1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2017.08.16. 10:47 HaFr

Milyen is lenne az új világrend a "nemzeti" oldal szerint?

Kapcsolódó kép

A házelnök szerint még négy év kormányzással a Fidesz visszavonhatatlanná teheti a művét. Ez egy régebbi nyilatkozat, de minden nappal sürgetőbben vetődik fel a kérdés, hogy vajon mi is lesz visszavonhatatlan. Megy a kultúrharc Magyarországon, de a harc semmiféle új kulturális értéket nem látszik kitermelni se a szorosan vett artefactumok terén, se tágabban értelmezve, politikában, mentalitásban, gazdaságban.

Bőszen megy a balosok alázása a jobbos sajtóban és kommentfelületeken, de egyéb eredményét ennek, mint a hatalom megerősítése, nem nagyon látni. Mi az a híres jobboldali, "konzervatív", "nemzeti", reakciós értékrend, aminek visszavonhatatlan beverése kibontakozóban van itt? Mit tud ez a kormányzat, ami produktív új iránynak nevezhető? Mi származik a globalizáció, a liberalizmus, Európa stb. eszelős kritikájából -- miközben a temperált bírálatnak persze helye van? Miért találom ennyire szomorúan viccesnek, amilyen színvonalon a reakciós propaganda a Mandinertől a Demokratáig, a Magyar Időktől a 888-ig működik? Eltérő vérmérséklettel, de ugyanazzal az ürességgel. Konkrétan tehát mi az az új világrend, amelytől jobb lesz nekünk? Makro-, mezo- és mikroszinten, ha már.

Hát nincs ilyen természetesen. A white supremacist őrület Kárpát-medencei fiókintézményei nemhogy színvonalat, de koherenciát sem képviselnek a színvonaltalanság körül. Ahogy a poszt-bolsi rendszerkritika csak agonizálni képes a küszöbön, úgy a reakciós elme is hetet-havat összehord, de részint a szellemtelensége, részint az ízléstelensége, részint az erkölcstelensége miatt semmi maradandóra nem képes -- hiszen az agresszió az idővel elszáll. Mire képes a reakciós gazdaságtan? Mit tud a reakciós képzőművészet? Mit tud a reakciós szociolőgia? Ezek a -- mellesleg -- üres halmazok. Mi az az erkölcs, amelynek a kapitalisták kapzsiságát meg kell fékeznie? Hogyan teremt ez társadalmi rendet és gazdasági rendszert? Mi a helye a kereszténységnek ebben az egészben? És mit értsünk e kereszténység alatt? Mi ez az egész tohuvabohu azon túl, hogy néhány zavart elme gondolkodni kezdett?

Ha az embernek nem lenne túl sok baja az országunkkal, elég lenne választani a legyintés és a félmosoly között. De így csak azt tudom mondani: a reakciós hatalomféltésben részt vehet bárki, aki nem szégyell. A kialakult színvonal nivellálni fog közöttük. 

62 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr3812754714

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.08.16. 11:08:25

Nem tudom, mi lenne a nemzeti alapú világrend, mert én magam nem vagyok nemzetista.

Azt tudom, mi a populista világrend. Le is írnám 8 rövid pontban az alapokat:
- többközpontú világrend, ahol minden régió szabadon választhatja meg saját értékrendjét, s senki se akar univerzális rendet kitalálni, azt ráerőszakolva a többiekre,
- a kizsákmányolás tilalma,
- a spekulációs pénzügy nagytőke betiltása, minden ilyen vagyon elkobzása az állam javára,
- minden ásványkincs államosítása,
- az alapvető, közhasznú gazdasági ágazatok állami monopóliuma,
- az ofsór övezetek likvidálása,
- erős és kiterjedt állam kiépítése, a nagytőke kizárása a politikából,
- alapellátás alanyi jogon minden embernek.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.08.16. 11:22:00

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző:

Ezen pontok mindegyike kisebb-nagyobb mértékben érvényesítésre került Venezuelában.

Szilveszter Dósa 2017.08.16. 11:23:49

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: ebből a 8 pontból 8 nem teljesül még a populista vezetésű országokban sem.
Főleg a populista vezetésű országokban.

Szilveszter Dósa 2017.08.16. 11:28:21

@neoteny: ...hogy utána a jenkik megmutassák nekik: miért veszélyes 1 jól jövedelmező nyersanyagra építeni egy komplett állami berendezkedést. Most ott tartunk, hogy a legrosszabb kapitalizmus is jobb volna Venezuelának, mint ami most van.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.08.16. 12:00:32

@Szilveszter Dósa:

Így igaz, mert ma még nincsenek populista országok. Ez még csak egy kibontakozó világmozgalom.

nevetőharmadik 2017.08.16. 12:41:48

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: Kár, hogy az első pontod értelmetlenné teszi a többit :)

Igazságos Matyi 2017.08.16. 14:06:30

Kedves HaFr!
Mit tegyen az, akit több rendszer, több kormány folyamatosan kirabolt - egymásnak osztogatással, inflációval, gengszterek konszolidációjával - és nem szeretné, ha a maradék "vagyonától" és a jövőjétől is megszabadítanák a most éppen illiberálisok?
Van még értelme a vidéki Magyarországon maradni, ha Budapest nem opció?
Nem lenne egyszerűbb lábbal szavazni és hagyni a populistákat boldogulni a Populista Kánaánban?
Úgyis egy a vége. A rothadás. A példát közelről láthatjuk. A jugoszláv tagköztársaságok közül Szlovénia Nyugatra tartott, a többek arra, amerre most a mi országunk. Az eredmény beszédes.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.08.16. 15:36:49

@neoteny:

Washington ott is sikeresen megvett pár hangadót, akik egyeseket sikeresen átvertek, elhitetve velük, hogy jobb lesz nekik, ha a nép kormány megbukik, helyettük liberók jönnek, akik aztán elejándékozzák az országot amerikai zsírkulákoknak.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.08.16. 15:44:54

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző:

Ezzel az elmélettel csak az a probléma, hogy 1950-ben Venezuela a világ 4. leggazdagabb országa volt az egy főre eső GDP alapján (az USA, Svájc és Újzéland után).

www.nationmaster.com/country-info/stats/Economy/GDP-per-capita-in-1950

2017.08.16. 15:50:00

szociálpszichológia (sem) tudja a választ.
mitől szabadultak el ennyire az indulatok, amikor látszólag rendben voltak a dolgok?
az ember aszitte, mindent az ég világon meg lehet oldani tárgyalással, jóakarattal.
mit gondol az aki erre nem hajlandó és a tényleges erőviszonyok ellenére mindenáron konfliktuskereső stratégiával dolgozik, mit lehet nyerni?
vagy csak ahhoz szükséges, hogy az eddigi egyezkedő korrupt stratégiákat felváltsa a nyílt rabláshoz szükségessel és aszerint osztályozza a lehetséges ellenfeleket és taktikai lépéseket, hogy ki mennyire fölkészült erre a harcmodorra.
úgy hallom pont most, hogy odaát Trump is valami új infrastruktúra fejlesztéseket jelentett be, úgyhogy vsz. föl fogja forgatni az ottani, már bejáratott jó kis üzletmenetet, hogy szabadon rabolhasson.
szerintem ez a lényeg.
az új világrend lényege(egy darabig) a centrális erőtérből vezérelt rablás

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.08.16. 16:22:00

@neoteny:

A gond csak az, hogy ez a vagyon úgy oszlott meg, hogy az átlagember éhezett.

Van erre drasztikusabb példa is: Egyenlítői Guinea. Átlagszintben Afrika leggazdagabb ország, egy sor európai országot is megelőz. De a valóságban ez azt jelenti: a lakosság 90 % a kőkorban él, nyomorog, s csak azért nem éhezik, mert ott bőven van étel a természetben, míg az 1 % meg hihetetlen luxusban él.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.08.16. 16:34:44

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző:

"A gond csak az, hogy ez a vagyon úgy oszlott meg, hogy az átlagember éhezett."

A gond csak az, hogy ezt az állításodat nem támogatod semmilyen adattal vagy érvvel.

Khonsu 2017.08.16. 16:55:17

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző:

Miből gondolod, hogy ebbe, és nem valamilyen más irányba tart a világ?

nevetőharmadik 2017.08.16. 19:48:10

@Khonsu: @neoteny: Birca azt hiszi, hogy a dohányzás gyógyítja a tüdőrákot. Hiszen a rákos sejteket ki kell füstölni, nincs is ennél egyszerűbb vagy logikusabb.

Moin Moin 2017.08.16. 21:45:39

@nevetőharmadik: Na, na, wart ammoi, pittschee: amikor 1994-ben anyai nagyapámnak, aki kovácsmester volt és 14 éves kortól dohányzott, kilyukadt a tüdeje (87 évesen!), gyógyulása után azt mondta, hogy ez a hosszú évek alatt a tüdejében felgyülemlett kátránynak volt köszönhető - mivel az, úgymond, "eltömte a lyukat"!

DrGehaeuse 2017.08.17. 21:39:43

@Khonsu: Az biztos hogy a populizmus a legvirulensebb politikai irányzat. Macron például a liberál-szoci populizmust maxolta ki, és ezzel lett KE la Farnce.

Laptop7712 2017.08.18. 07:38:14

Most néztem egy Róna interjút, amikor is bent a Hírtv-be, és elmondta, hogy kellene egy választási párt, mert ha ez így megy tovább, akkor itt kő kövön nem marad. Azt mondta, hogy a választási pártok alapítsák meg, egyezzenek ki, és közben függesszék fel saját működésüket. Mert ami van itthon, az nagyon kevés, és minden esik szét. Azt is mondta, hogy az elmúlt 27 év nem volt sikertörténet, és az NSZK példáját hozta fel, hogy mit értek el a háború után a 27. évre. Egyet nem mondott el, amit el kellett volna. Ezt a szart, hogy az elmúlt 27 évben a kisember minden próbálkozását beszopta, ezt a szart a „zelit” hozta össze az elmúlt 27 évben a demokrácia, a kapitalizmus, és szabad piac jegyében.

A mostani fiatalok meg szépen elmennek, és megnézik a saját szemükkel azt, hogy akkor hogyan is néz ki ez a játék nyugaton, vagy a távol keleten. Olyan két hét kinti élet után rá lehet jönni, hogy csúnyán átverték őket, és ellopták a fiatalságukat, mikor is olyan világot hozott össze a „zelit” amiben szarrá gályázzák magukat az emberek gombokért, a vidék rohad, mert a „zelit” képtelen volt meghatározni a vidék szerepét a modern átmenetei gazdaságban. Egy fiatal száméra a „zelit” teljesítménye – ide értem a gazdasági elitet is – a béka segge alatt van.

Egy vidéki gyerek gazdasági felemelkedése teljesen kilátástalan, amibe köszönik szépen, nagyon nem akarnak részt venni. A románok most jöttek rá, hogyha nem játsszanak kapitalizmust, be fogják szívni, mert kiszáll a rendszer mögül a hit. Ezért nagyon komoly ingyen vállalakozás fejlesztési programot indítanak a fiataloknak vidéken.

Róna, és a többi tolja a közgazdaságtant, és mindent lóvéval, és még több lóvéval akar megoldani. ha tudna valamit az integrált gazdasági rendszerekről, akkor tudná, hogy a mai világban a lóvé az, ami nagyon nem szükséges ahhoz, hogy egy vállalkozás sikeres legyen. Szinte ingyen lehet hozzáférni kulcsrakész rendszerekhez a siker jegyében, mert ezt hozta kapitalizmus.

Átmeneti korban élünk. A „zelit” egy 18- 45 éves számra nem jelent semmi, sem a politikai, sem a gazdasági. A gazdasági elit ott tolta el, hogy folyamatosan kirabolta az országot, és a kisember számára nem adta meg gazdasági prosperitás minimális aspektusát sem. Az ilyen elitet lecseréli az a nép, aki hátán gazdag lett.

Közben az elit nem nőtt fel tudásban ahhoz, hogy az általa összerakott rendszereket nemzetközi színvonalon tudná irányítani. Menedzser tudásban maximum középszer, ami nem versenyképes globális szinten. Ha nem ez lenne, országos szinten minimum 40 000 középvállalatnak lenne jó pár országban kirendeltsége. Ilyen nincs. Szívás van, félelem, és nihill. Well done, sagt die Deutsche.

2017.08.18. 07:49:11

@Laptop7712: Függetlenül attól, hogy igazad van, és függetlenül attól, hogy árnyaltabb a véleményem Róna Péterénél némely kérdésben (miszerint 100%-os a folytonosság a középkor Európája és a mostani Európa között), érthetetlennek és gyermetegnek tartom ezt a nyomulást, amit még a mérsékeltebb jobboldaliak is megengednek maguknak vele szemben.

Ha volt, aki már a szocialista kormányok alatt látta ennek az országnak a problémáit, az Róna Péter volt. Elsők közé tartozott, aki nem ideológiai alapon közelítette meg ezeket.

2017.08.18. 08:28:29

@Laptop7712:
itt független reálértelmiségnek kellene terveket, konkrét elképzeléseket lerakni az asztalra a választások után. két eset van. ha 18 tavaszán a fidesz nyer, akkor nyilván folytatódik a leszámolás. kinyírják a balliberális politikai "elitet". de elemi számítással is bele fognak szaladni egy válságba. mert nem jöhet a szokásos csendes kiigazítás. ugyanis az önkormányzati választásokat betolják a ciklus közepére. és 19 őszén következik. addig politikai okokból nem fognak kiigazítani. a keresletélénkítő politika egyszer visszaüt. az eu támogatások a brexit után csökkennek. a nato kiadások növekednek. a kivándorlás következtében egyes területeken munkaerőhiány még erőteljesebb lesz. az olcsó kínai áruból kevesebb lesz. ha a fidesznek nem marad politikai ellenfele, akkor nem lehet elmúlt nyolc évezni, sorosozni. nekik kell kezelni a válságot. és orbánnak erre nincs terve.

a másik eset, hogy létrejön valamiféle ellenzéki választási szövetség, vagy párt. és az megakadályozza a fidesz győzelmét. azonban kormányozni így vélhetően senki sem tudna. szóval abból kialakul egy kettes vagy hármas patthelyzet. és megint az lesz, hogy a független reálértelmiség tegyen le valamit az asztalra akár regionális önkormányzati szinteken, vagy akár megyei szinten, vagy a kiemelt üdülőövezetekben. ebben a felfogásban az ideológia nagyrészt matek.

Laptop7712 2017.08.18. 08:35:46

@Nuntiulus Noster:
Róna a rendszerváltás ikonikus figurája, aki konzekvensen tartja az elveit, ezzel nincs semmi gond. A gond ott van, hogy a mai fiatal számára a „zelit” tagja, és mint ilyen, mondhat bármit, „tizenkettő egy tucat”. Itt tarunk. Hidd el nekem, egy fiatal semmi értelmét nem látja annak, ami az elmúlt 27 évben történt, mivel a személyes életében nem tapasztalta meg például a gazdasági sikert.

Hogy teszek érte, és gyarapodok. Róna, és a többi, aki adta a közgazdasági muníciót az elmúlt 27 év gazdaságpolitikájához, ennyit tudott felmutatni, se többet. A fiatal kiáll az utca közepére, körbenéz, é s következő gondolata az, hogy ennyit tud a gazdasági elit, akkor ebből én nem kérek. Se több.

Lehet itt most mondani azt, hogy akkor most ááá, dehogy, mindenki hiteles, az általuk előadott közgazdasági paradigma nagyot tolt az országon az elmúlt 27 évben.
Történelmi távlatokban vizsgálva a dolgot, „elkúrtuk, nem kicsit, nagyon!” Hogy egy klasszikust idézzek. Ez gazdasági rendszer, ahol egy fiatal nem tud gazdasági pozíciót fogni, - mivel a felemelkedés útja minden aspektusból zárt – halálra van ítélve, madár mindegy, mint mutatnak a makorszámok.

Ennyire egyszerű a játék. Meg kellene írni az új könyveket, ami működhetne a mostani valóságra, de ennek csíráit sem látom tőlük.
Majd megírják mások a szabálykönyvet, de ebben az esetben az abban foglaltak fognak uralkodó nézetté válni. Ha a fiatalok hittel fordulnak az új játéktér felé, jó lesz, ha nem akkor mehet majd az is a levesbe. Nagyon komoly paradigmaváltás előtt állunk, de ez még csak a felszín alatt van jelen.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.08.18. 08:44:43

@444:

"itt független reálértelmiségnek kellene terveket, konkrét elképzeléseket lerakni az asztalra a választások után."

Amely "független reálértelmiségnek" szintén maga felé hajlik a keze, mint minden nemzeti keresztény szentnek.

"és megint az lesz, hogy a független reálértelmiség tegyen le valamit az asztalra akár regionális önkormányzati szinteken, vagy akár megyei szinten, vagy a kiemelt üdülőövezetekben."

Milyen valamit? Hogy hogyan akarják elkölteni a magyar GDP felét kitevő adókat (és járulékokat meg illetékeket meg a többi címszó alatt beszedett pénzeket)? Ne félj, arra lenne (és lesz is mindig) terv. De ha véletlenül épp' _ez az oka_ a gazdasági vérszegénységnek, akkor soha nem fog megtörténni a tömeges polgárosodás meg a felzárkózás meg az egyéb ígéret.

Fuxos (ex bömis) · http://fuxianizmus.blog.hu 2017.08.18. 09:10:12

@Laptop7712: @Nuntiulus Noster:

Én másképp látom a helyzetet. A félnótás elit ellenére, azért az ország sokat fejlődött a rendszerváltás óta.....az is igaz, hogy sokkal de sokkal messzebb is juthattunk volna.

P.S. ....és a korrektség kedvéért azt sem feledjük. Amilyen mentalitású a nemzet, olyan minőségű az "elitje".

Laptop7712 2017.08.18. 09:34:37

@Fuxos (ex bömis):
Figyelj, 1998-ra a mostani „gazdasági, és politikai zelit” rázárta az országra az üvegkoporsó fedelét. Ekkor a fordították le a samuelsont, és lett uralkodó játék az „amerikai stílusú CV”. Mostanra egy fiatal kiröhögi az egész baromságot és teszi a dolgát. meg kérdez nagypapitól.

Most az unokák kivonulnak az egész gazdasági rendszerből, mivel látják, hogy semmi értelme nincs.

Ne haragudj, de hogyan gondolta azt a „zelit” hogy 30 éves távlatban ki lehet lopni egy országból az ország 10 éves GDP-jével összemérhető vagyont valutában úgy, hogy semmi, de semmi gazdasági kiugrási lehetőséget nem adnak az átlagembernek? Tényleg, ezt így hogy, de tényleg?
Ezt írják a félmúlt gadzaságtörténeti munkái.

Tudniillik ez volt az uralkodó mentalítása a „zelitnek”.
Ha nem lenne tartása a népnek, akkor nem lenne kivándorlás, hanem csendes rabszolgaság lenne. Látom, fogalmad sincs arról, hogy hogyan is működik a „kisember”.

Most, 30 évvel a „módszerváltás” után az unokák, lányok, fiúk elmenekülnek. Erre a jelenségre nagyon nincs érve a „zelitnek” mivel nem is lehet.

Ezt a nemzetet a saját „zelitje” nullázta le az elmúlt 27 évben. Úgy néz ki, kell nagyjából 30 év, hogy átlássa a szabálykönyvet. Na most az lesz a kérdés, mit kezd a tudásával. Mert ha majd elkezdi használni a tudását, azt fogjuk nevezni kőkemény paradigmaváltásnak. Ugye érted már?

neoteny · http://word.blog.hu 2017.08.18. 10:11:49

@Laptop7712:

"Most, 30 évvel a „módszerváltás” után az unokák, lányok, fiúk elmenekülnek. Erre a jelenségre nagyon nincs érve a „zelitnek” mivel nem is lehet."

A kormányfő megint a magyarok sajátos észjárását nevezte a legfontosabb értéknek a tudományos életben. A helyzet azonban szerinte nehéz, mert a nyílt és a háttérhatalmak olyan rendszert építettek fel, amely más célok mellett az agyelszívást is szolgálja. Szerinte amíg Magyarország a rendszerváltás után a túlélésért küzdött, addig nyugaton és most már keleten is olyan kutatási feltételeket alakítottak ki, amik vonzzák a tehetséges kutatókat. "Az Akadémia és a kormány ebbe a szellemileg alárendelt kiszolgáltatott helyzetbe nem törődik bele" – mondta a kormányfő. Ezért itthon is hasonló körülményeket kell létrehozni.

hvg.hu/itthon/20160502_Orban_az_Akademian_beszel

Sola Scriptura 2017.08.18. 10:33:19

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: Ez egy tőrőlmetszett kommunista világrend (az első pont kivételével, amit persze azonnal annulálsz is már a másodikkal)

Fuxos (ex bömis) · http://fuxianizmus.blog.hu 2017.08.18. 10:36:22

@Laptop7712: "Látom, fogalmad sincs arról, hogy hogyan is működik a „kisember”.
Nagyon is ismerem őket. Köztük nőttem fel.
Azzal egyetértek, hogy ha nem történik drasztikus változás, az országnak sötét a jövője....de a változást csak a kisemberek tömege tudja elhozni...kezdetben azzal, hogy a jelenlegi elitet kivágja a picsába, és arra érdemeseket helyez a helyükre.

2017.08.18. 10:42:45

@neoteny:
debrecen egy átlagos fejlettségű magyar város. a helyi gdp nagyjából a magyar átlagnak felel meg. kérdés, hogy debrecen az adókat átrendezve, kicsit másképp elköltve hatékonyabb helyi gazdaságot szervezne-e, mint a magyar állam.

mert ugye most már a magyar állam szervezi a gazdaság nagyobb részét. a magyar állam kezében levő bankok, a magyar állam közvetett irányítása alatt álló sikeres oligopol nagyvállalatok (amilyen az otp és a mol), a magyar államhoz kötődő oligharchák és a magyar állammal stratégiai partnerségben álló multik. és ez produkál 3-4% gazdasági növekedést.

a kérdés, hogy képes lenne-e ezt debrecen helyi szinten jobban csinálni. és ezek után gyorsabban fejlődni, mint a magyar vagy az európai átlag. így válhat régióközpottá. ehhez középtávon olyan településeket kellene felzárkóztatni, mint mikepércs, sáránd, hosszúpályi.

és az egyik válasz az, hogy építünk egy metropoliszt a pusztába felhőkarcolókkal. azokban dolgoznak a városközpontba beköltöző mikepércs, sáránd, hosszúpályi polgárok. mert a modern oktatással globális kereskedelmi-szolgáltató központtá válik debrecen. a mikepércsi, sárándi, hosszúpályi gyerekek kitanulják az autóipart. és majd kikerül közülük a magyar ford. és lenyomják ellon musk vállalkozásait. mert minőségi oktatást kapnak. finn presztizsű oktatást teremtünk. megduplázzuk a pedagógusok bérét. és harmadával csökkentjük az adókat. ezt ígéri a pkp. rendben. de hol van ez végig számolva? mi a konkrét cselekvési program. a köznép azt várja a libakertben, hogy valaki mondja meg, hogy mit kellene végrehajtani. valamit, ami nem túl bonyolult, és számukra azt végrehajtani egyáltalán nem lehetetlen. és ha a végén jobb lesz, akkor meg fognak tapsolni. ha nem, akkor fellógatnak az első fára, vagy villanyoszlopra. és ráadásul ugye most a gazdaság nem csak a libakertiek teljesítményén múlik, hanem a világ egészének teljesítményén. ha jön egy globális krach, akkor minden beszakad. ha kínában jön egy recesszió és nem lesz annyi olcsó ázsiai áru, akkor az persze jó a helyi termelőnek. de ha a gazdaság nagyobb részt fogyasztásra van alapozva, akkor ugye a helyi gazdaság is beszakad. kérdés, hogy a libakertiek mit fognak előállítani. akármit is. a piacot időlegesen védeni kellene. és a piacvédelem költségeinek árát meg kell fizetni, vagy fizettetni. utóbbi esetben persze egyes multik kivonulnak. megszűnik a két teszkó. kétszáz ember az utcára kerül. és mi lesz velük. túl azon, hogy nem lesz olcsó az iskolakezdéshez a színes ceruza, vagy a rajzlaptömb. vagy a táblagép. na de esetleg helyébe léphetnek a helyiek. persze vagy igen, vagy nem. mert drábik, bogár, boros, varga és a többiek azt mondják, hogy ezt meg lehet oldani. a helyiek erre képesek nemzeti összefogással. szerintem nemzeti összefogással egy ellenkultúra jön létre. a multik egy részét ki lehet szorítani, de az államtól függetlenül a helyi kamarában kellene megszerveződni. kibasszuk a teszkót. az egy dolog. de valakinek be kellene hoznia az olcsó filctollat. és valaki hívja fel kínát, hogy "ócó fictó van"? írjon egy üzleti levelet. de úgy, hogy mögötte van a város.

értem, hogy ez nem a nyugati modell. mert abban ilyen nincs. nem manchester rendeli meg az árut, hanem a londoni tesco. és az majd kiviszi manchesterbe, meg magyarországra. budaörsre és onnan debrecenbe. így lesz olcsó a filctoll. ez meg ugye egy vásárvárosi modell. a város közösségi megrendelésekre alapozva bevásárol. és azt mondják, hogy kellene 40 ezer csomag filctoll ebből az olcsóbból. és még 10 ezer ebből a drágábból a művészeti osztályokba és a műszaki szakkörökbe. na de akkor azt valaki már be tudná csomagolni. persze az üzemi hatékonyság alacsonyabb. és drágábban csomagolja az 50 ezret, mint kínai gyártó az 50 milliót. de abból mennyi a helyi adó, stb. ebben a modellben a kérdés az, hogy a városnak mi éri meg inkább. ennyi a filozófia. a helyi érdekek érvényesülnek elsőglegesen. és ezek után számolni kell. és a modellszámítás eredménye többé kevésbé megvalósul, akkor azt mondják, hogy végre itt az új piért kínai félkész áruból. vagy az van, hogy ez sokkal szarabb, mint a régi teszkós. és sokkal drágább. de filozofikusan nem lehet eldönteni, hogy melyik valósul meg. mert ez attól függ, hogy a helyiek mit valósítanak meg.

és ugye lehet azt is mondani, hogy ne egy debrecen méretű várossal próbálkozzunk, hanem nagyobb régiókkal, vagy az országgal. csak hogy fog a zalaegerszegi papír írószer nagykereskedő tárgyalni a szolnokival. a fidesz azt ígéri, hogy ez majd összeszerveződik a pártirodában. ezt megoldja a nemzeti kereskedőház. rendben van. oldja meg. de jelenleg ugye nem oldja meg. tehát a nemzeti együttműködés csak arra lesz jó, hogy a teszkót kibasszák. és helyébe lép mondjuk a cba. de a helyi paletta papírboltnak ez sem lesz jó. azt kellenek helyzetbe hozni úgy, hogy azért fentmaradjon a verseny. és erre lehet azt válaszolni, hogy ezt így nem lehet megoldani. vagy meg lehet, vagy nem lehet.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.08.18. 11:33:16

@444:

"és ez produkál 3-4% gazdasági növekedést."

Ez azt feltételezi, hogy az államhatalmi költés nélkül nem lézetne gazdasági növekedés: hogy _csak_ az államhatalmi költés a gazdasági növekedés forrása. Ez önmagában egy bizonyítandó tézis.

"a kérdés, hogy képes lenne-e ezt debrecen helyi szinten jobban csinálni."

Helyesen: az a kérdés, hogy ha önkormányzati szinteken folyna a "gazdaságmenedzselés", akkor a _különféle_ mértékű önkormányzati "gazdaságmenedzselések" közül melyikek bizonyulnának jobbnak.

"a köznép azt várja a libakertben, hogy valaki mondja meg, hogy mit kellene végrehajtani. valamit, ami nem túl bonyolult, és számukra azt végrehajtani egyáltalán nem lehetetlen."

Olyat lehet mondani rengeteget: "csak" az a probléma, hogy a "végrehajtás" eredményeként előálló javakra van-e kereslet _olyan árakon amiből haszon származik_. Mert ha nem, akkor _veszteséges_ a "végrehajtás".

"ha a gazdaság nagyobb részt fogyasztásra van alapozva"

Aki képes megszervezni azt, hogy a gazdasága "nagyobb részt fogyasztásra van alapozva", az egy gazdasági zseni: az azt jelenti, hogy több jószágot kap úgy, hogy kevesebb jószágot ad cserébe. Az ilyesmit elismerni kell, nem kritizálni.

"kérdés, hogy a libakertiek mit fognak előállítani. akármit is."

Ahogy az előbb írtam volt, akármit elő lehet állítani, de nem lehet akármit haszonnal előállítani. Ha csak az a kérdés, hogy akármit előállítsunk, akkor tessék lyukakat ás(at)ni a földbe páros napokon; páratlan napokon meg tessék betemetni őket. Páros napokon lyukak a földben kerülnek előállításra; páratlan napokon meg sík talaj kerül előállításra. _Valami_ állandóan előállításra kerül: csak épp' semmi haszon nem származik belőle -- viszont költség van rá, tehát nettó veszteséges az "akármi" előállítása.

"de valakinek be kellene hoznia az olcsó filctollat."

Ez az, amit most megtesz a TESCO (vagy akárki, aki filctollat importál). Ha valaki képes olcsóbban filctollat importálni, azt most is megteheti, és ezzel kiszoríthatja a piacról a TESCOt vagy bárki mást, aki most a debreceni filctoll-piacot birtokolja. De ha _most_ nem képes "valaki" olcsóbban filctollat importálni mint azok, akik most Debrecenbe filctollat importálnak, akkor a mostani filctoll-importőrök törvényes erőszakkal történő kiszorítása után _szükségszerűen_ drágább lesz a filctoll a debrecenieknek: _szükségszerűen_ szegényednek a debreceni filctoll-fogyasztók azzal az összeggel, amennyivel többet kell fizetniük a filctollakért. Ez nem "lehet így is meg lehet úgy is": ez _szükségszerű_.

"ebben a modellben a kérdés az, hogy a városnak mi éri meg inkább."

Kiket értesz a "város" alatt? Debrecen filctoll-piacát menedzselő "reálértelmiségieket", vagy a debreceni filctoll-fogyasztókat? Mert ugye a két csoport tagjai nem ugyanazok, ennek megfelelően az érdekeik nem esnek egybe. Így hát "a város" érdekeire hivatkozni (hogy mi éri meg a városnak inkább) csalás: parasztvakítás.

"a helyi érdekek érvényesülnek elsőglegesen."

Ld. az előző pontot: "a helyi érdekek" nem egységesek, így a rájuk történő hivatkozás csalás.

"és helyébe lép mondjuk a cba. de a helyi paletta papírboltnak ez sem lesz jó. azt kellenek helyzetbe hozni úgy, hogy azért fentmaradjon a verseny."

Bármiféle államhatalmi "helyzetbe hozás" a verseny (legalább részleges) _kiiktatását_ jelenti.

"és erre lehet azt válaszolni, hogy ezt így nem lehet megoldani."

Mi az az "ezt"? Szocializmust lehet építeni: csak mindig rosszabb minőségű _és_ drágább lesz, mint a szabadpiacos kapitalizmus -- a _népek_ számára. Persze a "gazdaságmenedzselő" "reálértelmiség" számára lehet jobb is: a létezett szocializmusban is jobban éltek azok, akik _effektív módon_ rendelkeztek az "osztatlan közös vagyonnal", a "néptulajdonnal".

2017.08.19. 09:04:57

@neoteny:
dehogy nem lehet megcsinálni. budaörsön a gazdaság a fogyasztásra van alapozva. mit termelnek budaörsön? semmit. megadóztatják a nagykereskedelmi lerakatokat. ebből keletkezik egy rakás adóbevétel. és ezek után azt mondják, hogy ezeket a kereskedőket egyetlen magyar város se adóztathatja meg. mert ez a multik érdeke. és szerintük ez a szabad piac. kiskörösön már nem szabad megadóztatni a teszkót. az a szabad, hogy nem szabad. csak budaörsön. miért? mert csak. az szdsz szaladnak az európai bíróságra. és nekik adnak igazat. persze orbán kitalál mindenféle trükköt azért, hogy a saját haverjait hozza helyzetbe. de ez egy hatalmi játszma. amiben a budaörsi önkormányzat védelmi pénzt szed a multiktól. és cserébe hatalmi eszközökkel (pártpolitika, "független" bíróságok) próbálja garantálni, hogy a többi magyar városban a hipermarketektől több helyi adót már nem szednek. és erre orbánék kitalálják, hogy plakátkampányt indítanak ellenük.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.08.19. 09:32:23

@444:

"dehogy nem lehet megcsinálni."

Mit?

neoteny · http://word.blog.hu 2017.08.19. 09:35:16

@444:

"mit termelnek budaörsön?"

Logisztikát.

2017.08.19. 09:43:13

@neoteny:
tegyük fel, hogy egy városban az iskolakezdéshez kell 50 ezer csomag filctoll. és tegyük fel, hogy az átlagosan nettó 500 forintba kerül. mert a teszkó nagyon olcsón behozza. ez a polgárság számára nettó 25 millió forint kiadást jelent. ezt megkapja a teszkó. és cserébe van filctoll. mennyi a polgárság bevétele. az anyagmozgató és a pénztáros egy csomag filctollra eső nettó bérköltsége. vagy mondjuk a helyi erőmű eladja a villamos energiát, amivel világítják a teszkót. és a filtollat is világítják. de az is ugye általában külföldieké. mert úgy a hatékony. tehát a helyieknek marad az alkalmazotti bér. és a nagy filctollbizniszen van 20 millió forint kiadásul. viszont cserébe a filctollak gyártásával nem kellett kínlódni. mert ezt megoldják valahol dél-kelet ázsiában. és az importtal sem. mert ezt megoldja egy londoni központú óriásvállalat. az egyenleg 20 millió forint kifizetés. de van filctoll.

lehet-e ezt ennél jobban csinálni. egyénileg az a kérdés, hogy a filctoll lehet-e kevesebb, mint nettó 500 forint. de van egy másik kérdés. az, hogy 20 millió forint közkiadást lehet-e csökkenteni. mondjuk úgy, hogy az árut ömlesztve hoznak be. és az iskolák azt megkapják. és majd a rajztanárok szétválogatják kisebb kupacokba az osztályoknak. és maguk a gyerekek beleteszik a tolltartóba. ezzel a helyi hozzáadott érték magasabb. vagy mondjuk félkész árut hoznak be, stb.

fel lehet tenni azt a kérdést, hogy egy település szempontjából mi a jobb. szerinted nem lehet. mert az szükségképpen korlátozza az egyéni szabadságjogokat. mert biztos van olyan szülő, aki nehezményezi, hogy a gyermekmunka. és a hágai nemzetközi döntőbírósághoz fordul azzal, hogy ettől már csak egy lépés auschwitz-birkenau. de ugyanezeket a családokat nem zavarja, hogy mondjuk a dél-kelet ázsiai üzemben veszélyes vegyi anyagokkal a gyerekek koncentráltan dolgoznak. és lehet, hogy elhullanak. de mit számít az. mert a "liberálisoknak" csak számít, hogy olcsó a filctoll. szegény kis cigányokat arra kényszerítsék, hogy egy halom filctollból válogassanak. és lehet tudni, hogy a társaság a szabadságjogokért, az amnesty international, a transparency international, helsinki bizottság, a nyílt társadalom alapítvány és a többi tiltakozna. az ortodox liberálisok.

tehát te nem méred fel azt, hogy nem kizárólag a fogyasztás szempontjából szemlélni a gazdaságot. hanem a termelés oldaláról is lehet. és azzal is lehet számolni, hogy egy település mennyit nyer, vagy veszít a filctollal. és nem látom be, hogy amikor ezt az emberek közpénzből várásolják (családi pótlékból iskolakezdésre), akkor miért nem kap ez prioritást.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.08.19. 09:44:11

@444:

"ez egy hatalmi játszma. amiben a budaörsi önkormányzat védelmi pénzt szed a multiktól. és cserébe hatalmi eszközökkel (pártpolitika, "független" bíróságok) próbálja garantálni, hogy a többi magyar városban a hipermarketektől több helyi adót már nem szednek."

Wow: Wittinghof Tamás a háttérhatalom főkolomposa? a szürke eminenciás? a Kereszapa? a fő bábmester, aki kezében tartja a szálakat, amikkel OV, (mostmár) Botka, Vona, Gyurcsány meg a többi mozgatásra kerül? meg a Handó Tünde?

Ez a Fácán törzsközönségének megfejtése?

neoteny · http://word.blog.hu 2017.08.19. 09:47:46

@444:

"egy település mennyit nyer"

Egy település nem tud nyerni semennyit: csak a településen élő emberek képesek nyerni bármennyit is.

2017.08.19. 09:57:27

@neoteny:
a logisztika nem valós áru. hanem adott esetben egy komplex szolgáltatás. amivel lehet pénzt keresni. és lehet optimalizálni arra, hogy egyénileg a legolcsóbb legyen a filctoll. ehhez persze budaörsön is be kellene tiltani a helyi adószedést. úgy az alkalmazotti béren kívül semmi bevételük lenne. és olyan szegények lennének, mint vásárosnamény. ott nem szedhetnek helyi adót a szegény kis penny markettől. mert jön a budaörsi szdsz és a hazaáruló németség és szaladnak az európai bíróságokra, hogy vásárosnaményban megsértették a szabad piaci elveket. mert egy kiskereskedelmi lerakattól ugyanúgy adót szednének úgy, mint ők a nagykereskedelmitől.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.08.19. 10:01:32

@444:

"a logisztika nem valós áru. hanem adott esetben egy komplex szolgáltatás. amivel lehet pénzt keresni."

Sikerült adnod a szarnak egy pofont.

"ehhez persze budaörsön is be kellene tiltani a helyi adószedést."

Milyen adót szed Budaörs? Iparűzési adót? Azt szed minden önkormányzat.

"mert egy kiskereskedelmi lerakattól ugyanúgy adót szednének úgy, mint ők a nagykereskedelmitől."

Milyen adót szednek a nagykereskedelmi lerakattól Budaörsön?

Nekem már megint úgy tűnik, hogy te ismét fékeveszetten fantáziálgatsz.

2017.08.19. 10:07:35

@neoteny:
mert te betiltod a Σ jelet. mondván, hogy csak az egyén nem számít és az már nem számítható ki, hogy összességében mennyi a kiadás. és betiltod a ∏ jelet. mondván, hogy a termelés ne számít, hanem csak a fogyasztás.

2017.08.19. 10:09:45

@neoteny:
budaörsön megadóztatják a logisztikát. ez szerinted jogos. oké. de kiskörösi teszkóban is van valami kis logisztika. azt már nem szabad megadóztatni, mert az nem szabad piac. ez hogy van?

neoteny · http://word.blog.hu 2017.08.19. 10:29:07

@444:

"budaörsön megadóztatják a logisztikát."

_Hogyan_ adóztatják meg Budaörsön a logisztikát?

neoteny · http://word.blog.hu 2017.08.19. 10:37:42

@444:

"csak az egyén [...] számít"

Nyilvánvalóan: csak az egyéneknek vannak bevételeik és kiadásaik. Még egy társaság vagyona is végső soron egyének zsebébe folyik: amíg a társaság működik (létezik mint jogi személy), addig létezik nominálisan társasági tulajdon (tőke), de amikor a társaság felszámolásra kerül, akkor az a vagyon (ha maradt) elosztásra kerül a tulajdonos egyének között. Ha pedig a társaság egy Nyrt, akkor a részvénytulajdonosok a társasági vagyon rájuk eső részéhez juthatnak a részvényeik értékesítésével (egészen pontosan annyi pénzhez juthatnak, amennyire a részvények megvásárlói értékelik a tranzakció időpontjában a társasági vagyonnak a részvények által képviselt részét).

"mondván, hogy a termelés ne számít, hanem csak a fogyasztás."

Már megint fékeveszetten fantáziálgatsz.

2017.08.19. 10:45:36

@neoteny:
budaörs kiveti a harmincadvámot a nagykeresedelmi lerakatra. csak nem így hívják. hanem helyi iparűzési adó. de kiskőrösön nem vethetik ki a kiskereskedelmi lerakatra mondván, hogy kiskőrös azzal a szabad piacot korlátozza. és ha ezzel elmennek straszburgba és hágába, akkor ott egy bíró azt mondja, hogy ez így van. mert ez a gyarmatbirodalmi logika. és a nyugat, egy közelebbről meg nem nevezett népcsoport és vallásfekezet egy része ehhez van szokva. ez az ő világuk. a törzsi tudatuk. és a köznép ennek a magas erkölcsiségét és különösen felsőbb rendűségét kérdőjelezi meg kelet-közép európában.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.08.19. 10:51:10

@444:

"budaörs kiveti a harmincadvámot a nagykeresedelmi lerakatra. csak nem így hívják. hanem helyi iparűzési adó. de kiskőrösön nem vethetik ki a kiskereskedelmi lerakatra mondván, hogy kiskőrös azzal a szabad piacot korlátozza."

Kiskőrös nem vethet ki helyi iparűzési adót? Ugye nem várod el tőlem azt, hogy ezt neked bemondásra elhiggyem?

2017.08.19. 11:36:55

@neoteny:
eleve nincs teszkó kiskőrös kft. működhet úgy egy településen, hogy nincs helyben bejegyzett vállalakozása.

2017.08.19. 11:43:46

@neoteny:
orbán az üzletláncok próbálja megadóztatni azzal, hogy az árut be kell vizsgálni. kitalálták, hogy az üzletek előtti nagyobb parkolók komoly környezetterhelést jelentenek, mert felmelegítik a városok levegőjét. tényleg egyébként. de erre azt mondja az illetékes bíróság, vagy bizottság, hogy ez nem indokolt. orbán csak ki akarja csinálni a hipermarketeket. azért, hogy helyzetbe hozza a haverjait. ez így van. de az illetékes bizottság, bíróság pedig a hipermarketeket akarja helyzetbe hozni. és innentől kezdve ez egy hatalmi játszma. erre mondom azt, hogy ezt játsszuk le decentralizáltan önkormányzati keretek között.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.08.19. 14:25:14

@444:

Ja, mert kijárta az SzDSz Brüsszelben, hogy Budaörsön legyen bejegyezve a kiskőrösi TESCO.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.08.19. 14:25:37

@444:

"de az illetékes bizottság, bíróság pedig a hipermarketeket akarja helyzetbe hozni."

Kikkel szemben?

2017.08.19. 17:11:21

@neoteny:
a piacon ellenérdekelt helyi kereskedőkkel szemben.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.08.19. 21:39:03

@444:

Mint ahogy a Kulcsár Attila által megkárosítottakat is helyzetbe hozza a bíróság amikor Kulcsár Attilát 5 év börtönre ítéli -- azokkal szemben, akiket Kulcsár Attila nem károsított meg.

2017.08.20. 07:59:49

@neoteny:
a bíróság tizennégy évig gondolkodott míg végül öt évre ítélték. (azaz öt hétre).
index.hu/gazdasag/2017/08/18/ot_het_utan_szabadulhat_a_bortonbol_kulcsar_attila/

neoteny · http://word.blog.hu 2017.08.20. 08:12:38

@444:

És?

"de az illetékes bizottság, bíróság pedig a hipermarketeket akarja helyzetbe hozni."

Az a bizottság/bíróság amelyik igazat ad a hipermarketeknek a diszkrimináló államhatalommal szemben nem hozza helyzetbe a hipermarketeket a piacon ellenérdekelt helyi kereskedőkkel szemben.

2017.08.20. 11:49:38

@neoteny:
innentől kezdve ez egy hatalmi játszma.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.08.20. 11:56:29

@444:

Mint ahogy a rabló és kiszemelt áldozata között is egy hatalmi játszma folyik.

2017.08.20. 12:24:52

@neoteny:
ez két rabló banda. az ortodox liberális kereskedők a termelők pénzét akarják lenyúlni a totális versennyel. az ortodox nacionalista politikusok pedig a fogyasztók kárára képesek működni. igyekeznek megkárosítani a multikat. azok a többlet terheket megpróbálják áthárítani a fogyasztóra. és a kormány azt mondja: na ugye. a gonosz multik elveszik a pénzed. de ez megfordítva is igaz. az ortodox liberálisok rabló banda. a nyugati típusú gyarmatosítás a fél világ kifosztásán alapul. mondván, hogy a gazdaságban a fogyasztó érdekei szinte kizárólagosak. és a termelők érdekei elhanyagolhatók. nyitott fogyasztói társadalom, szabad kereskedelem, globális tőkepiac. ez a legjobb a fogyasztónak. de a termelőnek nem feltéten. ez két rabló banda. amelyik időnként összecsap és az egyik nyer, a másik veszít. korábban liberális fogyasztói társadalom jött ki győztesen. de most magyarországon vesztésre állnak. ebből eddig legalábbis nem következett belőle összeomlás. nagy felemelkedés sem. azt a verseny csökkenésétől nem is lehet várni. és itt tartunk.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.08.20. 12:39:25

@444:

"ez két rabló banda. az ortodox liberális kereskedők a termelők pénzét akarják lenyúlni a totális versennyel."

Bullshit: csak az a termelők pénze, amit a fogyasztók önként adnak a termelők által előállított javakért. Minden más rablás.

"az ortodox liberálisok rabló banda."

Bullshit: csak az a termelők pénze, amit a fogyasztók önként adnak a termelők által előállított javakért. Minden más rablás.

"a gazdaságban a fogyasztó érdekei szinte kizárólagosak. és a termelők érdekei elhanyagolhatók."

Bullshit: a termelők érdeke az, hogy eladják az általuk megtermelt javakat a közös egyetértésen alapuló áron. Például az államhatalmi árfixálás (ármaximalizálás) a termelők megrablása.

"ez két rabló banda."

Bullshit: mindaddig, amíg sem a termelők, sem a fogyasztók nincsenek kényszerítve a másik által (államhatalmi erőszakot alkalmazva) arra, hogy egy olyan áron adjanak el vagy vásároljanak, amibe nem önszántukból egyeztek bele, nem történik rablás.

"ebből eddig legalábbis nem következett belőle összeomlás. nagy felemelkedés sem."

Erről van szó: az államhatalom megakadályozza a nagy felemelkedést.

"és itt tartunk."

Valóban: a rablás csak a javak újraelosztását eredményezi (zéró összegű játszma) _és_ megakadályozza a termelés növekedését, azt, hogy _mindenki_ gazdagodjon.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.08.20. 12:45:49

@444:

"ez a legjobb a fogyasztónak. de a termelőnek nem feltéten."

Mivel minden termelő fogyasztó is, ami a legjobb a fogyasztónak az a legjobb a termelőnek is.
süti beállítások módosítása