1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2016.02.02. 12:38 HaFr

Érik a 30 éve elmaradt demokratikus fordulat

Az Orbán-rezsim elleni ellenállásban látszik létrejönni a kommunista pártállam ellen annak idején elmaradt valódi politikai harc lehetősége, amennyiben a megfelelő politikai képviselettel nem rendelkező többségi társadalom szembefordul a kormányzó politikai kisebbséggel, és azonosulva egy-két egymást erősítő társadalmi mozgalommal esélye van kivívni egy demokratikus fordulatot. Az egészségügyi és oktatási dolgozók egyre sűrűsödő ellenállása, amelybe bekapcsolódnak az ország versenyképessége és élhetősége iránt aggódó egyéb társadalmi csoportok és rétegek, illetve ezekre hangolódik a politikai képviseletének gyatrasága miatt frusztrált ellenzéki közvélemény, maga jelentheti a mai pártállam lebontásának alapját.

A pártállam lényegéhez tartozik, hogy a pártpolitikai és parlamentáris viszonyok nem képezik le a társadalom konfliktusait, illetve a pártállami intézmények között nem jöhet létre előremutató konszolidáció. A mai helyzet ilyen szempontból hasonló a 30 évvel ezelőttihez, csakhogy azóta a társadalom megtanulta, hogy a politikai pártok gátjai is lehetnek a társadalmi kibontakozásnak, ezért ezeket a pártokat kikerülve sokkal nagyobb legitimitású és erejű mozgalmak hozhatók létre szakmai vagy eseti alapon. Arra, amitől annak idején a körülmények megkíméltek egy kevésbé felkészült társadalmat -- hogy a népesség nagy arányban kapcsolódjon be az ellenállásba --, de ezzel ki is üresedett a demokrácia, most a tanulságok birtokában egy jobban felkészült társadalom nagyobb hajlandóságot mutathat. És úgy tűnik, mutat is.

Alapvető kritériuma az ilyen társadalmi harcnak, hogy a vezetői semmilyen körülmények között ne üljenek le tárgyalni hivatalos vagy báb kormányzati szereplőkkel, és ne hagyják megosztani magukat. Hozzanak létre új szakszervezeteket, a vezetőiket folyamatosan számoltassák be, és végül kerüljék el minden létező politikai párt közelségét.

Lehet, hogy a ma erősödő mozgalmak még nem lesznek azok, amelyeken felépülve a társadalmi ellenállás végleg megdönti a pártállamot, de eszközei lehetnek egy nagyon fontos tanulási folyamatnak, amelynek jelentősége túlmutat a kormányzati rendszerünk minőségén: a társadalom demokratikus kompetenciáinak jelentős erősödése felé. Párosulva a polgárosulás -- időben csak ezt követően létrehozható -- rendszerével, ezek végre jó eséllyel lökhetik túl az országot a kudarcos 20. századon, amelynek gondolkodási mintái és személyiségei még mindig élősködnek rajtunk. 

komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr488353132

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Béndek Péter: Érik a 30 éve elmaradt demokratikus fordulat 2016.02.02. 14:26:02

A pártállam lényegéhez tartozik, hogy a pártpolitikai és parlamentáris viszonyok nem képezik le a társadalom konfliktusait, illetve a pártállami intézmények között nem jöhet létre előremutató konszolidáció.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2016.02.02. 12:49:48

@BircaHang Média: a vicc te vagy itt, birca, még mindig nem látod

siriq111 2016.02.02. 13:05:03

@HaFr: Pedig van igazsag a cikkben.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2016.02.02. 13:12:39

@siriq111: persze h van, de a fenti külhoni kolléga nem az igazság miatt van itt

2016.02.02. 13:35:25

@BircaHang Média: index.hu/gazdasag/2016/02/02/felmilliardbol_keszitett_honlapot_a_kamara_a_dk_feljelentest_tesz/

nézd csak birca, a nemzetmentő példaképeid 200-500x-os túlárazással híznak a zsírodon

DrGehaeuse 2016.02.02. 13:56:36

@my_anyád:
Sajnos nem Birca Maxi zsírján hanem a népén. Pl. az enyémen (havonta több 100 ezer forint áramlik az engem alkalmazottként foglalkoztató cég által az én bérköltségemre elszámolt összegből az államkasszába).
Szerintem Birca egy kanyit se fizet be a közösbe.

DrGehaeuse 2016.02.02. 14:01:23

A poszthoz:

Úgy Legyen! :)

2016.02.02. 14:05:42

@DrGehaeuse: igen, szemmel láthatólag őt nem is zavarja. engem viszont lehúznak nemkicsit. ezért csípi a szemem mikor tapsikol nekik egy-egy idióta.

gellért mária 2016.02.02. 15:15:28

@HaFr: azért lehetsz itt, mert vicces vagy. Jót szórakozunk rajtad.

unionista᠍᠍᠍᠍ (törölt) 2016.02.02. 16:05:12

@my_anyád:
az a probléma, hogy pricewaterhousecoopers is felülárazott. a másik oldal sírt, hogy legalább mi magyarok lopjunk a kutyaúristenit. valaki 500 millióért feltelepítette a wordpress sablont. jó, az egy kicsit sok. vettek egy szervert 500 ezer forintért, ami most időnként leállt. mert 360 ezer gazdát kiszolgál. naponta átlagosan 1000 oldalletöltés. egy évben 360 ezer kijön. oké, kicsit túláraztak. de ennyiért állapították meg, hogy budapest jelen állapotában olimpia rendezésére nem alkalmas. sanyi haverom egy felesért bemondja.

az alapprobléma, hogy a .hu nevű csúcszintű tartomány nem egy magyar szabvány szerint működő elektronikus piactér. ahol van néhány standard host és port, útvonal és kérdés. ezt az internet szolgáltatók tanácsa nevű sóhivatal is kitalálhatná. csak az ideológia az, hogy ebbe közemberek ne avatkozzanak bele. hanem ezt majd az diktálja, aki mögé a bank generál százcsillió dollárt. és az a cég lesz a világ ura, mert az online világkereskedelem és az elektronikus elszámolás hasznát lefölözi. mi lenne he azt egy okosabb gyerek csinálná meg számítástechnika szakkörön a hatodik béből. és a pénzek generikus lefölözése mondjuk egy állami bankon keresztül folyna és a kincstárat gazdagítani. de ettől még működhetne a honlap készítés üzlet. csak lenne egy .hu szabvány, amihez a linux buzi support társaság igazodik.

inebhedj - szerintem 2016.02.02. 17:55:05

Fura dolog amúgy ez az oktatási (és egészségügyi) vonal...

A mostanra pontokba szedett követelések messze túlnyomó részével mélységesen egyetértek, és abszolút értelemben támogatom - a hivatásos pedagógusok esetében. Ugyanakkor a proletár tanároknál legfeljebb relatív értelemben lehetne ezekről beszélni, azonban relatív értelemben (az ország többi munkásához képest) nekik egyáltalán nincs rossz dolguk. Saját személyes tapasztalataim és pl. a PISA-mérés eredményei alapján sajnos úgy tűnik, hogy az iskolákban messze többségében az utóbbi kategória, a proletár tanár tanít (tisztelet a kivételnek, utóbbiak nem véletlen válnak már életükben legendává). Pl. az, hogy a diákok többnyire egyáltalán nem értik a matekot, nem a fizetés, vagy a felszereltség következménye.

Esetleg a követelendő reformokat megelőzhette volna (az egészségügyben éppúgy, mint az oktatásban) egy szakmai megújulás (kezdve azzal, hogy ezek a pályák ismét hivatássá érjenek ahelyett, ahova az elmúlt 70 évben lecsúsztak: szakma), a menedzsment-gondolkodás megérése (ha már Dunát lehet rekeszteni a közgazdász-képzésekkel), de ezek vagy elmaradtak, vagy sikerült valahogy eltitkolni a világ elől (mint a rákgyógyító tibeti csodabanánt), pedig az így felszabaduló (anyagi) erőforrások a problémák többségére megoldást kínálnának.

Mondjuk sosem késő, az igaz.

gigabursch 2016.02.02. 18:15:38

Na, ebből se lesz semmi... Ráadásul még csak nem is Vektorékon múlik.
Hála az égnek.

barli 2016.02.02. 18:19:20

@poszter: Már megbocsáss, de melyik országról írtál? Erősödő/sűrűsödő ellenállás? Hol? Na a netadó elleni felhördülésben tényleg volt valami, na de most? Vitya épp megnyerte a következő választást, ellenzék nincs, a tüntetéseken (ami mindenhol van, sőt még több is, mint nálunk) párszázan lézengenek. Igen sokan utálják a Viktort meg rohadékok is, de nincs épkézláb alternatíva, és ha rajtuk múlik, nem is lesz

nemecsekerno_007 2016.02.02. 18:28:24

"Az egészségügyi és oktatási dolgozók egyre sűrűsödő ellenállása..."

Ők mind közalkalmazottak. Nem biztos, hogy abból jó sül ki ha csak a közpénzből fizetettek "váltanak rendszert" 30 év után.

Nyílván sok gond van az eü-ve, meg az oktatással is, de mindkettő állami "cég" Olyan mint a MÁV, és úgy is működik.

my_anyád (törölt) 2016.02.02. 18:53:45

@inebhedj - szerintem:

"az iskolákban messze többségében az utóbbi kategória, a proletár tanár tanít"

ezt pedig 1 proletár kommentelő írta? :)

2016.02.02. 18:53:57

"Alapvető kritériuma az ilyen társadalmi harcnak, hogy a vezetői semmilyen körülmények között ne üljenek le tárgyalni hivatalos vagy báb kormányzati szereplőkkel, és ne hagyják megosztani magukat."

Az a baj, HaFr mester, hogy az "ellenzék" simán beült Orbán parlamentjébe, ahelyett hogy azt meghagyta volna a régi-új kommunistáknak. Itt szűnt meg bármilyen ellenzék legitimitása, így az értelmes tömegek túlnyomó része inkább külföldre menekült. Innen már nincs nemzetépítés és remény...
Sajnálom, mester...

megtorolom 2016.02.02. 19:04:20

Láttam egy nyilatkozatot a részükről, miszerint nem kérnek semmilyen ellenzéki párt támogatást, és ne magyarázzon bele senki politikai színezetet. Csupán szakmai az ügy. Az egészségügybe meg pénz kellene, ha valaki megnézte volna Gyurcsányt az ATV-n, ott elmagyarázta Olga néninek, hogy több hozzájárulást kell a fizetésünkből levonni. Mert ők megtudják venni a magán rendelést. Mi meg ha akarjuk, fizessünk több hozzájárulást. Olga meg azt mondta, hogy akinek két anyja volt:DDD.
www.atv.hu/videok/video-20160125-gyurcs
Szóval így érik a demokratikus változás!

nemecsekerno_007 2016.02.02. 19:17:52

@my_anyád: nyílván sarkítás a proletár, de ettől függetlenül be kéne vezetni a teljesítmény alapú bérezést. Ezen kívül még sok fontos kérdés lenne, csak valahogy azok sehol sem jelennek meg.

Ez mutatja, hogy a felzúdulás kezd erősen politikai irányba tolódni, a "patásorbán" felé....

És ez minden csak nem konstruktív.

Halálbüntetést a korrupt kormány politikusokra! 2016.02.02. 19:20:19

A Lopbán rezsim bebukása után azonnal meg kell kezdeni az elszámoltatást. Nem szabad öt percet sem várni, mert ezek a fideszesek fogják a mozdízható vagyonukat és elmenülnek vele Moszkvába.
Teljesen fel kell térképezni, hogy kinél mikor történtek a hirtelen vagyon gyarapodások és milyen forrásból. Az összes nemzeti mutyit semmissé kell nyilvánítani és mindenkit bebörtönözni, aki megbukik az elszámoltatáson.

01234567 2016.02.02. 19:28:09

Ne haragudj, de ez vízió. Nincs itt semmi, nem is lesz.
Egyébként az EÜ csak pénzkérdés. A köztévére kiadott évi 80 milliárdot áttenni az EÜ-be és ennyi.
A looserek, biorobotok és megölt egyéniségek tömegét termelő állami oktatás már összetettebb probléma. Oda iszonyatos pénz kell, és én liberalizálnám az oktatást, egyfajta piacot teremtve, az intézmények szelekcióját pedig a mért eredményekre és a népszerűségükre bíznám. Az igazán fogós a pedagógusképzés, ott egy iszonyat van, lemaradásban, mentalitásban. Én külföldi szakembereket hoznék a pedagógus képzésbe, tömegével. Hát ez megint pénz...

my_anyád (törölt) 2016.02.02. 19:28:19

@nemecsekerno_007: politika eltolódás? az olyasmi mint a "klerikális reakció"? :)

és hát ki a hibás? cunyine meg hoffman meg balog? a közkatonák mi?

Halálbüntetést a korrupt kormány politikusokra! 2016.02.02. 19:29:01

@DrGehaeuse:

hogy ezek a mozgalmak nem normálisak, az is hétszentség. Még maguk sem értik hogy mi értelmetlen marhaságot zagyválnak össze hosszú oldalakon át. Hát még más.

nemecsekerno_007 2016.02.02. 19:52:34

@my_anyád: "politika eltolódás? az olyasmi mint a "klerikális reakció"?"

Nem, az olyan mint egy TSZ gyűlés a 70-es években. Töketlenkedés magasiskolája.

DrGehaeuse 2016.02.02. 19:58:13

@Halálbüntetést a korrupt kormány politikusokra!:

No-no!

Olvasd csak el figyelmesen az AE-összegzés-1 nevű PDF dokumentumot.
Az első szakasz 5 pontja tényfelsorolás, kronológia. Cáfolhatatlan és logikailag hibátlan.
És az is biztos hogy az egész magyar elit a jogászmaffiával együtt egy nagy rakás szar. A hatalmi ágak nincsenek szétválasztva mert a jogászmaffia (tisztelet a kivételnek) totálisan osszefonódott a gazdasági és politikai maffiahálózatokkal. orv-bán országlása ezeknek a megegyezésén alapul.

Béndekkel ellentétben azt gondolom, ez csak látszólag egy pártállam. Ez egy valódi totális állam amiben a látszólagos kormányzópárt csak a kirakat.

megtorolom 2016.02.02. 20:02:03

@Halálbüntetést a korrupt kormány politikusokra!:
Erre mondaná Hofi: "Mama! Ha ébren van ne álmodjon!"
Senki nem számoltat el senkit, mert akkor őket is elszámoltatná valaki. Láttál itt valakit is, hogy elszámoltatták? Na ugye! Jó! Van néha valaki bedobva, majd szépen elfelejtik. "Ez van aranyanyám."

vakapad 2016.02.02. 20:16:30

Eccer, még a nagyon régi időkben, éltek valamilyen bennszülöttek egy déltengeri szigeten. Halászgattak a lagúnákban, gyümölcsöt szedtek a trópusi fákról, jól elvoltak magukban. És akkor érkezett egy nagy hajó, akkora, amekkorát a bennszülöttek még sose láttak, és szakállas fehéremberek jöttek le róla, és értéktelen holmikért, úgymint kókuszdió, narancs, banán meg hal, csupa értékes dolgot adtak, név szerint üveggyöngyöt, törött pengét és színes kendőket.

Aztán a hajó elment, és azóta a bennszülöttek ott ülnek a parton, nem csinálnak semmit, csak vegetálnak, és várják, hogy megjöjjön a hajó. Tisztára ugyanez látszik az itteni társaságon, azzal a két különbséggel, hogy:
1./ eddig még egy hajó se jött, de ők már ott ülnek a parton, és a bejegyzés írójával együtt várják, hogy majd megjön,
valamint:
2./ az ország lejtmenete minden nappal, amíg nem jön a hajó, folytatódik.

Orbán meg röhög a markába örökkön örökké, ámen.

DrGehaeuse 2016.02.02. 20:50:38

@vakapad: Hogy te mekkora király vagy!

Andy73 2016.02.02. 20:51:46

"Lehet, hogy a ma erősödő mozgalmak még nem lesznek azok, amelyeken felépülve a társadalmi ellenállás végleg megdönti a pártállamot"

Na, akkor most leülhetsz fiam, egyes.

1) A pártállam már megdőlt, 1989/90-ben. Most van egy rakás párt, amelyik közül lehet választani. Az, hogy az egyik domináns, csak a többi gyengeségét mutatja, semmi köze az egypártrendszerhez és a pártállamhoz.

2) Egyelőre túlzás mozgalmakról is beszélni. Egyes szakmák érdekképviselete talán kezd megerősödni, de ennek már éppen ideje volt, hiszen a szakszervezetek gyakorlatilag semmilyen érdekérvényesítést, ellenállást nem fejtettek ki eddig - ez valóban még a múlt rendszerre nyúlik vissza.

gellért mária 2016.02.02. 21:10:00

@HaFr: Bocsánat, bircának szántam.

my_anyád (törölt) 2016.02.02. 21:55:31

@vakapad: szóval jött egy hajó, és itt ugyanez a helyzet, csak nem jött hajó. ok. szép pédabeszéd. szinte értem is.

pamut 2016.02.02. 22:41:32

Nem szívesen írom, de nem érik itt semmi.

Amúgy nem 30 éve maradt el a demokratikus fordulat, hanem 26-27 éve.

Tehát az azóta eltelt 26-27 évben az derült ki hogy ebben az országban nincs igény a demokráciára. (Vagyis egy pici, elhanyagolható méretű, állandóan lenézett-szidott kisebbségnek van rá igénye, de ez egy marginális kis csoport. Név szerint fel lehet sorolni őket, pl. én, a cimboráim közül még kettő darab ember, és még úgy 40-50 ember lehet az országban).

Ami azt illeti még tisztessége vagy hatékony kormányzásra, közéletre sincs igény.

Mire van valói igény?
A megélhetésre. A népesség felének a kaja-fűtés-tv kombó az igénye és nem több, és a saját éltén túl semmi más nem érdekli. A népesség másik felének ezen túl kell szélessávú online pornó is, ,eg jó kocsi, márkás sör és márkás okostelefon, tengerparti nyaralás. Ezen túl ezt a réteget sem érdekli semmi, csak a saját élete és annak minősége. Aztán van még egy szűk réteg, aminek már luxuskocsi is kell, meg budai villa úszómedencével és yakuzzival, de az ország politikai berendezkedése őket sem érdekli, illetve csak annyiban hogy mennyit tudnak kilopni a közösből a politikai kapcsolataikon át.

Magyarul itt mindenkit a saját anyagi helyezte érdekel, igény erre van.

Demokrácia? Az mi az, ehető? Vagy fűt a hideg a szobában? Lehet vele telefonálni vagy cicás videókat nézni rajta? Nem? Akkor meg?

Ja még annyit hogy szegény tanárokra nem kéne az egész elbaszott ország terhét rárakni (meg az eü-i dolgozókra sem), szegényeknek épp elég teher hogy a saját bajukat kell képviselniük a kormánnyal szemben, ez is elég esélytelen harc, hagyjuk már a többit, nem tudják és nem is akarják megváltani Magyarországot (nem is lehet, btw) így is elég bajuk van.

abdul hackeem 2016.02.02. 22:44:44

@megtorolom: Ha már ilyen perverz példát hoztál (gyurcsika), az fel sem merült senkinek a töppedt agyában az elmúlt 26 évben, hogy hatékonyabban, máshogy is fel lehetne használni a befolyt összeget? Közkórház az utazóknak, emelt szintű szolgáltatás a fizetőknek? A még többet fizetőknek még jobb szolgáltatás? Mindenki nyerne vele?
Nem azért nem, mert nem is ezek a célok?
Ha nem is demokratikus a fordulat, akkor is jönnie kell.

fifibá55 2016.02.02. 22:52:08

A kádárista szocializmus nem volt rossz, csak megcsúszott kicsit. Az orbánista szocializmus most kiküszöböli a bakikat.

fifibá55 2016.02.02. 22:55:41

@pamut: "A népesség felének a kaja-fűtés-tv kombó az igénye és nem több, és a saját éltén túl semmi más nem érdekli. A népesség másik felének ezen túl kell szélessávú online pornó is, ,eg jó kocsi, márkás sör és márkás okostelefon, tengerparti nyaralás. Ezen túl ezt a réteget sem érdekli semmi, csak a saját élete és annak minősége. Aztán van még egy szűk réteg, aminek már luxuskocsi is kell, meg budai villa úszómedencével és yakuzzival, de az ország politikai berendezkedése őket sem érdekli, illetve csak annyiban hogy mennyit tudnak kilopni a közösből a politikai kapcsolataikon át."

Tökéletes értékelés.
Sajnos.

fidesz maszop dk egykutya 2016.02.02. 23:30:01

@Andy73: ja most lehet választani egy csomó párt közül, amiknek nagy részében a pártállami "elvtársak" ülnek, főleg a fideszedben. Szóval olyan választási lehetőség van, mint 89 előtt. Akkor is lehetett "választani" az mszmp, és a hazafias népfront között ;)

unionista᠍᠍᠍᠍ (törölt) 2016.02.03. 00:29:31

@01234567:
magyarországon van 40 ezer orvos. 50 ezer kellene. ha nekik adni akarsz 1 millió forintot havonta, akkor az évi 500-600 milliárd forint. lehet mondani, hogy válasszál meg bennünket, mert mi majd 1,000 milliárdot is megspórolunk neked, mert megfékezzük a korrupciót. rendben van. de a bíróság 12 éve azon filózik kulcsár ügyben, hogy most 6 és fél év járjon, vagy 8 és fél, esetleg csak 4 év. sanyi a kútfúró haverom azt mondja: a pénzt kell megszámolni. ha lopott, akkor amíg a pénz nincs meg, akorr legalább addig üljön. hátha eszébe jut, hogy rajta kívül ki lopott még. a korrupció konzervatív-liberális jogállami keretek között nem fékezhető meg legfeljebb egy jól működő demokráciában.

fidesz maszop dk egykutya 2016.02.03. 12:15:57

@népoldali: húgyagyú komcsi... A szovjet haverjaitok kiszolgálása mennyivel jobb, hiszen onnan pénzt SEM kapunk, ellenben viszik

NemodaBuda 2016.02.03. 12:21:52

AKármelyik próféta beszéljen belőled !

hauptrichter 2016.02.03. 13:56:57

@pamut: "...Tehát az azóta eltelt 26-27 évben az derült ki hogy ebben az országban nincs igény a demokráciára. (Vagyis egy pici, elhanyagolható méretű, állandóan lenézett-szidott kisebbségnek van rá igénye, de ez egy marginális kis csoport. Név szerint fel lehet sorolni őket, pl. én, a cimboráim közül még kettő darab ember, és még úgy 40-50 ember lehet az országban). ..."

Na-na, annál azért többen vagyunk :-) Egyenlőre - kicsit talán még sejtelmesen - csak annyit mondanék, hogy most nincs itt az ideje nagy fordulatot várni... Tüntetni lehet, persze, de hideg van februárban, meg nagyon messze van még a következő országgyűlési választás... na de 2017 közepétől majd izgalmasabb lehet a dolog... hátha jön valami jó ötlet, egyfajta "csoda", amihez pl. a PKP is fel tud zárkózni úgy, hogy az ő érdekei nem sérülnek...
Szóval... türelem, türelem, ... a remény hal meg utoljára :-)
süti beállítások módosítása