1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2018.02.02. 08:45 HaFr

A munkaerőpiaci szemléletű (kompetencia alapú) közoktatás hátrányai

Kapcsolódó kép

Eszembe se jut védeni a végtelenül kártékony rezsimet, amelynek egyetlen célja van a közoktatással: hogy a mai "elit" szélesgábori-bayeri-némethszilárdi-balogi-gulyásgergelyi-jurákkatai vonulatához méltó, silány, megvehető, biztos, ami biztos, tahó embereket neveljen a magyar gyerekekből. Más kérdés, hogy az oktatási intézményrendszer még ellenáll, ha többre nem is képes. De a liberális oldal kompetencia-mantrázását nem tartom a magyar közoktatás eötvösi-klasszicista-européer hagyományaihoz méltó útnak. Egyrészt sose venném ki a közoktatás fókuszából a humánum kiválóságát, másrészt a munkaerőpiaci versenyképességet -- amire a kompetencia alapú oktatás céljai redukálhatók -- félrevezető mércének tartom a közoktatásban.

A munkaerőpiaci szemléletű (szellemiségű) közoktatás nem tévesztendő össze még a piaci szemléletűvel sem, amely adott esetben vállalkozói, tulajdonosi, versengő-kooperatív, erkölcsi megközelítésű (efelé húztak korábban a nyugati oktatási rendszerek, míg mára őket is bedarálta a munkaerőpiaci, instrumentalista, megrendelői közeg, amely a munkaerő gyors tanulását, flexibilitását, munkabírását, egy bizonyos határon belüli problémamegoldó képességeit követeli meg). De a piaci szemlélet sem tükrözi azt a magyar tradíciót, amely az eötvösi(-klebelsbergi) szemléletet annyira közelítette annak idején az angol public schoolok és a XVI. századtól fejlődő német altsprachliches Gymnasiumok -- illetve általában az elitképzés -- éthoszához, amelyben az ember erkölcsi kiművelése legalább olyan fontos cél volt (ha nem fontosabb), mint az "életben való boldogulásának" elősegítése. Ez a magyar tradíció a magyar történelem egyik legpozitívabb tradíciója és összhangban van a liberális nevelésnek ("liberal arts", vö. univ. Greats) azzal az éthoszával, amely a kapitalizmust is ebben a liberális-polgári közegben tartja egyedül működtethetőnek -- magyarán felkészített arra, hogy valódi elit (ne pedig a mai disznófalka) vezesse országunk politikai, gazdasági és kulturális életét. (Közbevetőleg, még a Nagy Tradíciónak sem sikerült elég jól a felkészítés, mit várjunk akkor a mai személyzet újratermelésétől!)

A puszta kompetencia alapú (munkaerőpiaci szemléletű) képzés szolgákat és egzekútorokat nevel, nem innovatív, autonóm elméket (ezek a nyugati, piaci szemléletű oktatásból is inkább csak kiszakadnak vagy legföljebb kötelező ajánlólevélként tekintik a diplomájukat a Palo Alto-i PE cégekhez való csatlakozáshoz) és még kevésbé nevel kiváló karaktereket. Ez utóbbi célról a nyugati piac is régen lemondott már, részeként annak a (tágabb értelemben vett) korrupciónak, ami a XVIII-XIX. századi angol és kontinentális ember- és társadalmi ideált a XX. század elején elérte, majd végképp maga alá temette. Mára pedig kezd lemondani a piaci értékek őrzéséről és az ennek megfelelő autonóm embertípusról is, elválasztva egymástól a hi-tech előállítására és a társadalmak irányítására képes elitet a végrehajtók, a fogyasztók és kiszolgáltatottak tömegeitől. Ám az emberi sorsok remélhetően a jövőben se fognak kimerülni a technológiához való viszonyulásban, de ha valóban nem, akkor vajon milyen közoktatással fogjuk ezt elérni?

A munkaerőpiaci szemléletű képzés valójában már az óvodától uralkodik a mai általános tantervünkben, részévé vált a történelem, az irodalom, a filozófia, a hit- és erkölcstan hasznossági alapon történő horngyulai-szélesgábori-átlagosdiáktüntetői szűrése, a szövegek (Szophoklész, Jókai stb.) kényelmi-"korszerűségi"-relevancia alapú ("felvilágosult") kirekesztése a tananyagból, az emberi elme szoktatása a munkaerőpiac (vélt) követelményeihez, jellemzően olyan emberektől irányítva, akiknek fogalmuk nincs a produktív piaci létről vagy éppen az emberi elme működéséről (amennyiben a laterális-asszociatív képességek műveltség alapú fejlesztése nélkül nagy hozzáadott értékre sem lesz képes a delikvens, nemhogy arra, hogy emberi közegben -- amik végső soron a munkahelyek is -- magas integritásról, etikai példaszerűségről és emberi kiválóságról tegyen tanúbizonyságot). [Hopp, ez egy szép hosszú mondat lett.]

A klasszikus nevelés nem véletlenül helyezte az emberi kiválóságot a középpontba még a Realgymnasium spártaibb követelményei között is: mert ez az ember végső kincse -- a kiművelt integritása --, amely nélkül a kapitalizmus, a politika és a társadalom is csak vegetál, intézményi automatizmusokra támaszkodik, amelyek persze bedőlnek, a haszonmaximalizációnak nem állítunk a piacon érvényes korlátokat a pénzforgalom jelentette koordináción túl, és az instrumentalizált ember elvész-felaprózódik az intézményi logikában. (A liberális alkotmányosság újítása, a hatalmi ágak kölcsönös kontrollja, nagyban hozzájárult a személyes emberi kiválóság politikai relevanciájának csökkenéséhez, majd a politikai gonosz megjelenése bedöntötte a kigondolt liberális struktúrát is, qed.) Az emberi kiválóság visszavonulása érhető tetten a polgári piac erodálódásában, a munkaerőpiaci -- magyar -- szemlélet pedig, amelynek nincs piaci alapja, meg se kísérli az etikai normák felvételét a vezető szempontjai közé. Liberális (-versenyképesebb) vagy autoriter (-stupid) szemléletű munkaerőpiaci barbarizmusok között lehet választani, a különbség csak annyi, hogy hova helyezik a diákok -- a majdani munkavállalók -- szemhatárát: a százezer dolláros fizetés fölé, vagy az alá (Magyarországon ez a legjobb esetben is harmadolandó).

74 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr3413626120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ricardo 2018.02.02. 11:08:36

Hajlok egyetérteni Amartya Sen meglátásával: az oktatás nem pusztán eszköz a magasabb életszínvonalhoz. A műveltség maga az életszínvonal. Bach és Goethe nélkül nem lehetünk gazdagok. A magas képzés nem szimplán a magasabb jövedelem eszköze, -- tanultnak és műveltnek lenni maga az emberi gazdagság. Épp így: az egyetemnek pl. nem csak abban van értelme, hogy a diplomások többet keresnek, -- a valódi gazdagság maga az, hogy valaki eltölthetett boldog egyetemista éveket. Általában: a munka, az egészség, a tudás nem pusztán eszköz a magasabb fizetés, a GDP meg a hi-tech érdekében, hanem maga a cél -- a minőségi élet. Az olyan oktatás, ami kizárólag a munkaerőpiacot célozza, meglehet hajlamos elfelejti, hogy a végső cél a minőségi ember, és nem az állásinterjú. Egyébként meg kizárt, hogy Bach és Goethe nélkül bármiben kompetens lehessen az ember. A dolog inkább úgy áll: a minőségi emberek kompetensek és versenyképesek.

2018.02.02. 11:11:09

szükséges szaiskola típusok (véleményem szerint).
-- humán kollégium (célja az általános iskolai alsó tagozatos tanítóképzés, iskola előkészítő, óvóképzés, ami megalapozza az közoktatást)
-- (két vagy több tannyelvű) líceum (egy szakosított bölcsész, egy irodalmár vagy történész beszéljen nyelveket. az összművészetek irányába képezve mondjuk egy színész nemzetközi koprodukcióban szerepelhessen. persze lehet mondani, hogy egy festő miért tanuljon franciául. nem elég, hogy jól rajzol? nem franciául rajzol. ez esetben mehet a humán kollégiumba néprajz szakra. és ott "magyarul" rajzolhat. ezt se zárjuk ki. és az sem, hogy egy rockzenész angolul tanuljon. és jelentkezzen londonban az x faktorba mihelyt adóként visszafizette a szakképzés költségeit.)
-- reálgimnázium (ennek alapja a matematika, ez lehet elméleti matematikus képzés, alkalmazott matematika, számítástechnika gyakorlatilag, illetve a természettudományi laborgyakorlat)
-- politechnikum (szakközépiskola tanműhelyekkel, ez a munka erőpiaci szemléletű gyakorlatias szakképzés, innen is tovább be lehet lépni ez egyetemes természettudományi karra (fizika, kémia szakra) vagy a műegyetemre (gépésznek vagy vegyésznek)
-- medikus iskola (ez az egészségügyi szakiskola, de ide lehet tenni emelt szintű biológiát. az orvosi pályára készülők együtt járnak a nővérekkel. a leendő doktornők a betegszállítókkal.)
-- agráriskola (gazdaképző, tangazdasággal, földrajz szak, általános mezőgazdász gazdatiszt, növénytermesztő, állattenyésztő, erdész, kertész, halász, vadász)
-- internátus (bentlakásos sportiskola, amit úgy hívnak, hogy "akadémia". ebben az iskolában az első a testnevelés. de azon túl célja a jó tanuló-jó sportolók nevelése. tehát mindenki még legalább egy tárgyból képezze magát. innen testnevelési főiskola. nemzeti közgszolgálati egyetem, altiszti, vagy főtiszti akadémia. de kapcsolódhat az agrár vonalra. növénynemesítő vagy állatorvos.)

HaFr · http://hafr.blog.hu 2018.02.02. 11:18:54

@ricardo: igen, kb., ez így rendben -- némi szinergiát kell csak teremteni a lehetőségek és az értékek között

2018.02.02. 12:19:37

@ricardo:
egy youtube csatorna kommentjében olvastam, hogy egy pakisztáni urdu, de lehet, hogy indiai tamil (már nem emlékszem pontosan, mert innen nézve ez ugye majdnem mindegy) azt írta, hogy ő művészetet tanul. és hogy van ez a marlene dietrich nevű hölgy. olvasott már róla a wikipédián és elég sok videója van fent a youtube-on. de azt kérdezi, hogy ez a marlene dietrich valójában híres-e? és volt aki azt válaszolta európából, hogy szerinte nem elég híres. ő legalább is még sose hallott róla. pedig ő is művészetet tanul. persze a többség azért azt mondta, hogy elég híres. úgy, hogy megéri neki tanulmányozni.

GyMasa 2018.02.02. 12:24:14

Nekem az a problemam, hogy a mai oktatasi rendszernem nem a penzhiany az egyeduli problemaja.
Es emiatt tartom pl. az LMP tulegysezrusitett hozzaalalsat roppant karosnak az esetben.
Tobb penzzel a jelenelgi magyar oktatasi struktura csak dragabban fog rosszul kepzett embereket eloallitani.
Ha nem tarsul ehhez a tobb penzhez semmifele strategia, akkor csak ujabb fejetlenseg lesz a vege.
De legalabb sok penzert.
A legjobb megoldas lenne az ovodatol elkezdeni a refomrot felfele...
Hogy a rendszer egyutt fejlodjon, lelegezzen a benne tanulokkal.
Az erettsegiig en minden, nem szakmai kepzest ingyenesen tartanek.
A szakmai kepzeseknel pedig a (osztonzo, es nem bunteto) jogszabalyi kornyezettel vonnam be jobban a leendo munkaadokat a kepzesbe.
A foiskolai-egyetemi szinten viszont nagyon sulyos harcokra kell felkeszulni, hiszen az egyetemek-foiskolak elmentek egy olyan iranyba, ami sajnalatos modon aktiv akadalyozoja a cikkben leirt celok megvalosulasanak.
Az intezmenyek, es benne a karok-tanszekek, rettentoen negativan allnak hozza az egesz temahoz, mindenki csak a leheto legkisebb minimumot akarja raforditani a munkara, a tananyag elmaradott, az oktatas belterjes, es nagyon sok helyen igenytelen is.
Es, ezt nagyon nehez lesz megvaltoztatni.
Es, a felsofoku oktatasban en teljesen jonak tartom a jelenlegi finanszirozasi rendszert.
(Es, ez volt az egyik legnagyobbb aljassaga anno a szoci "reform"-nak, hogy be akarta vezetni a tandijat a felsooktatban, de a leheto legrosszabb szerkezetben. Es, meglatasom szerint az a rendszer tenylegesen elvette volna a lehetoseget a szegenyektol a tovabbtanulasra, egyidejuleg azonban marginalisan segitette volna csak az intezmenyek anyagi gondjait).
Az, hogy teljesen piaci alapokra helyezzuk a felsooktatast, szerintem sem nem celszeru, sem nem szukseges.
(Azaz szerintem megfelelo az allami kvota, amit parevente felul lehet vizsgalni, egyutt a diakhitel2-vel es a teljesen onallo finanszirozassal)

2018.02.02. 12:54:02

@GyMasa:
a magyar reformáció a város, vidéket. a magyar reformkor pedig az államot. tehát a magyar reformáció az ország egy részét vagy egészét célozta. egy adott korban egy térséget. az a haza ügyét szolgálta. a magyar kereszténységet és nemzeti függetlenséget. a reformokhoz elsőként ezt kellene tisztázni. a vallás dolgait.

2018.02.02. 12:54:54

a magyar reformáció a város, vidéket. a magyar reformkor pedig az államot [reformálta].

zipe moha 2018.02.02. 13:25:07

..nézzünk egy kicsit a valóság mögé is...ami nem életképes egy adott inerciarendszerben az nem marad életben...ma versenyképesnek-és kiválónak lenni a szó tényleges értelme szerint leginkább önveszélyes...kivéve azt az egyetlen esetet ahol a kiválóság annak pályán történő befutása lehetőségével is párosul..ám ez viszont igen ritka. vagy a kiválóság hiányzik vagy a pálya melyet nem gáncsol a korszellem...

számtalan tapasztalatod lehet neked is, hogy a kiválók esnek ki először, bújnak elefántcsont toronyba, borulnak alkoholba, vagy önként ( külső elviselhetetlen környezet belső nyomása következtében...kevésbé önként mint kergetve kényszerítve..)öngyilkosságba...a lehető legjobb világok legjobbikán...:)))...miért??

.."elválasztva egymástól a hi-tech előállítására és társadalmi irányítására képes elitet a fogyasztók és kiszolgáltatottak tömegeitől."....itt kerülgeted a legközelebb a lényeget...az elválasztás ősi hatalom technika...semmi a különbség a között, hogy a jobbágy ne tudjon írni...a mai munkavállaló tudja nyomogatni a számítógép billentyűket, de ne többet...

a végső ellentmondás pedig szerintem abban van..amit a jelenlegi ( ősrégi) állapotok és ezek hagyományai terpeszkedő elméletek szintjén nem lehet feloldani...nevezetesen,hogy koronként a tudást megszerző és elitté váló ember , majd ezek aktuális csoportjai maguk azok aki akadályozzák/ lehetetlenítik el a szükségesnél magasabb kompetenciák általánossá válását...mert hatalmukat a tudás-többlet materiális személyes javakra történő fordítására használják...világos -és jogos, vagy nem?? verseny van...:)...mindaddig amig a verseny célja nem más! mint a legkisebb személyes energia kivitel mellett megszerezhető legmagasabb energiabevitel elérése...mindaz amit ideálisnak megnevezel...marad mindössze szép gondolat...ami velünk együtt tűnik el, hogy jöjjenek majd olyan generációk akik a sóhajtáson túl tudnak lépni és megcsinálják...ui:ami biztos( -nak tűnik..), hogy ezek a ma élő generációk is leszerepeltek leszerepeltünk, lehetőségeiket eljátszották, hogy jobb hely legyen az emberi létezés helyszíne...ami viszont jó hír, hogy ezzel is növekszik annak a matematikai valószínűsége, hogy jön majd egy olyan korszak és azon belül korosztály akik nem követeik el mindazt a bűnt amit mi és azok aki előttünk jártak ..mindannyian...persze sóhajtozni attól még szabad, sőt mivel igényfelkeltő..és talán magvető is ebben az értelemeben a végén valami miniatűr szerepe persze kimutatható lenni

2018.02.02. 14:07:48

@zipe moha:
ezzel nagyon egyet lehet érteni. :D
jönnek generációk, vagy megint egy NAGY, amelyik az életkörülményeiből fakadóan jóval több - többé, kevésbé koherens illúzió kitermelésére képes . . . amiből aztán majd valamit megvalósul.
ilyen már volt. most szidja az őket követő egy része. mindenért.
egyik kedvenc könyvem - még most is, pedig utólag nagy marhaságnak is lehet nevezni, Charles A Reich [nem tudom nem-e az ő fiacskája, vagy unokája :D ez a Robert, bár nem olyan ritka név arrafelé http://www.newsweek.com/robert-reich-trump-voters-hes-taking-you-suckers-764897?] könyve a the Greening of America.
abban minden(!) benne van erről. ó de pompás is!

Moin Moin 2018.02.02. 14:57:12

Bocs, de jól emlékszem, hogy ezek az igazán erkölcsös eatoni-oxfordi nevelést kapott ánglius gyerekek aztán úgy tarolták le és gyilkolászták szét-rabolták ki a fél világot (mondván: "civilizállunk, kéremalássan!"!), hogy ahhoz képest a kifejezetten prolinevelést kapott náci halálosztagos fiúk is csak sápadt tanulók lehettek?:-)

Péter: naiv vagy, de jól áll neked!:-)

HaFr · http://hafr.blog.hu 2018.02.02. 16:34:08

@Moin Moin: white men's burden, mein Bruder

arabok balrol 2018.02.02. 16:39:44

semelyik tarsadalom nem igenyel kreativ elmeket leven a munkak 99%-a egyszeru excel tabla baszkuralas

azaz erre van igeny igy a nepet erre fogjak kepezni

Visceroid 2018.02.02. 16:45:32

Fideszisztánban ne is feszegessünk ilyen témákat, hogy oktatás. A szakértelem kommunista trükk, mindenki mehet gázszerelőnek, a Lölő is milyen szépen megél belőle. Az utcákon mászkálnak emberek milliós kocsikkal, biztosan nem az iskolában tanultakból szerezték az arra való pénzt. A nép meg valahogy megél.

De most komolyan. Mit lehet tanulni az iskolában, ami hasznos is? Ami pénzt ér? Vagy mondjon valaki egy szakmát, amiből itthon jól lehet élni és iskolában tanítják. Mert az államtitkárság nem az. Komolyan kérdem!

arabok balrol 2018.02.02. 17:17:14

@Visceroid: magyarorszagon a felsooktatas teljesen ingyen van, es kimutathatoan sokkal tobbet lehet keresni vele, mint nelkule

nyelvtudas ugyan ez

persze aki LENYEGESEN sokat akar keresni annak ma is vallalkozast kell inditani, amit viszont nme tanitanak iskolaban, de mas orszagban sem

lobaszopiatej 2018.02.02. 17:37:01

Kérdés ezt most a felsőoktatásra vonatkozik-e, vagy alsótól.
De a baj gyökere alsótól kezdődik, a vak engedelmességre való frusztrált tekintélyelvű neveléstől, problémamegoldás helyett:

1) Irodalmat fakultatívvá tenni. (Nyelftan maradhat.)
Senki se kap használható ismeretet belőle az élethez, amerikaiak is kiválóan megvannak a Magyar Irodalom ismerete nélkül! (sőt, még saját identitásuk ismerete nélkül is eljutottak a Holdra - ellentétben velünk)

2) összes készségtárgyakat fakultatívvá tenni, min.1 választottal

3) tesiórákat vissza heti 3-ba, az 5 elvonja a tanulásról a figyelmet. Csapatsportot kell csinálni (csapatmunka fontos lesz), a fejenállás/rúdúgrás meg a hasonló 100%-ban felesleges baromságot eltörölni!

4) felhozni a reál tárgyakat + 1 világnyelvet (német/angol), modern felszereléssel, játékosan és duplán(!) fizetett tanárokkal, de csak ezen tárgyak oktatóit duplán fizetve !!! a többinek (pl történelemtanár) max a fele fizetést szabad csak adni, ezek ui NEM határozzák meg a gyerek jövőjét!

A készség és történelem / magyar tanároknak felezni a fizetését, ezeket közmunkás is végezhetné mivel TELJESEN FELESLEGES amit csinálnak!

5) Lexikális anyagok helyett problémamegoldó feladatot adni, szabad versenyeket indítani (csak pozitív jutalmazással)!

6) Visszaadni az iskolák szabadságát, kevesebb alapkövetelménnyel (csak reál tárgyakra), hadd fókuszáljanak a tehetségre.
A gyerekek felesleges és megalázó túlterhelését megszüntetni, motivácós/játékos/versenyzős elvűvé tenni!

rallus 2018.02.02. 17:40:23

Majd jól t.kön rúgnak benneteket szegény agyonterhelt tüntető diákok! Ma már egy mobiltelefonnal mindent meg lehet oldani és így a gyerekek is jól érzik magukat az iskolában!

2018.02.02. 17:40:28

Örök vita tárgya mit érdemes tanulni , tanítani. A 21.században mi az a szükséges és hasznos tudás aminek megszerzésének értelme van. A klasszikus műveltség mennyiben visz előre , társadalmi méretekben mennyiben van jelentősége. Látnunk kéne a jövőt , hogy mi úton halad a világ , a technológia , távközlés , informatika fejlődése ,változása. Mostanában tüntetnek a diákok az előbbi kérdésekből fakadóan a jövőjüket próbálják alakítani. Ez vitát gerjesztett volt aki támogatja, volt aki nem tudja elfogadni. Az oktatási rendszerrel senki nem tudott mit kezdeni , minden kurzus zászlaján volt , hogy most aztán de változtatunk , és csak rosszabb lett . Nem vagyunk jó helyzetben igen mélyről kéne felfele jönni. Mindenképp korszerű tudást kell átadni , de mi az és ,milyenmódon kellene átadni. Ezek a nagy kérdések! Hanggal vezérelhető eszközök, vezető nélküli autók , drónok világa lett ez és ki tudja mi jön még . Azt hiszem , hogy nagyon másként kell gondolkodni ha tudásról beszélünk.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2018.02.02. 17:45:28

@B55: nem egyszerű az egész, de a poszt amellett érvel, hogy ahhoz, hogy emberek maradjunk, nem elég a technológiához tudni viszonyulni

arabok balrol 2018.02.02. 17:52:54

@lobaszopiatej: az amerikaiak minden mas tarsadalomnal frusztraltabbak, es mindent a bevandorloik hoznak letre ugyhogy az o oktatasi rendszerukkel lehet nem kene peldalozni

bar van 5 elit egyetemuk ahova jarhat mondjuk a 0,001% sok penzert, de oda is kinaiak jarnak

arabok balrol 2018.02.02. 17:55:04

de eyebkent mar annyira progressziv az amerikai oktatas h az atlag kozepiskolas se olvasni, se alapmuveletekben szamolni nem tud

de nem is cel, fogyasztonak tokkeletesek

2018.02.02. 17:56:12

@HaFr: nincs idő , energia mindent tanítani , ráadásul nincs is értelme. Az elme olyan ,mint egy szekrény , ha teletömjük semmi nem fér bele. Sok gondolkodó vallja , hogy rengeteg felesleges információval, tudással tömjük agyunkat .

arabok balrol 2018.02.02. 17:59:28

@B55: a korszeru tudas mit jelent?

amit a multik elvarnak....semmi mast /tudjad kezelni az excelt tudjal angolul/

ez persze ok is, nincs ezzel baj.

A bolcsesseget meg nem lehet ugysem iskolaban megszerezni....szerintem a csalad felelossege nagyobb mint az iskolae.

Mindenki az iskolara ken mindent, de az a gyerek fog SAJAT valaszok utan kutatni akinek a szulei is hasonloan tettek.

Persze a suli nsem mind1, de tulertekelik.

2018.02.02. 18:04:04

@arabok balrol: abban igazad van , nem lehet mindent az iskolára kenni , mindent az iskolától várni. A szülők felelőssége , hogy legalább az igényt felkeltsék a gyerekben a tanulás iránt. Amit a multikról mondasz nagyon pragmatikus. Én egy kicsit más léptékben értem a tudás megszerzését.

2018.02.02. 18:19:50

@rallus:
az első választók majd jól leváltják az orbán kormányt. vagy nem váltják le. ez majd április 8-án elválik.

Amator 2018.02.02. 18:22:08

@HaFr: " nem egyszerű az egész, de a poszt amellett érvel, hogy ahhoz, hogy emberek maradjunk, nem elég a technológiához tudni viszonyulni "
Ez tiszta sor, de ennek ürügyén itt egyesek a "reneszánsz embert" sírják vissza. Komplett műveltséget ma már nem lehet iskolához, vagy iskolarendszerhez kötni, max. az igényt lehet felkelteni rá az emberekben. Ez nem mond ellent a kompetencia alapú képzésnek, mert az minimum középiskolai szinttől kezdődik, akkorra már eljut egy nebuló az alapvető műveltség alapjaihoz. Mondjuk ezt nem az Antigone vagy más aberrált ókori történetekkel kellene egy középiskolásnál tovább mélyíteni, de ez tényleg egy másik történet. Egy műszakilag magasan képzett ember miért ne lehetne egyszersmind művelt és igényes is egyszerre.

Thomas Dantes 2018.02.02. 18:23:44

@ricardo: ,,Bach és Goethe nélkül nem lehetünk gazdagok. "

Akkor ezek szerint Mészáros Lőrinc és teljes fideszes rokonság nagy Bach rajongó.

Márha a gazdagság alatt a pénzügyi gazdagságot értjük. Ugyan ne vicceljünk már, a sok pénzhez elég gátlástalannak lenni, vagy a megfelelő embereket ismerni. Ész , műveltség? Az nem kell hozzá.

Thomas Dantes 2018.02.02. 18:25:37

@lobaszopiatej: Nyelvtan maradhat. Minek? Te is elírtad. Másrészt a nyelvtanórákon még mindig! nyelvi babonákat tanítanak, mint hogy És-el nem kezdünk mondatot meg ilyen baromságok.

lobaszopiatej 2018.02.02. 18:32:22

@arabok balrol: "@lobaszopiatej: az amerikaiak minden mas tarsadalomnal frusztraltabbak, es mindent a bevandorloik hoznak letre ugyhogy az o oktatasi rendszerukkel lehet nem kene peldalozni

bar van 5 elit egyetemuk ahova jarhat mondjuk a 0,001% sok penzert, de oda is kinaiak jarnak"

Csakugyan, a kínaiak a legboldogabb népség!
Sőt, ők fogják elsőképp elérni a Marsot, mivel nem kell visszaúttal vesződni! (emberélet = 0)

Én csak azt az elvet vallom, ami szükséges (reál tárgyak), azokat kell kötelezően tartani.
A többi meg szülőn múlik, egyik vallásfilozófiát nevelné bele (adjon rá plusz pénzt!) a másik a történelmet (abból is a közelmúltat), a harmadik latint, a negyedik művészetet, politikát, jogot, államismeretet stb... de ha ezekbe belemegyünk, már túlterheljük olyan széleskörű a tudás, ezeket a szülőnek kellene pénztárcába nyúlással komninálni mit is akar még, részben piaci elven.

De alsóba egészen az alapokra kéne koncentrálni (reál + nyelv), a többi csak annak aki többet akar, a helyi realitásokat figyelembevéve (pl nem úszómedencét építeni minden faluba, helyettte fizessenek meg jó reál tanárt), nem a magaslatokról álmodni miközben az alapok sincsenek meg.

Amator 2018.02.02. 18:37:16

@B55: " nincs idő , energia mindent tanítani , ráadásul nincs is értelme. Az elme olyan ,mint egy szekrény , ha teletömjük semmi nem fér bele. "
Ezzel nem értek egyet. Az elme szelektív, a hülyeséget ki fogja rostálni. Ráadásul folyamatosan fejlődik ( na jó nem mindenkié :) ), ha tréningezzük. Mégiscsak izomról van szó.

2018.02.02. 18:48:22

@Amator: az agy kapacitásának teljes kihasználása az agykutatás fő célja , meg az amcsi filmekben látni , hogy hősünk agya vmitől megtáltosodik , de ez a mese kategóriája. Valójában nem nagyon változott . Nagyon nem mindegy , hogy mivel tömjük , az elme magától nem tudja mi hülyeség ,mi nem . Sokszor fontos dolgokat elfelejtünk, és érdektelenek megmaradnak.

Simon Géza 2018.02.02. 19:00:12

Mivel a matek, fizika, kémia, amíg létezik a világ, érvényes, a biológia pedig még jó sokáig, ezeket kell nagyon megnyomni. Mert nem tudni, milyen világ lesz itt 30-50 év múlva, de hogy az is matekon, fizikán és kémián fog alapulni, az biztos. Még akkor is, ha a technológiailag visszaesünk a középkorba.

Visceroid 2018.02.02. 19:10:38

@arabok balrol: "magyarorszagon a felsooktatas teljesen ingyen van, es kimutathatoan sokkal tobbet lehet keresni vele, mint nelkule"

És azon belül micsoda? Mi legyen? Tanár? Ne röhögtess... Orvos? Persze, a mai egészségügyben... Ügyvéd? Annyi van, mint a nyű....Közgazdász? Az mit csinál? Informatikus? Ahhoz viszont nyelvtudás kell, akkor meg már külföldön sokkal többet keres.

nyelvtudas ugyan ez

Jó, de azért ne kelljen már kínaiul megtanulni azért, ha az ember egy MAGYAR munkahelyen akar elhelyezkedni.

persze aki LENYEGESEN sokat akar keresni annak ma is vallalkozast kell inditani, amit viszont nme tanitanak iskolaban, de mas orszagban sem

Azt felejtsük el. Vállalkozni ebben az országban csak a Lölőknek meg a hasonszőrűeknek lehet.

Amator 2018.02.02. 19:25:19

@B55: Ok, keressünk közös nevezőt. Az idézett rész első mondatával abszolut egyetértek. Nincs mindenre idő, és teljesen felesleges arra törekedni, hogy egységnyi idő alatt minél több információt tömjünk a tanulók fejébe. A legnagyobb hibája az iskoláknak, hogy tanulni nem tanítják meg a nebulókat.
Sci-fibe illő példákat én sem mondanék, de az agy igenis fejleszthető. Hogy van az például, hogy idős színészek komplett szerepeket tudnak fejből ?

Thomas Dantes 2018.02.02. 19:35:32

@Simon Géza: Oké. Értem. Jó. Na akkor adj nekem konkrét választ Ne mellé beszélés legyen. Mire jó nekem a másodfokú egyenlet? Mire használom az életben? Mert érettségi óta egyszer sem kellett semmire.
Tehát akkor mire jó? Például?

2018.02.02. 19:44:10

@Amator: tulképpen nincs vita köztünk ,és tök igaz amit mondaxz. De , a fejlesztés nemazt jelenti , hogy nnagyobb lett azagya , térfogata hanem a használat változik. Asszociatív képesség,szintetizálás, elemzés, rendszerezés , stratégia alkotás. Francia elmegyógyintézetben komplett Shakespeare darabokat adtak elő , volt olyan aki visszafelé is tudta. Ugyanakkor ez semmire se jó náluk ,mert képtelenek adekvát gondolkodásra. Fölös információ tömése az agyba értelmetlen, ha előtte nem tanulsz meg struktúrálni, priorizálni . Idős színészeknek nem az agya lett nagyobb , hanem a használat során kialakult egy mód amely segít rögzíteni az anyagot. Tanulni , infót befogadni képalkotás útján könnyebb és meg kéne tanítani a diákoknak.

Simon Géza 2018.02.02. 20:08:12

@Thomas Dantes: Pl:
- Létezik olyan, hogy másodfokú egyenlet
- Tudod, hogy létezik olyan, hogy megoldóképlet
- Tudod, hogy léteznek egyenletek
- Tudod, hogy léteznek olyan egyenletek (és így számokkal leírható feladatok), amiknek nincs megoldása
- Tudod, hogy léteznek olyan egyenletek (és így számokkal leírható feladatok), amelyeknek több megoldása is lehet
- Tudod, hogy a számszerűsíthető dolgok matematikával írhatók le, nem pedig angyalénekekkel
- Miközben tanultad, edzetted az elmédet
- Lehet, hogy neked épp nem kellett, de ezt nem tudhattad előre
- Lehet, hogy eddig nem kellett, de majd kelleni fog bármi a fentiekből
- Lehet, hogy ez konkrétan nem kell, de amit ebből tanultál, az más megtanulásához kellett, amire viszont áttételesen szükséged volt/van/lesz
- Lehet, hogy a gyerekeidnek fog kelleni, de részben neked kell majd megtanítani nekik
- Amit írtál, azt bármire el lehet mondani: mi haszon van bárminek, amit tanultam, ha épp úgy alakult, hogy nem használtam

De ha te épp arra akarsz büszke lenni, hogy mit _nem_ tudsz, hát áldásom rá.

Simon Géza 2018.02.02. 20:09:08

@B55: "Fölös információ tömése az agyba értelmetlen, ha előtte nem tanulsz meg struktúrálni, priorizálni . Idős színészeknek nem az agya lett nagyobb , hanem a használat során kialakult egy mód amely segít rögzíteni az anyagot."

Tehát gyakorolni kell, hogy ezt a képességet kidolgozd magadban. Vagyis tömni kell az agyat.

Tamáspatrik 2018.02.02. 20:15:46

"Gymnasiumok -- illetve általában az elitképzés -- éthoszához, amelyben az ember erkölcsi kiművelése legalább olyan fontos cél volt"

Ez azért volt sikeres modell Klebelsbergék után pár generációval is, mert a tanárok maguk képviselték azt, amit tanítottak: humánumot, erkölcsiséget, tudást, stb. Nekem még voltak ilyen tanáraim.
A TANÁR személye a döntő az oktatás sikerességében - ezt nem én mondom, hanem komoly tanulmányok megállapítása. Ha a tanári kar kontraszelektált, akkor bármennyi pénzt bele lehet ölni az oktatásba, semmit sem ér.
Az oktatás nagyon személyes dolog, a tanár személyiségén átszűrve tanulják meg a gyerekek az anyagot.
A jó iskola (tapasztalatom szerint, ismerőseim elbeszélései alapján) mindenekelőtt nagyon jó SZOCIÁLIS közeg. Különféle programokkal, egységes szellemiséggel... Emiatt verik ma kenterbe az egyházi iskolák az állami iskolákat.
Ahol KÖZÖSSÉGI ÉLETET is tanulnak a gyerekek, az serkenti őket, hiszen jobban szeretnek majd iskolába járni, emiatt jobban igyekeznek tanulni is.
Alapszinten az iskola nem versenyistálló, hanem szociális készségeket tanulnak, alapvető ismereteket stb.
Az emberi agy igen fogékony pozitív izgalmi állapotban.

Tehát jó tanárokra van szükség mindenekelőtt, mert ha az egész magatartásával, testbeszédével azt sugallja, hogy bocsánat, de sz@rt sem ér az egész, amit magyarázok, akkor a gyereket ezt is leveszik és csak a minimumszintet teljesítik a tanár meg lejjebb rakja a lécet kényszerűségből.
Ha viszont jól képzett, felkészült és motivált tanárok vannak, akik nem bürokraták hanem energiát fektetnek be és hagyják a gyerekeket is kibontakozni (nem dominálják le őket), akkor jobban megtanulnak dolgokat, tantárgytól nagyjából függetlenül. Hiszen az ilyen iskola az életszerű, életszagú és a gyerekek is ezt fogják.

Simon Géza 2018.02.02. 20:18:38

Az egyik legnagyobb tévedés az, hogy a problémamegoldási képesség valami olyasmi, amit közvetlenül meg lehet tanítani. Nem lehet. Azt az egyén maga "fedezi fel" és edződik bele, mi közben sok problémát meg kell oldania, de még akkor sem garantált, hogy adott valaki adott szintig biztosan eljut. A kutya fogalmát sem lehet megtanítani senkinek, csak úgy, hogy megmutatunk neki rengeteg kutyát, majd ő pedig megalkotja az egyedi esetekből a kategóriát. A kutya fogalmának megtanulását sem lehet tanítani. Kategorizálást sem lehet tanítani, mert az az agy veleszületett képessége.

2018.02.02. 20:26:14

@Simon Géza: azért ezt nem sikerült megértened de sebaj

Simon Géza 2018.02.02. 20:31:38

@B55: Meg az is lehet, hogy te vagy az, aki nem érti.

De ha nem csak ennyit írtál volna, akkor lenne is miről beszélni.

Khonsu 2018.02.02. 23:50:21

"Ám az emberi sorsok remélhetően a jövőben se fognak kimerülni a technológiához való viszonyulásban"

Igen is és nem is.

A technológia kibővíti lehetőségeinket a kiteljesedésre, ám ezáltal egyre inkább hozzá is kötődik sorsunk. Ez pedig nem új dolog, legkésőbb az eszközhasználattal kezdődött. Az emberiség teljes technológián túli produktuma annak köszönhető, hogy a technológia felszabadította/létrehozta a hozzá szükséges erőforrásokat. Idő, biztonság, jólét, tudás, kommunikáció, utazás, stb.

Mivel nem látni, hogy ez a jótékony hatás miért ne folytatódna így szerintem alaptalan az ez irányú félelem.

A munkaerőpiaci szemléletű képzés további elhatalmasodását épp a technológia akadályozza majd meg (később pedig fordítja vissza) azáltal, hogy az oktatást (is) felszabadítja a központosított rendszerek uralma alól.

"vajon milyen közoktatással fogjuk ezt elérni?"

Semmilyennel, mert a teljes behálózottság és az MI korában olyanra nem lesz többé szükség, hogy "közoktatás". A "technoszféra" és az emberek együtt léteznek és egymástól tanulnak majd. Nem lesz olyan, hogy "technológiához való viszonyulás", mert a technológia olyan lesz, mint a levegő.

Persze ez azzal jár, hogy a "kiválóság" meghatározása nem lesz általánosítható. Helyette sokféle kiválóság lesz, az egyének és közösségek spontán kiválósága, melyről mind önmaguk ítélnek.

Így egy tulajdonképpen kollektivista, uniformizáló elem kikerül a rendszerből.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.02.03. 01:23:07

@Khonsu:

"Az emberiség teljes technológián túli produktuma annak köszönhető, hogy a technológia felszabadította/létrehozta a hozzá szükséges erőforrásokat."

Bizony: ricardo kolléga Bach és Goethe kompetenciaformáló hatásáról értekezik -- de ahhoz, hogy _a tömegeknek_ elérése legyen a műveikhez, a technológia által lehetővé tett tömeggyártás kellett. Az előbbi esetében a hangrögzítés és -lejátszás technológiája (fonográf, magnetofon, rádió), az utóbbihoz pedig a (könyv)nyomtatás technológiája. Ezek nélkül Bach és Goethe műveit csak egy igen szűk réteg élvezhette (és Bach zenéje esetében még az a szűk réteg is csak jóval kisebb mértékben: még egy király számára sem állt úgy rendelkezésre Bach zenéje mint egy fonográffal/magnóval/CD lejátszóval rendelkező átlagfogyasztó számára).

ricardo 2018.02.03. 10:19:56

@Thomas Dantes: A minőségi életet értem gazdagság alatt. A vagyonos emberek nem feltétlenül élnek minőségi életet, ahol a minőségi életnek számtalan komponense van, és nem pusztán az Omega órát jelenti. Amartya Sen szerint a szegénység a jó élettől való megfosztottság; depriváció. Mészáros Lőrinc pl. nem beszélhet az egyetemi élményeiről társaságban, vagy nem kapcsolódhat be a Furtwänglerrtől folyó társalgásba. A munkanélküliség sem szimplán a jövedelem hiánya, hanem társadalmi kirekesztettség. Adam Smith szerint pl. a szegénység egyik formája, ha nem vagyunk képesek szégyenkezés nélkül jelen lenni mások társaságában. Meglehet, Mészáros Lőrinc folyamatosan feszeng abban a társaságban, amiben mostanság forog, még ha 200 cége van is, és lelke mélyén újra az a régi gázszerelő lenne. Ki tudja, esténként a Bachban és Goethében mért gazdagságról álmodik.

Khonsu 2018.02.03. 11:40:41

@neoteny:

Igen, és már eleve az, hogy Bach és Goethe azok lehettek akik, annak köszönhető, hogy a korabeli technológia és járulékos hatásai a társadalom egy részének lehetővé tette, hogy az elemi szükségleteik kielégítésén túl mással is foglalkozhassanak. Volt rá idejük, eszközeik és nem haltak éhen, fagytak meg, vagy ette meg őket valamilyen vadállat, stb.

Khonsu 2018.02.03. 12:05:05

@ricardo:

Nem lehetséges egységesen definiálni, hogy mi az a "minőségi élet". Mindenki a saját vágyaihoz, szükségleteihez mérten szegény vagy gazdag, él minőségi életet vagy sem. Van akinek ez Bachot és Goethét jelenti, van akinek a hatalmat, van akinek vagyont és van akinek szabadságot, nyugalmat, stb.

Khonsu 2018.02.03. 12:26:39

@Khonsu:

A munkaerőpiaci szemléletnek is épp ebből következik a hibája. Kiemel egy vagy néhány célt a versenyben (pl. magas jövedelem, pozíció) és nem veszi figyelemben, hogy valójában mindenki a saját céljainak eléréséért áll versenyben. Ha a társadalmilag egységesen kijelölt cél van, és az ettől eltér, akkor az azért folyó versenyben a más célért küzdők nem hajlandók a szükséges minimumnál nagyobb erőfeszítést fektetni, mert nem érzik azt saját ügyüknek. Itt pedig el is érkeztünk az egyik gazdasági/társadalmi problémához. Sokak céljai eltérnek a központilag felállított céltól, így a motiválatlanságuk okán nem csak a teljesítményük esik, de akadályozva érzik magukat a rendszer által, ami miatt ellene fordulnak. Így születnek a versenyellenesek.

Khonsu 2018.02.03. 12:28:02

@Khonsu: *szükséges minimumnál nagyobb erőfeszítést befektetni

2018.02.03. 15:28:31

@ricardo:
amit te mészáros "kulturálatlanságának" tartasz az a magyar-cigány kultúra. csak a mainstream médiában kimondani politikailag nem korrekt.
media.borsonline.hu/cikk/14/130460/big-lead/650x360/1181203_meszaros-lorinc-01-vt.jpg
az orbán kormány azokat az ágazatokat preferálja, amiben a cigányság hagyományosan jól teljesít. mezőgazdaságban az állattartást, a nehéz építőipart, a jövedéki kiskereskedelmet, a vidékies idegenforgalmat és vendéglátást, a sportiskolákat. ezek egytől egyig a cigányság integrációját szolgálják. csak ezt nem szabad kimondani. mert pesten erre azt mondják, hogy ez "lecigányozás". de nem. andy vajna egy cigány lányt vett feleségül. és andy vajna egy cigányvajdaként irányítja a magyar filmipart.
lokal-a.mmcd.hu/wp-content/uploads/2016/08/timi1-1097x960.jpg
erre megint lehet mondani, hogy ez nettó "rasszizmus". de nem azt állítom, hogy ez feltétlen rossz. szállítja az oscar díjakat, jelölést. ez elég jó. azzal, hogy a fizikai munkás kétszer annyi közmunkabért kap, mint segélyt. azzal, hogy az ipari termelő munkahely egyesével 10 millió forinttal meg van támogatva. az mind a cigányság dolgozni akaró részének integrációját segíti. ezek a gyerekek azért viszonylag jól öltözettek mert a nagyobb testvéreik határvadásznak jelentkeztek és nem a börtönbe mentek.
static.civishir.hu/ci/2016/09/p9237633.jpg
és már van annyi pénzük, hogy megvehetik az olcsó tömegterméket. divat ruhát, divat mobiltelefont. ugyanezen a rendezvényen ők a magyarok.
static.civishir.hu/ci/2016/09/p9237635.jpg
már semmivel se szegényebbek a cigányok. csak kevesebb a gyerek. több a horgolt pulóver. és turkálós ruha. a gyereken adidas tréningruha van. német elkötelezettség.

persze azt is értem, hogy ez egy etnicista magyarázat. és ez sztrerotipiákon alapul. az, hogy cigányok állattartó, nehézgépkezelő, dohányárus, vendéglátósok. akiket nem segélyezni kell, hanem kicsit kényszeríteni a közösségi munkára, szeretnek összeverbuválódni és a magyarokkal együtt focizni. orbán viktor nagyjából ezt a világot képviseli. ez nem kulturálatlanság. demonstratíve a fiától kapott hátizsákkal, a "batyuval". vándorcigány hagyomány. még azt se mondom, hogy ez tudatos. hanem csak azt, hogy ez egy szterotípia. belemagyarázás. de mondjál jobbat. túl azon, hogy geci orbán, orbán geci. és mi az alternatíva. erre jelenleg nincs válasz. nyomokban sem.

ricardo 2018.02.03. 15:40:09

@444: Attól tartok, nem ugyanarról beszélünk.

Janossz 2018.02.03. 16:12:59

@ricardo: 444 nyelvét kevesen beszélik.

"Meglehet, Mészáros Lőrinc folyamatosan feszeng abban a társaságban, amiben mostanság forog, még ha 200 cége van is, és lelke mélyén újra az a régi gázszerelő lenne. Ki tudja, esténként a Bachban és Goethében mért gazdagságról álmodik. "
Ilyesmitől neked nem kell féltened ezeket, egyrészt annyi eszük sincs, hogy tisztában lennének hiányosságaikkal, másrészt azokban a "körökben" vélhetően kínosan vigyáznak rá az értelmesebb, de alávalóbb résztvevők, hogy ilyen dilemmák elé ne kerüljön a tahóbbja. Így aztán szépen kitárgyalják a hétvégi Mezőkövesd-Kisvárdát a fehérvári huszárok szertartásszerű eldanolása előtt, oszt jónapot.
Gazdagok. Vagy mi.

2018.02.04. 00:56:30

@ricardo:
ugyanarról a mészáros lőrincről beszélünk. illetve nyilván nem egy emberről. mert aligha mészáros vezeti a 200+ vállalatot, hanem egy érdekkör. ebben kizárólag a tolvajlást látod. szerintem orbán politikájának van magyar-cigány integrációs társadalmi hozadéka. ugyanarról az andy vajnáról beszélünk. szerintem ő mint egy vajda vezeti az etyeki "sztjúdiót". de ez nem "lecigányozás" a részemről. ennek van kulturális hozadéka. és nyilván vajna hozza a kapitalista kultúrát. hatalmas eladósodás. tízmilliárd forintok. tizmilliárd euró a lejárt adóssága. mit számít az. ez a kapitalizmus. neki ennyi versenyelőnyt adtak a "piacok". az rtl klub ilyenformán mennyi versenyelőnyhöz jutott? ezt nem tudjuk, mert üzleti titok. andy vajna esetén legalább tudjuk. és ha tv2 becsődöl, akkor az állam ölébe hullik. andy vajna erősen érdekelt abban, hogy ne csődöljön be. egy esetleges gazdasági-pénzügyi válságban kénytelen lesz kiegyezni a magyarokkal. míg az rtl tulajdonosai esetén ilyen kényszer nincs. ők uralkodni kívánnak a kelet-közép európa kultúrája hírműsorai felett. ezzel nem azt akarom mondani, hogy a tv2 híradója feltétlen objektív. nagyjából hasonló elvek szerint szerkesztik mindkettőt. csak ellenkező előjellel. április 8-án a köznép eldöntheti, hogy rtl klub vagy tv2. ha a kettőből esetleg csak az egyik marad, akkor az mennyiben lenne problémás. persze értem, hogy abban az esetben tényleg kvázi egypárt rendszer lenne. valami látszat ellenzékkel. többen akarnak ellenzéket váltani, mint kormányt. persze ebben benne van az is, hogy a kormány hergeli a saját szavazóit. ahogyan az ellenzék. lehet-e így normális közélet. nyilván nem. nyilván az etnicizmus sem vezet sehová. ilyesmit a mainstream médiában megengedni tilos. mert ugye esetleg az óvodások félreértik. de ez etnikai konfliktusokat teljesen eltagadni sem kellene. mi a megoldás. nem tudom. marad az, hogy virágnyelven cigányoznak. geciznek, patkányoznak a demokraták. mert az polkorrekt. a jobboldal mi zsidóink, ti zsidóitok felosztásban gondolkodik. vagy sorosozik. vagy valami efféle. és ezzel majd valahogy kiosztják a 199 mandátumot. milyen intézmények legyenek arról értelmetlen vitát nyitni.

2018.02.04. 00:59:52

*steinmann úrnak tízmilliárd euró a lejárt adóssága. andy vajnának tízmilliárd forint. azt könnyebb tovább hitelezni. de steinmann úr is egy "szabad" kereskedő. miért nem mennek ki az utcára a népek? azért mert így olcsóbb táblagép. orbán meg az áfát csökkenti. meg szakmunkás minimálbért növeli. ha ez így tartható, akkor legyen így. ha nem, akkor senki se tudja.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.02.04. 01:22:13

@444:

"steinmann úrnak tízmilliárd euró a lejárt adóssága"

Helyesen: a Steinhoff International különféle vállalatainak 2018-ban lejáró adósságai kb. 1.5 milliárd €-t tesznek ki.

"orbán meg az áfát csökkenti."

Amit előzőleg megnövelt.

"meg szakmunkás minimálbért növeli."

Ezzel munkanélkülivé téve mindazokat a szakmunkásokat, akik nem képesek megtermelni valamivel többet, mint a szakmunkás minimálbér bruttóját és az azzal járó járulékokat.

2018.02.04. 09:35:34

@neoteny:
ezt hívod szabad piacnak. egy személyhez kötődő cégnek vagy cégcsoportnak százmillió, vagy milliárd eurós a törlesztőrészlete. ezek az emberek és az őket támogató tanácsadók miféle vallásfelekezetnek tagjai? hogyan kell ezt az embercsoportot nevezni?

ezek nem "a" zsidók. persze elég sok zsidó van közöttük. és lehet azt mondani, hogy ez a "liberális" "demokrata" "zsidó" pénzügyi kereskedelmi kultúra. de ezek az emberek valójában nem szabadelvű liberálisok és nem is néppárti demokraták. elnyomó németek. bécsi bankárok. zsidó amerika. multik. imperialista nyugat. mocskos kapitalisták. szar szemét társaság. így fejtik meg a kocsmában.

nekem erről az a véleményem, hogy mainstream médiában semmi esetre se kössük etnikai csoporthoz. ha valaki a kereskedelmi tévében azt mondja, hogy orbán "geci", "cigány", "cigánykodik" kijelentés nem azért problémás, mert az egyén szegény kis orbán viktor emberi jogai sérülnek. a politikája elég sok embert sért. nyilván őt is sértegetik. na und. hanem azért, mert az ovisok is hallják a tévében. és az egyik gyerek etnikai alapon lerúgja a másikat. mert hogy nem méri fel ésszel. és a nézőgyerekek közül is egyesek esetleg félreértik.

szerintem vallási kérdésekről van szó. a politika azt mondja, hogy ez kommunikációs kérdés. kommunikációs probléma. habony válasza. "stop soros". meg van oldva. orbán azt mondja, hogy majd megadóztatják ezeket a civil szervezeteket, az állami számvevőszék majd megállapítja, hogy a piaci ár alatt béreltek irodát, vagy akármit. és ha április 8-án újra kétharmadot kapnak, akkor ezt nyilván meglépik. aligha lesz kétharmada az ellenzéknek. amivel ők tudnának alkotmányozni. és az ellenzék vezető ereje továbbra is jobbik marad. de a párt elnöksége és a "tudjuk kik" kiegyeznek. ágoston kapitány és ulics asszony elmondják, hogy elárulták a nemzeti radikalizmust. őket leváltják. remek.

és ott folytatódik, hogy most orbán és környezete visszaél ezzel a rendszerrel. hogyan lehet ezt korrigálni. erre jelenleg nincs válasz. csak az, hogy ez összeomlik. de az polgárháborút jelent.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.02.04. 10:12:36

@444:

"hogyan kell ezt az embercsoportot nevezni?"

Vállalkozóknak (entrepreneurs).

"szerintem vallási kérdésekről van szó."

Helyesebb hitbéli kérdéseknek nevezni. De ennél nagyobb probléma is van ezzel: az, hogy egy üres állítás, hogy mihaszna, hogy nem következik belőle semmi.

"összeomlik. de az polgárháborút jelent."

Már megint fékeveszetten fantáziálgatsz.

2018.02.04. 10:57:41

@neoteny:
ennek a steitmetz nevű vállalkozónak, vagy kinek mi volt a vállalása? adjatok már x milliárd ejrót, hogy hadd kereskedhessek már a nagyvilágban. de ilyenformán nem apukától kéri el a zsebpénzt. hanem közpénzt generál magának. állami bankjegyeket, pénzérméket. amiknek a hasznát szedi a bankokkal. és ennek 1971 óta semmiféle korlátja nincs. aztán te mondhatod, hogy mert ilyen világot teremtettek az államalkotók. de ezt nem a köznép, nem a démosz, nem a plebs teremtettet. ezt a rendszert nem a parasztság találta ki. akiket folyamatosan szidnak. mindig lesznek uralkodó elitek, akik visszaélnek a hatalmukkal. de megnevezik őket. miféle vallás. globális kapitalisták? én így hívom. de erre az a válasz, hogy nem, mert a kapitalizmus az piacgazdaság. szerintem az a szabad tőkepiac. de ha az a közszótárban piacgazdaság, akkor nem kapitalisták. hanem mifélék? zsidók? részben nyilván igen, de nyilván nem az összes. filantrópok? ők az emberbarátok? vannak állatbarát emberek. és emberbarát állatok? egy népfaj?

globális kapitalistáknak kellene ezt a csoportot nevezni véleményem szerint. az államokkal összefonódó totalitárius pénzhatalomnak. nem liberálisoknak, nem demokratáknak, nem filantrópoknak és nem zsidóknak. de ez etnikai gellert kap. szerintem még a németektől is azt várták közép-kelet európában, hogy álljanak ki a csehek, a magyarok, és a lengyelek mellett. de nem tették meg. és ebből következik a orosz befolyás. és persze abból, hogy a "vállalkozók" úgy döntöttek, hogy elfoglalják kijevet és donbass-t. úgy képzelték, hogy nekik jár majd a krím. ez kb. olyan, mintha a kreml kitalálná, hogy new orleans orosz befolyási övezet lesz. szerencse, hogy nem tört ki egy újabb világháború.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.02.04. 11:16:25

@444:

"közpénzt generál magának. állami bankjegyeket, pénzérméket. amiknek a hasznát szedi a bankokkal. és ennek 1971 óta semmiféle korlátja nincs. aztán te mondhatod, hogy mert ilyen világot teremtettek az államalkotók. de ezt nem a köznép, nem a démosz, nem a plebs teremtettet."

Dehogynem: ők szavazták és szavazzák meg a politikusaikat. Ha az államhatalom generálja -- vagy legalább is engedélyezi azt -- a semmiből a hitelpénzeket, akkor ezért a felelősség végső soron az államalkotó népeké: ilyen államokat alkottak és alkotnak maguknak.

Olyan pedig, hogy "közpénz", nem létezik: minden pénz valaki(k) --
legalább effektív -- tulajdonában van. Amikor Matolcsy 260 milliárd forinttal kistafírozza az alapítványait, akkor az lehet nominálisan "közpénz", de effektíve az ő (és menedzsmentje) pénze: ő (és menedzsmentje) rendelkezik azzal.

"a németektől is azt várták közép-kelet európában, hogy álljanak ki a csehek, a magyarok, és a lengyelek mellett."

Üres lózung: nem mond semmit a "[valakik] mellett kiállás" természetéről.

"a "vállalkozók" úgy döntöttek, hogy elfoglalják kijevet és donbass-t"

Amely Kijevet és Donbass-t korábban Putyin foglalta el Janukovics elnökségén keresztül.

2018.02.04. 12:35:55

@neoteny:
steinhoff úr a semmiből generált euró millárdokat használ a kereskedéshez. az közpénz. használhatna maga gyártotta steinhoff kuponokat is. csak ez nem érne túl sokat. mert csak azt ő maga váltaná be. ahogy müller úr is bocsát ki pénzt a pénztári blokkok 3% engedményt érnek. de csak müllerisztánban. mert az interspar nem fogadja el. csak egyszer a vietnámi ismerősöm adott érte cipőt is, mert túlrendelt. kiadta a munkatársainak, hogy mindenféle pénzhelyettesítőt fogadjanak el. ajándék pizza utalványt is. bármit. és a begyűjtött bónokat adta az alkalmazottainak fizetés helyett. mondván, hogy bocsika. de elszámolta magát. a nagykereskedést ki kell fizetnie. az összes alkalmazottját nem tudja. úgy, hogy aki marad az most pizza utalványt kap. megérti, hogy dühösek. de majd egyenesbe hozza az üzletet. tehát magánúton kibocsátott pénz is van forgalomban. de az euró nem az. az közpénz. és annak nagy összegű társasági forgalmát esetleg ugyanúgy átláthatóvá kellene tenni, mint a kormányzati, önkormányzati pénzköltést.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.02.04. 12:51:22

@444:

"steinhoff úr a semmiből generált euró millárdokat használ a kereskedéshez. az közpénz. [...] magánúton kibocsátott pénz is van forgalomban. de az euró nem az. az közpénz."

Olyan, hogy "közpénz", nem létezik: minden pénz valaki(k) --
legalább effektív -- tulajdonában van. Amikor Matolcsy 260 milliárd forinttal kistafírozza az alapítványait, akkor az lehet nominálisan "közpénz", de effektíve az ő (és menedzsmentje) pénze: ő (és menedzsmentje) rendelkezik azzal.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.02.04. 13:57:20

@444:

És? Kósa Lajos azt magyarázza, hogy amikor egy alapítványhoz kerül a pénz, akkor az már semmiképpen sem lehet közpénz -- amiben egyetértek vele. De Kósa Lajos azt feltételezi, hogy azelőtt, mielőtt az MNB alapítványaihoz kerülne az MNB pénze, az közpénz -- de ezzel nem értek egyet: mivel ezekkel a pénzekkel effektíve Matolcsy (és menedzsmentje) rendelkezik, ez sem közpénz, hiába hívják annak (hiába nominálisan az).

Ugyanúgy, ahogy a létezett szocializmusban a SzOT üdülő nominálisan közvagyon volt, de effektíve a szakszervezeti titkár(ok) és az őt politikailag ellenőrző párttitkár(ok) tulajdona volt, ugyanis ők rendelkeztek azzal, hogy ki kap üdülésre beutalót: hogy ki fogyaszhatja a jószágot.

2018.02.04. 14:19:52

@neoteny:
szerinted az mnb pénze se lehet közpénz. az csak matolcsy pénze lehet. vagy a barátnője pénze. közpénz biztosan nem lehet. hiszen olyan nincs. jól értem?

neoteny · http://word.blog.hu 2018.02.04. 14:31:10

@444:

"közpénz biztosan nem lehet. hiszen olyan nincs. jól értem?"

Nem tudom, hogy jól érted-e; kétszer is elmagyaráztam, miért nem lehet semmilyen pénz közpénz -- mert minden pénz valaki tulajdona: az(ok)é, aki(k) effektíven képes(ek) rendelkezni a kérdéses pénzzel (pénzösszeggel).

2018.02.04. 14:47:32

@neoteny:
na de ha az a pénz matolcsy györgyé, a barátai és a barátnőjéé, akik nem egy felelős köztestület, hanem magánemberek, akkor hol a probléma? pontosan így érvel kósa lajos. csak szerinte egy rövid ideig mégis közpénz volt, ami utána már nem. matolcsy a fiókjában már nem fértek el a pénzkötegek. nem akart nagyobb fiókot csináltatni magának. és azt mondta, hogy az alapítványra bízza. és hogy azt mire költik, kinek mi köze van hozzá.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.02.04. 15:04:49

@444:

"na de ha az a pénz matolcsy györgyé, a barátai és a barátnőjéé, akik [...] magánemberek, akkor hol a probléma?"

A probléma ott van, hogy hogyan tesznek szert ezek a magánemberek az effektív magántulajdonukba kerülő pénzekre.

Ha a te javaidat (praktikusan pénzedet) egy magánember erőszakkal eltulajdonítja, akkor az a magánember rabló vagy tolvaj vagy csaló (a pénzhamisító is egy csaló). Ha ugyanezt politikusok (az államhatalom birtokosai ill. gyakorlói) teszik, akkor ők adót szednek vagy pénzt bocsátanak ki. Ugyanaz történik -- de az előbbi esetben bűncselekmény, az utóbbiban "jogos" politikai (kormányzati) tevékenység.

2018.02.04. 15:21:06

@neoteny:
na de nem egyszerűen elvesznek valamit, hanem nem túl hatékonyan, de szolgáltatnak.

Lavinia Pinkerton 2018.02.04. 15:21:35

@neoteny:

Zuschlág ügyében is alapítványokhoz került a közpénz, pontosan úgy, ahogy Matolcsi ügyében.
Zuschlág mégis kapott ezért a kis alapítványosdiért 8 év letöltendőt, pedig nem is ő kezdte csinálni, csak a Dajcstomi idejében történteket már - ahogy szokta - nem vizsgálta a bűnügy felderítésekor a rendőrség.
Szóval, ha szerinted az alapítványokba pakolt pénz jogos szerzemény, akkor ez csak abban az esetben igaz, ha a fidesz másképp nem rendeli. Például kampánycélból.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.02.04. 15:30:10

@Lavinia Pinkerton:

"ha szerinted az alapítványokba pakolt pénz jogos szerzemény"

Ilyet sehol sem állítottam; sőt itt @neoteny: épp' arról értekeztem, hogy a politikai úton (államhatalmi erőszakkal, értsd törvényekkel) szerzett pénzek csak azért számítanak "jogosnak", mert a politikusok (az államhatalom birtokosai ill. gyakorlói) azt jogosnak minősítik.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.02.04. 15:42:17

@444:

"na de nem egyszerűen elvesznek valamit, hanem nem túl hatékonyan, de szolgáltatnak."

Csak államhatalmi erőszakkal kényszerítik a (nettó) adófizetőket arra, hogy a szolgáltatásaikat fogyasszák.

Ha te beülsz egy taxiba aminek az oldalára fel van festve, hogy a viteldíj 280 Ft/km és a taxis "pörgeti" a taxiórát, amely így 560 Ft/km-t számol, akkor a taxis csalást követ el ellened attól függetlenül, hogy szolgáltatást nyújt, ti. hogy elszállít téged oda, ahová kívánod.

2018.02.04. 21:06:47

@neoteny:
az állam ahogyan az egyház és a piac monopóliumra (egyeduralomra) törekszik.

ÁLLAM. az anarcho-kommunisták azt mondták, hogy az állampárt megszerzi a hatalmat. betiltja az egyházakat, felszámolja a piacot. egy világforradalom keretében átformálja a társadalmakat. majd egy második forradalommal a párt feladja a hatalmat. és úgy taszítva az emberiséget anarchiába. ami egy győzedelmes új állapot. a történelem vége.

PIAC. az anarcho-kapitalista elképzelés az, hogy a globalizált tőkepiac megszerzi az államok feletti hatalmat, korlátozza az egyházat, leválasztja a közéletről. kereskedelmi bankok és a szabad kereskedelem uralja a gazdaságot, a kereskedelmi média a kultúrát. és a társadalmak teljesen nyitottá válnak. a továbbiakban nem lesznek nemzetek. se kormányok, se önkormányzatok. hanem egy a nemzetek felett álló világelit. ez totalitárius pénzuralom jelenti az egyetemes humanitást.

EGYHÁZ. a zsidó-kereszténység és az iszlám is azt hirdeti, hogy a hit uralkodik az emberek elméjében. tehát az egyetemes világegyházra kell alapozni a közéletet. globalizált vallásháborúban formálódik a történelem. és csak remélni lehet, hogy ez a törekvés is mint az előző kettő virtualizálódik.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.02.04. 21:36:28

@444:

"na de nem egyszerűen elvesznek valamit, hanem nem túl hatékonyan, de szolgáltatnak."

Csak államhatalmi erőszakkal kényszerítik a (nettó) adófizetőket arra, hogy a szolgáltatásaikat fogyasszák.

Ha te beülsz egy taxiba aminek az oldalára fel van festve, hogy a viteldíj 280 Ft/km és a taxis "pörgeti" a taxiórát, amely így 560 Ft/km-t számol, akkor a taxis csalást követ el ellened attól függetlenül, hogy szolgáltatást nyújt, ti. hogy elszállít téged oda, ahová kívánod.

2018.02.04. 22:09:11

@neoteny:
na de választhatsz magadnak államot. az ensz 193 tagállama van. ezekhez viszonylag szabadon lehet csatlakozni. és ha egyik sem tetszik, akkor létre lehet hozni új államokat. 100 éve a kárpát-medencében 1 állam volt. ma ezen a térségen 9 állam osztozik: magyaország, kis részben lengyelország, ausztria, szlovákia, ukrajna, románia, szerbia, horvátország és szlovénia. fiume egy ideig szabadállam volt. majd olaszország, utána jugoszlávia része lett, és most horvátországé. és közben létezett egy csehszlovák államszövetség is. tehát létre lehet hozni új államalakulatokat. és azon belül ki lehet vívni viszonylagos önállóságot. teljes szabadság nem lesz. az utópia. mert ami az egyik embernek belső késztetés, az a másiknak esetenként külső kényszer.

neoteny · http://word.blog.hu 2018.02.04. 22:45:10

@444:

"az ensz 193 tagállama van. ezekhez viszonylag szabadon lehet csatlakozni."

Meglehetősen nagy különbségek vannak a "viszonylag szabadon lehet csatlakozni" mértékében: ld. pl. Kanada és Svájc bevándorlási politikája közötti különbségeket, beleértve az állampolgárság megszerzésének feltételeit.

"akkor létre lehet hozni új államokat"

Nem könnyen: en.wikipedia.org/wiki/List_of_active_separatist_movements_in_Europe

(És itt pl. nincsenek említve a Donbass-béli szeparatisták.)

"teljes szabadság nem lesz."

Ez egy triviális állítás: a "teljes" szabadság azt jelentené, hogy egyesek szabadon elvehetik/korlátozhatják mások szabadságát.

"mert ami az egyik embernek belső késztetés, az a másiknak esetenként külső kényszer."

A probléma ott van, amikor az egyik ember belső késztetése az, hogy a másik ember számára külső kényszerré váljon.
süti beállítások módosítása