 68000 CPU-jára, akkor kézzelfoghatóan megtapasztaltam annak a technológiának a fölényét. És az átlagújzerek többsége nem tud arról, hogy az Intel (és AMD) processzorok, amelyek a CISC (Complex Instruction Set Computer) paradigmatikus példái voltak _szintén_ átmentek RISC processzorba: az x86-os utasításkészlet nagy részét nem is generálták a fordítóprogramok, mert az Intel mérnökei benne hagyták őket az utasításkészletben bináris kompatibilitás miatt, de csak az utasításkészlet egy egyszerű, ortogonális alhalmazát optimizálták, mert őket is meggyőzte a RISC technológia sikere.

Ezek a szakmában dolgozó emberek számára igenis nagy durranások voltak akkor. Az, hogy az átlagpista ezekről egy szót sem hallott, nem teszi őket meg nem történtté: a kilencvenes évekbe az egész iparág pezsgett, mindenki tolta a világmegváltó ötleteit, és egyesek közülük nem is voltak rosszak.

Hogyne, ha nem találják fel a tranzisztort meg az IC-ket akkor mindez nem törénik meg _akkor_. Mint ahogy nem történt meg korábban évtízezredeken át. Most viszont történik, és a múltbéli tudósok és kutatók érdemeinek elismerése mellett nekünk kell vinni a stafétabotot ha azt akarjuk, hogy jól éljünk.

"Ha megnézed a mobiltelefonodat ránézésre 4-5 hadiipari fejlesztést találsz rajta"

Nekem egy tíz évesnél öregebb Nokia flip phone-om van. Én arra a technológiára nem költök: de az asztali gépemet már 4 évvel ezelőtt a teljes lehetséges memóriájával, 32 GB RAM-al vettem meg.

Mert azzal meg tudok tenni olyat, hogy el tudom tárolni a memóriában a 32 bites CRC-nek (Cyclic Redundant Carry-nak) az összes lehetséges 4294967296 változatát. Amihez 16 GB memóriára van szükségem: négy milliárdszor 4 bájtra. Ami mostmár van nekem, tehát képes vagyok exhaustív kereséseket folytatni ha arra támad úri kedvem. Így jöttem rá arra többek között, hogy bármelyik fájlhoz tudok hamisítani tetszőleges CRC32-t ha módosíthatom a fájl utolsó 8 bájtját.

"Az emberek 90 százalékának nincs szüksége három kamerára."

Biztos, hogy szükségük van rá: a büdös kapitalista nem gyárt olyat, amiket nem vesznek meg az emberek mert nincs szükségük rá.

"Ennek ellenére megveszi az is, akinek nincsen rá szüksége."

_Neki_ szüksége van rá: ezt egyértelművé teszi azzal, hogy elcseréli rá a pénzét. Pontosan annyira van szüksége rá, mint amennyit hajlandó adni érte.

"Szerintem ez is túlfogyasztás."

Biztos vagyok abban, hogy te így gondolod. De mivel nem a te fogyaztásodról van szó, sokat nem tehetsz róla. Vagy esetleg becstalakozhatsz Grétácskához.

"Plusz a fogyasztás gerjesztésével termelik ki a fejlesztés költségét."

És _ezzel_ mi a gond?

Őszinte leszek hozzád: én itt védtelek téged, hogy te nem baszogatnád embertársaiat amiatt, hogy ők nem osztják a te preferenciáidat. De lehet, hogy elhamarkodtam ezt a dolgot: te itt nagy lendülettel magyarázod azt, hogy hogyan csinálják rosszul mások a személyes igényeik kielégítését. Bezzeg ha rád hallgatnának ...

cívisvárosi 2019.09.25. 01:05:46

@neoteny:
edit azt mondja, hogy a mechanikus pénztárgép volt az igazi, mert az csillag csemege pultjában, mert az "csilingelt".

cívisvárosi 2019.09.25. 01:16:15

@neoteny:
nagyon eltérőek az igények. és ugye nyilván hatékonyabb volt egy régi számítógép fizikai értelemben. metafizikai értelemben az újabb produkál nagyobb nyereséget.

ételizésítő 2019.09.25. 04:12:35

Ez az ostoba svéd seggfej picsa semmi más, csak egy elmebeteg, már a szemén is látszik, hogy totál hibbant, kb. mint O1Gecigány Viktor.

Röhej, hogy még senki nem küldte el a kurva anyjába, ahová való. Senki nem meri a szemébe mondani, mert mindenki fosik a sötét zöldnáciktól.

Ez a hülye törpepicsa meg ezt jól ki is használja, az agyával nem csinálhatna hírnevet, merthogy elmebeteg, kitalálta ezt, amivel bejárja a világot.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.25. 05:42:04

@cívisvárosi:

"nyilván hatékonyabb volt egy régi számítógép fizikai értelemben. metafizikai értelemben az újabb produkál nagyobb nyereséget."

Én még a 90-es évek elején megvettem Hennessey és Patterson könyvét, a Computer Architecture: A Quantitative Approach-ot

www.cryptodionysus.com/pdfs/computer_arch.pdf

sőt dedikáltattam is Hennessey-vel akivel az 1996-os Hot Chips konferencián találkoztam a Stanford egyetemen (a Disney Interactive épp' akkor vette meg a stúdiónkat és én kiharcoltam azt, hogy erre a konferenciára elküldjenek engem).

Na ennek a könyvnek az első kiadásában volt egy idézet, amit a későbbi kiadásokba már nem raktak bele Hennessey és Patterson. Az idézet valami ilyesmi volt:

The fast always drives out the slow -- even if the fast is wrong.

Ami eléggé funky duma két versenyzőtől, akik arra tették fel az életüket (sikeresen), hogy a lehető leggyorsabban ketyegő vasakat megalkossák.

cívisvárosi 2019.09.25. 09:52:26

@neoteny:
egy régi mikroszámítógépet úgy kellett programozni, hogy az ember az erőforrásokat ügyesen kihasználta. ma ilyen kényszer nincsen. a marketingesek ráveszik a fogyasztót, hogy vegyen még erősebb "vasakat". illetve ezt sokszor kikényszerítik a piacvezető alkalmazások, játékok. és a bővítés nem egy fizikai upgrade, hanem esetenként félévente dobálják el a régi telefonokat mondván, hogy itt az új.

a régi teletext jóval kevesebb erőforrást használt fel, mint a facebook a telefonon. de az emberek nem feltétlen voltak tájékozatlanabbak a világ dolgaiban úgy, hogy az újságban a tegnapi híreket olvasták.

Bánegressy 2019.09.25. 10:58:33

ez is csilingel, ha melléteszünk egy csengőt és ljudmilla bárisnyák még 20-30 éve is ezt, használták az orosz húsboltokban(is. mondjuk azért ott, mert ott túl sokat nem kellet vele számolniuk), viszont aki tudott, jobban "beleláthatott" a gép belsejébe, mint edit.
www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0021_61_szamitogep_architekturak_i/61_k01.jpg

sőt, ott ennél egyszerűbbet használtak, mert ez egy magas szintű számítástechnika. inkább ilyet:
spillerlaszlo.files.wordpress.com/2010/04/orosz_abakusz.jpg?w=518

cívisvárosi 2019.09.25. 11:06:51

@neoteny:
egy mai hír.

Hamarosan folytatódik a művelődéstörténeti sorozat a Debreceni Közösségi Házban

Október 2. Üdvtörténet magyarul. Pap Gábor művészettörténész előadása
Október 9. A magyar nyelv halmain át az élő Istenhez. Nyelvünk eredetéről. Véghelyi Péter előadása
Október 16. A magyarok kaukázusi élete a megtalált rováskrónika szerint. Mandics György író, művelődéstörténész előadása
Október 30. Mitikus magyar történelem Nimródtól napjainkig. Hunyadi Mátyás kora. Mátyás király igazságának örök fénye. Szántai Lajos műveltségkutató előadása
November 6. Jász őstörténet – magyar őstörténet. Tisztelet Horvát Istvánnak. Bognár Ferenc előadása
November 13. Mitikus magyar történelem Nimródtól napjainkig. Mohács. Két pogány közt – a megpróbáltatások kora. Szántai Lajos műveltségkutató előadása
November 20. A teremtő kelme. Nemezre hímzett varázs. Vetró Mihály nemezműves, a Népművészet Ifjú Mestere előadása
November 27. Páratlan lehetőség – szemelvények a magyarságkutató intézet régészeti kutatóközpontjának munkájából. Makoldi Miklós régész, a Magyarságkutató Intézet Régészeti Kutatóközpontja igazgatójának előadása

ilyesmi előadásokból szerveződik a magyar népfőiskola. és akadémikus nézőpontból ez a "széljobb".

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.25. 11:31:06

@cívisvárosi:

Nagyszerű. Ezzel szemben amikor én leszorítom a ciklusidőt 10 órajelre, ti. a programom teljesen körbeér annyi idő alatt (ami szélsőséges esetben akár 30 gépi kódú utasítás végrehajtását is jelentheti) akkor bizony az én i7 4790K processzoromon, ami turbója 4.4 GHz-en tolja, én végrehajtom az így kioptimizált 'programomat' másodpercenként 440 milliószor. És múltkor 92 napon át futtattam az egyik hasonló programomat.

cívisvárosi 2019.09.25. 11:39:10

@Bánegressy:
a csillag csemegében ilyesmi pénztárgép volt.
www.youtube.com/watch?v=jKsRnZZu3HA
a gyorsétteremben (talponállónak nevezték) ennek egy korábbi változata. amiben nem volt elektronika. mechanika mellett nem volt elektronika. a pénztáros néni edzett volt, mert a pénztárgépet tekerni kellett. és amikor megnyomta a végösszeg gombot, akkor a készpénz tartó tálca kiugrott és "csilingelt". és ez volt az, ami annyira tetszett editnek. sanyi szerint a régi nszk volt a jó. a használt cikk piacon ezek a menő dolgok.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/3683/20190922_100608.jpg

cívisvárosi 2019.09.25. 11:44:21

@neoteny:
nem azt állítom, hogy a jelenleg nem lehet a kódot optimalizálni. hanem azt, hogy jelenleg erre jóval kisebb az igény. fél év múlva megjelenik egy újabb eszköz és a felhasználók többsége a régit lecseréli.

ijontichy 2019.09.25. 12:15:26

@cívisvárosi: "egy régi mikroszámítógépet úgy kellett programozni, hogy az ember az erőforrásokat ügyesen kihasználta" &
"jelenleg nem lehet a kódot optimalizálni. hanem azt, hogy jelenleg erre jóval kisebb az igény."

Igaz. Egykori prof ismerősöm szokta volt mondogatni (még '90 táján), hogy "legjobb winchester a 20 megás! winchester. Gondolkodásra és tervezésre kényszerít. Van benne valami :-)

Bánegressy 2019.09.25. 15:57:33

@cívisvárosi:
a zakadémia nézőpontja csak egy nézőpont. bááá!
nem az akadémia dönti el és nem is a zsúrpubik a körút gyűrűjében. ezek csak vélemények.
a népfőiskola és követői, zorbán, a fidesz és az új, 21.sz magyar keresztény-nemzeti-szabadságharcos politika bűvöletében élők égnek a tettvágytól(és persze, bír-, becs- és dicsvágytól) .
ezek a tettek döntenek(majdan).
csak túl kell élni.

abdul hackeem 2019.09.25. 21:30:38

@cívisvárosi: Pont lesz@rom, hogy mire költöd az akármilyen módon megszerzett pénzedet addig, amíg nekem nem okoz problémát.
„A szocializmussal az a baj, hogy előbb-utóbb elfogy a mások pénze.” – mondta Thatcher asszony, amivel elég sokan egyetértünk. Másoknak okoz kárt a közös megdézsmálása, elfogyasztása..
Azonban ha a fogyasztás okoz kárt a közösnek (természetpusztítás, felmelegedés stb. és ezek hatásai az egyedekre) és ez ellen szólni mer valaki, akkor meg fölkapjuk a vizet és fogyasztói preferenciáról papolunk.

Már rég nem akarom én megmondani senkinek, hogy mit csináljon. Én Greta Thunberg nélkül is felelős gondolkodást várok el a többi embertől, amire egyre kevesebb az esély. Ebben áll a politikusok felelőssége, hogy ezt (felelős gondolkodás) megtaníttassa azzal, azokkal aki nem hozta magával.

abdul hackeem 2019.09.25. 21:31:39

@neoteny: Pont lesz@rom, hogy mire költöd az akármilyen módon megszerzett pénzedet addig, amíg nekem nem okoz problémát.
„A szocializmussal az a baj, hogy előbb-utóbb elfogy a mások pénze.” – mondta Thatcher asszony, amivel elég sokan egyetértünk. Másoknak okoz kárt a közös megdézsmálása, elfogyasztása..
Azonban ha a fogyasztás okoz kárt a közösnek (természetpusztítás, felmelegedés stb. és ezek hatásai az egyedekre) és ez ellen szólni mer valaki, akkor meg fölkapjuk a vizet és fogyasztói preferenciáról papolunk.
Már rég nem akarom én megmondani senkinek, hogy mit csináljon. Felelős gondolkodást várok el a többi embertől, amire egyre kevesebb az esély. Ebben áll a politikusok felelőssége, hogy ezt megtaníttassa azzal, azokkal aki nem hozta magával.

abdul hackeem 2019.09.25. 21:32:49

Bocs, neoteny-nek szántam eredetileg.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.26. 06:16:18

@abdul hackeem:

"Azonban ha a fogyasztás okoz kárt a közösnek (természetpusztítás, felmelegedés stb. és ezek hatásai az egyedekre)"

És ezzel nyertek is az etatisták-kollektivisták: mindenre rá lehet fogni azt, hogy valamilyen szempont szerint "közös".

Nzoltan 2019.09.26. 07:50:51

Ma az innováció nem a tudományban, hanem a társdalomban megy végbe.
Az elvárásoknak megfeleő ütemben ellbutulni nem akaró fehérembert le kell cserélni 80-as iq val rendelkező közelkeletire meg afrikaira.
Azok pörgetik a fogyasztást. És annyira zöldek, hogy amerre elterjednek, térdig áll a szemét.

Jó minta erre Dél-Afrika.

cívisvárosi 2019.09.26. 11:19:33

@neoteny:
a nagyvállalatok igazgatótanácsai beleszarnak abba, hogy mit gondolnak a kisrészvényesei. de azok az általános, közvetlen, egyenlő, titkos szavazatukkal korlátozhatják a piaci szereplőket szintén többségi alapon. ez volt a klasszikus liberalizmus az egyesült királyságban, ebből jött az alkotmányos monarchia és a majoritarian rendszer. aztán az egy másik dolog, hogy a londoni city nem ezt követte. hanem anarcho-kapitalista elvek mentén építette ki a brit gyarmatbirodalmat. belső londont semmi sem gátolta a pénzkibocsátásban. és ez tette a leggazdagabb régióvá egész európában. és ezt veszélyezteti a brexit.

cívisvárosi 2019.09.26. 11:34:21

@neoteny:
a gyarmatosítás volt anarcho-kapitalista (nem az egyesült királyság, hanem city of london és a brit gyarmatbirodalom. és ebből leváltak az amerikai bevándorlók. úgy jött létre a és létrejött az egyesült államok. és ahhoz kapcsolódna az ngo-k vezette hálózat totális anarchiát hirdetve. abban az mszp-dk mensevikek anarcho-kapitalista. soros anarcho-kommunista. és a zöldek feudális anarchiát hirdetnek. globális klímasztrájkot hirdetnek.
scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/70898972_2392296400867657_2465597216891338752_n.jpg?_nc_cat=104&_nc_oc=AQnIfSSfuSX5aV-Uhe5T9QALB_b1y5g7oRgk8buXQaLG_TfKdelFeFD8vYUAm9wF0rw&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=cfec61872cc698ff01e900c22d9cadd2&oe=5E3796AE
csak ők nagyrészt nem helyi polgárság, hanem a globális "civil" aktivisták.

cívisvárosi 2019.09.26. 11:58:52

@neoteny:
de észak-amerikában és nyugat-európában ebből lehet egy hármas osztatú anarchista irányzat. szóvel ennek elvben örülnöd kellene. anarcho-kommunista demokraták a filantrópokkal, anarcho-kapitalista republikánusok és a zöldek, akik feudális anarchiát hirdetnek. megmentik a földet.

férfiágú hűbéri birtok. fieu. abból lesz fief és a fee. amit te kapitalizmusnak nevezel az valójában ez a magánföldesúri rendszer. ami errefelé a 15. században létezett a gyarmatosítás időszakában, illetve már azt megelőzően megjelent. csak szerb despoták vásároltak az oszmántörök birodalom elől menekítve a vagyonukat. és a hódítás elére budát. és ezzel szemben indult el a reformáció errefelé. nyugat-európában pedig a medici fugger vita kapcsán. anarcho kapitalisták egymásnak estek. hogy a mediciek pénzügyi termékét (búcsúcéduláit) csak ne osztogassák a fuggerektől függő földbirtokokon. majd ők világias módon hiteleznek a köznépnek. nyomtatják a hiteljegyeket. és az államegyház, az egyházállam (vatikán) ne szóljon bele. a magyar reformáció azonban magyar egyházat hirdetett nemzetközösségi keretek. bocskai akadémikusan brutális nacionalista, minimálisan "prefasiszta" volt. és a reformáció falán szinte mindenki. a reformációtól és a reformkortól lényegesen eltérő történelmet kellene írni európának.

abdul hackeem 2019.09.26. 18:39:31

@neoteny: Nehéz azt elvitatni, hogy a levegő például mindenkié.
Tehát az oda kerülő anyagok mindenkire hatnak.
De a levegőbe kerülő anyagoknak már kell, hogy legyen "tulajdonosa", mint például a budapesti szarszagnak, vagy a csernobili radioaktív felhőnek.
Nem kell mindenhol etatizmust-kollektivizmust vizionálni.
A tulajdonodban lévő ingatlanod területének síkján kívül, a tér három irányában lévő dolgok már valaki másé, vagy valamilyen szempont szerint közös.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.27. 02:43:29

@abdul hackeem:

"De a levegőbe kerülő anyagoknak már kell, hogy legyen "tulajdonosa", mint például a budapesti szarszagnak, vagy a csernobili radioaktív felhőnek."

Jellemző: ami hasznos, az közös; ami meg káros, annak gyorsan kerítsünk gazdát.

abdul hackeem 2019.09.27. 07:57:13

@neoteny: Jellemző, hogy szarnak, kárnak nincs gazdája. Azokat majd eltakarítják, megoldják a közösből.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.27. 09:06:46

@abdul hackeem:

"Jellemző, hogy szarnak, kárnak nincs gazdája. Azokat majd eltakarítják, megoldják a közösből."

Pontosan így van: tehát a logikus következtetés az, hogy minden erőforrásnak magántulajdonban kell lennie, akkor fogják őket a leghasznosabban felhasználni.

A közösből pazarolni mindenki érdeke: ha nem közvetlenül az ő zsebét béleli az elpazarolt pénz, akkor az unokahugáét vagy más csókosáét.

A magántulajdonát mindenki irigyen őrzi: eltökélt szándéka az, hogy azt a szerinte számára leghasznosabb módon használja fel (fogyassza).

Ezért bukik meg minden nominálisan "közös" gazdaság, és ezért működik a megfelelően csatornázott irigység a köz -- értsd a többi _egyén_ -- javára, ahogy azt már Kovács Ádám felismerte.

cívisvárosi 2019.09.27. 09:45:49

@neoteny:
de ez esetben miért léteznek társaságok és azok vajon miért tűnnek általában hatékonyabbnak, mint az egyéni gazdálkodók.

cívisvárosi 2019.09.27. 12:55:45

@neoteny:
a royal bank of canada tőkepiaci kapitalizációja mellett elon musk személyes vagyona eltörpül. pénzügyi értelemben a társaságok erősebbnek tűnnek.

az otp befolyásos vagy csányi? a mol befolyásos vagy hernádi? vagy orbán befolyásos. és csányi, hernádi azért, mert az ő haverjai. vagy megfordítva. vagy ez egy szövevényes hálózat. rendben. de ebben számítanak a társaságok, vagy nem számítanak.

cívisvárosi 2019.09.27. 13:01:51

@neoteny:
a hírek szerint magyarok a napokban 700 millió forintot összeadtak egy zente nevű kisfiú javára. miért nem adnak össze 700 millió forintot egy akármilyen gazdasági társaságra, aminek jövedelméből részesülhetnének.

screpes 2019.09.27. 16:58:46

@cívisvárosi:
össsze van adva, (gazdasági társulás, aminek a jövedelméből részesülhetnek)
A Mészárosé.

screpes 2019.09.27. 17:07:19

@cívisvárosi:

Van még 4-6 hasonló.... (kettőt kivéve mind a kormányzathoz köthető.)
De hiányzik a többi 40-50.

cívisvárosi 2019.09.27. 18:24:23

@screpes:
a budapesti értéktőzsdén min. 1% súlyaránnyal rendelkező cégek: otp, mol, richter, telekom, opus, 4ig. ebből ugye az első három korábbi állami vállalat, amiben az állam informális befolyással rendelkezik, a matáv helyébe lépett telekom is hasonló módon működik. az opus és a 4ig is nyíltan kormányzati kapcsolatokra épül.

a kis cégek között van még a graphisoft, aminek az alapítása a rendszerváltás előttre datálódik. és van még néhány pénzalap. a rendszerváltás óta eltelt közel 30 évben nem jött létre egyetlen vállalat sem, amelyik a tőzsdén az államtól függetlenül kapitalizálódott volna. a magyar nép alig valamennyire tudott alkalmazkodni a globális kapitalista világhoz. lehet mondani, hogy ez elsődlegesen a magyar nép hibája. ez önmagában nem magyarellenesség. mert ez tény. de azt is, hogy a magyar vagy a világelit hibája. akárhogy is, valamit másképp kell csinálni.

Imre Solti 2019.09.28. 11:23:26

@neoteny: Tökéletesen egyetértek Veled - és egyben örülök, hogy van, aki még tudja, mi az a ferritgyűrűs memória és a számítástechnika nem azt jelenti a számára, hogy internet...

Imre Solti 2019.09.28. 11:25:46

@neoteny: Az integrált áramkör és a nyomtatott áramkör két külön fogalom! Ne beszéljen arabusul, aki nem tud arabusul!

abdul hackeem 2019.09.29. 14:57:46

@neoteny: Nem erről beszéltem, és ezt jól tudod.
Akkor hát, konkrétan Te hogyan látod az alábbi kérdéseket és annak összefüggéseit:
-Kinek a tulajdona a TEPCO?
-Kinek a tulajdonát szennyezi a fukusimai erőmű?
-Ki fogja finanszírozni a kárelhárítást a leszereléssel együtt?
-Kiket érint a szennyezés?
-Mi fog történni a már bekövetkezett szennyezéssel?
-Hogyan vennéd magántulajdonba az érintett erőforrásokat (különös tekintettel a levegő és víz)?

PS.:Ha trollkodsz, nem szólók többet hozzád :-)

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.29. 15:42:41

@abdul hackeem:

"Nem erről beszéltem, és ezt jól tudod."

Valóban: pontosan azért kell nekem kimondanom, mert te nem kívánsz erről beszélni.

"Ha trollkodsz, nem szólók többet hozzád"

Köszönöm az eddigi eszmecseréket.

abdul hackeem 2019.09.29. 17:03:21

@neoteny: Fogsz válaszolni a feltett kérdésekre is pls.?

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.29. 17:20:12

@abdul hackeem:

Nem: ultimátumokat adók számára nincs mondanivalóm.

abdul hackeem 2019.09.29. 17:47:47

@neoteny: Bocsánat. Egyrészt attól tartok félreértettél. Azért tettem oda a smiley-it.
Másrészt azt gondolom, hogy a poszthoz kötődnek a kérdéseim. A magántulajdon és a köz közötti kapcsolat, viszony újragondolásáról.
Amihez, szvsz az _abszolút_ magántulajdon nem megoldás. Nem tudod a vizet, levegőt magántulajdonba adni.
Erre vonatkozott egyfajta "ajánlatként" a kérdéssorom.
Elnézésedet kérem, tényleg érdekelne a véleményed ezekről a kérdésekről.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.30. 05:16:14

@abdul hackeem:

"az _abszolút_ magántulajdon nem megoldás. Nem tudod a vizet, levegőt magántulajdonba adni."

Amikor is én felteszem a kérdést "miért?", te pedig azt mondod, hogy ilyet kérdezni trollkodás.

Csak lerövidítettem a folyamatot.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.09.30. 06:36:03

@abdul hackeem:

Létezik a magántulajdon _fogalma_ (koncepciója) és létezik a magántulajdon (társadalmi) _intézménye_.

(Hasonlóan pl. a rabszolgasághoz: annak is létezik a fogalma, és létezett az intézménye: ezt az intézményt törölte el a Brit Birodalmon belül a Slavery Abolition Act 1833 en.wikipedia.org/wiki/Slavery_Abolition_Act_1833 )

A magántulajdon _fogalmának_ létrejötte nyilvánvalóan megelőzi a magántulajdon _intézményét_: az emberek már azelőtt is mondták dolgokra azt, hogy az övék mielőtt ezek az emberek szervezkedtek volna ezen magántulajdonok intézményesített védelmére.

Így hát az állításod, miszerint nem lehet "a vizet, levegőt magántulajdonba adni", illogikus: az _adás_ fogalma már feltételezi azt, hogy az adott jószág magántulajdonban van.

Ha nem lehet a levegőt magántulajdonba "adni", akkor hogyan lehetséges az, hogy a könnyűbúvárok által használt palackozott sűrített levegőért pénzt kérnek -- és ráadásul meg is fizetik azt? Miért nem viszi el a könnyűbúvár a sürített levegővel teli palackot fizetség nékül otthagyva egy üres palackot? Ha bíróságra viszik lopásért, mondhatja azt, hogy levegőt nem lehet magántulajdonba adni.

nevetőharmadik 2019.09.30. 09:21:50

@abdul hackeem: "Ebben áll a politikusok felelőssége, hogy ezt megtaníttassa azzal, azokkal aki nem hozta magával."

Hogyan taníthatnák meg, miközben a politikusok a felelősség fogalmát hírből sem ismerik, és a "szakma" természetéből fakadóan nem is ismerhetik? Egy politikus döntéseit mindig mások fizetik meg, az okozott kárért sohasem tartoznak kártérítéssel...

Szomorú, de egyben bámulatos, hogy az emberek túlnyomó többsége, még az értelmes emberek túlnyomó többsége is oda fordul problémák megoldásáért, ahonnan az per definitionem a legkevésbé származhat.

cívisvárosi 2019.09.30. 20:05:12

@neoteny:
itt van egy konkrét példa. a városi bábszínház új előadásának címe: autómese. és a gyerekeknek egy mercedes busz ablakában báboznak.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/3700/190930itkvojtina_ksz_(19).jpg
ezért cserébe a helyi buszgyár minden óvodának ad játékokat. és ezt átadja a buszgyár vezetője és a polgármester a helyi óvodavezetőknek.
www.dehir.hu/upload/images/galeria/3700/190930itkvojtina_ksz_(8).jpg
na most erre lehet mondani, hogy ebben különösebb probléma nincs. ez jó a buszgyárnak, mert úgy gondolják, hogy irányukban elkötelezettek lesznek a felnövő óvodások, kisiskolások, a szüleik, nagyszüleik. ha akarják, akkor megnézik ezt a szponzorált bábelőadást, játszanak a játékokkal. ha nem, akkor nem. nincsen ebben semmi kényszer. vagy mégis csak mert ugye a polgármesternek valószínűleg egy vezető óvónéni se mondta, hogy ezt már azért mégse kellene. szerinte nem jó ötlet a gyerekeket manipulálni. hanem a városi bábszínház függetlenül a piactól játszon meséket. de az óvónéni nem azt mondja, hogy ne legyen városi óvoda, városi bábszínház. hanem legfeljebb azt, hogy az legyen elválasztva a piactól. de úgy ugye direktben többe kerül az adófizetőknek. de ha ez nincs, akkor egyeseknek nem jut bábelőadás, se építőjáték. így meg jut többeknek. tehát nincsen ebben semmi rossz.

mi dönti el, hogy ezt szabad, nem szabad? a hit. egy település miként szerveződik.

cívisvárosi 2019.09.30. 20:30:51

@neoteny:
és mindez a "földünk védelmében zajlik". mondja egy óvónéni. a tömegközlekedés fontosságára felhívja figyelmet. na most ez így helyes, vagy helytelen. vagy inkább csak az ezzel a probléma, hogy óvodásokat ne keverjük bele. mert egy 3 éves esetleg nem látja át ezeket az érdekviszonyokat. de egy 13 éves megérti, hogy ilyen a világ. vagy azt is lehet mondani, hogy a közintézények váljanak el a magánvállalati érdekektől. túl azon, hogy ez a buszgyár valójában egy "félállami" vállalat. és tartok tőle, hogy ezekre a kérdésekre nincs egyértelmű válasz.

abdul hackeem 2019.09.30. 21:25:18

@neoteny: "akkor hogyan lehetséges az, hogy a könnyűbúvárok által használt palackozott sűrített levegőért pénzt kérnek"
Pontosabban a sűrítésért kérnek pénzt. A költöztető embertől sem a szekrényt veszed meg, hanem azt, hogy felviszi neked a kredencet másodikra.
A levegőt (a benne lévő oxigén egy részét) a búvár fogja elhasználni avval, hogy belélegzi.

"Így hát az állításod, miszerint nem lehet "a vizet, levegőt magántulajdonba adni", illogikus: az _adás_ fogalma már feltételezi azt, hogy az adott jószág magántulajdonban van."

Nézzük a Mátrai Erőművet, aholis a köztulajdont (szén) adja az állam magánkézbe. Lölő ezért bányajáradékot fizet a köznek (lsd. Bt. 20.§). Tehát nem igaz, hogy kell lennie feltételezett tulajdonosnak a tulajdonba adáshoz. Lőrincünk a tulajdonában álló géppel (erőmű) pedig villamos energiát termel több-kevesebb profittal. Valószínűleg profittal, mert a dolgozói már veszik a mélyhűtőt, hogy legyen mibe tenni az év végi prémium féldisznót. Mindeközben pedig óránként több millió köbméter levegő (a benne lévő oxigén és nitrogén) felhasználásával szén-dioxidot és nitrogén-oxidokat ereget a levegőbe. Amiért viszont nem fizet egy petákot sem. A kibocsátott gázok azonban lehetnek felelősek pl. a globális felmelegedésért, vagy az emberek légzőszervi megbetegedésért stb.

Kedves HaFr, itt az első innováció, vezessök be a levegőadót!

A búvár kevesebb, a MERt pedig kicsit több levegőadót fizetne a felhasználással arányosan. A befizetett levegőadót pedig felhasználhatjuk a levegő megtisztítására és az emberek gyógyítására.

(Kicsit nehezebb dió a fukusimai, (amely felvetéseimre nem válaszoltál) de azt még nekem sem sikerült megoldanom.)

Kérdésem, hogy akkor hát mi légyen: a kibocsátást szüntessük meg fenntartható termeléssel, vagy adóztassunk?

abdul hackeem 2019.09.30. 21:50:54

@nevetőharmadik: Pedig már megnézném rezsisziszit, ahogy tanítgatja Lyukóbányán a kis Gazsikának, hogy nem ígetjük az erdőben a rízt.

Szvsz. az oktatás része kellene legyen a környezettudatos fogyasztás, természetvédelem, pénzügyi tudatosság stb. ahogy írtam: "hogy ezt megtaníttassa azzal, azokkal aki nem hozta magával."
Azért a politikusok felelőssége, mert ÉN nem írhatok NAT-et. Viszont választott képviselőink alapján gyakoroljuk ugyebár. Akik viszont szakmai kérdés helyett hatalmi kérdést csináltak az oktatásból.

A probléma megoldása pedig egyrészt az lenne, hogy a választók számonkérik a választott képviselőiket, hogy mi a helyzet ezzel.
Másrészt egy közösséget, országot igenis felelősen kell vezetni.
Amíg ezekre nincs igény, addig csak pusztul a környezetünk.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.10.01. 18:13:38

@abdul hackeem:

"Pontosabban a sűrítésért kérnek pénzt."

Így van: a sűrített levegő palackozója tulajdonjogot szerzett arra a levegőre _amivel dolgozott_. Az tette azt a levegőt hasznossá, hogy munkát (sürítést) végezett rajta: ezt kell megfizetnie annak, aki fogyasztani akarja azt a sürített levegőt.

Vagyis lehet tulajdonjogot szerezni a levegőre is.

"a köztulajdont (szén) adja az állam magánkézbe"

Mert megtehetik: ők rendelkeznek _effektíve_ azzal. Vagyis a "köztulajdon" nem létezik.

abdul hackeem 2019.10.01. 19:20:29

@neoteny: A szekrény cipelője se szerzett tulajdonjogot a szekrényre.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.10.01. 19:48:06

@abdul hackeem:

"se szerzett"

Helyesen: ő nem szerzett. De attól még a sürített levegő előállítója szerzett.

abdul hackeem 2019.10.01. 20:15:22

@neoteny: Mitől szerzett? Megfogta és elvette?

neoteny · http://word.blog.hu 2019.10.01. 22:15:10

@abdul hackeem:

Pontosan: megfogta a mindenki számára rendelkezésre álló jószágot, a levegőt, és azt _még hasznosabbra_ dolgozta át.

abdul hackeem 2019.10.01. 22:34:39

@neoteny: A szén elégetésével viszont a mindenki számára rendelkezésre álló jószágot (levegőt) haszontalanná dolgozza át (elszennyezi lölő az erőművében), így mindenkinek kárt okoz.

cívisvárosi 2019.10.01. 22:36:30

@neoteny:
ezek szerint a szabad piac mégis csak sanyi álma: közbirtokosságon alapuló magánszolgáltatások.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.10.02. 01:55:59

@abdul hackeem:

"így mindenkinek kárt okoz."

Lehetetlen: akkor nem vennék meg az emberek a szénnel termelt áramot.

cívisvárosi 2019.10.02. 11:31:11

@neoteny:
milyen szuper, hogy ez a japán cég az egész világot ellátná magyarországról akkumulátorokkal.
www.origo.hu/gazdasag/20191001-az-autoipar-a-magyar-gazdasag-gerincoszlopa.html
51 embernek adnak munkát és ezért 465,3 milliárd forintot átutaltak a költségvetésből egy ismeretlen banknak. abból kigenerálják a hitelek többszörösét. és így szabaddá válik a beruházás. persze a 9 milliárdos beruházási főösszegnek meg kell térülnie. vagy nem kell, mert az is egy opció, hogy nem fog. és ezek a vállalatok korlátolt felelősség mellett csődbe mennek. és a vagyontárgyakon ügyes üzletemberek osztozkodnak úgy, hogy a termelői piac kigolyózza a tőkepiaci szereplőket. vagy ezeket megadóztatják környezetvédelmi adókkal. és a tőkepiaci szereplők golyózzák ki a gyáripart. dr. dobrev klára is megadóztatná a multikat. ezzel hirdet több "európát".

persze ez csak egy konteó. ilyen nincs. "nyugato"n a szabad piac uralkodik, például japán. magyarországon dúl a "fasizmus".

screpes 2019.10.02. 16:19:58

@cívisvárosi:
honnan van ez az adatod, hogy 463,3 milliárdot átutaltak egy ismeretlen banknak" ?

abdul hackeem 2019.10.02. 19:35:09

@neoteny: Senki sem akar fizetni a szén-dioxidért, meg a nitrogén-dioxidért, pedig azt is megtermelték, tehát miféle jószág lenne akkor?

neoteny · http://word.blog.hu 2019.10.03. 07:05:16

@abdul hackeem:

"Senki sem akar fizetni"

Erről van szó: senki sem. Ami kellett nekik, azért már fizettek; miért fizetnének többet?

cívisvárosi 2019.10.03. 08:20:21

@neoteny:
a környezeti kárt kénytelenek elviselni. és közösségi módon annak a költségét kollektív módon beárazzák. és az a különadó.

a kereskedő is használja a közutakat, köztereket. és fizet helypénzt, forgalmi adót. úgy, hogy a kereskedelmi útvonal azé a közösségé, aki annak környezetében él. és ha magasan árazzák az útdíjat, akkor több lesz ugyan bevételük, de magasabbak lesznek a árak. ha nem, akkor nem.

most is van olyan város, sőt vidéki nagyváros, ahol a piacon és senkinél nincs nyugtatömb. nem arról van szó, nem adnak nyugtát az ismerős vevőnek, hanem az árusnak nyugtatömbje sincs. megfizeti a helypénzt az önkormányzatnak. és ennyi. a központi államnak nem fizetnek adót. forog az áru. de nem termelődik gdp. és de van "tiz pár zokni ezerér', csak nyóccázér'". van perfekt fokhagymás lángos 300 forintért. csak éppen olyan környezetben. ha nincs adóbevétel akkor közösségi módon nem költenek rá.

abdul hackeem 2019.10.03. 10:32:44

@neoteny: A putyin-féle cinikus geci hozzáállás kissé idejétmúlt. Sokan az életükkel _fizetnek_ már most is.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.10.03. 13:56:44

@abdul hackeem:

"A putyin-féle cinikus geci hozzáállás kissé idejétmúlt."

Akkor hanyagold.

abdul hackeem 2019.10.03. 15:11:52

@neoteny: Inkább respekt Gréta Thunbergnek. Ő meglátja, hogy a termelésnek nem _csak_ haszna van, a fenntarthatóság már rég fontosabb.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.10.03. 19:10:39

@abdul hackeem:

"Inkább respekt Gréta Thunbergnek."

Az ilyen nőket, akik nyilvánosan kígyót-békát kiabáltak másokra pár száz évvel ezelőtt _common scold_-nak címkézték és az eljárás visszatartó erejében bízva hideg vízbe meregették őket az ún. dunking stool használatával.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.10.03. 19:24:25

@abdul hackeem:

"a fenntarthatóság"

Ezt épp' egy kiváló példával demonstrálja az Index:

Szelektíven gyűjti a szemetet? Akkor biztos, hogy valamit rosszul csinál

index.hu/video/2019/09/30/kornyezetvedelem_gyakori_kerdesek_hogyan_legyek_klimatudatos_ujrahasznositas_hova_dobjam_szelektiv_kuka_klimavaltozas/

Erről szól az egész: csinálhat a paraszt/polgár bármit, úgysem lesz az jó. Így hát csak hajoljon be és csinálja, amit az ilyen Greta Thunberg-félék kiabálnak neki.

abdul hackeem 2019.10.03. 20:45:16

@neoteny: És ha férfi kiabál "kígyót-békát", akkor jobb?

"As for why so many people still resist what the facts clearly show, I think, in part, the reason is that the truth about the climate crisis is an inconvenient one that means we are going to have to change the way we live our lives."
Al Gore - An Inconvenient Truth 2006

abdul hackeem 2019.10.03. 20:50:11

@neoteny: Ez a videó pont nem a fenntarthatóságról szól.
Nem behajolni kell, hanem változni, változtatni.

cívisvárosi 2019.10.03. 21:30:08

@abdul hackeem:
két érdekcsoport harcol. grétát szponzoráló kockázati tőkések a gyáripart buktatnák be és a fogyasztói piac érdekeit védik. lesznek plázák, csak nem lesz műanyag szívószál. és lesz még több környezetterhelési díj. kisebb haszonnal gyártják majd a termékeket. és a gyártók az átmeneti veszteségeket fedezve még nagyobb hitelekre szorulnak. és így azok a tőkepiaci szereplők, akinél ott vannak a kigenerált dollár és euro milliárdok viszonylag olcsón rengeteg vagyontárgyakhoz juthatnak. a magyar terminológiában ők a "sorosisták".

és vannak az "orbánisták". ők azt mondják, hogy a gyáripart kell megtámogatni, illetve annak kell általános beruházási kedvezményeket adni ahhoz, hogy viszonylag olcsó tömegtermékeket környezetbarát módon állítsák elő. ehhez viszont a kockázati tőkealapok nyereségét kell elvenni. annak a terhére lehet környezetbarát technológiát fejleszteni.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.10.04. 01:01:19

@abdul hackeem:

"És ha férfi kiabál "kígyót-békát", akkor jobb?"

Semmivel sem jobb: but Al Gore is a politician, not a truth-teller.

"Ez a videó pont nem a fenntarthatóságról szól."

Semmi sem szól a fenntarthatóságról: ez egy politikai marketingszöveg a 90-es évekből. Akkor kezdték el tolni, de a közben eltelt két évtizedben sem adtak értelmet neki. Nem is fognak soha: pont' ez a lényeg, hogy mindig lehessenek ködös kifogásaik. Whatever.

Mindenesetre meglepődtem azon, hogy te ekkora "köztulajon"-hívő vagy.

Mickey Pearce 2019.10.04. 01:57:44

blogs.spectator.co.uk/2019/09/the-apotheosis-of-st-greta/

Ez ennyi. A "Nyugat" teljes válságának jele hogy ez a kis rém egyáltalán szerepelhet és fogadják "komoly" emberek.
Akit érdekel közelebbről az Asperger szindróma, az tanulmányozza Maxval Bircaman tevékenységét, neki is az van :))) Képzeljük el amint Obamával pacsizik és az ENSZ-ben szónokol :)))

abdul hackeem 2019.10.05. 08:24:53

@neoteny: Nem vagyok az. Csak látom, hogy a magántulajdon működtetésének lehetnek káros hatásai a közöségre.
Te viszont még nem mutattad meg, hogy annak _csak_ haszna lenne. A ködös kifogásokat pont a természetkárosítók hozzák fel azzal, hogy annak "de haszna is van".

neoteny · http://word.blog.hu 2019.10.05. 11:28:04

@abdul hackeem:

"Csak látom, hogy a magántulajdon működtetésének lehetnek káros hatásai a közöségre."

Pedig nincsenek: minden kár egyéni kár.

cívisvárosi 2019.10.05. 12:28:05

@neoteny:
a piaci szereplők közösségileg perelnek. úgy jön létre az állam. és ezt legitimálja az egyház.

abdul hackeem 2019.10.05. 19:29:14

@neoteny: Al Gore is egy pöcs, hogy ugrál itten, ez a Greta meg kritikán aluli, hogy számonkéri a politikusokat. Az emberi tevékenység által kibocsátott szén-dioxid és egyéb káros gázok miatti éghajlatváltozás és ökoszisztéma pusztulás meg egy konteó. Ja, a Föld is lapos.

Te viszont még nem mutattad meg, hogy a magántulajdon működtetésének _csak_ haszna lenne.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.10.06. 08:12:32

@abdul hackeem:

"számonkéri a politikusokat"

Hogyan?

"a magántulajdon működtetésének _csak_ haszna lenne"

A tulajdonosok számára csak haszna van: azért működtetik.

abdul hackeem 2019.10.06. 09:01:28

@neoteny: Hogyan? Scheissegal.

"tulajdonosok számára csak haszna van" Te viszont tüdőrákot kapsz cserébe.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.10.06. 09:12:42

@abdul hackeem:

"Hogyan? Scheissegal."

Vagyis bullshit: nem történik semmiféle számonkérés.

"Te viszont tüdőrákot kapsz cserébe."

De jó: akkor a szocializmusban senki nem kapott tüdőrákot.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.10.06. 09:35:25

@cívisvárosi:

És a Yanomamö népek is magyarul beszélnek:

"Chagnon’s discovery that the _unokai_ of the Yanomamö — men who had killed and assumed a ceremonial title — had about three times more children than others, owing to having twice as many wives"

quillette.com/2019/10/05/the-dangerous-life-of-an-anthropologist/

Hangutánzó-hangfestő szó: "ennek baszás lesz a vége".

abdul hackeem 2019.10.06. 09:53:45

@neoteny: scheissegal=tökmindegy - hogy hogyan történik a számonkérés (csak megtörténjen pl. Greta által elindítva).

"a szocializmusban senki nem kapott tüdőrákot" ez a Te bullshit-ed, én azt írtam, hogy "az emberi tevékenység által kibocsátott szén-dioxid és egyéb káros gázok miatti éghajlatváltozás és ökoszisztéma pusztulás" Tökmindegy, hogy milyen a tulajdonosi szerkezet a szar szempontjából, a szar csak szar marad. Szarnak és a kárnak pedig nem lesz gazdája.
Ez a Te kollektivizmusod: a haszon a tiéd, a környezeti kár mindenkié.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.10.06. 10:23:40

@abdul hackeem:

"csak megtörténjen"

De nem történik meg. Al Gore bekaszált egy csomó pénzt a könyvéért, de a világot nem váltotta meg. Grétácska sem fogja.

"én azt írtam, hogy"

-> "tulajdonosok számára csak haszna van" Te viszont tüdőrákot kapsz cserébe. <-

Pontosan ezt írtad: hogy én azért kapok tüdőrákot mert a magántulajdonosok számára csak hasznuk származik a magántulajdonukból.

abdul hackeem 2019.10.06. 14:26:34

@neoteny: "de a világot nem váltotta meg. Grétácska sem fogja."
Hogy nem-e? Akkor miért vásárolja vissza a kávés cég a papírpoharait és a gyorsétterem vegaburgert miért készítene? Szvsz azért, mert a fogyasztó oldalon jelent meg és vált immár elvárássá a fenntarthatóság - hozzátéve, hogy egyik példa sem a fenntarthatóság mintapéldája - de a változás elkezdődött.

cívisvárosi 2019.10.06. 20:33:51

@neoteny:
a bath igeként azt jelenti fürdik. és ezzel összefüggésben a bask jelenti azt, hogy sütkérezik. második jelentésében: To take great pleasure or satisfaction. I basked in her love.

cívisvárosi 2019.10.06. 20:47:33

@neoteny:
unokai vs. non-unokai.
az utolsó mohikán: unkasz.
ha ez tundrai enyecül lenne így, akkor az mta azt mondaná: íme a "bizonyíték".

cívisvárosi 2019.10.06. 22:09:41

@neoteny:
van egy tippem, amit az archeogenetikusok is pedzegetnek, hogy nem volt honfoglaló magyar köznép. hanem egy katonanemzetség települt rá a kárpát-medence földműveseire és háziiparosaira. földrajzi értelemben a kárpát-medence az eurázsiai steppe része. ezt a tájegységet be tudják lovagolni úgy, hogy lényegesen nem változik az éghajlat.
cdn.britannica.com/45/4445-050-8317980D/Extent-Eurasian-steppes.jpg
és ugye ez érinti az ural, az altai hegységet. ami megmagyarázza, hogy a magyar egy kicsit finn is, török is, tatár is. és az indoeurópai nyelv kialakulása itt itt történt. és ettől a magyar egy kicsit görög is, latin is, szláv is, angolszász is. a nyugat-indoeurópaiak eredetükben ősuerázsiaiak. és ennek a multietnikumú törzszövetségnek az utolsó leszármazottai a honfoglalók.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.10.08. 18:08:28

@abdul hackeem:

"miért vásárolja vissza a kávés cég a papírpoharait"

Mert vettek tőle elegen kávét. Ha nem vettek volna, nem is vásárolna vissza semmit. Mindenért a fogyasztó fizet meg.

"hozzátéve, hogy egyik példa sem a fenntarthatóság mintapéldája"

Mi lenne a fenntarthatóság mintapéldája?

abdul hackeem 2019.10.08. 21:48:06

@neoteny: "vettek tőle elegen kávét"
Így igaz: _kávét_ vettek, nem papírpoharat - azt nem lehet meginni. Egyszerűen nincs szükség évente 500 millió fölösleges papírpohárra - csak a UK-ban - ergo azt nem kellene megtermelni sem.

Mi lenne a fenntarthatóság mintapéldája?

Te magad kellene, hogy legyél.
Már leírtam: felelős viselkedés és az arra való oktatás, nevelés.

Az üzleti megoldásokból meg az ilyesmik:
orbital-systems.com
youtu.be/mpmN2S_frzg
www.passzivhaz-magazin.hu

neoteny · http://word.blog.hu 2019.10.11. 04:57:33

@abdul hackeem:

"Egyszerűen nincs szükség évente 500 millió fölösleges papírpohárra"

A fogyasztóik szerint szükségük van rá.

"Te magad kellene, hogy legyél.
Már leírtam: felelős viselkedés és az arra való oktatás, nevelés."

Vagyis te akarod megmondani nekem a tutit: erre megy ki az egész játék.

abdul hackeem 2019.10.11. 17:46:05

@neoteny: Ugyan már! Kikérem magamnak! A magyaroknak nem lehet megmondani, hogy tanuljanak és fejlődjenek. ;-)

Majd a sorososisztabrüsszeliták megmondják neked:
index.hu/gazdasag/2019/10/10/az_eu_beperli_magyarorszagot_mert_a_kormany_nem_emelt_eleget_a_cigaretta_adojan/

Én még rágódom egy kicsit ezen is:

"A történelem megmutatta, hogy valahányszor megpróbálták kiiktatni a rendszerből a magánkezdeményezések szabad versenyét, az eredmény mindig az állampolgárok teljes kiszolgáltatottsága és az erőforrások esztelen pazarlása lett. Az államszocialista kísérletek összeomlása, kegyetlen elnyomó és kizsákmányoló természetük lelepleződése óta a baloldali radikalizmus hívei voltaképpen nem tudják megmondani, hogy mit akarnak. Csak azt, hogy mit nem: kapitalizmust.

De figyelem! Ugyanilyen elnyomáshoz, pazarláshoz, kiszolgáltatottsághoz vezet a piacon sikeres szereplők (a „kapitalisták”) meg-megújuló törekvése is, hogy mentesüljenek az állam és a helyi közösségek ellenőrzésétől. Azonban paradox módon, amilyen mértékben ez sikerül nekik, olyan mértékben szűnnek meg piaci szereplők lenni. Ugyanis, ha a jogi és erkölcsi korlátok nem érvényesülnek, többé nincs akadálya annak, hogy a kívánt versenyelőnyhöz ne termékeik jobb minősége vagy a termelés költséghatékony megszervezése útján jussanak, hanem a munkaerő árának leszorítása, a vásárlók megtévesztése, a környezeti és szociális költségek áthárítása révén."
magyarhang.org/publicisztika/2019/09/25/es-mi-zoldek-hova-alljunk/

Van ugyanezen a lapon válasz és arra is van viszontválasz, ebből van az idézet.
(bocs, de nem akarom megmondani Neked a tutit)

cívisvárosi 2019.10.11. 18:02:06

@abdul hackeem:
ez a problémád. a magyarok!!! úgy nem vagy magyar. aztán utána vered a segged, hogy nácik!!!

abdul hackeem 2019.10.11. 18:06:53

@cívisvárosi: Pedig én Téged is beleértettelek.

cívisvárosi 2019.10.11. 18:40:46

@abdul hackeem:
felőlem beszélgethetünk vektoranalízisről, térgörbékről.

abdul hackeem 2019.10.12. 09:19:12

@cívisvárosi: Akkor a BME vektoranalízis blogjait tudnám neked ajánlani.

neoteny · http://word.blog.hu 2019.10.14. 12:34:23

@abdul hackeem:

"bocs, de nem akarom megmondani Neked a tutit"

Amit nem akarsz megmondani: mi lenne a fenntarthatóság mintapéldája?