1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2016.12.23. 16:03 HaFr

Krisztus, a bűnbak

caedfab51e6efc71ff79bbe7c309b462.pngNem gondolom, hogy egy konzervatív bloggernek feltétlenül krisztusos-istenes-karácsonyos poszttal kellene jelentkeznie ilyentájt, de ha már mégis, akkor egy cseppet hadd értekezzem a karácsony értelméről. Karácsonykor a keresztény világ Krisztus születését ünnepli: még pontosabban a világba való elküldését, amely a későbbi feláldozásának tudatában történt, a lehető legpontosabban pedig az egész történt Isten önfeláldozása jegyében az emberiség oltárán. Ez a gesztus a nyugati civilizációs narratíva sarkköve, a konzervatív történelemszemléletben ez adja a humanizmus és a felvilágosodás látószögét. Isten belátta, hogy a vele a Sínai-hegyen kötött első szövetség (az eredendő szövetség, a paradicsomi állapot felbomlása után) nem váltotta be a reményeket, Izrael fellázadt ellene és az őt reprezentáló Törvény ellen. A felajánlott második szövetség feltétele, hogy legyen valaki, aki örökre és visszatérően elveszi a világnak -- éppen az Isten elleni lázadásból származó -- bűneit: ez pedig csakis a három személyű, egy lényegű Isten maga lehet, aki e gesztussal megalapozza a bűn, a bűnbánat és feloldozás ismétlődő ciklusait, és velük az Idő spirális koncepcióját. Az új szövetség azonban értelemszerűen nem alapulhat már a régi logikán, az Írott (pozitív) törvényen, hanem a mindenki szívében (lelkiismeretében) fellelhető természeti Törvényt kell segítségül hívni hozzá, következésképp Isten népét is ki kell bővíteni, hogy magába foglalja az egész emberiséget.

A kereszténység a legtökéletesebb filozófiai feloldását adja a szabadság és a bűn konfliktusának, amely -- továbbmegyek -- nem is pusztán a keresztények ügye. A szabadság lehetősége nélkül nincs erkölcs és nincs bűn. Nincs Ember. (Ezért utasítjuk el az igazolatlanul szabadságkorlátozó rezsimeket.) Az Ember szívébe írt természeti törvény (amely a Tízparancsolatban és a zsidó vallási törvényekben is tükröződik) és a Bűn egymást feltételező fogalmak, ha az egyik nem volna, nem volna szükség a másikra, és mindegyik létoka, hogy az ember szabad. Ezek mind olyan fogalmak (szabadság, törvény, bűn), amelyek bármely normatív rendszerben megtalálhatók, a kereszténységgel mindössze ennek -- bármelyik ilyen rendszernek -- a kudarca mondatott ki, és született meg az ezeket felülíró Szeretet parancsolat, amelynek érvényesítésére a kereszténység tulajdonképpeni mandátuma szól. A Szeretet a Törvény mozgatója. A világunk sorsa, hogy e kompakt szemlélet nélkül a Szabadság, a Törvény és a Bűn egyenként is elveszítse az értelmét, minden relatívvá váljon, aminek sajnálatos tanúi is vagyunk.

A kereszténység a nyugati civilizáció vasalata, amely mozgatja az antik erények (kb. bölcsesség, igazságosság, bátorság, mértékletesség) falába nyitott ajtót a modern individualizmus felé. Ha a vasalat (a három keresztény kardinális erény: hit, remény, szeretet) kifordul a helyéből, azaz kiesik a megváltó Isten jelenléte az ember életéből, akkor az ajtó bezáródik, a civilizáció és a jó élet forrásai kiszáradnak. A Szabadságból, amely az erényesség fundamentuma 2500 éve, nem pedig bármire használható adottság; a Törvényből, amely az Ész számára egyetemesen feltáruló erkölcsi iránytű, nem pedig pozitív jogszabályok gyűjteménye, amelyet a népuralom legitimál; a Bűnből, amely a Törvénytől és a helyes észhasználattól való elzárkózás, nem pedig semmi, ennek megfelelően mára elég kevés maradt, legfeljebb a régi korok és auktorok megvetése.

Krisztus a bűnbak. Aki ártatlanul szenvedett és halt meg azért, hogy konzisztensen szemlélhessék a világukat azok is, akik nem hisznek benne és vele az egész keresztény narratívában. A kereszténység intézményrendszere (ideértve természetesen a három fő erényt) tökéletlenül működik, a Szeretet nem képes garantálni a (természeti) Törvény érvényesülését. A hit világban való működése (operatio fidei) egyre nehézkesebb, maguk az egyházak is egyre gyatrább tolmácsolói Isten akaratának és Krisztus missziójának, mintha nem is értenék az összefüggéseket. De nem kellene, hogy ez megakadályozzon minden egyes embert abban, hogy elvarrja a szálakat. Mi hiányzik a világból? Hogyan tudunk emberhez méltóbb életet élni? Mik a valódi értékek az életben? Hogyan válhattunk jobbá? És ha sokat gondolkozik erről, akár eljuthat oda is, hogy belássa: ha nem volna Krisztus, ki kéne találni. Funkciója és küldetése van minden ember életében.

22 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr4112069839

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

leponex 2016.12.23. 18:18:58

szó bennszakad ... kösz...grat

Moin Moin 2016.12.24. 11:14:58

..Na, ja: ha így folynak evilágban a dolgok, akkor hamarosan a magyaroknak is három ujjal és jobbról balra kell majd a keresztet hányniuk az éjféli misén - éspedig január 7-én!:-)))

Khonsu 2016.12.24. 14:26:55

Boldog Karácsonyt!

Jakab.gipsz 2016.12.24. 21:17:13

@Moin Moin:
Tudjuk, Te előre szóltál és rettegsz, jaj mi történik akkor ha, január 7-én és három újjal kell,mit is csinálni, és mivel a folytatást az olvasóidra bíztad, a gondolat menetet folytatom.
El árulom neked, semmi sem történik, ugyanis mi keresztények a "hit" vitáinkat már régen parkoló pályára toltuk, nem úgy mint Ábrahám fiai.
Bezzeg Ábrahám fiai ők azok akik még évezred múltán is gyűlölik egymást, gyilkolják halomra egymást, plusz acélkupola alatt rettegnek, megsokasodott rokonságuk közepette.
Köszönjük a tanácsaidat, de dugulj el.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2016.12.24. 23:30:25

@Jakab.gipsz: kérem, hagyja abba a zsidózást, ha maradni és kommentelni akar itt

HaFr · http://hafr.blog.hu 2016.12.24. 23:31:13

@Tranquillius: @Khonsu: köszönöm, nektek is, minden jót

Lexa56 2016.12.25. 08:33:32

Látszik, hogy erre kevés a reflexió, és egy része annak is beteg. Hiába, Jézus idegen ebben a világban és az is marad. Nem baj, eljön még az Ő országa, ahol azok lesznek az idegenek, akik nem méltatták arra, hogy rá figyeljenek és befogadják. Addig viszont az övéi is maradnak idegenek, már akik valóban az övéi. A mi országunk sem ebből a világból való. Ez lehet az övék, hadd tobzódjanak. Zsid 11: "9. Hit által lakott az ígéret földén, mint idegenben, sátorokban lakván Izsákkal és Jákóbbal, ugyanazon ígéretnek örökös társaival. 10. Mert várja vala az alapokkal bíró várost, melynek építője és alkotója az Isten." Agyatlanoknak megjegyzés: ez az Újszövetségből van.

leponex 2016.12.25. 09:20:46

@Lexa56: "Agyatlanoknak megjegyzés:"

"
TI JÓK VAGYTOK MINDANNYIAN

Ti jók vagytok mindannyian,
Miért csinálnátok hát rosszat?
Néha úgy vagytok a rosszal,
Mint a gyerek a csavargással.
Ujjong, eltéved, sirdogál
S hazakívánkozik.
Ti mindannyian örültök a jónak
S fontoljátok meg, mit mondok:
Nem sánta az, aki
Együtt lelkendezik a csúszkálókkal!
1924
"

leponex 2016.12.25. 09:21:25

@Lexa56:
"GYÉMÁNT
Mindenkor idejük van a zsoltároknak.
Gyémánthegyen állunk,
De zsebünkben kavicsok vannak.
Nagyon elfelejtettük, hogy angyalok voltunk,
Kövér vánkosokba tömtük fehér szárnyaink.
Most könyörgések szomjazzák erőnket
És térdünk alatt lyukassá kopnának a kövek,
Szívünkben a csillag megfagyott.
Igen. Igen.
Elsüllyedtek a haditengerészek:
Szelid révészek csónakáznak Isten felé.
Még a nagyon öregek is
Kiülnek a dolgok előtti egyszerű lócára
S türelmet prédikálnak messze,
A mulandóság halainak.
Igen, igen.
Ne higyjük el hát barátaim,
Hogy lapdák helyett ökleinkkel lapdáztunk!
Mindent meg kell simogatni,
A hiénákat, a békákat is.
Gyémánthegyen állunk,
Szigorú hó, takard el bűneinket,
Oldozd föl nyelvünket, mennyei világosság!
Te határtalan kristály!
1924"

Lexa56 2016.12.25. 11:46:34

@leponex: Nem azokkal van baj, aki gonoszak, hanem azokkal, akik nem tudnak róla.

Khonsu 2016.12.25. 13:36:49

@Lexa56:

Ez így kerek, azért a kevés reflexió.

Bánegressy 2016.12.25. 14:26:41

@Lexa56:
de, de!
azért akadnak köztük is akik tudják, hogy "jónak lenni jó".
akik nem csak néha csinálnak rosszat, haza talán már sosem találnak.
de azért még látják, tudják hogy "Ti mindannyian örültök a jónak"
(+ az önismeret önveszélyes portéka. bizonyos körökben kerülendő)

leponex 2016.12.25. 15:35:02

@Bánegressy: de hát én látom, hogy sokan nem akarnak örülni annak a több-kevesebb jónak se, csak a rossz végtelen sora lebeg a szemük előtt ...
De ha nem, hát nem :)

Bánegressy 2016.12.25. 16:43:40

@leponex:
nem erről van szó.
vannak, akik (túl?)érzékenyek a mások jóságával kereskedők
a koncot a saját "jóságosságuk" bizonyságaként dobók arrogáns cinizmusára

akiknek a hála össznépi deviza adósság.
most (és állandóan) forintosítják (maguknak).

ők a hála uzsorásai és behajtóik a lelkendezők, a félrenézők és a rosszaságukat "de nézzük a jó oldalát!" felkiáltással mentegetők

tamas11 2016.12.25. 19:12:21

@leponex:

"de ha nem, hát nem" - ez a szlogened. de ezzel is csúsztatsz:
hiszen pont azt állítod és teszed, hogy: ha nem, hát igen...
Nem lehetsz itt az érvkészletek kincstárnoka.

leponex 2016.12.26. 00:52:37

@Bánegressy: "vannak, akik (túl?)érzékenyek a mások jóságával kereskedők
a koncot a saját "jóságosságuk" bizonyságaként dobók arrogáns cinizmusára
"

Ja.

Bene György úr remek beszédeket szokott tartani a Margit körúton, (cocializmus vót ám akkor még, a komenizmus előttí legutolsó előtti állapotja a legfejlettebb világoknak, detto mint a libdem, ahogy Fukuyama bácsi örökérvényű váteszkodása adta tudtul a világnak, fájront van!) de csak egy rövid maradt meg bennem egy életre: amikor a pénzváltó és az írástudó ( akiknek az ő árulásukról volt szó egy másik poszton ) előadja a mondanivalóját.
Hogy ő mijen fáintos fickó, bezzeg az a kocsog uzsorás ...

A préduktum csak annyi vót: Gondolkodj el barátom, hát te kinek a textusát mondanád el ? .... Mert ha a pénzváltóét, akkor még lamentálj egy kicsit tovább...

De idézhetném a profánabb FB bejegyzést is bloggazdán blogjáról, ha már személyesen megkínált vele:

hafr.blog.hu/2016/11/25/miert_nem_latja_a_baloldal_az_onkritika_lehetoseget_trump_orban_stb_gyozelmeiben

"attól tartok, nem érted egészen a súlyos feladatomat, de íme egy FB-kommentelőm gyönyörű szösszenete, ami rám is vet egy csöpp fényt:"

"Tűrök én ellentmondást, a gúny és az irónia és a tiszteletlenség pedig olyan szemléleti és stíluseszközök, amelyekről senki kedvéért vagy önértékelése miatt nem fogok lemondani, cserébe viszont tűröm, sőt kedvtelve fogadom ugyanezt magamra vagy az álláspontjaimra vonatkoztatva.

A liberális jogállamot szintén nagyra értékelem, a magam részéről mindenekelőtt procedurális vonatkozásai, kontrolljai, fékei, ellensúlyai és dinamikus egyensúlyi viszonyai miatt.

Igen kevésre értékelem viszont a liberális jogállamon belül tevékenykedő, magát morális felhatalmazások birtokában levőnek feltüntető, tevékenységével azonban objektíve - legalábbis megalapozott megítélésem szerint - a liberális jogállam önvédelmi képességeinek legyengítésére, az euroatlanti kulturális-ideológiai-társadalomszervezési modell lényegi tartalmainak felmorzsolására és megtermelt erőforrásainak külső, despotikus és általában improduktív erők javára történő újraelosztására irányuló tevékenységet folytató kritikai értelmiséget, az úgynevezett civil mozgalmakat, amelyekben én szélsőséges egyoldalúságot látok, illetve konszenzuálisnak feltüntetett ügyek alapján tolt érdekvezérelt agendákat.

Kártékonynak gondolom a sérelmi-bűnbánati mítoszokat, a többségi társdalom moralizáló egzecíroztatását, az egész elnyomáscentrikus társadalmi modellt, az outgrupnak minősített úgynevezett szenvedő és elnyomott csoportok idealizálását (ami egyébként természetesen e csoportoknak se használ objektíve), az egyes etnoszubkulturális csoportok adott állapotára
szignifikánsan jellemző teljesítmények értékelésének tabusítását, a nácizást, a rasszistázást, a népirtózást és a többi -izmus és -fóbia végződésű őrületet vagy túlterjesztett metaforát - nincs whiteness komplexusom, van viszont nemzeti önbecsülésem és önfenntartási ösztönöm, alapvetően ezeknek és ezen belül a saját etnoszubkulturális csoportomnak és a közel-keleti ókori illetve az európai kultúrának az örököseként határozom meg magamat és ilyen preferenciáim vannak és nem is igen vagyok hajlandó ezekről lemondani, bár természetesen minden általam befogadni kívánt és tudott további kulturális mozzanatot értékelek.

A javaslatom röviden abban áll, hogy a tisztelt kritikai értelmiségnek, élcsapatnak és a többieknek érdemes megfontolnia azt, hogy képesek-e a fenti leírásban szereplő és azokhoz hasonló emberekkel, csoportokkal szemben a kultúrharcot akár egyoldalúan is felfüggeszteni, interiorizálni, hogy ezek is legitim és morálisan értékes álláspontok lehetnek, és megpróbálni ennek megfelelően általakítani a céltételezéseket. Letenni az abszurd identitáspolitikáról, a kialakult ököszisztémák felborításának morális értékként feltüntetéséről, a még abszurdabb palesztinmániáról (már akinek van, nyugaton többnyire kísérőjelenség és nem véletlenül). Ha ez megy, jó, ha nem jó, akkor nincs különösebb ok arra, még az egyelőre fel nem mért horderejű orosz fenyegetés sem, hogy miért inkább a kritikai értelmiség irányába orientálódjak mondjuk én és a fent leírtakkal azonosulók, mint mondjuk az elragadó Marion vagy a valamivel kevésbé elragadó Trump."

Azért ha van füle a hallásra a kedves kommertársaknak, kicsit felhangosítanám ( némi célzatossággal persze ), tágabb kontextuális környezetbe képzelvén:

"általakítani a céltételezéseket."

( remélhetőleg nem a felesleges l betű leszen az elutasítás egyetlen oka :) )
De ha nem, hát nem.
@tamas11 barátunknak annyiban igazat adok: ha nem, hát igen, marad a zorbánrendszer...
És igen, kincstárnok az tényleg nem valék.

Bánegressy 2016.12.26. 11:13:05

@leponex:
"általakítani a céltételezéseket." ?

[kritikai értelmiség ?! (mi a mennydörgős . . . ?)]

akkor ezt most tisztelettel megkérdezem: mit jelentsen ez?! :D

és ez mennyiben válasz
arra, amit kifogásoltam a fennforgóban és lelkes, v csak belenyugvó támogatóiban/híveiben?

talán inkább fizessünk be senior military, v/és túlélő táborba !

de lehetőleg azt is országhatárainkon túl

(Fukuyama bácsinál többre értékeltem Umberto Eco bácsit az új középkorával, nemcsak a kulturális vonatkozások, hm a lehetséges társadalmi/politikai továbbgondolások miatt, épp ezért a Fukuyama bácsit már akkor is csak megmosolyogtam.)