1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2017.03.20. 18:26 HaFr

A magyar unortodoxia sosem volt tündöklése és bukása

Jó néhányan voltak tisztességes, a közszereplést talán az átlagosnál jobban szerető közgazdászok is, akik 2010 után benyelték az "unortodoxia" maszlagát, az "unortodoxiáét", amelyről végül is sosem tudtuk meg, hogy mi volt. Azt tudjuk, hogy mi lett Magyarországból az utóbbi hat-hét évben: a gyurcsányi évek látványos lemaradását és az imf-bajnaista stabilizációt követő makrogazdasági stagnálás, közben pedig a vékonyan kiépített versenyképességi alapok felélése. Ez utóbbi előrevetíti a gyorsuló lemaradásunkat, amely az EU-pénzek függvényében ideig-óráig még leplezhető, de már nem sokáig. Már ma nincs elég képzett munkaerő az országban, holnap még kevesebb lesz; már jókorát estünk a PISA-teszteken ahhoz képest, ahol 15 éve voltunk, holnap már a sor végén leszünk; ma még csak ezrek halnak meg fertőzésekben a kórházakban, holnap ki se nyitnak majd a kórházak. Várható-e csoda? Nem. Várjuk? Naná.

A pénzügyi és makroközgazdászok -- a fent citált részük bizonyosan -- lépten-nyomon igazolják, hogy nem értenek a reálgazdasághoz és a vállalat-gazdaságtanhoz, amely utóbbiak pedig a nemzetgazdaságok alapját jelentik. Ezek egyetlen tanulsága, hogyha csökkenő értéktermelés van a nemzetgazdaságban, akkor semmilyen közgazdasági elmélet vagy állami praktika nem tud tartós növekedést szülni. Az értéktermeléshez pedig versenyképesnek kell lenni vállalati és nemzeti léptékben egyaránt.

Az értéket a (világ)piac definiálja, nem Orbán vágyai és Matolcsy tanszéke. Amit nagy nyereséggel lehet eladni bel- vagy külföldön, piaci körülmények között (tehát nem a közpénzekkel finanszírozott maffia belső cseremechanizmusaiban), az értékes. Amit kisebb nyereséggel lehet eladni, az kevésbé értékes. Egyébként persze sok mindennek van a piactól független erkölcsi, szellemi stb. értéke is, de ezekből nem lehet megélni, ha nem válthatók "aprópénzre". Sajna, ez van. A holnap értékét a ma szellemi és anyagi (összességben kulturális) képességei teremtik meg, és ha ma fogy ez a képességünk, akkor holnap tovább fog fogyni a megtermelhető érték. A világpiac le fog nullázni minket, a mai összeszerelő országból holnapra nyomortelep lesz. Így megy ez. Nem lesz benne semmi meglepő. Ennek fényében az "unortodoxia" nem több, mint a megvalósult rendszerszintű lopás áltudományos legitimálására tett kísérlet.

A világ éppen öles léptekkel halad az digitalizáció és a robotizáció, majd az entitások összekapcsolása (Internet of Things) útján, holnap pedig belefog majd az önreflexív, reproduktív mesterséges intelligencia összefüggő világának (Industry 5.0, majd Society 5.0) kiépítésébe. Egy, Magyarországot nem fogja megvédeni ettől semmilyen EU-ellenes xenofób nacionalizmus; kettő, viszont kaphatjuk az új leosztásban a rabszolgatelep funkcióját, ha a xenofóbia tartósan hülyeséggel és korrupcióval párosul.

Az a téveszme, hogy Magyarországgal igazságtalanul bánik a világ, a multinacionális tőke, a bankok meg a Jóisten, csak kétféle körben hódíthat: az egyik sosem tudott versenyképes árut, szolgáltatást, gondolatot előállítani, ezért bűnbakot és megnyugvást keres. A másik pedig tudja ezt erről, és kihasználja az ostobaságát. Abból él, hogy elhiteti: van értelme az unortodoxiának, vissza fogunk vágni a világnak, megver mindenkit a magyarok Istene, és végre elnyerjük helyünket a világ tengelyében. Ez utóbbi kaszt a saját meg a gyerekei (stb.) életére elég pénzt harácsol össze (hiszen a politikát biznisznek tekinti), hogy ne érdekelje majd a most rászavazók és rabszolgatelepi gyerekeiknek (stb.) sorsa. A szívszorító, hogy a szavazók egy része annyira lemaradt, hogy fogalma sincs a világról, és fogalma sincs, mire megy ki a játék. Konkrétan az alapvetéseknek is híján van. Ezeket a politikai analfabétákat a jelen csak kihasználja, a jövő meg egyenesen el fogja tiporni. A politikai analfabetizmus növelése pedig a mai kormánypolitika tengelyében áll. Ez az egyetlen tengelyünk, ami van.

67 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr6512356151

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Laptop7712 2017.03.20. 19:28:22

Hafr, én az egyetemen nem láttam olyant, hogy valaki, vagy valamelyik tanszék komolyan foglalkozott volna komplex vállaltgazdaságtannal.
Mondjuk ki, közgazdászaink semmit nem értenek abból, hogy hogyan néz ki egy / értéklánc- ellátási lánc(ok) hálózata – termékrendszer – termék / architektúrára épülő vállalati működés, azt meg főleg nem tudják elemezni se, nemhogy tanítani, hogy az ilyen rendszerek hálózatára épülő profitmodellek hogyan néznek ki, és mondjuk hogyan kell ebben a játékban egy KKV szerepet megtervezni az adott időszakra. Nem baj, majd lesznek olyan csávók, akik ezt alapból tolják, mint tervezési elvet.

Nyugaton, - jobban keleten- ezeket a tervezési elveket nagyon komolyan ötvözik az ország gazdasági tradícióival, és az ilyen határterületeken nagyon komoly innovációs terek nyílnak meg, öröm nézni azt, hogy hogyan néz ki egy-egy ilyen játék mondjuk az élelmiszergazdaságban.

Az oroszok kezdik elérni az önellátó szintet az élelmiszergazdaságban, az ősi tudás, és nagyon a modern gazdasági elvek mentén szerveződve nyitottak egy innovációs teret, a japánok meg pl. nagyon szépen haladnak a városbéli, föld nélküli növénytermesztésben, erre a régi ipari épületeket használják. Ipari méretekben képesek helyben termelt terményt a helyi piacra vinni, ne kell kívülről ellátni a várost.

A technikai megoldások nem kerülnek pénzbe, nyílt, és szabad felhasználású komplex megoldások érhetőek el, melyek platform függetlenül működhetnek bárhol. Az élelmiszergazdaságtan ezen kutatási ága mára már egy bevett kutatási területet képvisel, és nagyon komoly tudományággá fejlődött.

Ebben a játéktérben a történethez kapcsolódó gazdaságtani elvek is nagyon komoly kutatási területté fejlődött, ilyenek a határterületi, vagy végponti profitmodellek, és mondjuk a flexibilitás problémaköre az ellátási láncokban, vagy azok hálózatán, legyen az idegen, vagy saját.
Nem temetném az országot, ilyen rendszerek rövid időn belül felállíthatóak, és működtethetőek, a „plebszet” meg lehet tanítani, programozni, csak meg kell találni a módját.
A mérnökök dolga az, hogy rendszereket tervezzenek, ha a melós csak arra képes, hogy egy nagy piros gombot nyomogasson egész nap, akkor olyan kell csinálni.

Értékteremtő munka? Orosz haverom az Igor, saját 1 ha-os földjén – amit elidegeníthetetlen használatra kapott az államtól, arra, hogy magának, és családjának kaját termeljen rajta – az ebből a termelősből származó javak nem elvehetőek tőle, senki által, semmilyen jogcímen– napi 3 óra melóval megtermeli az éves kaja, és fűtés szükségletét a családjának. – Arrafelé 1 ha- on olyan 75- 95 tonna diverz élelem termelhető egy évben. Ehhez nem kell hightech, csak egyfajta tudás. Igor ráér a családjára, és van ideje, ha kedve szottyan értékteremtő munkára is, pl. programozgatni, vagy élelmiszeripari gépet tervezgetni laptopon.

Pillanatok alatt át fog alakulni a gazdasági tér, és a kérdés az, hogy mit tekintünk innovációnak. Lassan az is innováció lesz, hogyha 10 falu meg tudja szervezni magát, saját kajájuk van, és ha már 5 ilyen kis egység összeáll, fenn tudnak tartani egy alapszintű korházat.

A jövő errefelé halad, továbbá a lokálisan – globális üzleti modellek felé, ahol a nagyok érdeke az, hogy valamilyen szinten hozzáférjenek a lokalitáshoz, a lokalitás értékteremtése mentén.
Nem olyan elveszett a helyzet, csak más.

2017.03.20. 20:03:35

A transzhumanista sci-fi hókuszpókuszt leszámítva, nagyjából egyetértek.

Moin Moin 2017.03.20. 20:36:23

1.) Bijon-bijon, emmá csak így lessz - ahogy Göre Gábor uram mondja.

2.) "A világ éppen öles léptekkel halad az digitalizáció és a robotizáció, majd az entitások összekapcsolása (Internet of Things) útján, holnap pedig belefog majd az önreflexív, reproduktív mesterséges intelligencia összefüggő világának (Industry 5.0, majd Society 5.0) kiépítésébe." - Látom, megihletett az a múltkor a Facebookon neked átküldött kis "umbaut werden"-es tiroli videó!:-) Egyébként persze: ez is így lesz!

Moin Moin 2017.03.20. 20:36:52

@Nuntiulus Noster: Az pedig nem hókuszpókusz: még meg fogod érni, ha elvegetálsz vagy 20 évet...

HaFr · http://hafr.blog.hu 2017.03.20. 21:06:15

@Laptop7712: én sejtem, hogy a víz is előbb-utóbb érték lesz meg az offshore paradicsomság, de ez hosszútávú spekuláció, és közben abszolút a jelenben lopnak -- nemcsak forrást, hanem vele az építés lehetőségét. Tehát bármilyen lehetőség nyílik meg a jövőben, én egy picit intoleráns vagyok a jelen eltékozlásával kapcsolatban. De fogalmazhattam volna sokkal durvábban is.

gono 2017.03.20. 21:21:42

@Laptop7712: Már ne is haragudj, de amit írsz az erősen kifogásolható tartalmilag (értsd: cső hülyeség).
1 ha 5t búzát terem Magyarországon. Elég szűkös lenne egy család eltartására ha még tüzelő is kell. Aztán pedig egy középosztálybeli polgár a jövedelmének max 10%-t költi élelemre (de ebben már benne van egy csomó szolgáltatás is). A javak többszöröse megy egészségügyre oktatásra és egyéb kulturális dolgokra (a társadalom működésére). Azzal, hogy rábíznak egy darab földet, hogy tartsd el magad, azzal arra ítélnek, hogy rövid időn belül megbuggyanj/meghalj valami banális betegségben. Az erőforrások hatékony kihasználásának alapfeltétele a kooperáció amit a jelenlegi társadalmunk valósít meg. Amit leírsz az pont az atomháború utáni állapot, amikor annyira kevesen maradtak, hogy nem akarják tovább gyilkolni egymást.

Laptop7712 2017.03.20. 21:24:50

@HaFr:
Ebben egyetértünk, de így volt ez mindig az elmúlt 27 évben, minden reálgazdasági tér bezáródott a helyi lokalitások előtt, ez a helyzet egyre fokozódni fog. Ebből az egyensúlytalanságból nagyon komoly gond is lehet.
A kérdés az, hogy milyen lokális alapok maradnak, és milyen lesz a politikai felállás, akkor, amikor ezeket számba kell venni azért, mert erről az alapról kell majd kiagyalni valami olyant, ami képvisel egyfajta innovációs potenciált. Ebből két véglet következhet. Vagy nagyon szofisztikált lesz a megoldás, - ezt nagyon nem hiszem - vagy olyan egyszerű, mint a faék, egyszerű szabályokkal, és működésmóddal.

digipenna · http://digipenna.blog.hu/ 2017.03.20. 21:34:45

@gono: @Laptop7712: KÖKÉNY ATTILA előadássorozata. Tök jó fej! Olyanokat mond, hogy nagyon nagyon el kell utána gondolkodni.

1:57-től pár percet szánj rá, de megéri az egészet végig nézni.

www.youtube.com/watch?v=V65U3rdaa9s

Laptop7712 2017.03.20. 21:48:20

@gono:
Azt írom, ami a tény. Ha kedved van, kiköltözöl "a pusztába", kapsz 1 ha földet, és élhetsz rajta, szedheted a javait.

Senkinek nincs joga elvenni tőled, sem a földet, sem a belőle számodra származó hasznot. Ez nem jelenti azt, hogy nem veszel részt az értékteremtésben, csak nem mindegy, mi által képviseled az értékteremtést. 1 ha család által gondozott kertben arrafelé 55 - 95 tonna diverz élelmiszer állítható elő. Ez így volt nálunk is a 60-as 70-es években, ilyen a természet.

Az oroszok, ha úgy folytatják ezt a játékot, akkor önellátóak lesznek pár éven belül pl. kertészeti termékekből. Megteheti, nem kötelező.

Amit látok, hogy a japán csávók salátát termelnek családi alapon azokban az üzemekben, ahonnan kivették a CNC-t, mert tönkre akart menni a cég a kínai konkurencia miatt.

Az oroszok meg ontják az 1 ha területre optimalizált élelmiszeripari célgépeket, nagyon magas automatizálási fokon. Ott van nagyon komoly élelmiszergépészeti innováció, nem máshol.

Nem érted, nem baj.

epa.oszk.hu/01700/01739/00089/pdf/EPA01739_eszmelet_2014_104_nyomdai_141-158.pdf

greenr.blog.hu/2013/08/14/az_orosz_organikus_kiskertes_tanyak_dacsak_mozgalmanak_tortenete

Idézet a cikkből:
600 m2- parcella terméshozama:
1. Alma - 50 kg
2. Faeper - 20 kg
3. Homoktövis - 30 kg
4. Fekete ribiszke - 16 kg
5. Málna - 70 kg
6. Eper - 70 kg (egy szezon alatt)
7. Paradicsom - 150 kg
8. Uborka - 60 kg
9. Répa - 18 kg
10. Cékla - 15 kg
11. Káposzta - 35 kg
12. Cukkini - 20 kg

Beáta Rigóné Szilágyi 2017.03.21. 02:12:48

Ez a beszéd HaFr!
Világos mint a nap. Nem lehetne ezt "szélesebb" körben terjeszteni? Iskolákban pl.? :)

gono 2017.03.21. 09:07:03

@Laptop7712: Nos igen, a végén még kiderül hogy Oroszország egy romantikus édenkert, nem pedig az a hely ahol kétségbeejtően alacsony a várható élettartam alkohol, dizájner drogok és AIDS pusztítja a népet, aki csak tud az meg lelép. A hivatkozott anyag is hatalmas baromság, propagandaanyag (állítólag elég jól fizet). Nyilván neked is sokkal kényelmesebb ezt nyomatni mint igényelni az 1 hektárt aztán éhen halni.

Laptop7712 2017.03.21. 10:24:07

@gono:
Ide szórakozni járok, semmi másért. Szeretem az élelmiszergazdaságot, mint rendszert elemezgetni, általában erről a témakörről szoktam hozzászólásokat írogatni. Jó pár éve már, hogy az első hozzászólásomat megírtam itt.
Nagyon visszafogott leszek, és a legválogatottabb szavakkal elmondom neked, hogy semmi közöm nincs az oroszokhoz, ilyen baromságokkal gyanúsítani, eléggé röhejes, már ne haragudj. És örülj, hogy nem küldelek el oda, ahova kellene, mivel volt gyerekszobám, és nagyon jó nevelést kaptam, ezért nem is nevetlek arcon.

A világ élelmiszergazdasági ellátása egy rendszert alkot, - szokták angol nyelvterületen úgy nevezni, hogy „global food system”.
Na most a legnagyobb baj, hogy hogy itthon, se a kedves liberálisnak mondott közgazdász iskola, sem az „illiberálisnak” mondott közgazdász iskola hozzáköpni sem tud a témához vagy 27 éve. Olyan, hogy komplex vállalatgazdaságtani képzés létezne bármelyik egyetemen, olyanról nem tudok, és ez szánalmas, ugye megértesz?
Erről tudsz valamit mondani?

Falun mostanában egy g herbál olyan 250 – 300 Ft, mi tökömről beszélsz, szerinted van jövőkép falun? Egy szaros kotonhoz nehéz hozzájutni, mert vagy nincs a „bótba”, „vagy nincse’ rája píz”, ideje lenne kilépni a virtualitásból, míg nem késő.

Üljél be a kocsiba, és irány a falu, néha ki kellene mozdulni a városból. Balkáni állapotok vannak vidéken, és akkor nagyon finoman fogalmaztam. Ez nem tudatosul, ha nem mozdulsz ki a városból, vagy ha igen, a repülőtérig mész.

stoic79 · http://liberatorium.blog.hu 2017.03.21. 11:00:02

Egyetértek, különösen az utolsó bekezdéssel.

"... az "unortodoxiáét", amelyről végül is sosem tudtuk meg, hogy mi volt."

Amennyire én látom, az unortodoxia lényegében Keynes-i gazdaságpolitika nemzeti színekbe csomagolva: támogatunk állami pénzekkel bizonyos vállalkozókat - nemzeti oligarcha -, akik ezen pénzek segítségével fejlesztik majd a magyar gazdaságot. És ennek az eredménye természetesen ugyanaz, mint minden hasonló esetben: ezzel csak monopól helyzetbe hoznak bizonyos cégeket, akik ráadásul egyre jobban függnek az állami pénzektől, ami rontja a versenyt, rosszabb lesz a minőség és/vagy drágább az áru/szolgáltatás, aminek a levét természetesen a fogyasztók, valamint a kis- és középvállalkozások szívják meg.

John Doe3 2017.03.21. 12:55:21

@Laptop7712: Egy ha 16 ilyen parcellát tesz ki. A megadott terménymennyiség 0,6 tonna. Ha beszorzod, akkor is csak 10 tonna jön ki, nem pedig 75-95, ahogy írtad.

ChemZso 2017.03.21. 13:05:14

@Laptop7712: 1 ha-on 55-95 t élelmiszer? Ez 5,5-9,5 kg/m2 mindenegyes m2-en. Ez nagyon soknak tűnik. a 600 m2-es adat (~1 kg/m2) reálisabb.

konrada 2017.03.21. 13:21:37

...lehet hogy igaza van a cikkírónak, és maradni kellett volna az ortodox úton, amikor a hozzáértő ortodox közgazdák megmondták: a kamatcsökkentés inflációt gerjeszt, a közmunka rontani fogja a valódi foglalkoztatást, a szabadverseny megszüntetése a közszolgáltatások terén mégnagyobb áremelkedést fog okozni, a hazai piac protekcionálása növelni fogja az eladósodottságot, és az IMF gyámság a gazdaság fellendülésének az alapja...

...de ezt már nem fogjuk megtudni unortodoxiában...
(Legfeljebb csak azt, hogyan sikerült mindez hasonló helyzetből indulva ortodoxiában...)

cönde 2017.03.21. 13:26:53

@Laptop7712: helló

agrármérnöként nekem nagyon meredek az a 3 órás munka egy hektáron, ami egész családot lát el. Talán ha atrópuson, de 3 óra az hülyeség. Egy család ellátásához szerintem egész nap dolgozni kell. Lehet az egy hektár elbír 3 órás munkát naponta, de attól mondjuk lesz 6 tonna búzájuk, vagy 30 tonna sárgarépa. Ez elég egy családnak egy évre?

John Doe3 2017.03.21. 13:49:45

@cönde: Nem. A 30 to sárgarépa is csak 3 millió, nagybani áron, a búza meg éppenséggel 240eFt. És ebből még lejönnek a költségek!

konrada 2017.03.21. 13:54:18

@John Doe3:
...na de ha jófajta kendert ültet, akkor csak elég lesz a bevétel az egész családnak 1 évre?;)
(De az sem gond, ha lebukik, mert úgy közellátásban - igaz zárt helyen - biztosítva van az ellátásuk... ;)

...egyébként is, lehet hogy Igor egy nyúl!

Laptop7712 2017.03.21. 14:22:12

@cönde:

Én kertről beszéltem, és nem 1 ha monokultúráról. A kettő között óriási különbség van! Ki a törpöt érdekel, hogy 1 ha mennyi sárgarépát, vagy búzát terem? 1 ha szőlő fél intenzív termelés mellett hoz 65 q termést szőlőből, és akkor a sor közibe nem tettem hagymát. Álljunk meg egy polgári védelmi pillanatra : ) :)

Ez ebből a megközelítésből kit érdekel? A lőtéri kutyát nem érdekli.

1 ha terület. A kérdés az, hogy hogyan tervezhető olyan gazdaságossági terv, mely biztosítja a család megélhetését. Ilyen terv irható, és megy is szépen garmadával hazánkban is. Én is nagyon közel állok a mezőgazdasághoz, és úgy gondolom, hogy eléggé komoly innovatív játékok fognak megjelenni a közeljövőben erre a gondolatra.

És még valami. Pont az egyetemen nem hallottam erről a történetről, mivel a proffok sem ismerik ezt a történetet.

Meg kellett tapasztalnom a németeknél, hogyan is megy ez a történet, és hogyan lehet totálisan automatizálni egy ilyen teret.

Az egyetemi tananyag fényévekkel van elmaradva a mostani gyakorlattól, sajnos. : ) : )

cönde 2017.03.21. 14:28:46

@Laptop7712:
Nem kertről, földről írtál, de mindegy is. Ami nekem bántó elsőre az a 3 óra munka. Mert ugye 1 hektár szölő napi 3 órás munkával sem nagyon termeszthető. Kivéve ha a család 20 fős.

Fuxos (ex bömis) · http://fuxianizmus.blog.hu 2017.03.21. 15:25:44

@John Doe3: @cönde:

Benyalta a Laptop az orosz propagandát, vagy fizetett troll. Röhejes amiket ír.

Milyen az orosz törpe? Hát természetesen óriási!!!!

2017.03.21. 15:34:30

@konrada:
az ortodoxia ezt a növekedési pályát produkálta. (éves gazdasági növekedés gdp %-ban)
s9.postimg.org/a8fh5c3ov/image_1.png
az láthatóan nem tartható. (hogyan lehet a magyar gazdaság egésze versenyképes a világgal? sehogyan.) az egy másik kérdés, hogy a jelenlegi beruházásösztönző politika sem lesz tartható. a 18-as parlamenti választásokra vannak időzítve üzemavatók. a 19-es önkormányzati választásokra adják át az új közintézményeket. 20-ra a fidesznek majdhogynem teljhatalma lesz és elfogy a pénzt.

Laptop7712 2017.03.21. 15:43:53

@cönde: Nem is termeszthető, mivel nem kell napi 3 óra sem egyes időszakokban, be sem kell menned a szőlőbe. Hagyjuk mér ezt, mivel nagyon komolyan félreviszi a társalgást. @Fuxos (ex bömis): Miért nyaltam volna be?

www.commercialfleet.org/news/truck-news/2017/02/07/rha-fears-brexit-could-cripple-food-supply-chains

Ha ilyenekről is írnék akkor milyen propagandát nyaltam volna be?
Kevés ez ez az érv, amit írsz, Fuxos, azért tartunk ott, ahol tartunk, mert "azelit" nem lát az orránál tovább, és képtelen volt felfogni az elmúlt 27 évben, hogy valami más is kell, nem csak az, hogy "olcsón veszünk, oszt' drágán eladunk".
Szánalmas az egész. Valahogy lóvét kellene keresni, csak a kérdés az hogy hogyan.

A szaros herbál meg tönkrevágja a falu maradékát, mert annyiba kerül mint a 2 l-es kannás, csak négy napra beáll belőle a delikvens, és nagyon korán kap májrákot. nagyon mély, és komoly probléma van már most is.

Erre mit szólsz?

sas70 2017.03.21. 16:33:11

Nem volt itt semmi unortodox gazdaságpolitika! Egy tisztán megszorító, adóátrendező, adóprés volt, kvázi deviza leértékeléssel és nyugdíjpénz elvétellel. Aztán a jószerencse, meg a világgazdasági helyzet segített, hogy megússzák az államcsődöt és bóvliban is képesek legyenek államkötvényeket eladni.
Ez az egész egy nagy lófasz volt, nem gazdaságpolitika, aminek az igazi eredménye majd akkor lesz látható, ha beüt egy újabb világgazdasági válság, mert akkor már semmi nem lesz, amiből át lehet vészelni a nehéz időket.
Az már jól látszik, hogy amíg mi unortodoxiáztunk és ittuk Matolcsy szavait, az összes hasonló helyzetű ország elhúzott mellettünk és most remek hivatkozási alap maradt Románia és Bulgária, amíg meg nem előznek ők is.

DrGehaeuse 2017.03.21. 17:02:38

@Laptop7712: A próféta szóljon belőled! :-)

DrGehaeuse 2017.03.21. 17:09:57

@Laptop7712: Ezt kell csinálni itthon is!

DrGehaeuse 2017.03.21. 17:30:35

@sas70: "Aztán a jószerencse, meg a világgazdasági helyzet segített, hogy megússzák az államcsődöt és bóvliban is képesek legyenek államkötvényeket eladni."
Meg trükkök százai, amiről nektek nyílvávalóan nem kell tudni. Mondhatná orv-ban a sajátmaga öszödi beszédében. :D

teleorman 2017.03.21. 17:31:08

Sajnos alapvetően helytálló, szinte támadhatatlan gondolatmenet. Ám arra remélem a szerző se számít, hogy az a bizonyos első kör ("a téveszme...csak kétféle körben hódíthat: az egyik sosem tudott versenyképes árut, szolgáltatást, gondolatot előállítani, ezért bűnbakot és megnyugvást keres.") ezt olvasván megjuhászadik, és leszokik a vérben forgó szemekkel előadott sorosozásról. Majd, ahogyan azt sokan elvárják tőle, szép csendben kivonul a Kozma utcába vagy a Farkasrétre és bemászik egy sírgödörbe. Nem, ez nem fog megtörténni. Vannak egy páran, és nagyon sokáig még meghatározó szereplői lesznek a hazai választási műsornak. A legnagyobb párt étlapjáról tehát nem is fog soha hiányozni a nekik szánt, ropogós, ínycsiklandozó unortodoxia. Mindeközben persze tovább folyik a leszakadás és az "értékteremtő potenciál" hanyatlása.

DrGehaeuse 2017.03.21. 17:32:01

@stoic79: Ez a baj, hogy ezt megtehetik velünk.

DrGehaeuse 2017.03.21. 17:37:25

Mindeközben kismoszkvában: mandiner.hu/cikk/20170321_ezert_nem_volt_tuntetes_orban_ellen_salgotarjanban

Kiemelés tőlem:

"Ahogy korábban beszámoltunk róla, a Modern Városok Program keretében kedden az MSZP-s vezetésű Salgótarjánba látogatott Orbán Viktor, akit ennek ellenére csak szimpatizánsok várták, ellentüntetők nem. A Mandiner ennek kapcsán megkérdezte a salgótarjáni MSZP elnökét, hogy miért nem volt demonstráció a miniszterelnök ellen. Molnár Károly kifejtette: egyrészt azt „nem köpik szembe”, aki adni jön, márpedig Orbán Viktor adni érkezett a városba. Másrészt pedig azért sem, mert elmondása szerint a miniszterelnök mostani látogatása, illetve a Modern Városok Program egy várospolitikai ügy, ennek jegyében zajlottak már az előzetes tárgyalások is, így ők sem akartak belőle pártpolitikát csinálni.

Molnár elmondása szerint egyébként egy jó hangulatú, kötetlen beszélgetés folyt a miniszterelnökkel, melynek során a konkrétumok mellett általánosságban is beszélgettek Salgótarján helyzetéről, az itteni emberek problémáiról."

Szépen működik a NER.

2017.03.21. 18:25:06

@DrGehaeuse:
ez a konszolidáció része. a politikai küzdelem a fővárosban vagy annak közvetlen környezetében zajlik. és az nagyrészt vallásháború.

2017.03.21. 18:57:09

@sas70:
és miért kellene sajnálni, védeni sorost. ugyan magyarázd már el. nagyrészt ő választotta ki a rendszerváltó elitet. ő választotta ki orbánt. csak az szdsz másodvonalba szánta. faji vallási alapon. hja. és ez nem tetszett vityának. és azóta megy a balhé.

tibor84 2017.03.21. 21:35:17

Váóóó!
Megértük, hogy valaki egy konzervatív blogon Kökény Attilát linkel.
Egyébként én is láttam azokat a videókat.
Kökény egyébként most Kovács Gábor milliárdosnak csinál
biogazdaságot a szülőfalujában.

tibor84 2017.03.21. 21:48:48

@HaFr: Mármint Kovács Gáborral?

DrGehaeuse 2017.03.22. 11:39:15

@unionista᠋: a vallásháború meg a te paranoiád része! semmi más.

konszolidáció az persze van, csak nem lesz belőle köszönet, atöbbségnek marad a minimálbér meg a kivándorlás. A devizaadósokról lenyúzott milliárdok meg a zunijóspénz nélkül most szarban lenne a NER.

2017.03.22. 12:09:37

@DrGehaeuse:
nincs modern kori vallásháború? akkor mi van? mit is mondasz te faszkalap? (most viccelek, vigyázzál) azt, hogy te paranoiás vagy. ez a tipikus irracionális érvelés. te vagy orv-bán fóbiás. nem tudod elviselni, hogy x vagy y a miniszterelnök. odaképzeled a sátánt.

értem, hogy lopnak. mondjál alternatívát. szerinted az a pkp. rendben van. oda lehet állni. és meg lehet méretődni. kimentetek a térre. és voltatok harmincan. az egy hitközségnek is kevés. nincs a kezetekben a főáramú média. miért kellene annak a kezetekbe lennie. mert ti vagytok a jók. és vannak a gonosz orv-bán emberei. a te paranoiád! én csak leírom azt, amit tapasztalok. itt is, meg mindenfelé.

tegnap volt debrecenben gyurcsány. onnan tudom, mert irmuska is volt a pártgyűlésen. de az lényegében egy gyülekezet, ahol ferenc papolt arról, hogy vannak a gonosz erői. de ha a nyugdíjasok összefognak ővele, akkor jó lesz. de mi az a valós cél, konkrét elképzelés. olyan nincs. ez egy vallásvita.

DrGehaeuse 2017.03.22. 14:23:04

@unionista᠋: Csak viccelek:

Volt ugye Petur bán
aztán még Myska bán
de még volt Bánk bán

most meg van orv-bán.

Nem azt nem bírom, hogy miniszterelnök lett belőle, hanem azt amit az országból csinált. A NER nem kormányzási forma hanem magánhatalmi uralmi gépezet. Az alkotmányt felülíró sajtpapír alaptörvény egy magánhatalmi kifosztó gépezet (NER) felépítésének lehetőségét megteremtő jogi nonszensz. No ezt fabrikálta viktoriusz duplanullusz minimusz.

DrGehaeuse 2017.03.22. 14:28:39

@unionista᠋: ferenc testvér orv-bán és a NER egyik bábája. Pont annyira része a NER-nek mint azelőtt (mikor még nem NER volt a neve) viktor is része volt az övékének. fletó nélkül nincs orv-bán és fordítva.

digipenna · http://digipenna.blog.hu/ 2017.03.22. 21:57:33

@tibor84: Ebben az az érdekes, hogy Kökény Attilák a bizonyított sikerek ellenére nem kapják meg az elismerést.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.03.23. 02:02:22

@digipenna:

"a bizonyított sikerek"

2016. SZEPTEMBER 06

[...]

– Tavaly októberben jött létre a Kakasszéki Biogazdálkodási Kft. – mondja Kökény Attila [...] A végeredmény: olcsóbb termelés, stabilabb hozam, egészségesebb termés.

Persze ez még messze van, hiszen a mintafarm kialakítása négy-öt évet is igénybe vehet. A táj ökológiai átalakítása, az új típusú gazdálkodásra való átállás nem megy egyik napról a másikra.

[...]

– Nincsenek nagyra törő terveink – jelenti ki Kökény Attila. [...] Nem a terméshozam a lényeg, hanem az, hogy megtaláljuk azokat a feldolgozókat, akiknek egyedi igényeit ki tudjuk elégíteni. [...] Távolabbi célunk, hogy helyben dolgozzuk fel a termést, de ahhoz sok minden kellene, egyebek közt malom, pékség, aszaló, zöldségszárító, és akkor még az állattenyésztési fejlesztésekről nem is beszéltem.

[...]

www.szabadfold.hu/aktualis/mintafarmon_luxus_kapalni__riport

2017.03.23. 07:27:34

@neoteny:
10 ezer fős helyi piac nélkül kisvállalkozást se lehet indítani. 10 milliós piacra lehet középvállalatot építeni. és 10 milliárdos globális világra nagyvállalatot.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.03.23. 08:32:33

@unionista᠋:

Hány kisvállalkozást indítottál? Hány középvállalatot építettél? És nagyvállalatot?

unionista᠋ (törölt) 2017.03.23. 09:47:18

@neoteny:
összesen vagy tízet. persze nem egymagam. óriás multit építettem leginkább. és azt tapasztaltam, hogy az ezeket vezető "üzletemberek" ugyanolyanok, mint a "politikusok". magyarországra a "geréb" jön. az a típus, aki a saját hazájában is áruló. és még az elején volt néhány "nemecsek".

egy kisvállalat indításához egy legalább 10 ezer fős helyi kispiacra van szükség. ami egy kistérség, vagy egy kerületnél kisebb városrész. ebből úgy lehet középvállalat, hogy kilép egy 10 milliós nemzeti piacra. nagyvállalat pedig úgy, hogy nemzetközi kapcsolatokat építve a 10 milliárdos globális világot célozza. ezek a lépcsőfokok.

a köztes szinteken a céheknek lehet keresnivalója. tehát ha mondjuk van kereskedelmi, ipari és agrárkamara nógrád (novo hrad) megyében, akkor az összefoghatja a palóc vállalkozásokat.

"palócföld" (~mgtsz) a mezőgazdaságot, a "palócház" a háziipart (~gmk), ezek után hozható létre a "palóc kereskedőház" (~áfész) és a "palóc bankház" (~takarékszövetkezet) és valami idegenforgalmi programiroda. a "palócváros". és az "ófalu" világörökségi központ. mindezt közösségi jelleggel építik. ami nem azt jelenti, hogy legyen minden közös. legyen közös a gatya is. hanem azt, hogy kooperálnak. természetes módon védik. egymás között leosztják a piacot. nem szijjártó péternek egy haverja van bevonva a projektbe, hanem egy vidék. nógrád (novo hrad) megye. a tót atyafiak is, no meg a jó palócok. persze ez egy félfeudális világ. és kizárólag ebből nem lehet közös jólétet teremteni. szükség van high tech bányaiparra. az a "salgó". lemezárugyár, síküveggyár. ez már egy középvállalat. nemzeti keretek között osztja le a piacot. mert a szomszédos "sajó" hengereli a lemezt és öblös üveget gyárt. ezt regionális keretek között kitalálják. és országos mértekben összehangolják. de az ország a történelmi magyarország. mert a sajó a dobsina közelében a stolica csúcsa mellől ered. és felvidéken össze kell fogni a csetnekiekkel, a murányiakkal és a turóciakkal. ez a tradicionalizmus. de ez nem mond ellent a nemzeti liberalizmusnak. viszont ez ellentmond a "balliberális" politbüró elképzeléseivel. mert azt mondja, hogy ez nacionalizmus, sovinizmus, irredentizmus, revizionizmus, fasizmus. és mivel ezt nagyrészt az ortodox liberális pesti zsidók mondják ezért kell első körben unortodox, illiberális demokráciát, majd nemzeti keresztény államiságot hirdetni. mivel ez egy vallásháború. nem racionális érvek sorakoznak valami mellett, hanem csak az irracionalitás és a tagadás valami ellen. de jelenleg minden irányból ez megy. nem egy országépítő munka folyik részben magán és részben közösségi jelleggel. hanem a humán értelmiség körében egy óvodás szintű veszekedés. és a legfelső politikai körökben lopássorozat úgy, hogy annak nincs reálértelmiségi kontrollja. hanem ezt is néhány mondjuk így "liberális" szerveződés kívánja ellátni. soros liblingjei. és erre a társadalom válasza az: köszönjük, de nem kérjük. persze lehet, hogy egy ilyen típusú nagy-magyar palóc (vagy általában nemzetiségi: matyó, délvidéken sokác, bunyevác) projekt sem kellene. semmi ehhez hasonló népnemzeti, parasztpolgári (ahogyan a fővárosban mondják "mucsajröcsögés"). lehet. de az is lehet, hogy mégis csak kellene ez is. és az unortodox, illiberális demokrácia azért jött létre, hogy a mindezt "meghaladó" filoszemita értelmiséget erősen korlátozzák és egy részüket elüldözzék az országból. ez egy modern kori vallásháború. azok vándorolnak ki, akik ezt nem értik. vagy pontosan értik, de nem a magyarok oldalán állnak. azok menjenek el az országból. de első körben a cél a rombolás. a külpolitikában is az volt, hogy inkább a dunakeszi futsal csapat. nem kellenek magyarellenes magyar diplomaták. ezért kell kinevezni csiszár jenőt milánói főkonzulnak. aztán persze értem, hogy erre a célra vélhetően van alkalmasabb. de a magyar külügyben is elvárás az, hogy elsődlegesen a magyar nemzet oldalán kellene állni. magyarországon erről is vita van.

a magyar nemzeti színház igazgatója pezsgőzzön a románokkal nagy-románia létrejöttének ünnepén? 100 emberből 100 azt mondja, hogy nem. illetve csak 99. mert 1 azt mondja, hogy de. és az a zsidó. egy részük attól "zsidó". nem azért, mert tórát olvassák. hanem mert magyarellenesek. persze a másik oldalról ugyanez antiszemitizmus. ebből fakad a vallásvita. a zsidóság neolib és a zsidókeresztények neokon részei a nemzeti keresztény tradicionalizmushoz való visszatérést próbálják meggátolni. lényegében faji-vallási alapon törzsi jelleggel összefogva támadják a többséget. és ehhez a libsi, konzi társasághoz csatlakozik a szocik. és az őket támogató zsidó-keresztyén hitgyülekezete a prédikátor úr, a iványi lelkész úr, az atv, a klubrádió, a zsidó 168 óra, a 444, a zsidó hvg a "kusza szemű" "címlapkirállyal". ez a zsidó vircsaft.

persze a legjobb lenne nem egymást gyalázni, a 17-es évet a kiegyezésre, a közösen az államreformokra használni. mert ezek jeles évfordulók. ha ez nem megy, akkor marad a háború. askenázi öcsikék lázadjanak.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.03.23. 10:13:47

@unionista᠋:

"összesen vagy tízet. persze nem egymagam. óriás multit építettem leginkább."

Ja, hogy alkalmazott voltál, nem vállalkozó. Nem a saját tőkédet kockáztattad; nem neked kellett biztosítanod a cashflow-t, hogy elsején tudd fizetni az alkalmazottaidat.

"egymás között leosztják a piacot. [...] persze ez egy félfeudális világ. és kizárólag ebből nem lehet közös jólétet teremteni. [...] nemzeti keretek között osztja le a piacot."

_Kik_ osztják le a piacot egymás között? Kik alkotják ezeket a kartelleket?

"vagy pontosan értik, de nem a magyarok oldalán állnak."

Te vagy az, aki nem állsz a magyar fogyasztók oldalán: ki akarod szolgáltatni őket a közelebbről meg nem nevezett "piacleosztóknak".

unionista᠋ (törölt) 2017.03.23. 11:52:47

@neoteny:
elég sok könyvbe beleláttam. hitelek nélkül legálisan sehol sem biztosított a cash flow. vagy adót csalnak, vagy eladósodnak. és ezt váltotta fel a pályázati rendszer. ami a fidesz familiárisait kitermelte.

vidéken szinte minden családban van termelő. és a létfenntartás alapvetően a termelésen áll, vagy bukik. fogyasztói társadalom eszméje a fővárosban létezik. vidéken az van, hogy megveszik a legolcsóbb teszkó gazdaságost. de a cél az, hogy ezt kiszorítsák a helyi értékesítési láncok. ehhez várják el a kormányzati és önkormányzati támogatást. az állam baszta el. behívta a teszkót. az állam dolga, hogy kibassza. persze egy szövetségi külkereskedelmi partnerre szükség van. de egy konzorcium elég. az, amelyik ezért a legtöbbet fizet. és mindjárt nem kell a belföldi rezidensektől elvenni a pénzt. fizessen a külföld. csak ez nem szabad piac. na und.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.03.23. 12:24:03

@unionista᠋:

"hitelek nélkül legálisan sehol sem biztosított a cash flow. vagy adót csalnak, vagy eladósodnak."

Bullshit.

"a létfenntartás alapvetően a termelésen áll, vagy bukik"

Ez teljesen értelmetlen állítás: semmi értelme sincs bármit is termelni, ha azt nem fogyasztják el. Habár az nyilvánvaló, hogy a termelésnek meg kell előznie a fogyasztást, de bármiféle termelésnek csak úgy van értelme, hogy elfogyasztásra is kerülnek a megtermelt javak és szolgáltatások. Ezért nincs értelme olyat termelni, amire nincs kereslet: hiába végez az az ember munkát, aki kiás egy gödröt, aztán betemeti, aztán ismét kiássa és így tovább: nem elégít ki semmiféle igényt ezzel a munkavégzésével, vagyis ez a munkája értéktelen. Ebből is látható a munkaérték-elmélet hibássága.

"vidéken az van, hogy megveszik a legolcsóbb teszkó gazdaságost. de a cél az, hogy ezt kiszorítsák a helyi értékesítési láncok."

Ha a helyi értékesítési láncok képesek kiszorítani a TESCO-t úgy, hogy az ő termékeik válnak a legolcsóbbá, akkor jól jártak a vidéki fogyasztók is meg a helyi értékesítési láncok is. De ha erre a helyi értékesítési láncok nem képesek, hanem törvényes erőszakkal szorítják ki a TESCO-t, akkor már a vidéki fogyasztók rosszabbul járnak: többet kell fizetniük, mint amennyit a TESCO-gazdaságos termékekért fizettek, és ezt a különbözetet nem képesek más termékek/szolgáltatások megvásárlására fordítani. Vagyis arra vannak kényszerítve, hogy dotálják a helyi értékesítési láncok szereplőit. Ez nem valamiféle "közösségi jellegű kooperáció", hanem az államhatalom erőszakmonopóliumának felhasználása a fogyasztókon történő nyerészkedésre.

unionista᠋ (törölt) 2017.03.23. 14:52:57

@neoteny:
a magyar lakosság több mint fele az állami újraosztásból él. tehát azt a 18 ezer milliárdot költi el, amit az állam újraoszt. illetve nincs 18 ezer. mert 1 ezer milliárd megy adósságszolgálatra, és 1 ezer milliárdot (amit rendesen tartalékolni kellene) ellopnak. orbán és bandája. bajnai és csapata, gyurcsány és társai, aki éppen kormányon van.

na most ha jön egy gazdasági válság, akkor az állami kifizetéseket értelemszerűen korlátozni kell. de nemcsak úgy lehet korlátozni, hogy teljesen elvonják az összeget. ez ugye a megszorítás. ami megakasztja a reálgazdasági növekedést. hiszen a fizetőképes keresletet csökkentik. hanem úgy, hogy pénzhelyettesítőt adnak. amit nem válthatsz be akárhol a világban. tehát most ha valaki a segélyt összegyűjti, akkor elmehet dubajba kurvázni. vásárolhat az ázsia centerben. a magyar állam a segéllyel támogatja mondjuk a kínai gazdaságot. mondván, hogy így olcsó cipőhöz jutnak a szegény munkanélküli kis cigányok. de ezzel a magyar állam a kínai kereskedőket és a kínai iparosokat támogatja.

ebben a modellben van egy félállami tisza cipő. az egy közös vállalat. és vannak üzemek a tisza medencében. ezek közkereseti társaságok. tehát szijjártó péter nem egy havert támogat meg, hanem a gazdasági körzeteket feltőkésíti figyelemmel az aggregált keresletre. erre lehet mondani, hogy ez az országos tervhivatal. amelyik kitalálja, hogy minden évben minden gyerek kapjon egy pár tornacipőt. aztán begyűjti a hulladékot. bedarálja a műanyagot és a műbőrt. és ebből lesz egy olcsó, büdös cipő. és amire azt mondja a többség, igen, de legalább a miénk. ez a lábszagú parasztok gondolkodása. pfúj. így lehet torna cipőgyártás magyarországon. és ez nem zárja ki, hogy jöjjenek a magyar dassler testvérek. kitalálják az új típusú műanyagot, alkossanak formatervet. applikációt írjanak okos telefonra.

jelenleg az iparban a munkahelyteremtés lényegében állami segédlettel történik. anélkül nincs multi, amelyik beruházna magyarországon. ezzel az ország talán elműködik 2020-ig. de az első válság elsodorja az egészet. és azt mondom, hogy utána lehet ez félállami.
www.tiszacipo.hu/
úgy fizeti meg az adót, hogy minden magyar gyerek kap egy pár tornacipőt. iskolatáskát, tornazsákot. persze ha akárki gyárt hasonló közszükségleti cikket, akkor azt is lehet választani a félállami centrum áruházak polcairól. de ez nem kommunizmus. és nem kapitalizmus. hanem klasszikus vegyes gazdaság. és szerintem ez a legáltalánosabb modell. ez tkp. a késő kádári kori szocialista-kapitalista reformkísérletek. és a korai horthy feudális-kapitalista átmenet elképzelései. azok működtek.

ez nem az, hogy a jön a zsidó goldberger és mindent kapitalizál. de nem is az, hogy jön a zsidó rosenfeld és mindent államosít.

ezekben az volt a közös, hogy most már nem kellenek a gubacsapók és szűrszabók. ki tudja, hogy mi kell az alföld néptáncegyüttesnek, vagy a debreceni reformált kollégium tagjainak. ezt esetleg ne döntse már el a zsidóság. persze lehet mondani, hogy ennek költségét ki fizesse meg ezt? a debreceni textilesek. természetben. úgy, mint az uradalomban. a posztócsarnokban megjelennek a pandúrok. elveszik az árut a kollégium diákjainak. amire a hitközség azt mondja, hogy ez rablás. ez a kereszténység. patriotizmus és lokálpatriotizmus. nyissanak straussék üzletet a zsidó negyedbe. lépjenek be a céhbe. ha nem, akkor nem. menjenek isten hírével.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.03.23. 17:38:18

@unionista᠋:

"a magyar lakosság több mint fele az állami újraosztásból él. tehát azt a 18 ezer milliárdot költi el, amit az állam újraoszt."

Honnét származik ez a 18 milliárd?

profiügyfélszolgálat 2017.03.24. 01:13:19

De azért kéne mondani ellenpéldát. Melyik kelet-európai ország érte be nyugatot az elmúlt közel 30 évben? Miközben egy valódi Mashall-segély tizenévek alatt jólétet teremtett.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.03.24. 02:08:41

@profiügyfélszolgálat:

"Melyik kelet-európai ország érte be nyugatot az elmúlt közel 30 évben?"

Az attól függ, hogy mit tekintünk "nyugatnak" és mit tekintünk "beérésnek".

Pédául a csehek egy főre eső nominális GDP-je $18,020 volt 2016-ban (becslés).

A portugálok egy főre eső nominális GDP-je $19,611 volt 2016-ban (becslés).

Vagyis ebben a mutatóban ~8%-al maradnak el a csehek a portugálok mögött.

De már ha az egy főre eső PPP (purchase parity power) GDP-t nézzük, akkor az a cseheknél $32,622 volt 2016-ban (becslés), míg a portugáloknál ugyanez $28,476 volt: vagyis ebben a mutatóban a csehek csaknem 15%-al jobbak, mint a portugálok.

Így hát lehet azt mondani, hogy a csehek "beérték" a portugálokat (amit "nyugati" országnak tekintünk). Persze csak akkor, ha az egy főre eső PPP GDP elfogadott mértéke a gazdasági "fejlettségnek". Mert például a tengeri kereskedelem "fejlettségének" mértékében valószínűtlen, hogy a csehek valaha is beérik a portugálokat (vagy a lengyeleket vagy a románokat).

neoteny · http://word.blog.hu 2017.03.24. 05:12:59

@neoteny:

"PPP (purchase parity power)"

Helyesen: purchase power parity.

profiügyfélszolgálat 2017.03.26. 10:02:19

@neoteny: Inkább az átlagkeresetekre gondoltam, hiszen az átlagember életlehetőségeit jobban mutatja, mint a GDP. Ott jól látszik, hogy míg Kelet-Európa legfelső lehetőségei 10 000€ körül vannak, a zöme inkább még ennek a felénél tart, viszont Nyugaté a maximumnak is többszöröse, még az évek óta csődbe ment görögök is felette vannak 20-30%-kal, a portugálok 40-50-nel, de a legtöbben 30 000-60 000€ között mozognak. Miközben mint fentebb írtam, eltelt 30 év, és nem egy világháború után kellett újraépíteni Kelet-Európát. Ennek okai az Eu-ra vezethetők vissza.

en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_countries_by_average_wage

neoteny · http://word.blog.hu 2017.03.26. 10:17:13

@profiügyfélszolgálat:

"Inkább az átlagkeresetekre gondoltam"

Ahogy írtam volt: az attól függ, hogy mit tekintünk "nyugatnak" és mit tekintünk "beérésnek".

"míg Kelet-Európa legfelső lehetőségei 10 000€ körül vannak, a zöme inkább még ennek a felénél tart"

De az eredeti kérdésed nem "a zömre" vonatkozott, hanem ez volt:

"Melyik kelet-európai ország érte be nyugatot az elmúlt közel 30 évben?"

"még az évek óta csődbe ment görögök is felette vannak 20-30%-kal, a portugálok 40-50-nel"

Az általad linkelt táblázatban ha a "net annual €"-ra rendezünk, akkor Portugál és Görögo. előtt van Szlovénia és Lengyelország.

profiügyfélszolgálat 2017.03.26. 14:05:16

@neoteny: Lengyelország eurós értéke elírás a táblázatban, hiszen mellette dollárban jelentősen fordítva vannak a viszonyok, ami nemigen lehetséges. Szlovéniát eléggé illegitim Kelet-Európához sorolni, hiszen már 89-ben jelentős különbségek voltak a javára. Azonban az ellenpéldáiddal maga az állítás válik nevetségessé: az eleve kétszeres szintről induló Szlovénia 30 év után behozott egy csődbe ment régebbi EU-tagot. Tényleg frenetikusak a lehetőségeink.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.03.26. 16:45:28

@profiügyfélszolgálat:

"Lengyelország eurós értéke elírás a táblázatban"

OK.

"Szlovéniát eléggé illegitim Kelet-Európához sorolni [...] egy csődbe ment régebbi EU-tag"

Ez viszont már a "special pleading" kategóriája.

Továbbá: ez a táblázat nominális €/$-ban adja meg az értékeket; át kellene számolni őket PPP-re (mint ahogy a GDP-k esetén is közlésre kerül mindkettő, ti. nominális és PPP), aztán megnézni, hogy abban mi a sorrend.

profiügyfélszolgálat 2017.03.27. 18:28:45

@neoteny: Megtennéd, hogy állítasz valamit?

neoteny · http://word.blog.hu 2017.03.27. 18:38:14

@profiügyfélszolgálat:

Hogyne: képtelen vagy állításokat felismerni.

Mei Ling 2017.03.29. 06:57:55

@neoteny: Abból, hogy a jelentős előnyből induló Szlovénia 30 év után érte csak utol a totálisan csődbe ment Görögországot, a kelet-európai országokra csak annyi következik, amit én állítok: az EU Kelet-Európa polgárait másodrendűként kezeli, és mindent megtesz azért, hogy ez így is maradjon. Ez a migránsválság során is jól megmutatkozik. Miközben az erre szánt nyugati integrációs összegek szinte korlátlanok, a kelet-európaiak lehetőségeit sorra nyirbálják meg, és szó sem esik a nyugatiak 5-10-szeres átlagfizetéseiről.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.03.29. 07:11:20

@Mei Ling:

"az EU Kelet-Európa polgárait másodrendűként kezeli"

Németo keleti tartományai (volt NDK) csaknem egy negyedszázaddal az újraegyesülés után sem "érték utol" a nyugati (volt NSzK) tartományokat. Ez is azért van, mert az EU másodrendűként kezeli a volt NDK-s polgárokat?

neoteny · http://word.blog.hu 2017.03.29. 07:26:21

@Mei Ling:

"szó sem esik a nyugatiak 5-10-szeres átlagfizetéseiről"

A magyar árszint az uniós átlag 60 százaléka, az árszinttel igazított magyar bérköltség pedig az uniós átlag 54 százaléka.

http://blog.defacto.io/post/92518618000/európai-munkáért-európai-béreket

Mei Ling 2017.03.29. 22:11:14

@neoteny: Mennyi a különbség NDK és NSZK között? Link. Mennyi a különbség Ausztria bal és jobboldala között? Link. Összehasonlítás. Következtetés. Hazudsz. Tapasztalat. Hazudsz. Következtetés: Kelet-Európát Nyugat botrányosan kizsákmányolja.

neoteny · http://word.blog.hu 2017.03.29. 22:20:08

@Mei Ling:

Mennyi a különbség NDK és NSZK között? Link.

The former East German states have a per capita income that is 84% of the West German states, according to KfW, the German development bank.

fortune.com/2014/11/09/germany-east-west-economy/

Fölösleges befeszülnöd: még nem mutattál semmi érvet arra, hogy miből "[k]övetkeztetés: Kelet-Európát Nyugat botrányosan kizsákmányolja".

neoteny · http://word.blog.hu 2017.03.30. 06:42:29

@Mei Ling:

A legszegényebb és a leggazdagabb megyékben élők havi átlagbére között 64 ezer forint volt a különbség tavaly - írta a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján a Magyar Nemzet csütörtökön.

A legtöbbet a fővárosiak keresték, ott tavaly több mint 226 ezer forint volt a nettó átlagkereset.

A leggazdagabbnak számító Győr-Moson-Sopron megyében több mint nettó 182 ezer forint volt a havi nettó átlagkereset. Érdekességként kiemelték, hogy Pest megye csak a hetedik a sorban. Az utolsó három helyen Nógrád, Békés és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye áll. Utóbbi megyében tavaly a nettó 120 ezer forintot sem érte el az átlagkereset.

hvg.hu/gazdasag/20170330_Oriasiak_a_kulonbseg_az_orszag_keleti_es_nyugati_fele_kozott

Ez is amiatt van, hogy "az EU Kelet-Európa polgárait másodrendűként kezeli"? Vagy hogy a "[k]övetkeztetés: Kelet-Európát Nyugat botrányosan kizsákmányolja"?
süti beállítások módosítása