1000 A MI HAZÁNK

" Míg más parlamentáris országokban a jobboldal általában a józan és megfontolt konzervativizmust, a tradíciókhoz való ragaszkodást tekinti hivatásának – nálunk a magát jobboldalinak nevező kormányzati rendszer ezekkel ellenkező törekvéseket mutat. Alkotmányjogi téren a parlamentarizmus elsorvasztása és látszatparlamentarizmussá süllyesztése ennek az állítólag jobboldali kormánypolitikának egyik fő célja. A vezérkedés, az egy akarat érvényesülésére felépített és minden bírálat elnémításával kialakított nemzeti egység, másrészt gazdasági téren az individualista gazdálkodást mindinkább elfojtó, egy újfajta kollektivizmus felé elhajló, sokszor már a magántulajdonba is belenyúló törekvések: nehézzé teszik egy konzervatív politikus számára, hogy ezzel a jobboldallal azonosítsa magát.” (Gr. Apponyi György, 1935)

Facebook oldaldoboz

Friss topikok

Polgári konzervatív blog

2015.03.23. 09:26 HaFr

Ahogy az orbánizmus megölte a polgárságot

Az 25 éve megalakult MDF-kormány sok nehézségei, kiútkeresése, és gyakorlatlan politizálása után az első Orbán-kormány volt, amely karaktert és súlyt adott a polgári politizálásnak, akár politikai termék volt ez, akár (kezdetben, legalább néhány embertől) elkötelezettség terméke. Bár akkor is félni lehetett már, hogy a kereszténynek és polgári konzervatívnak beállított ideológiának túlsúlyossá válik az ún. antikommunista (tehát akkor már szükségképpen manipulatív) jellege, a kormányzás második felére az antikommunizmus és a nacionalizmus elegye valóban átvette a konzervativizmus helyét. 2002-ben az első fordulóban elszenvedett vereség nyomása alatt Orbán először foglalta beszédbe (a Testnevelési Főiskolán) az autokratikus kifutású populizmusának (a.m. néphülyítésnek) azt a programját, amelyben se a polgárságnak, se a konzervativizmusnak nem volt már alkotó helye, annál inkább az "antikommunizmusnak", a messianizmusnak, a nacionalizmusnak és a féktelen gyűlölködésnek. (Aztán persze Medgyessy és Gyurcsány mintha csak azért kormányoztak volna, hogy Orbán kirohanásait visszaigazolják.)

De ha a kezdeti polgári konzervativizmus termék lehetett, akkor nyilvánvalóan az volt a populizmus is. Orbán számára semmivel nincsen nagyobb igazságértéke ennek, mint a valamikori "konzervativizmusának", vagy ha már itt tartunk, a még valamikoribb liberalizmusának.Többször megírtam már, hogy Orbán politikai karrierjének egyetlen egy folyamatos kerékvágása van (a nyilvánvaló hatalomimádaton túl), ez pedig a radikalizmus -- amely azoknak a sajátja, akik a politikai eszméket kizárólag a politikai hasznuk tükrében szemlélik. Orbán radikalizmusa (amennyiben minden felvett ideológiadarabból -- elsősorban talán a személyes beállítottsága miatt -- kinyeri annak legszélsőségesebb formáját, feltrancsírozza, kisajtol belőle minden politikai lehetőséget, majd eldobja azt) több áldozatot szedett a 25 év alatt eszmékben, emberekben és anyagi erőforrásban, mint bármilyen más hazai politikai beállítottság, program. De a legfontosabb veszteségének én a polgárság és a polgári eszmék meghamisítását érzem.

Mivel a hazai polgári hagyomány igen gyenge, Orbánnak tulajdonképpen nem került nagy erőfeszítésébe maga mögé állítania a történelmi dzsentri, a kádárista "kibekkelők" (a.m. kollaboránsok) és a karrierista amorálisak meghatározó értelmiségi csoportjait, akikkel sikerült elhitetnie, hogy tulajdonképpen ők a polgári létforma örökösei és fenntartói ebben az országban. (Ahelyett, hogy éppenséggel óvta volna őket ettől a fajta önelégültségtől, és alkotásra sarkallta volna őket.) Olyannyira sikerült elhitetni velük azt, amik nem voltak, bár esetleg lehettek volna, hogy ezek se a koronaúsztatáson, se az állami lakáshitelezésen, se a második Orbán-kormány durván méltánytalan állami patronázsán, se a keleti politikáján, se az egekbe szökő állami korrupción nem akadtak fönn, sőt -- mivel az értékeik éppen olyan bizonytalanok, mint Orbáné -- úgy gondolták, ez mind része lehet az új polgári világnak. Ami jár, az jár. De a "polgári kormány" természetesen polgári a legkevésbé sem volt, ahogy a hívei nagy része sem. Állam és a hagyományos állami hajbókolók találtak ismét egymásra.

A közös munka eredménye az lett, hogy minden, amihez Orbán és parazitái valaha hozzányúltak -- antikommunizmus, konzervativizmus, nemzet, kereszténység, polgárság, állam, demokrácia -- annyira stigmatizálttá vált, annyira ragad a politikai szennytől, hogy évek munkájába kerül majd kivakarnia őket egy valóban patrióta politikai garnitúrának. A reménybeli polgárság nem is tudja, mennyit vesztett Orbánnal. Annyit, hogy az elég lehet egy olyan inkompetens, gyülevész politikai hadnak, mint a mai baloldali pártelit túlnyomó része, a visszatéréshez, mert szemmel láthatóan elfogytak a jobboldal vezényszavai, végképp elapadt az erkölcsi tartaléka, viszont szégyenteljes, korrupt vezetői és kiszolgálóik nyilvánvalóan ragaszkodni fognak a hatalomhoz, amíg végleg el nem pusztítanak maguk körül mindent. Ideértve a magyar polgársággal kapcsolatos maradék illúziókat is. És közben intimebb együttléteik -- mondjuk, egy Fidesz-születésnapi zsúr -- alkalmával teli szájjal röhögnek rajtunk.

74 komment · 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://hafr.blog.hu/api/trackback/id/tr887293589

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2015.03.23. 16:26:04

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Trackback: Béndek Péter: Ahogy az orbánizmus megölte a polgárságot 2015.03.23. 13:52:01

A „polgári kormány” természetesen polgári a legkevésbé sem volt, ahogy a hívei nagy része sem. Állam és a hagyományos állami hajbókolók találtak ismét egymásra.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lexa56 2015.03.23. 10:32:02

Bizony így van. Orbán a saját jellemének gyengségére építve az ország lleggrosszabb hagyományait erőítette és erősíti és még jeobban ellehetetleníti a valóban polgári irányú kibonatkozást. Sajnos ehhez sokan asszisztálnak.

teleorman 2015.03.23. 11:50:00

Bizony, bizony. A NER sok szemetéből a legbűzösebb talán a mélyen államfüggő, parazitikus vállalkozási kultúrának – a rendszerváltás legnagyobb átkának – a fölturbózása. (Végig kell csak nézni nagavállalkozóinkon, zömük csakis az állami, tehát korrupt újraelosztás lejtős pályáján találja meg az ellenfél kapuját.) Egy versenyképes Magyarország pont ennek a fölszámolását kívánná meg, a NER-rel megkaptuk az ellenkezőjét.
Lassan az egészen kicsi, szinte láthatatlan vállalkozásoktól eltekintve majdnem minden siker záloga a hatalomhoz dörgölődzés. Csak az állami mancsból etetett vállalkozás lehet igazán eredményes. (A majdnem szó azért még nem törölhető, szerencsére.) Ez minden, csak nem polgári, de a többséget láthatóan nem zavarja, már ha az állami mancsból néhány szem azért látszólag nekik is pottyan.

Sylvester94 2015.03.23. 11:56:12

Majdnem mindennel egyetértek, de azt óriási blődségnek tartom, hogy a populizmus és a radikalizmus közé egyenlőségjelet tesz - a radikalizmus, mint olyan, pusztán egy fennálló társadalmi rendszer gyökeres átalakítására való igényt jelet. Ha a radikalizmust eredeti értelmében vesszük, akkor a PKP is egy radikális párt, mivel nemcsak a jelenlegi rendszert, de a 2010 előtti állapotok restaurálását is ellenzi, úgymond újra vissza akarja vinni az országot a startvonalra, csak ez nem nemzeti radikalizmus, hanem polgári-konzervatív radikalizmus.

bobijub 2015.03.23. 11:56:14

a nagyvezír szótárgyilkos is. a polgárság, mint szó, és a demokrácia mint szó nagyon kevés gondolkodással lehet nagyon hosszú listát összeszedni azokkal a szavakkal, amiket a nagyvezír olyan szabadon értelmez.

ha valaki leír egy lábbelit és a leírás alapján mindenki papucsot ért, akkor a nagyvezír kijelenti, hogy ez boxkesztyű. a hívei pedig, miután a pártszemináriumon megtudták a nagyvezír általi értelmezést, átminősítik az összes régi szótárt ballib mocsokká.

Sylvester94 2015.03.23. 12:00:52

@teleorman: igazából, az állami szerepvállalásnak és a versenyképességnek nincs köze egymáshoz - a kulcs az, hogy az állam annyira vállaljon szerepet, amennyire a gazdaság azt igényli, de jobban ne. Ez a fajta rátelepedés, amit a NER csinál, ez káros, viszont az se jó, ha hagyják a szabad versenyt, amikor nincsenek versenyképes hazai vállalatok.

Amiben igazat adok a kormánynak, az az, hogy valóban szükség van tőkeerős hazai vállalkozásokra, és ezek létrehozására szükség van erős állami beavatkozásra, ahogy ezt anno De Gaulle is csinálta a franciáknál. Amiben nem értek velük egyet, az az, ahogyan ezt csinálják, mert ez így közönséges mutyizás.

Sylvester94 2015.03.23. 12:02:31

@Sylvester94: kieg.: nincs köze olyan formában, ahogy mondod, nincs egy bevált recept, hogy "kis állam" kell vagy "nagy állam". Ahogy mondtam, az arányt kell eltalálni, hogy mikor mekkora szükség van az államra.

Sylvester94 2015.03.23. 12:08:07

@HaFr: ez alapján úgy tűnt: "radikalizmus -- amely azoknak a sajátja, akik a politikai eszméket kizárólag a politikai hasznuk tükrében szemlélik."

Persze, lehet, hogy csak én értettem félre, vagy nem jól értelmeztem.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2015.03.23. 12:11:27

@Sylvester94: A radikalizmus minden eszmével kapcsolatban elmondható. Radikalizálni azok szoktak eszméket, akiknek semmilyen belátásuk nincs már eszmék igazságtartalmával kapcsolatban, evidensen a hatalomra törnek, nem fenntartható értékrend mögé akarnak szavazókat állítani, hanem megtévesztenek. A PKP nem radikális, általában a konzervativizmussal kapcsolatban is értelmetlen ez a jelző, ezért hagyta ott Orbán konzit minden másnál hamarabb

HaFr · http://hafr.blog.hu 2015.03.23. 12:12:04

@HaFr: "más eszmék igazságtartalmával kapcsolatban"

teleorman 2015.03.23. 12:23:01

@Sylvester94: Nagyjából én is így gondolom. Ám ha már de Gaulle-nál tartunk, nehéz elképzelni, hogy a helyi NER-potentátnak lejátszott trafikból vagy akár a CBA-ból Airbus Industries lesz egy szép napon... Netán Széles Gábor egy új Alstomot kalapál össze...

Morrancs 2015.03.23. 12:27:22

@Sylvester94: Ha a támogatásért cserébe elvárások is lennének a vállalatok felé, akkor rendben is lenne a támogatás. De az nincs.
Ha el nem végzett, vagy pocsékul elvégzett munka elég a támogatás megszerzéséhez, akkor az a támogatás nemhogy az ablakon kidobott pénz, hanem olyan pénz, ami még további pénzeket ránt ki a zsebünkből.

high up! 2015.03.23. 12:30:23

A polgárságot nem az orbanizmus ölte meg, hanem tény és való, hogy az Átlaghülyemagyar alkalmatlan a polgárosodásra.

1994-ben már sírta is vissza a komcsikat 72%-ban
2002-ben visszasírta a kádári ingyenvilágot
2014-ben meg kétharmadot ad arra, hogy Szapaccságharcot folytasson az EU ellen és irányt vegyen az Orosz gyarmati birodalomba meg a tartós közmunka világába

Orbaneszku nem csinál mást, mint kielégíti a 90%-nyi Átlaghülyemagyar ösztöneit: a lumpenséget, az örökös másokat hibáztatást, meg az igényt, hogy az Átlaghülyemagyar megkívánja, hogy ódákat zengjenek az ő tehetségéről.
Ezzel egyidőben a magyar szolga mentalitásra annyira jellemző "Minden mindegy" hozzáállást meg Orbaneszku tökéletesen kihasználta.

Mindig is mondtam: polgári párttal nem lehet választást nyerni, mert az Átlaghülyemagyar 4 évig sem bírja a strapát a EU konvergencia útján.

Választást csak az tud nyerni, aki felismeri, hogy most éppen mivel lehet begerjeszteni az Átlaghülyemagyar ösztöneit. A ballibsizmus 2010-ben végleg megbukott, Nemzeti Suttyó korszakból már elegük van az embereknek, itt az lehetőség a legújabb tömegigénnyel megtölteni a közéleti teret.

FOLYTASSUK!

BiG74 Bodri 2015.03.23. 12:30:39

Ha létező polgárság definiált értékeire alapozva politikai erőt formál az sima evolúció.
Ha valaki aki éppen kitalálja, hogy mi is az a polgárság és jól bele is magyaráz mindent ami éppen szavazatot hozhat, oszt elkezdi létrehozni az általa megálmodott polgári erőt, nos ez inkább génmanipuláció.

nnnnnnnn 2015.03.23. 12:33:02

nagyon bírom ezeket az apokaliptikus metafórákkal tarkított világvége hangulatú bejegyzéseidet Hágrid.

Szelid sunmalac 2015.03.23. 12:34:05

@Sylvester94: " az se jó, ha hagyják a szabad versenyt, amikor nincsenek versenyképes hazai vállalatok"
Nem az a baj, ha hagyjak, hogy verseny legyen, hanem ha a magyar vallalatok versenykeptelenek es megis tamogatjak oket. Ugyanis pont ezt csinaltak a szocializmusban is.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2015.03.23. 12:39:44

@$$$=$$$: hát, csak vége lesz egyszer ennek a világnak, szent igaz

nnnnnnnn 2015.03.23. 12:45:00

@HaFr: majdnem vége volt, de szerencsére jött az orbán és kihúzta az országot a csávából fletóék balfékeskedése után.

amúgy annyira nemkell csüggedni, a gazdasági mutatók jók, lehet jövőre már befektetésre ajánlott kategóriába felkerülünk, szja 9%-os lesz nemsoká. szóval csak nézőpont kérdése. a fenenagy polgári szabadságom én nem érzem, hogy csorbát szenvedett. szóval nekem még mindig jobb ami most van, mint ami ez előtt volt, vagy amit a ballibáktól látok, hogy lennének.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2015.03.23. 12:49:25

@$$$=$$$: értem, a te problémád, hogy Gyurcsányhoz hasonlítod a világod lehetőségeit. Én nem volnék boldog, ha nekem is így kellene tennem, de hát nyilván mindenki maga választja a mércéit, Malfoy

nnnnnnnn 2015.03.23. 12:53:19

@HaFr: lol. hát csak ahhoz tudom hasonlítani aki eddig volt, és akit eddig látok mint jelentkezőket. persze látlak téged is, de te sajnos kevesen vagy. szerintem ott lett elkúrva, mikor a milla összebútorozott a bajnaival meg a többi szocival. ha ott és akkor elkezdenek egy független civil szerveződést kialakítani azzal a céllal, hogy 2018-ra egy 20-30%os erőt képviseljenek a parlamentben, akkor sikerült volna szerintem. csak sokat akart a szarka. gondold el ma lenne egy 20%-os független civil párt milyen jó lenne. semmit nem is kellett volna csinálniuk az ég világon, csak megőrizni a függetlenségüket és nyerő lett volna a koncepció. 2022-ben akár kormányra is kerülhettek volna.

Sylvester94 2015.03.23. 12:55:19

@HaFr: így már értem... nem egyről beszéltünk. Amiről maga beszélt, az az eszme radikalizálása, egy adott ideológia bigott, csőlátású felfogása, amivel kapcsolatban feltétlenül igazat adok magának. (Abban is, hogy ez Orbánnak abszolút jellemzője.) Amiről viszont én beszélek, az a szó eredeti értelmében vett radikalizmus, amely önmagában pusztán egy gyökeres társadalmi átalakításra törekszik. Amiről én beszélek, az nem eszmékre vonatkozik, hanem magának a társadalomnak a radikális átalakítására.

Például: "a támogatásoddal és a folyamatos ellenőrzésed mellett visszavezessük az országot a kezdeti reményeinkhez, egy méltányos, szabad, gazdag, nyugatos ország valóságához" - ebből a kis részből számomra két dolog következik, amelyek egymással összefüggnek: az egyik a társadalom radikális változása, a nyugati típusú demokrácia új alapokra fektetése; a másik pedig a rendszerváltás eszmei alapjához való visszatérés. Az alap, amire épít, az a konzervatív-polgári idea, viszont ezt az alapot nem a mostani vállalhatatlan rendszerben, épp ellenkezőleg: ezt radikálisan újraalapozva képzeli el.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2015.03.23. 12:57:33

@$$$=$$$: a bútorokat azok tolják össze, akik összetartoznak vagy nem bíznak eléggé magukban, ebben feltétlenül igazad van, a többit nem tudom

Sylvester94 2015.03.23. 12:59:39

@Szelid sunmalac: na igen, mi ki tudjuk fogni, hogy pont a rosszat csináljuk :) de nem is ez volt a mondandóm lényege. A lényeg az: nem az a kérdés, nagy részt vállal-e az állam a gazdaságban vagy kicsit, hogy beszabályozza-e vagy sem, hanem az, hogy pont akkora-e a része, amekkorára éppen akkor szükség van. Na meg az, hogy oda teszik-e a közpénzt, ahonnan megtérül a befektetés.

nnnnnnnn 2015.03.23. 13:02:58

@HaFr: egyetértek. a következő posztapokaliptikus posztig minden jót :)

Sylvester94 2015.03.23. 13:12:40

@high up!: azért ez nem egészen így működik... egyszerűen az "átlaghülyemagyar" még tanulja a demokráciát. Franciaországban például ez a tanulóidő szűk 200 év volt, Németországnak olyan jól sikerült az első demokráciája, hogy az első nagy válságuk után Hitler röhögve jutott hatalomra. Angliában szintén évszázadok szerves fejlődése alatt jutottak el idáig. Nehogy azt hidd, hogy ezen nem mentek végig ugyanígy a mai kor demokráciái - ez legalább több évtizedes, de akár több évszázadig is elhúzódó folyamat; a mi kis 25 évnyi demokráciánk legjobb esetben is kiskamasznak számít.

wega 2015.03.23. 13:38:09

Na, ezt a bekezdést, ezt szeretném kiragadva kiemelni, amit eképp ajánlok mindenki figyelmébe.
Ennél plasztikusabb és reálisabb kép kell-e?

"A közös munka eredménye az lett, hogy minden, amihez Orbán és parazitái valaha hozzányúltak -- antikommunizmus, konzervativizmus, nemzet, kereszténység, polgárság, állam, demokrácia -- annyira stigmatizálttá vált, annyira ragad a politikai szennytől, hogy évek munkájába kerül majd kivakarnia őket egy valóban patrióta politikai garnitúrának. A reménybeli polgárság nem is tudja, mennyit vesztett Orbánnal. Annyit, hogy az elég lehet egy olyan inkompetens, gyülevész politikai hadnak, mint a mai baloldali pártelit túlnyomó része, a visszatéréshez, mert szemmel láthatóan elfogytak a jobboldal vezényszavai, végképp elapadt az erkölcsi tartaléka, viszont szégyenteljes, korrupt vezetői nyilvánvalóan ragaszkodni fognak a hatalomhoz, amíg végleg el nem pusztítanak maguk körül mindent. Ideértve a magyar polgársággal kapcsolatos maradék illúziókat is."

Fuxos (ex bömis) · http://fuxianizmus.blog.hu 2015.03.23. 13:52:51

@wega:

"A közös munka eredménye az lett, hogy minden, amihez Orbán és parazitái valaha hozzányúltak -- antikommunizmus, konzervativizmus, nemzet, kereszténység, polgárság, állam, demokrácia -- annyira stigmatizálttá vált, annyira ragad a politikai szennytől, hogy évek munkájába kerül majd kivakarnia őket egy valóban patrióta politikai garnitúrának. A reménybeli polgárság nem is tudja, mennyit vesztett Orbánnal. Annyit, hogy az elég lehet egy olyan inkompetens, gyülevész politikai hadnak, mint a mai baloldali pártelit túlnyomó része, a visszatéréshez, mert szemmel láthatóan elfogytak a jobboldal vezényszavai, végképp elapadt az erkölcsi tartaléka, viszont szégyenteljes, korrupt vezetői nyilvánvalóan ragaszkodni fognak a hatalomhoz, amíg végleg el nem pusztítanak maguk körül mindent. Ideértve a magyar polgársággal kapcsolatos maradék illúziókat is."

Ha hagyjuk.....de ne fogjuk!! Fuxos Polgár

trendo+ 2015.03.23. 13:54:53

Kik lehetnek itt és most egy reménybeli új polgárság talpkövei? A potenciális tömegbázis java máris elporladt azzal, hogy a munkaerőpiacon legkurrensebb emberek jelentős tömege kiment Európába szerencsét próbálni. A talpraesett, sikeres fiatalok aligha fognak onnan visszatérni. Max. a kinti versenyben megbukott, a kapitalizmusba ismét belecsömörlött lúzerok.
Itthon is hiába várjuk, hogy a konzumálásba beleszédült, korrupt nagyvállalkozók, az állami csöcsön lógó cégek vezetői, vagy a kádárista kisemberek leszármazottai majd tömegesen átveszik a polgári standardokat, viselkedési mintákat és ethoszt.

conmorientes 2015.03.23. 13:59:56

Egyetértésem mellett, az eddigi mindenkori Fidesz kurzussal majdnem ugyanez a bajom, illetve a contrario, nem azt tartom a legnagyobb tragédiának hogy egyes és bizonyos szellemirányzatalapító értékekeket teljes mértékben kiüresítettek, mert azok esetleg a társadalmi és kor változásokkal maguk is relativizálódnának, hanem inkább az hogy valódi alaptartalmak jelentését fordították meg saját céljaik elérése érdekében ellentétes előjelűvé.
Persze ez is radikalizmus, akárcsak a Pirézek és Vogézek elleni harc, csakhogy amíg azok a vicc kategóriában maradnak, a megfordított jelentéstatalmú alapértékek évtizedekig fognak a kiradírozott fejekben heltelenül keringeni, ha egyáltalán képesek lesznek a valós helyükre visszaállni.
Ezt én bűnnek tekintem, azonosnak mint a cikkben.

almodhi 2015.03.23. 14:07:14

@$$$=$$$:
"a fenenagy polgári szabadságom én nem érzem, hogy csorbát szenvedett"

Az akolban már csak így megy...

Netuddki. 2015.03.23. 14:20:21

Még mindig nem értem mi értelme a fideszt és az orbánt elemezni? Mindenki tudja szerintem mára kifélék, mifélék. Azt kéne virítani mit szeretnél ebből az országból csinálni, a bűnözőket meg le kell csukni. Ennyi.

2015.03.23. 14:20:50

@trendo+:

jól látod, senkik.
na jó, ez is túlzás, valakik, csak azok elég kevesen vannak, lesznek.

Netuddki. 2015.03.23. 14:21:25

@$$$=$$$: "majdnem vége volt, de szerencsére jött az orbán és kihúzta az országot a csávából fletóék balfékeskedése után."

Mit húzott ki az orbán? A gyufát legfeljebb, azt...

high up! 2015.03.23. 14:40:50

@$$$=$$$: "hát csak ahhoz tudom hasonlítani aki eddig volt, és akit eddig látok mint jelentkezőket."

Hát igen, nálad már csak így müködik az értékítélet. Mit látsz Záhonytól, Hegyeshalomig, ez aztán a világ, amihez mérniu kell magunkat!

Mondjuk 30 évvel ezelőtt meg az volt az összehasonlítási alapod, hogy Kádár sokkal jobb volt mint Rákosi (esetleg fordítva), tehát Éjjen Kádár!! (vagy fordított esetben Rákosi!!).

Szovjet rokonaid meg aszonták, hogy Brezsnyev sokkal jobb volt mint Sztálin, Éjjen Brezsnyev!!

Közben meg az életed minősége 70 éve szarabb még a legutolsó német munkanélküliénél is.
Szóval kurva jó összehasonlítási alapjaid vannak.

De a hozzászólásod mindenképp hasznos arra, hogy ne kelljen külön elmagyarázni, hogy mi is az 90%-nyi reménytelen szavazói tömeg, akiért vért hányhatsz akokr se fog rajta a gondolkodás, és mi az a csontsovány max. 10%-nyi célközönség, ami egy polgári, gondolkodó és kritikus pártnak megmarad.

FOLYTASSUK!

fékek és tengelysúlyok 2015.03.23. 14:46:06

Milyen polgárság !

Ne idegesítsetek már !

A polgárság már 50 éve megszűnt Recsken a munkatáborokban. Az eredmény az lett, ami történt 94-ben a választásokon. Na, az nagyjából lefedi a valóságot. (Egy részük már politikailag inaktív, másik részük 2010-ben és 14-ben nem ment el szavazni, és egy kis részük már a jobbikot támogatja)
Magyarországon, a klasszikus értelemben vett polgári kultúra nincs egyszerűen történelmi okokból.
Ami van, az politikailag a liberalizmushoz, és a neoliberalizmushoz köthető szűk urbánus réteg amely viszont semmiképp nem nevezhető konzervatívnak.
Ami ezen felül marad, az a 94-es választások főszereplője, akit panelproliként szoktak nevezni. Valamint egy olyan réteg, akik teljességgel, és masszívan elutasítják a frázisokat, és szép eszméket hangoztató, de alapvetően inproduktív, ugyanakkor a nemzeti szempontokat negligáló (kozmopolita) a "fejlett nyugat" felé szerviens politikai elitet. (Ez adja a jelenlegi kormánypártok bázisát)

high up! 2015.03.23. 14:48:35

@Sylvester94: "egyszerűen az "átlaghülyemagyar" még tanulja a demokráciát."

Nem, nem. Az már egyszer meg lett tanulva. A kérdés ezek után az, hogy mennyit akar belőle hasznosítani az ember. Mi az amiért megemeli a hangját meg a seggét (tüntetésre megy).

Na ebből a szempontból minden tömeghülyítő hordószónok aranybányára lel ebben az országban. Lumpen, önmagára igéntelen, birkaszolga mentalitású 90%-nyi tömeget nem nehéz hosszú éveken át az orránál fogva vezetni.

És egy-egy vezér bukása utámn is csak a birkavezér személye (meg pártja) változik, de maga az állapot meg az eredménytelen életek ugyanazok maradnak.

FOLYTASSUK!

eqlessootista 2015.03.23. 14:56:50

@HaFr: " És közben intimebb együttléteik -- mondjuk, egy Fidesz-születésnapi zsúr -- alkalmával teli szájjal röhögnek rajtunk."
Ezek a szerény és álatalános emberi alázattól és bölcsességtől mentes emberek nem is sejtik, hogy
"AZ NEVET, AKI A VÉGÉN NEVET!" ?

2015.03.23. 15:01:47

A polgárság, vagy helyesebben a polgáriság megölésében speciel nem bűnösök Orbánék, mivel polgáriság nem is volt Magyarországon sosem. Voltak utólag annak gondolt dolgok és volt néhány XIX. századi valódi csírája is a polgáriságnak, de a polgáriság, mint egységes rendszer és világ Magyarországon sohasem létezett.

eqlessootista 2015.03.23. 15:06:08

@Sylvester94: említed a franciákat, de a németeket is.
A demokrácia tanulásához a tröténelemben mennyi vérontásnak is kellett tipikusan bekövetkezni? Pl. jakobinusok több tízezres vérengzései, majd azokra válaszok. Vagy pl. a németek világháborús szerepeinek véráldozatai. A vérontás nem elégséges, de attól tartok, szükséges feltétele (minimum velejárója) a tanulásnak.
A románoknál csak a vezért és nejét lőtték le (már-már nyilvánosan).
Magyarországon ilyen szükséges vérontás még nem volt. Megkerülhető a polgárosodáshoz vezető úton?

Fuxos (ex bömis) · http://fuxianizmus.blog.hu 2015.03.23. 15:18:35

Mi majd unortodox módon leszünk polgárok. :)...de félre a tréfát....nem kellene ennyire lenézni a magyar nemzetet.....lehetnek még meglepik. :)

mojszipupi 2015.03.23. 15:29:17

Orbánról nem azt fogják kiemelni a történelem könyvek h megölte a polgáriságot hanem azt h a dakota vezér végletekig populista kormányzása alatt megerősödött a náci párt. Orbánnak történelmi felelőssége lesz h az antiszemiták kezére adta az országot, pedig a 2/3 al virágzó országot építhetett volna. Ideje felkészülni h Orbán után még rosszabb lesz. Így Orbán duplán bukott politikusként fog a történelem szemét dombjára kerülni

Trackers 2015.03.23. 16:09:28

Szóval az összes Fidesz szavazó besorolható "a kádárista "kibekkelők" (a.m. kollaboránsok) és a karrierista amorálisak meghatározó csoportjai" valemlyikébe.
"Akikkel sikerült elhitetnie, hogy tulajdonképpen ők a polgári létforma örökösei és fenntartói ebben az országban."

Ez a számok, szavazatok ismeretének fényében nem nevezhető másnak, mint egy irdatlan nagy ostobaságnak.

Az ok, hogy ennyire semmibe veszed a szavazókat, vélhetően a mérhetetlen kiábrándultság az emberekben, boszzúból amiért a pártod iránti legcsekélyebb érdeklődést sem mutatják.

Trackers 2015.03.23. 16:10:29

@mojszipupi:

Ha Gyurcsány nem került oda "történelem szemét dombjára", akkor ebben az országban már soha senki nem fog.

Saga 2015.03.23. 16:23:01

@HaFr: “Ahhoz, hogy Magyarország megint nemzet legyen, megbecsült család a világban, ki kell pusztítani egyfajta ember lelkéből a “jobboldaliság” címkéjével ismert különös valamit; a tudatot hogy ő, “mint keresztény magyar ember”, előjogokkal élhet e világban egyszerűen azért, mert ő “keresztény magyar úri ember” joga van tehetség és tudás nélkül is jól élni, fennhordani az orrát, lenézni mindenkit, aki nem “kereszténymagyar” vagy “úriember”, tartani a markát, s kereszténymagyar markába baksist kérni államtól, társadalomtól: állást, kitüntetést, maradék zsidóbirtokot, potyanyaralást a Galyatetőn, kivételezést az élet minden vonatkozásában.
Mert ez volt a “jobboldaliság” igazi értelme. S ez a fajta nem tanul: Aki elmúlt harmincéves és ebben a szellemben, légkörben nevelkedett, reménytelen; talán megalkuszik, fogcsikorgatva, s mert önző és gyáva: bizonnyal hajlong majd az új rendszer előtt; de szíve mélyén örökké visszasírja a “jobboldali, keresztény, nemzeti” világot, amelyen belül olyan szépen lehetett zsidó vagyont rabolni, versenytársat legyilkolni és aladárkodni a nagyvállalatokban, képzettség és hozzáértés nélkül.
S lehetett “előkelő közhivatalnok”-nak lenni és sérthetetlen, páncél-inggel védett katonatisztnek; s mindezért nem adni semmit, csak saját becses létezése tényét. Ez a fajta soha nem változik. De amíg ezeknek szavuk van, vagy befolyásuk, Magyarország nem lesz nemzet.
A politikában az emberek mindig az ámítás és az önámítás együgyű áldozatai voltak és azok is maradnak”
(Márai Sándor: A teljes napló 1943-1944, 366-367. oldal)

Trackers 2015.03.23. 16:23:37

@high up!:
Látom te is inkább az embereket ekézed, mintsem szembenézz a tényekkel.
Pedig te Hafr-al ellentétben soha nem voltál jobboldali.

A te csalódottságod oka, hogy akik Orbánból kiábrándultak, azok nem az MSZP-hez, vagy Gyurcsányhoz rohannak vígasztalódni, hanem a Jobbikhoz.

Trackers 2015.03.23. 16:35:05

@Saga:
„Otthon versekben, rádióüzenetekben, cikkekben válaszolnak most a Halotti beszéd című versre. Nyilván elrendelték otthon a kommunisták ezt a koncertet: így bizonyítják, hogy aki elmegy hazulról, elsorvad a honvágytól. Ez részben igaz is; de annak, hogy elmentem hazulról, a kommunisták voltak az okozói. Ha ők nincsenek, ma nincs honvágyam.”
Márai Sánodr, 1954

Toportyán Zsóti 2015.03.23. 16:42:26

Túltolod a ballerek basztatását,nem tehetnek a világválságról,ráadásul voltak olyan hülyék hogy feltőltötték a jegybanki tartalékot...Reménybeli polgárság szellemi szintjét mutatja hogy benyalták a liberálszélkakas csuti orálmuzsikot,nincsenek már kisgazdák,szocdemek csak putintámogatta neonácikok...akkora a ballerfóbiátok,inkább a megsemmisítésükről álmodoztok a nemzeti minimum megteremtése helyett?!

HaFr · http://hafr.blog.hu 2015.03.23. 16:43:29

@Trackers: úgy látom, itt inkább neked van törleszteni valód itt, fogalmam sincs miért. Az "összest" pedig te találtad ki, magaddal vitatkozz, adieu

Toportyán Zsóti 2015.03.23. 16:44:10

@Saga: Merre találok Márait ha kérhetlek?

HaFr · http://hafr.blog.hu 2015.03.23. 16:45:00

@Toportyán Zsóti: áá, ha nem vetted volna észre, engem nem érdekel a baloldali klientúra veleje és zöme

Toportyán Zsóti 2015.03.23. 16:56:08

@HaFr: Ha így van ne vesztegesd rájuk a betűt,rangon aluli a döglött oroszlánt rugdosni.

fékek és tengelysúlyok 2015.03.23. 17:18:11

@Saga:

"Ez a fajta soha nem változik. De amíg ezeknek szavuk van, vagy befolyásuk, Magyarország nem lesz nemzet.
A politikában az emberek mindig az ámítás és az önámítás együgyű áldozatai voltak és azok is maradnak”"

Márainak igaza volt. Történt azonban egy érdekes dolog.
A Rákosi rendszert követő Kádári konszolidáció magával hozott egy érdekes jelenséget. A párt soraiban megjelent a dzsentri világ egy nagyon érdekes "vörös" kiadása. Én még nagyon jól emlékszem, TSZ elnökök, Agronómusok, Párttitkárok, magas rangú katonatisztek vadászatai tivornyái és igen, az elkobzott budai és pesti ingatlanok és villák sorsa (Gyurcsány villa).
Azt amit akkor Márai a jobboldaliságról írt, egy az egyben rá lehet húzni a kádári rezsim politikai elitjére. Kádár ki is volt akadva ezen.
Na, ebből az elitből és annak deklarált utódpártjából nem kértem én soha.
Ja, és minő gyalázat, a Márait zászlajára tűző liberálisok, rendre összebútoroztak ezzel a bagázzsal.

Trackers 2015.03.23. 17:18:38

@Toportyán Zsóti:

A gazdasági világválság az EU összes országát érintette.
Viszont 2002-ben a Szlovákok elött voltunk szinte minden gazdasági mutató tekintetében, 2010-re pedig utolsóak lettünk szinte valamennyiben az EU-ban.

És erről bizony a szocik tehetnek.
És ezzel bizony tisztában vannak a szavazók is.
Ezért van kb, hogy hamarabb szavaznak le a Jobbikra a kiábrándultak, mint a baloldalra.
Persze a 2006-os azonosító nélküli rendőr attack is bejátszik ebbe vastagon.

Saga 2015.03.23. 17:28:35

@fékek és tengelysúlyok: Ez egy embertípus.

Hogy még idézzek: "Magyarország egyik végzete a közhivatalnok. Hungáriának ez a selyemfiúja! Ez a szájaló önkény, nyegle kitartottság, pökhendi önzés, ez a rémuralom, nemzet és egyén felett! (...) Ezek árultak, adtak el az elmúlt években mindent, ezek árultak hazát és jogot"

"Ezek a zsúrfiúk, akik tegnap még Gestapo tisztekkel ebédeltek, most tolonganak be a kommunista pártba."

fékek és tengelysúlyok 2015.03.23. 17:44:29

"Mivel a hazai polgári hagyomány igen gyenge, Orbánnak tulajdonképpen nem került nagy erőfeszítésébe maga mögé állítania a történelmi dzsentri, a kádárista "kibekkelők" (a.m. kollaboránsok) és a karrierista amorálisak meghatározó csoportjait, akikkel sikerült elhitetnie, hogy tulajdonképpen ők a polgári létforma örökösei és fenntartói ebben az országban."

Ez egyszerűen nem igaz. Orbán szavazóbázisát messze nem ez a réteg adja. Akikről te írsz, azok többnyire a Szocik oldalán élték meg a rendszerváltást. (Fentebb erről írtam) Van persze kivétel, sőt olyan is, akit őszintén tisztelek a teljesítményéért, mert egymaga építette fel, és igen munkával a maga kis birodalmát. De a szocikkal kapcsolatban nem ez a jellemző.
Zömében a vörös dzsentri réteg az ami a szocik tömegbázisát adta, és adja, valamint a panelproli réteg, akik még mindig abban élnek, hogy a Szociktó majd kapnak.
A jobboldallal kapcsolatban is elmondom hogy mi az én tapasztalatom. A jobboldali ismerőseim, jellemzően vidéki, kis, vagy mikrovállalkozói réteghez tartoznak, mindig is a munkájukból éltek. A rendszerváltás előtt sem akartak aktivan politizálni és most is csak szavazáskor aktivak, de többnyire akkor is csak a 4 évenkénti parlamenti választások idején. Két lábbal a földön járnak, éppen azért mert a munkájukból élnek. Nem Orbán imádók, mindössze a legkevésbé rossz opcióját követik.

fékek és tengelysúlyok 2015.03.23. 17:58:29

@Saga:

Én is erről beszélek. Én úgy vélem, hogy a magyar társadalomban talán megindult valami. Ha emlékszel az öszödi beszédre, és az azt követő botrányra, egy amerikai riporter csaj megjegyezte, "milyen izgalmasak a magyarok hogy így meg vannak lepve, hogy egy politikus hazudik" :))
De talán nem is maga a hazugság volt az ami az embereket felháborította, hanem az a léha dzsentri mentalitás, ami úgy általában jellemezte Gyurcsány környezetét.

Egyébként Márait őszintén tisztelem, nekem szimpatikus. Bár a libsik a zászlajukra tűzték, azért az pl. tény, hogy mikor Kassa visszakerült, Márai ujjongva ünnepelte. Nekem ő ettől igazán magyar, mert a szíve szólalt meg. És ilyen szempontból pont lesz.rom hogy egyébként zsidó.
Magyar az, akinek a szíve magyar.

trendo+ 2015.03.23. 18:14:31

@FN: A teljes rendszerváltó elit pont olyan, mint egy tiltott magzatelhajtást végző bábaasszony, aki a művi vetélésben aktívan részt vesz és tisztátalan eszközeivel az egész testet megfertőzi.

fékek és tengelysúlyok 2015.03.23. 18:26:37

@trendo+:

A rendszerváltást követő privatizáció, szerintem olyan szinten véreztette ki az országot, hogy az hosszú időre meghatározta a költségvetés helyzetét.
Sajnos olyan gazdasági egységek is a lecsóba mentek, amelyek egyébként a szabadpiaci környezetben is megélhettek volna, főleg az élelmiszer iparban.
Ha revízió alá vetnénk az akkori privatizációs ügyleteket, és ez alapján be tudnánk azt az összeget hajtani, amelyet az áron alul értékesített cégek vételára, és a valós értékük különbözete ad ki, szerintem simán rendezhetnénk az államadósságunkat.
Azok a cégek meg, amelyeket indokolatlanul számoltak fel, ill. adtak el a konkurenciának, bázisai lehettek volna, a fejlődni képes iparnak.
Hogy Márai ezt nem láthatta, lett volna egy két megjegyzése.

fékek és tengelysúlyok 2015.03.23. 18:47:52

@Trackers:

"A gazdasági világválság az EU összes országát érintette.
Viszont 2002-ben a Szlovákok elött voltunk szinte minden gazdasági mutató tekintetében, 2010-re pedig utolsóak lettünk szinte valamennyiben az EU-ban."

Ennyi !
Persze ebben az esetben is a válságot emlegetik, finoman elhallgatva, hogy a költségvetés a válság kitörésekor már sz.rban volt.

trendo+ 2015.03.23. 18:53:59

Közkeletű vélekedés, hogy a nemzeti vagyon elkótyavetyéléséért a "komcsik" (sőt, a titkosszolgálatok) a felelősök. Én viszont másra emlékszem. Éspedig arra, hogy a szocialista rendszer politikai osztályának bukása után a helyüket féltő technokrata vállalati vezetők gyorsan kihúzták magukat és fellélegeztek, hogy se a párt, se a szakszervezet nem korlátozza többé őket. És ez az zömében apolitikus, de a megfelelő műszaki, gazdasági és üzleti ismeretekkel bőven rendelkező réteg jó időben volt jó helyen, kvázi kikerülhetetlen volt. Antallék ugyanúgy támaszkodtak rájuk, mint Hornék. Az első két kormány gazdasági fő bűne az volt, hogy nem hozták meg időben a vám- és devizatörvényeket, és nem akadályozták meg azt, hogy az olajszőkítéssel a szervezett bűnözés anyagi alapja létrejöjjön. A kárpótlási jegyes konstrukció és az E-hitel dilettáns, bár talán jószándékú törekvés volt egyfajta nemzeti tőkés osztály létrehozására, de ebből csak kevesen profitáltak olyanok, akik a kezükbe jutott vagyonnal nem csak sefteltek, hanem sáfárkodni tudtak volna. Belőlük (is) alakult ki a komprádor közvetítők rétege, akik fizetőképes külföldiek strómanjai, ügynökei lettek, első magántulajként csak arra voltak jók, hogy kijátsszák a magyar jogszabályokat, elhárítsák a törvényi akadályokat és aztán külföldi tőkések kezére adják a vagyont. Az összevásárolt vállalatokat, ingatlanokat megtisztítva a ráfizetés tevékenységektől, terhes kötelezettségektől (pl.rekultiváció), szép haszonnal adták túl, míg a kár a magyar gazdaságon ragadt.
Antallék és a kisgazdák rombolása a "ruszkik haza" kampányban csúcsosodott ki. Önként kivonultunk egy olyan piacról, ahová most próbáljuk bekönyörögni magunkat. stb. stb.

2015.03.23. 19:02:29

@fékek és tengelysúlyok:

Nem Orbán imádók, mindössze a legkevésbé rossz opcióját követik. "

az nem a fidesz és nem a jobbik. aki ezt 2015-ben sem látja azt nyugodtan lehet hülyézni

Toportyán Zsóti 2015.03.23. 19:12:39

@Trackers: Komolyan röhögtem az azonosítócimkenélkülin.Nektek az édes szar is keserű,bokroscsomag sem izlett a 100 napos programmal megalapozott eladósodás sem jött be csak a fizetésemelések tömkelege kéne.

Toportyán Zsóti 2015.03.23. 19:15:24

@fékek és tengelysúlyok: Nagyot csúsztatol a szlovákokkal,kimégy oszt csak 1 méretes cigánytelep.

Arthur Bloch 2015.03.24. 08:31:25

@trendo+:-Köszönet a tárgyilagos és nem bután politizáló kommentért.Ritka az olyan írás ahol nem az örjöngő szájtépés,a gyűlölködés az írás célja.Az előrelépéshez pedig mindíg ez kellene!

trendo+ 2015.03.24. 10:56:17

@Arthur Bloch: Zűrzavaros időket élünk és az emberek jelentős része frusztrált, rosszkedvű. Sokan a gőzt indulatos kommenteléssel igyekeznek levezetni, ami lehet, hogy nekik maguknak időleges megkönnyebbülést hoz, de a fölösleges feszültséget csak szítja. A társadalmi megbékéléshez még hosszú út vezet.

Fuxos (ex bömis) · http://fuxianizmus.blog.hu 2015.03.24. 11:00:33

@trendo+: ......és az lesz az új bajnok, ki elhozza nekünk a békét. Ámen

Fuxos (ex bömis) · http://fuxianizmus.blog.hu 2015.03.26. 12:03:20

Remélem nem baj...én is elolvastam. :)
Alátámasztja azt, amit már régóta szajkózok: Nem a lét határozza meg a tudatot, hanem a tudat minősége a létet...egyszerűbben: A szegénység lelki állapot, a nincstelenség ennek a következménye.

....és pont ezért van remény. Ha a tudat jó irányba mozdul, van kiút...és ez csak rajtunk múlik.

tamas11 2015.03.27. 11:14:34

@trendo+: @Trackers:

Lehet álmodni a társadalmi megbékélésről. de hol tartunk ma, merre és miért?
2002-től az egyéni, személyes önérvényesítési stratégiák végképp szembekerültek a politikailag szított "másikakkal", akkor kb 50/50 % arányban, ami azt hozta, hogy az erők semlegesítették, kioltották egymást. (kétezres évek elején még Orbán is emlékeztetett, hogy VÁLTÓGAZDASÁG van a hazai politikában).
Erre volt válasz a centrális erőtér, amelyben az alulra kerültek (miért is?!) esélytelenül bolyongva keresik helyüket az állítólag-demokráciában.
De már nyoma sincs ötven/ötven százaléknak, a politikaközeli megosztottság közepett a hatalomhoz való viszony a meghatározó. Akik felül vannak, lehetnek három, öt, vagy talán max 10 %-nyian.
Polgári teljesítményközpontú rendszernek gyanúja sem fér ehhez a világhoz .

trendo+ 2015.03.28. 06:55:05

@tamas11: A megbékélésre volt némi esély 2014-ben. Ha akkor Orbán nem az ellentétek további szítására koncentrál, mindig új ellenséget kreálva, akkor lassanként kialakulhatott volna egyfajta "mocskos konszolidáció", melynek fő bázisa az elgyötört tömegek békességre való vágya. A nép lassanként beletörődött volna a demokratikus jogok további csorbításába, ha cserébe odavetnek elé némi, "rezsicsökkentéshez" hasonló koncot. Az opportunisták, megalkuvók és közönyösök tömegét egy szétzilált és vonzó társadalmi vízió híján levő ellenzék nem tudta volna összefogni és a meglevő sérelmeket kanalizálva, kormányváltást eredményező fellépésre ösztönözni.
Így aztán hiába jutnak felszínre újabb és újabb botrányok, balhék, az ezekkel keltett felháborodás nem éri el a társadalmi ingerküszöböt, de ha mégis, az emberek nem látnak maguk előtt kormányzóképes, új erőt. Holott a szocialisták kormánya ennél kisebb ügyeken vérzett el.
Hosszú vajúdás várható még, míg felszínre tör valami vezetőképes csapat és kanalizálni tudja a Fidesz ellenes érzelmeket.
süti beállítások módosítása